Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1971237_0001.png
JobFirst-metoden
– flere virksomhedsforløb med ordinære timer for udsatte borgere
SPOR 1
BORGER-
SAMARBEJDET
SPOR 3
INTERNT I
JOBCENTRET
VIRKSOMHEDS-
FORLØB MED
ORDINÆRE
TIMER
SPOR 2
VIRKSOMHEDS-
SAMARBEJDET
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0002.png
JobFirst-metoden
JobFirst-metoden kan bruges af alle jobcentre i arbej-
det med at skabe flere og bedre virksomhedsforløb
med ordinære timer til udsatte borgere, uanset ydelse.
Formålet med denne guide er at give inspiration til,
hvordan JobFirst-metoden kan implementeres i driften
i jobcentret.
JobFirst-metoden er udviklet på baggrund af de
positive resultater i en lang række forsøg og videns-
projekter gennemført over de sidste 5 år:
IPS, Virksomhedscentre Generation 2, Empowerment,
Dag-til-dag job, Koordineret Virksomhedsrettet Indsats
for Kontanthjælpsmodtagere (KVIK) o.a.
JobFirst-metoden er endeligt dokumenteret i et kontrol-
leret forsøg i 15 kommuner gennemført af Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering i perioden 2016-17.
Forsøget omfattede knapt 5.000 borgere. Den ene halv-
del fik JobFirst indsatsen – den anden halvdel indgik i
en kontrolgruppe, som fik jobcentrets normalindsats.
¾ af deltagerne i JobFirst var aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, og ¼ var borgere i ressourceforløb.
Deltagerne i JobFirst projektet var blandt de
mest udsatte ledige. De havde stået uden for
arbejdsmarkedet og været afhængige af offentlig
forsørgelse i mere end 5 ud af de seneste 6 år.
Borgerne havde i vidt omfang fysiske og psykiske
udfordringer.
Hvad er JobFirst-metoden?
De virkningsfulde elementer i JobFirst-metoden er:
”Virkeligheden virker” – virksomhedsforløb på en
ordinær arbejdsplads med rigtige arbejdsopgaver,
kolleger og ordinære timer øger tilknytningen til
arbejdsmarkedet!
”Medarbejderen virker” – en tæt tillidsbaseret
relation til en primær kontaktperson i jobcentret
hjælper borgeren i gang på en arbejdsplads!
JobFirst-metoden bygger på tre principper:
1
I GANG PÅ ARBEJDS­
MARKEDET FRA DAG ÉT
"Place then train" – udsatte
borgere får fodfæste på arbejds-
markedet ved at komme i gang på
en ordinær arbejdsplads. JobFirst
sætter fokus på en virksomheds-
indsats parallelt med fx indsatser
fra social- og sundhedsforvalt-
ninger.
Man bliver klar til arbejdsmarkedet
på arbejdsmarkedet.
2
AFKLARING OG
MOTIVATION BLIVER
SKABT I JOBBET
Når borgeren løser relevante ar-
bejdsopgaver på en arbejdsplads,
som en del af et kollegialt fælles-
skab, opnås afklaring af jobmål og
udvikling af motivation
og arbejdsidentitet bedst.
Man bliver motiveret til at arbej-
de, når man udfører rigtige ar-
bejdsopgaver og har et kollegialt
fællesskab.
3
ALLE KAN BIDRAGE MED
NOGET OG BLIVE EN DEL
AF FÆLLESSKABET
Langt de fleste udsatte borgere
har mulighed for at bidrage på ar-
bejdsmarkedet i form af ordinære
timer, hvis det rette jobmatch
bliver etableret, og der bliver
taget de nødvendige hensyn på
arbejdspladsen.
Arbejdsevne og arbejdskapacitet
er noget, der udvikles over tid
ved, at borgeren bliver inklude-
ret i et arbejdsfællesskab på en
virksomhed.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0003.png
Virker JobFirst-metoden?
Ja, JobFirst-metoden virker. Evalueringen viser, at der er signifikante positive effekter af indsatsen. Det betyder,
at metoden virker til at få udsatte ledige tættere på og helt ind på det ordinære arbejdsmarked. Her ses de vigtig-
ste resultater af JobFirst projektet:
24 % får ordinære timer
24 % af alle JobFirst deltagerne
får i løbet af projektet ordinære
timer.
Flere deltagere forsørger sig
selv helt og forlader offentlig
forsørgelse, sammenlignet med
kontrolgruppen.
I de bedste kommuner får mere
end 40 % ordinære timer
I de kommuner, der gør det
bedst, får mere end 40 % af
JobFirst deltagerne ordinære
timer i løbet af projektet.
23 % mindre tilbøjelighed til
tilbagefald
Borgere på kontanthjælp er
23 % mindre tilbøjelige til at
falde tilbage på fuld offentlig
forsørgelse, efter de er kommet
i arbejde.
64 % gennemfører min. 13
uger på en virksomhed
Det psykiske helbred styrkes
Deltagelse i virksomhedsforløb
styrker borgernes psykiske
helbred og tro på egne evner til
at fastholde et job.
64 % af JobFirst deltagerne
gennemfører min. 13 ugers
sammenhængende forløb på en
virksomhed.
Mere end hver tredje af disse
med en kombination af ordinære
timer og virksomhedspraktik.
Øget brug af virksomhedspraktik
med et tydeligt formål virker
ift. at få udsatte borgere ind på
arbejdsmarkedet.
JobFirst-metoden virker på
tværs af køn, etnicitet og alder
Effekter på ordinære timer
findes på tværs af køn, alder og
etnicitet.
JobFirst-metoden er således en
god metode til at løfte virksom-
hedsindsatsen for udsatte ledige.
Hvordan arbejder man med JobFirst-metoden?
JobFirst-metoden består af tre spor. Jobcentret skal arbejde med alle tre spor, hvis det skal lykkes at skabe flere
og bedre virksomhedsforløb med ordinære timer til udsatte borgere:
SPOR 1
BORGERSAMARBEJDET
SPOR2
VIRKSOMHEDSSAMARBEJDET
SPOR3
INTERNT I JOBCENTRET
Fokus på ordinære timer og
borgerens ressourcer
Håndholdt indsats i en tæt
og tillidsfuld relation
side 4-5
Individuelt match med fokus
på ordinære timer
Fastholdelse og progression
i virksomhedsforløbet
side 6-7
Klar og tydelig rollefordeling med
primær kontaktperson: Jobfor-
midler
'Makkerskab' ml. myndigheds-
sagsbehandler og jobformidler
Ledelsesansvar for implemente-
ring og drift af JobFirst-metoden
side 8-11
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0004.png
SPOR 1
BORGERSAMARBEJDET
Fokus på ordinære timer og
borgerens ressourcer
HVAD?
Samarbejdet med borgeren tager afsæt i en ressource-
orienteret tilgang i forhold til borgerens kompetencer,
jobønsker og jobmuligheder. Fra første samtale skal
der tales om muligheden for ordinære timer. Ordinære
timer er både et mål for indsatsen og et middel, hvor
løntimer over tid øges og på sigt kan give en varig
tilknytning til arbejdsmarkedet.
HVORFOR?
Fokus på ressourcer, muligheder og ordinære timer
åbner borgerens syn på jobmuligheder og tro på egne
evner. Ressourcefokus og mulighed for ordinære timer
motiverer de fleste borgere til at deltage i et virksom-
hedsforløb og giver indsatsen mening og retning. CV
skal anvendes, fordi det er et unikt samtaleredskab i
processen med at finde frem til, og synliggøre, borge-
rens kompetencer.
HVORDAN?
Tal virksomhedspraktik og ordinære timer op, og lad
problemer fylde mindre i samtalen. Anderkend, at der
kan være angst eller frygt for nederlag hos borgeren.
Italesæt nederlag som erfaringer, der kan anvendes
fremadrettet. Det giver tryghed.
Vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at
tale borgeren op flere gange undervejs i processen
på grund af svingende selvværd.
Sæt ordinære timer på dagsordenen fra første
samtale med borgeren. Fokuser på, at ordinære
timer kan realiseres nu eller på sigt. Ordinære timer,
kombineret med virksomhedspraktik eller løntilskud,
er et godt redskab til udvikling af arbejdsevnen.
Gør borgeren opmærksom på, at han eller hun kan
lønnes ordinært for rigtige arbejdsopgaver, som
løses selvstændigt. Fremhæv, at ordinære timer øger
selvværd og arbejdsidentitet, og at de ordinære timer
ofte giver økonomiske fordele.
Tag CV i brug umiddelbart efter første samtale, hvor
I har taget hul på at afdække jobønsker og ressour-
cer. Indkreds kompetencer bredt fra job, uddannelse,
praktik, fritids- og privatliv. Konkretiser kompeten-
cerne ift. konkrete afgrænsede arbejdsopgaver og
-funktioner, så borgeren får øje på egne evner og
muligheder.
Brug snuseaktiviteter på ordinære arbejdspladser,
hvor borgeren kan få inspiration og realitetstjekke
sit jobønske, hvad angår arbejdsopgaver, branche og
virksomhedsstørrelse. Fx virksomhedsbesøg med
rundvisning og dialog med en leder.
Gør endeligt op med tankegangen om, at borgeren
”gøres klar” til arbejdsmarkedet før arbejdsmarkedet.
Skal der iværksættes sundheds- eller sociale tilbud,
skal det ske parallelt med virksomhedsforløbet og
efter mindsteindgrebsprincippet.
Test praksis i eget jobcenter
Taler I med borgeren om muligheder for ordi-
nære timer ved første samtale?
Udarbejder I CV fra starten til at afklare og
synliggøre borgerens ressourcer?
Giver I konkrete eksempler på småjob, arbejds-
opgaver e.l. til at inspirere borgeren?
Gør I brug af virksomhedsbesøg og snuseaktivi-
teter til at finde det rette match?
Taler I med borgeren om andre udsatte borgere,
der har opnået ordinære timer i lokale virksom-
heder, for at styrke borgerens tro på en plads
på arbejdsmarkedet?
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0005.png
SPOR 1
BORGERSAMARBEJDET
Håndholdt indsats i en tæt og
tillidsfuld relation
HVAD?
Borgeren skal have en primær kontaktperson i
jobcentret. Kontaktpersonen skal skabe en tæt og
tillidsbaseret relation til borgeren i et håndholdt og
sammenhængende virksomhedsrettet forløb fra start
til slut. Kontaktpersonen følger borgeren og koordine-
rer indsatsen fra den første jobrettede samtale, under
udarbejdelse af CV, i matchet med en virksomhed og
videre til opfølgningen med fokus på ordinære timer.
HVORFOR?
En tæt, tryg og tillidsfuld relation mellem borgeren og
den primære kontaktperson er altafgørende for et godt
forløb. Kontaktpersonen skal være gennemgående fra
start til slut, skal aktivt inddrage borgeren og være
tilgængelig, så eventuelle udfordringer kan håndteres
med kort responstid.
Beskæftigelsesindikatorprojektet (BIP) bekræfter be-
tydningen af en gennemgående kontaktperson, hvis tro
på borgeren har afgørende betydning for, om borgeren
kommer ind på arbejdsmarkedet.
HVORDAN?
Som primær kontaktperson har du en hyppig og
direkte kontakt til borgeren. Frem til virksomhedsfor-
løbet påbegyndes, skal du sikre opbygning af en tæt
og tillidsbaseret relation.
Sørg for at være direkte tilgængelig. Sørg for hurtig
respons på borgerens henvendelser og for håndte-
ring af aktuelle udfordringer, så borgeren er tryg.
Vis, gennem dine handlinger som primær kon-
taktperson, at du tror på, at borgerens ressourcer
og kompetencer kan bringes i anvendelse på en
arbejdsplads. Tal om konkret opgaveløsning, jobfunk-
tioner og jobmuligheder, som kan realiseres i lokale
virksomheder.
Giv, i videst mulig omfang, borgeren ansvar for
processen og tilpas din kontakt til borgerens behov.
Aktiver borgeren i at finde frem til egne jobønsker
og kompetencer fra tidligere job, fra praktikker,
uddannelse, fritidsliv og familieliv.
Lad borgeren deltage i alle relevante møder og sørg
for, at der ikke gives modsatrettede informationer fra
øvrige fagpersoner omkring borgeren. Sørg for, at
alle fagpersoner, der samarbejder med borgeren, har
indsigt i borgerens mål, delmål, ressourcer og udfor-
dringer. Også fagpersoner fra andre forvaltninger.
Fortsæt den tætte kontakt til borgeren i virksom-
hedsforløbet. Udpeg en kontaktperson på virksom-
heden, som inddrages i at fastholde borgeren og
skabe progression i hele virksomhedsforløbet. Det
giver tryghed for både borger og virksomhed.
Test praksis i eget jobcenter
Er der i alle forløb en primær kontaktperson
med ugentlig kontakt til borgeren frem mod
virksomhedsforløbet?
Er den primære kontaktperson med i hele bor-
gerens forløb fra start til slut?
Har den primære kontaktperson en opgave-
mængde og sagsstamme (caseload), som mu-
liggør en tæt tillidsopbygning, direkte kontakt
og hurtig respons ved behov?
Har borger let og smidig adgang til sin primære
kontaktperson?
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0006.png
SPOR 2
VIRKSOMHEDSSAMARBEJDET
Individuelt match med fokus på
ordinære timer
HVAD?
I et individuelt match bruges borgerens ressourcer og
kompetencer i løsning af rigtige arbejdsopgaver på en
rigtig arbejdsplads med rigtige kolleger. Fra første be-
søg på virksomheden skal der tales om muligheden for
optræning i arbejdsopgaver, som nu eller på sigt kan
aflønnes. Borgeren skal altid have en kontaktperson på
virksomheden.
HVORFOR?
Det rette match mellem borger og virksomhed er en
forudsætning for, at borgeren lykkes med at gennem-
føre et virksomhedsforløb og med at få ordinære timer.
Når virksomhedspraktik etableres som et individuelt
match, med afsæt i JobFirst-metoden, skabes resulta-
ter i form af ordinære timer – og borgerens psykiske
helbred og tro på egne evner styrkes.
For borgerne betyder ordinære timer faglig anerken-
delse, større arbejdsidentitet og tro på en plads på
arbejdsmarkedet. En kontaktperson på virksomheden
sikrer fastholdelse i forløbet
For arbejdsgiverne betyder ordinære timer, at de kan
få løst arbejdsopgaver, som hidtil fx har belastet højt
kvalificerede medarbejdere eller ikke er blevet løst.
HVORDAN?
Brug dit dybe kendskab til borgerens jobmål og
ressourcer, samt dit kendskab til det lokale arbejds-
marked, til at finde en virksomhed og en jobfunktion,
som gavner både borger og virksomhed.
Vis omhu i brugen af virksomhedspraktik. Praktik
kan have 3 forskellige formål:
1.
Virksomhedspraktik med ordinære timer eller
udsigt til ordinære timer:
På vej mod ordinære
timer
2.
Virksomhedspraktik for at optræne specifikke
kompetencer:
Dokumentation af kompetencer
til CV
3.
Virksomhedspraktik for at afklare jobmål og
kompetencer:
Er det noget for mig?
Formål med praktik skal altid stå 'knivskarpt' for
borger, virksomhed og fagprofessionelle.
Fokuser i det opsøgende virksomhedssamarbejde på
uløste arbejdsopgaver, på rekruttering og udvikling
af arbejdskraft til fremtidige opgaver. Eller fokuser på
opgaver, som kan frigøre ressourcer hos kolleger eller
ledelse til andre opgaver.
Tilrettelæg virksomhedsforløbet sammen med borger
og virksomhed. Sæt altid et klart mål for forløbet, og
små delmål, som kan synliggøre udvikling og progres-
sion. Aftal støtte og opfølgning med både borger og
virksomhed.
Understreg over for virksomheden, at et virksomheds-
forløb kan påbegyndes som praktik, hvor borgeren op-
trænes i forskellige arbejdsfunktioner. Men at forvent-
ningen er, at en specifik opgaveløsning konverteres til
løntimer, når borgeren mestrer opgaven.
Brug en arbejdsaftale som aftalegrundlag mellem
borger, virksomhed og jobcenter. Indføj, at ordinære
timer er en mulighed, når borgeren mestrer en
arbejdsopgave. Brug arbejdsaftalen i den gensidige
forventningsafstemning – og fortsat i opfølgningen.
Husk, at der altid skal være en fast kontaktperson på
arbejdspladsen, som kan støtte borgeren i at indgå i
det arbejdsmæssige og kollegiale fællesskab – og i at
nå sine mål.
Test praksis i eget jobcenter
Etablerer I altid et individuelt match mellem
borger og virksomhed?
Er formålet med en virksomhedspraktik altid
klart for borgeren? Og for virksomheden?
Taler I fra starten med virksomheden om mulig-
heden for ordinære timer?
Beskriver I muligheden og fordelene ved at
kombinere praktik og ordinære timer?
Indgår I en arbejdsaftale (et aftalepapir) med
virksomhed og borger om mål, opgaver, timer,
evt. hensyn?
Udpeges der altid en kontaktperson på arbejds-
pladsen, som ved, hvordan virksomheden kan
få hjælp fra jer?
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0007.png
SPOR 2
VIRKSOMHEDSSAMARBEJDET
Fastholdelse og progression
i virksomhedsforløb
HVAD?
Virksomhedsforløb på rigtige arbejdspladser er den
mest virkningsfulde vej til ordinære timer og selvfor-
sørgelse. Virksomhedsforløbet indledes med et indi-
viduelt match og tilpasses løbende, så det altid giver
mening og retning for borger og virksomhed. I løbende
opfølgninger er der fokus på borgerens fastholdelse
og progression i timetal og opgaveløsning, herunder
udvikling mod stadigt flere ordinære timer. Borgeren
får den nødvendige støtte undervejs fra sin primære
kontaktperson i jobcentret og fra sin kontaktperson
på virksomheden.
HVORFOR?
Intensiv støtte og opfølgning med løbende justeringer
af arbejdsopgaver, arbejdstid og eventuelle hensyn
fastholder borgeren i virksomhedsforløbet. De mest
virksomme greb i at opnå stabile virksomhedsforløb og
stadigt flere ordinære timer er: 1) et kvalificeret match
af borger og virksomhed, 2) fast kontaktperson i virk-
somheden, 3) dialog om ordinære timer fra start samt
4) opfølgning på, om borgeren opnår de aftalte delmål
og får ordinære timer.
HVORDAN?
Vær tydelig over for borger og virksomhed om, hvor-
når og under hvilke omstændigheder løntimer kan
komme på tale. Det skal helt fra begyndelsen være
klart, hvad formålet og perspektiverne er i virksom-
hedsforløbet.
Læg evt. en fælles plan for, hvordan borgerens me-
string af arbejdsopgaver kan omsættes til løntimer.
En plan virker forpligtende for virksomheden og
motiverende for borgeren. Skriv planen ind i arbejds-
aftalen, så alle ved, hvad der er aftalt.
Gør virksomheden opmærksom på, at det er afgør-
ende for borgerens fastholdelse, at arbejdspladsens
kontaktperson understøtter borgerens sociale og
faglige integration på arbejdspladsen. Det styrker
borgerens tro på egne evner og jobmuligheder.
Aftal, at du som primær kontaktperson i jobcentret vil
følge op på arbejdspladsen, og at du er tilgængelig
for både borger og virksomhed. Aftal også, hvordan
du kan kontaktes.
Husk, at borgeren i hele forløbet skal opleve, at
progression i arbejdstid og opgaver tager afsæt i
hans eller hendes nærmeste udviklingszone (’de små
skridts metode’).
Fasthold fokus på ordinære timer i din opfølgning på
arbejdspladsen.
Hvis borgeren mod forventning ikke får ordinære
timer, fx fordi det viser sig, at virksomheden ikke har
de økonomiske midler, bør borgeren skifte til en ny
virksomhed. Husk altid at få opdateret borgerens CV
– gerne med en udtalelse fra virksomheden.
Giv borgere, der er kommet i job, en 'livline' i form af
telefon-nr. til deres primære kontaktperson. Det giver
borgeren tryghed og fungerer godt som efterværn.
Test praksis i eget jobcenter
Har I fra starten en tydelig forventningsafstem-
ning med virksomheden om ordinære timer, når
borgeren mestrer en arbejdsopgave?
Følger I op på, hvordan det går – og sker det
altid ude på virksomheden? Bruger I en ar-
bejdsaftale e.l. i opfølgningen?
Er muligheden for ordinære timer et fast punkt
på opfølgningsmøderne?
Taler I med borger og virksomhed om, hvordan
de ordinære timer kan øges?
Er I parate til at afslutte et virksomhedsforløb,
hvis virksomheden mod forventning ikke kan
give ordinære timer, når borgeren mestrer en
arbejdsopgave?
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0008.png
SPOR 3
INTERNT I JOBCENTRET
Klar og tydelig rollefordeling
med primær kontaktperson:
Jobformidler
HVAD?
Der er tre roller, som skal varetages i JobFirst-meto-
den: Rollen som hhv. myndighedssagsbehandler, som
virksomhedskonsulent og som mentor. Rollefordelingen
skal fastlægges tydeligt og klart i en tæt samarbejds-
kæde omkring borgeren. Borgeren skal have en primær
kontaktperson, men alle fagprofessionelle skal arbejde
efter samme plan, mål og delmål. En enkel og succes-
fuld model er at sammenlægge virksomhedskonsu-
lent- og mentorrollen hos én person, som samtidig er
borgerens primære kontaktperson: Jobformidler.
HVORFOR?
Med en rollefordeling, hvor virksomhedskonsulent og
mentor er samme person – herefter kaldet
jobformidler
– kan mentorens dybe kendskab til borgeren bruges
aktivt i virksomhedskonsulentens arbejde med at skabe
det rette match med en virksomhed.
HVORDAN?
Kompetencerne i samarbejdskæden omkring borg-
eren skal supplere hinanden i JobFirst-metoden. De
tre vigtigste kompetencer er a) et indgående kend-
skab til lovgivning og mulige parallelle indsatser, b)
en viden om virksomhedernes behov og muligheder-
ne på det lokale arbejdsmarked samt c) mentorkom-
petencer.
Saml så vidt muligt de 3 kompetencer hos to perso-
ner – hhv. myndighedssagsbehandler og jobformidler
(virksomhedskonsulent/mentor). Gør jobformidleren
til borgerens primære kontaktperson for at sikre
en enkel rollefordeling, hvor borgeren bedst muligt
støttes undervejs fra start til slut.
Sørg for, at alle borgere har en jobformidler og ikke
er i tvivl om, hvem han eller hun primært skal hen-
vende sig til.
Vær opmærksom på, at jobformidleren skal have en
opgavemængde og sagsstamme, som muliggør tæt
og hyppig opfølgning på borgeren.
Vær opmærksom på, at rollefordelingen ikke bliver
for fastlåst. Der skal fortsat være en vis fleksibilitet
ved sygdom eller ferie. Det er vigtigt, at man fx kan
supplere hinanden og dermed undgå skift i de tætte
relationer. Det kan også være nødvendigt at overtage
andres roller kortvarigt, hvis der er brug for ’nye
øjne’ på sagen.
Test praksis i eget jobcenter
Er det klart for den enkelte borger, hvem der er
hans/hendes jobformidler?
Er opgavemængde og sagsstamme hos jobfor-
midlerne tilpasset, så det er muligt med en tæt
og hyppig kontakt?
Har jobformidlerne et grundlæggende kendskab
til mulighederne på det lokale arbejdsmarked,
så der kan skabes et godt match mellem borger
og en virksomhed?
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0009.png
SPOR 3
INTERNT I JOBCENTRET
’Makkerskab’ ml. myndigheds-
sagsbehandler og jobformidler
HVAD?
Makkerskabet er forpligtende, dvs. at myndighedssags-
behandler og jobformidler (virksomhedskonsulent med
mentorfunktion) skal samarbejde tæt fra start til slut
i det enkelte borgerforløb. I makkerskabet har man et
fælles ansvar for at sikre meningsfulde og dynamiske
forløb med aktiv inddragelse af borgeren.
HVORFOR?
Makkerskaber mellem myndighedssagsbehandler og
jobformidler er afgørende for, at der skabes flere virk-
somhedsforløb med ordinære timer. Særligt udbytterigt
er det, når de to parter også deler fysiske rammer. Fæl-
les fysiske rammer styrker den uformelle sparring om
de enkelte borgerforløb, fx ved tvivl om håndtering af
akutte udfordringer. Desuden er det med til at målrette
det virksomhedsrettede samarbejde i makkerskabet.
HVORDAN?
Etabler makkerskaber, hvor myndighedssagsbehand-
ler og jobformidler indgår i et forpligtende samar-
bejde, og hvor deres samlede kompetencer er i spil
fra start til slut. Deres samarbejde om fælles mål er
både forudsætningen for et godt virksomhedsmatch
og for et samlet vellykket forløb med afsæt i borge-
rens ressourcer og kompetencer.
Skab fælles fysiske rammer for myndighedssags-
behandler og jobformidler. Det understøtter, at de
begge hele tiden har samme indsigt i borgerens
situation, mål og delmål. Samtidig understøtter det
samarbejdet, når de har mulighed for daglig kontakt,
uformel erfaringsudveksling og deltagelse i hinan-
dens samtaler.
Sørg for, at både myndighedssagsbehandler og job-
formidler er til stede under den indledende samtale
med borgeren om muligheden for ordinære timer.
Det virker troværdigt for borgeren.
Husk, at fælles videndeling er vigtig. Sørg for, at beg-
ge parter deltager i møder med borgeren, hvor der
gøres status på forløbet, eller hvis der forekommer
splitting. Der er gode erfaringer med, at jobformid-
leren inddrages i drøftelser af helhedsindsatsen
(inkl. parallelle indsatser), og at myndighedssags-
behandleren deltager i nogle opfølgningsbesøg på
virksomheden.
Gør det til en tommelfingerregel, at myndighedssags-
behandler altid sikrer, at jobformidleren deltager i
opfølgningsmøder med borgeren.
Gør op med den traditionelle BUM-model. Modellen
modarbejder det tætte samarbejde mellem jobfor-
midler og myndighedssagsbehandler og deres fælles
ansvar for borgerens forløb.
Test praksis i eget jobcenter
Har myndighedssagsbehandler og jobformidler
fælles fysiske rammer?
Har I velfungerende makkerskaber, der
muliggør løbende koordinering og tæt sam-
arbejde med borgeren?
Deler myndighedssagsbehandler og jobformid-
ler aktuel viden om borgerens forløb,
så der til enhver tid arbejdes efter samme mål
og delmål?
Deltager myndighedssagsbehandleren af og til
i opfølgningsbesøg på virksomheden sammen
med borger og jobformidler?
Deltager jobformidler altid, når myndigheds-
sagsbehandler har opfølgningssamtaler med
borgeren?
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0010.png
SPOR 3
INTERNT I JOBCENTRET
Ledelsesansvar for implemente-
ring og drift af JobFirst-metoden
HVAD?
Implementering af en indsats med flere og bedre virk-
somhedsforløb for udsatte borgere kræver et særligt
ledelsesmæssigt fokus på de organisatoriske, styrings-
mæssige og kulturelle rammevilkår, som indsatsen
udspiller sig i. Det kræver en ledelse, som intervenerer
på alle niveauer i jobcentret:
Sæt klar retning og skab de rette rammevilkår
Etabler klar målstyring fra top til bund
Skab overblik og godt sagsflow med
produktionsstyring
Gør medarbejderne gode og vis tydelig
anerkendelse.
HVORFOR?
En dedikeret topledelse er altafgørende for en succes-
fuld implementering af JobFirst-metoden. Ændring af
mindset og adfærd blandt jobcentrets ansatte fordrer
en kulturforandring, som ledelsen skal stå i spidsen
for. JobFirst-metoden går på tværs af hele jobcentret
og kræver tæt koordinering med de øvrige kommunale
forvaltninger og sundhedssystemet for at holde fokus
og få succes.
HVORDAN?
Sæt klar retning og skab de rette rammevilkår
Tydeliggør jobcentrets kerneopgaver ift. at løfte virk-
somhedsindsatsen med ordinære timer for udsatte
borgere. Både internt i jobcentret samt ift. andre
forvaltninger og samarbejdspartnere.
Gør op med placeringstankegangen. Tydeliggør i al
kommunikation, at virksomhedspraktik skal have et
klart formål og kun skal anvendes som et tilbud på
borgerens vej mod ordinære timer. Samt at ordi-
nære timer kan anvendes både som et mål og som
et middel til at understøtte borgerens tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Vær opmærksom på, at sagsmængden hos jobfor-
midler og myndighedssagsbehandler skal være
tilpasset JobFirst-metoden.
Sørg for, at jobformidleren får støtte og sparring fra
Virksomhedsservice.
Etabler en klar styringskæde til Virksomhedsservice,
herunder en fælles strategi for jobcentrets virksom-
hedsopsøgende arbejde. Skab agile arbejdsgange ift.
indhentning, etablering og match til småjobs, der kan
løses af udsatte borgere.
Sørg for, at de organisatoriske rammer fremmer
JobFirst-metoden.
Test praksis i eget jobcenter
Kommunikerer I tydeligt og klart, at jobcen-
trets kernearbejdsopgave for udsatte ledige er
at løfte virksomhedsindsatsen med ordinære
timer? Både internt i jobcentret samt ift. andre
forvaltninger og samarbejdspartnere?
Har I gjort op med placeringstankegangen og
meldt det klart ud?
Er der skabt de rette betingelser for, at Job-
First-metoden kan virke, i form af en lav sags-
stamme for jobformidlerne?
Er der etableret en styringskæde til Virksom-
hedsservice i form af en fælles opsøgende
virksomhedsstrategi. Samt agile arbejdsgange
ift. indhentning, etablering og match til småjobs,
der kan løses af udsatte borgere?
Har I organisatorisk sikret en klar og tydelig
rollefordeling i samarbejdskæden med en
primær kontaktperson (jobformidler), som un-
derstøtter den tætte relation til borgeren?
Har borgerne og virksomhederne direkte og
nem afgang til jeres jobformidler via et direkte
telefonnummer eller en emailadresse, hvor de
får svar inden for 24 timer?
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0011.png
SPOR 3
INTERNT I JOBCENTRET
Etabler klar målstyring fra top til bund
Opstil klare mål og milepæle for hvor stor en andel af
borgerne, der har ordinære timer. Sørg for, at disse mål
og milepæle er helt tydelige på alle niveauer (topled-
elses-, afdelings- og medarbejderniveau), så alle ved,
hvad forventningerne er til deres performance.
Følg op på mål og resultater på møder i jobcentret,
i afdelingerne og i den konkrete sagssparring med
medarbejderne. Inddrag medarbejdernes erfaringer
og løsninger i optimering af resultaterne.
Tydeliggør resultater i jobcentret på intranet, tavler
o.l., så der opstår en fælles kultur med fokus på mål
og resultater.
Skab overblik og godt sagsflow med produktions-
styring
Sørg for, at I løbende kan følge udviklingen i antal
borgere i virksomhedsforløb, i forløb med ordinære
timer – og progression i antal løntimer for den enkel-
te borger.
Styrk sagsflowet gennem faglig sparring på sags-
stamme- og enkeltsagsniveau. Sparring kan fx
omhandle knaster i den enkelte sag eller behov for et
ledelsesmæssigt løft i det interne eller eksterne sam-
arbejde. Desuden kan det give anledning til at drøfte,
præcist hvordan virksomhedsforløb og ordinære
timer bedst kan tilvejebringes i den enkelte sag.
Test praksis i eget jobcenter
Har I som ledelse fastlagt, hvilke data, der skal
styres på, og hvordan der skal handles, hvis der
er afvigelser/udsving?
Har I opstillet klare mål for ordinære timer? Har
I en tydelig strategi for, hvordan I skal nå måle-
ne med x antal borgere i ordinære timer?
Har I fastsat mål for alle niveauer (topledelses-,
afdelings- og medarbejderniveau)? Kender
medarbejderne deres mål og resultater på
sagsstammeniveau?
Test praksis i eget jobcenter
Er der opstillet klare og relevante trin i produk-
tionskæden, så alle – fra fagpersoner til ledel-
se – har overblik over progression i sagerne?
Fx hvor mange borgere, der har CV, er i virk-
somhedspraktik, har en arbejdsaftale, har
ordinære timer, har haft progression i ordinære
timer?
Monitorerer I, hvor i produktionskæden sagerne
går i stå/har lang liggetid?
Monitorerer I virksomheder og arbejdsfunktioner,
hvor borgerne får ordinære timer?
Giver I faglig sparring på sagsstamme- og enkelt-
sagsniveau, der understøtter den virksomheds-
vendte indsats og ordinære timer?
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0012.png
SPOR 3
INTERNT I JOBCENTRET
Gør medarbejderne gode og vis tydelig anerkendelse
Åbn døren til medarbejderens private samtalerum.
Deltag i hinandens samtaler med borgerne.
Drøft i fællesskab udfordringer og gode løsnin-
ger generelt i sagsstammerne og mere specifikt i
enkeltforløb. Fx gennem feedback, kollegial sparring,
ledelsens deltagelse i sagsgennemgang o.l.
Sørg for at være systematiske i jeres brug af feed-
back metoder, hvor kolleger og ledelse deltager i
borgersamtaler og sagsgennemgang.
Understøt og oplær medarbejderne i JobFirst-meto-
den. Både de medarbejdere, som får en ny fagprofil
(jobformidlere), og de myndighedssagsbehandlere,
som skal understøtte virksomhedsindsatsen.
Sørg for, at I deler succeshistorier og synliggør gode
resultater, så der opbygges en fælles tro på, at udsat-
te borgere kan få ordinære timer og komme i arbejde.
Husk at fejre de gode resultater.
Test praksis i eget jobcenter
Får I oplært jeres medarbejere i JobFirst-metoden,
så de kan udfylde deres roller?
Er I systematiske i jeres brug af feedback metoder?
Drøfter I løbende sager og udfordringer med den
enkelte medarbejder?
Deltager kollegaer og ledelse løbende i borgersam-
taler, og giver I sparing og feedback?
Sørger I for at anerkende medarbejdernes indsats
og inddrage dem i den løbende evaluering af
indsatsen?
Husker I at dele succeshistorier og at synliggøre
og fejre de gode resultater?
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Orientering om JobFirst-metoden, fra beskæftigelsesministeren
1971237_0013.png
Om JobFirst-metoden
”Det kræver konstant opfølgning på mål og resultater og en skærpet
ledelsesbevågenhed ift. kompetenceudvikling, rammer for samarbejdet
og videndeling i den kulturændring, som pågår”
Afdelingsleder i Jobcenter
”Vi har lært borgeren meget bedre at kende. Vi har samlet haft mere tid
til at komme rundt om sagen og været hurtigere til at løse problemerne.
Det giver mening det her, vi har gang i”
Jobformidler
"Det er det bedste, der er sket for mig i 16 år, da jeg fik en lønseddel,
hvor der både stod pensionsbidrag og sygeforsikring. Jeg følte mig som
et menneske igen. Efter 4 ugers praktik fik jeg 2 timer om ugen. Nu er
jeg oppe på 5, og aftalen med min chef er, at det næste mål er 10 timer"
Borger i ressourceforløb
”Vi får jo reelt løst en opgave på få timer af en kompetent medarbejder,
så det kan vi godt betale for. Det tætte samarbejde med jobcentret, og de
hyppige opfølgninger, er helt afgørende for de gode resultater”
Virksomhedsleder
→ Se Materialebanken i www.flereskalmed.dk
Samtaleguide
Inspiration til arbejdet med borgerens CV
Arbejds- og opfølgningsaftale
Hvordan kombineres virksomhedspraktik og ordinære timer
Folder om muligheder for at kombinere virksomhedspraktik og ordinære timer,
målrettet virksomhederne
o.a.
Materialet er udarbejdet på baggrund af kommunernes erfaringer i JobFirst projektet.
JobFirst guiden er udarbejdet af DISCUS A/S for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, juni 2018.