Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1957237_0001.png
Bilag til Arbejdstilsynets årsrapport 2017
Klager over arbejdsmiljøafgørelser
Arbejdstilsynet
modtog
i 2017 klage over 375 arbejdsmiljøafgørelser. Heraf blev 301
behandlet i løbet af året. De resterende 74 klager var ved årsskiftet endnu ikke
færdigbehandlet i Arbejdstilsynet.
2012
698
2013
671
2014
774
2015
477
2016
530
2017
375
Indkomne
klager*
Arbejdstilsynet
behandlede
i 2017 klager over 389 afgørelser, heraf 301 indkommet i 2017 og 88
indkommet i tidligere år. Heraf blev 212 klager oversendt til Arbejdsmiljøklagenævnet, mens 177
blev afhjulpet under remonstrationsbehandling - det vil sige, at den påklagede afgørelse enten er
ophævet af Arbejdstilsynet som følge af klagen (170), eller at klagen er trukket tilbage af klageren
(7).
Oversendt til AMK
Ophævet af AT
Trukket af klager
I alt
212
170
7
389
Straffesager
1. Sager om overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, enten ved at
udstede en administrativ bøde eller ved at sende en indstilling om tiltalerejsning til politiet.
1.1. Administrative bødeforelæg
Arbejdstilsynet kan søge sager om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen afgjort ved
administrative bødeforelæg i stedet for politianmeldelse. Administrative bødeforelæg kan kun
bruges i bestemte sagstyper, hvor der er tale om en klar overtrædelse, og hvor sagen ikke kan
forventes at medføre højere straf end bøde.
Administrative
bødeforelæg
Adm. Bøder
2014
381
2015
450
2016
138
2017
97
Side 1 af 4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
1957237_0002.png
Vedtaget
Henlagt
Afventer
Indstillet til politiet
Gennemsnitlig
bødestørrelse.
.
217
23
9
132
26.444
256
25
4
165
29.478
80
7
5
46
26.558
31
14
20
32
10.155
Antallet af administrative bøder er faldet markant i årene 2016 og 2017 i forhold til de foregående år,
og der er også sket et fald i 2017 i forhold til 2016.
Reglerne for udmåling af bøder for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen blev ændret med
virkning fra 1. januar 2016. Ved ændringen forudsættes det, at bødeniveauet for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen forhøjes, hvis der foreligger skærpende og særligt skærpende
omstændigheder, ligesom området for særligt skærpende omstændigheder er udvidet. Derudover
vil det efter lovændringen være den samlede forhøjede bøde efter tillæg for skærpende og særligt
skærpende omstændigheder, der skal differentieres efter virksomhedens størrelse.
Det er en betingelse for brug af administrative bøder, at der er en klar og fast retspraksis for bødens
størrelse. En sådan klar og fast retspraksis forelå fortsat ikke i 2017 for så vidt angår bøder, der
skulle forhøjes på grund af skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder, og hvor
overtrædelsen var begået efter 31. december 2015. Det betyder, at for sager om overtrædelser
begået den 1. januar 2016 og senere, er kun sager, hvor bøden
ikke
skal forhøjes på grund af
skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder, afgjort med administrative bøder. Alle
sager begået 1. januar 2016 eller senere, hvor der forelå skærpende omstændigheder, er i stedet
blevet fremsendt til politiet med indstilling om tiltalerejsning, jf. nedenfor. Det yderligere fald i
administrative bødeforlæg i 2017 i forhold til 2016 skyldes, at der i 2016 har været behandlet sager
med et gerningstidspunkt før 1. januar 2016, og hvor lovændringen derfor ikke har haft betydning
for bødeberegningen. Det har derfor været muligt at afgøre disse sager i 2016 med et administrativt
bødeforlæg.
Som følge af ovennævnte praksis er den gennemsnitlige bødestørrelse på de udstedte
administrative bøder faldet yderligere i forhold til 2016.
Arbejdstilsynet er fra den 1. februar 2018 igen begyndt at udstede administrative bødeforelæg i
sager med skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder.
1.2. Tiltaleindstillinger og afgjorte sager
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag ved at sende en indstilling om tiltalerejsning til politiet.
Tiltaleindstillinger
Indstillet til politiet
Grønland
Afsluttede sager
Gennemsnitlig
Bødestørrelse
2014
695
20
867
38.881
2015
580
10
542
38.621
2016
864
3
503
41.321
2017
934
9
607
46.363
Antallet af tiltaleindstillinger er steget i forhold til 2016.
Stigningen i antallet af tiltaleindstillinger skyldes, at Arbejdstilsynet på grund af ændringen af
arbejdsmiljølovens strafskærpelsesregler pr. 1. januar 2016 har afgjort færre sager på egen hånd
ved udstedelse af administrative bøder. I stedet er der fremsendt en større andel af straffesagerne til
Side 2 af 4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
1957237_0003.png
afgørelse ved politi og domstole.
Det samlede antal sager, hvor Arbejdstilsynet har gjort et strafferetligt ansvar gældende, enten ved
administrativ bøde eller ved en tiltaleindstilling, er således stort set uændret i forhold til de
forudgående år.
Bøderne i de afgjorte sager var i 2017 gennemsnitligt på 46.363 kr., hvilket er en mærkbar
stigning i forhold til 2016. Stigningen tilskrives den skærpelse af bødeniveauet, som blev
indført 1. januar 2016, og som er slået igennem i formentlig alle de sager, der er behandlet i
2017.
607 sager blev afsluttet af politi og domstole i 2017, heraf blev 54 pct. afsluttet hos politiet med en
udenretlig bødevedtagelse eller tiltalefrafald. 25 pct. blev afgjort ved domstolene, og de resterende
20 pct. af sagerne blev enten henlagt, afvist eller andet.
Der har været en lille stigning i antallet af afgjorte straffesager hos politi og domstole (503 sager i
2016 og 607 sager i 2017). Dette kan evt. forklares ved, at Arbejdstilsynet har sendt betydeligt
flere sager til afgørelse ved politi og domstole i begge år.
Afgjorte sager ved domstolene
(alle instanser)
Samlet antal afgjorte sager ved
domstolene
Domfældelse
(pct.)
Frifindelser
(pct.)
2014
284
241
(84,9 %)
43
(15,1 %)
2015
220
189
(85,9 %)
31
(14,1 %)
2016
176
147
(83,5 %)
29
(16,5 %)
2017
151
129
(85,4 %)
22
(14,6 %)
Der har været et lille fald i antallet af sager afgjort ved domstolene i 2017 (i alt 151 sager). Den
del af sagerne afgjort ved domstolene, som har ført til domfældelse i 2017, ligger på samme
niveau som i de forgående år.
I Grønland har Arbejdstilsynet i 2017 indstillet, at der blev rejst tiltale i 9 tilfælde.
2. Sager om overtrædelse af udstationeringsloven (RUT)
Siden 1. juni 2010 har Arbejdstilsynet haft til opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder
har foretaget anmeldelse til RUT (Registret for Udenlandske Tjenesteydere), og at anmeldelsen er
fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne. Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag for
overtrædelse af udstationeringsloven ved manglende eller urigtig anmeldelse til RUT.
Arbejdstilsynet har siden 1. juli 2013 haft mulighed for at afgøre klare og ukomplicerede RUT-
sager med et administrativt bødeforelæg. I sager, der ikke kan afgøres med et administrativt
bødeforelæg, fremsender Arbejdstilsynet en tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses
tiltale mod den pågældende udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven.
Straffesager
Tiltaleindstillinger
Adm. bødeforelæg
I alt
2014
228
312
540
2015
141
265
406
2016
127
255
382
2017
170
277
447
Størsteparten af straffesagerne drejer sig om manglende anmeldelse til RUT, mens de øvrige vedrører
urigtige eller mangelfulde anmeldelser.
Side 3 af 4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
1957237_0004.png
Antallet af straffesager for overtrædelse af anmeldepligten til RUT er steget fra 2016 til 2017.
Samlet set er antallet af straffesager steget fra 382 sager i 2016 til 447 sager i 2017. Stigningen ses
især på antallet af tiltaleindstillinger, hvilket bl.a. kan skyldes, at Arbejdstilsynet per 1. maj 2017
gennemførte en praksisændring, som indebærer, at udenlandske virksomheder kan indstilles til
bødestraf, hvis det på tilsynsbesøg konstateres, at der er ansatte på arbejdsstedet, som ikke er
anmeldt i RUT.
Styrket kontrol med anmeldepligten til RUT er fortsat en del af Arbejdstilsynets styrkede indsats
overfor social dumping.
3. Sager om overtrædelse af rygeloven.
Arbejdstilsynet fører som led i tilsynsvirksomheden også tilsyn med overholdelsen af lovgivningen
om røgfri miljøer. Hvis virksomhederne ikke efterkommer Arbejdstilsynets påbud efter loven, kan
Arbejdstilsynet indstille til politiet, at der rejses tiltale for manglende efterkommelse af påbuddene.
Arbejdstilsynet fører ikke tilsyn med rygelovens overholdelse på steder, hvor der ikke er ansatte, og
indgiver heller ikke tiltaleindstillinger vedrørende sådanne lokaliteter.
Tiltaleindstillinger
Tiltaleindstillinger
Indstillet til politiet
2014
25
2015
33
2016
17
2017
11
Arbejdstilsynet har ikke hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg for overtrædelse af
rygeloven.
4. Det samlede antal straffesager i Arbejdstilsynet.
Tabellen neden for viser det samlede antal sager, hvor Arbejdstilsynet har gjort et strafansvar
gældende. Opgørelsen omfatter overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, udstationeringsloven og
rygeloven.
2014
Samlet antal
tiltaleindstillinger og
administrative bøder
1.641
2015
1.469
2016
1.401
2017
1.489
Det samlede antal af tiltaleindstillinger og administrative bøder har i 2017 været stort set
uændret i forhold til de(t) forudgående år.
Side 4 af 4