Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2037321_0001.png
Marts 2019
Bilagsrapport
Sager om førtids-
pension afgjort
uden forelæggel-
se for rehabilite-
ringsteamet
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-367-2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
BILAG 1
BILAG 2
BILAG 3
BILAG 4
METODE
ANALYSESKEMA
REGLER OM TIDSFRISTER
4
10
23
KOMMUNEFORDELTE RESULTATER 24
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0004.png
4
BILAG 1
Metode
Undersøgelsen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse
blandt alle landets kommuner og en juridisk gennemgang af i
alt 100 sager fra 10 kommuner. I det følgende beskriver vi
først, hvordan vi har gennemført spørgeskemaundersøgelsen,
og dernæst, hvordan vi har grebet gennemgangen af sager an.
SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT ALLE
LANDETS KOMMUNER
I oktober 2018 sendte vi et spørgeskema til alle landets 98
kommuner. 97 kommuner har besvaret skemaet. Det giver en
svarprocent på 99 procent. Vi har indhentet én besvarelse fra
hver kommune.
Formålet med spørgeskemaet
Formålet med spørgeskemaet er at belyse kommunernes over-
ordnede beslutninger om brugen af muligheden for at afgøre
sager om førtidspension uden at forelægge dem for rehabilite-
ringsteamet. I spørgeskemaet indgår følgende temaer:
Om kommunerne har truffet en overordnet beslutning om,
om de vil bruge de pågældende lovbestemmelser, og hvad
de i så fald har besluttet.
Om kommunerne har brugt bestemmelserne i praksis, og i
hvilke typer af sager de i så fald har brugt dem.
Hvem i kommunen der i den enkelte sag har kompetence til
at afgøre, om sagen skal for rehabiliteringsteamet.
Om de i kommunen har en oplevelse af, at det kan være
svært at vurdere, hvornår der er tale om en sag, der ikke
behøver blive forelagt rehabiliteringsteamet.
Pilottest af spørgeskemaet
For at kvalificere spørgeskemaet pilottestede vi det i tre kom-
muner, inden det blev distribueret til samtlige kommuner. Pi-
lottesten foregik ved, at de tre kommuner hver især udfyldte
spørgeskemaet. Herefter drøftede vi besvarelserne og be-
mærkninger til spørgeskemaet med den person, der havde ud-
fyldt skemaet. Det gav anledning til enkelte ændringer af ske-
maet.
Distribution og rykkerprocedure
Spørgeskemaet blev sendt til alle 98 kommuners hovedpost-
kasse over e-mail i oktober 2018 med svarfrist i november.
Inden svarfristens udløb har vi sendt en påmindelse til de
kommuner, der endnu ikke havde besvaret. Dagen efter svar-
fristen blev der sendt rykkermail med ny svarfrist til de kom-
muner, der endnu ikke havde besvaret. Herefter foretog vi te-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0005.png
5
lefonopkald af flere omgange til de kommuner, der ikke havde
besvaret. Den 28. november lukkede vi for besvarelser.
Forpligtende samarbejder
To kommuner har oplyst, at de har indgået forpligtende sam-
arbejde med en anden kommune i sager om førtidspension.
Esbjerg Kommune varetager sagsbehandlingen for Fanø Kom-
mune, og Tårnby Kommune varetager sagsbehandlingen for
Dragør Kommune. Vi har alligevel valgt at beholde besvarel-
serne fra Fanø Kommune og Dragør Kommune. Det skyldes, at
begge kommuner oplyser, at den kommune, der varetager
sagsbehandlingen for dem, sender en indstilling, hvorefter de
selv tager den endelige beslutning om, om sagen skal for re-
habiliteringsteamet eller ej.
Validering af besvarelser
Efter endt dataindsamling kvalitetssikrede vi alle besvarelser.
Hvor der var svarkombinationer, der gav indtryk af, at kom-
munen havde misforstået spørgsmålet eller afgivet fejlagtige
svar, tog vi kontakt til kommunen. I de tilfælde, hvor drøftel-
sen med kommunen gav anledning til det, rettede vi besvarel-
sen til.
GENNEMGANG AF SAGER
Som allerede nævnt har vi foretaget en juridisk gennemgang
af i alt 100 sager fra ti kommuner. Det vil sige 10 sager fra
hver kommune. Formålet med at gennemgå sagerne var at be-
lyse, om kommunerne overholder Lov om social pension, når
de træffer afgørelse i sager om førtidspension uden at fore-
lægge sagen for rehabiliteringsteamet.
Udvælgelse af sager
Vi har fra hver af de ti kommuner tilstræbt at gennemgå:
4 afslag, jf. pensionslovens § 17, stk. 4,
4 tilkendelser, jf. pensionslovens § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1,
(ikke terminalsager)
2 tilkendelser, jf. pensionslovens § 18, stk. 2., 2. pkt., litra 2,
(terminalsager)
Hver kommune er blevet bedt om yderligere at sende tre sa-
ger: én afslagssag, én tilkendelse i en ikke terminalsag og én
tilkendelse i en terminalsag. De ekstra sager er blevet gen-
nemgået i det omfang, vi har været nødt til at skifte sager ud,
fordi de ikke levede op til udvælgelseskriterierne.
Udover fordelingen mellem sagstyper har et udvælgelseskrite-
rium været, at sagen ikke måtte være afgjort før 1. oktober
2017, da vi ønskede indblik i aktuel sagsbehandlingspraksis.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0006.png
6
Derudover har det været et kriterium, at sagerne ikke måtte
have været anket til Ankestyrelsen.
I det omfang kommunerne ikke havde et tilstrækkeligt antal
sager, der levede op til kriterierne, bad vi dem om at supplere
med de nyeste sager om førtidspension afgjort uden forelæg-
gelse for rehabiliteringsteamet uanset udfald (afslag eller til-
kendelse) eller sagstype (terminalsag eller ikke terminalsag).
Kommunerne er blevet instrueret i ikke at udvælge sagerne ud
fra andre kriterier end de ovennævnte.
Udvælgelse af kommuner
Udvælgelsen af kommuner er sket på baggrund af vejledende
tal fra førtidspensionsstatistikken leveret af STAR i juli måned
2018. Opgørelsen viste, at det er et begrænset antal sager,
der er blevet afgjort uden at blive forelagt rehabiliteringstea-
met. Det primære udvælgelseskriterium var derfor antallet af
sager i kommunen, som er afgjort uden at blive forelagt reha-
biliteringsteamet i perioden 3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018,
som er den seneste periode, vi havde opgørelser for. Hensig-
ten var at sikre, at de deltagende kommuner ville kunne levere
et tilstrækkeligt antal sager efter den beskrevne fordeling.
Et sekundært udvælgelseskriterium har været at sikre variati-
on i forhold til:
Den procentvise andel af tilkendelser afgjort uden om rehabi-
literingsteamet ud af alle tilkendelser i kommunen i perioden
3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018
Kommunestørrelse
Geografisk placering
Følgende kommuner indgår i undersøgelsen:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0007.png
7
De 100 sager fordeler sig ikke ligeligt på de ti kommu-
ner
I det omfang en kommune ikke har leveret et tilstrækkeligt an-
tal sager, der levede op til kriterierne for udvælgelse, har vi
suppleret med sager fra de øvrige deltagende kommuner. Der-
for er der ikke gennemgået det samme antal sager fra hver
kommune. De gennemgåede sager fordeler sig sådan:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0008.png
8
Analyseskemaet
Til brug for analysen af sager har vi udviklet et analyseskema,
som er blevet udfyldt for hver sag. Der har været tilknyttet
bemærkningsfelter til de enkelte spørgsmål i analyseskemaet.
Bemærkningsfelterne er blevet brugt til at uddybe de svar,
som er angivet. De er desuden blevet brugt til at opsummere
sagen og centrale problemstillinger i sagen. Analyseskemaet
fremgår af bilag 2.
Inden den egentlige gennemgang af sager har vi gennemført
en pilotanalyse, hvor de involverede jurister har gennemgået
tre sager i fællesskab. Formålet har været at sikre ensartethed
i analysen af sager ved at drøfte alle tvivlsspørgsmål om,
hvordan spørgsmål eller svarkategorier skulle tolkes. Formålet
har også været at kvalificere analyseskemaet. På baggrund af
pilotanalysen rettede vi analyseskemaet til.
Fokus er på de materielle forhold i sagerne
Vi har i gennemgangen af sager alene forholdt os til de materi-
elle forhold i sagerne. Med materielle forhold mener vi, om
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0009.png
9
kommunens brug af reglerne er korrekt. Vi har ikke forholdt os
til de formelle forhold, dvs. om kommunerne har levet op til
procesregler som for eksempel partshøring og klagevejledning.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0010.png
10
BILAG 2
Analyseskema
Af dette bilag fremgår det analyseskema, som vi har brugt til
gennemgangen af sagerne. Bemærk, at der er indlagt spring,
som gør, at nogle spørgsmål bliver aktiveret og andre deakti-
veret alt efter, hvilken type af sag der er tale om, og hvad der
bliver svaret på de forskellige spørgsmål. Disse spring fremgår
ikke af dette bilag.
Identifikation af sagen
Kommune
(10)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
København
Randers
Sønderborg
Aalborg
Slagelse
Frederiksberg
Holstebro
Herning
Svendborg
Tønder
Sagsnummer
_____
1. Grundoplysninger
1.1. Borgerens fødselsdato (dd-mm-åååå)
________
1.2. Køn
(1)
Mand
(2)
Kvinde
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0011.png
11
1.3. Forsørgelsesgrundlag
________________________________________
1.4. Skriv en kort beskrivelse af sagen
__________________________________________________________
2. Oplysninger om kommunens afgørelse
2.1. Dato for kommunens afgørelse
(dd-mm-åååå)
_____
2.2. Hvilken bestemmelse har kommunen truffet afgørelse efter?
(1)
(2)
§ 17, stk. 4
-
Afslag på førtidspension
§ 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1
-
Tilkendelse af førtidspension
(åbenbar sag og sundhedskoordinator har udtalt
sig)
(3)
§ 18, stk. 2, 2. pkt., litra 2- Tilkendelse af førtidspension (termi-
nal sag)
2.2.1. Noter, hvad den konkrete afgørelse går ud på.
__________________________________________________________
3. Er der tale om en sag, hvor kommunen kunne træffe afgørelse
om afslag på førtidspension uden forelæggelse for rehabilite-
ringsteamet, fordi det er utvivlsomt, at borger ikke opfylder betin-
gelserne for tilkendelse af førtidspension (jf. § 17, stk. 4 i Lov om
social pension og bemækninger til lovforslag L 145,
2015/2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0012.png
12
3.1. Hvorfor er det utvivlsomt, at borger ikke opfylder betingelser-
ne for førtidspension? (Dvs. kommunens afgørelse om afslag ef-
ter
§ 17, stk. 4 er korrekt.)
(1)
Der er ikke den nødvendige dokumentation i sagen til, at
kom-
munen kan vurdere borgerens helbred.
(2)
Der er ikke den nødvendige dokumentation i sagen til, at kom-
munen kan vurdere borgerens arbejdsevne.
(3)
Borger er tilstrækkelig udredt, og sagens oplysninger doku-
menterer, at borgerens arbejdsevne ikke er
nedsat i en sådan
grad, at der kan tilkendes førtidspension.
(4)
Andet (angiv hvad) _____
3.1.1. Uddyb hvorfor du/I har svaret ja.
__________________________________________________________
3.2. Hvorfor er det ikke utvivlsomt, at borger ikke opfylder betin-
gelserne for førtidspension? (Dvs. kommunens afgørelse om at
behandle sagen efter § 17, stk. 4 er ikke korrekt. Vi ville hjemvise
sagen til fornyet behandling og forelæggelse for rehabiliterings-
teamet, idet borgeren kunne være berettiget til førtidspension.)
(1)
De lægelige oplysninger i sagen dokumenterer, at borgerens
funktionsevne er nedsat i betydelig grad.
(2)
Oplysninger om deltagelse i beskæftigelsesrettede tiltag do-
kumenterer, at borgerens funktions- og/eller arbejdsevne er
nedsat i betydelig grad.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0013.png
13
(3)
Sagens øvrige oplysninger, herunder oplysninger om funkti-
onsevne i hjemmet, dokumenterer, at borgerens arbejdsevne
er nedsat i en betydelig grad.
(4)
Andet
_____
3.2.1. Uddyb hvorfor du/I har svaret nej.
__________________________________________________________
4. Er det dokumenteret, at der er tale om en sag, kommunen kan
behandle uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, da det
grundet helbredsforholdene er åbenbart, at borgerens arbejdsev-
ne ikke kan forbedres
(jf. § 18, stk. 2, 2.
pkt., litra 1 og Vejledning
om sager, hvor kommunen kan tilkende førtidspension uden fore-
læggelse for rehabiliteringsteamet, fordi det er åbenbart formåls-
løst at udvikle arbejdsevnen, nr. 9465 af 27. maj 2016 samt be-
mærkninger til lovforslag L 145, 2015/2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1. Er følgende kriterier for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle
borgerens arbejdsevne, opfyldt? (Alle kriterier skal være opfyldt for, at
det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne).
4.1.1. Evnen til at varetage almindelig dagligdags aktiviteter er
meget svært nedsat i et omfang, hvor støtteforanstaltninger af
praktisk, social eller plejekarakter allerede er iværksat i fornødent
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0014.png
14
omfang. Det vurderes, at yderligere støtte ikke kan forbedre funk-
tionsevnen.
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1.2. Helbredsforholdene er i sig selv tilstrækkelige til at forklare
borgerens nedsatte funktionsevne.
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1.3. Der foreligger en klar diagnose, relevant behandling er
gennemført, og prognosen er sikker.
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1.4. Prognosen indebærer, at funktionsevnen, og dermed ar-
bejdsevnen, ikke kan udvikles gennem behandling eller træning.
(1)
(2)
Ja
Nej
4.2. Hvorfor er det helt åbenbart, at borgerens arbejdsevne ikke
kan forbedres? (Dvs. kommunens
afgørelse om forelæggelse for
sundhedskoordinatoren efter § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1 er kor-
rekt.)
(1)
Det er dokumenteret, at borgeren har meget svært nedsat
funktionsevne som ikke lader sig kompensere (se vejledning
nr. 9465 af 27/05/2016 under pkt. C).
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0015.png
15
(2)
Det er dokumenteret, at borgeren har medfødte eller tidligt er-
hvervede skader eller lidelser, hvor behandlingsmulighederne
er udtømte eller udsigtsløse (se Vejledning nr. 9465 af
27/05/2016 under pkt. D, de tidlige skader).
(3)
Det er dokumenteret, at borgeren har senere erhvervede ska-
der og alvorlige lidelser, hvor behandlingsmulighederne er ud-
tømte eller udsigtsløse (se Vejledning nr. 9465 af 27/05/2016
under pkt. D, de erhvervede skader).
4.2.1. Uddyb hvordan det er dokumenteret, at borgeren har me-
get svært nedsat funktionsevne, som ikke lader sig kompensere.
__________________________________________________________
4.2.2. Angiv hvilken medfødt eller tidligt erhvervet skade eller li-
delse, borgeren har.
(1)
(2)
Alvorlige kromosomale lidelser som fx Downs syndrom
Alvorlige fødselsskader som fx. svær cerebral parese (spastisk
lammelse)
(3)
Følger efter alvorlige infektioner i centralnervesystemet som fx
hjernebetændelse
(4)
Svære gennemgribende udviklingsforstyrrelser som fx infantil
autisme
(5)
Andet
_____
4.2.3. Uddyb hvordan det er dokumenteret, at borgeren har med-
fødte eller tidligt erhvervede skader eller lidelser, hvor behand-
lingsmulighederne er udtømte eller udsigtsløse.
__________________________________________________________
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0016.png
16
4.2.4. Angiv hvilken skade eller alvorlig lidelse borgeren senere
har erhvervet sig:
(1)
(2)
Følger af hjernetraumer
Følger efter alvorlige neuroinfektioner som fx meningitis eller
alvorlige infektioner i hjernehinder eller i hjernen
(3)
Følger efter svære forstyrrelser i hjernens kredsløb som fx
hjerneblødning, neurodegenerative lidelser (hurtigt fremskri-
dende lidelser i nervesystemet) som fx amyotrofisk lateralskle-
rose (rygmarvslidelse med fremskridende muskelsvind og
lammelse)
(4)
Uhelbredelige kræftlidelser, hvor kun lindrende behandling er
tilbage.
(5)
Svære behandlingsresistente psykiske sygdomme, fx ved ved-
varende psykotiske symptomer
(6)
Andet
_____
4.2.5. Uddyb hvordan det er dokumenteret, at borgeren har sene-
re erhvervede skader og alvorlige lidelser, hvor behandlingsmu-
lighederne er udtømte eller udsigtsløse.
__________________________________________________________
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0017.png
17
4.3. Har sundhedskoordinator udtalt sig fyldestgørende i
sagen?
(I denne sammenhæng definerer vi fyldestgørende som, at sund-
hedskoordinatoren har svaret bekræftende på alle fire kriterier
for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejds-
evne.)
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ved ikke
4.3.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
4.3.2. Har kommunen fulgt sundhedskoordinators indstilling?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ved ikke
4.3.3. Uddyb svaret
__________________________________________________________
4.4 Er
borgeren berettiget til førtidspension (dvs. er kommunens
afgørelse korrekt)?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ved ikke
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0018.png
18
4.4.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
4.5.1 Hvorfor er det ikke helt åbenbart, at borgerens arbejdsevne
ikke kan forbedres? (Dvs. kommunens afgørelse om at afgøre
sagen uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet efter § 18,
stk.2, 2. pkt., litra 1 er ikke korrekt.)
(1)
Det er ikke dokumenteret, at funktionsevnen er varigt meget
svært nedsat og uden mulighed
for at lade sig kompensere
(uddyb besvarelsen).
_____
(2)
Det er ikke dokumenteret, at borgeren lider af alvorlige skader
eller lidelser, hvor behandlingsmuligheder er udtømte eller ud-
sigtsløse (uddyb besvarelsen).
_____
_____
(3)
Andet (uddyb besvarelsen)
4.5.2. Har sundhedskoordinatoren udtalt sig fyldestgørende
i sa-
gen?
(I denne sammenhæng definerer vi fyldestgørende som, at sund-
hedskoordinatoren har svaret bekræftende på alle fire kriterier
for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle
borgerens arbejds-
evne.)
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ved ikke
4.5.2.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0019.png
19
4.5.3. Har kommunen fulgt sundhedskoordinators indstilling?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ved ikke
4.5.3.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
4.5.4. Kan borgeren være berettiget til førtidspension efter andre
bestemmelser, dvs. pensionslovens §§ 17, stk. 2 eller 18, stk. 1?
(1)
Ja/muligvis, og i så fald ville Ankestyrelsen
hjemvise sagen til
fornyet behandling i kommunen og eventuel forelæggelse for
rehabiliteringsteamet.
(2)
Nej, borgeren er ikke i målgruppen for førtidspension.
4.5.4.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
4.6. Hvor lang tid gik der fra sundhedskoordinatorens udtalelse
om, at
borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres, til afgørelsen
om tilkendelse af førtidspension blev truffet?
(1)
(2)
(3)
(9)
(4)
Under 1 måned
Under 2 måneder
Under 3 måneder
Under 4 måneder
Under 5 måneder
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0020.png
20
(10)
(11)
(5)
(12)
(6)
(7)
(14)
(13)
Under 6 måneder
Under 7 måneder
Under 8 måneder
Under 9 måneder
Under 10 måneder
Under 11 måneder
Under 12 måneder
Et år eller længere
5. Er det dokumenteret, at der er tale om en sag, kommunen kan
behandle uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, idet der er
tale om en terminalsag (jf. § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 2 og Vejled-
ning om sager, hvor kommunen kan tilkende førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, fordi det er åbenbart for-
målsløst at udvikle arbejdsevnen, nr. 9465 af 27. maj 2016 samt
bemærkninger til Lovforslag L 145, 2015/2016)?
Ved terminalt syg forstås personer, som er uafvendeligt døende,
samt personer, hvor døden forventes at indtræde det næste hal-
ve år, og hvor behandling med helbredende sigte er ophørt.
(1)
Ja (Dvs. kommunens afgørelse om tilkendelse efter § 18, stk.
2, 2. pkt., litra 2 er korrekt.)
(2)
Nej (Dvs. kommunens afgørelse om tilkendelse efter § 18, stk.
2, 2. pkt., litra 2 er ikke korrekt.)
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0021.png
21
5.1.1. Hvordan er det dokumenteret, at der er tale om en termi-
nalsag?
(1)
(2)
(3)
Ved sundhedskoordinators udtalelse
Ved terminalerklæring
Andet (f.eks. at vedkommende er kommet på hospice)
5.1.1.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
5.1.2. Hvor lang tid gik der, fra det blev dokumenteret, at der er
tale om en terminalsag, til afgørelse om tilkendelse af førtidspen-
sion blev truffet?
(1)
(2)
(3)
(9)
(4)
(10)
(11)
(5)
(12)
(6)
(7)
(14)
(13)
Under 1 måned
Under 2 måneder
Under 3 måneder
Under 4 måneder
Under 5 måneder
Under 6 måneder
Under 7 måneder
Under 8 måneder
Under 9 måneder
Under 10 måneder
Under 11 måneder
Under 12 måneder
Et år eller længere
5.2.1. Hvorfor er der ikke tale om en terminalsag?
(Ved terminalt syg forstås en person, som er uafvendeligt døen-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0022.png
22
de, samt en person, hvor døden forventes at indtræde det næste
halve
år, og hvor sygdomsbehandling er ophørt.)
(1)
Det er ikke lægelig dokumenteret (fx i form af en lægeattest), at
der er tale om en terminalsag.
(2)
Andet
_____
5.2.1.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
5.2.2. Kan borgeren være berettiget til førtidspension efter andre
bestemmelser, dvs. efter pensionslovens
§§ 17, stk. 2, 18, stk. 1
og 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1.?
(1)
Ja/muligvis, og i så fald ville Ankestyrelsen hjemvise sagen til
fornyet behandlingi kommunen og eventuel forelæggelse for
rehabiliteringsteamet.
(2)
Nej, borgeren er ikke i målgruppen for førtidspension.
5.2.2.1. Uddyb svaret
__________________________________________________________
7. Eventuelle afsluttende bemærkninger om sagen:
__________________________________________________________
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0023.png
23
BILAG 3
§
Regler om tidsfrister
Kommunen skal træffe afgørelse om påbegyndelse af
pensionssag, når det er dokumenteret, eller det på grund
af særlige forhold er helt åbenbart, at borgeren ikke kan
forbedre sin arbejdsevne. Det er ikke nærmere defineret
i pensionsreglerne, hvor lang tid der må gå fra kommu-
nens vurdering af, at der er den nødvendige dokumenta-
tion i sagen, til kommunens afgørelse om at påbegynde
pensionssag.
Det følger dog af god forvaltningsskik, at sager i den of-
fentlige forvaltning skal behandles inden for rimelig tid og
ikke må trække unødigt ud.
KOMMUNEN HAR TRE MÅNEDER TIL AT AFGØRE
SAGER OM PENSION
Det følger af pensionsloven § 20, stk. 1, at kommunen
skal træffe afgørelse om retten til førtidspension senest
tre måneder efter tidspunktet for sagens påbegyndelse.
Sager om pension, som kommunen kan afgøre uden for-
udgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, er un-
derlagt samme tidsfrister.
SAGER UDEN OM REHABILITERINGSTEAMET BØR
GÅ HURTIGERE
Formålet med, at kommunerne kan afgøre bestemte ty-
per pensionssager uden om rehabiliteringsteamet, er
blandt andet at fjerne unødige sagsgange i kommunerne
og at forkorte sagsbehandlingstiden. Det vil også være
en fordel for borgerne, at de hurtigere vil kunne få en af-
gørelse (jf. bemærkninger til Lovforslag L 145,
2015/2016).
Derfor må vi formode, at der er en general forventning
om, at kommunerne afgøre disse sager hurtigere end sa-
ger, som skal for rehabiliteringsteamet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0024.png
24
BILAG 4
Kommunefordelte resultater
Af nedenstående tabeller fremgår resultaterne af sagsgennem-
gangen fordelt på de ti kommuner. Tabel 4.1 viser resultaterne
af samtlige 100 sager, som vi har gennemgået. De resterende
tre tabeller (tabel 4.2-4.4) viser resultaterne for hver enkelt af
de tre overordnede sagstyper, som indgår i undersøgelsen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0025.png
25
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0026.png
26
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037321_0027.png
27