Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1972748_0001.png
NOTAT
21. november 2018
Effektanalyse af risikobaserede tilsyn på forekomsten
af arbejdsulykker i perioden 2012-15
J.nr. 20175000762'
ADA
Sammenfatning
Analysens formål er at undersøge om, der er effekt på forekomsten af arbejdsulyk-
ker som følge af gennemført risikobaserede tilsyn (RT) i årene 2012-15. Effekten
undersøges med anvendelse af registerdata, der inkluderer samtlige danske virk-
somheder, som har medarbejdere ansat.
I analysen indgår sammenlagt godt 135.000 ulykker, der er sket på knap 38.000
unikke arbejdssteder, hvorfra virksomheden har anmeldt en eller flere arbejdsulyk-
ker til Arbejdstilsynet fra 1. januar 2012 til 31. december 2015. Alvorlige ulykker,
der forårsagede sygefravær på over 30 dage for de tilskadekomne, udgjorde knap
14 pct. af ulykkerne, og forekom hos næsten en tredjedel af de virksomheder, der
anmeldte arbejdsulykker. Godt halvdelen af de virksomheder, der er udpeget med
Arbejdstilsynets risikomodel har anmeldt mindst en arbejdsulykke. I den supple-
rende stikprøve, hvor virksomheder er udtrukket til RT uden brug at risikomodel-
len, er dette kun tilfældet for omkring 15 pct. af virksomhederne. Ulykkesundersø-
gelse pga. en konkret ulykke er gennemført på 12 pct. af de virksomheder, der har
anmeldt en eller flere arbejdsulykker.
Analysen viser, at tilsynsformen ”ulykkesundersøgelse”, som gennemføres på bag-
grund af en konkret ulykkeshændelse på virksomheden, har en betydeligt forebyg-
gende effekt i de efterfølgende tre år, hvor de sammenlagt medfører en reduktion
på 36 pct. af det samlede antal ulykker i forhold til det forhøjede antal ulykker (+26
pct.) det år, hvor ulykkesundersøgelsen blev gennemført. For ulykker med alvorli-
ge personskader målt på over 30 dages sygefravær er effekten en sammenlagt re-
duktion på 21 pct. tre år efter tilsynsbesøget, i forhold til det forhøjede antal (11
pct.) det år, da ulykkesundersøgelsen blev gennemført.
Analysen kan ikke påvise en lavere forekomst af ulykker efter RT. Dette gælder
både for tilsyn, der er gennemført på virksomheder med risikobaseret udpegning,
og på virksomheder der er udtrukket via stikprøve. For virksomheder der har fået
tilsynsreaktionerne påbud eller vejledning vedrørende ulykkesrisiko afgivet ved RT
kan der heller ikke påvises effekt på forekomsten af ulykker de efterfølgende tre år.
Den anvendte statistiske metode tager højde for, at både observerede og uobserve-
rede virksomhedsforhold, som er konstante i analyseperioden ikke påvirker resulta-
terne fx ledelsesstil. I beregningen af effektmålene tages der højde for effekten af
ulykkesforekomst 1 og 2 år før tilsynsbesøget (virksomhedernes egen indsats),
ændringer af antal ansatte (da nyansatte har større risiko) samt den generelle udvik-
ling af antal arbejdsulykker gennem perioden 2012-15 og virksomhedsstørrelse.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Baggrund
Arbejdstilsynets dominerende tilsynsform siden 2012 er det risikobaserede tilsyn
(RT), til hvilket udpegning af virksomheder sker efter en risikomodel udviklet af
Arbejdstilsynet (faktaboks). Blandt de virksomheder, der ikke bliver højt prioriteret
af risikomodellen, udtages år for år en stikprøve til RT.
Nærværende analyse er den første registerbaserede effektanalyse af RT. Formålet
er, at undersøge, om der er positive effekter på forekomsten af arbejdsulykker efter
gennemført RT respektive afgivelse af tilsynsreaktioner (påbud eller vejledning)
vedrørende ulykkesrisici.
For samtlige tilsynsbesøg er tilsynsformen registreret i Arbejdstilsynets produkti-
onsregister (ATIS). Hvis der har været grundlag for en materiel eller formel afgø-
relse (påbud) findes dette også i registret. Det er ligeledes registreret, hvis der er
givet vejledning vedrørende forbedring af arbejdsmiljøforhold. Hvis der ikke er
afgivet en materiel afgørelse eller vejledning, er der alene registreret dato for besø-
get og udpegningsgruppe, fx RT indeksudpeget virksomhed, ulykkesundersøgelse
m.fl. Desuden registreres med varierende detaljeringsgrad antal tilsynsførende og
ressourceforbruget i timer.
Hvis der ikke har været grundlag for en formel reaktion på de besøgte virksomhe-
der, er der ikke blevet registreret informationer om arbejdsmiljøforhold, som de
tilsynsførende eventuelt har observeret. Generelt findes der heller ikke andre regi-
sterdata, der er tilgængelige for analysebrug, om konkrete arbejdsmiljøforhold på
danske arbejdspladser.
Effekt af tilsyn
Tilsynsbesøg afdækker eventuelle risici i arbejdsmiljøet og har desuden bl.a. til
formål at motivere virksomheder til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet med
indsatser, der sikrer medarbejdernes sikkerhed og sundhed.
Tilsynsbesøg antages at kunne have både kortsigtede, mellemlange og længereva-
rende effekter. Formålet er dog i sidste instans, at Arbejdstilsynets indsats forven-
tes fremme en reduktion af overbelastninger, ulykker, erhvervssygdomme og syge-
fravær mm. En opnået effekt forudsætter samlet set en kompleks og i vidt omfang
ukendt årsagskæde, der er afgørende for, at forebyggelse opnås og hermed, at de
overordnede målsætninger for arbejdsmiljøindsatsen kan nås. I nærværende analy-
se undersøges om forekomsten af arbejdsulykker bliver lavere i en tidsperiode på
op til 3 år efter tilsynsbesøg med eller uden reaktioner fra Arbejdstilsynet. Denne
effektanalyse tester således, om der med RT opnås en lavere forekomst af arbejds-
ulykker.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0003.png
Arbejdstilsynets risikomodel
Indeksmodellen indeholder parametre, som tilsammen skal identificere de virk-
somheder, der forventes at have størst risiko for problemer i arbejdsmiljøet. For
hver af de nævnte parametre tildeles virksomhederne nogle point. De virksomhe-
der, der samlet set tildeles den højeste pointscore i et givent år, prioriteres til til-
syn. Det er ikke muligt at forudsige, præcis hvor mange point en virksomhed skal
have for at blive prioriteret til tilsyn i et givent år. Det vil variere fra år til år fx
afhængigt af det antal tilsynstimer, der er til rådighed.
Afgørelser om materielle arbejdsmiljøproblemer
Afgørelser om materielle arbejdsmiljøproblemer (fx faldrisiko, kemikaliehåndte-
ring) givet på alle slags tilsyn vægter meget højt i indeksmodellen og vil medføre
et nyt tilsyn.
Vejledninger om psykisk arbejdsmiljø
Vejledninger om psykisk arbejdsmiljø givet på alle slags tilsyn udløser nyt besøg.
Afgørelser vedr. virksomhedernes egenindsats
Virksomheder, der har fået afgørelser om egenindsatsen, fx manglende APV, givet
på alle slags tilsyn har større sandsynlighed for at blive prioriteret til tilsyn. Afgø-
relser om egenindsatsen vægtes dog så lavt i forhold til materielle arbejdsmiljø-
problemer og vejledninger, at de sjældent bliver udslagsgivende.
Virksomhedsstørrelse
Store virksomheder vurderes at have relativt større sandsynlighed for arbejdsmil-
jøproblemer, derfor tildeles de flere point end mindre virksomheder.
Anmeldte arbejdsulykker
Hvis en virksomhed har enten én alvorlig ulykke eller flere arbejdsulykker i en
tre-årig periode, øges sandsynligheden for, at den bliver prioriteret til tilsyn.
Nystartede virksomheder
Nye virksomheder vil præcist lige som andre virksomheder kunne blive udtaget til
tilsyn ud fra indeksmodellen, hvis de har tilstrækkeligt højt pointscore. Nye virk-
somheder tildeles desuden 3 points det år, hvor der er gået 2 år siden, de har ansat
medarbejdere.
Tid siden seneste tilsyn
Jo længere tid det er siden, at Arbejdstilsynet har besøgt virksomheden, desto flere
point tildeles virksomheden. Hermed øges sandsynligheden for tilsyn over tid.
Brancheparametre
Risikoen for, at en virksomhed har problemer i arbejdsmiljøet, er større i nogle
brancher end i andre. Virksomheder tildeles derfor også points i indeksmodellen
på baggrund af deres branche.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Forekomst af arbejdsulykker og effekten herpå af tilsynsbesøg kan studeres med
oplysninger på virksomhedsniveau gennem registerkoblinger på Danmarks Stati-
stik af tilsynsdata, virksomhedsdata og informationer om medarbejderne, fx syge-
dagpenge og sundhedsydelser ved aggregering af disse på virksomhedsniveau.
Fortolkningen af disse data kompliceres bl.a. af, at sygefravær og forbrug af sund-
hedsydelser er multifaktorielle. Arbejdsmiljøet kan påvirke lønmodtagernes hel-
bred alene eller samtidigt med andre årsager til helbredsproblemer.
Arbejdsulykker og hertil relateret udbetaling af sygedagpenge er en undtagelse. I
den grad ulykkerne anmeldes til Arbejdstilsynet, kan de involverede virksomheder
og medarbejdere følges i de efterfølgende år. Der er en kendt betydelig underan-
meldelse af arbejdsulykker, hvilket giver noget lavere statistisk styrke. Analysens
styrke vurderes alligevel at være relativ høj pga. det store antal virksomheder med
ulykker, der indgår i analysen.
Formål og hypoteser
Analysen har til formål at undersøge, om risikobaseret tilsyn (RT) har en effekt,
der kan vises som en mindsket forekomst af arbejdsulykker på de virksomheder,
hvor der er gennemført RT.
Følgende hypoteser testes:
At der er en lavere forekomst af ulykker på virksomheder efter RT.
At en eventuel effekt kan fastholdes flere år efter RT.
At effekten er større, hvis der er sket en ulykke samme år som RT gennemføres.
At påbud og eller vejledning om ulykkesrisiko på virksomheden øger effekten
af RT.
At en lavere samlet forekomst af ulykker følges modsvarende af færre alvorlige
ulykker med langvarigt sygefravær for den tilskadekomne.
Supplerende testes, om den tidligere påviste gode effekt af tilsynsformen ulykkes-
undersøgelser for tidsperioden 2008-11 kan bekræftes af de nye data for tidsperio-
den 2012-15 med hypotesen:
At der er lavere forekomst af ulykker efter tilsynsbesøg med anvendelse af til-
synsformen
”ulykkesundersøgelse”.
Metoder
I analysen anvendes et panel bestående af alle danske virksomheder, der er eller har
været aktive fra 2012-2015 og har medarbejdere ansat. Arbejdstilsynets produkti-
onsdata om tilsynsformer og reaktioner samt EASY-databasen over arbejdsulykker
er blevet overført til forskermaskinen på Danmarks Statistik (DST). For alle virk-
somheder kobles afidentificerede data fra AT med virksomhedsdata fra DST. Ag-
gregerede data om respektive virksomheds medarbejdere kobles vedrørende bl.a.
indkomstkilde, sygedagpenge, forbrug af sundhedsydelser m.m. (se detaljer i ap-
pendiks om Arbejdstilsynets paneldata hos DST på side 21). Arbejdstilsynets data
opdateres løbende på Danmarks Statistiks server. Til nærværende notat er bereg-
ningerne udført på et paneldatasæt, der er dannet den 10. maj 2017. Der er på dette
tidspunkt tilstrækkelige registerdata for årene 2012
2015 om ulykkesforekomst i
op til tre år efter gennemført af RT. Analysen inkluderer samtlige tilsynsbesøg og
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0005.png
tilsynsformer i regressionsmodellerne, men fokuserer på at estimere effekten af RT
på forekomsten af arbejdsulykker.
Faktaboks tilsynsformer i analysen
Tilsynsbesøgene opdeles efter baggrunden for udpegningen:
RT baseret på indekspoint i risikomodellen
RT supplerende stikprøve
RT manuelt udtaget fx efter en klage
Ulykkesundersøgelse pga. en konkret ulykke
Særlige indsatser (tidsbegrænsede målrettede tilsyn)
Øvrige tilsyn som omfatter: socialdumping
detailtilsyn - udenlandske virk-
somheder - besøg uden klassifikation i ATs registre
Forsøgt besøgt (udpeget virksomhed hvor det ikke er lykkedes at gennemføre
tilsynsbesøget).
Til brug for testning af hypoteserne genereres (dummy)variabler for samtlige til-
synsformer og reaktioner (ja/nej
1/0). Variablerne dannes, dels for det år som
tilsynsbesøget fandt sted (benævnes år 0 i tabellerne), dels for hvert år de efterføl-
gende tre år (år 1 til år 3 i tabel 7-12). Denne definition af variabler indebærer, at
effekten kan følges år for år i op til tre år efter tilsynsbesøget.
Efterfølgende er der dannet variabler for år 0 til år 3, der tester interaktionseffekter,
dvs. tredje og fjerde hypotese (side 4), mellem RT og følgende forhold:
Anmeldt ulykke i samme kalenderår som tilsynsbesøget.
Ulykkesundersøgelse i samme kalenderår som RT.
Tilsynsreaktionerne påbud henholdsvis vejledning om ulykkesrisici.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0006.png
Faktaboks
Forekomsten af arbejdsulykker opgøres af Arbejdstilsynet som incidens defineret
som antal ulykker per 10.000 årsværk. Da den dominerende virksomhedstørrelse i
Danmark er relativt lille, vil selv få ulykker mere eller mindre lede til store ud-
sving i incidens, hvilket giver statistiske problemer med at opnå en effektiv opti-
mering af analyserne.
Da ulykker, statistisk set, er en sjældne hændelser, bliver der i analyser og forsk-
ning på området ofte anvendt tælle-regressionsmodeller baseret på Poisson- eller
negativ binomial-fordelinger. Til det foreliggende spørgsmål om effekter på virk-
somhedsniveau giver denne metode det problem, at selv med statistiske korrektio-
ner vil forholdene i store virksomheder blive dominerende for resultatet.
For at belyse effekt for alle virksomhedsstørrelser så lige som muligt, benyttes en
kvote mellem årene som foreslået af amerikanske forskere
. For alle danske virk-
somheder beregnes udviklingen i antal ulykker år for år som kvoten: (årets an-
tal+1)/(antal forrige år+1).
Det kan påvises, at ved at benytte logaritmen af denne kvote (pchnum) som ud-
faldsvariabel kan regressionskoefficienterne, som vises i tabellerne, med god til-
nærmelse læses som en procentuel effekt.
Hvis der i sygedagpengeregistret optræder et sygeforløb på over 30 dage, der har
sin begyndelsesdag indenfor 14 dage efter den registrerede hændelsesdag for
ulykken, er den i analysen kategoriseret som en alvorlig ulykke, der har udløst et
længerevarende sygeforløb.
Gray WB, Scholz JT. Does Regulatory Enforcement Work? A Panel Analysis of OSHA Enforcement.
Law Society Review 1993;27:177-214.
Haviland AM et al. A New Estimate of the Impact of OSHA Inspections on Manufacturing Injury Rates,
1998-2005. Am J Ind Med 2012;55:964-75.
Udover effekten på det samlede antal ulykker undersøges det, om der er effekt på
udviklingen i forekomsten af alvorlige ulykker, der defineres ved, at tilskadekomne
genfindes i sygedagpengeregisteret. Dette indebærer, at ulykken har medført over
30 dages sygefravær for den tilskadekomne. Da DST ved analysetidspunktet ikke
havde frigivet sygefraværsdata for 2015, omfatter denne del af analysen årene
2012-14.
Effekten måles med testning af, om der i årene efter RT sker et fald af kvoten mel-
lem antal ulykker og foregående års antal ulykker (faktaboks). Denne udfaldsvaria-
bel måler den trinvise udvikling år for år, hvorved den samlede effekt bliver sum-
men af eventuelle år for år effekter.
Med henblik på at opnå den mest præcise estimering af effektstørrelse og modvirke
at eventulle påviste effekter skyldes tilfældige udsving (mean reversion) i forekom-
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0007.png
sten af ulykker benyttes en dynamisk
1
panelregressionsmodel, der tager hensyn til
de to foregående års forekomst af ulykker (lag-variabler) og anvender interne in-
strumentvariabler. Den statistiske metode tager højde for, at både observerede og
uobserverede virksomhedsforhold fx ledelsesstil og forebyggelseskultur, som er
konstante i analyseperioden, ikke påvirker resultaterne.
Der anvendes robuste beregninger af standardfejlene for ikke at få falskt positive
statistisk signifikante sammenhæng. Dette er nødvendigt, da fordelingerne af ob-
servationerne ikke giver matematisk optimale statistiske modeller. Denne konser-
vative tilgang sikrer de mest troværdige resultater.
I beregningerne af effektstørrelse for tilsynsbesøg tages der højde for en række
andre væsentlige forhold, der også kan påvirke forekomsten af ulykker:
Virksomhedernes ulykker de to seneste år inden tilsynsbesøget (medtages fra
2010 for at sikre lag-data for ulykkeshændelser fra 2012).
Relative ændringer i antal årsværk i årene før tilsynsbesøget. Denne variabel
kontrollerer for effekten af personale-dynamikken på virksomheden. Den moti-
veres af den kendte risiko for arbejdsulykker, der findes for unge og nyansatte.
Denne variabel antages desuden også at kunne opfange konjunktureffekter, som
ikke opfanges af forskellene mellem kalenderår.
Kalenderår for at kontrollere for effekt af fx ny teknologi og konjunkturudsving
Virksomhedsstørrelse opdelt i seks trin.
Til nærværende analyse afgrænses datasættet til danske virksomheder, der fra
2012-15 har haft medarbejdere ansat modsvarende mindst ét årsværk (tabel 1). I
Ulykkesregistret er det kun registreret, hvis virksomhederne har anmeldt en ar-
bejdsulykke. Dette forhold indebærer, at manglende registrering kan betyde enten
ingen ulykke eller manglende anmeldelse, dvs. at ingen data om ulykker i ulykkes-
registret kan være både korrekt og forkert. Effektanalysen afgrænses derfor til de
virksomheder, der har anmeldt mindst én ulykke i ét af de fire år i perioden fra
2012 til 2015 (tabel 1 og 2).
Manglende registrering kodes af beregningsmæssige grunde til ingen ulykke (fra
ingen data til talværdien 0) det pågældende år. Da det er variationen i antal ulykker,
der ligger til grund for analysens beregning af effekt, bidrager de få virksomheder
(n=103), som konstant har anmeldt samme antal ulykker alle fire år ikke til resulta-
terne.
Resultater
Deskriptive analyser
Samlet er der i datasættet 135.145 ulykker, som i løbet af de fire år er anmeldt fra
37.724 virksomheder. Tallene år for år for antal unikke virksomheder og ulykker
ses i tabel 1 og 2. Blandt de virksomheder der har anmeldt ulykker har 29,3 pct.
haft en eller flere alvorlige ulykker (9.451 af de 32.285, der har anmeldt arbejds-
ulykker fra 2012-14). I de tre år, hvor alvorlige ulykker findes i registeret, udgjorde
1
Stata xtdpsys for dynamisk panelregression med fixed effects
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0008.png
de 13,6 pct. af det anmeldte antal ulykker. Ulykkesundersøgelser pga. en konkret
ulykke er gennemført på 11,9 pct. af de virksomheder, der har anmeldt en eller
flere arbejdsulykker og på 18,5 pct. af dem, som har anmeldt alvorlige ulykker.
Tabel 1. Antal virksomheder og antal ulykker år for år, der indgår i analysen.
År
Antal
virksomheder
Heraf antal
virksomheder
med mindst 1
ulykke
16.324
16.041
16.022
15.218
Antal ulykker
totalt
Heraf ulykker
med sygedag-
penge udbeta-
ling
4.854
4.737
4.305
-
2012
2013
2014
2015
217.090
216.324
217.044
217.044
34.666
33.666
33.837
32.976
Sygedagpengeregistret var ikke opdateret med tal for 2015 ved tidspunktet for dannelsen
af datasættet i maj 2017.
Tabel 2. Antal virksomheder i panelet henholdsvis uden arbejdsulykke respektive
med en eller mindst to arbejdsulykker og herunder antal virksomheder, hvor ulyk-
ken har medført sygedagpengeudbetaling.
År
Antal
virksomhe-
der uden
ulykke
200.766
200.283
201.022
201.826
Antal
virksomhe-
der med
én ulykke
10.494
10.380
10.318
9.550
Heraf
med syge-
dagpenge
udbetaling
1.815
1.825
1.581
-
Antal
virksomhe-
der med
to eller flere
ulykker
5.830
5.661
5.704
5.668
Heraf
med syge-
dagpenge
udbetaling
2.124
2.019
1.900
-
2012
2013
2014
2015
Sygedagpengeregistret var ikke opdateret med tal for 2015 ved tidspunktet for dannelsen
af datasættet i maj 2017.
Tabel 3 viser det samlede antal virksomheder, der har fået tilsynsbesøg uafhængigt
af om de har anmeldt ulykker, opdelt efter tilsynsform. Virksomhederne er kun talt
med én gang, dvs. at effekten af risikobaseret tilsyn (RT) testes på virksomheder,
der udelukkende har fået RT og ingen andre tilsynsformer i løbet af samme kalen-
derår. Lignende eksklusivitet gælder for tilsynsbesøgene under særlige indsatser.
Hvis der er gennemført en ulykkesundersøgelse tælles virksomheden under denne
tilsynsform.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0009.png
Tabel 3. Samlet antal virksomheder, der har fået tilsynsbesøg i løbet af perioden
2012-15, opdelt efter tilsynsform. Virksomhederne er kun talt med én gang.
År
RT
indeks
udpe-
get
RT
sup-
ple-
rende
stik-
prøve
10.562
10.528
9.784
10.231
41.105
RT
manu-
elt
ud-
trukket
972
568
590
875
3.005
Ulyk-
kes-
under-
søgel-
se
2.101
1.928
1.853
1.072
6.954
Særli-
ge
ind-
satser
Øvrige
tilsyn
Fors
øgt
be-
søgt
Samlet
2012
2013
2014
2015
Samlet
11.803
11.586
11.157
11.680
46.226
1.521
2.603
2.744
3.662
10.530
2.933
2.731
2.677
2.373
10.714
1.435
2.184
3.265
2.811
9.695
31.327
32.128
32.070
32.704
128.229
Virksomheder der er udpeget, men hvor det ikke er lykkedes at gennemføre tilsynsbesø-
get uafhængigt af tilsynsform.
Tabel 4 viser tilsynsbesøg og tilsynsreaktioner (påbud og vejledning) om ulykkes-
risici i forhold til, om virksomhederne har anmeldt arbejdsulykker. Det fremgår af
tabellen, at godt halvdelen af de virksomheder, der er udpeget med risikomodellen,
har anmeldt mindst en arbejdsulykke i løbet af årene 2012-15. For virksomhederne
i den supplerende stikprøve er det kun omkring 15 pct., der har anmeldt arbejds-
ulykker. Vedrørende ulykkesundersøgelserne skal det bemærkes, at en del af disse
undersøgelser gennemføres efter nytår dvs. i kalenderåret efter hændelsesdatoen for
ulykker, der er sket i løbet af de sidste måneder på året. Godt 40 pct. af både til-
synsreaktionerne påbud og vejledning om ulykkesrisici er afgivet på virksomheder,
der
ikke
har anmeldt en arbejdsulykke i løbet af perioden 2012-15. Tilsyn og reak-
tioner på de virksomheder, der slet ikke har anmeldt arbejdsulykke bidrager ikke til
beregningen af effekt. Det er, som nævnt ovenfor, ikke muligt at få registerinfor-
mation, om de faktisk ikke har haft en ulykke, eller om de har undladt at anmelde.
Det er 25 pct. af virksomhederne udpeget med risikomodellen, der har anmeldt
mindst en arbejdsulykke i løbet af det samme år, som tilsynet blev gennemført
(tabel 5 og 5B, appendiks side 23) For virksomhederne i den supplerende stikprøve
gælder dette kun for omkring 5 pct. Over halvdelen af tilsynsreaktionerne (påbud
og vejledning) om ulykkesrisici er afgivet på virksomheder, der
ikke
har anmeldt
en arbejdsulykke i løbet af samme kalenderår som tilsynsbesøget (tabel 5, appen-
diks side 23).
Tilsynsreaktioner afgives på knap halvdelen af ulykkesundersøgelserne (tabel 6,
appendiks side 24). Ved RT får de indeksudpegede virksomheder dobbelt så ofte
påbud eller vejledning om ulykkesrisiko sammenlignet med virksomhederne i den
supplerende stikprøve.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0010.png
Tabel 4. Samlet antal virksomheder, der har fået henholdsvis tilsynsbesøg og reak-
tioner, fordelt efter om virksomheden har anmeldt mindst en ulykke i løbet af årene
2012-15.
Tilsynsformer
RT
indeks
udpeget
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
Samlet
RT
supple-
rende
stikprøve
35.004
RT
manuelt
udtrukket
Ulykkes-
undersø-
gelse
Reaktioner
Påbud
Vejledning
22.738
1.808
817
5.112
938
23.488
46.226
6.101
41.105
1.197
3.005
6.137
6.954
6.802
11.914
1.271
2.209
Bemærkning: tal år for år kan ses i appendiks, tabel 4B på side 23.
En del ulykkesundersøgelser gennemføres på virksomheder, hvor den konkrete ulykke har
hændelsesdag i 4. kvartal af kalenderåret inden.
Effekt på det samlede antal arbejdsulykker
I effektanalyserne indgår sammenlagt data fra 37.724 unikke virksomheder, som
har anmeldt en eller flere arbejdsulykker i løbet af årene 2012-15. Tabellerne 7-12
viser resultater fra panelregressionsanalyser, der tester effekten af risikobaserede
tilsyn (RT) (tabel 7-9) samt interaktioner mellem RT og ulykke samme år som
tilsynsbesøget (tabel 10), tilsynsreaktioner (tabel 11-12), og ulykkesundersøgelse
samme år som RT (kun omtalt i tekst).
I regressionsmodellen, som vises i sin helhed i tabel 7, indgår 37.724 virksomhe-
der, men de 103 som uden variation har anmeldt det samme antal ulykker hvert år
bidrager (af matematiske grunde) ikke til beregningen af effekt. Den forklarende
variabel ”RT
indeks og stikprøve” omfatter de virksomheder, der ikke har fået
andre tilsynsbesøg end RT samme år. Samtlige tilsynsbesøg indgår år for år i ana-
lysen med en forklarende variabel for respektive tilsynsform. Analysen omfatter
også variabler, der tager højde for udviklingen af ulykkesforekomsten på virksom-
hederne ét og to år tidligere (lag-pchnum, lag 2-pchnum), relative ændringer i antal
årsværk (pchaarsv) inklusive et år tidligere (lag-pchaarsv) samt kalenderår og virk-
somhedsstørrelse (tabel 7).
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0011.png
Faktaboks - Eksempler på tal
Pchnum er defineret som logaritmen af den relative ændring i antal ulykker
o
pchnum=ln((ulykker+1)/(lag_ulykker+1))
Uændret antal ulykker:
o
pchnum = 0
10 pct. forbedring fx fra 10 til 9 ulykker
o
pchnum effekt regressionskoefficient = -0,095
10 pct. forværring fx fra 10 til 11 ulykker
o
pchnum effekt regressionskoefficient = 0,087
Tabel 7 gennemgås nedenfor tabelafsnit for tabelafsnit, som en beskrivelse af den
fuldstændige panelregressionsmodel, der benyttes i samtlige varianter af effektana-
lysen (tabellerne 7-12). Markeringerne med en eller flere stjerner (*) angiver gra-
den af statistisk signifikans, hvilket indikerer sandsynligheden for, at koefficienten
er nul og dermed uden betydning (* p<0,05; ** p<0,01; *** p<0,001). Det skal
bemærkes, at der i analysen er mange test af statistisk signifikans og derfor skal
enkelstående * markerede resultater ikke tillægges selvstændig betydning. Det er
samlet set mønstre af signifikante sammenhæng med lav sandsynlighed for tilfæl-
dighed (markeret med ** og ***), der lægges vægt på.
Første afsnit i tabel 7 (RT indeks og stikprøve) viser resultatet af hovedformålet
med nærværende analyse. De fremsatte hypoteser (på side 4) kan ikke bekræftes,
da der ikke påvises lavere forekomst af ulykker i årene efter RT (koefficienterne
for år 1
år 3 er ikke negative). Det samme gør sig gældende for RT gennemført
ved manuel udtagelse (RT manuelt udtaget, andet afsnit).
Tredje afsnit i tabel 7 viser effekten af ulykkesundersøgelser, der er gennemført
pga. konkrete ulykker. For denne tilsynsform ses, at ulykkerne i de besøgte virk-
somheder er øget med 26 pct. det år tilsynsbesøget gennemførtes (år 0: 0,232***).
Denne observation er forventelig på baggrund af, at denne tilsynsform motiveres af
konkrete ulykker.
I årene efter (år 1
år 3) ses negative regressionskoefficienter med høj statistisk
signifikans. Dette modsvarer en effekt med et fald i ulykkesforekomsten de efter-
følgende 3 år for virksomheder, der har fået gennemført en ulykkesundersøgelse.
Effekten er størst det første år med et fald på 19 pct. (år 1: -0,215***) men er også
betydelig og statistisk signifikant år 2 (12 pct.) og år 3 efter tilsynsbesøget, hvor
der sker yderligere 5 pct. færre ulykker (år 3: -0,052***). Det akkumulerende fald
over tre år når dermed op på 36 pct. Den store effekt bør fortolkes i forhold til den
betydelige stigning (26 pct.), der ses det år, da virksomhederne blev udtaget til en
ulykkesundersøgelse (år 0).
Fjerde afsnit i tabel 7 viser den dynamiske effekt af de to foregående års relative
ændring af ulykkesforekomsten på virksomhederne (lag-pchnum, lag 2-pchnum).
Dette betyder, at der i beregningen af effekten af RT er taget højde for de naturligt
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
forekommende udsving i forekomsten af ulykker. Den negative regressions-
koefficient -0,543 (lag-pchnum) repræsenterer kvoten i ovenstående faktaboks og
omregnet indikerer den en kraftig modsat rettet ændring på godt 40 pct. i forhold til
forrige års op- eller nedgang af ulykkesforekomsten i virksomhederne. Koefficien-
ten på -0,208 (lag 2-pchnum) viser, at hændelser to år tidligere påvirker i ulykkes-
forekomsten med omkring 20 pct. uafhængigt af tilsynsbesøg og virksomhedsstør-
relse. Dvs. at udsvingene har en cyklus på over ét år.
De resterende afsnit i tabel 7 viser, at analysen for effekten af RT og ulykkesunder-
søgelser er kontrolleret for de påvirkninger på ulykkesforekomsten, der kan forkla-
res af ændring i antal årsværk (pchaaarsv og pchaaarsv_lag), kalenderår og virk-
somhedsstørrelse. Der er også taget højde for, at virksomheder, der har fået tilsyns-
besøg med andre tilsynsformer end RT (ulykkesundersøgelse, særlige indsatser,
øvrige tilsynsbesøg og forsøgt besøgt) medtages i analysen og dermed ikke påvir-
ker statistisk signifikante sammenhænge med de øvrige forklarende variabler.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0013.png
Tabel 7. Effekt af risikobaserede tilsyn (RT) og ulykkesundersøgelser testet med
dynamisk panelregressionsanalyse på den relative ændring i antal arbejdsulykker
år for år (pchnum).
N=37.724
RT indeks og stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
RT manuelt udtaget
år 0
år 1
år 2
år 3
Ulykkesundersøgelse pga.
konkret ulykke
år 0
år 1
år 2
år 3
Foregående to års relative
ændring af ulykkesforekomst
Lag-pchnum
Lag 2-pchnum
Årsværk ændringer
Pchaarsv
Lag-pchaarsv
Kalenderår
reference år 2010/11
2012
2013
2014
2015
Virksomhedstørrelse
reference 10-34 årsværk
1-4 årsværk
5-9 årsværk
35-99 årsværk
100-249 årsværk
250+ årsværk
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
-0,014*
0,003
0,019
0,031*
-0,026; -0,002
-0,012; 0,018
-0,001; 0,038
0,004; 0,057
0,146***
-0,006
-0,017
0,001
0,093; 0,200
-0,048; 0,036
-0,065; 0,032
-0,059; 0,062
0,232***
-0,215***
-0,126***
-0,052***
0,205; 0,259
-0,241; -0,188
-0,153; -0,099
-0,079; -0,026
-0,543***
-0,208***
-0,552; -0,535
-0,216; -0,199
0,303***
0,125***
0,284; 0,322
0,109; 0,141
0,061***
-
-0,034***
-0,064***
0,051; 0,070
-
-0,043; -0,024
-0,078; -0,050
-0,013
0,008
0,106***
0,251***
0,610***
-0,052; 0,027
-0,020; 0,036
0,066; 0,145
0,177; 0,326
0,469; 0,751
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0014.png
Bemærkning: år 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser de tre efterfølgende år. Tabellen fort-
sætter på næste side.
Tabel 7 fortsat: andre tilsynsformer. Alle forklarende variabler indgår i samtlige
statistiske modeller vist i tabellerne 8-12.
N=37.724
Særlige indsatser
år 0
år 1
år 2
år 3
Øvrige tilsynsbesøg
år 0
år 1
år 2
år 3
Forsøgt besøgt
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
0,005
0,002
0,030
0,004
-0,019; 0,029
-0,025; 0,029
-0,001; 0,060
-0,029; 0,036
0,051*
-0,040
0,002
0,002
0,005; 0,096
-0,090; 0,011
-0,048; 0,053
-0,052; 0,056
-0,077***
-0,099***
-0,037
-0,162*
-0,123; -0,032
-0,153; -0,045
-0,111; 0,038
-0,309; -0,015
Bemærkning: år 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser de tre efterfølgende år.
Tabel 8 viser RT opdelt i virksomheder udpegede med risikomodellen respektive
den supplerende stikprøve. I tabel 8-12 vises kun de afsnit, hvor tilsynsvariablerne
har en anden opdeling end i tabel 7. De øvrige forklarende variabler afviger ikke
fra resultaterne der fremgår af tabel 7.
Der ses ingen signifikant effekt af RT uafhængigt af udpegning med risikomodel-
len eller den supplerende stikprøve. Der ses en tendens til stigende ulykkesfore-
komst for de indeksudpegede virksomheder år 2 og år 3 efter tilsynsbesøget. En
anledning hertil skulle kunne være, at genudpegede virksomheder, der udgør 25
pct., ikke har reageret tilstrækkeligt på det første RT.
Dette testes i tabel 9, som viser, at genudpegede virksomheder, der har fået to eller
flere RT, har en tendens til en stigende ulykkesforekomst i modsætning til den
faldende tendens, der ses i gruppen, der kun har fået kun ét RT. Dette er dog ikke
statistisk sikre forskelle.
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0015.png
Tabel 8. Effekt af risikobaserede tilsyn på virksomheder der er indeksudpegede
respektive udtrukket til den supplerende stikprøve testet med dynamisk panelre-
gressionsanalyse på den relative ændring i antal arbejdsulykker år for år (pchnum).
N=37.724
RT indeksudpeget
år 0
år 1
år 2
år 3
RT supplerende stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
-0,024***
0,002
0,026*
0,044**
-0,038; -0,010
-0,014; 0,018
0,005; 0,046
0,016; 0,072
0,023*
0,015
0,011
0,007
0,000; 0,046
-0,012; 0,042
-0,020; 0,042
-0,033; 0,048
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7 indgår i beregningerne, men vises
ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser even-
tuel effekt de tre efterfølgende år.
Tabel 9. Effekt af ét respektive to eller flere risikobaserede tilsyn (RT) testet med
dynamisk panelregressionsanalyse på den relative ændring i antal arbejdsulykker
år for år (pchnum).
N=37.724
RT - kun ét tilsyn
år 0
år 1
år 2
år 3
RT - to eller flere tilsyn
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
-0,032***
-0,026*
-0,007
-0,01
-0,048; -0,016
-0,046; -0,005
-0,033; 0,018
-0,044; 0,023
0,007
0,018
0,022
0,055*
-0,023; 0,037
-0,013; 0,049
-0,014; 0,058
0,010; 0,100
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7 indgår i beregningerne, men vises
ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser even-
tuel effekt de tre efterfølgende år.
Interaktionsanalyser
Ulykke samme år som RT
Hypotesen om, at RT skulle have bedre effekt, hvis der skete ulykker i løbet af
samme år som tilsynsbesøget, kan ikke bekræftes. I tabel 10 ses, at der er stor for-
skel på udviklingen af ulykkesforekomsten mellem virksomheder, der har anmeldt
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
en ulykke samme år, som de får RT, i forhold til virksomheder, der har anmeldt
ulykker andre år.
Uafhængigt af om virksomhederne er udvalgt til RT via indeksmodellen eller stik-
prøven er der en stigende forekomst af ulykker i årene efter tilsynsbesøget hos
virksomheder, der har anmeldt ulykker det samme år, som de får tilsynsbesøg (ta-
bel 10). I modsætning hertil er der en faldende forekomst af ulykker i virksomhe-
der, der har anmeldt ulykker i andre år end det år, hvor RT gennemføres.
De virksomheder, der samme år får både et RT og en ulykkesundersøgelse (vises
ikke i tabellen), har samme gode effekt på ulykkesforekomsten som den, der er
beskrevet ovenfor under gennemgangen af tabel 7 vedrørende effekten af ulykkes-
undersøgelser.
Tilsynsreaktioner
Hypotesen om, at RT skulle have bedre effekt hvis der afgives påbud og eller vej-
ledning om ulykkesrisiko, kan ikke bekræftes. Tabel 11 viser interaktionen mellem
RT og henholdsvis ulykkesundersøgelser og påbud vedrørende ulykkesrisiko. For
RT er der ingen effekt på ulykkesforekomsten de efterfølgende 3 år hverken for RT
med påbud eller RT uden påbud. For ulykkesundersøgelser er der, uafhængigt af
om der afgives påbud, statistisk signifikant effekt af samme størrelsesorden (over-
lappende konfidensintervaller på faldet i ulykkesforekomst de efterfølgende tre år).
Tabel 12 viser, at den manglende effekt af vejledning om ulykkesrisiko er uaf-
hængig af tilsynsformen.
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0017.png
Tabel 10. Interaktion med forekomsten af mindst en ulykke samme år som risiko-
baserede tilsyn på virksomheder, der er indeksudpegede respektive udtrukket til
den supplerende stikprøve testet med dynamisk panelregressionsanalyse på den
relative ændring i antal arbejdsulykker år for år (pchnum).
N=37.724
Ulykke samme år
RT indeksudpeget
år 0
år 1
år 2
år 3
RT supplerende stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
Ingen ulykke samme år
RT indeksudpeget
år 0
år 1
år 2
år 3
RT supplerende stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
0,713***
0,337***
0,344***
0,341***
0,691; 0,736
0,291; 0,383
0,280; 0,408
0,235; 0,448
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
0,391***
0,171***
0,120***
0,069**
0,374; 0,407
0,147; 0,195
0,089; 0,151
0,020; 0,117
-0,496***
-0,076***
-0,050***
-0,032*
-0,509; -0,484
-0,092; -0,060
-0,071; -0,029
-0,061; -0,004
-0,359***
-0,025*
-0,038**
-0,035
-0,378; -0,339
-0,050; -0,001
-0,067; -0,010
-0,073; 0,003
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7 indgår i beregningerne, men vises
ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser even-
tuel effekt de tre efterfølgende år.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0018.png
Tabel 11. Interaktion mellem tilsynsreaktionen påbud vedrørende ulykkesrisiko og
tilsynsformerne risikobaserede tilsyn (RT) henholdsvis ulykkesundersøgelser testet
med dynamisk panelregressionsanalyse på den relative ændring i antal arbejds-
ulykker år for år (pchnum).
N=37.724
RT indeks og stikprøve
Med påbud
år 0
år 1
år 2
år 3
Uden påbud
år 0
år 1
år 2
år 3
Ulykkesundersøgelse
Med påbud
år 0
år 1
år 2
år 3
Uden påbud
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
0,017
0,031
0,032
0,052*
-0,015; 0,049
-0,002; 0,064
-0,008; 0,072
0,001; 0,103
-0,015*
0,004
0,023*
0,036*
-0,028; -0,001
-0,013; 0,020
0,001; 0,044
0,007; 0,065
0,328***
-0,186***
-0,098***
-0,026
0,291; 0,365
-0,225; -0,146
-0,142; -0,054
-0,073; 0,020
0,160***
-0,244***
-0,149***
-0,067***
0,124; 0,195
-0,276; -0,213
-0,181; -0,118
-0,098; -0,037
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7 indgår i beregningerne, men vises
ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser even-
tuel effekt de tre efterfølgende år.
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0019.png
Tabel 12 Interaktion mellem tilsynsreaktionen vejledning og tilsynsformerne risiko-
baserede tilsyn (RT) respektive ulykkesundersøgelse testet med dynamisk panel-
regressionsanalyse på den relative ændring i antal arbejdsulykker år for år
(pchnum).
N=37.724
Vejledning ulykkesrisiko
RT indeks og stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
Ulykkesundersøgelse
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
0,045
-0,014
-0,010
0,022
-0,025; 0,114
-0,087; 0,059
-0,081; 0,061
-0,047; 0,091
0,054
0,044
-0,028
-0,026
-0,104; 0,211
-0,080; 0,167
-0,141; 0,084
-0,130; 0,078
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7 og 12 indgår i beregningerne, men
vises ikke i tabellen da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser
eventuel effekt de tre efterfølgende år.
Alvorlige ulykker med sygedagpengeforløb
Analysen af effekten på de alvorlige ulykker har den begrænsning, at Danmarks
Statistik ikke havde frigivet sygefraværsdata for 2015 i tide til nærværende analyse.
Alvorlige ulykker, der medførte sygefravær på over 30 dage for de tilskadekomne,
udgjorde knap 13,6 pct. af ulykkerne, og forekom hos 29,3 pct. af de virksomheder,
der har anmeldt arbejdsulykker i årene 2012-14.
Tabel 7B i appendiks (side 25) viser effekter på de alvorlige ulykker med mindst
30 dages sygefravær for de tilskadekomne. Analysen og tabellen er opbygget på
samme måde som beskrevet for tabel 7, men med den forskel at tabel 7B viser ef-
fekten på de alvorlige ulykker og kun omfatter årene 2012-14.
Med denne afgrænsning kan der heller ikke påvises effekt af RT eller påbud re-
spektive vejledning vedrørende ulykkesrisici. Effekten af ulykkesundersøgelser er
en sammenlagt reduktion på 21 pct. de efterfølgende tre år fra den stigning på 11
pct., der ses det år, da ulykkesundersøgelsen blev gennemført pga. en konkret
ulykke.
Der ses ingen forskel i den manglende effekt af RT mellem virksomheder udpeget
med risikomodellen respektive udtrukket til den supplerende stikprøve (tabel 8B,
side 27). Genudpegede virksomheder, som har fået to eller flere RT, har også en
tendens til stigende forekomst af de alvorlige ulykker (tabel 9B, side 27).
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Andre effekter
Der fremkom nogle øvrige interessante observationer i analysen. Den ene er den
effekt på ulykkesrisikoen, som et stigende antal årsværk medfører for virksomhe-
derne. Den beregnede effekt af stigningen i antal årsværk er på 35 pct. (b=0,3031).
Dette kan fortolkes som, at risikoen for en arbejdsulykke stiger med en størrelses-
orden på godt en tredjedel af den relative stigning i antal årsværk. Ansætter en
virksomhed fx 20 pct. flere medarbejdere stiger risikoen for en ulykke med 7 pct.
Analysen viser også, at virksomhedernes tidligere op- eller nedgang i antal ulykker
har stor betydning for ulykkesforekomsten de efterfølgende år. Effekten er på ni-
veauet 40 pct. i modsat retning af foregående års relative op- eller nedgang i ulyk-
ker samt 20 pct. i forhold til to år tidlige (tabel 7). Denne observation indikerer, at
ulykkesrisikoen er cyklisk med en cyklus med på mindst to år. Måske leder en
ulykke til mere opmærksomhed de nærmeste år, og dermed til et fald i ulykkesrisi-
ko samt det modsatte, at færre ulykker måske leder til mindsket opmærksomhed på
ulykkesrisici og efterfølgende til en stigning i forekomsten af ulykker.
Konklusion
Analysen kan ikke påvise effekt af risikobaseret tilsyn (RT) målt som et fald i
ulykkesforekomsten i årene, der følger efter gennemført RT på virksomhederne.
Dette gælder RT både med og uden påbud vedrørende materielle ulykkesrisici eller
vejledning om ulykkesforebyggelse. Der kan ikke påvises forskelle i den manglen-
de effekt i forhold til om RT er gennemført på virksomheder udpegede med Ar-
bejdstilsynets risikomodel eller udtrukket til den supplerende stikprøve.
Ulykkesundersøgelser, som er begrundet i en konkret ulykkeshændelser, er fore-
byggende de efterfølgende år med en samlet effektstørrelse på over 36 pct. fald i
det samlede antal ulykker. Reduktionen er 21 pct. for de alvorlige ulykker, som har
medført sygefravær på over 30 dage.
Analysen har et par øvrige interessante resultater, som konfirmerer fundene i Ar-
bejdstilsynets tidligere effektanalyse af tilsynsbesøg i årene 2008-2011, inden RT
blev introduceret. Den ene er en stigende risiko for arbejdsulykker ved et stigende
antal årsværk. Den anden er den store effekt, som tidligere ulykker har på de efter-
følgende års ulykkesforekomst, hvilket kan fortolkes som, at ulykkesrisikoen varie-
rer cyklisk. Begge forhold er gode kandidater til at blive afprøvet i Arbejdstilsynets
videre udvikling af datadreven udpegning til tilsynsbesøg af virksomheder med de
største risici i arbejdsmiljøet.
20
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Appendiks
Arbejdstilsynets paneldata på Danmarks Statistiks forskerservice
Arbejdstilsynet (AT) har adgang til en række registre fra Danmarks Statistik via
Danmarks Statistiks forskerserver. Derudover har Arbejdstilsynet også adgang til
data vedrørende tilsynsbesøg og dertilhørende reaktioner fra Arbejdstilsynets data-
base samt registrerede arbejdsulykker fra EASY registeret. Med udgangspunkt i de
tilgængelige registre er der oparbejdet et paneldatasæt, der indeholder alle danske
arbejdssteder i perioden 2008-2015.
Følgende registre benyttes til at danne Arbejdstilsynets paneldatasæt.
Befolkning for lønmodtagere (BFL) 2008-2015
Befolkningsregisteret (BEF) 2008-2016
Registerbaseret Arbejdsstyrkestatistik (RAS) 2007
Vandringsregisteret (VNDS) 2015.
Uddannelsesregisteret (UDDF) 2015.
Sygedagpengeregisteret (SGDP) 2008-2014
Sundhedsudgifter (SSSY) 2008-2015
Landspatientregistret (DRG og DAGSS) 2008-2015
Generel firmastatistik (FIRM) 2008-2014
Tilsynsdata 2008-2015
Ulykkesregisteret 2008-2015
Heri er der koblet oplysninger om arbejdsstedet og dets økonomiske nøgletal, op-
lysninger der angiver om virksomhederne har haft et tilsynsbesøg, og i så fald,
hvilken type tilsynsbesøg der er tale om, og om der er givet reaktion eller en vej-
ledning på pågældende besøg. Der er også oplysninger i paneldatasættet om, hvor
lang tid de tilsynsførende har brugt på tilsynsbesøget, og hvor mange tilsynsføren-
de der var med. Derudover er der oplysninger om arbejdsstedets medarbejdere,
herunder medarbejdernes etnicitet, alder, uddannelse og lignede.
Når oplysninger skal kobles på virksomhedsniveau, kan der kobles via et unikt
arbejdsstedsnummer eller via CVR-nr. Arbejdsstedsnummer er at foretrække, når
det er muligt - særligt ved store virksomheder, der har aktiviteter på flere adresser.
Forskellen mellem de to koblingsnøgler er, at CVR-nr. er identisk for hele virk-
somheden, mens hvert arbejdssted har et unikt arbejdsstedsnummer Et eksempel
kan være en kommune. Alle aktiviteter under kommunen er knyttet til samme
CVR-nr., mens hver enhed - eksempelvis hvert plejehjem eller børnehave har et
unikt arbejdsstedsnummer
Først oparbejdes paneldatasættet på personniveau af hensyn til de individspecifikke
karakteristika. Udgangspunktet for populationen er Danmarks Statistiks register,
Befolkning for Lønmodtagere (herefter BFL). BFL indeholder oplysninger om
samtlige ansættelser på månedsniveau, hvor der har været en beskæftigelse. Dette
inkluderer blandt andet oplysninger om jobtype, antallet af løntimer og lønudbeta-
linger. Ud fra BFL defineres fx en variabel, der angiver personens lønniveau. Den
laveste løngruppe defineres for personer med en løn under 25 pct. percentilen. Der
er også dannet en variabel, der angiver om personen er nyansat, dvs. ansat indenfor
de sidste 4,7 eller 12 måneder.
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
På BFL ansættelserne kobles derefter, via CPR-nr., individspecifikke oplysninger
på om fx alder og etnicitet fra Befolkningsregistret og uddannelsesniveau fra Ud-
dannelsesregistret.
Sygedagpengeregisteret kobles sammen med BFL via det unikke arbejdssteds-
nummer, for at identificere hvilken ansættelse en person eventuelt er sygemeldt fra.
Ulykkesregisteret kobles, modsat de andre registre, sammen med BFL via CVR-nr.
Hvis en person har flere ansættelser i pågældende måned, hvor ulykken er sket, er
det ansættelsen med flest timer, der betragtes som ulykkesarbejdspladsen. Der er en
del ansættelser, hvor der ikke kan kobles et registreret arbejdssted til, fx hvis arbej-
det udføres hos medarbejderen selv eller i hjemmet hos en borger. Denne type ar-
bejdssteder er i BFL registeret som såkaldte fiktive arbejdssteder. Til disse arbejds-
steder, der udgør 1,6 pct., kan der ikke tilknyttes en virksomhedsstørrelse samt
andre arbejdsstedsspecifikke variable, og de bliver derfor ekskluderet fra effektana-
lyserne på virksomhedsniveau.
Ulykkesregisteret, BFL og Sygedagpengeregisteret kobles sammen. Hvis der op-
træder et sygeforløb under 14 dage efter der er sket en ulykke, kategoriseres ulyk-
ken som en ulykke, der har udløst et længerevarende sygeforløb, da sygefravær
først optræder i registeret, hvis der som minimum har været 30 sygedage.
Dernæst aggregeres datasættet, der nu består af alle lønmodtagere i perioden 2008-
2015, op på arbejdsstedsniveau. Dermed består paneldatasættet nu af alle danske
arbejdssteder med oplysninger om samtlige af arbejdsstedets registrerede medar-
bejdere. Oplysningerne om medarbejderne defineres som andele ift. arbejdsstedets
samlede antal medarbejdere, eks. andel af lavtlønnede medarbejdere eller andel
nyansatte medarbejdere.
Afslutningsvis kobles der virksomhedsspecifikke oplysninger fra Generel firmasta-
tistik, som indeholder oplysninger om virksomhedernes økonomiske nøgletal, og
besøgsdata fra Arbejdstilsynets database (ATIS).
22
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0023.png
Appendiks tabeller
Tabel 4B. Antal virksomheder, der år for år har fået henholdsvis tilsynsbesøg og
reaktioner, fordelt efter om virksomheden har anmeldt mindst en ulykke i løbet af
årene 2012-15.
Tilsynsformer
RT
Indeksba-
seret
2012
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2013
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2014
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2015
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
5.876
8.848
547
109
1.201
176
5.726
8.783
382
177
1.321
163
5.670
8.822
307
208
1.312
248
5.466
8.551
572
323
1.278
351
RT
Supple-
rende
stikprøve
RT
Manuelt
udtaget
Ulykkes-
undersø-
gelse
Reaktioner
Påbud
Vejledning
6.337
2.011
400
1.778
1.747
555
5.916
1.706
261
1.720
1.810
302
5.431
1.001
208
1.676
1.688
217
5.804
1.383
328
963
1.557
197
En del ulykkesundersøgelser gennemføres på virksomheder, hvor den konkrete ulykke har
hændelsesdag i 4. kvartal af kalenderåret inden.
Tabel 5. Samlet antal virksomheder, der i løbet af samme kalenderår som tilsyns-
besøget har fået henholdsvis tilsynsbesøg og reaktioner, fordelt efter om virksom-
heden har anmeldt mindst en ulykke med hændelsesdato i perioden 2012-15.
RT
indeks
RT
supple-
rende
RT
manuelt
Ulykkes-
undersø-
Påbud
Vejled-
ning
23
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0024.png
udpeget
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
34.835
stikprøve
38.965
udtrukket
2.301
gelse
1.736
7.351
1.392
11.391
2.140
704
5.218
4.563
817
Tabel 5B. Antal virksomheder, der år for år har fået henholdsvis tilsynsbesøg og
reaktioner, fordelt efter om virksomheden har anmeldt mindst en ulykke med hæn-
delsesdato i løbet af samme kalenderår som tilsynsbesøget
RT
Indeks-
baseret
2012
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2013
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2014
Ingen
anmeldt
ulykke
Mindst 1
anmeldt
ulykke
2015
Ingen
9.060
9.720
637
1.724
244
anmeldt
230
ulykke
Mindst 1
2.620
511
238
1.034
129
anmeldt
842
ulykke
En del ulykkesundersøgelser gennemføres på virksomheder, hvor den konkrete ulykke har
hændelsesdag i 4. kvartal af kalenderåret inden.
8.722
9.500
493
461
1.892
244
8.804
9.935
424
511
1.920
357
8.249
9.810
747
534
1.815
547
RT
Supple-
rende
stikprøve
RT
Manuelt
udtaget
Ulykkes-
undersø-
gelse
Påbud
Vejled-
ning
3.554
752
225
1.567
1.210
359
2.782
593
144
1.417
1.202
193
2.435
284
97
1.392
1.117
136
Tabel 6. Samlet antal virksomheder der har fået RT eller ulykkesundersøgelse
samt reaktioner vedrørende ulykkesrisiko registreret i samme kalenderår som til-
synsbesøget i løbet af årene 2012-15.
RT
RT
RT
Ulykkesunder-
24
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0025.png
Indeksbaseret
Antal tilsyn
Antal påbud
Antal
vejledninger
46.226
4.767
966
Supplerende
stikprøve
41.105
2.000
513
Manuelt udta-
get
3.005
356
71
søgelse
6.954
3.026
323
Tabel 6B. Antal virksomheder der år for år har fået RT eller ulykkesundersøgelse
samt reaktioner vedrørende ulykkesrisiko registreret i samme kalenderår som til-
synsbesøget i løbet af årene 2012-15.
RT
Indeksbaseret
2012
Antal tilsyn
Antal påbud
Antal
vejledninger
2013
Antal tilsyn
Antal påbud
Antal
vejledninger
2014
Antal tilsyn
Antal påbud
Antal
vejledninger
2015
Antal tilsyn
Antal påbud
Antal
vejledninger
11.680
1.156
186
10.231
457
85
875
83
13
1.072
657
31
11.157
1.209
161
9.784
427
88
590
69
6
1.853
848
58
11.586
1.105
213
10.528
597
135
568
77
14
1.928
881
93
11.803
1.297
406
10.562
519
205
972
127
38
2.101
640
141
RT
Supplerende
stikprøve
RT
Manuelt udta-
get
Ulykkesunder-
søgelse
Tabel 7B. Effekt af risikobaserede tilsyn (RT) og ulykkesundersøgelser testet med
dynamisk panelregressionsanalyse på den relative ændring år for år af antal alvor-
lige arbejdsulykker i løbet af 2012-14, der har medført over 30 dages sygefravær
(pchnum_sgdp).
N=32.285
Foregående to års relative
ændring af ulykkesforekomst
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
25
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0026.png
Lag-pchnum_sgdp
Lag 2-pchnum_sgdp
RT indeks og stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
RT manuelt udtaget
år 0
år 1
år 2
år 3
Ulykkesundersøgelse pga.
konkret ulykke
år 0
år 1
år 2
år 3
Årsværk ændringer
Pchaarsv
Lag-pchaarsv
Kalenderår
reference år 2010/11
2012
2013
2014
Virksomhedstørrelse
reference 10-34 årsværk
1-4 årsværk
5-9 årsværk
35-99 årsværk
100-249 årsværk
250+ årsværk
-0,557***
-0,227***
-0,567; -0,548
-0,237; -0,218
-0,007*
-0,005
0,004
-0,013
-0,014; -0,001
-0,014; 0,004
-0,008; 0,016
-0,028; 0,002
0,058***
0,037**
0,046**
0,012
0,032; 0,083
0,009; 0,065
0,016; 0,076
-0,020; 0,044
0,104***
-0,112***
-0,070***
-0,038***
0,086; 0,123
-0,129; -0,095
-0,087; -0,054
-0,055; -0,022
0,076***
0,026***
0,066; 0,085
0,018; 0,034
0,076***
0,065***
-0,084***
0,068; 0,084
0,060; 0,070
-0,097; -0,070
0,014*
0,027**
0,125***
0,233***
0,081***
0,001; 0,026
0,007; 0,048
0,078; 0,172
0,124; 0,341
0,071; 0,090
Bemærkning: år 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser de tre efterfølgende år. Tabellen fort-
sætter på næste side
Tabel 7B fortsat: andre tilsynsformer. Alle forklarende variabler indgår i samtlige
statistiske modeller vist i tabellerne 8B og 9B.
Regressionskoefficient
(b)
Særlige indsatser
år 0
år 1
95 pct.
konfidensinterval
-0,022**
-0,037***
-0,036; -0,007
-0,055; -0,018
26
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0027.png
år 2
år 3
Øvrige tilsynsbesøg
år 0
år 1
år 2
år 3
Forsøgt besøgt
år 0
år 1
år 2
år 3
-0,036***
-0,025**
-0,055; -0,016
-0,044; -0,007
0,018
-0,015
-0,002
-0,008
-0,007; 0,042
-0,043; 0,013
-0,031; 0,026
-0,038; 0,023
-0,024*
-0,030*
-0,016
-0,041
-0,048; -0,001
-0,060; -0,001
-0,051; 0,019
-0,107; 0,025
Bemærkning: år 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser de tre efterfølgende år.
Tabel 8B. Effekt af risikobaserede tilsyn på virksomheder der er indeksudpegede
respektive udtrukket til den supplerende stikprøve testet med dynamisk panelre-
gressionsanalyse på den relative ændring i antal alvorlige arbejdsulykker år for år
(pchnum_sgdp).
N=32.285
RT indeksudpeget
år 0
år 1
år 2
år 3
RT supplerende stikprøve
år 0
år 1
år 2
år 3
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
-0,009*
-0,004
0,005
-0,021*
-0,017; -0,002
-0,014; 0,006
-0,008; 0,017
-0,036; -0,005
0,002
-0,002
0,014
0,026**
-0,007; 0,012
-0,015; 0,012
-0,001; 0,029
0,008; 0,043
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7B indgår i beregningerne,
men vises ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år
1 til år 3 viser eventuel effekt de tre efterfølgende år.
Tabel 9B. Effekt af ét respektive to eller flere risikobaserede tilsyn (RT) testet med
dynamisk panelregressionsanalyse på den relative ændring i antal alvorlige ar-
bejdsulykker år for år (pchnum_sgdp).
N=32.285
RT - kun ét tilsyn
år 0
år 1
Regressionskoefficient
(b)
95 pct.
konfidensinterval
-0,005
-0,005
-0,013; 0,003
-0,015; 0,006
27
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972748_0028.png
år 2
år 3
RT - to eller flere tilsyn
år 0
år 1
år 2
år 3
0,011
0,013
-0,002; 0,024
-0,003; 0,029
0,019*
0,029**
0,029*
-0,021
0,001; 0,036
0,008; 0,050
0,004; 0,053
-0,049; 0,008
Bemærkning: samtlige forklarende variabler vist i tabel 7B indgår i beregningerne, men vises
ikke i tabellen, da resultaterne (b) er uændrede. År 0 er tilsynsåret og år 1 til år 3 viser even-
tuel effekt de tre efterfølgende år.
28