Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2054844_0001.png
NOTAT
Sag
20175000777
Status til og med 2016 for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-
arbejdsmiljøstrategien
Der laves årligt en status for målet om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-
arbejdsmiljøstrategien. Dette notat beskriver den årlige status til og med 2016 for
målet. Det indeholder en præsentation af aktuelle måltal, mens en nærmere beskrivelse
af datagrundlag samt tabeller findes i bilag
1
.
Mål for alvorlige arbejdsulykker
Enhed
Analyse og data
Ansvarlig:
02-04-2019
Side 1/15
I den politiske aftale, indgået i 2011 mellem daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre, om en strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020, er reduktionsmålet for
arbejdsulykker:
En reduktion af alvorlige arbejdsulykker, set i forhold til antallet af beskæftigede, på
25 pct.
Målet er operationaliseret til, at antallet af arbejdsulykker, der har ført til varigt mén
og/eller længerevarende sygefravær, set i forhold til antallet af beskæftigede, skal være
reduceret med 25 pct. i 2020
2
. Referenceåret i målingen er 2011.
I målingen indgår alle anmeldte arbejdsulykker til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES, tidligere Arbejdsskadestyrelsen), der samtidig er omfattet af arbejdsmiljølovens
område
3
, og som har ført til godtgørelse for en méngrad på 5 pct. og derover. I
målingen indgår endvidere anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, som kan
relateres til en sygdagpengeudbetaling ved mere end 30 dages fravær.
Målingen baseres således både på oplysninger om anmeldte arbejdsulykker til AES og
Arbejdstilsynet. AES afgør, om arbejdsulykker kan anerkendes efter lov om
arbejdsskadesikring, og om tilskadekomne har fået varigt mén. Der gives godtgørelse
ved en méngrad på 5 procent og derover.
Notatet er en opfølgning på den foregående status i notatet
’Status
til og med 2015 for mål om reduktion i
alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’, Arbejdstilsynet, 2018.
https://amid.dk/media/3127/status-alvorlige-arbejdsulykker-2015.pdf
2
Målemetode
er fastlagt i notatet ’Målemetode
og referencepunkt for mål om
reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’
(Arbejdstilsynet, august 2013)
https://amid.dk/media/4824/referencepunkt-og-metode-alvorlige-arbejdsulykker-p2020-til-amr-0913_2.pdf
3
AES vurderer også arbejdsulykker sket inden for fx søfart, luftfart og i udlandet. Disse tilfælde er ikke
omfattet af arbejdsmiljølovens område, og indgår derfor ikke i Arbejdstilsynets måling.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0002.png
Status for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker
Den aktuelle opgørelse af anmeldte alvorlige arbejdsulykker viser, at incidensen falder
fra 3,9 alvorlige arbejdsulykker pr. 1.000 beskæftigede i 2011 til 3,4 i 2014. I 2015
stiger incidensen til 3,5, og er, ifølge en prognose, uændret i 2016. Den mindre stigning
fra 2014 til 2016 er på ca. 2 pct. (figur 1).
Samlet set er incidensen ifølge prognosen reduceret med ca. 12 pct. fra 3,9 i
referenceåret 2011 til 3,5 i 2016. Med målet om en reduktion på 25 procent skal
incidensen falde til 3,0 i 2020. Det svarer til, at antallet af anmeldte alvorlige
arbejdsulykker skal reduceres med ca. 2.700 tilfælde fra de ca. 10.700 i 2011 (tabel
B.5) til ca. 8.000 tilfælde i 2020, hvis beskæftigelsen er uændret.
Af figur 1 fremgår det endvidere, at niveauet i perioden 2013-2016 er lavere, end det
har været i en længere årrække, hvor incidensen har varieret mellem 3,7 og 4,2 (2004-
2012).
Figur 1: Anmeldte arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende
sygefravær, pr. 1.000 beskæftigede 2004-2016 (2016 er baseret på en prognose)
Side 2/15
Kilde: Arbejdstilsynet, AES samt
DST’s
Registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) og Syge- og barselsdagpengeregister.
Som nævnt er incidensen på 3,5 i 2016 en prognose for det endelige niveau. Det
skyldes, at tallene for anmeldte alvorlige arbejdsulykker, og især 2016, ikke er endelige
på opgørelsestidspunktet. Årsagerne er flere (se bilag), men især endnu ikke afgjorte
sager om arbejdsulykker i AES har betydning (tabel B.1). Erfaringerne fra tidligere år
er, at der i prognoserne er estimeret den rigtige tendens, men at niveauerne for de
enkelte år er behæftet med usikkerhed.
I forhold til forrige status har opdatering af tallene betydet, at niveauerne i 2014 og
2015 er blevet opjusteret. Således er niveauet i 2014 ændret fra 3,2 til 3,4 (ændring på
6,0 pct.), og niveauet i 2015 er ændret fra den tidligere prognose på 3,3 til det aktuelle
niveau på 3,5 (ændring på 3,5 pct). Der er dog ikke sket ændringer i den overordnede
tendens i udviklingen. Den forrige prognose har vist sig at være behæftet med lidt
større usikkerhed, end det har været tilfældet i tidligere år. Det skyldes, at der i 2014 og
2015 var relativt mange uafgjorte sager i den forrige status (tabel B.1). For 2016 er
antallet af uafgjorte sager på opgørelsestidspunktet igen reduceret betydeligt, og den
beregnede prognose for 2016 vurderes at være behæftet med mindre usikkerhed end
prognosen for 2015 i den forrige status.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0003.png
Dertil bemærkes, at ændringer i 2012 i regler for refusion af sygedagpenge til
arbejdsgivere kan have biddraget til den faldende tendens (for uddybning se bilag).
De nævnte usikkerheder kan have betydning for den målte reduktion, men det vurderes,
at de ikke ændrer på udviklingstendensen for anmeldte alvorlige arbejdsulykker efter
2011. Der må herudover tages et forbehold for, at eventuelle ændringer i
underanmeldelsen af arbejdsulykker over tid også kan have indflydelse på resultaterne.
Forekomst og udvikling i branchegrupper
Side 3/15
Forekomsten og udviklingen i alvorlige arbejdsulykker inden for Arbejdstilsynets 36
branchegrupper
4
belyses ved anmeldte arbejdsulykker sket i 2011-2015 og fremgår af
figur 2. Der er ikke beregnet prognoser for forekomsten i 2016 i de respektive
branchegrupper, da det vurderes, at prognoserne vil være behæftet med for stor
usikkerhed (de foreløbige tal for 2016 uden korrektion for forventede
efterregistreringer fremgår af tabel B.6-B.7).
I forhold til antal årsværk er der i perioden blandt lønmodtagere anmeldt flest
arbejdsulykker pr. 1.000 årsværk, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende
sygefravær, i branchegruppen
opførelse og nedrivning af byggeri.
Herefter følger
anlægsarbejde, vand, kloak og affald
samt
slagterier
(figur 2).
https://amid.dk/arbejdsmiljoe-i-tal/analyser-og-publikationer/tilsyn-i-tal/
findes under ’Nøgletal’ og
’Om data’ en oversigt over de 36 branchegrupper.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0004.png
Figur 2: Anmeldte arbejdsulykker blandt lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, pr. 1.000 årsværk fordelt på Arbejdstilsynets 36 branchegrupper
2011-2015
Side 4/15
*)
Antallet af annmeldte alvorlige arbejdsulykker er under 16 tilfælde pr. år
Kilde: Arbejdstilsynet, AES samt
DST’s
Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL) og Syge- og barselsdagpengeregister.
I hovedparten af branchegrupperne ligger forekomsten af alvorlige arbejdsulykker i
2015 lavere end i 2011, men udviklingen år for år varierer mellem branchegrupper
(figur 2). Inden for bygge og anlæg ses fx et konstant fald fra 2011 til 2015 i
branchegrupperne
anlægsarbejde
og
færdiggørelse af bryggeri,
mens der i
opførelse og
nedrivning af byggeri
ses et fald fra 2011 til 2014 og derefter en stigning i 2015. I
døgninstitutioner og hjemmepleje
ses især et fald fra 2011-2013, hvorefter forekomsten
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
er nogenlunde uændret. Blandt de branchegrupper, hvor der ikke ses et fald fra 2011 til
2015, kan fremhæves
vand, kloak og affald,
hvor niveauet i 2015 er uændret i forhold
til i 2011, og
transportmidler,
hvor niveauet i 2015 er højere end i 2011.
For branchegrupper er incidensen beregnet som antal arbejdsulykker blandt
lønmodtagere pr. 1.000 årsværk. Dermed tages der højde for, at deltidsarbejde
forekommer i forskelligt omfang, og beskæftigelsen kan variere over året afhængig af
branche. Det betyder også, at fx det gennemsnitlige niveau for alle branchegrupper er
højere end måltallene (figur 1), og det skyldes især, at det samlede antal årsværk for
lønmodtagere er lavere end det totale antal beskæftigede. Talgrundlaget for figur 2
fremgår af tabel B.6-B.8.
Side 5/15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0006.png
Bilag
Side 6/15
Datagrundlag
Der gælder forskellige regler for anmeldelse af arbejdsulykker til Arbejdstilsynet
henholdsvis forsikringsselskaber og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Data-
grundlaget består derfor af en samkøring af data om arbejdsulykker behandlet i AES og
arbejdsulykker anmeldt til Arbejdstilsynet med henblik på at kunne følge udviklingen i
arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær.
Lovgrundlag for anmeldelse af arbejdsulykker
Ifølge arbejdsskadesikringsloven skal arbejdsgiveren anmelde en arbejdsulykke, hvis
skaden antages at kunne medføre ret til erstatning efter loven, eller hvis skaden
medfører, at arbejdstageren ikke har kunnet genoptage sit arbejde i fuldt omfang fem
uger efter skadens indtræden
5
. Forsikringsselskaber og selvforsikrede offentlige
arbejdsgivere har pligt til at sende sager videre til AES, hvis skadens følger
umiddelbart vurderes at kunne begrunde godtgørelse for varigt mén eller erstatning for
tab af erhvervsevne, eller hvis arbejdstageren fem uger efter skadens indtræden ikke har
genoptaget sit sædvanlige arbejde i fuldt omfang.
AES tilkender godtgørelse ved en méngrad på 5 procent
6
og derover for anerkendte
arbejdsulykker efter arbejdsskadesikringsloven. Anerkendte arbejdsulykker, der har ført
til godtgørelse for en méngrad på 5 pct. og derover, er medtaget i opgørelsen af
alvorlige arbejdsulykker.
Der er i perioden fra 2011 ikke ændret ved kriterierne for, hvornår en anerkendt
arbejdsulykke kan udløse ret til godtgørelse for varigt mén. I den periode er der til
gengæld sket ændringer i praksis for anerkendelse af arbejdsulykker.
Der er en række betingelser for, at en arbejdsulykke kan anerkendes efter arbejdsskade-
sikringsloven. Der skal bl.a. være tale om en fysisk eller psykisk skade, som helt eller
delvist skyldes arbejdet. Højesteret har ved domme i 2013 og 2016 ændret kriterierne
for, hvornår en arbejdsulykke kan anerkendes efter arbejdsskadesikringsloven. Det er
nu kun skader, hvis følger kræver medicinsk behandling for at forsvinde eller
mindskes, der kan anerkendes. Dette har efter 2013 medført en nedgang i antallet af
anerkendte arbejdsulykker, men det vurderes ikke at have haft indflydelse på antallet af
sager, hvor der er tilkendt en godtgørelse for varigt mén. Det skyldes, at de sager, som
efter højesteretsdommene ikke længere kan anerkendes, er sager med meget
begrænsede og/eller kortvarige helbredsmæssige følger. Dommen fra 2016 har
præciseret kriterierne for anerkendelse, hvilket har ført til at anerkendelsesprocenten er
steget igen, dog uden at vende tilbage til tidligere niveau
7
.
Både arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven har Danmark som
gyldighedsområde, men der er forskel på det område, som de to sæt lovgivninger
5
Bekendtgørelse om anmeldelse af ulykker efter
arbejdsskadesikringslovenhttps://amid.dk/regler/bekendtgoerelser/anmeldelse-ulykker-
arbejdsskadesikringsloven-1629/
6
Den vejledende procenttabel til brug ved afgørelser om godtgørelse for varigt mén kan ses her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186597
7
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring 2018, Arbejdsskade Statistik 2017,
https://www.aes.dk/-
/media/C1E6881D10264CA795A40A26C5A1D0A3.ashx
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0007.png
omfatter. Arbejdsmiljøloven omfatter fx ikke arbejde til søs, i luften eller
udstationerede personer, der midlertidigt arbejder i udlandet. Der er derfor foretaget en
afgrænsning af de arbejdsulykker, som er anmeldt til AES, til tilfælde sket inden for
arbejdsmiljølovens område, som reduktionsmålet i 2020-arbejdsmiljøstrategien
vedrører (tabel B.1).
Når det gælder anmeldelse af arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, så har arbejdsgiveren
ifølge arbejdsmiljøloven pligt til at anmelde en arbejdsulykke til Arbejdstilsynet, hvis
den har ført til arbejdsudygtighed i én dag eller mere ud over tilskadekomstdagen
8
.
Databehandling
Side 7/15
Anmeldelsen af en arbejdsulykke skal i alle tilfælde ske i det fælles elektroniske
anmeldesystem EASY, hvor den tildeles et EASY-løbenummer. Herfra sendes de
relevante anmeldelser videre til henholdsvis forsikringsselskaber, AES og
Arbejdstilsynet. I samkøringen af data om anmeldte arbejdsulykker til henholdsvis AES
og Arbejdstilsynet sker koblingen af anmeldte tilfælde i hovedparten af tilfældene ved
EASY-løbenummeret. I en række tilfælde har arbejdsulykker behandlet i AES dog ikke
et EASY-løbenummer, fx hvis ulykken er anmeldt i systemet for anmeldelse af
erhvervssygdomme. I disse tilfælde vil det fremgå af sagen, at der er tale om en
arbejdsulykke, og koblingen med anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet sker via
CPR-nummer og ulykkesdato (tabel B.3)
Der foretages forinden koblingen en mindre datarensning af EASY- og CPR-numre
samt dubletter i datagrundlaget. Endvidere har Arbejdstilsynet siden udarbejdelsen af
forrige status for måltallene foretaget mindre tilretninger i oprensning og kobling af
data fra Arbejdstilsynet og AES. Det har ført til, at der årligt samlet set er 0,1-0,2 pct.
flere arbejdsulykker, med undtagelse af 2007-2009, hvor der er 0,3-0,4 pct. flere
tilfælde, sammenlignet med foregående status i notatet
’Status til og med 2015
for mål
om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’ (tabel B.3).
Disse ændringer har dog forsvindende betydning for selve måltallene.
Ved anmeldelsen skal angives oplysninger om forventet fravær på anmeldetidspunktet,
men denne oplysning er behæftet med betydelig usikkerhed. Derfor kobles anmeldte
arbejdsulykker til Arbejdstilsynet med data om udbetalinger af sygedagpenge i
DST’s
(DST) Syge- og barselsdagpengeregister for at identificere tilfælde, der kan relateres til
en sygedagpengeudbetaling. Arbejdstilsynet har til det formål bearbejdet data i
DST’s
register til sammenhængende sygedagpengeperioder med udgangspunkt i Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljøs (NFA) metode til oparbejdning af tilsvarende
sygedagpengedata til NFA’s register Sygedagpenge og Social Ydelser i Danmark
(RSS)
9
.
I målingen medtages i hele måleperioden alene tilfælde, som kan relateres til et
sygefravær over 30 dage, fordi Syge- og barselsdagpengeregistret ikke indeholder
dækkende informationer om sygefravær kortere end 30 dage. Det skyldes, at
arbejdsgiverperioden aktuelt er 30 dage
10
. Arbejdsgiverperioden måles fra første
8
Bekendtgørelse om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet.
https://amid.dk/regler/bekendtgoerelser/anmeldelse-arbejdsulykker-arbejdstilsynet-615-sam/
9
Register over Sygedagpenge og Sociale ydelser i Danmark (RSS). En sammenkobling af DREAM med
KMD’s syge-
og barselsdagpengeregister. Version1.0. Pedersen, J m.fl. Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø. København 2011.
10 Der findes ordninger, som betyder, at det i særlige tilfælde, fx for medarbejdere med kronisk sygdom, er
muligt for arbejdsgiveren af få refusion ved sygefravær kortere end 30 dage. Endvidere findes der en
forsikringsordning, som dækker arbejdsgiverperioden for mindre virksomheder.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0008.png
fraværsdag, indtil arbejdsgiveren kan modtage refusion for sygeløn i form af
sygedagpenge. Det er dermed reglerne for refusion af sygedagpenge, som definerer
grænsen for, hvornår en anmeldt arbejdsulykke til Arbejdstilsynet kategoriseres som
alvorlig efter længden af sygefraværet. Ændringen af arbejdsgiverperioden fra 21 til 30
dage i 2012 betyder, at færre arbejdsulykker som følge heraf omfattes af definitionen af
alvorlig arbejdsulykker, som tidligere også omfattede tilfælde med et fravær på over 21
dage
11
.
Der findes ikke valide data i Syge- og barselsdagpengeregistret om årsagen til
sygfraværet er en arbejdsulykke, og der gøres derfor den antagelse, at
sygefraværsperioder, som påbegyndes op til 14 dage efter ulykkesdatoen, kan relateres
til ulykkestilfældet. Perioden på 14 dage er valgt, fordi der i især i ugen efter
arbejdsulykken, men også i den anden uge efter, ses et forhøjet niveau for
sygedagpengesager blandt personer, som er kommet til skade i en arbejdsulykke.
Andelen af samtlige anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, der med denne metode
kan relateres til en sygedagpengeudbetaling med fravær over 30 dage, ligger i
måleperiode mellem 14,0 og 15,4 pct. (tabel B.2).
I referenceåret 2011 omfatter det etablerede datagrundlag med denne seneste opgørelse
6.353 arbejdsulykker, som er anmeldt til Arbejdstilsynet og har ført til et
længerevarende sygefravær over 30 dage. Endvidere indgår 6.811 arbejdsulykker
anmeldt til AES pr. 31. december 2017, som på opgørelsestidspunktet har ført til
tilkendelse af godtgørelse for varigt mén (figur B. og tabel B.5). Det samlede antal
alvorlige arbejdsulykker er 10.666, da en alvorlig arbejdsulykke, der både har ført til
langvarigt sygefravær og varigt mén, tæller som ét tilfælde. I 2011 var der 2.498
tilfælde, som førte til både langvarigt sygefravær og mén (tabel B.4)
12
.
Figur B.1: Datagrundlag for anmeldte alvorlige arbejdsulykker i referenceåret 2011
Side 8/15
Anmeldte
arbejdsulykker til AT,
der har ført til
længerevarende
sygefravær, i alt :
6.353
Anmeldte
arbejdsulykker til
AES, der har ført til
varigt mén, i alt:
6.811
2.498
3.855
4.313
11
Det skal bemærkes, at sygefraværets længde ikke er et entydigt mål for skadens alvorlighed, også
jobbets karakter, og hvorvidt der sker en tilpasning af arbejdsopgaverne til skadelidtes arbejdsevne, kan
have betydning for fraværets længde.
12 Det bemærkes, at antallet af alvorlige arbejdsulykker, der er anmeldt til både Arbejdstilsynet og AES, er
større end det umiddelbart fremgår af figur 1. Det drejer sig fx om arbejdsulykker anmeldt til både
Arbejdstilsynet og AES, som har ført til længerevarende sygefravær men ikke varigt mén, og omvendt. En
detaljeret oversigt fremgår af tabel B.4.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
Prognose for 2016
Opgørelsen af anmeldte alvorlige arbejdsulykker omfatter arbejdsulykker anmeldt til og
med 31. december 2017 og kendelser i AES opgjort i 2. kvartal 2018. Tallene er ikke
endelige og vil ændre sig i fremtidige opgørelser. Især tallene for 2016 vil ændre sig,
mens der vil komme mindre ændringer i tallene for tidligere år. Der beregnes derfor en
prognose for det forventede niveau i 2016 med den næstkommende opgørelse af
måltallene.
Der er flere årsager til, at tallene ikke er endelige. En række arbejdsulykker anmeldes
for sent i forhold til anmeldereglerne, hvorfor der efter opgørelsestidspunktet 31.
december 2017 fortsat anmeldes arbejdsulykker sket i især 2016, men også tilfælde sket
i tidligere år. Desuden går der en vis tid fra, at en arbejdsulykke er anmeldt til, at
forsikringsselskabet videresender sagen til AES. AES kan derudover først træffe
afgørelse om endeligt mén, når den helbredsmæssige situation er stabiliseret, og der er
indhentet de nødvendige lægelige oplysninger. Der kan derfor gå relativt lang tid, fra en
skade er anmeldt til, at den er afgjort.
Prognosen for 2016 er beregnet med udgangspunkt i tilvæksten af alvorlige
arbejdsulykker i 2012 fra opgørelsen pr. 31. december 2013 til opgørelsen pr. 31.
december 2017. Det skyldes, at det relative antal sager i 2012, som ikke var afgjort i
opgørelsen pr. 31. december 2013, er sammenlignelig med det relative antal uafgjorte
sager i 2016 pr. 31. december 2017. Prognosen resulterer i, at antallet af anmeldte
arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær i 2016,
vurderes at vil være ca. 9.540 tilfælde i den næstkommende opgørelse (tabel B.5). Den
aktuelle opgørelse viser 8.380 tilfælde.
Over tid øges andelen af uafsluttede sager i AES på de respektive opgørelses-
tidspunkter fra 5 pct. for arbejdsulykker sket i 2011 til 19 pct. i 2015 for igen at falde til
7 pct. i 2016 (tabel B.1). Denne ændring er årsagen til, at 2012 er valgt som
udgangspunkt for prognosen for 2016. I tidligere opgørelser har prognosen for et givet
år været baseret på det foregående år.
I forhold til forrige status har opdatering af tallene betydet, at forekomsten af alvorlige
arbejdsulykker er ændret i 2014 og 2015. I 2014 er antallet af alvorlige arbejdsulykker
pr. 1.000 beskæftigede ændret fra 3,2 til 3,4 (ændring på 6,0 pct.) og i 2015 er niveauet
ændret fra 3,3 til 3,5 (ændring på 3,5 pct. Den forrige prognose har vist sig at være
behæftet med lidt større usikkerhed, end det har været tilfældet i de foregående år. Det
skyldes, at der i i 2014 og 2015 var relativt mange uafgjorte sager i den forrige status
(tabel B.1). For 2016 er antallet af uafgjorte sager reduceret betydeligt, og den
beregnede prognose for 2016 vurderes at være behæftet med mindre usikkerhed end i
den forrige status.
Prognosen er endvidere behæftet med usikkerhed, som skyldes at der ikke kan tages
højde for eventuelle ændringer i forekomsten af arbejdsulykker fra år til år, variationer i
hvor sent arbejdsulykkerne anmeldes eller i ændringer i underanmeldelsen af
anmeldepligtige arbejdsulykker.
Generelt fald i antallet af sygedagpengesager og betydning for måltallene
Side 9/15
I måleperioden ses et fald i antallet af sygdagpengesager med en varighed på over 30
dage fra 2011 til 2013 (tabel B.2). I 2012, hvor arbejdsgiverperioden er ændret fra
tidligere 21 til 30 dage, ses et samlet fald på knap 6,6 pct. Detaljerede opgørelser viser,
at der tale om et generelt fald i antallet af sager uanset fraværsperiodens længde, men at
faldet er særligt højt for sager med de korteste fraværsperioder på 31-32 dage. Også i
2013 ses et fald i antal sygedagpengesager, men her ses ikke tilsvarende et særligt stort
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0010.png
fald i sager med fraværsperioder på 31-32 dage. Det rejser spørgsmålet, om ændringen
af arbejdsgiverperioden fra 21 dage til 30 dage har haft betydning for i hvilket omfang,
der søges refusion for sygefravær, der ligger lige over 30 dage i 2012 og frem. Det kan
ikke udelukkes, at det er tilfældet og bidrager til, at andelen af anmeldte arbejds-
ulykker, der kan kobles med sygedagpengesager over 30 dage falder fra godt 15 pct. i
tidligere år til ca. 14 pct. i 2012. Ændringen i arbejdsgiverperioden kan derfor have
bidraget til et lavere niveau for forekomsten af alvorlige arbejdsulykker i 2012 og frem
sammenlignet med de foregående år.
Korrektion for ændringer i beskæftigelsen
Side 10/15
I måltallet korrigeres for udviklingen i beskæftigelsen ifølge
DST’s
Registerbaserede
Arbejdsstyrkestatik (RAS) (tabel B.5). RAS beskriver antallet af personer i
beskæftigelse, såvel lønmodtagere som selvstændige, ultimo november. Til beregning
af forekomsten af alvorlige arbejdsulykker det aktuelle år anvendes november-
beskæftigelsen det foregående år.
Korrektion for beskæftigelse i branchegrupper
For branchegrupper korrigeres der for beskæftigelsen ved at sætte antallet af alvorlige
arbejdsulykker blandt lønmodtagere i forhold til antal årsværk blandt lønmodtagere.
Dermed tages der ikke alene højde for, at deltidsarbejde forekommer i forskelligt
omfang afhængig af branche, men også at beskæftigelsen varierer over året.
Oplysninger om antal årsværk stammer fra
DST’s
register Beskæftigelse for
lønmodtager (BFL), som indeholder månedsbaserede oplysninger om lønudbetalinger
til ansatte i danske virksomheder, herunder hvor mange timer personerne er ansat og
arbejdsstedets branche. På baggrund af BFL er opgjort antallet af årsværk for ansatte
lønmodtagere i branchegrupper (tabel B.8).
Anmeldte arbejdsulykker er endvidere blevet koblet med data om lønmodtagerjob i
BFL via CVR-nummer og oplysninger om ulykkestidspunkt. Hvis en person har flere
ansættelser i pågældende måned, prioriteres det job med flest timer. I den videre
analyse anvendes oplysninger om arbejdsstedets branche fra BFL. Herved opnås en
korrektion af de registrerede brancheoplysninger ved anmeldelsen af arbejdsulykken og
et mere retvisende billede af den relative forekomst mellem branchegrupper for en
række af de 36 branchegrupper. Der sker især korrektioner af de tilfælde, hvor
arbejdsulykker sket blandt ansatte i kommuner anmeldes fra rådhuset og branchen
derfor ofte vil være inden for kontor og ikke fx hjemmehjælp. Ved den anvendte
metode flyttes en relativ stor andel af arbejdsulykkerne anmeldt inden for Kontor til
især branchegrupperne Døgninstitutioner og hjemmepleje og Daginstitutioner, men
også til Rengøring og Undervisning
13
.
I koblingen af anmeldte arbejdsulykker og BFL er det for årligt 9-10 pct. af de
anmeldte alvorlige arbejdsulykker ikke muligt at identificere et lønmodtagerjob med
den oplyste CVR-enhed i anmeldelsen Det skyldes mangelfulde oplysninger om CPR-
og CVR-numre i anmeldelsen og især, at der for skadelidte ikke findes et
lønmodtagerjob i BFL på ulykkestidspunktet. De 9-10 pct. af tilfældene indgår derfor
ikke i de beregnede incidenser for forekomsten af arbejdsulykker pr. 1.000 årsværk i
branchegrupper eller samlet set for alle branchegrupper (tabel B.6
B.7).
For en nærmere beskrivelse henvises til ’Arbejdsulykker. Arbejdstilsynet årsopgørelse 2013. Anmeldte
arbejdsulykker 2008-2013.
Tema: Unges og nyansattes ulykkesrisiko’.
Arbejdstilsynet, november 2014.
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0011.png
Tabeller
Tabel B.1: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring inden for
arbejdsmiljølovens område fordelt på opgørelsestidspunkt og kendelse, 2004-2016
*)
Ulykkesår
2004
Anmeldt pr. 31. december 2012
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2013
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2014
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2015
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2016
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2017
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
19.837
6.357
10
19.859
6.358
18
19.889
6.362
18
19.894
6.360
13
19.779
6.358
13
19.796
6.362
9
2005
20.446
6.703
16
20.498
6.713
16
20.525
6.714
18
20.545
6.717
20
20.410
6.702
19
20.427
6.711
7
2006
20.679
7.174
16
20.739
7.187
19
20.795
7.187
30
20.825
7.192
23
20.692
7.179
17
20.716
7.191
5
2007
20.460
6.989
36
20.551
7.021
37
20.610
7.042
33
20.650
7.051
32
20.546
7.042
18
20.576
7.057
12
2008
20.351
7.108
43
20.501
7.172
45
20.597
7.201
31
20.637
7.213
27
20.528
7.198
21
20.561
7.216
10
2009
18.207
6.587
88
18.411
6.693
56
18.518
6.723
47
18.611
6.745
31
18.552
6.747
21
18.588
6.754
8
2010
18.227
6.875
201
18.656
7.159
110
18.869
7.235
83
19.016
7.277
68
18.950
7.279
37
18.997
7.315
16
2011
16.185
5.371
788
17.332
6.400
288
17.711
6.655
149
17.945
6.752
96
17.927
6.776
58
18.006
6.811
13
16.581
4.764
1.338
17.703
5.882
480
18.058
6.229
186
18.147
6.343
101
18.243
6.425
19
17.049
3.872
2.376
18.092
5.365
683
18.334
5.744
232
18.484
5.944
33
17.811
3.399
2.955
18.658
4.877
781
18.928
5.548
88
17.665
3.117
3.404
18.553
5.476
291
16.540
4.534
1.157
2012
2013
2014
2015
2016
Side 11/15
Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Anm: Tallene omfatter arbejdsulykker anmeldt til og med 31. december i henholdsvis 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017,
mens kendelsen er opgjort i 2. kvartal henholdsvis 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018.
*) Der er årligt registreret mellem 23 og 82 arbejdsulykker, hvor ulykkesdato mangler eller er ugyldig, som ikke indgår i
tabellen. Fra og med satus 2015 er der foretaget en validering af sagens ulykkesdato. Der er derfor enkelte sager om
anmeldte arbejdsulykker, som ikke er omfattet af opgørelserne pr. 31. december 2016 og pr. 31. december 2017,
sammenlignet med opgørelsen af anmeldte arbejdsulykker pr. 31. december 2015 og tidligere år.
Tabel B.2: Sygedagpengesager med over 30 dages fravær og anmeldte arbejdsulykker til
Arbejdstilsynet, der kan relateres til et sygefravær over 30 dage, 2004-2016
Sygedagpengesager
over 30 dages fravær*)
År/
ulykkesår
Ændring
(procent)
Arbejdsulykker
anmeldt til Arbejdstilsynet
**)
Ændring
(procent)
Arbejdsulykker
med over 30 dages fravær
Andel
(procent)
Ændring
(procent)
Antal
Antal
Antal
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
***)
163.815
167.811
179.172
185.663
182.963
180.494
182.441
176.206
164.566
152.931
157.508
159.981
144.040
2,4
6,8
3,6
-1,5
-1,3
1,1
-3,4
-6,6
-7,1
3,0
1,6
-10,0
45.070
47.121
47.989
48.313
48.113
42.019
44.046
41.312
41.463
40.377
40.065
41.534
41.545
4,6
1,8
0,7
-0,4
-12,7
4,8
-6,2
0,4
-2,6
-0,8
3,7
0,0
6.687
7.142
7.389
7.402
7.271
6.427
6.740
6.353
5.825
5.668
5.669
6.103
5.569
14,8
15,2
15,4
15,3
15,1
15,3
15,3
15,4
14,0
14,0
14,1
14,7
13,4
6,8
3,5
0,2
-1,8
-11,6
4,9
-5,7
-8,3
-2,7
0,0
7,7
-8,7
Kilde: Arbejdstilsynet på baggrund af
DST’s
Syge- og barselsdagpengeregister.
*)
Sygdagpengesager vedr. barsel og kronisk syge og flexjob er ikke omfattet af opgørelsen. I de tilfælde, hvor dato for sidste
dagpengedag i en sag et givet år er uoplyst, beregnes sygedagpengeperiodens længde frem til sidst dag i
referenceperioden. Antallet af uafsluttede sager er højest i 2016, og antallet af sygedagpengesager med over 30 dages
fravær er derfor for lavt.
**)
Opgørelsen er baseret på kobling af data om arbejdsulykker anmeldt til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring pr. 31. december 2017. I det tilfælde en arbejdsulykke er anmeldt til både Arbejdstilsynet og AES anvendes
ulykkesdato registreret i AES. Afvigelser fra Arbejdstilsynets egen statistik kan derfor forekomme. Der er årligt registreret et
antal anmeldte arbejdsulykker, hvor ulykkesdatoen mangler eller er ugyldigt, som ikke er omfattet af tabellen. I perioden
2004-2009 drejer det sig om 380-930 tilfælde årlig, mens det de seneste år er 120-170 tilfælde årligt.
***)
Foreløbige tal.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0012.png
Tabel B.3: Kobling af anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring inden for arbejdsmiljølovens område, 2004-2016
*)
Ulykkesår
2004
Både i AT og AES
Match på EASY-nummer
Match på CPR-nummer og ulykkesdato
Match på CPR-nummer og højst 14 dage mellem ulykkesdatoer
AT ulykker, der ikke kan matches
AES ulykker, der ikke kan matches
I alt
15.818
14.436
1.333
49
29.252
3.978
49.048
2005
16.180
15.099
1.025
56
30.941
4.247
51.368
2006
16.210
15.229
937
44
31.779
4.506
52.495
2007
15.967
15.143
786
38
32.346
4.609
52.922
2008
16.050
15.240
751
59
32.063
4.511
52.624
2009
14.318
13.510
768
40
27.701
4.270
46.289
2010
14.570
13.273
1.249
48
29.476
4.427
48.473
2011
13.637
12.104
1.457
76
27.675
4.369
45.681
2012
13.338
11.861
1.405
72
28.125
4.905
46.368
2013
13.045
11.917
1.058
70
27.332
5.439
45.816
2014
13.067
11.780
1.212
75
26.998
5.861
45.926
2015
13.077
11.851
1.139
87
28.457
5.476
47.010
2016
**)
11.870
10.826
975
69
29.675
4.670
46.215
Side 12/15
Kilde: Arbejdstilsynet og AES
Arbejdstilsynet har ved udarbejdelse af status 2016 foretaget mindre tilretninger i oprensning af data og kobling af data fra
Arbejdstilsynet og AES. Det har ført til, at der årligt samlet set er 0,1-0,2 pct. flere arbejdsulykker, med undtagelse af 2007-
2009, hvor der er 0,3-0,4 pct. flere tilfælde,
sammenlignet med foregående status i notatet ’Status til og med 2015
for mål om
reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’. Den resterende del af stigningen i det samlede antal årlige
arbejdsulykker skyldes tilføjelse af tilfælde anmeldt i 2017, sket i perioden 2004-2015.
**) Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2017.
*)
Tabel B.4: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
der har ført til længerevarende sygefravær og/eller varigt mén, fordelt på myndighed, 2004-
Ulykkesår
2016
*)
2004
Længerevarende sygefravær, alene anmeldt til AT
Længerevarende sygefravær, anmeldt til både AT og AES
Længerevarende sygefravær og varigt mén, anmeldt til både AT og AES
Varigt mén, anmeldt til både AT og AES
Varigt mén, alene anmeldt til AES
I alt
1.590
2.542
2.555
2.966
841
10.494
2005
1.765
2.659
2.718
3.033
960
11.135
2006
1.893
2.618
2.878
3.221
1.092
11.702
2007
2.030
2.577
2.795
3.178
1.084
11.664
2008
1.934
2.580
2.757
3.351
1.108
11.730
2009
1.643
2.245
2.539
3.150
1.065
10.642
2010
1.846
2.218
2.676
3.434
1.205
11.379
2011
1.768
2.087
2.498
3.160
1.153
10.666
2012
1.559
1.949
2.317
2.978
1.130
9.933
2013
1.553
1.994
2.121
2.741
1.082
9.491
2014
1.497
2.080
2.092
2.462
994
9.125
2015
1.673
2.270
2.160
2.397
919
9.419
2016
*)
1.688
2.158
1.723
2.097
714
8.380
Kilde: Arbejdstilsynet, AES og
DST’s
Syge- og barselsdagpengeregister.
*)
Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2017 og kendelser i AES er opgjort i 2.
kvartal 2018.
Tabel B.5: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær, 2011-2016, samt prognose for
endeligt niveau i 2016
Ulykkesår
2011
Arbejdsulykker, der har ført til varigt mén
Arbejdsulykker, der har ført til længerevarende sygefravær
Arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær*)
Prognose for arbejdsulykker, der har ført til mén og/eller langvarigt sygefravær
Antal beskæftigede
Antal alvorlige arbejdsulykker pr. 1.000 beskæftigede
2.704.542
3,9
2.698.418
3,7
2.684.840
3,5
2.693.948
3,4
2.719.840
3,5
6.811
6.353
10.666
2012
6.425
5.825
9.933
2013
5.944
5.668
9.491
2014
5.548
5.669
9.125
2015
5.476
6.103
9.419
2016
*)
4.534
5.569
8.380
9.540***)
2.759.409
3,5
***)
Kilde: Arbejdstilsynet, AES samt
DST’s
Registerbaserede Arbejdsstyrkestatistik (RAS) og Syge- og
barselsdagpengeregister.
*) Summen af alvorlige arbejdsulykker er lavere end summen af de to kategorier af alvorlige arbejdsulykker, da det enkelte
ulykkestilfælde kun indgår én gang.
**) Tallene for 2016 er foreløbige og de endelige tal vil være højere.
***) Prognose for det endelige niveau i 2016.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0013.png
Tabel B.6: Anmeldte arbejdsulykker blandt lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, fordelt på branchegruppe, 2008-2015
Sum 11-15
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje*
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Ukendt ***)
Total
*)
Ulykkesår
2008
203
740
487
439
545
79
39
59
71
817
262
66
178
145
64
35
578
243
230
277
365
34
99
-
48
180
372
143
672
260
607
1.256
320
68
529
35
1.180
11.725
-
56
197
347
90
588
234
629
1.297
359
73
509
36
1.023
10.628
2009
172
642
416
436
441
64
34
44
70
494
200
54
151
134
51
44
554
243
180
233
385
43
105
-
58
222
410
103
730
271
685
1.471
341
107
576
50
1.103
11.363
2010
181
653
400
481
481
69
34
47
62
475
160
57
118
82
43
69
606
253
175
185
436
55
114
-
51
232
340
110
587
254
628
1.308
323
82
549
44
1.090
10.662
2011
164
703
390
470
435
53
37
50
67
496
169
38
119
96
32
46
609
248
172
158
370
36
106
-
38
171
394
120
565
271
554
1.169
325
75
527
38
983
9.928
2012
159
651
386
419
394
49
39
46
47
433
156
38
113
83
42
37
568
224
149
152
385
33
95
-
52
182
339
117
530
203
522
1.071
330
107
553
37
948
9.483
2013
157
583
372
384
377
45
30
42
44
381
160
35
122
76
29
41
549
230
152
155
395
44
89
-
46
214
337
115
557
212
496
1.072
311
69
560
47
934
9.119
2014
160
577
353
371
366
39
28
39
47
384
139
44
89
80
29
24
498
207
132
129
290
33
91
-
35
228
349
117
573
191
529
1.097
297
104
511
62
886
9.409
2015
143
682
350
369
352
42
12
51
57
376
146
41
119
72
40
32
548
233
140
150
328
42
105
-
44
202
291
98
491
158
471
990
282
86
449
37
822
8.378
2016
*)
Side 13/15
124
608
331
311
344
34
28
35
56
376
151
30
83
85
34
32
437
211
127
124
299
28
69
Kilde: Arbejdstilsynet, AES samt
DST’s
register Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL) og Syge- og
barselsdagpengeregister.
*)
Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2017 og kendelser i AES er opgjort i 2.
kvartal 2018. Prognose for total i 2016 fremgår af tabel B.5
**)
Antallet af anmeldte alvorlige arbejdsulykker er under 15 tilfælde om året
***)
Opgørelsen er baseret på en kobling af anmeldte arbejdsulykker med oplysninger om ansættelsesstedets branche på
ulykkestidspunktet i
DST’s register Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL). Gruppe ’37 Ukendt’ omfatter anmeldte
arbejdsulykker, hvor det ikke har været muligt at koble med oplysninger i BFL pga. mangelfulde oplysninger om CPR- og
CVR-numre i skadesanmeldelsen, eller hvor der for skadelidte ikke findes en lønmodtageransættelse på det aktuelle CVR-
nummer i BFL på ulykkestidspunktet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0014.png
Tabel B.7: Anmeldte arbejdsulykker blandt lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, pr 1.000 årsværk, fordelt på branchegruppe, 2008-2015
Ulykkesår
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Ukendt
Total
***)
**)
Side 14/15
2013
10,2
10,7
8,0
2,6
2,7
1,7
2,1
5,3
1,5
4,8
5,8
4,2
6,0
5,4
1,0
0,7
1,5
6,6
9,8
5,5
6,8
3,6
9,0
-
4,2
5,8
7,5
3,0
7,9
6,0
4,1
7,2
3,2
2,6
3,7
0,8
-
4,1
2014
9,8
10,2
7,6
2,6
2,7
1,5
2,1
4,9
1,5
4,7
5,0
5,3
4,5
5,6
1,0
0,4
1,3
5,8
8,7
4,5
5,2
2,7
9,4
-
3,5
6,7
7,3
2,8
8,2
6,2
4,0
7,1
3,0
1,7
3,6
1,0
-
3,9
2015
8,5
11,5
7,3
2,5
2,5
1,6
0,9
6,2
1,7
4,6
5,2
5,0
5,8
5,0
1,3
0,5
1,4
6,4
9,4
5,3
6,0
3,4
10,6
-
2,6
7,0
7,5
2,7
8,6
5,4
4,4
7,3
2,8
2,4
3,2
1,3
-
4,0
2016
*)
7,1
9,7
6,6
2,1
2,4
1,3
2,0
4,2
1,6
4,5
5,3
3,6
4,0
5,8
1,1
0,5
1,1
5,8
8,6
4,4
5,5
2,3
6,9
-
3,3
6,1
6,1
2,1
7,1
4,6
4,0
6,6
2,7
1,9
2,8
0,8
-
3,5
2008
12,4
10,2
8,9
2,7
3,6
2,3
2,5
6,6
2,5
7,8
7,3
5,4
7,2
6,4
1,8
0,6
1,5
6,8
13,2
7,8
6,2
2,9
9,7
-
3,4
5,7
8,0
4,1
8,6
6,8
4,9
8,3
3,3
1,9
3,4
0,9
-
4,7
2009
11,3
10,7
8,3
2,8
3,1
2,1
2,2
5,4
2,4
5,5
6,6
5,3
6,9
7,5
1,5
0,8
1,5
7,0
10,1
7,2
6,3
3,6
10,3
-
4,3
6,1
7,5
2,7
8,3
6,2
4,9
8,3
3,5
2,0
3,2
0,9
-
4,5
2010
13,1
11,9
8,7
3,2
3,5
2,4
2,3
6,3
2,2
5,8
6,0
6,2
5,7
5,2
1,4
1,2
1,7
7,6
10,4
6,1
7,2
4,6
11,4
-
4,6
6,9
8,9
3,1
11,0
6,9
5,2
9,3
3,3
2,8
3,6
1,2
-
4,9
2011
11,0
12,5
8,5
3,1
3,2
1,9
2,5
6,7
2,4
6,0
6,1
4,3
5,6
6,4
1,0
0,8
1,7
7,4
10,3
5,5
6,2
3,0
10,6
-
4,1
7,3
7,7
3,1
8,7
6,8
4,9
8,5
3,2
2,1
3,4
1,0
-
4,5
2012
10,4
11,7
8,3
2,9
2,9
1,8
2,6
5,8
1,6
5,2
5,6
4,4
5,6
5,7
1,4
0,6
1,6
6,6
9,2
5,4
6,5
2,7
9,5
-
3,1
5,4
8,7
3,2
8,5
7,4
4,3
7,9
3,2
1,9
3,4
0,8
-
4,3
Kilde: Arbejdstilsynet, AES samt
DST’s
register Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL) og Syge- og
barselsdagpengeregister.
*) Opgørelsen for 2016 er foreløbig og de endelige tal vil være højere.
**) Antallet af annmeldte alvorlige arbejdsulykker er under 15 tilfælde pr. år
***)
Gruppe ’37 Ukendt’ i tabel B.6 indgår ikke i beregningen af den totale incidens.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 335: Offentliggørelse af årlig status for udviklingen i alvorlige arbejdsulykker og tredje evaluering af målopfyldelsen i 2020-arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
2054844_0015.png
Tabel B.8: Antal årsværk for lønmodtagere fordelt på branchegruppe, 2008-2016
År
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Uoplyst og andet
Total
2008
16.421
72.516
54.539
160.489
149.944
33.801
15.770
8.996
28.665
104.659
35.717
12.208
24.636
22.806
35.457
59.995
374.803
35.706
17.426
35.473
59.087
11.763
10.239
6.575
14.225
31.761
46.309
34.986
77.837
38.449
124.860
151.997
97.092
35.205
154.453
38.265
975
2.234.106
2009
15.276
60.218
50.301
153.083
140.322
30.069
15.453
8.101
28.780
89.668
30.251
10.176
21.961
17.974
33.308
58.544
362.944
34.683
17.819
32.283
60.670
11.976
10.204
6.410
12.905
32.061
46.522
33.540
71.201
37.613
128.238
156.918
102.150
36.556
157.111
40.999
767
2.157.052
2010
13.843
54.899
46.189
149.285
136.442
28.208
14.606
7.508
28.359
82.062
26.846
9.214
20.658
15.701
31.706
57.474
359.689
33.250
16.875
30.092
60.520
12.049
9.991
6.238
12.582
31.945
46.005
33.552
66.408
39.159
130.913
157.498
103.476
37.949
158.361
43.256
613
2.113.421
2011
14.934
56.097
45.756
149.253
137.754
28.206
14.668
7.509
28.480
83.091
27.842
8.842
21.295
15.087
31.044
57.758
360.882
33.330
16.723
28.554
59.632
12.072
10.037
6.076
12.341
31.597
44.409
35.500
67.100
37.490
127.772
153.124
101.969
38.298
159.241
43.755
430
2.107.948
2012
15.342
55.829
46.389
146.603
137.355
27.407
15.019
7.905
29.130
82.771
28.011
8.544
20.283
14.671
30.057
58.045
360.234
33.830
16.138
27.962
58.926
12.319
10.044
5.725
12.170
31.560
45.302
37.362
66.317
36.828
127.860
148.916
101.422
39.568
155.019
44.963
393
2.096.221
2013
15.439
54.687
46.226
145.151
137.977
26.694
14.169
7.985
30.144
79.239
27.751
8.257
20.205
14.158
29.848
56.962
365.080
35.112
15.460
28.168
58.349
12.284
9.896
5.622
12.332
31.585
45.470
38.644
67.302
34.047
125.867
149.417
103.264
40.700
150.514
47.129
305
2.091.441
2014
16.407
56.429
46.525
145.426
137.892
26.298
13.335
8.032
31.884
81.047
27.862
8.236
19.884
14.288
29.874
57.794
369.973
35.903
15.247
28.576
55.498
12.238
9.659
5.535
13.009
32.154
46.262
41.206
67.668
34.410
123.694
150.443
104.392
41.685
155.792
47.616
288
2.112.467
2015
16.748
59.130
48.181
145.782
139.259
26.728
13.549
8.183
34.083
81.508
27.812
8.247
20.401
14.352
30.604
58.842
378.225
36.311
14.909
28.255
54.852
12.239
9.869
5.431
13.240
32.572
46.417
43.950
66.982
35.441
119.252
151.192
104.679
43.243
157.858
47.629
302
2.136.256
2016
17.483
62.996
50.019
147.706
141.292
26.747
13.926
8.324
35.168
84.198
28.736
8.294
20.753
14.724
30.767
61.758
389.232
36.359
14.819
28.476
54.836
12.351
10.022
5.555
13.514
33.063
47.492
47.170
68.947
34.301
117.401
149.672
104.281
44.549
157.941
47.445
329
2.170.646
Side 15/15
Kilde: Arbejdstilsynet på baggrund af
DST’s
register Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL).