Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Bekendtgørelse om forsøg i henhold til udfordringsretten på beskæftigelses-
og sygedagpengeområdet mv.
I medfør af § 116 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, og § 80 i
lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 19. januar 2018, fastsættes efter bemyndigelse:
Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem uddannelse
§ 1.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at følgende kommuner deltager i forsøget ”Arbejdsmarkedsinklusion i
stor skala gennem uddannelse”, der som slutmål har at hjælpe unge med kognitivt handicap videre i beskæftigelse efter
afsluttet uddannelsesforløb i forsøgsprojektet:
1) Københavns kommune.
2) Aarhus kommune.
3) Esbjerg kommune.
4) Gentofte kommune.
5) Vejen kommune.
6) Skanderborg kommune.
7) Ishøj kommune.
8) Tårnby kommune.
9) Brøndby kommune.
Stk. 2.
Målgruppen er
1) aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, omfattet af § 2, nr. 13, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
2) unge under 30 år, der er i ressourceforløb, omfattet af § 2, nr. 11,
som har afsluttet et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb (STU) i løbet de fire år, der går forud for påbegyndelse af et 2-
årigt uddannelsesforløb efter § 32, stk. 1, nr. 2, i loven.
Stk. 3.
Kommunerne kan efter en individuel vurdering fravige varighedsbegrænsningen for praktikforløb under hele
uddannelsesforløbet efter § 32, stk. 4, i loven.
Stk. 4.
Kommunen kan undlade at give aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere et uddannelsespålæg efter § 21 b,
eller en indsats efter § 96 b, i loven i 3 måneder forud for påbegyndelsen af det 2-årige uddannelsesforløb. Herudover fritages
den unge for kontaktforløbet efter § 16, stk. 6, og § 18, stk. 4, i loven i de første 18 måneder af uddannelsesforløbet.
Stk. 5.
Det er en betingelse, at jobcenteret holder samtaler med aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere efter § 18,
stk. 4, i loven i perioden fra afslutning af STU til start på uddannelsesforløbet. Herudover er det en betingelse, at jobcenteret
informeres, hvis uddannelsesstedet vurderer, at der er risiko for frafald. I disse tilfælde skal jobcenteret kunne indkalde den
unge til samtale i jobcenteret. Det er tillige en forudsætning, at der foretages en anden form for opfølgning under
uddannelsesforløbet, f.eks. ved at uddannelsesstedet holder kontakt med jobcenteret.
Stk. 6.
Personer i ressourceforløb er omfattet af reglerne om kontaktforløb i lovens kapitel 7 i forsøgsperioden. Samtaler
under kontaktforløbet kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, når personen deltager i den 2-årige forsøgsuddannelse,
jf. lovens § 18, stk. 5. Det er herudover en betingelse, at kommunen vurderer, at et tilbud om den 2-årige forsøgsuddannelse er
det beskæftigelsesrettede tilbud, der bedst kan hjælpe personen tættere på arbejdsmarkedet, herunder beskæftigelse i et
fleksjob.
Stk. 7.
Efter afslutning af uddannelsesforløbet fritages deltagere fra kravene i § 70, stk. 3, i loven om, at fleksjob først kan
tilbydes, når alle relevante tilbud efter loven samt andre foranstaltninger, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den
pågældende i ordinær beskæftigelse.
Stk. 8.
Det er en betingelse, at deltagerne opfylder de øvrige betingelser for at få fleksjob, herunder den grundlæggende
betingelse om en væsentlig og varigt nedsat arbejdsevne.
Stk. 9.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 16, stk. 6, § 18, stk. 4, § 20 a, § 21 b, § 32, stk. 4, § 70 og § 96 b i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 10.
Forsøgsperioden løber fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2021.
Forsøg med videosamtaler i Solrød Kommune
§ 2.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at Solrød Kommune gennemfører forsøg, hvor der kan benyttes
videosamtaler i kontaktforløbet for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, 7, 11-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det er en betingelse, at første samtale afholdes ved personligt fremmøde på jobcenteret. Personen har ret til, at samtalerne
afholdes ved personligt fremmøde, hvis pågældende anmoder om det.
Stk. 2.
Kommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stilling til, om forsøget berører samarbejdet med
arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen give arbejdsløshedskassen skriftlig besked om, hvordan forsøget
påvirker samarbejdet.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af