Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2039087_0001.png
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Opfølgning på samtaler og indsats i landets kommuner
CVR 10172748
Kære ordførere,
Den 26. september 2018 skrev jeg ud til alle landets kommuner, da det bekymrede
mig, at der kun kunne ses en marginal fremgang i forhold til at overholde mini-
mumsreglerne for samtaler med ledige og sygemeldte. Dengang var det for nogle
kommuner gået fremad, mens andre leverede dårligere end tidligere. Derfor lovede
jeg, at jeg i første kvartal af 2019 ville følge op på udviklingen målgruppe for mål-
gruppe, så vi kan være sikre på, at ledige får et tidligt og intensivt kontaktforløb.
Det er i alles interesse, og der er evidens for, at det virker.
Jeg har af den grund sendt et brev til alle landets kommuner med tre bilag, som vi-
ser den aktuelle status for:
Samtaler (bilag 1)
Aktiv indsats og mentorstøtte for aktivitetsparate modtagere af kontanthjælps-
ydelser (bilag 2)
Aktiv indsats for dagpengemodtagere (bilag 3)
Overordnet er jeg tilfreds med at konstatere, at der er en klar fremgang at spore i
data for aktiv indsats og samtaler til ledige. Dog må jeg desværre også konstatere,
at Køge Kommune, der tidligere har modtaget særskilt opfølgning i forhold til både
samtaler og aktiv indsats for dagpengemodtagere, fortsat ikke leverer på mini-
mumskravene. Jeg har derfor indkaldt Køge Kommune til en drøftelse i Beskæfti-
gelsesministeriet i maj.
Samtaler for ledige
1. april 2019
J.nr.
2019 - 1288
Bilag 1
Status for samtaler
viser, at andelen af borgere, der på tværs af målgrup-
per som minimum har fået det antal samtaler, de har krav på, er steget med 9 pro-
centpoint, siden jeg første gang skrev ud i januar 2018. Opdelt på de forskellige
målgrupper ser status på landsplan ud som vist nedenfor. I kan orientere jer nærme-
re i tallene for de enkelte kommuner samt udviklingen inden for de enkelte mål-
grupper i vedlagte bilag 1.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Orientering om opfølgning på samtaler og indsats i landets kommuner, fra beskæftigelsesministeren
2039087_0002.png
Tabel 1: Status for samtaler med ledige, landsplan
Andel med det lovbe-
stemte antal samtaler,
december 2018
Hele landet
67 pct.
Dagpengemodtagere
67 pct.
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
64 pct.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
67 pct.
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
64 pct.
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
55 pct.
Sygedagpenge
73 pct.
Målgruppe
Stigning siden
november 2017
9 pct. point
17 pct. point
3 pct. point
6 pct. point
4 pct. point
1 pct. point
3 pct. point
Overordnet er jeg selvfølgelig tilfreds med, at der er fremgang i afholdelsen af
samtaler. Det betyder, at flere borgere får hjælp af jobcentret. Jeg hæfter mig dog
også ved, at der er forholdsvist stor variation på tværs af målgrupper. Det er vigtigt
at understrege, at borgere ikke skal gå på offentlig forsørgelse uden en indsats, og
at det er kommunernes ansvar at sikre, at ledige får den indsats og det antal lovplig-
tige samtaler, de har krav på. Det har jeg også understreget over for landets kom-
muner.
Aktiv indsats for ledige
I september 2017 modtog en række kommuner særskilt opfølgning som følge af, at
disse kommuner havde et højt antal aktivitetsparate kontant- og uddannelses-
hjælpsmodtagere med mindst 1 års anciennitet, der hverken havde modtaget aktiv
indsats eller mentorstøtte de seneste 12 måneder. Derfor vedlægger jeg også den
seneste status på aktiv indsats og mentorstøtte for aktivitetsparate kontant- og ud-
dannelseshjælpsmodtagere for landets kommuner
(bilag 2).
Sammenholdt med tid-
ligere er jeg glad for at kunne konstatere, at andelen af aktivitetsparate kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke har modtaget aktiv indsats eller mentor-
støtte de seneste 12 måneder, er faldet med 5 procentpoint fra august 2017 til no-
vember 2018. Flere kommuner har dog fortsat høje passivandele.
Da udfordringer med høje passivandele også har gjort sig gældende på dagpenge-
området, skrev jeg senest i april 2018 ud til alle landets kommuner om aktiv indsats
for dagpengemodtagere. I dag kan jeg notere mig, at antallet af dagpengemodtage-
re, som ikke får en aktiv indsats, er faldet med 1 procentpoint fra august 2017 til
januar 2019. Samtidig hæfter jeg mig dog også ved, at der fortsat er plads til mar-
kante forbedringer for flere kommuner. Status på aktiv indsats for dagpengemodta-
gere er vedhæftet
(bilag 3).
Årsager til manglende indsats
I juni 2018 bad jeg Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at gennemføre
en survey for at få afdækket årsagerne til manglende aktiv indsats i kommunerne.
Kommunerne peger blandt andet på følgende begrundelser for manglende indsats:
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Orientering om opfølgning på samtaler og indsats i landets kommuner, fra beskæftigelsesministeren
Målgruppens sammensætning
For sygedagpengemodtagere og udsatte ledige peger flere kommuner på, at
målgruppens sammensætning kan være en udfordring, da målgrupperne ofte er
kendetegnet ved komplekse problemstillinger, der ikke alene relaterer sig til le-
dighed.
Udfordringer med organisering af indsats
En stor gruppe kommuner anerkender i svarene, at der har været udfordringer
med den aktive indsats for målgruppen. Den hyppigst oplyste årsag er, at der
har været organisatoriske og personalerelaterede udfordringer, heriblandt at sy-
gefravær blandt ansatte i jobcentret har betydet længere sagsbehandlingstider.
Til disse begrundelser vil jeg bemærke, at tidligere erfaringer viser, at personer
med komplekse problemer ud over ledighed med fordel kan iværksættes en be-
skæftigelsesrettet indsats - eventuelt parallelt med andre indsatser, der kan under-
støtte personernes deltagelse i en beskæftigelsesrettet indsats.
Endvidere er det vigtigt for mig at slå fast, at det grundlæggende er kommunernes
ansvar at sikre, at der er de nødvendige ressourcer til stede for at løfte opgaven med
at give ledige borgere en aktiv indsats. I kortere perioder kan der være tale om eks-
traordinære udfordringer med at tilrettelægge og gennemføre den forudsatte ind-
sats, hvis en afdeling bliver ramt af opsigelser eller længerevarende sygdomsperio-
der m.v., men det kan ikke begrunde, at større grupper af borgere i længere perio-
der ikke får den lovpligtige indsats.
Erfaringerne fra undersøgelsen vil indgå i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
terings generelle arbejde med at forbedre den aktive beskæftigelsesindsats i kom-
munerne. Erfaringerne vil desuden blive anvendt af styrelsens nye task force, som
bliver oprettet i forbindelse med LAB-aftalens skærpede opfølgning på kommu-
nernes beskæftigelsesindsats.
Jeg vedlægger en opsummering af kommunernes besvarelser til jeres orientering.
Skærpet opfølgning på indsats og samtaler
Som I ved, følger jeg tallene for aktiv indsats og samtaler tæt. Fremadrettet vil det
ske i regi af Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats (LAB), hvor regeringen
sammen med en bred aftalekreds har taget de første skridt til en styrket monitore-
ring af de kommuner, der ikke giver ledige det antal samtaler og den indsats, de le-
dige har krav på. Som det også fremgår af LAB vil aftalekredsen blive inddraget i
udmøntningen af det skærpede tilsyn.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 300: Orientering om opfølgning på samtaler og indsats i landets kommuner, fra beskæftigelsesministeren
Hvor kommunerne med LAB-aftalen først og fremmest får øget frihed til at tilrette-
lægge indsatsen selv, vil friheden også blive fulgt af øget monitorering, så kommu-
ner, der efterlader borgere passive i længere perioder, vil modtage systematisk op-
følgning. Jeg har således en klar forventning om, at kommunerne fremadrettet vil
give deres borgere en aktiv indsats og ikke lade dem gå passive.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4