Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 303
Offentligt
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
www.tbst.dk
Notat
BS0200-00441
Dato 1. april 2019
Notat om byggelovens § 19
Ifølge byggelovens § 19, stk. 1 kan kommunen uden retskendelse for-
lange adgang til en privat ejendom for at undersøge, om der er sket
en overtrædelse af loven eller de bestemmelser, der er udfærdiget i
medfør af loven. Kommunen skal ved undersøgelsen vise legitimation
på forlangende, jf. byggelovens § 19, stk. 2.
Byggelovens § 19 giver dermed kommunen den materielle hjemmel til
ved et tvangsindgreb at foretage et kontrolbesøg på privat ejendom
vedr. ulovlige forhold efter byggeloven.
Når en undersøgelse sker ved et tvangsindgreb, skal kommunen
overholde lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven).
Retssikkerhedsloven indeholder de overordnede processuelle regler
for gennemførelse af tvangsindgreb, der foretages af den offentlige
forvaltning, herunder af kommuner.
I henhold til retssikkerhedsloven skal der som udgangspunkt varsles
forud for et tvangsindgreb. Varslingen skal ske senest 14 dage inden
gennemførelsen af tvangsindgrebet.
Udgangspunktet om, at der skal varsles forud for et tvangsindgreb
kan fraviges, hvis formålet med tvangsindgrebet vil forspildes ved den
forudgående underretning.
Det betyder, at kommunen ikke i alle tilfælde skal varsle forud for et
kontrolbesøg. Kommunen har således mulighed for at komme uan-
meldt for at påse, om byggelovens regler er overholdt.
Det er kommunen, der som bygningsmyndighed skal vurdere, om der
i den konkrete situation bør varsles forud for undersøgelsen eller ej.
For en nærmere gennemgang af reglerne om varsling i retssikker-
hedsloven henvises der til Justitsministeriet, der har ansvar for reg-
lerne på området.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil overveje, hvordan kommunerne
skal informeres om styrelsens tolkning af reglerne, fx ved udsendelse
Side 1 (2)