Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1960142_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Att.: Formand Cristina Lage
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
AES’s sagspraksis ifm. second opinion og
Ankestyrelsens prak-
sisundersøgelse om veteraners psykiske arbejdsskadesager
CVR 10172748
Kære Cristina Lage
Jeg igangsatte sidste år i september veteranpakken for veteraner i arbejdsskadesy-
stemet. Det gjorde jeg fordi, det er afgørende for mig, at veteraner kan være fuld-
stændig trygge ved, at hver en sten er vendt i deres sag. Derfor er jeg også meget
optaget af, hvordan pakken udmøntes.
Tilbud om ekstra speciallægeerklæring (second opinion)
Som jeg tidligere har oplyst, har jeg fået konkrete henvendelser fra flere veteranor-
ganisationer om indholdet af det brev, som AES sender til veteranen, når der gives
tilbud om en ekstra speciallægeerklæring (second opinion). Det drejer sig bl.a. om:
Veteranens samtykke til, at der indhentes en ekstra speciallægeerklæring, er i
dag stiltiende. Veteranorganisationerne har peget på, at de på grund af sagernes
kompleksitet ønsker en aktiv stillingtagen til, om veteranen ønsker en ekstra
speciallægeundersøgelse.
Fristen for at tage stilling til den ekstra undersøgelse er i dag på 7 dage, hvilket
veteranorganisationerne peger på er for kort en frist. Der foreslås en 14 dages
frist i stedet.
Veteranorganisationer peger på, at det er vanskeligt for veteranen og dennes
rådgiver at vurdere konsekvenserne af at vælge/fravælge den ekstra speciallæ-
geundersøgelse. De ønsker en større gennemsigtighed ift., hvor sagen står og
dermed oplysninger om, på hvilket grundlag sagen umiddelbart vurderes ikke at
kunne anerkendes.
Endelig ønsker veteranorganisationerne, at veteranerne får større mulighed for
at vælge den speciallæge, der skal udarbejde den ekstra erklæring, fx ved, at li-
sten med mulige læger fremsendes til veteranen.
Jeg skal bede om, at de rejste punkter håndteres
i AES’s
videre arbejde med at for-
bedre veteranernes oplevelse af de breve de modtager.
Henvisning til principafgørelse U-3-88
Veteranorganisationerne har videre i vores dialog rejst bekymring for, at AES i af-
gørelser efter en second opinion undersøgelse henviser til Ankestyrelsens princip-
afgørelse U-3-88. Denne principafgørelse indebærer, at der lægges mest vægt på de
oprindelige lægelige oplysninger. De lægelige oplysninger, der er modtaget sidst i
sagsforløbet tillægges dermed mindre vægt end tidligere oplysninger. Jeg skal bede
om, at AES redegør for anvendelsen af denne principafgørelse ift. veteransager,
29. oktober 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
hvor veteranen
for at sikre det bedst mulige oplysningsgrundlag for afgørelsen i
arbejdsskadesagen
er blevet tilbudt og har deltaget i en second opinion lægeun-
dersøgelse, og hvor den ekstra speciallægeerklæring i sagens natur vil fremkomme
sent i sagsforløbet.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse
Jeg kan derudover oplyse, at Ankestyrelsen (AST) nu har færdiggjort sin praksis-
undersøgelse af de 50 afviste veteransager vedr. psykiske sygdomme. Formålet har
været at belyse, om de sager, hvor AES eller Arbejdsskadestyrelsen har afvist at
anerkende en veterans psykiske sygdom som en arbejdsskade, er korrekte og i
overensstemmelse med regler og praksis.
Undersøgelsen viser overordnet set, at sagsbehandlingen er i overensstemmelse
med gældende regler og praksis, men at der er udfordringer forbundet med kom-
munikationen i disse komplekse sager.
Jeg fremsender her den færdige undersøgelse til bestyrelsens med henblik på, at
bestyrelsen tager stilling til redegørelsens anbefalinger vedrørende
AES’ sagsbe-
handling, herunder hvilken diagnose, der lægges til grund i afgørelserne, og
AES’
kommunikation.
Undersøgelsen viser, at AST ville indstille 48 ud af 50 sager til stadfæstelse og
hjemvise de sidste to sager til fornyet behandling, hvis der var tale om klagesager.
Jeg vil bede AES genoptage disse to sager. Dernæst fremgår det, at AES med gan-
ske få undtagelser lever op til de formelle regler for sagsbehandling, samt at oplys-
ningsgrundlaget ifølge AST er tilstrækkeligt.
Der er dog også en række forhold i undersøgelsen, som jeg er særligt opmærksom
på. Jeg har således noteret mig, at AST i flertallet af sager er enig i AES’s afgørel-
se, men i en del sager ville anvende en anden begrundelse, hvilket primært skyldes,
at AST ikke er enig i den diagnose, som AES har lagt til grund for afgørelsen. Jeg
ønsker en tilbagemelding fra bestyrelsen herpå, herunder en stillingtagen til evt.
løsninger på denne problemstilling.
Dernæst viser undersøgelsen, at der er nogle grundlæggende problemer med for-
midlingen i afgørelserne og følgebrevene. Det er en kritik, jeg også kan genkende
fra min løbende dialog med veteranorganisationerne, og som er særlig relevant, når
en myndighed skal behandle sager for en så sårbar gruppe som veteranerne, og fx
forklare et afslag. Det er vigtigt, at borgerne, uanset sagens udfald, kan gennem-
skue og forstå forløbet og behandlingen af deres sag.
Jeg vil gerne bede om en tilbagemelding på arbejdet med den rejste bekymring fra
veteranorganisationerne, ligesom jeg skal bede om bestyrelsens generelle tilbage-
melding på undersøgelsens resultater og anbefalinger, herunder hvilke tiltag under-
søgelsen har givet anledning til.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
1960142_0003.png
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Ankestyrelsens praksisundersøgelse sendes til
Folketingets Beskæftigelsesudvalg i dag og offentliggøres på Beskæftigelsesmini-
steriets hjemmeside tirsdag den 30. oktober 2018.
Jeg ser frem til bestyrelsens skriftlige tilbagemelding.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3