Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1966643_0001.png
Fakta
Tyske erfaringer med jobcentre i Sydeuropa
November 2018
J. Nr. 18/14438
Arbejdsmarkedsrekruttering
Nedenstående er baseret på oplysninger indhentet ved kontakt til tyske nøgleperso-
ner samt research på internettet.
Tyskland har ét velkomst- og jobcenter i Sydeuropa, der ligger i Spanien og hedder
Welcome Center Madrid. Tyskland forventer dog at lukke centeret som følge af
ringe gevinst i forhold til indsatsen. Derudover har Tyskland en onlineportal, der
fungerer som en pendant til den danske side workindenmark.dk. Den tyske portal
informerer om, hvor og hvordan borgere i sydeuropæiske lande kan henvende sig
for nærmere oplysninger om det tyske arbejdsmarked.
Welcome Center Madrid
Det tyske velkomstcenter i Spanien er målrettet spanske faglærte samt spanske
borgere mere generelt, der er interesseret i at læse en erhvervsuddannelse. Vel-
komstcentret er etableret med afsæt i en samarbejdsaftale fra december 2014 mel-
lem det tyske Bundesagentur für Arbeit og den spanske arbejdsformidling.
Samarbejdet mellem de to arbejdsformidlinger skal bl.a.:
Fremme mobiliteten af spanske arbejdstagere til Tyskland samt tyske arbejdsta-
gere til Spanien som led i arbejdskraftens frie bevægelighed i EU.
Fjerne hindringer for tværnational mobilitet for hhv. tyske og spanske arbejds-
tagere samt for andre borgere, der har opholdstilladelse i et af partnerlandene.
Bidrage til udveksling af oplysninger, erfaringer og god praksis.
Derfor tæller velkomstcentrets services bl.a.:
vejledning om det tyske arbejdsmarked
rådgivning og vejledning om uddannelser i Tyskland
rådgivning om anerkendelse af udenlandsk uddannelse
hjælp til jobsøgning for faglærte arbejdere
information om tilbud om at lære tysk
Desuden arrangerer og deltager velkomstcentret i forskellige netværksevents i Spa-
nien, herunder informationsmøder på universiteter og sprogskoler. Ligeledes delta-
ger velkomstcentret på forskellige job- og handelsmesser.
Lukning af Welcome Center Madrid
Interne kilder oplyser,, at Welcome Center Madrid forventes nedlagt ved udgangen
af året. Overvejelserne om en lukning beror på, at det ikke er tilstrækkeligt at opret-
te ét center i én by, når der er store regionale forskelle på det spanske arbejdsmar-
ked. Ligeledes er velkomstcenteret en dyr løsning.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Orientering om tyske erfaringer med jobcentre i Sydeuropa, fra beskæftigelsesministeren
1966643_0002.png
Sprogundervisning, interview, vurderinger af jobparathed til det tyske arbejdsmar-
ked mm. vurderes ikke at have skabt den forventede gevinst.
Et ikke-konsolideret estimat er, at ca. 3.000 personer over en femårig periode har
været involveret i Welcome Center Madrid, og at persongruppen har omfattet alle
typer af arbejdstagere. Det kan dog ikke oplyses, hvor mange af disse personer, der
er kommet i job i Tyskland.
Fremadrettet vil Tyskland bruge de eksisterende kanaler i Spanien og andre sydeu-
ropæiske lande. Eksisterende kanaler tæller fx Goethe instituttet
1
og handelskamre-
ne. Disse vil fremadrettet også vejlede, informere og uddele materialer om mulig-
hederne for at bo og arbejde i Tyskland.
Online velkomstcenter
Det tyske Bundesagentur für Arbeit har et online, virtuelt velkomstcenter, der fun-
gerer som indgang til international rekruttering (make-it-in-germany.com). Sitet er
en tysk pendant til workindenmark.dk. På sitet kan man blive oplyst om, at der bl.a.
i Frankrig, Grækenland og Italien er mulighed for at få information om jobsøgning
i Tyskland. Informationen tilbydes af de tyske handelskamre i de respektive lande
(The German Chambers of Commerce Abroad)
2
.
1
Goethe-Instituttet er Tysklands kulturinstitut i udlandet. Der er 159 afdelinger i 98 lande. Instituttets formål er at
fremme viden om tysk sprog og kultur og formidle information om det kulturelle, samfundsmæssige og politiske
liv i Tyskland.
De tyske handelskamre i udlandet (The German Chambers of Commerce Abroad) rådgiver, understøtter og
repræsenterer tyske virksomheder, når de ønsker at etablere eller udvide deres forretningsaktiviteter i udlandet.
Handelskamrene repræsenterer de tyske erhvervsinteresser på 140 steder i 92 lande.
2
2