Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Til Beskæftigelsesudvalget
Jeg tillader mig at henvende mig til jer, med for mig et lidt underligt og mærkeligt problem. Jeg ved
at selve emnet ikke vedrører ret mange mennesker, men for dem det vedrører er et MEGET stort
problem.
For at kunne forklare det bedre, så alle kan forstå hvad jeg mener, kommer herunder et eksempel på
hvad det hele drejer sig om. Det er ikke et angreb på jeres intellekt, men blot for at visualisere
problemet:
Hvis man skal køre en stor lastbil, skal man have et lastbilkørekort, og så er man
lastbilchauffør.
Hvis man skal lave huse, skal man enten have svendebrev som murer eller tømmer, og så er
man håndværker.
Hvis man skal arbejde som læge, skal man have en uddannelse og autorisation som dette - og
sådan er det med de fleste ting i Danmark.
Til disse uddannelser følger der så særlige regler, både inden for det faglige, det etiske og i nogle
tilfælde også inden for skat.
Beskæftigelsen i Danmark er p.t., rigtig fin, og mange er i job, mange har meget ens job, to landmænd,
samme job men på to gårde men samme regler - to tømrer, samme job men på forskellige
byggepladser men samme regler - og det er meget forståeligt, men nu kommer det der undre mig, to
sømænd, begge danske, samme job, på to forskellige skibe, dog af samme type, de sejler de samme
steder, alt er faktisk ens selv de ca., 230 dage de er væk hjemme fra om året, men ikke samme regler,
her er det skatteregler, en på sømandskat og en på landskat ????.
Hvordan kan to der beskæftiger sig med samme job, hvor alt er ens, ikke skulle betale det samme i
skat ?.
Jeg har flere uddannelser bag mig. Jeg er uddannet som butiksassistent, har haft 10 år i
kriminalforsorgen som fængselsbetjent, og så er jeg uddannet som sømand/styrmand/skibsfører.
Jeg har sejlet alle mulige skibe og har sejlet jorden rundt flere gange. Det har jeg gjort både som
ubefaren skibsassistent, befaren skibsassistent, styrmand, og som skipper, og altid er jeg blevet
betragtet som sømand. Det skyldes naturligvis at man, som ved de andre stillinger, skal uddanne sig,
og i dette tilfælde have sønæringsbevis for overhovedet at måtte sejle på skibe.
I januar 2017, skiftede jeg skib - ikke job - men skib. Jeg var stadig skipper og jeg sejlede stadig
rundt, nu i Norden og Europa - men stadig som skipper på et skib.
Nu mener man så ikke jeg er sømand mere, men ja hvad ved jeg, købmand, eller noget andet. Jeg er
væk hjemmefra ca. 200-230 dage om året, hvor jeg ikke ser min familie. Jeg sejler et skib og jeg skal
stadig have samme skipperuddannelse for at kunne sejle det, og jeg skal hele tiden holde
kursusbeviser up-to-date samt følge med i det der kommer om ISPS, IMO, osv.,
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse af 9/11-18 fra Benny Lillie Mørk, Løkken om samme job, forskellige regler
Og nu kommer det så... mit store problem: Hvis ikke jeg er sømand, hvad er jeg så?
Denne henvendelse bunder ud i at jeg ikke kan forstå, hvorfor jeg pludselig ikke er sømand mere,
min beskæftigelse er nøjagtig den samme som den altid har været og jeg skal overholde nøjagtig de
samme regler som sømænd/navigatører skal, hele tiden sørge for mine papirer er som de skal være -
andre der laver det samme, på samme type skib, og i samme farvande, og skal overholde nøjagtig de
samme regler som jeg er sømænd, men blot med den store forskel de er sømænd, og får herved et
fradrag som dette.
Jeg så at man på
’DANA’
havde besøg af vores skatteminister. Skatteministeren udtrykte klart at
selvfølgelig var de, som var ansatte om bord, og som havde sønæringsbevis (for det skal man have)
søfolk. Og selvfølgelig skulle de beskattes som værende søfolk. Det giver mening.
Jeg er ligeledes,
som dem på ’DANA’,
ansat på et statsejet skib
’FULTON’
(dog ikke drevet af
staten), men jeg er
ikke
sømand ifølge SKAT, og jeg kan ikke få noget fradrag som sømand uanset
om jeg sejler i Norden og Nordeuropa. Hvorfor er der forskel på dem og på mig ?..
Havde jeg været fisker kunne jeg få 190 kr. pr. påbegyndt havdag af 12 timers varighed, dog med et
max på 41800, - kr. årlig.
Havde jeg været tømmer, og rejst væk fra familien, kunne jeg få et ekstra fradrag for dette, osv...
Jeg forstår godt at man i nogle tilfælde har forskellige regler, og ja desværre DIS og DAS (”desværre”
står for min egen regning), men jeg forstår ikke at man kan skelne mellem nogle søfolk, der er væk
hjemmefra 200-230 dage årligt, og andre søfolk der ligeledes er væk hjemmefra 200-230 dage årligt,
der udfører nøjagtig det samme arbejde, på nøjagtig samme type skib, og nøjagtig de samme steder.
Jeg ved at
’FULTON’
er 103 år gammel, men at reglerne er 103 år gamle forstår jeg ikke.
Jeg har selvfølgelig kontaktet SKAT og min fagforening, osv.. Hos SKAT kan man ikke give noget
svar, men henholder sig til at sådan er det bare. Det var svaret… Og hos fagforeningen har man
ligeledes undersøgt reglerne og er kommet frem til at jeg naturligvis er sømand, men herefter render
de på samme måde som jeg, ind i de samme problemer og kan ikke komme videre med en løsning.
Ja, jeg er nordjyde, og der er mange meninger om os: Vi vil slippe for moms, alt bliver lavet sort, og
vi vil ikke betale skat. Men det er ikke rigtigt for jeg vil og betaler gerne min skat, men jeg vil
naturligvis gerne have de samme regler som andre inden for mit fag.
Jeg i dette tilfælde faktisk dårligere stillet som sømand på et dansk skib, end en udlænding på et dansk
skib, ja faktisk er jeg jo slet ikke sømand.
Jeg håber at I har læst denne mail og tænkt:
”Tossen
har ret! Det må vi da gøre noget ved!”. Er der
noget der skal uddybes, gør jeg selvfølgelig gerne dette.
På forhånd tak.
Og med venlig hilsen
Benny Lillie Mørk