Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2037744_0001.png
NOTAT
Marts 2019
Resultater af fokusrevisionen om tegnsprogs-
tolkning
J.nr. 18/11479
1
Baggrund
Siden foråret 2018 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtaget en
række henvendelser om mistanke om misbrug af tilskud til tegnsprogstolkning i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. Styrelsen har derfor ultimo 2018 fået
gennemført en fokusrevision om forvaltningen af tegnsprogstolkning med henblik
på at vurdere:
om kommunerne forvalter området for tegnsprogstolkning i overensstemmelse
med lovgivningen og de politiske intentioner, herunder
om kommunerne har etableret administrative procedurer, som understøtter at
kommunen træffer korrekte afgørelse, og
om kommunerne har tilrettelagt et nødvendigt og løbende tilsyn med ordningen,
der er tilstrækkeligt til at imødegå fejladministration og snyd med ordningen.
Fokusrevisionen skal afdække, om kommunerne forvalter reglerne om tegnsprogs-
tolkning i overensstemmelse med lovgivningen. På baggrund af fokusrevisionen
skal det vurderes, om resultaterne bør give anledning til præciseringer af lovgiv-
ningen, herunder hvis lovgivningen giver anledning til fejladministration, utilsigtet
brug eller snyd med tegnsprogstolkeordningen.
Fokusrevisionen skal også ses i lyset af, at tilskud til tegnsprogstolkning udgør en
delmængde af reglerne om kompensation til handicappede i erhverv, der er en øko-
nomisk tung ordning (over �½ mia. kr. årligt), som er meget vigtig for de berørte
borgeres tilknytning til arbejdsmarkedet. Samtidig er der tale om en ordning, hvor
offentlige tilskud i vid udstrækning udbetales direkte til 3. mand (altså ikke direkte
til borgeren)
i dette tilfælde til tolke/tolkefirmaer.
1.1
Lovgrundlag
Regler om tolkning til personer med hørehandicap er en del af reglerne om kom-
pensation til handicappede i erhverv. Det betyder, at personlig assistance kan være
i form af tegnsprogstolkning.
Målgruppe:
Målgruppen for personlig assistance er lønmodtagere og selvstændige erhvervsdri-
vende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse har behov for særlig personlig bistand for at kunne varetage sit job. Ledige
kan også få tegnsprogstolkning i forbindelse med efter- og videreuddannelse. Job-
centeret kan yde tilskud til en personlig assistent i op til 20 timer i gennemsnit pr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
uge for personer, der er beskæftiget 37 timer pr. uge. Ved færre ugentlige arbejds-
timer, kan der bevilliges forholdsmæssigt færre timer.
Bevilling af tilskud:
Jobcentret bevilger tolkning efter ansøgning fra borgeren ved at yde tilskud til per-
sonlig assistance. Assistance kan gives ved på følgende måder:
Tolken rekvireres direkte fra et tolkefirma, hvor jobcenteret udbetaler tilskuddet
direkte til tolkefirmaet.
Tolken kan også ansættes i virksomheden, hvor borgeren er ansat. I denne situa-
tion udbetales tilskuddet til virksomheden.
I begge tilfælde skal personen med hørehandicap forud for ansættelse eller rekvire-
ring af en assistent godkende denne.
Bevillingen kan gives for en bestemt periode eller indtil videre. Senest et år efter
bevillingen er givet, skal jobcenteret tage stilling til, om bevillingen kan fortsætte,
jf. bekendtgørelse om kompensation til handicappede i erhverv m.v.§ 15, stk. 4
Det påhviler personen med handicap og virksomheden at give de nødvendige op-
lysninger til brug for jobcenterets behandling af ansøgningen. Der er pligt til at
tilbagebetale tilskud m.v., som er udbetalt på et urigtigt grundlag, hvis borgeren,
virksomheden eller et tolkebureau mod bedre vidende har afgivet urigtige erklæ-
ringer eller fortiet omstændigheder af betydning for udbetaling af tilskud - eller
ikke har opfyldt betingelserne for at få tilskud. Jobcenteret kan med samtykke fra
ansøger indhente nødvendige oplysninger fra andre myndigheder eller institutioner
m.v.
Tilskuddet til en virksomhed til personlig assistance til løn svarer til studentertime-
lønssatsen, trin 3, stedtillægssats IV i overenskomsten mellem HK og staten (pr. 1.
april 2018 udgør det 120, 60 kr.).
I stedet for personlig assistance kan assistance efter aftale med virksomheden re-
kvireres som tolk efter bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i
dansk tegnsprog og tolkning. Til assistance efter den nævnte bekendtgørelse ydes
et tilskud svarende til den ordinære sats for tegnsprogstolkning. Tilskuddet kan
ikke overstige satsen fastsat af Center for Døve.
Center for Døves tolketakster for en tolketime afgøres af det geografiske område,
hvor tolkningen foregår. Landet er inddelt i tre takstzoner afhængigt af, hvor langt
der er til nærmeste tolkekontor
takster pr. 1. april 2018:
Mindre end 25 kilometer til nærmeste afdeling af CFD Tolkebooking (zone
1): 650 kroner
25-75 kilometer til nærmeste afdeling af CFD Tolkebooking (zone 2): 880 kro-
ner
Mere end 75 kilometer til nærmeste afdeling af CFD Tolkebooking (zone
3): 980 kroner
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
Der er ikke fastsat regler på lov- eller bekendtgørelsesniveau om aflysning af tolk-
ninger. Hvilke vilkår, der gælder for aflysninger, beror således på de vilkår, der er
aftalt med den enkelte leverandør for levering af tolkebistand. Hvis ikke tolken
aflyses inden for den aftalte frist, hvilket i regi af Center for Døve er senest tirsdag
ugen inden tolkningen, skal jobcentret afholde udgiften til tolkningen.
Udbetaling af tilskud:
Jobcenteret udbetaler efter anmodning tilskuddet til virksomheden eller direkte til
den virksomhed eller organisation m.v., hvorfra tolkningen er rekvireret. Tilskud-
det udbetales senest efter udløbet af hvert kvartal på baggrund af regnskab over de
dokumenterede udgifter til assistenten.
Personen med handicap og virksomheden skal give jobcenteret oplysning om æn-
dringer i arbejdsforhold, i uddannelsen eller i handicappets omfang af betydning
for udbetaling af tilskud. Jobcenteret kan med samtykke fra ansøger indhente nød-
vendige oplysninger.
Anmodning om udbetaling af tilskud skal indeholde oplysning om virksomheden,
om personen med handicaps navn, CPR-nr. og adresse samt det antal arbejdstimer
for hvilke, der er udbetalt løn eller vederlag til et vikarbureau eller til tolkning.
Tilskudsmodtageren skal underskrive på tro og love, at de afgivne oplysninger er
rigtige.
1.2
Økonomi
Staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter til personlig assistance og i
2017 var de samlede offentlige udgifter ca. 560 mio. kr. I 2010 udgjorde de samle-
de udgifter til personlig assistance til mennesker med handicap i erhverv ca. 310
mio. kr.
Der findes ikke en eksakt opgørelse af, hvor stor en andel af disse udgifter, som
anvendes til tilskud til tegnsprogstolkning, men aktivitetsdata indikerer, at denne
form for assistance antalsmæssigt udgør ca. 10 pct. af bevillingerne.
2
Formål og metode
Fokusrevisionen er på baggrund af et oplæg og en spørgeramme fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering gennemført af de fire kommunale revisionsselska-
ber. Fokusrevisionen er gennemført som en
udvidet forvaltningsrevision,
det vil
sige en kombination af juridisk kritisk revision og forvaltningsrevision.
I den
juridisk kritiske revision
har revisorerne fokuseret på den lovmæssige for-
valtning og regeloverholdelse med henblik på at kunne afgive anbefalinger, der kan
bidrage til at forebygge regelbrud og øge myndighedernes og borgernes sikkerhed
for at forvaltningens afgørelser er korrekte. Som led i den juridisk kritiske revision
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
2037744_0004.png
har revisionerne i 20 udvalgte kommuner
1
nøje gennemgået 10 stikprøvesager i
hver kommune
2
.
I
forvaltningsrevisionen
har revisorerne fokuseret på, om kommunerne har faste
rammer og retningslinjer for, at lovgivningen om tegnsprogstolkning forvaltes kor-
rekt. Det vil sige om jobcentrene har en hensigtsmæssig ledelse og styring, der
fremmer en effektiv forvaltning og har tilsyns- og kontrolprocedurer, der imødegår
fejladministration og snyd, og at kommunen har forretningsgange der sikrer, at der
er taget skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen af bevillingerne til tegn-
sprogstolkning.
Sigtet med revisionen har været at få belyst om:
der
i forbindelse med bevilling af tilskud til og udbetaling af tegnsprogstolkning
påses, at borgeren modtager en bevilling til en personlig assistance, der under-
støtter borgerens behov både i omfang og varighed,
der
er den i lovfastsatte dokumentation i sagerne for ydelse af tilskud til bistand
til tegnsprogstolkning,
der
er etableret nødvendige og tilstrækkelige skriftlige forretningsgange for
tilrettelæggelsen af administration samt udførelsen af det løbende tilsyn,
der
ved bevilling af tilskud til og udbetaling af tegnsprogstolkning er taget
skyldige økonomiske hensyn, og
om der er tilfælde af fejladministration, utilsigtet brug eller misbrug af ordnin-
gen med tilskud til tegnsprogstolkning, herunder også
der
er etableret tilsyns-
og kontrolprocedurer med henblik på at imødegå fejladministration og svig med
ordningen.
Stikprøve-sagerne vedrører bevillinger af tegnsprogstolkning i perioden fra 2016-
2018. De udvalgte sager er udvalgt, så de så vidt muligt vedrører sager, hvor der
anvendes tolke, der ikke er ansat i samme virksomhed som borgeren (eksternt re-
kvireret tolk) til tolkningen for borgeren, jf. § 12, stk. 4 i bekendtgørelse om kom-
pensation til handicappede i erhverv. I bevillinger, hvor tegnsprogstolken rekvire-
res eksternt, kan der bevilges tolkning efter Center for Døves takster, der er mar-
kant højere end den overenskomstmæssige sats for tolke, der er ansat i virksomhe-
den. Det vurderes således, at der er større risiko for og incitament til at misbruge
bevillingen i disse sager, da Center for Døves takster er markant højere end den
overenskomstbestemte sats for tolke, som er ansat i samme virksomheden som
borgeren.
1
Kommunerne er valgt ud fra kommunestørrelse, geografisk spredning og antal sager med
bevilling af tilskud til tegnsprogstolkning. Ballerup, Brøndby, Faxe, Fredensborg, Frederi-
cia, Frederiksberg, Hedensted, Herning, Hillerød, Høje-Taastrup, København, Lyngby-
Tårbæk, Nyborg, Odense, Rudersdal, Rødovre, Skanderborg, Vejle, Aalborg, Århus.
2
Revisorerne oplyser, at flere af bevillingerne i 2016-2018 vedrører de samme personer,
hvorfor der i nogle kommuner ikke har været muligt at udtage 10 stikprøvesager. Som følge
heraf er der udtrukket 186 sager til gennemgang..
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
3
Fokusrevisionens hovedresultater
Resultaterne af revisionen peger på, at der er en betydelig variation i kommunernes
administration af området, hvilket indebærer en risiko for uens behandling af bor-
gere og virksomheder, herunder leverandører af tolkeydelser. Disse variationer
består af fravær af, eller mangelfulde, forretningsgange for bevilling og administra-
tion af tegnsprogstolkning samt opfølgning på bevillingerne. Således er følgende
hovedkonklusioner udledt af fokusrevisionen.
Langt de fleste kommuner har skriftlige forretningsgange for den generelle
sagsbehandling på tegnsprogstolkeområdet, og i den overvejende del af sagerne
findes de nødvendige grundoplysninger til brug for behandlingen af ansøgnin-
gerne, men mange kommuner har ikke skriftlige forretningsgange, der fastlæg-
ger hvordan der indhentes tilstrækkelig dokumentation for udbetaling af tilskud
til tegnsprogstolkning.
F.eks. har 40 pct. af kommunerne ikke fastsat retningslinjer for opfølgning på,
om tolketimerne faktisk er afholdt i overensstemmelse med bevillingstilsagnet
og 25 pct. af kommunerne har ikke fastlagt dokumentationskrav i forbindelse
med udbetaling af tilskud til virksomheder, hvilket er problematisk, fordi det
øger risikoen for snyd og fejludbetalinger.
Sagsgennemgangen viser, at der kun i halvdelen af stikprøvesagerne er tilstræk-
kelig dokumentation for udbetaling af tilskud til tegnsprogstolkning. F.eks.
fremgår det ikke af udbetalingsgrundlaget i 20 pct. af sagerne, hvor og hvornår
tolkningerne er gennemført. Dette gør det umuligt at følge det økonomiske for-
brug på de enkelte bevillingstilsagn, og åbner mulighed for svig og fejludbeta-
linger.
I 70 pct. af sagerne har kommunen ikke vurderet tolkens kvalifikationer og om
tolken har et tilstrækkeligt uddannelsesniveau til at varetage opgaven.
Tilsagn om tolkebistand gives i nogle tilfælde uden, at kommunen har haft per-
sonlig kontakt med borgeren, idet det relativt ofte er, tolkefirmaet eller tolken
der ansøger om tolkebevilling, og at kommunerne i 90 pct. af sagerne lægger
ansøgerens eget behovsskøn til grund for beslutning om tilsagn om tolkebistand.
Det er også tolken eller tolkefirmaet, der i stort set alle sager anmoder om udbe-
taling, hvilket giver kommunerne en særlig udfordring med at kontrollere udbe-
talingsgrundlaget for at imødegå snyd og udbetalinger for en tolkeindsats, der
ikke har fundet sted.
Kommunerne overholder ikke lovgivningens forudsætninger om opfølgning, og
oplysninger i sagerne, idet der i ca. 40 pct. af de gennemgåede sager ikke er fo-
retaget en lovpligtig sagsopfølgning senest 1 år efter tilsagnet er givet, og at der
i halvdelen af sagerne heller ikke er afgivet en tro- og loveerklæring med de re-
levante sagsoplysninger, fx oplysning om virksomhedens navn, SE-nr./CVR-
nr., adresse, telefonnummer, borgerens navn, CPR-nr. og adresse samt det antal
timer der er udbetalt tilskud til.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
2037744_0006.png
Revisionen har afdækket få tilfælde af snyd med tolkebistand, som i ét tilfælde
har ført til politianmeldelse og i et andet tilfælde har kommunen konstateret, at
der var afregnet for mere tolkebistand, end borgeren havde modtaget. 3 kom-
muner er selv i gang med undersøgelser i konkrete sager.
Fokusrevisionens anbefalinger
4
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har på baggrund af fokusrevisionens
resultater udarbejdet en række anbefalinger vedrørende kommunernes administra-
tion.
4.1
Manglende forretningsgange og dokumentation ved bevil-
ling af tilskud
Det er styrelsens vurdering,
at det er utilfredsstillende, at der ikke foreligger den
nødvendige dokumentation for grundlaget for de afgivne bevillinger og at det er
særlig kritisabelt, at bevillinger i en række tilfælde tilsyneladende gives uden at der
foreligger centrale oplysninger om borgerens funktionsnedsættelse (målgruppevur-
dering) og de arbejdsfunktioner, der søges om assistance til.
Det anbefales i forlængelse heraf, at indskærpe over for kommunerne, at der altid
skal foreligge den fornødne dokumentation for grundlaget for de afgørelser om
bevilling af tilskud, der træffes, herunder inddragelse af borgeren i forbindelse med
bevillingen.
Det er ligeledes styrelsens vurdering,
at et fravær af skriftlige forretningsgangsbe-
skrivelser medfører en risiko for, at borgere og virksomheder ikke behandles ens,
og det anbefales derfor, at kommunerne udarbejder ajourførte forretningsgange for
deres administration af tilskud til tegnsprogstolke, herunder for håndtering af af-
lysninger.
4.2
Manglende dokumentation ved udbetaling af tilskud
Det er styrelsens vurdering,
at det er utilfredsstillende, at dokumentations- og der-
med opfølgningsgrundlaget i forhold til den konkrete udbetaling af tilskud til tegn-
sprogstolkning i så mange tilfælde er mangelfuldt. Derfor anbefales det, at det også
på dette område indskærpes overfor landets kommuner, at der udarbejdes relevante
forretningsgangsbeskrivelser med præcisering af hvilken dokumentation, der skal
foreligge i forbindelse med udbetaling af tilskud til tegnsprogstolkning. Anbefalin-
gen skal særligt ses i lyset af, at der i meget vid udstrækning udbetales tilskud di-
rekte til tolken/tolkefirmaet, hvorfor det bl.a. er vigtigt at inddrage tolkemodtage-
ren.
Det er samtidig utilfredsstillende, at der er kommuner, der ikke lever op til regn-
skabs- og revisionsbekendtgørelsen, hvor af det fremgår, at kommunerne skal have
betryggende og hensigtsmæssige forretningsgange for sagsbehandling, udbetaling
og regnskabsaflæggelse for ydelser eller tilskud på bl.a. Beskæftigelsesministeriets
område, og at kommunerne er forpligtet til at foretage den nødvendige og tilstræk-
kelige opfølgning i sagerne. Det anbefales derfor, at det indskærpes overfor kom-
munerne, at de skal have betryggende og hensigtsmæssige forretningsgange for
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Orientering om fokusrevision om tegnsprogstolkning, fra beskæftigelsesministeren
sagsbehandling, udbetaling og regnskabsaflæggelse for ydelser eller tilskud jf.
regnskabs- og revisionsbekendtgørelsen.
4.3
Manglende opfølgning på sagerne
Det er styrelsens vurdering,
at det er meget utilfredsstillende, at et stort antal
kommuner tilsyneladende ikke foretager den lovpligtige opfølgning på sagerne
senest et år efter afgivelse af bevilling, og det anbefales, at dette opfølgningskrav
præciseres overfor kommunerne.
7