Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1969684_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd om integrationsydelse
Hvornår:
14. november 2018
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål E (P)
”Hvordan forholder ministeren sig til, at
stort set alle beregnede eksempler på
familietyper i rapporten fra Institut for Menneskerettigheder om integrations-
ydelsen ligger under Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og at alle bereg-
nede eksempler ligger under Danmarks Statistiks relative fattigdomsgrænse (jf.
Institut for Menneskerettigheders rapport »FAMILIER PÅ INTEGRATIONS-
YDELSE EN ANALYSE AF ØKONOMI, AFSAVN OG SOCIAL EKSKLUSION
I ET MENNESKERETLIGT PERSPEKTIV« og nyheden ”Familier på integra-
tionsydelse lider store afsavn”, 11. oktober 2018, menneskeret.dk? ”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Samrådsspørgsmål F (Q)
”Vil ministrene forholde sig til konklusionerne i rapporten ”Familier på inte-
grationsydelse” fra Institut for Menneskerettigheder(IMR) og herunder rede-
gøre for, om de var klar over, at integrationsydelsen, sammenholdt med kon-
tanthjælpsloftet og indførelse af opholdskrav for ret til børne-ungeydelse og
børnetilskud ville få de alvorlige konsekvenser for udsatte familier, som er be-
skrevet i rapporten”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Samrådsspørgsmål G (R)
”Hvis regeringen ikke vil afskaffe integrationsydelsen og optjeningskrav til
børne-ungeydelsen og børnetilskud, vil regeringen da følge anbefalingerne i
IMR-rapporten om at sikre et eksistensminimum for børnefamilier, økonomisk
tilskud til sygebehandling og adgang til billige boliger, og hvordan vil mini-
strene i givet fald føre disse anbefalinger ud i livet?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
5. november 2018
Sags nr.
Akt-id
2018 - 18617
570211
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
1969684_0002.png
2
Indledning:
Tak for ordet. Og for spørgsmålene.
De 3 spørgsmål består af flere delelementer, som i høj
grad hænger sammen. Og derfor besvarer jeg spørgs-
målene under ét.
[Indledning - politik og ikke jura]
Jeg må starte med at sige, at regeringen betragter kri-
tikken fra Institut for Menneskerettigheder som et
mest af alt
politisk indlæg.
Men det er jo også helt fair. Det er en politisk diskus-
sion, jeg altid gerne tager. Og jeg vil gerne kvittere
for, at udvalget nu tager den diskussion op.
[Rapporten og regeringens syn på den- spm. E (P)]
Hvis vi lige skal starte kort med rapporten. Ja, så byg-
ger den jo bl.a. på, at man har interviewet integrati-
onskonsulenter i to kommuner og 22 flygtninge på in-
tegrationsydelse med udgangspunkt i spørgsmålet
”har du noget, du mangler?”.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
3
Her er det for mig egentlig ikke overraskende, at man
så selvfølgelig godt kan komme på noget, man mang-
ler. Og jeg synes ikke nødvendigvis, at det bidrager
med noget nyt til diskussionen om integrationsydelse.
Videre har man taget udgangspunkt i Rockwoolfon-
dens såkaldte minimumsbudgetter og en såkaldt fat-
tigdomsgrænse fra Danmarks Statistik.
Jeg er med på, at integrationsydelsen
er
ret lav. Og
ja
den
er
lavere end kontanthjælpen. Jeg er også helt
med på, at man som modtager af integrationsydelse
har en hverdag, hvor der ikke er mange penge.
Når det gælder Rockwool Fondens beregninger af mi-
nimumsbudgetter er det ikke en opgørelsesmetode, jeg
vil gå nærmere ind i.
Udover at man jo kan se, at den bygger på en række
faste forudsætninger om bl.a. varige forbrugsgoder,
beklædning, transport, fritid og kultur, som sikkert
kan diskuteres, så tager beregningerne pr. definition
ikke
højde for, at vi hver især prioriterer vores penge
forskelligt.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
4
Derfor belyser regeringen i stedet den økonomiske si-
tuation for borgere på overførselsindkomst ved at se
på det såkaldte rådighedsbeløb efter udgifter til bolig
mv. for standardiserede familietyper. Men uden at vi
gør os en masse antagelser om, hvad den enkelte bor-
ger i øvrigt bruger sine penge på. Det skal jeg nok gi-
ve nogle eksempler på lidt senere i min tale.
Så er der Danmarks Statistiks beregning af en såkaldt
fattigdomsgrænse. Den grænse lider af fuldstændig
den samme svaghed som den tidligere regerings fat-
tigdomsgrænse, som vi heldigvis fik afskaffet.
For efter vores opfattelse er det for snævert og firkan-
tet at se på, om indkomsten midlertidigt ligger over el-
ler under en bestemt teknisk defineret grænse.
Opgørelsen indfanger fx ikke på nogen måde det, der
er det allervigtigste, når det gælder fattigdom. Nemlig
at mennesker kommer væk fra overførselsindkomst og
ind på arbejdsmarkedet.
Og lige netop
det
var en af grundene til, at vi indførte
integrationsydelsen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
Ydelserne skal netop være lave, når vi har at gøre
med en midlertidig ydelse til mennesker, der kommer
til Danmark udefra, og hvor udgangspunktet er, at de
skal forsørge sig selv.
For det, jeg er
allermest
optaget af, er at
færrest
mu-
ligt skal søge asyl i Danmark. Og dernæst, at
flest mu-
lige
af dem, der kommer, hurtigst muligt skal i arbej-
de.
[Regeringens tiltag
hvorfor de forskellige ydelses-
stramninger
spm. F (Q)]
Jeg bliver spurgt om, hvorvidt regeringen kendte kon-
sekvenserne af sine tiltag på området. Og det vil jeg da
meget gerne sige lidt mere om.
Finansministeriets økonomiske analyse, som blev ud-
sendt i en opdateret version i foråret, dokumenterer
sort på hvidt, det vi allerede vidste: At ikke-vestlige
borgere efterlader skatteyderne med en
meget
høj reg-
ning
på 36 mia. kr. alene i 2015.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
6
Og forklaringen er lige netop, at
alt
for få er i arbejde.
Og omvendt er
alt
for mange på offentlig forsørgelse.
Og den regning vil kun vokse, hvis ikke vi gør noget.
Jeg ved ikke, hvordan
jeres
holdning er. Men regerin-
gen vil hellere bruge de mange penge på kernevelfærd
og skattelettelser til dem, der står op hver morgen og
skaber vores velstand.
Men det handler
også
om mere og andet end økonomi.
Det handler om Danmarks sociale og kulturelle sam-
menhængskraft.
Som efter min mening
ikke
er forenelig med massiv
indvandring af grupper med meget anderledes kultur-
baggrund og lavt kompetenceniveau.
Eller
med en integrationspolitik, der bare sejler, og
som hverken møder dem, der kommer hertil, eller
dem, der allerede er her, med håndfaste krav og inci-
tamenter.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
7
De ydelsesstramninger, vi har gennemført, tager hånd
om to meget vigtige udfordringer på én gang:
For det er på en gang blevet
mindre
attraktivt at søge
asyl i Danmark. Og samtidig er det blevet
mere
at-
traktivt for nyankomne at arbejde.
Det forsøgte vi
uden held at overbevise socialdemo-
kraterne og den øvrige venstrefløj om
sidst, I havde
regeringsmagten.
Og da vi selv overtog regeringsmagten i juni 2015,
satte vi straks handling bag ord og som vores allerfør-
ste tiltag indførte integrationsydelsen. Det var ven-
strefløjen
også
socialdemokraterne - imod.
Dernæst indførte vi kontanthjælpsloftet, 225-timers-
reglen samt optjeningskrav for ret til børne- og unge-
ydelse.
Og siden har vi strammet optjeningskravene for inte-
grationsydelsen, bl.a. med et beskæftigelseskrav.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
1969684_0008.png
8
Men betyder det så, at der praktisk talt ikke er penge
tilbage til dem, der af den ene eller den anden grund
ikke er i stand til at forsørge sig selv efter en længere
periode i Danmark?
Nej, det er stramt, men ikke urimeligt. Faktisk tror
jeg, de fleste her i landet vil være enige med mig i, at
de beløb, vi tilbyder mennesker, vi har givet asyl, er
rimelige.
Eksempelvis vil en enlig forsørger med 2 børn efter
de sædvanlige standardberegninger have et rådig-
hedsbeløb på 7.400 kr. om måneden, når hun har væ-
ret her i mindst 3 år. Og det vel at mærke efter hun
har betalt sin skat og sine boligudgifter.
Det er efter min mening et rimeligt rådighedsbeløb,
da man jo også skal huske på, at hun skal komme op
på et højere niveau, når hun får sig et arbejde.
Et andet eksempel kunne være et ægtepar med 1 barn,
som har været her i 3 år. Sådan et par vil tilsammen
have et rådighedsbeløb på 9.300 kr. [når skat og bo-
ligudgifter er betalt]. Igen synes jeg, at det er et rime-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
9
ligt beløb, samtidig med, at det tilskynder dem til at
søge job og tjene egne penge.
Jeg ved godt, at der er nogle, der ikke har været her i
3 år og derfor har et lavere rådighedsbeløb. Lige efter
ankomsten er rådighedsbeløbet for en enlig forsørger
med to børn på 4.200 kr. ifølge standardberegninger-
ne. Det er ikke meget, men jeg synes, at det er fuldt
ud rimeligt, når vi taler om helt nytilkomne flygtnin-
ge. Og det stiger jo så hvert halve år, når børnecheck-
en langsomt optjenes.
Igen skal vi huske på, at hjælpen alene gives, indtil de
kan forsørge selv, og at familier med særlige behov
har mulighed for at få hjælp i særlige tilfælde.
I et lidt bredere perspektiv har den her regering gen-
nemført 98 stramninger på udlændingeområdet siden
regeringsskiftet i 2015.
Derfor glæder det mig også, at antallet af asylansøge-
re [på 3.500] i Danmark for hele 2017 er det laveste i
9 år. Og et fald fra [21.300] siden 2015, hvor vi over-
tog regeringsmagten.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
10
Og tendensen er fortsat ind i 2018, hvor antallet af
asylansøgere i de ti første måneder (ca. 2.980) svarer
til niveauet i samme periode i 2017.
[Beskæftigelse]
Og så skal man også huske på
og her skiller van-
dende muligvis også
at integrationsydelsen i lighed
med det øvrige kontanthjælpssystem
aldrig
må blive
en permanent levevej.
Integrationsydelsens størrelse giver den enkelte ydel-
sesmodtager et ekstra incitament til hurtigt at komme
videre i tilværelsen. Og sådan skal det også være. Den
skal udgøre det underste
og vel at mærke - midlerti-
dige sikkerhedsnet, som kan holde folk oppe, mens de
sættes i stand til klare sig selv og finde et arbejde.
Det er ikke bare det danske samfund
men også den
enkelte udlænding
bedst tjent med. Såvel økono-
misk som i et integrationsperspektiv.
Regeringens strategi går på to ben. Vi har skabt klare
incitamenter til at arbejde.
Og
så har vi i et godt sam-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
11
arbejde med kommunerne og arbejdsmarkedets parter
sikret en integrationsindsats med entydigt jobfokus.
Hvor vi iværksætter
mere
af det, der virker: Ophold
på virksomhederne. I modsætning til ophold på ydel-
ser.
Og det
går
markant frem med beskæftigelsen af nytil-
komne, siden dengang venstrefløjen havde magten.
De seneste tal viser, at 43 pct. (i 2. kvartal 2018) af
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge nu er
i arbejde efter tre år i Danmark mod kun 21 procent i
2. kvartal 2015.
[Videre perspektiver]
Det markant lavere indrejsetal og markant højere be-
skæftigelsestal skyldes selvfølgelig en række ting.
Men efter min mening er integrationsydelsen jo en del
af det samlede billede. Og det bekræfter mig bare i, at
vi har valgt den rigtige vej.
Det giver mig ekstra blod på tanden for løbende at
sikre, at det fortsat bliver mindre attraktivt at søge
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
12
asyl i Danmark, og at flere har et klart incitament til at
arbejde.
For det er vist kommet frem i det, jeg har sagt
og
jeg ønsker da heller ikke at skjule det
at jeg er me-
get tilfreds med integrationsydelsen og den rolle, den
spiller for beskæftigelse og integration.
[Socialdemokratiets holdning]
[Men man kunne jo godt få mistanke om, at der til
gengæld er
andre
her, som har noget at skjule.
Her tænker jeg på Socialdemokratiet.
Og netop
det
synes jeg er vigtigt at få afklaret. For
som jeg lige har opridset
ved vi,
hvor
vidtrækkende
konsekvenser, som beslutningerne på dette område
har for Danmarks fremtid.
Og jeg synes ærligt talt, at Socialdemokratiet skylder
vælgerne et svar
før
det folketingsvalg, som jo kom-
mer inden for 7 måneder.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
13
Èt
er, at man jo mildest talt foretog sig ingenting,
dengang man havde magten
altså ud over en række
markante lempelser som at genindføre ret til fuld kon-
tanthjælp for alle fra dag 1 i Danmark.
Uden
noget
loft over det samlede ydelsesniveau. Og
uden
krav om
at arbejdsføre personer skal lægge en eller anden ar-
bejdsindsats på ordinære vilkår for at opretholde ret-
ten til fulde ydelser.
Noget
andet
er, at man har stemt imod og kritiseret
hjørnestene i regeringens nøgletiltag på området: In-
tegrationsydelsen,
timersreglen.
Men
mest
bekymrende er det, at socialdemokraterne
f.eks. ikke kan give nogen forsikringer. Hverken om
at fastholde eller udbygge regeringens linje med
håndfaste økonomiske incitamenter til at modvirke
øget asyltilstrømning og til at få flere i arbejde.
Regeringens linje er klar: Flygtninge skal ikke tabe
penge på at starte i et arbejde! Og nu har vi sammen
vedtaget IGU-ordningen på baggrund af Trepartsfor-
handlingerne. Så lad mig illustrere udfordringerne
kontanthjælpsloftet
og
225-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
14
med incitamenter med et lille eksempel, som ikke ind-
regner eventuelle omkostninger til transport:
I dag får en voksen enlig uden børn en gevinst på
1.900 kr. om måneden i rådighedsbeløb ved at overgå
fra integrationsydelse til et IGU-job til 61 kr. i timen.
Er lønnen 78 kr. i timen er gevinsten 3.500 kr. om
måneden.
I dag vil et forsørgerægtepar på integrationsydelse
med et barn få en gevinst på 1.000 kr. om måneden
ved, at de begge får et IGU-job til 61 kr. i timen,
mens gevinsten vil være 3.000 kr., hvis de begge får
IGU-job til 78 kr. i timen.
Den type økonomiske gevinster vil lynhurtigt forsvin-
de, hvis man sætter ydelsen op.
Men det siger Socialdemokratiet heller ikke, at man
vil. I stedet gemmer man sig i busken og har brug for
at
undersøge,
før man har en holdning. Med luftige
løfter og nedsættelse af en kommission.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
15
Det er et helt åbent spørgsmål, om det er socialdemo-
kratisk politik at gå til valg på at tilbagerulle regerin-
gens stramninger på ydelsesområdet?
Og spørgsmålet bliver ikke mindre aktuelt af, at en
eventuel fremtidig socialdemokratisk regering bliver
afhængig af både Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og SF.
Altså af hele 4 partier, hvor det jo er anderledes klart,
at de alle er lodret imod regeringens stramme udlæn-
dingepolitik. Her er det straks mere klart, at man vil
tilbagerulle regeringens politik. Her siger man, hvad
man mener.
For min del kan jeg allerede
før
et valg slå fast, at en
borgerlig regerings linje
også
efter
valget
fortsat
vil være garant for en stram linje, som sikrer, at fær-
rest muligt søger asyl Danmark og flest muligt kom-
mer i arbejde.
Og dermed tænker jeg også, at jeg har givet et klart
svar på samrådsspørgsmål G. For regeringen vil selv-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Talepapir for samråd den 14/11-18 om integrationsydelse, jf. BEU alm. del - samrådsspm. P, Q og R, fra udlændinge- og integrationsministeren
16
følgelig ikke afskaffe hverken integrationsydelse,
kontanthjælpsloftet eller 225 timers reglen.]
Jeg vil hermed igen takke for ordet, som jeg nu vil
overlade til beskæftigelsesministeren.