Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 305
Offentligt
2041340_0001.png
Principmeddelelse
J.nr. 19-9956
Ankestyrelsens principafgørelse 12-19 om seniorførtidspension –
arbejdsevne – fleksjob – meget begrænset arbejdsevne -
udviklingsperspektiv
Principafgørelsen fastslår
Personer, som højst har 5 år til folkepensionsalderen, og som har en
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, har en særlig
mulighed for at ansøge om seniorførtidspension.
Seniorførtidspension er ikke en anden type førtidspension, men en
enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af
førtidspension. Det er ligesom ved førtidspension et krav for at få
tilkendt seniorførtidspension, at arbejdsevnen er nedsat i et sådant
omfang, at personen ikke er i stand til at forsørge sig selv ved
almindeligt arbejde eller ved et fleksjob.
I sager, der skal behandles efter reglerne om seniorførtidspension, skal
der alene tages stilling til, om arbejdsevnen er væsentligt og varigt
nedsat i forhold til de erhverv, den pågældende vil kunne varetage, uden
at der iværksættes tiltag, der har til formål at udvikle arbejdsevnen. Det
skal således ikke vurderes, om ansøgeren ville være i stand til at udvikle
sin arbejdsevne eller kunne blive i stand til at anvende sin
restarbejdsevne efter fx deltagelse i virksomhedspraktik, revalidering
eller deltagelse i ressourceforløb.
Der skal ligeledes ses bort fra kravet om, at alle muligheder for at
udvikle arbejdsevnen skal være udtømt, og der skal ikke iværksættes
beskæftigelsesrettede tilbud.
Fleksjob, herunder når borgeren har en meget begrænset arbejdsevne
(lille fleksjob)
Kommunen kan give tilbud om fleksjob, hvis borgerens arbejdsevne er
varigt og væsentligt nedsat.
Kommunen kan også give tilbud om fleksjob til en borger, der aktuelt
har en meget begrænset arbejdsevne.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2041340_0002.png
Det er dog en betingelse, at kommunen vurderer, at der er mulighed for,
at borgerens arbejdsevne kan udvikles, således at borgeren kan øge sin
arbejdsindsats indenfor en rimelig periode.
I sager om seniorførtidspension skal der ikke iværksættes
beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Der kan derfor
ikke stilles krav om, at borgeren udnytter sin meget begrænsede
arbejdsevne i et lille fleksjob, hvor det er en betingelse, at arbejdsevnen
kan udvikles inden for en rimelig periode.
I den konkrete sag havde en 62-årig borger søgt om seniorførtidspension
på grund af slidgigt efter et langt arbejdsliv med fysiske belastninger.
Hans helbredsmæssige forhold var afklarede, og der var ikke yderligere
muligheder for behandling.
Borgeren deltog under en sygemelding i en afklaring af arbejdsevnen
med henblik på et fleksjob. Den effektive arbejdstid blev stadig kortere
under afklaringen, og han havde en effektiv arbejdstid på ca. 7�½ timer
om ugen ved afslutningen af afklaringen af arbejdsevnen.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderede, at det var
dokumenteret, at han havde varige og væsentlige begrænsninger i
arbejdsevnen, der medførte, at han ikke kunne opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Det var desuden udvalgets opfattelse, at borgerens arbejdsevne var
meget begrænset svarende til et lille fleksjob. Borgeren havde derfor ret
til seniorførtidspension.
Baggrund for at behandle sagen principielt
Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at
afklare, hvilken betydning det har for vurderingen af retten til
seniorførtidspension, at borgeren har arbejdsevne til et lille fleksjob efter
§ 70, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Reglerne
Love og bekendtgørelser
Lov om social pension (pensionsloven), senest bekendtgjort i
lovbekendtgørelse nr. 1239 af 17. november 2017, § 16, stk. 1 og 3, §
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
17, stk. 3, § 21, stk. 2, og 33, stk. 2, 2. punktim, om
seniorførtidspension.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest bekendtgjort i
lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, § 70, stk. 2, om små
fleksjob.
Praksis
Følgende principafgørelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:
99-15:
Principafgørelsen fastslår, at ved vurderingen af, om arbejdsevnen er
tilstrækkeligt nedsat, kan det tillægges særlig betydning, hvis der er
sammenhæng mellem sygdomshistorikken og det forhold, at
pågældende ikke længere kan arbejde. Det kan også tillægges
betydning, hvad årsagen til arbejdsophør er, fx hvis personen er opsagt
pga. sygdom. Hvis der fortsat er behandlingsmuligheder, vil det i mange
tilfælde betyde, at arbejdsevnen ikke umiddelbart kan anses for varigt
nedsat i tilstrækkeligt omfang, før behandlingsmulighederne er udtømte.
Den konkrete afgørelse
Du har klaget over X Kommunes afgørelse om seniorførtidspension.
Kommunen afgjorde sagen den 15. oktober 2018.
Ankestyrelsen afgjorde sagen den 11. december 2018. Vi genoptog den
22. februar 2019 sagen på ulovbestemt grundlag, fordi vi vurderer, at vi
har begået væsentlige sagsbehandlingsfejl i den tidligere afgørelse.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Du har ret til seniorførtidspension fra den 1. august 2018.
Det betyder, at vi ændrer kommunens afgørelse.
Kommunen kontakter dig.
Begrundelse for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at det er dokumenteret,
at din arbejdsevne varigt er nedsat i et sådant omfang, at du ikke kan
forsørge dig selv ved almindeligt arbejde eller ved et fleksjob.
Vi vurderer, at du på baggrund af dine helbredsmæssige og
beskæftigelsesmæssige forhold ikke har ressourcer, der kan anvendes på
arbejdsmarkedet.
Vi vurderer, at du opfylder betingelserne for seniorførtidspension.
Vi lægger kommunens afgørelse om, at du opfylder betingelserne for en
aktuel og langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, og at der er 5 år eller
mindre til folkepensionsalderen, til grund.
Vi lægger desuden til grund, at du den 30. januar 2018 søger om
seniorførtidspension.
Vi vurderer derfor, at du har ret til seniorførtidspension 6 måneder efter
ansøgningen af 30. januar 2018 - regnet fra den 1. i den følgende
måned.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på de lægelige oplysninger i sagen. Det fremgår, at du
lider af slidgigt i nakken, højre skulder, hofter og lænderyg samt følger
af brud i højre albue. Du har nedsat bevægelighed i halsrygsøjlen, begge
skuldre, lænderyg og højre albue.
Vi lægger også vægt på oplysningerne i lægeattest LÆ 265 af 26.
februar 2018 fra din praktiserende læge. Du har daglige smerter i
fødder, ryg, nakke, albue, hænder og fingre, og der er forværring selv
ved en beskeden belastning. Du har hævelse i håndled. Din fysiske
tilstand er kronisk, og der er ikke flere muligheder for behandling. Du
tager smertestillende medicin, når smerterne er ubærlige. Der kan ske
forværring af tilstanden fremover. Din praktiserende læge har svært ved
at se, at man kan lave skånehensyn i forhold til skulder og nakke, så du
kan have tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder på grund af din alder.
Vi lægger dernæst vægt på oplysningerne i statusattest af 2. juli 2018
fra din praktiserende læge. Det fremgår, at du har tiltagende smerter i
venstre skulder. Din tærskel for overbelastning er lav. Smerter og nedsat
bevægelighed i nakke og skulder er forværret. Dine smerter i fødder er
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
stabile, når der ikke sker overbelastning. Du kan ikke gå i
arbejdssko/sikkerhedssko eller gummistøvler.
Vi lægger dertil vægt på oplysningerne i statusattest fra din
praktiserende læge, der er dateret den 6. november 2018. Du oplyser, at
du får udleveret attesten den 8. oktober 2018, og at der er sket en
fejldatering. Af statusattesten fremgår, at dine smerter er forværret
siden juli 2018. Du har svært ved at anvende armen og svært ved at
sove om natten. Din psykiske tilstand er forværret på grund af
sagsbehandlingsforløbet.
Vi lægger samtidig vægt på oplysningerne om dine uddannelses- og
beskæftigelsesmæssige forhold. Du er uddannet landmand, og du har
haft stabil tilknytning til arbejdsmarkedet frem til 2017.
Vi lægger desuden vægt på, at du i 2015 får bevilget personlig
assistance 12 timer ugentligt til udførelsen af dit arbejde i landbruget.
Den 12. december 2016 afgør kommunen, at du bliver omfattet af en §
56-aftale efter sygedagpengeloven, og du får samtidig hjælpemidler
tilkendt.
Vi lægger dertil vægt på, at du i perioden fra den 20. november 2017 til
den 15. februar 2018 deltager i en afklaring af din arbejdsevne hos Y
med henblik på mulighed for fleksjob hos den daværende arbejdsgiver.
Det fremgår af afslutningsrapporten af 22. februar 2018, at du har en
god forståelse af arbejdsprocesserne, og at du leverer en god kvalitet.
Dit fremmøde udgør cirka 55 procent, og du har fremmøde 2-3 dage om
ugen og 1-2 dage om ugen er du sygemeldt. Dit behov for hvilepauser
og kortere arbejdstid øges under forløbet. Din ugentlige arbejdstid ender
på ca. 7�½ timer.
Y beskriver i brevet af 26. juni 2018, hvordan din effektive arbejdstid
bliver målt. Det fremgår, at der bliver taget udgangspunkt i dine
fremmødetider med fradrag af pauser. Der sker en sammenligning med
normen inden for arbejdsområdet.
Vi lægger også vægt på, at det derfor er dokumenteret, at du kun har en
meget begrænset arbejdsevne svarende til et lille fleksjob.
I sager om seniorførtidspension skal der ikke iværksættes
beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Der kan derfor
heller ikke stilles krav om, at du udnytter din meget begrænsede
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
arbejdsevne i et lille fleksjob, hvor det er en betingelse, at arbejdsevnen
kan udvikles inden for en rimelig periode.
Det fremgår, at rehabiliteringsteamet den 17. maj 2018 indstiller til, at
du får tilkendt seniorførtidspension. Rehabiliteringsteamet vurderer, at
det er dokumenteret, at du ikke har en arbejdsevne, der lader sig
anvende til selvforsørgelse, uanset mulighederne for støtte efter den
sociale eller anden lovgivning, heller ikke i et lille fleksjob. Mulighederne
for kompensation for din tabte arbejdsevne via hjælpemidler, etablering
af personlig assistent, revalidering, bevilling af ressourceforløb og
etablering i fleksjob er udelukket.
Ved fornyet behandling den 13. september 2018 indstiller
rehabiliteringsteamet til afslag på seniorførtidspension. Teamet vurderer,
at det ikke er dokumenteret, at din arbejdsevne er nedsat til det
ubetydelige.
Vi er ikke enige i rehabiliteringsteamets indstilling af 13. september
2018. Vi bemærker at det ikke er en betingelse for tilkendelse af
seniorførtidspension, at arbejdsevnen er nedsat til det ubetydelige.
Vi vurderer ud fra sagens oplysninger, at det er dokumenteret, at du har
varige begrænsninger i arbejdsevnen, der medfører, at du ikke kan opnå
eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
herunder i fleksjob.
Vi anser det på den baggrund for dokumenteret, at din arbejdsevne
varigt er nedsat i et omfang, der giver ret til seniorførtidspension.
Om reglerne
Efter reglerne om seniorførtidspension kan personer med langvarig og
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, som har højst 5 år til
folkepensionsalderen, ansøge om seniorførtidspension. I sådanne sager
iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle
arbejdsevnen.
Det er dog fortsat en betingelse for at få tilkendt seniorførtidspension, at
det er dokumenteret, at arbejdsevnen er varigt nedsat i et sådant
omfang, at personen ikke er i stand til at forsørge sig selv ved
almindeligt arbejde eller ved et fleksjob.
Det er også en betingelse, at ansøgeren forud for ansøgningen har haft
fuldtidsbeskæftigelse i en periode, der sammenlagt svarer til mindst 20 –
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 305: Ny principafgørelse om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
25 år, og at ansøgeren forud for ansøgningen om seniorførtidspension
har aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Vi har i principafgørelse 99-15 taget stilling til, hvornår det er
dokumenteret, at en borgers arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat
i et sådant omfang, at vedkommende ikke kan blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde eller i et fleksjob.
Efter reglerne skal afgørelsen om retten til seniorførtidspension være
truffet senest 6 måneder efter ansøgning.
Efter reglerne kan kommunen give tilbud om fleksjob, hvis borgerens
arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat. Fleksjob kan først tilbydes,
når alle relevante tilbud samt andre foranstaltninger har været afprøvet
for at bringe eller fastholde borgeren i ordinær beskæftigelse,
medmindre det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte
foranstaltninger.
Kommunen kan give tilbud om fleksjob til en borger, der aktuelt har en
meget begrænset arbejdsevne. Det er dog en betingelse, at kommunen
vurderer, at der er mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles,
således at borgeren kan øge sin arbejdsindsats indenfor en rimelig
periode.
Hvis kommunen vurderer, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres,
og den pågældende kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen
vurdere, om den skal indlede en sag om førtidspension.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet.
Der er enighed om afgørelsen.
7