Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 53
Offentligt
J.nr. 18/16005
Fremsat den X. november 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark
(Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende
engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner)
§1
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1507 af 6. december 2016, som ændret senest ved §
2 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 3 d indsættes:
»Kapitel 3 e
Udveksling af oplysninger med pensionsinstitutter til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopspa-
ring eller supplerende engangssum
§ 12 j.
Et pensionsinstitut kan videregive CPR-numre på kunder til Udbetaling Danmark med henblik på, at
Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have behov for rådgivning i det enkelte pensionsinstitut om
påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en aldersforsikring,
aldersopsparing eller supplerende engangssum i en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark anvender CPR-numrene til gennem registersamkøring at udsøge kunder, der selv
modtager, eller hvis ægtefælle, samlever eller husstandsmedlem modtager en eller flere af følgende ind-
komstafhængige ydelser, hvor kundens indbetaling til aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende
engangssum indgår i den personlige indkomst:
1) Økonomisk fripladstilskud efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
2) Økonomisk fripladstilskud efter lov om folkeskolen.
3) Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
4) Folkepension og førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension m.v.
5) Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Stk. 3.
Kommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at stille oplysninger om ydelsesmodtagere, som
nævnt i stk. 2, til rådighed for Udbetaling Danmarks registersamkøring.
Stk. 4.
Udbetaling Danmark videregiver oplysninger til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke kunder i pen-
sionsinstituttet, der er identificeret i henhold til stk. 2. Udbetaling Danmark kan ikke videregive oplysninger
til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke ydelser, der modtages, og om hvem, der modtager dem.
Stk. 5.
Pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark kan ikke anvende oplysninger fra registersamkøringen
til andre formål end det, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 6.
Staten afholder udgifter til administrationen af udsøgningsordningen efter stk. 1-5, gennem betaling af
et administrationsbidrag, jf. § 25.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Stk. 7.
Det enkelte pensionsinstitut bestemmer selv, hvorvidt det ønsker at være tilmeldt udsøgningsordnin-
gen efter stk. 1-5.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. december 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti indgik den 20.
juni 2017
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet.
Aftalen understøtter, at det bedre kan betale sig at blive
længere på arbejdsmarkedet.
Med lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love,
blev der som følge af aftalen indført en række ændringer af aldersopsparingen, så den målrettes den pensi-
onsopsparing, der foretages sidst i arbejdslivet. De ændrede regler, der trådte i kraft den 1. januar 2018, har
gjort det muligt at indskyde større beløb på aldersopsparing sidst i arbejdslivet. Udbetaling af aldersopspa-
ring fører ikke til indkomstaftrapning af folkepensionen og de ændrede regler udgør således et bidrag til en
løsning af samspilsproblemet, således at det bedre kan betale sig at spare op til pension.
Det er regeringens, pensionsbranchens og arbejdsmarkedets parters ønske, at aldersforsikring, aldersopspa-
ring og supplerende engangssum, i det følgende nævnt under samlebetegnelsen aldersopsparing, fremover i
højere grad integreres i de obligatoriske arbejdsmarkedspensioner.
Aldersopsparing kan imidlertid være en dårlig økonomisk disposition på kort sigt for nogle pensionskunder.
Det skyldes at en øget indbetaling til aldersopsparing (set i forhold til, hvis indbetalingen sker til pensions-
ordninger med fradrags- eller bortseelsesret) påvirker indtægtsgrundlaget for beregning af visse sociale ydel-
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
ser, fx boligstøtte, førtids- og folkepension, økonomisk fripladstilskud, og dermed kan føre til en reduceret
ydelsesudbetaling.
Derfor kan pensionsinstitutterne ikke integrere aldersopsparingsproduktet i deres pensionspakke i de obliga-
toriske arbejdsmarkedspensioner uden en målrettet rådgivningsindsats i forhold til kunder, der modtager
indkomstafhængige sociale ydelser. Rådgivningsindsatsen er også relevant for kunder, der ikke selv modta-
ger indkomstafhængige ydelser, men hvis indkomst påvirker en anden persons indkomstafhængige ydelse, fx
hos en ægtefælle eller samlever.
For at opnå den forudsatte omlægning af arbejdsmarkedspensionerne er det således nødvendigt for pensions-
institutterne, at kunne identificere de pensionskunder, der kan have behov for den mere målrettede rådgiv-
ningsindsats.
Dette forudsætter, at pensionsinstitutterne får adgang til oplysninger om, hvorvidt pensionskunden selv eller
en eventuel ægtefælle, samlever eller et andet husstandsmedlem (afhængigt af hvilken ydelse, det drejer sig
om) modtager indkomstafhængige ydelser, for at kunne rådgive om de nye indbetalingsmuligheder i alders-
opsparingen.
Med forslaget foreslås etableret en it-løsning, der vil gøre det muligt at udsøge den nævnte målgruppe.
Det foreslås, at pensionsinstitutterne kan videregive CPR-numre på kunder til Udbetaling Danmark med
henblik på, at Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have behov for rådgivning i det enkelte pensi-
onsinstitut om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en al-
dersopsparing i en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
Med forslaget vil pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark alene udveksle ikke-følsomme personoplys-
ninger. Det er en væsentlig præmis, at pensionsinstitutterne ikke vil få adgang til oplysninger om konkrete
ydelser, som kunden eller andre personer modtager, eller andre data. Pensionsinstitutterne får alene besked
om, at en person, der i forvejen er kunde hos det pågældende pensionsinstitut er i målgruppen for rådgivning.
Pensionsinstitutterne vil således udelukkende modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der er
kunde i det pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen for rådgivning. Den videre dialog og rådgivning
om aldersopsparing foretages af det enkelte pensionsinstitut.
Pensionsinstitutterne må ikke bruge oplysningerne til andre formål end rådgivning om aldersopsparing.
Lovforslaget understøtter således pensionsinstitutternes muligheder for at foretage den målrettede rådgiv-
ning, som er en forudsætning for, at pensionsinstitutter kan medvirke til at sikre, at befolkningens pensions-
indbetalinger omlægges i overensstemmelse med hensigten i Aftale om flere år på arbejdsmarkedet, som et
bredt flertal i Folketinget står bag, og som arbejdsmarkedets parter bakker op om.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 15. december 2018.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Lov om Udbetaling Danmark indeholder bestemmelser, der præciserer Udbetaling Danmarks muligheder og
kompetence til at foretage registersamkøringer. Der er ikke i dag hjemmel til, at Udbetaling Danmark kan
indhente, registrere, samkøre og videregive oplysninger til pensionsinstitutterne til brug for pensionsinstitut-
ternes rådgivning af kunderne om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive
omfattet af en aldersopsparing, som er en del af en obligatorisk arbejdsmarkedspension. Obligatoriske ar-
bejdsmarkedspensioner omfatter arbejdsgiveradministrerede firmapensioner og overenskomstbaserede ar-
bejdsmarkedspensioner.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Den 25. maj 2018 trådte Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov om supple-
rende bestemmelser til forordningen om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) i kraft.
Databeskyttelsesforordningen finder efter forordningens artikel 2, stk. 1, anvendelse på behandling af per-
sonoplysninger, der helt eller delvist foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på anden ikke-
automatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register. Ved behandling
forstås enhver aktivitet eller række af aktiviteter
med eller uden brug af automatisk behandling
som per-
sonoplysninger eller en samling af personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, registrering,
organisering, systematisering, opbevaring, tilpasning eller ændring, genfinding, søgning, brug, videregivelse
ved transmission, formidling eller enhver anden form for overladelse, sammenstilling eller samkøring, be-
grænsning, sletning eller tilintetgørelse, jf. artikel 4, nr. 2.
De grundlæggende principper for behandling af personoplysninger fremgår af forordningens artikel 5, stk. 1,
og gælder for alle behandlinger af personoplysninger omfattet af forordningen. Bestemmelsen fastsætter
bl.a., at personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den regi-
strerede (»lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed«), at personoplysninger skal indsamles til udtrykkeligt
angivne og legitime formål og ikke må viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål
(»formålsbegrænsning«) og at personoplysninger behandles på en måde, der sikrer tilstrækkelig sikkerhed
for de pågældende personoplysninger, herunder beskyttelse mod uautoriseret eller ulovlig behandling og
mod hændeligt tab, tilintetgørelse eller beskadigelse, under anvendelse af passende tekniske eller organisato-
riske foranstaltninger (»integritet og fortrolighed«).
Efter forordningens artikel 23, stk. 1, er der mulighed for ved lovgivningsmæssige foranstaltninger i EU-
retten eller medlemsstaternes nationale ret at begrænse rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder, der er
omhandlet i artikel 12-22 og 34 samt artikel 5, for så vidt bestemmelserne heri svarer til rettighederne og
forpligtelserne i artikel 12-22, når begrænsningerne respekterer det væsentligste indhold af de grundlæggen-
de rettigheder og frihedsrettigheder og er en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning i et demokratisk
samfund af hensyn til en række nærmere oplistede hensyn. I artikel 23, stk. 1, litra e, nævnes således vigtige
målsætninger i forbindelse med beskyttelse af Unionens eller en medlemsstats generelle samfundsinteresser,
navnlig Unionens eller en medlemsstats væsentlige økonomiske eller finansielle interesser, herunder valuta-,
budget- og skatteanliggender, folkesundhed og social sikkerhed, og i litra h nævnes kontrol-, tilsyns- eller
reguleringsfunktioner, herunder opgaver af midlertidig karakter, der er forbundet med offentlig myndigheds-
udøvelse i bl.a. de tilfælde, der er omhandlet i litra e.
Forordningens artikel 23, stk. 2, indeholder krav til de lovmæssige foranstaltninger, der fastsættes efter be-
stemmelsen i stk. 1. Navnlig skal enhver lovgivningsmæssig foranstaltning, der er omhandlet i stk. 1, som
minimum, hvor det er relevant, indeholde specifikke bestemmelser vedrørende: Formålene med behandlin-
gen eller kategorierne af behandling, kategorierne af personoplysninger, rækkevidden af de indførte be-
grænsninger, garantierne for at undgå misbrug eller ulovlig adgang eller overførsel, specifikation af den da-
taansvarlige eller kategorierne af dataansvarlige, opbevaringsperioder og de gældende garantier under hen-
syntagen til behandlingens karakter, omfang og formål eller kategorier af behandling, risiciene for de regi-
streredes rettigheder og frihedsrettigheder, og de registreredes ret til at blive underrettet om begrænsningen,
medmindre dette kan skade formålet med begrænsningen.
Behandlingsgrundlaget for almindelige personoplysninger fremgår af forordningens artikel 6. Der kan blandt
andet ske behandling af almindelige oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige, jf. forordningens artikel 6, stk. 1, litra c, eller hvis behandlin-
gen er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offent-
lig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. forordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Efter forordningens artikel 6, stk. 2, kan medlemsstaterne opretholde eller indføre mere specifikke bestem-
melser for at tilpasse anvendelsen af forordningens bestemmelser om behandling med henblik på overholdel-
se af artikel 6, stk. 1, litra c og e, ved at fastsætte mere specifikke krav til behandling og andre foranstaltnin-
ger for at sikre lovlig og rimelig behandling, herunder for andre specifikke databehandlingssituationer som
omhandlet i forordningens kapitel IX (artikel 85-91).
Efter forordningens artikel 6, stk. 3, skal grundlaget for behandlingen i henhold til stk. 1, litra c og e, fremgå
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret. Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette rets-
grundlag eller for så vidt angår den behandling, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1, litra e, være nødvendig
for udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse.
Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendelsen af be-
stemmelserne i forordningen, blandt andet de generelle betingelser for lovlighed af den dataansvarliges be-
handling, hvilke typer oplysninger der skal behandles, berørte registrerede, hvilke enheder personoplysninger
må videregives til, og formålet hermed, formålsbegrænsninger, opbevaringsperioder og behandlingsaktivite-
ter samt behandlingsprocedurer, herunder foranstaltninger til sikring af lovlig og rimelig behandling såsom i
andre specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i forordningens kapitel IX. EU-retten eller med-
lemsstaternes nationale ret skal opfylde et formål i samfundets interesse og stå i rimeligt forhold til det legi-
time mål, der forfølges. Efter forordningen er det således muligt at opretholde og indføre mere specifikke
bestemmelser for at tilpasse anvendelsen i forbindelse med artikel 6, stk. 1, litra c og e, vedrørende behand-
ling på baggrund af en retlig forpligtelse eller i samfundets interesse.
Efter databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, må behandling af personoplysninger finde sted, hvis mindst en af
betingelserne i forordningens artikel 6, stk. 1, litra a-f, er opfyldt.
For så vidt angår personnumre er det fastsat i forordningens artikel 87, at medlemsstaterne nærmere kan fast-
sætte de specifikke betingelser for behandling af et nationalt identifikationsnummer. Efter databeskyttelses-
lovens § 11, kan offentlige myndigheder behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig
identifikation eller som journalnummer.
Forordningens artikel 13 og 14 indeholder regler om oplysningspligt for den dataansvarlige.
Det fremgår af forordningens artikel 13, stk. 1, at den dataansvarlige, ved indsamling af personoplysninger
hos den registrerede, på tidspunktet for denne indsamling skal give den registrerede de oplysninger, der føl-
ger af bestemmelsens litra a–f. Den registrerede skal bl.a. have besked om, hvem der er dataansvarlig, om
formålet med behandlingen, om eventuelle modtagere af oplysningerne m.v. Oplistningen i bestemmelsen er
udtømmende. Derudover følger det af artikel 13, stk. 2, at den dataansvarlige skal give den registrerede en
række yderligere oplysninger for at sikre en rimelig og gennemsigtig behandling, herunder oplysning om
indsigtsret og klageret m.v.
Artikel 14 indeholder en tilsvarende oplysningspligt, hvis personoplysninger ikke er indsamlet hos den regi-
strerede. Artikel 14, stk. 1 og 2, er i hovedparten identisk med, hvad der følger af artikel 13, stk. 1 og 2, men
indeholder derudover krav om, at der skal gives oplysning om de berørte kategorier af personoplysninger, jf.
artikel 14, stk. 1, og hvilken kilde personoplysningerne hidrører fra, jf. artikel 14, stk. 2.
Opdelingen i forordningen med en stk. 1, med oplysninger, der altid skal meddeles den registrerede og en
stk. 2, med oplysninger, der er nødvendige for at sikre en rimelig og gennemsigtig behandling, betyder, at
den dataansvarlige i medfør af artikel 13, stk. 2, og artikel 14, stk. 2, skal foretage en konkret vurdering af,
om der skal gives den registrerede yderligere oplysninger, end hvad der allerede kræves af henholdsvis arti-
kel 13, stk. 1, og artikel 14, stk. 1.
Det følger af forordningens artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4, om oplysningspligt, at hvis den dataansvar-
lige agter at viderebehandle personoplysningerne til et andet formål end det, hvortil de er indsamlet, giver
den dataansvarlige, forud for denne viderebehandling, den registrerede oplysninger om dette andet formål og
andre relevante yderligere oplysninger, jf. henholdsvis artikel 13, stk. 2, og artikel 14, stk. 2.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Efter artikel 14, stk. 5, litra c, finder artikel 14, stk. 1-4, ikke anvendelse, hvis en indsamling eller videregi-
velse er udtrykkelig fastsat i EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er under-
lagt, og som fastsætter passende foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes legitime interesser.
Den generelle sletteret følger af artikel 5, stk. 1, litra e, hvorefter personoplysninger skal opbevares på en
sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødven-
digt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles. Det fremgår af præambelbetragtning
nr. 39, at for at sikre, at personoplysninger ikke opbevares i længere tid end nødvendigt, bør den dataansvar-
lige indføre tidsfrister for sletning eller periodisk gennemgang.
Det fremgår af fjerde præambelbetragtning til databeskyttelsesforordningen, at forordningen overholder alle
de grundlæggende rettigheder og følger de frihedsrettigheder og principper, der anerkendes i EU’s Charter
om Grundlæggende Rettigheder (Charteret), herunder respekten for privatliv og familieliv, hjem og kommu-
nikation og beskyttelsen af personoplysninger. Det bemærkes i den forbindelse, at det af forklaringerne til
artikel 7 i Charteret fremgår, at rettighederne i artikel 7 svarer til dem, der er sikret ved Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv, hjem og
korrespondance. Endvidere fastsætter Charterets art. 52, stk. 3, at de bestemmelser i Charteret, som indehol-
der rettigheder svarende til dem, der er sikret ved EMRK, har samme betydning og omfang som i konventio-
nen.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som følge af Aftale om flere år på arbejdsmarkedet blev der med lov nr. 1682 af 26. december 2017 om æn-
dring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love indført en række ændringer af aldersopsparin-
gen, så den målrettes den pensionsopsparing, der foretages sidst i arbejdslivet. Udbetaling af aldersopsparing
fører ikke til indkomstaftrapning af folkepensionen. Ændringerne sikrer tilskyndelse til pensionsopsparing i
den del af arbejdslivet, hvor samspilsproblemet for fradragsberettigede pensionsordninger er størst, og hvor
manglende tilskyndelse til pensionsopsparing kan bidrage til tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
Samspilsproblemet skyldes primært et samspil mellem egen pensionsopsparing og offentlige pensioner, idet
udbetalinger fra private pensionsordninger normalt medfører en indkomstaftrapning af offentlige pensions-
ydelser. Indkomstaftrapningen betyder, at én krones ekstra udbetaling fra pensionsordninger efter skat fører
til mindre end én krones indkomstfremgang, fordi de offentlige pensioner reduceres. Lovændringerne trådte i
kraft d. 1. januar 2018.
En aldersopsparing er en pensionsordning, som kan oprettes som en individuel pensionsaftale eller som led i
en arbejdsmarkedspension. Med de lovændringer blev beløbsgrænsen for indbetaling til aldersopsparing
gjort aldersbetinget, således at beløbsgrænsen for hvor meget, der kan sættes ind på en aldersopsparing ikke
længere er den samme for alle aldersgrupper. De nye regler medfører således, at personer, der har mere end 5
år til folkepensionsalderen, kan indbetale 5.100 kr. på aldersopsparing (2018-niveau). Fra og med det femte
indkomstår før det indkomstår, hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, kan der indbetales op til
46.000 kr. (2018-niveau). Dette beløb hæves gradvist til 51.100 kr. i 2023. Der henvises til lovbemærknin-
gerne, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 16 som fremsat, side 10-12.
Pensionsbranchen ønsker, at aldersopsparing fremover er en integreret del af de obligatoriske arbejdsmar-
kedspensionsordninger med henblik på at medvirke til at udbrede ordningen. Aldersopsparing kan imidlertid
være en dårlig økonomisk disposition på kort sigt for nogle pensionskunder, idet indbetalingen til aldersop-
sparing påvirker indtægtsgrundlaget for beregning af visse sociale ydelser (boligstøtte, førtids- og folkepen-
sion, økonomisk fripladstilskud og i visse tilfælde kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse) og
medføre en reduceret ydelsesudbetaling.
Det skyldes, at indtægtsgrundlaget ved udbetaling af boligstøtte, førtids- og folkepension og økonomisk fri-
pladstilskud opgøres på baggrund af ansøgerens og vedkommendes eventuelle ægtefælle/samlever eller an-
dre husstandsmedlemmers skattepligtige indkomst, afhængigt af betingelserne i de enkelte ydelser. Indtægts-
grundlaget for udbetaling af disse ydelser opgøres med udgangspunkt i den skattepligtige indkomst. Ved
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
opgørelsen af indtægtsgrundlaget har det således betydning for indtægtens størrelse, om der indbetales til en
fradragsberettiget pensionsordning. Ved beregning af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse
trækkes lønindtægter fra i kontanthjælpen efter at indtægten er reduceret med udgiften til arbejdsmarkedsbi-
drag, ATP-bidrag og eventuelle kollektive obligatoriske pensionsbidrag. Indbetalinger til pensionsordninger,
der er en del af en firmapension indgår derimod i opgørelsen af lønindtægten og kan påvirke størrelsen af
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
Indbetalinger til aldersopsparing er ikke fradragsberettigede, men udbetalingerne fra aldersopsparingen er til
gengæld skatte- og afgiftsfri. Derfor vil et skift fra en fradragsberettiget pension, det vil sige en ratepension
eller en livrente m.v., til en ikke fradragsberettiget aldersopsparing umiddelbart kunne betyde, at indtægts-
grundlaget for beregning af de indkomstafhængige ydelser bliver højere, hvilket vil kunne medføre en redu-
ceret udbetaling af de nævnte ydelser.
Personer, der er eller bliver omfattet af en aldersopsparing som led i en obligatorisk arbejdsmarkedspension,
skal derfor være opmærksomme på de økonomiske ændringer, indbetalinger til aldersopsparingen vil kunne
medføre for eventuelle indkomstafhængige ydelser. Med de nye regler, hvor der kan indbetales et højt beløb
fra og med det femte indkomstår før pensionsalderen, vil en eventuel stor indbetaling kunne påvirke størrel-
sen af de indkomstafhængige ydelser i endnu større grad end tidligere.
Pensionsinstitutterne ønsker derfor adgang til oplysninger om, hvorvidt der er kunder eller en eventuel ægte-
fælle, samlever eller et andet husstandsmedlem, der modtager de nævnte indkomstafhængige ydelser med
henblik på at kunne rådgive kunderne om konsekvenserne ved at være eller blive omfattet af en aldersopspa-
ring.
Det foreslås således etableret en it-løsning, hvor pensionsinstitutter kan videregive CPR-numre på kunder til
Udbetaling Danmark med henblik på, at Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have behov for råd-
givning i det enkelte pensionsinstitut om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan
blive omfattet af en aldersopsparing i en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
De nævnte indkomstafhængige ydelser, der indgår i udsøgningen vil være 1) økonomisk fripladstilskud efter
lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, 2) økonomisk fripladstilskud efter lov om folkesko-
len, 3) kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, 4) folkepension
og førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-
lig førtidspension m.v. og 5) boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Der findes andre ydelser, der er påvirket af indkomst, fx i visse tilfælde børne- og ungeydelse samt børnetil-
skud til visse uddannelsessøgende. Disse foreslås ikke at indgå, idet udsøgningen er målrettet til de ydelser,
der i væsentlig grad vil kunne påvirkes at en øget indbetaling til aldersopsparing.
Der foreslås fastsat snævre grænser for udveksling af data mellem Udbetaling Danmark og pensionsinstitut-
terne, således at der tages hensyn til privatlivets fred og hensynet til at minimimere databehandlingen. Data-
behandlingen vil derfor i alene medføre udveksling af ikke-følsomme personoplysninger
og således at pen-
sionsinstitutterne ikke modtager oplysninger om de konkrete ydelser og ydelsesmodtagere.
Lovforslaget vil således indebære følgende: 1) Pensionsinstitutterne vil kunne videregive de relevante CPR-
numre på pensionskunder til Udbetaling Danmark til brug for Udbetaling Danmarks udsøgning af den rigtige
målgruppe, 2) Udbetaling Danmark vil kunne indhente oplysninger om tildeling af økonomisk fripladstilskud
og udbetaling af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse fra kommunerne til brug for udsøg-
ningen, og kommunerne forpligtes til at udlevere oplysningerne til dette formål, 3) Udbetaling Danmark får
pligt til at stille egne oplysninger om modtagere af førtids- og folkepension samt boligstøtte til rådighed til
brug for samkøringen, 4) Udbetaling Danmark skal registersamkøre pensionskundernes CPR-numre med
oplysninger om de omhandlede ydelsesmodtageres CPR-numre med henblik på at finde ud af, om pensions-
kunden selv eller en eventuel ægtefælle, samlever eller et andet husstandsmedlem modtager de nævnte ind-
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
komstafhængige ydelser, og at 5) Udbetaling Danmark vil kunne give pensionsinstitutterne oplysninger på
individniveau om, hvilke kunder, det enkelte pensionsinstitut har, som er i målgruppen for rådgivning om
aldersopsparing.
Databehandlingen vil således ikke kun være begrænset til kunden, men også omfatte andre personer, fx en
ægtefælle, en samlever eller et husstandsmedlem, afhængigt af hvilken ydelse, der er tale om. Det er nød-
vendigt, da kundens indtægt kan påvirke disse øvrige personers indkomstafhængige ydelser. Udsøgningen af,
hvilke tredjeparter, det er relevant at indhente oplysninger om (ægtefælle, samlever eller husstandsmedlem),
reguleres af de enkelte ydelseslove, hvoraf det fremgår, hvilke persongruppers indtægtsgrundlag, der indgår i
beregningen af de enkelte ydelser,
Formålet med registersamkøringen er at udsøge den nævnte målgruppe for rådgivning bedst muligt, ud fra de
registre, der er til rådighed i Udbetaling Danmark og som indhentes fra kommunerne.
Udbetaling Danmark vil i forhold til boligstøtte og folke- og førtidspension bruge fagsystemerne til at finde
målgruppen. Det vil derfor være muligt at be- eller afkræfte om en given kunde selv modtager pension eller
boligstøtte eller har en indkomst, der indgår i en pensions- eller boligstøtteberegning.
For så vidt angår kontanthjælp vil Udbetaling Danmark anvende civilstandsoplysninger i CPR til at udsøge
kunder, der er gift med en kontanthjælpsmodtager og hvis indkomst indgår i beregningen af kontanthjælpen.
Udbetaling Danmark vil kunne finde kunder, der selv er tildelt økonomisk fripladstilskud. For at finde kun-
der, der indgår i en anden persons tildeling af økonomisk fripladstilskud, vil Udbetaling Danmark anvende
bopælsoplysninger i CPR. Der kan derfor være en lille målgruppe, der indgår i udsøgningen, selvom deres
indkomst ikke indgår i tildeling af fripladstilskud, fx hvis kunden bor sammen med en logerende, der er til-
delt økonomisk fripladstilskud. Omvendt vil der være en lille gruppe, der ikke bliver udsøgt som en del af
målgruppen, selv om deres indkomst indgår i en anden persons tildeling af økonomisk fripladstilskud. Det
vurderes, at denne metode er tilstrækkelig valid til at udsøge målgruppen.
For at skabe tryghed og gennemsigtighed om ordningen foreslås det, at det fremgår direkte af loven, at Udbe-
taling Danmark ikke kan videregive oplysninger til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke ydelser, der udbe-
tales og hvem, der er modtager af ydelsen. Der er således udelukkende tale om, at pensionsinstitutterne vil
modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der er kunde i det pågældende pensionsinstitut, er i
målgruppen for rådgivning, idet personen selv eller en eventuel ægtefælle, samlever eller andet husstands-
medlem (afhængigt af hvilken ydelse, det drejer sig om) modtager indkomstafhængige ydelser. Det vil derfor
som udgangspunkt fx ikke være muligt for pensionsinstitutterne at identificere hvem, der modtager ydelser.
Det vil være det enkelte selskab, der inden for rammerne af deres rådgivningsansvar vil skulle foretage råd-
givningen.
Det foreslås videre, at det fremgår direkte af lovteksten, at pensionsinstituttet og Udbetaling Danmark ikke
kan anvende de udvekslede oplysninger til andre formål end det, der foreslås i dette lovforslag.
Lovforslaget vil medvirke til at etablere en it-løsning, der understøtter, at pensionsinstitutterne kan bidrage til
at løse den væsentlige samfundsmæssige opgave, det er at sikre befolkningens incitament til hensigtsmæssig
pensionsopsparing og tilbagetrækning, gennem målrettet rådgivning af pensionskunderne. Dermed understøt-
ter forslaget også, at de regler, som regeringen har vedtaget om aldersopsparing med henblik på at løse sam-
spilsproblematikken, kan blive realiseret.
2.3 Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Lovforslaget har til formål at skabe en klar hjemmel til, at et pensionsinstitut kan videregive CPR-numre på
kunder til Udbetaling Danmark med henblik på, at Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have be-
hov for rådgivning i det enkelte pensionsinstitut om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden
er eller kan blive omfattet af en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i en obliga-
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
torisk arbejdsmarkedspension. Der vil med forslaget ske databehandling i form af indhentelse, samkøring og
videregivelse af ikke-følsomme personoplysninger.
Databehandlingen vil ske i henhold til national lov efter den foreslåede § 12 j, jf. nærmere nedenfor.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at den behandling, der lægges op til, i overvejende grad vil være
i overensstemmelse med forordningens artikel 5, litra b, vedrørende formålsbegrænsning.
Det kan dog ikke udelukkes, at Udbetaling Danmarks behandling af oplysninger om
eksisterende
ydelses-
modtagere ikke altid vil kunne rummes inden for rammerne af artikel 5, litra b. Beskæftigelsesministeriet har
derfor valgt at udforme ordningen inden for rammerne af den særlige bestemmelse i artikel 23.
Med eksisterende ydelsesmodtagere menes der ydelsesmodtagere, der på tidspunktet for lovens ikrafttrædel-
se, allerede modtager en ydelse. Udbetaling Danmarks behandling af oplysninger i forhold til eksisterende
ydelsesmodtagere kan derfor være uforenelig, da personer, der har søgt om en ydelse, ikke nødvendigvis
forventer, at de oplysninger, som personen har afgivet i forbindelse med ansøgning om ydelsen, senere vil
blive brugt til rådgivning om omlægning af pension.
Selv om der ikke er tale om egentlig markedsføring fra pensionsinstitutternes side, vil de eksisterende ydel-
sesmodtagere i flere tilfælde have afgivet oplysninger til brug for ansøgning om en ydelse på et tidspunkt,
der ligger forud for Aftale om flere år på arbejdsmarkedet. Selv om behandling af oplysningerne til brug for
udbetaling af de pågældende ydelser, og behandling til brug for relevant omlægning af pensionsordning i
begge tilfælde forfølger en samfundsmæssig interesse, og i mange tilfælde kan siges ikke at være så væsent-
lige forskellige, at denne forskel i sig selv afskærer brug af oplysningerne til nye formål uden forudgående
samtykke fra den registrerede, kan det ikke udelukkes, at der alligevel vil være situationer, hvor det vil være
bedst stemmende med de databeskyttelsesretlige regler, at viderebehandlingen sker under iagttagelse af de
særlige garantier, der stilles op i databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 2.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at en begrænsning af finalité-princippet i artikel 5 i forhold til
eksisterende ydelsesmodtagere
i det omfang der vil være tale om en begrænsning
er nødvendig, da den
foreslåede løsning er afgørende for den håndtering af samspilsproblemet i pensionssystemet i den sidste del
af arbejdslivet, som et flertal i Folketinget er blevet enige om, og som arbejdsmarkedets parter bakker op om.
Begrænsningen af finalité-prinicppet kan således ske i medfør af artikel 23, stk. 1, litra e.
Såfremt de pensionskunder, der kan have behov for målrettet rådgivning, ikke bliver identificeret som fore-
slået med denne løsning, kan det således stå i vejen for, at aldersopsparing integreres i arbejdsmarkedspensi-
onerne for den hovedpart af kunderne for hvem, det er en fordelagtig økonomisk disposition. Der er desuden
udelukkende tale om, at pensionsinstitutterne vil modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der
er kunde i det pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen for rådgivning. Det vil aldrig fremgå, hvilken
specifik ydelse den pågældende person modtager, og oplysningerne må aldrig anvendes i markedsførings-
øjemed af pensionsinstitutterne, men alene med henblik på, at den enkelte kunde opnår den bedst mulige
pensionsprofil inden for pensionsinstituttets produktportefølje under hensyntagen til, at indbetalingen vil
kunne påvirke indkomstafhængige ydelser for kunden selv eller andre personer, der modtager ydelser, hvori
kundens indkomst indgår i opgørelsen af indtægtsgrundlaget for ydelsen.
Formålet med behandlingen efter forslaget til § 12 j er, at understøtte hensigterne i Aftale om flere år på ar-
bejdsmarkedet, således at der sker en øget anvendelse af aldersopsparing med henblik på håndtering af sam-
spilsproblemet. Dette forudsætter reelt, at aldersopsparing bliver en integreret del af arbejdsmarkedspensio-
nerne, hvor ordningen hidtil kun har været anvendt i meget begrænset omfang. Da aldersopsparing kan være
en dårlig løsning på kort sigt for nogle pensionskunder, idet indbetalingen til aldersopsparing kan påvirke
indtægtsgrundlaget for beregningen af visse sociale ydelser, er der behov for målrettet rådgivning af de kun-
der, som kan blive påvirket negativt.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Det er blevet overvejet, om formålet kan opnås via andre midler, det vil sige, om pensionsinstituttet vil kun-
ne rådgive målgruppen om aldersopsparing på anden vis. Pensionsbranchen har oplyst, at pensionskunden
erfaringsmæssigt kun i meget begrænset omfang reagerer, når de bredt modtager opfordringer fra pensions-
institutterne til at tilvejebringe relevante oplysninger eller rette henvendelse med henblik på rådgivning. Pen-
sionsinstitutterne ville derudover være nødt til at sende breve ud på månedsbasis, idet der er tale om løbende
ydelser og dermed potentiale for nye kunder i målgruppen hver måned.
Da manglende rådgivning kan medføre utilsigtede konsekvenser for kunden selv eller andre personer, hvis
ydelser påvirkes af kundens indkomst, vurderes forslaget således at være proportionalt og nødvendigt. Den
foreslåede løsning vil styrke pensionsinstitutternes mulighed for at yde rådgivning til den nævnte målgruppe,
da de kan kontaktes på et oplyst grundlag om, at indbetaling til aldersopsparing vil kunne påvirke en ind-
komstafhængig ydelse. Pensionsinstitutterne skal i henhold til § 5 i bekendtgørelse nr. 455 af 30. april 2018
om god skik for forsikringsdistributører (god skik bekendtgørelsen)i sin handelspraksis over for forbrugerne
udvise god erhvervsskik, herunder yde rådgivning.
Efter forslaget til § 12 j, stk. 1-4, vil der blive indhentet, registreret, samkørt og videregivet almindelige op-
lysninger efter forordningens artikel 6. Det drejer sig om oplysninger om, hvilke personer der modtager øko-
nomisk fripladstilskud, boligstøtte, folkepension, førtidspension, økonomisk fripladstilskud, kontanthjælp,
uddannelseshjælp og integrationsydelse. Udvekslingen af oplysninger efter forslagets § 12 j, stk. 1-4, kan ske
uden samtykke fra kunderne og ydelsesmodtagerne.
Det vurderes, at den foreslåede § 12 j udgør en national særregel for behandling af ikke-følsomme personop-
lysninger, og at der er mulighed for at indføre bestemmelsen i overensstemmelse med forordningen og den-
nes rammer for særregler om behandling af personoplysninger. Vurderingen heraf har taget udgangspunkt i
de kriterier, som er anbefalet i betænkning nr. 1565 om databeskyttelsesforordningen
og de retlige rammer
for dansk lovgivning for så vidt angår indførelse af nye særregler for behandling af ikke-følsomme personop-
lysninger, jf. betænkningen (bind 1) s. 168 ff.
For så vidt angår den foreslåede § 12 j og behandlingen af ikke-følsomme personoplysninger i medfør heraf,
er det vurderingen, at der er hjemmel hertil i forordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet behandlingen er med
til at indfri forudsætningerne om målretning af aldersopsparing, der følger af Aftale om flere år på arbejds-
markedet, og behandlingen dermed er nødvendig af hensyn til en opgave i samfundets interesse.
I medfør af databeskyttelseslovens § 11 kan en offentlig myndighed behandle oplysninger om personnummer
med henblik på en entydig identifikation. Det vurderes, at pensionsinstitutternes videregivelse af kundeop-
lysninger (personnummer) kan ske i overensstemmelse med § 117 i lov om finansiel virksomhed, idet der
med lovforslaget skabes en hjemmel til at videregivelsen kan ske.
Udbetaling Danmark og pensionsinstitutterne skal iagttage reglerne om sletning efter artikel 5, stk. 1, litra e,
hvorefter personoplysninger skal opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt, at identificere de regi-
strerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysnin-
ger behandles. Bestemmelsen forpligter således den dataansvarlige til at slette af egen drift. Det er op til den
enkelte dataansvarlige at vurdere, hvor længe det er nødvendigt at opbevare oplysningerne ud fra det formål,
som oplysningerne oprindelig blev indsamlet til. Udbetaling Danmark vil skulle overholde offentlighedslo-
vens regler om dokumentationspligt og har pligt til at foretage arkivering efter arkivlovens regler. Disse reg-
ler kan have betydning for, hvor lang til Udbetaling Danmark skal opbevare oplysningerne.
Målgruppen for databehandlingen er i forslaget til § 12 j, stk. 1, afgrænset i overensstemmelse med princip-
pet om formålsbegrænsning i forordningen. Det er således et kriterium, at kunden har eller vil kunne få al-
dersopsparing, der er bundet op på en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
Ved registersamkøringen i Udbetaling Danmark vil der, udover kunden, også blive samkørt oplysninger om
dennes eventuelle ægtefælle, samlever eller andet husstandsmedlem.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Efter forslaget til § 12 j, stk. 4, vil Udbetaling Danmark efter udsøgningen, videregive oplysninger til det
enkelte pensionsinstitut om de relevante kunder, således at pensionsinstituttet kan rådgive kunden i overens-
stemmelse med formålet med bestemmelsen. Oplysningerne til pensionsinstituttet fra Udbetaling Danmark
vil blive videregivet på et aggregeret niveau, idet de udstillede data fra Udbetaling Danmark til pensionsinsti-
tutterne ikke må indeholde oplysninger om, hvilken ydelse person(erne) modtager, ydelsernes størrelse eller
lignende. Der er således udelukkende tale om, at pensionsinstitutterne vil modtage et be- eller afkræftende
svar på, om en person, der er kunde i det pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen for rådgivning. Det
vil derfor som udgangspunkt derfor heller ikke være muligt for pensionsinstitutterne at identificere, hvem der
får en ydelse.
Udbetaling Danmark og pensionsinstitutterne vil alene udveksle ikke-følsomme personoplysninger.
For at garantere beskyttelse af de personoplysninger, der lægges op til at behandle i den foreslåede ordning,
foreslås det, at det specifikt fremgår at lovteksten, at pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark ikke kan
anvende oplysningerne fra registersamkøringen til andre formål end dem, der er omhandlet i lovforslaget.
Med forslaget begrænses retten til at videreanvende oplysninger dermed, herunder til forenelige formål.
Derudover vurderes det, at dataudvekslingen vil ske på en sikker måde, idet udvekslingen af data sker mel-
lem parter, der i forvejen er vant til at databehandle personoplysninger. Både Udbetaling Danmark og pensi-
onsinstitutterne er i kraft af deres andre opgaver således vant til at håndtere store datamængder, herunder
både almindelige og følsomme personoplysninger.
Det forudsættes, at det vil være et lille antal personer i Udbetaling Danmark, der vil have adgang til de data,
der vil blive behandlet som følge af forslaget til bestemmelsen. Derudover har brancheorganisationerne For-
sikring og Pension samt Finans Danmark tilkendegivet, at de forud for dataudvekslingens påbegyndelse vil
udarbejde medlemsinformation, hvori de indskærper, at det videregivne data fra Udbetaling Danmark alene
må bruges til rådgivning af kunder i overensstemmelse med lovforslaget og dermed fx ikke til brug for råd-
givning om forsikringsforhold eller andet.
Det fremgår af § 117, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at ansatte, bestyrelsesmedlemmer og en række
andre personer, der er tilknyttet en finansiel virksomhed, herunder pensionsinstitutter, ikke uberettiget må
videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de under udøvelsen af deres hverv bliver bekendt med.
Bestemmelsen supplerer de generelle regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Lov om finansiel virksomhed § 43, stk. 1, bestemmer, at finansielle virksomheder skal drives i overens-
stemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet. Bestemmelsen er ud-
møntet i god skik bekendtgørelsen, herunder § 4, stk. 1, som tilsiger, at en forsikringsdistributør, dvs. også et
pensionsinstitut, skal handle redeligt og loyalt over for deres kunder.
Såfremt finansielle virksomheder overtræder anden særlovgivning, vil det også være en overtrædelse af reg-
lerne om god skik. Det betyder bl.a., at såfremt et pensionsinstitut overtræder den foreslåede § 12 j, vil det
ligeledes være en overtrædelse af god skik reglerne.
Finanstilsynet fører tilsyn med de finansielle virksomheders overholdelse af videregivelsesreglen i § 117, stk.
1, i lov om finansiel virksomhed samt god skik-reglerne i § 43, stk. 1, i god skik bekendtgørelsen. Finanstil-
synet har mulighed for at påtale eller udstede påbud om, at virksomhederne skal undlade eller udføre en be-
stemt adfærd, såfremt virksomhederne overtræder reglerne, jf. § 344, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed og
§ 40 i god skik bekendtgørelsen. I tilfælde af, at et pensionsinstitut undlader at efterkomme et påbud udstedt i
medfør af § 40 i god skik bekendtgørelsen, kan pensionsinstituttet straffes med bøde, jf. § 41 i god skik be-
kendtgørelsen. Overtrædelse af § 117 kan endvidere straffes med bøde, jf. § 373, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed. Finanstilsynet tager dog i forbindelse med sin tilsynsvirksomhed ikke stilling til individuelle
tvister mellem kunder og en finansiel virksomhed. Finanstilsynet har primært fokus på sager af mere generel
karakter indenfor videregivelsesområdet og god skik området. Dette hænger også sammen med, at det som
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
udgangspunkt alene er den finansielle virksomhed, der er part i Finanstilsynets afgørelser, jf. § 355, i lov om
finansiel virksomhed.
Derudover vil Datatilsynet føre tilsyn med, om pensionsinstitutterne, Udbetaling Danmark og kommunerne
overholder de databeskyttelsesretlige regler, herunder at dataudvekslingen sker inden for rammerne af den
foreslåede bestemmelse.
Det er således Beskæftigelsesministeriets vurdering, at den foreslåede ordning på baggrund af de ovenfor
beskrevne tiltag, såsom forbyggende foranstaltninger i form af muligheden for at for påtale og straf fra Fi-
nanstilsynet for overtrædelse af regler om god skik, krav om sikkerhedsforanstaltninger og begrænsningen af
retten til at anvende oplysningerne fra registersamkøringen til andre forenelige formål, lever op til de krav,
der er fastsat i forordningens artikel 23, stk. 2.
Udbetaling Danmark og kommunerne vil i medfør af oplysningspligten efter forordningens artikel 13 og 14,
skulle underrette både nye og eksisterende ydelsesmodtagere. Nye ydelsesmodtagere vil i forbindelse med
ansøgningen om ydelsen modtage orientering om, at der vil kunne ske registersamkøring efter den foreslåede
§ 12 j.
Eksisterende ydelsesmodtagere vil i medfør af artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4, forud for registersamkø-
ringen skulle oplyses om, at kommunerne og Udbetaling Danmark agter at viderebehandle personoplysnin-
gerne til et andet formål end det, hvortil de oprindeligt er indsamlet.
Det er Beskæftigelsesministeriet vurdering, at en begrænsning af forpligtelsen til at oplyse forud for register-
samkøringen efter artikel 13, stk. 3, og artikel 14, stk. 4, er nødvendig, da det vurderes at være uforholds-
mæssigt økonomisk byrdefuldt for kommunerne og Udbetaling Danmark at orientere de eksisterende ydel-
sesmodtagere inden samkøringen finder sted. De eksisterende ydelsesmodtagere vil blive orienteret hurtigst
muligt. Forpligtelsen til at oplyse forud for registersamkøringen efter artikel 13, stk. 3 og artikel 14, stk. 4,
kan således fraviges i medfør af databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, nr. 5.
Pensionsinstitutterne vil ligeledes i overensstemmelse med forordningen skulle oplyse både nye og eksiste-
rende kunderom, at der vil kunne ske registersamkøring af deres oplysninger efter den foreslåede § 12 j.
Udbetaling Danmark, kommunerne og pensionsinstitutterne er hver især ansvarlige for at opfylde oplys-
ningspligten for de databehandlinger, de hver især er dataansvarlige for. Kommunerne skal således underret-
te underretter ydelsesmodtagere, der modtager økonomisk fripladstilskud samt kontanthjælp, uddannelses-
hjælp og integrationsydelse. Pensionsinstitutterne skal underrette kunderne i deres selskab. Og Udbetaling
Danmarks skal underrette ydelsesmodtagere, der modtager folkepension, førtidspension og boligstøtte.
Ægtefæller, samlevere og andre husstandsmedlemmer, der indgår i udsøgningen af målgruppen og som
hverken er kunder i det enkelte pensionsinstitut eller modtager en ydelse, er undtaget fra oplysningspligten,
jf. forordningens artikel 14, stk. 5.
Det er Beskæftigelsesministeriets samlede vurdering, at behandlingen af oplysningerne kan finde sted inden
for rammerne af forordningen og databeskyttelsesloven. Det er samtidig ministeriets vurdering, at den på-
tænkte behandling er nødvendig for, at pensionsinstitutterne kan give den nødvendige rådgivning til deres
kunder om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en alders-
opsparing i en obligatorisk arbejdsmarkedspension. Behandlingen er således nødvendig for at varetage en
opgave af væsentlig samfundsmæssige interesse, da løsningen vil være med til at indfri forudsætningerne om
målretning af aldersopsparing, der følger af Aftale om flere år på arbejdsmarkedet.
Det vurderes således, at databehandlingen, der vil finde sted efter den foreslåede bestemmelse, sker til et
legitimt formål, og at kravet om lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed efter forordningen anses for at
være opfyldt.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Det vurderes videre, at behandlingen af personoplysningerne er tilstrækkelige, relevante og begrænset til,
hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles.
Og endelig er der udtrykkeligt med forslaget foretaget præciseringer i hjemlen, der tydeliggør, at anvendelse
af oplysningerne fra registersamkøringen ikke kan ske til andre formål end det, der fremgår af den foreslåede
bestemmelse, således at der skabes sikkerhed for, at oplysningerne ikke senere viderebehandles til hverken
forenelige eller uforenlige formål.
Pensionsinstitutterne, kommunerne og Udbetaling Danmark vil have selvstændigt dataansvar for hver deres
del af behandlingen. Det vil sige, at pensionsinstitutterne fx er dataansvarlige for videregivelsen af CPR-
numrene og håndteringen af de modtagne data fra Udbetaling Danmark, kommunerne er dataansvarlige for
de data, de er forpligtede til at stille til rådighed til brug for registersamkøringen og Udbetaling Danmark er
dataansvarlige i forhold til indhentelsen af data til brug for registersamkøringen, herunder egne data, samkø-
ringen af oplysningerne og videregivelsen af datasættene til pensionsinstitutterne.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre administrative merudgifter for Udbetaling Danmark
på 3,4 mio.kr. i udviklingsomkostninger samt øgede driftsomkostninger på 2,0 mio. kr. i 2019 og 1,7 mio. kr.
årligt fra 2020 og frem. Driftsomkostningerne er afhængige af antallet af pensionskasser, der vil anvende
løsningen. Staten afholder de anførte udgifter.
Lovforslaget har implementeringskonsekvenser for Udbetaling Danmark, idet Udbetaling Danmark skal
udvikle en it-teknisk løsning til den foreslåede databehandling. Det forudsættes, at alle pensionsinstitutterne
skal levere CPR-numrene til Udbetaling Danmark ved brug af samme standardiserede løsning. Såfremt et
pensionsinstitut ønsker at blive koblet til løsningen, vil instituttet således skulle benytte den af Udbetaling
Danmark og brancherne (Forsikring og Pension samt Finans Danmark) aftalte fremgangsmåde. Det forud-
sættes ligeledes, at der vil blive anvendt en aftalt løsning mellem Udbetaling Danmark og brancherne (For-
sikring og Pension samt Finans Danmark) i forhold til dataudvekslingen parterne i mellem.
Lovforslaget medfører derudover omkostninger til udsendelse af orienteringsbreve til eksisterende ydelses-
modtagere i kommunerne, som er omfattet af lovændringen jf. § 12 j, stk. 2, på 0,1 mio. kr. i 2019. Lov-
forslaget medfører derudover afledte omkostninger for kommunerne til retning af deres it-systemer, således
at nye ydelsesmodtagere orienteres om udveksling af data.
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for regioner.
Derudover vurderes lovforslaget ikke at have implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Udbetaling Danmark vil ikke kunne tilbyde en fuldautomatiseret it-teknisk løsning ved lovens ikrafttrædelse.
Udvekslingen af data mellem Udbetaling Danmark og pensionsinstitutterne vil således i starten ske via ma-
nuel udveksling af oplysninger, fx fremsendelse af oplysningerne per sikkermail eller på anden tilsvarende
sikker udvekslingsmåde. Anvendelse af Digital Post vil i den henseende være at betragte som en passende
sikker foranstaltning til oversendelsen af CPR-numrene fra pensionsinstituttet til Udbetaling Danmark.
Det forventes, at pensionsinstitutter, der ønsker at gøre brug af løsningen i 2018 giver Udbetaling Danmark
besked herom inden en bestemt dato, der er fastsat af Udbetaling Danmark.
De estimerede driftsomkostninger vil stige såfremt den midlertidige løsning også skal finde anvendelse i
2019. En ekstra kørsel vil koste omkring 0,2 mio. kr. pr. udtræk.
Den endelige fuldautomatiserede løsning forventes at være klar i 2. kvartal 2019.
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
1962043_0014.png
J.nr. 18/16005
Forslaget er i overensstemmelse med retningslinjerne for udarbejdelse af digitaliseringsklar lovgivning, idet
løsningen understøtter, at Udbetaling Danmarks databehandling efter forslaget vil ske digitalt. Endvidere vil
oplysningerne til brug for registersamkøringen blive indhentet fra offentlige registre m.v.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. 2018 PL
Stat
- Udviklingsomkostninger i Udbetaling Dan-
mark
- Driftsomkostninger i Udbetaling Danmark
Kommune
- Administrative udgifter til udsendelse af
orienteringsbreve (DUT)
I alt
2018
3,4
3,4
0,0
0,0
0,0
3,4
2019
2,0
0,0
2,0
0,1
0,1
2,1
2020
1,7
0,0
1,7
0,0
0,0
1,7
2021
1,7
0,0
1,7
0,0
0,0
1,7
2022
1,7
0,0
1,7
0,0
0,0
1,7
Note: I tabellen indgår ikke eventuelle udgifter (0,2 mio. kr. pr. udtræk) til den midlertidige løsning, hvis den skal finde anvendelse i
2019.
Forslagets økonomiske konsekvenser optages på tillægsbevillingen for 2018.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes, at medføre konsekvenser for under 4 mio. kr. årligt. Det bliver derfor ikke kvantifice-
ret yderligere.
De administrative konsekvenser for erhvervslivet består i, at pensionsinstitutterne skal videregive CPR-
numre på de kunder, som er i målgruppen.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lovforslaget i overvejende grad lever op til principperne for agil er-
hvervsrettet regulering, idet ministeriet har anlagt en helhedstænkende tilgang og efterlevet princippet om at
sikre en brugervenlig digitalisering. Lovforslaget forhindrer dog, at den udvekslede data i medfør af den
foreslåede bestemmelse, kan gøres tilgængelig for nye forretningsmodeller.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes derudover ikke at være relevante for denne ændrings-
lov.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
1962043_0015.png
J.nr. 18/16005
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v. samtidigt med
fremsættelsen af lovforslaget:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdsgiverforeninger, ASE, ATP, BDO, Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Boligsel-
skabernes Landsforening, CEPOS, Cevea, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kreditråd, Dansk Socialrådgi-
verforening, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Danske
Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og
ForsikringsAgenturer, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Folketingets Ombudsmand, Forbruger-
ombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber,
Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly Hansen, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen v/ Direktør
Flemming Kosakewitsch, FSR - danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes brancheforening, Justitia, Jydske Grundejerforeninger,
Kommunernes Landsforening (KL), Kommunernes Revision, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kriste-
lig Fagbevægelse, Landforeningen for førtidspensionister, Landsdækkende banker, Landsforeningen af
Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen
SIND, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsstyret i Grønland, Ledernes Hovedorganisation, Leder-
nes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Moderniseringsstyrelsen, Rigsombudet på Færøerne, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-
eninger, SAND, SEGES, Statsforvaltningerne, Statsforvaltningsdirektørerne, Udbetaling Danmark, Udvik-
lingshæmmedes Landsforbund, Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Stat: Ingen
Kommuner: Ingen
Kommuner: Ingen
Regioner: Ingen
Regioner: Ingen
Implementeringskonse-
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Stat: Ingen
Kommuner: Ingen
Regioner: Ingen
Stat: 3,4 mio. kr. i 2018
Kommuner: 0,1 mio. kr. i 2019
Regioner: Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Stat: 2 mio. kr. i 2019 og 1,7 mio. kr. årligt fra 2020
og frem.
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
1962043_0016.png
J.nr. 18/16005
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Lovforslaget vurderes, at medføre konsekvenser for
under 4 mio. kr. årligt. Det bliver derfor ikke kvan-
tificeret yderligere.
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Ingen
De administrative konsekvenser for erhvervslivet
består i, at pensionsinstitutterne skal videregive
CPR-numre på de kunder, som er i målgruppen.
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem prin-
cipper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om Udbetaling Danmark indeholder bestemmelser, der fastsætter Udbetaling Danmarks muligheder og
kompetence til at foretage registersamkøringer inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen. Der er
ikke i dag fastsat regler om, at et pensionsinstitut kan videregive CPR-numre på kunder til Udbetaling Dan-
mark med henblik på, at Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have behov for rådgivning i det en-
kelte pensionsinstitut om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
af en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i en obligatorisk arbejdsmarkedspensi-
on.
Med lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love,
blev der indført en række ændringer af aldersopsparingen, så den målrettes den pensionsopsparing, der fore-
tages sidst i arbejdslivet.
Pensionsinstitutterne ønsker at medvirke til at udbrede ordningen, men ønsker i forlængelse af dette, samti-
digt adgang til oplysninger om, hvorvidt kunden eller en eventuel ægtefælle, samlever eller et andet hus-
standsmedlem, afhængigt af, hvilken ydelse det drejer sig om, modtager indkomstafhængige ydelser med
henblik på at kunne rådgive om konsekvenserne ved at være omfattet af en aldersopsparing.
Der foreslås derfor i § 12 j fastsat regler, der giver mulighed for, at Udbetaling Danmark og pensionsinstitut-
terne via en it-løsning kan udveksle oplysninger til dette formål.
Det foreslås i
§ 12 j, stk. 1,
at et pensionsinstitut kan videregive CPR-numre på kunder til Udbetaling Dan-
mark med henblik på, at Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have behov for rådgivning i det en-
kelte pensionsinstitut om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet
af en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i en obligatorisk arbejdsmarkedspensi-
on.
Bestemmelsen hjemler dels pensionsinstitutternes adgang til at videregive CPR-numre og dels formålet med
Udbetaling Danmarks udsøgning.
Ved et pensionsinstitut forstås forsikringsselskaber, pensionsinstitutter eller pengeinstitutter m.v., der opret-
ter ordninger, der er omfattet af pensionsbeskatningsloven, jf. bekendtgørelse nr. 1370 af 21. december 2012
om beskatningen af pensionsordninger.
Pensionsinstitutterne kan udelukkende videregive oplysninger i form af kundernes CPR-numre, og alene i
det omfang, at kunden er i målgruppen for rådgivning efter stk. 1.
Såfremt nogle pensionsinstitutter ikke benytter sig af muligheden for at videregive CPR-numre med henblik
på at yde korrekt og relevant rådgivning, skal disse institutter på anden måde sikre, at de i overensstemmelse
med god skik bekendtgørelsen yder en ordentlig rådgivning til deres kunder.
Idet lovforslaget tager sigte på udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, alders-
opsparing eller supplerende engangssum, vil det kun være pensionsinstitutter, der som led i en obligatorisk
arbejdsmarkedspension tilbyder aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, der kan
videregive CPR-numre.
Det vil sige, at pensionsinstituttet skal tilbyde aldersforsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 10 A, alders-
opsparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A eller supplerende engangssum, jf. pensionsbeskatningslo-
vens § 29 A.
Disse produkter skal tilbydes som led i en obligatorisk arbejdsmarkedspension. Obligatoriske arbejdsmar-
kedspensioner omfatter både firmapensioner (frivillige og tvungne) og overenskomstbaserede arbejdsmar-
kedspensioner. Pensionsinstitutterne kan således ikke videregive CPR-numre i forbindelse med individuelle
pensionsordninger og frivillige indbetalinger til arbejdsmarkedspension, hvor medarbejderen selv bestem-
mer, hvor meget den pågældende vil indbetale, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Målgruppen er afgrænset til kunder, der er i målgruppen for rådgivning i det enkelte pensionsinstitut om
påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en aldersforsikring,
aldersopsparing eller supplerende engangssum, som er en del af en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
Målgruppeudsøgningen er således afgrænset til kunder, der kan have brug for rådgivning om aldersforsik-
ring, aldersopsparing og supplerende engangssum og fx ikke forsikringsforhold eller andet. Rådgivningen af
kunden skal ses i sammenhæng med reglerne om de aldersdifferentierede grænser for indbetalingerne til
aldersopsparing i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til lovforarbejderne, jf. Folke-
tingstidende 2017-18, tillæg A, L 16 som fremsat, side 10-12. Målgruppen er således kunder, der kan have
behov for rådgivning om, at indbetaling til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum i
stedet for indbetaling til en fradragsberettiget pension kan forhøje indkomstgrundlaget for beretning af ind-
komstafhængige ydelser.
I målgruppen for rådgivningen kan fx være kunder, der allerede har en aldersforsikring, aldersopsparing eller
supplerende engangssum og hvor der sker ændringer, der medfører, at kundens indkomst kan påvirke kun-
dens egen eller en anden persons indkomstafhængige ydelse, fx fordi en anden person i husstanden får til-
kendt boligstøtte, eller hvis kundens ægtefælle bliver tilkendt folkepension. Der kan også være tale om kun-
der, som endnu ikke har en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, men som kan
blive omfattet af ordningen, fordi det er en del af en obligatorisk arbejdsmarkedspension som følge af job-
skifte. Og derudover kan målgruppen være en kunde, der har en fradragsberettiget pensionsordning, men
som har mulighed for at skifte til en aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum.
Det er en betingelse, at indbetalingen til aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum kan
påvirke indtægtsgrundlaget, der indgår i beregningen af indkomstafhængige ydelse. De nævnte indkomstaf-
hængige ydelser, er nævnt i forslaget til stk. 2. Det drejer sig om 1) økonomisk fripladstilskud efter lov om
dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, 2) økonomisk fripladstilskud efter lov om folkeskolen,
3) kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, 4) folkepension og
førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., og 5) boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse vil alene indgå i udsøgningen, hvis det omhandler en
firmapension, men ikke en kollektiv arbejdsmarkedspensionsordning, da det alene er indbetalinger til alders-
forsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum vedrørende firmapension, der kan påvirke indtægts-
opgørelsen for disse ydelser. Pensionsinstitutterne skal derfor ved videregivelsen af CPR-numre til Udbeta-
ling Danmark angive, hvorvidt de ønsker en udsøgning på kunder, der har en firmapension, en kollektiv ar-
bejdsmarkedspension eller begge dele, ligesom det ved registersamkøringen skal være muligt at skelne mel-
lem firmapensioner og kollektive arbejdsmarkedspensioner.
Det vil være det enkelte selskab, der inden for rammerne af deres rådgivningsansvar vil skulle foretage råd-
givningen.
Det foreslås i
§ 12 j, stk. 2,
at Udbetaling Danmark anvender CPR-numrene til gennem registersamkøring at
udsøge kunder, der selv modtager eller hvis ægtefælle, samlever eller husstandsmedlem modtager en eller
flere af følgende indkomstafhængige ydelser, hvor kundens indbetaling til aldersforsikring, aldersopsparing
eller supplerende engangssum indgår i den personlige indkomst:
1) Økonomisk fripladstilskud efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
2) Økonomisk fripladstilskud efter lov om folkeskolen.
3) Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
4) Folkepension og førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension m.v.
5) Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Med forslaget til
§ 12 j, stk. 2,
skabes der hjemmel til at Udbetaling Danmark ud fra de indhentede CPR-
numre gennem registersamkøringen kan udsøge kunder, der selv modtager en af de nævnte indkomstaf-
hængige ydelser eller hvis ægtefælle, samlever eller husstandsmedlem modtager en eller flere af de nævnte
ydelser.
Udbetaling Danmark vil således kunne samkøre oplysninger vedrørende personer, der modtager økonomisk
fripladstilskud efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, økonomisk fripladstilskud efter
lov om folkeskolen samt kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpoli-
tik med CPR-oplysninger fra pensionsinstitutterne på de kunder i selskabet, der er i målgruppen, jf. forslaget
til stk. 1. De nævnte ydelser administreres af kommunerne.
Derudover vil Udbetaling Danmark kunne samkøre oplysninger vedrørende personer, der modtager folke-
pension efter lov om social pension, førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte med
CPR-oplysninger fra pensionsinstitutterne på de kunder i selskabet, der er i målgruppen, jf. forslaget til stk.
1. De nævnte ydelser administreres af Udbetaling Danmark.
Databehandlingen vil ikke kun være begrænset til kunden, men også omfatte andre personer, fx en ægtefælle,
en samlever eller et husstandsmedlem, afhængigt af hvilken ydelse, der er tale om. Det er nødvendigt, da
kundens indtægt også vil kunne påvirke disse øvrige personers indkomstafhængige ydelser, hvis kundens
indkomst ændres, som følge af indbetaling til en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangs-
sum. Udsøgningen af, hvilke tredjeparter, det er relevant at indhente oplysninger om (ægtefælle, samlever
eller husstandsmedlem), reguleres af de enkelte ydelseslove, hvoraf det fremgår, hvilke persongruppers ind-
tægtsgrundlag, der indgår i beregningen af de enkelte ydelser, jf. nærmere nedenfor.
Økonomisk fripladstilskud til forældre med børn i dagstilbud, fritidshjem, SFO og klubtilbud m.v. er efter
gældende regler indkomstafhængigt og gradueres efter husstandsindkomstens størrelse og husstandens sam-
mensætning. Er den af forældrene, der har retten til fripladstilskuddet, gift eller lever i et ægteskabslignende
samlivsforhold, skal ægtefællens eller samleverens indtægt medregnes i husstandsindkomsten ved beregnin-
gen af økonomisk fripladstilskud. Der henvises til § 43, stk. 1, nr. 2, § 63, stk. 1, nr. 2, og § 76, stk. 1, nr. 1, i
lov om dag-, fritids og klubtilbud m.v. til børn og unge og § § 50, stk. 2, i lov om folkeskolen samt tilhøren-
de bekendtgørelser.
Hovedreglen efter lov om aktiv socialpolitik er, at ansøgerens og ægtefælles indtægter skal fratrækkes krone
for krone i den beregnede kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse. Der henvises til § 30, stk.
1, i lov om aktiv social politik.
Folkepension og førtidspension efter lov om social pension samt førtidspension efter lov om højeste, mel-
lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, samt supplerende pensionstillæg (ældrecheck),
varmetillæg, helbredstillæg og personlige tillæg påvirkes af indtægter. Folkepensionens grundbeløb nedsæt-
tes på baggrund af pensionistens indtægt ved personligt arbejde, der overstiger et fastsat fradragsbeløb. Pen-
sionstillægget nedsættes på baggrund af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede
supplerende indtægter, der overstiger fastsatte fradragsbeløb, efter der er bortset fra et beløb for pensioni-
stens indtægt ved personligt arbejde. Ældrecheck, varmetillæg og helbredstillæg, udbetales efter størrelsen af
pensionistens personlige tillægsprocent og påvirkes også af pensionistens og dennes ægtefælle eller samle-
vers indkomst. Der henvises til kapitel 4 og 4 a samt § 72 d i lov om social pension og kapitel 4 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension.
Beregningen af boligstøtte sker på grundlag af husstandsindkomsten. Husstandens indkomst er summen af
husstandsmedlemmernes indkomster. Fra 1. januar 2019 vil børns indkomst og formue ikke længere indgå i
beregningen af boligstøtte. Der henvises til § 8 i lov om individuel boligstøtte.
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Oplistningen af ydelser i stk. 2, er udtømmende, hvorfor andre indtægtsafhængige ydelser, som fx børne- og
ungeydelse, ikke indgår i målgruppen for rådgivning.
Det foreslås i
§ 12 j, stk. 3,
at kommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at stille oplysninger om
ydelsesmodtagere, som nævnt i stk. 2, til rådighed for Udbetaling Danmarks registersamkøring.
Bestemmelsen angiver dels, at kommunerne kan videregive oplysninger om økonomisk fripladstilskud efter
lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, økonomisk fripladstilskud efter lov om folkeskolen
samt kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik til Udbetaling
Danmark og dels at kommunerne også har pligt til at videregive disse oplysninger. Kommunerne videregiver
i forvejen disse oplysninger til kontrolformål til Udbetaling Danmark. Med bestemmelsen vil oplysningerne
også blive videregivet til det formål, der er nævnt i forslaget til stk. 1.
Derudover vil Udbetaling Danmark som følge af bestemmelsen være forpligtet til at stille data til rådighed,
om de ydelsesmodtagere, hvor Udbetaling Danmark har myndighedsansvaret for ydelserne, dvs. folkepensi-
on og førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-
delig førtidspension m.v. og boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Det foreslås i
§ 12 j, stk. 4., 1. pkt.,
at Udbetaling Danmark videregiver oplysninger til det enkelte pensions-
institut om, hvilke kunder i pensionsinstituttet, der er identificeret, jf. stk. 3.
Efter bestemmelsen er det kun oplysninger om kunderne i det institut, der har fremsendt CPR-numrene til
brug for udsøgningen, der vil få en tilbagemelding om udsøgningen på de konkrete kunder i pensionsinstitut-
tet. Oplysningerne kan således ikke videregives til andre pensionsinstitutter. Det foreslås i
§ 12 j, stk. 4, 2.
pkt.,
at Udbetaling Danmark ikke kan videregive oplysninger til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke ydel-
ser, der modtages og om hvem, der modtager dem. Der er således udelukkende tale om, at pensionsinstitut-
terne vil modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der er kunde i det pågældende pensionsin-
stitut, er i målgruppen for rådgivning. Det vil derfor som udgangspunkt heller ikke være muligt for pensions-
institutterne at identificere, hvem af kunden selv eller en eventuel ægtefælle, samlever eller andet hus-
standsmedlem (afhængigt af ydelsen), der modtager ydelser.
Det foreslås i
§ 12 j, stk. 5,
at pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark ikke må anvende oplysninger fra
registersamkøringen til andre formål end det, der er nævnt i stk. 1.
Formålet er at anvende oplysningerne til at målrette rådgivningen til de kunder, der kan have behov for råd-
givning om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en alders-
forsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i en obligatorisk arbejdsmarkedspension, jf. stk.
1. Dette betyder, at de oplysninger, som pensionsinstituttet modtager fra Udbetaling Danmark i medfør af
stk. 4, alene kan benyttes til at kontakte de identificerede kunder, og i denne forbindelse rådgive om konse-
kvenserne ved at være eller blive omfattet af en aldersopsparing. Pensionsinstitutterne vil derfor ikke kunne
bruge oplysningerne til andre formål end rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende
engangssum.
Det fremgår af § 5 i bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører, at en forsikringsdistributør,
herunder et pensionsinstitut, i sin handelspraksis over for forbrugeren skal udvise god erhvervsskik. Denne
generalklausul medfører blandt andet, at pensionsinstitutterne er forpligtede til at rådgive deres kunder. En
ordentlig rådgivning af kunder forudsætter, at rådgivningen baseres på et helhedskundesyn.
De oplysninger, som pensionsinstituttet efterfølgende modtager, f.eks. i den videre dialog med kunden på
baggrund af henvendelsen vedr. målrettet rådgivning, er ikke omfattet af stk. 5. Disse oplysninger, som efter-
20
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
følgende afgives af kunden selv, kan pensionsinstituttet således anvende til at rådgive kunden om andre pro-
dukter.
Udvekslingen af oplysninger efter
§ 12 j, stk. 1-5,
kan ske uden samtykke fra kunden, ydelsesmodtagerne og
andre personer, der indgår i databehandlingen med henblik på at kunne gennemføre udsøgningen.
Nye ydelsesmodtagere vil i forbindelse med ansøgningen om en ydelse blive orienteret om, at der vil kunne
ske databehandling efter de nye regler. Eksisterende ydelsesmodtagere vil ligeledes blive orienteret om, at
der vil kunne ske registersamkøring af deres oplysninger efter den foreslåede § 12 j.
Det forslås i
§ 12 j, stk. 6,
at staten afholder udgifter til administrationen gennem betaling af et administrati-
onsbidrag, jf. § 25.
Efter § 25 i lov om Udbetaling Danmark dækker staten udgifterne til Udbetaling Danmarks opgaver
på sagsområder, der overføres fra staten, gennem indbetaling af administrationsbidrag til Udbetaling Dan-
mark. Bidragene skal kunne afholdes inden for bevillingen til opgaven på finansloven for det år, som bidra-
gene skal dække. Bestyrelsen for Udbetaling Danmark fastsætter størrelsen af bidragene.
Udbetaling Danmarks registersamkøringer af oplysninger til brug for pensionsinstitutternes rådgivning af
kunderne om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når kunden er eller kan blive omfattet af en al-
dersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, som er en del af en obligatorisk arbejdsmar-
kedspension, er en ny opgave og vil således ikke uden udtrykkelig henvisning til § 25 i loven blive omfattet
af bestemmelsen om statslige administrationsbidrag.
Efter forslaget til § 12 j,
stk. 7, 1. pkt.,
bestemmer det enkelte pensionsinstitut selv, hvorvidt de ønsker at
være tilmeldt udsøgningsordningen, jf. stk. 1-6. Det er således frivilligt for det enkelte pensionsinstitut om de
ønsker at gøre brug af ordningen.
Såfremt nogle pensionsinstitutter ikke benytter sig af muligheden for at videregive CPR-numre med henblik
på at yde korrekt og relevant rådgivning, skal disse institutter på anden måde sikre, at de i overensstemmelse
med god skik yder en ordentlig rådgivning til deres kunder.
Det forudsættes, at Udbetaling Danmark tilbyder én fælles standardiseret it-løsning inden for den økonomi-
ske ramme. Udbetaling Danmark, Forsikring og Pension samt Finans Danmark kan i den forbindelse udar-
bejde fælles retningslinjer for anvendelsen af løsningen, herunder om fx hvordan pensionsinstitutterne til-
melder sig ordningen samt frister herfor, frister for oversendelse af CPR-numre til Udbetaling Danmark,
svartider mv., således at arbejdsgange og processer bliver fælles for alle.
Der henvises endvidere til afsnit 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 15. december 2018.
Loven ikke gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet den lov, der foretages ændringer i ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1507 af 6. december 2016, som ændret senest ved
§ 2 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
Efter kapitel 3 d indsættes:
»Kapitel 3 e
Udveksling af oplysninger med pensionsinstitutter til
brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersop-
sparing eller supplerende engangssum
§ 12 j.
Et pensionsinstitut kan videregive CPR-numre
på kunder til Udbetaling Danmark med henblik på, at
Udbetaling Danmark udsøger kunder, som kan have
behov for rådgivning i det enkelte pensionsinstitut
om påvirkningen af indkomstafhængige ydelser, når
kunden er eller kan blive omfattet af en aldersforsik-
ring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i
en obligatorisk arbejdsmarkedspension.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark anvender CPR-numrene
til gennem registersamkøring at udsøge kunder, der
selv modtager, eller hvis ægtefælle, samlever eller
husstandsmedlem modtager en eller flere af følgende
indkomstafhængige ydelser, hvor kundens indbeta-
ling til aldersforsikring, aldersopsparing eller supple-
rende engangssum indgår i den personlige indkomst:
1) Økonomisk fripladstilskud efter lov om dag-, fri-
tids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.
2) Økonomisk fripladstilskud efter lov om folkesko-
len.
3) Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrations-
ydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
4) Folkepension og førtidspension efter lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet al-
mindelig og almindelig førtidspension m.v.
5) Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.
Stk. 3.
Kommunerne og Udbetaling Danmark har
pligt til at stille oplysninger om ydelsesmodtagere,
som nævnt i stk. 2, til rådighed for Udbetaling Dan-
marks registersamkøring.
22
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner), fra beskæftigelsesministeren
J.nr. 18/16005
Stk. 4.
Udbetaling Danmark videregiver oplysninger
til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke kunder i
pensionsinstituttet, der er identificeret i henhold til
stk. 2. Udbetaling Danmark kan ikke videregive op-
lysninger til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke
ydelser, der modtages, og om hvem, der modtager
dem.
Stk. 5.
Pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark
kan ikke anvende oplysninger fra registersamkørin-
gen til andre formål end det, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 6.
Staten afholder udgifter til administrationen af
udsøgningsordningen efter stk. 1-5, gennem betaling
af et administrationsbidrag, jf. § 25.
Stk. 7.
Det enkelte pensionsinstitut bestemmer selv,
hvorvidt det ønsker at være tilmeldt udsøgningsord-
ningen efter stk. 1-5.«
23