Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2037319_0001.png
Marts 2019
Sager om før-
tidspension af-
gjort uden fore-
læggelse for
rehabiliterings-
teamet
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-367-2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0003.png
3
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
Baggrunden for undersøgelsen
Formålet med undersøgelsen
Hovedresultater
Læsevejledning
4
4
4
6
9
KAPITEL 2 KOMMUNERNE HAR TAGET
BESTEMMELSERNE TIL SIG
Ingen kommuner har angivet, at de ikke vil bruge
muligheden
11
11
Især terminalsager vil kommunerne gerne undlade at
forelægge for rehabiliteringsteamet
12
Kommunerne har brugt bestemmelserne i praksis
14
Hvem har kompetence til at afgøre, om sagen skal for
rehabiliteringsteamet?
15
Kommunerne har bedst styr på sager om terminalt syge
personer
17
KAPITEL 3 AFSLAG PÅ DET FORELIGGENDE
GRUNDLAG 19
Sammenfatning og anbefalinger
Kommunerne giver typisk afslag, fordi det ikke er
muligt at vurdere helbred og arbejdsevne
Sagen burde have været for rehabiliteringsteamet
19
20
23
KAPITEL 4 TILKENDELSE I ÅBENBARE SAGER27
Sammenfatning og anbefalinger
Sager, som burde have været forelagt
rehabiliteringsteamet
Typiske årsager til, at kommunen har tilkendt
førtidspension i åbenbare sager
De fleste sager blev afgjort hurtigt
28
30
33
34
KAPITEL 5 TILKENDELSE HVOR PERSONEN ER
TERMINALT SYG
38
Sammenfatning og anbefalinger
Overoplysning af sagerne
Kommunerne har været hurtige til at tilkende
førtidspension i terminalsager
38
39
41
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0004.png
4
KAPITEL 1
Sammenfatning
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt
Ankestyrelsen om at undersøge kommunernes arbejde med at
afgøre sager om førtidspension uden forelæggelse for rehabili-
teringsteamet.
BAGGRUNDEN FOR UNDERSØGELSEN
Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i
kraft 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i to
overordnede typer af sager kan afgøre, om en person skal ha-
ve tildelt førtidspension uden forudgående forelæggelse for re-
habiliteringsteamet. Det drejer sig om sager hvor:
det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtids-
pension.
det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan for-
bedres, og sundhedskoordinatoren har udtalt sig, eller perso-
nen er terminalt syg.
Du kan se det op-
rindelige lov-
forslag her:
https://www.retsi
nformati-
on.dk/Forms/R071
0.aspx?id=177732
Der er tale om en såkaldt ”kan bestemmelse”, hvor det er op
til kommunerne selv at afgøre, om de vil bruge bestemmelser-
ne eller forelægge alle sager for rehabiliteringsteamet.
I bemærkningerne til lovforslaget står, at lovforslaget vil blive
fulgt op af en praksisundersøgelse for at sikre, at kommunerne
bruger muligheden for at afgøre sager om førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet korrekt.
FORMÅLET MED UNDERSØGELSEN
Formålet med undersøgelsen er at få viden om, hvordan kom-
munerne bruger muligheden for at afgøre sager om førtidspen-
sion uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Herunder at
sætte fokus på udfordringer og styrker i de udvalgte kommu-
ners sagsbehandling, som vil være vedkommende og genken-
delige for de pågældende kommuner og andre kommuner, og
som de dermed kan bruge i læringsøjemed.
Undersøgelsen fokuserer på:
Om brugen af bestemmelserne i en række kommuner
sker i overensstemmelse med § 17, stk. 4, og § 18, stk.
2, 2. pkt., i Lov om social pension.
Kommunernes overordnede beslutninger om brugen af
bestemmelserne. Det vil sige, om de har besluttet sig
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0005.png
5
for ikke at bruge bestemmelserne og dermed forelægge
alle sager om førtidspension for rehabiliteringsteamet.
Eller om de har besluttet sig for at bruge bestemmel-
serne, og hvem der så har kompetence til at beslutte,
om en sag kan afgøres uden at blive forelagt rehabilite-
ringsteamet.
Undersøgelsen belyser følgende spørgsmål:
1. Er brugen af § 17, stk. 4, og § 18 stk. 2, 2. pkt., i Lov
om social pension korrekt i de udvalgte sager? Hvis ik-
ke, hvori ligger udfordringerne?
2. Har kommunerne truffet principiel beslutning om bru-
gen af muligheden for at behandle sager uden om re-
habiliteringsteamet? Hvad har de besluttet?
3. På hvilket niveau ligger kompetencen til at afgøre, om
en sag skal behandles uden om rehabiliteringsteamet,
og er der forskel alt efter, hvilken type sag det drejer
sig om (om det er en oplagt afslagssag, oplagt tilken-
delsessag, en terminalsag eller ikke terminalsag)?
Afgrænsning
Det er ikke muligt ud fra undersøgelsen at udtale sig repræ-
sentativt om, hvorvidt brugen af bestemmelserne er korrekt i
alle landets kommuner generelt set, jf. undersøgelsesspørgs-
mål 1.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0006.png
6
METODE OG DATAGRUNDLAG
Undersøgelsen trækker på en kombination af metoder,
som kort bliver præsenteret her. For yderligere informa-
tion om undersøgelsens metode henviser vi til bilag 1.
Gennemgang af 100 sager
Undersøgelsen er baseret på en juridisk gennemgang af
100 sager om førtidspension, som er afgjort uden at blive
forelagt rehabiliteringsteamet. Ti kommuner har leveret
sager til analysen. Sagerne fordeler sig sådan:
36 sager om afslag på førtidspension (§ 17, stk. 4)
44 sager om tilkendelse af førtidspension, hvor sund-
hedskoordinator har udtalt sig (§ 18, stk. 2, 2. pkt.,
litra 1)
20 sager om tilkendelse af førtidspension, hvor perso-
nen er terminalt syg (§ 18. stk. 2, 2. pkt., litra 2)
Spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets
kommuner
Undersøgelsen er også baseret på en spørgeskemaunder-
søgelse blandt alle landets kommuner. 97 kommuner har
svaret på spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på
99.
Spørgeskemaet handler om kommunernes overordnede
beslutninger om, hvorvidt de vil bruge bestemmelserne,
og hvem der i de enkelte sager har kompetence til at af-
gøre, om sagen skal for rehabiliteringsteamet eller ej.
HOVEDRESULTATER
Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de sa-
ger, vi har gennemgået i denne undersøgelse
1
. Det stemmer
overens med, at de fleste kommuner i spørgeskemaundersø-
gelsen angiver, at de slet ikke eller kun i mindre grad finder
det problematisk at vurdere, hvornår de kan undlade at fore-
lægge en sag for rehabiliteringsteamet.
Kommunernes stillingtagen til bestemmelserne
82 ud af de 97 kommuner, som har besvaret spørgeskemaet,
har besluttet sig for at bruge muligheden for at afgøre sager
1
Vi skal her bemærke, at vi alene har gennemgået sager, der ikke har været påklaget
til Ankestyrelsen. Dette har været et kriterium for udvælgelse af sager.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0007.png
7
KOMMUNERNE
HAR TAGET
BESTEMMELSERNE
TIL SIG
uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet i en eller flere af
de tre typer af sager, som er omfattet af bestemmelserne.
Ingen kommuner har helt fravalgt at bruge bestemmelserne.
Alle 82 kommuner, der har taget overordnet stilling til be-
stemmelserne, har besluttet at bruge dem i sager om tilken-
delse af førtidspension til terminalt syge personer (såkaldte
terminalsager). 79 kommuner vil bruge dem i tilkendelsessa-
ger, hvor sundhedskoordinatoren har udtalt sig (såkaldte
åbenbare sager), og 75 kommuner vil bruge dem i afslagssa-
ger.
En af de tre kommuner, der har valgt
ikke
at gøre brug af
muligheden i tilkendelsessager, hvor sundhedskoordinatoren
har udtalt sig, har i bemærkningsfeltet begrundet det med,
at det kan være godt med den tværfaglige sparring i rehabili-
teringsteamet, selvom personen ikke nødvendigvis kommer i
beskæftigelse. Kommunen skriver, at rehabiliteringsteamet
kan pege på andre tilbud, som kan være relevante for perso-
nen.
Af de syv kommuner, der har besluttet, at afslagssager altid
skal for rehabiliteringsteamet, begrunder to kommuner det
med, at behandlingen i rehabiliteringsteamet kan være med
til at sætte retning på det fortsatte arbejde for at udvikle el-
ler afklare personens arbejdsevne, og dermed kvalificere den
efterfølgende sagsbehandling.
96 af de 97 kommuner, der har svaret på spørgeskemaet,
svarer, at de i praksis har undtaget sager om førtidspension
fra at blive forelagt rehabiliteringsteamet. 94 kommuner har
undtaget terminalsager fra at blive forelagt rehabiliterings-
teamet, 91 kommuner har undtaget åbenbare sager (hvor
sundhedskoordinatoren har udtalt sig), og 80 kommuner har
undtaget afslagssager.
Det er forskelligt, hvem der i praksis har kompetence til at
afgøre, om den enkelte sag om førtidspension skal for reha-
biliteringsteamet eller ej. Ofte er kompetencen delt på flere
personer, og i mange tilfælde bliver beslutningen truffet i
fællesskab. Især faglig koordinator, teamleder og sagsbe-
handler bliver angivet, som den eller de personer, der har
kompetence til at afgøre, om den enkelte sag skal for rehabi-
literingsteamet.
Kommunerne oplever det lettest at vurdere, om de kan afgø-
re sagen uden om rehabiliteringsteamet, når det drejer sig
om en terminalsag. 81 af de 97 kommuner, der har svaret på
spørgeskemaet, angiver, at de slet ikke synes, at det er
svært at vurdere, når det drejer sig om en terminalsag. 44
NÆSTEN ALLE
KOMMUNER HAR
AFGJORT SAGER
UDEN OM REHA-
BILITERINGS-
TEAMET
KOMMUNERNE
OPLEVER
TERMINALSAGER
SOM LETTEST AT
HÅNDTERE
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0008.png
8
kommuner angiver, at de slet ikke oplever det som en udfor-
dring, når der er tale om en åbenbar sag, og 47 angiver, at
de slet ikke oplever det som en udfordring, når der er tale
om en afslagssag.
Afslag på det foreliggende grundlag
Ankestyrelsen har gennemgået 36 sager, hvor kommunerne
har givet afslag på førtidspension på det foreliggende grund-
lag (§ 17, stk. 4).
Kommunerne har typisk givet afslag, fordi der ikke er den
nødvendige dokumentation til at vurdere helbred og arbejds-
evne.
I 34 ud af de 36 sager har vi vurderet, at kommunens afgø-
relse om afslag på førtidspension efter denne bestemmelse
er korrekt.
I to ud af de 36 sager har vi vurderet, at sagen burde have
været for rehabiliteringsteamet, inden afgørelsen om førtids-
pension blev truffet. De to sager ville vi have hjemvist til for-
nyet behandling og forelæggelse for rehabiliteringsteamet,
idet borgernes funktionsevne var nedsat i så betydelig grad,
at det ikke var utvivlsomt, at de ikke opfyldte betingelserne
for tilkendelse af førtidspension. Grunden til, at vi ville
hjemvise sagen, og ikke ændre kommunens afgørelse, er, at
vi vurderer, at sagen ikke kunne være undtaget fra hovedre-
gel i § 17, stk. 2, som siger, at rehabiliteringsteamet skal af-
give indstilling om, hvorvidt der er udviklingsperspektiv for
borgerens arbejdsevne.
TO AFSLAGSSA-
GER BURDE HAVE
VÆRET FOR
REHABILITE-
RINGSTEAMET
Hjemvisning
be-
tyder, at Ankesty-
relsen sender sa-
gen tilbage til
kommunen, som
skal behandle og
afgøre sagen igen.
Vi hjemviser ek-
sempelvis, hvis
der mangler op-
lysninger eller er
sket alvorlige
sagsbehandlings-
fejl.
Tilkendelse i åbenbare sager
Vi har gennemgået 44 sager, hvor kommunerne på baggrund
af udtalelse fra sundhedskoordinatoren har tilkendt førtids-
pension uden, at sagen har været for rehabiliteringsteamet
(såkaldte åbenbare sager efter § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1).
I 42 sager har vi vurderet, at kommunens afgørelse om til-
kendelse af førtidspension uden forelæggelse for rehabilite-
ringsteamet efter denne bestemmelse er korrekt.
I to sager har vi vurderet, at kommunen ikke skulle have af-
gjort sagen efter denne bestemmelse. I begge sager er krite-
rierne for åbenbar sag ikke opfyldt.
I 26 sager gik der under en måned fra sundhedskoordinato-
rens udtalelse. I ingen sager har kommunen brugt bemær-
kelsesværdigt lang tid på sagsbehandlingen.
TO SAGER OM
TILKENDELSE
SKULLE HAVE
VÆRET AFGJORT
EFTER ANDEN BE-
STEMMELSE
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0009.png
9
I otte ud af 14 sager, hvor unge personer har fået tilkendt
førtidspension efter denne bestemmelse, har kommunen væ-
ret opmærksom på at tilkende førtidspension fra den dag,
personen fyldte 18 år. I de resterende seks sager burde
kommunen have været hurtigere til at tilkende førtidspensi-
on. I en af disse sager gik der næsten fire år fra borgeren
fyldte 18, til vedkommende fik tilkendt førtidspension.
Tilkendelse i terminalsager
Vi har gennemgået 20 sager, hvor kommunen har tilkendt
førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet på
baggrund af, at personen er terminalt syg (såkaldte termi-
nalsager efter § 18, stk. 2., 2. pkt., litra 2).
I ALLE 20
TERMINALSAGER
ER AFGØRELSEN
KORREKT
Kommunens afgørelse er korrekt i alle 20 sager. Det stem-
mer overens med, at kommunerne i spørgeskemaundersø-
gelsen angiver terminalsager, som de sager, de har lettest
ved at vurdere, at de kan afgøre uden om rehabiliterings-
teamet.
Enkelte sager er overoplyst, idet kommunen unødvendigt har
indhentet yderligere dokumentation for helbredsforhold. I en
sag har kommunen uretmæssigt inddraget lægekonsulenten.
De fleste sager om terminalt syge personer er behandlet på
under en måned. Det er i overensstemmelse med formålet
med bestemmelserne, som netop er at fjerne unødige sags-
gange i kommunerne.
LÆSEVEJLEDNING
Den første del af rapporten (kapitel 2)
handler om kom-
munernes overordnede beslutninger om muligheden for at
undtage visse typer af sager om førtidspension fra at blive fo-
relagt rehabiliteringsteamet. Kapitlet er baseret på resultater-
ne af spørgeskemaundersøgelsen blandt kommunerne.
Den anden del af rapporten
er baseret på resultaterne af
sagsgennemgangen og handler om kommunernes praksis,
når
de afgør sager om førtidspension uden at forelægge dem for
rehabiliteringsteamet. Nærmere bestemt handler det om, om
de overholder Lov om social pension i de sager, som vi har
gennemgået.
I kapitel 3
vurderer vi kommunernes behand-
ling af sager om afslag efter § 17, stk. 4.
I kapitel 4
vurderer
vi kommunernes tilkendelser af førtidspension efter § 18 stk.
2, 2. pkt., litra 1 (åbenbare sager).
I kapitel 5
vurderer vi
kommunernes tilkendelser af førtidspension efter § 18, stk. 2,
2. pkt., litra 2 (sager hvor personen er terminalt syg).
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0010.png
10
I bilagene
kan du læse om den metode, som er lagt til grund
for undersøgelsen (bilag 1), og få indblik i det analyseskema,
som er brugt til at vurdere sagerne (bilag 2). Du kan også læ-
se om tidsfrister for sagsbehandlingen (bilag 3). Endelig kan
du i bilag 4 se kommunefordelte resultater fra sagsgennem-
gangen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0011.png
11
KAPITEL 2
Kommunerne har taget
bestemmelserne til sig
I dette kapitel vil vi beskrive kommunernes overordnede stil-
lingtagen til bestemmelserne om, at de kan undtage at fore-
lægge visse typer af sager om førtidspension for rehabilite-
ringsteamet. Vi vil også komme ind på, i hvor høj grad anven-
delsen af de tre bestemmelser bliver oplevet som en udfor-
dring i kommunerne.
§
DE TRE TYPER AF SAGER, SOM KOMMUNERNE KAN
AFGØRE UDEN OM REHABILITERINGSTEAMET
De tre typer af sager om førtidspension, som kommuner-
ne kan afgøre uden om rehabiliteringsteamet, er:
Afslag efter § 17, stk. 4:
Når kommunen vurderer,
at det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder betin-
gelserne for tilkendelse af førtidspension.
Tilkendelse efter § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1:
Når
kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at perso-
nens arbejdsevne ikke kan forbedres, og
sundhedsko-
ordinatoren har udtalt sig.
Tilkendelse efter § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 2:
Når
kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at perso-
nens arbejdsevne ikke kan forbedres, og
personen er
terminalt syg.
Resultaterne af den spørgeskemaundersøgelse, vi har gennem-
ført blandt landets kommuner, viser, at langt de fleste kom-
muner har besluttet at bruge muligheden for afgøre sager om
førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
INGEN KOMMUNER HAR ANGIVET, AT DE IKKE
VIL BRUGE MULIGHEDEN
Som figur 2.1. viser, angiver 82 kommuner, at de har truffet
en overordnet beslutning om, om de vil bruge bestemmelser-
ne. I 14 kommuner har de ikke taget overordnet stilling til be-
stemmelserne, og i en enkelt kommune har de angivet, at de
ikke ved, om de har truffet en overordnet beslutning.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0012.png
12
FIGUR 2.1 OM KOMMUNERNE HAR TRUFFET EN OVERORDNET BESLUTNING OM, OM DE VIL
BRUGE BESTEMMELSERNE
Note: N= 97. Svarene er angivet i absolutte tal.
Kilde: Ankestyrelsen 2018
Som det også fremgår af resultaterne senere i kapitlet, er det,
at en kommune ikke har taget stilling, ikke ensbetydende med,
at de ikke i praksis har brugt muligheden for at undtage visse
sager fra at blive forelagt rehabiliteringsteamet.
ALLE KOMMUNER,
DER HAR TAGET
STILLING, HAR
BESLUTTET AT
BRUGE
MULIGHEDEN.
Alle 82 kommuner, der har truffet en overordnet beslutning,
angiver, at de har besluttet sig for at bruge muligheden for at
afgøre sager uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet i en
eller flere af de tre typer af sager, som er omfattet af bestem-
melserne. Der er altså ingen kommuner, der
ikke
vil bruge be-
stemmelserne.
ISÆR TERMINALSAGER VIL KOMMUNERNE
GERNE UNDLADE AT FORELÆGGE FOR REHABI-
LITERINGSTEAMET
Som figur 2.2. nedenfor viser, har alle 82 kommuner, der har
besluttet sig for at bruge bestemmelserne, valgt at bruge dem
i sager om tilkendelse af førtidspension til terminalt syge per-
soner (§ 18, stk. 2, 2. pkt., litra 2).
79 af de 82 kommuner har besluttet sig for at bruge bestem-
melserne i sager om tilkendelse af førtidspension, hvor sund-
hedskoordinatoren har udtalt sig (§ 18, stk. 2, 2. pkt., litra 1
de såkaldte åbenbare sager). Se figur 2.2.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0013.png
13
En af de tre kommuner, der har valgt ikke at gøre brug af mu-
ligheden i denne specifikke type af sager, og dermed har valgt
at forelægge alle åbenbare sager for rehabiliteringsteamet, har
i bemærkningsfeltet begrundet det med, at det kan være godt
med den tværfaglige sparring i rehabiliteringsteamet, selvom
personen ikke nødvendigvis kommer i beskæftigelse. Kommu-
nen skriver, at rehabiliteringsteamet kan pege på andre tilbud,
som kan være relevante for personen.
Kommunerne er mindst tilbøjelige til at undtage af-
slagssager
Som det også fremgår af figur 2.2, er kommunerne mindst
tilbøjelige til at bruge muligheden for at undtage sager fra at
blive forelagt rehabiliteringsteamet, når det drejer sig om af-
slag (§ 17, stk. 4). Her angiver 75 af de 82 kommuner, at de
har besluttet sig for at bruge muligheden. Det vil sige, at det
stadig er langt størstedelen af kommunerne, der har besluttet
sig for at undtage disse sager fra at blive forelagt rehabilite-
ringsteamet.
Af de syv kommuner, der har besluttet, at afslagssager altid
skal for rehabiliteringsteamet, begrunder to kommuner det
med, at behandlingen i rehabiliteringsteamet kan være med til
at sætte retning på det fortsatte arbejde for at udvikle eller af-
klare personens arbejdsevne, og dermed kvalificere den efter-
følgende sagsbehandling.
§ 17, STK. 4,
BLIVER BRUGT
AF FÆRRE
KOMMUNER
FIGUR 2.2 HVILKE TYPER SAGER KOMMUNERNE HAR BESLUTTET AT BRUGE MULIGHEDEN FOR
IKKE AT FORELÆGGE EN PENSIONSSAG FOR REHABILITERINGSTEAMET
§ 18, stk. 2, 2. pkt. -
personen er terminalt syg
82
§ 18, stk. 2, 2. pkt. -
sundhedskoordinator har
udtalt sig
§ 17, stk. 4 - personen er
ikke berettiget til
førtidspension
60
65
70
75
79
75
80
85
Note: N=82. Kommunerne har haft mulighed for at angive flere paragraffer. Svarene er angivet i absolutte tal.
Kilde: Ankestyrelsen 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0014.png
14
KOMMUNERNE HAR BRUGT BESTEMMELSERNE I
PRAKSIS
Stort set alle kommunerne har brugt bestemmelserne i prak-
sis.
Som det fremgår af figur 2.3 er der kun én af de 97 kommu-
ner, der har besvaret spørgeskemaet, som har angivet, at de
aldrig har brugt bestemmelserne i praksis. Der er tale om en
kommune, som ikke har taget overordnet stilling til, om de vil
bruge bestemmelserne i praksis. Der er derfor ikke tale om, at
kommunen aktivt har fravalgt at bruge bestemmelserne.
ISÆR TERMINAL-
SAGER BLIVER
AFGJORT UDEN
OM REHABILITE-
RINGSTEAMET
Det er især sager, hvor personen er terminalt syg, som kom-
munerne i praksis har undladt at forelægge for rehabiliterings-
teamet. 94 kommuner svarer, at de i praksis har afgjort sager
om tilkendelse af førtidspension til terminalt syge personer
uden om rehabiliteringsteamet. Det stemmer godt overens
med, at det især er denne type sager, som kommunerne over-
ordnet set har besluttet sig for at undlade at forelægge for re-
habiliteringsteamet.
Der er færrest kommuner, som i praksis har undladt at fore-
lægge sager om afslag efter § 17, stk. 4, for rehabiliterings-
teamet. 80 af de 97 kommuner, der har besvaret spørgeske-
maet, svarer, at de har undladt at forelægge sager efter denne
paragraf for rehabiliteringsteamet. Dette stemmer også godt
overens med kommunernes overordnede beslutninger, da det
netop var afslagssager, som færrest kommuner angav, at de
havde besluttet sig for at undlade at forelægge for rehabilite-
ringsteamet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0015.png
15
FIGUR 2.3 I HVILKE TYPER SAGER KOMMUNERNE FAKTISK HAR BRUGT BESTEMMELSEN
Note: N=97. Kommunerne har haft mulighed for at angive flere paragraffer. Svarene er angivet i absolutte tal.
Kilde: Ankestyrelsen 2018
HVEM HAR KOMPETENCE TIL AT AFGØRE, OM
SAGEN SKAL FOR REHABILITERINGSTEAMET?
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvem der i den
enkelte sag har kompetence til at beslutte, om sagen kan af-
gøres uden at blive forelagt rehabiliteringsteamet.
MERE END EN
PERSON BESTEM-
MER, OM SAGEN
SKAL FOR TEAMET
I mange af kommunerne er der mere end én person eller funk-
tion, der har kompetence til at afgøre, om en sag skal for re-
habiliteringsteamet, og det fremgår også af kommunernes be-
svarelser, at det er udbredt, at beslutningen bliver taget i fæl-
lesskab mellem flere forskellige personer eller funktioner.
Som figur 2.4. viser, er der flest (38 kommuner), der har angi-
vet faglig koordinator som den (eller én af dem), der har kom-
petence til at afgøre, om en sag skal forelægges for rehabilite-
ringsteamet. En tredjedel af kommunerne (32 kommuner) har
anført teamlederen som en, der har kompetence til at afgøre,
om en sag skal for rehabiliteringsteamet, og lige knap en tred-
jedel (31 kommuner) har anført den eller de sagsbehandlere,
der sidder med sagen. 20 kommuner har anført faglig konsu-
lent som den, der kan tage beslutningen. Der er ikke nogen
markant forskel på de tre typer af sager (afslag, åbenbar sag
eller terminalsag) i forhold til, hvem der i den enkelte sag har
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0016.png
16
kompetencen til at bestemme, om sagen skal for rehabilite-
ringstemaet.
FIGUR 2.4 HVEM DER I DEN ENKELTE SAG HAR KOMPETENCE TIL AT AFGØRE, OM SAGEN
SKAL FOR REHABILITERINGSTEAMET
Note: N=96. Kommunerne har haft mulighed for at angive flere personer/funktioner. Én kommune er ikke blevet præsenteret
for spørgsmålet, da de ikke har truffet en overordnet beslutning om, om de vil undlade at forelægge visse sager om før-
tidspension for rehabiliteringsteamet, og da de heller ikke i praksis har undladt at forelægge en sag om førtidspension
for rehabiliteringsteamet. Svarene er angivet i absolutte tal.
Kilde: Ankestyrelsen 2018
37 kommuner har angivet, at det er en anden/andre, der har
kompetence til at beslutte, om en sag skal for rehabiliterings-
teamet. De fleste af disse har angivet pensionsnævnet (eller
lignende betegnelser), afdelingsleder (eller lignende betegnel-
ser) eller mødeleder (som antages at være mødeleder ved re-
habiliteringsteamet):
Pensionsnævnet/leder af pensionsnæv-
net/pensionsudvalget/pensionsteamet/pensionsmyndigheden
/bevillingsteamet (10)
Afdelingsleder/arbejdsmarkedschef/leder/social- og psykiatri-
chef/funktionsleder/jobcenterchef (9)
Mødeleder (ved rehabiliteringsteamet) (6)
Sundhedskoordinator (4)
Fagspecialist (4)
Sagsbehandlere (4)
Lægekonsulent (2)
Teamleder (2)
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0017.png
17
Direktionschef (1)
Faggruppemøde (1)
To områdeledere i et udvalg (1)
I den resterende del af rapporten vil vi beskrive resultaterne af
den juridiske gennemgang af 100 sager om førtidspension af-
gjort uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
KOMMUNERNE HAR BEDST STYR PÅ SAGER OM
TERMINALT SYGE PERSONER
Kommunerne har også haft mulighed for at angive, i hvor høj
grad de oplever, at det er en udfordring at vurdere, hvornår en
sag om førtidspension skal for rehabiliteringsteamet, og hvor-
når kommunen kan afgøre sagen uden forelæggelse for rehabi-
literingsteamet.
Resultaterne viser, at det er sager om tilkendelse til terminalt
syge personer, som kommunerne selv oplever som lettest at
håndtere. 81 af de 97 kommuner, der har besvaret spørge-
skemaet, svarer, at de slet ikke oplever det som en udfordring
at vurdere, om der er tale om en terminalsag, som de kan af-
gøre uden om rehabiliteringsteamet.
Til sammenligning svarer kun 47 af de 97 kommuner, at de
slet ikke oplever det som en udfordring at vurdere, hvornår
der er tale om en afslagssag, de kan afgøre uden om rehabili-
teringsteamet, og 44 kommuner oplever det slet ikke som en
udfordring at vurdere, hvornår der er tale om en åbenbar til-
kendelsessag, som de kan afgøre uden om rehabiliteringstea-
met.
81 KOMMUNER
OPLEVER
SLET IKKE
UDFORDRINGER
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0018.png
18
FIGUR 2.5 OM KOMMUNERNE GENERELT OPLEVER, AT DET ER EN UDFORDRING AT VURDERE,
OM DER ER TALE OM EN SAG, DE KAN AFGØRE UDEN FORELÆGGELSE FOR REHABILITE-
RINGSTEAMET (FORDELT PÅ DE TRE SAGSTYPER)
Ja, i høj
grad
I nogen
grad
I mindre
grad
Nej, slet
ikke
0
1
0
18
14
6
29
34
7
47
44
81
3
4
3
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
Ved ikke
§ 17, stk. 4 - hvor det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtidspension.
§ 18, stk. 2, 2. pkt. - hvor det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og
sundhedskoordinatoren har udtalt sig.
§ 18, stk. 2, 2. pkt. - hvor det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og
personen er terminalt syg.
Note: N=97
Kilde: Ankestyrelsen 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0019.png
19
KAPITEL 3
Afslag på det foreliggende
grundlag
Hvis kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at en
borger ikke er berettiget til førtidspension, kan kommu-
nen vælge at afgøre sagen uden forudgående forelæggel-
se for rehabiliteringsteamet (Lov om social pension, § 17,
stk. 4).
Formålet er at forenkle sagsbehandlingsprocessen i de
sager, hvor kommunen vurderer, at udfaldet af sagen på
forhånd er klart. Ved at give kommunerne mulighed for
at undlade at forelægge disse sager for rehabiliterings-
teamet, vil man fjerne unødige sagsgange i kommunerne
og forkorte sagsbehandlingstiden. Hermed får borgerne
hurtigere en afgørelse. For de borgere, som modtager af-
slag på førtidspension, vil kommunerne hurtigere kunne
komme i gang med at behandle sagen med henblik på de
udviklingsaktiviteter/forsørgelsesgrundlag, som de i ste-
det vurderer, at borgeren er berettiget til.
§
Borgerne kan kla-
ge over, at kom-
munen har valgt
at behandle sagen
uden at forelægge
den for rehabilite-
ringsteamet. Vi
henviser til Anke-
styrelsens princip-
afgørelse 40-17.
34 AF 36 SAGER
ER BEHANDLET
KORREKT
SAMMENFATNING OG ANBEFALINGER
Ankestyrelsen har gennemgået 36 sager, hvor kommunen har
givet afslag på førtidspension efter denne bestemmelse. De
overordnede resultater af gennemgangen af sagerne er:
I 34 ud af de 36 sager har vi vurderet, at kommunens afgø-
relse om afslag på førtidspension uden forelæggelse for re-
habiliteringsteamet efter denne bestemmelse er korrekt.
I to ud af de 36 sager har vi vurderet, at sagen burde have
været forelagt rehabiliteringsteamet, fordi det ikke er utvivl-
somt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for tilkendelse
af førtidspension. I begge sager er det lægeligt dokumenteret
og fremgår af yderligere oplysninger i sagen, at borgerens
funktionsevne er nedsat i betydelig grad.
I langt de fleste af de 34 sager, hvor kommunen korrekt har
givet afslag på førtidspension på det foreliggende grundlag,
er der ikke den nødvendige dokumentation i sagen til at vur-
dere hverken helbred eller arbejdsevne. Dermed er det
utvivlsom, at personen ikke har ret til førtidspension.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0020.png
20
Anbefalinger til kommunerne:
Du skal som sagsbehandler altid foretage en konkret
vurdering i hver sag. Oplysninger om borgerens meget
nedsatte funktionsevne kan pege på, at det
ikke
er
utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for
førtidspension, på trods af, at borgerens arbejdsevne
ikke er afklaret. I sådanne tilfælde skal sagen for reha-
biliteringsteamet inden afgørelsen.
ARBEJDSEVNEN
SKAL IKKE ALENE
VURDERES UD
FRA LÆGELIGE
OPLYSNINGER
Du skal som sagsbehandler ikke kun vurdere arbejds-
evnen ud fra de lægelige oplysninger, men også ud fra
øvrige oplysninger, såsom beskæftigelsesmæssige, so-
ciale og familiemæssige oplysninger. Derfor skal du væ-
re opmærksom på, om der er øvrige forhold i borgerens
liv, som gør, at det
ikke
er utvivlsomt, at borgeren ikke
opfylder betingelserne for førtidspension på trods af, at
der stadig er behandlingsmuligheder.
Det vil typisk være utvivlsomt, at borgeren ikke opfyl-
der betingelserne for førtidspension, hvis det fremgår af
sagens oplysninger, at borgeren helbredsmæssigt ikke
er færdigudredt eller -behandlet. I den forbindelse skal
vi påpege, at der skal være tale om relevante hel-
bredsmæssige udredninger og/eller behandlinger, som
har betydning for borgerens arbejdsevne.
Det skal være dokumenteret, at borgerens arbejdsevne
er afklaret og prøvet udviklet i retvisende afklaringsfor-
løb. Er dette ikke tilfældet, eksempelvis fordi skånebe-
hov ikke er opfyldt, vil det formentlig føre til den vurde-
ring, at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder be-
tingelserne for førtidspension.
§
KOMMUNERNE GIVER TYPISK AFSLAG, FORDI
DET IKKE ER MULIGT AT VURDERE HELBRED OG
ARBEJDSEVNE
Det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelser-
ne for tilkendelse af førtidspension, når der ikke er den
nødvendige dokumentation i sagen til, at kommunen kan
vurdere borgerens helbred og/eller arbejdsevne.
Det kan også være tilfældet i de sager, hvor borgeren er
tilstrækkelig udredt, men hvor sagens oplysninger doku-
menterer, at borgerens arbejdsevne ikke er nedsat i en
sådan grad, at kommunen kan tilkende førtidspension.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0021.png
21
I disse tilfælde kan kommunen derfor give afslag på før-
tidspension uden at forelægge sagen for rehabiliterings-
teamet.
MANGLENDE AF-
KLARING AF HEL-
BRED OG AR-
BEJDSEVNE BE-
TYDER AFSLAG
Borgerens helbred og arbejdsevne er ikke afklaret
I langt de fleste af de sager, vi har gennemgået, hvor kommu-
nen har givet afslag på førtidspension, uden at sagen har væ-
ret for rehabiliteringsteamet, mangler der den nødvendige do-
kumentation til at vurdere borgerens helbred og arbejdsevne. I
disse sager har kommunens afgørelse altså været korrekt.
I det følgende vil vi beskrive en sag, hvor kommunen retmæs-
sigt har givet afslag grundet manglende helbredsmæssig og
arbejdsmæssig afklaring:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0022.png
22
AFSLAG PÅ GRUND AF MANGLENDE AFKLARING AF
HELBREDSMÆSSIG TILSTAND OG ARBEJDSEVNE
KORREKT AFGØRELSE
Sagen handler om en midaldrende kvinde med uden-
landsk baggrund. Hun lider af kroniske smerter i bevæ-
geapparatet og slidgigt. Kvinden har behov for at blive
skånet for fysisk belastende arbejde. Der er ikke behand-
lingsmuligheder, dog afventer hun undersøgelse hos
reumatolog. Sundhedskoordinatoren peger på mulighed
for yderligere træning.
Hun er ufaglært og har 9 års arbejdserfaring. Hendes
danskkundskaber er ringe. Hun var på arbejdsmarkedet
frem til sygemelding i 2007. Rehabiliteringsteamet har i
november 2017 peget på behov for praktik, træning og
mentorstøtte. I forbindelse med aktuel deltagelse i sit
andet ressourceforløb er hun i virksomhedspraktik tre
gange om ugen ca. fem timer ugentlig med tilknyttet
virksomhedsmentor. Hun oplever behov for støtte og me-
re intensiv opfølgning i praktikken.
Hendes helbredsmæssige udredning er ikke afsluttet, da
hun afventer den planlagte undersøgelse. Desuden er
hendes arbejdsevne ikke afklaret, idet hun er i gang med
praktik, som ikke er optimal og derfor ikke retvisende af-
spejler hendes arbejdsevne. Hun har selv peget på, at
hun mangler opfølgning og støtte i praktikken. Derfor op-
fylder hun ikke betingelserne for at få tilkendt førtidspen-
sion.
Borgerens arbejdsevne er ikke afklaret
I sagen, som vi har beskrevet ovenfor, er hverken helbredstil-
stand eller arbejdsevne afklaret. I tre andre sager er borgerens
helbredstilstand afklaret, men der mangler afklaring af ar-
bejdsevnen. I disse tre sager er kommunens afgørelse også
korrekt.
Alle tre sager har været forelagt rehabiliteringsteamet kort in-
den, borgeren søgte om førtidspension. Teamet har peget på
behov for afklaring og udvikling af arbejdsevne i et ressource-
forløb i alle sagerne. Umiddelbart derefter har borgeren valgt
at søge førtidspension på det foreliggende grundlag. I det føl-
gende beskriver vi en af disse tre sager.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0023.png
23
AFKLARING AF ARBEJDSEVNEN MANGLER - KOR-
REKT AFGØRELSE
Sagen handler om en kvinde i starten af 60´erne med
udenlandsk baggrund. Hun lider af depression, angst og
slidgigt i knæ. Der er ikke yderligere behandlingsmulig-
heder. Hun har vist en meget lille effektiv arbejdsindsats
i flere afklaringsforløb. Hun har dog profiteret af mentor-
støtte.
Kvindens voksne barn lider af infantil autisme og bor
hjemme. Hun bruger mange ressourcer på at hjælpe sit
barn.
Kvinden er ufaglært og har ringe danskkundskaber. Hun
har senest været på det ordinære arbejdsmarked i 2006.
Hun er tilkendt ressourceforløb i maj 2018, og rehabilite-
ringsteamet har anbefalet en rundbordssamtale med det
voksne barns rådgiver. Teamet har også anbefalet men-
torstøtte og virksomhedspraktik.
UAFKLARET
ARBEJDSEVNE
BETYDER OGSÅ
AFSLAG
Kommunen vurderer korrekt, at kvindens arbejdsevne er
uafklaret, idet hun bruger mange ressourcer i hjemmet.
Derfor skal hendes funktionsevne i hjemmet afklares,
herunder hvorvidt der er mulighed for, at hendes voksne
barn får hjælp og støtte udefra. Først derefter kan hun
deltage i erhvervsrettede afklarings- og udviklingsforløb
med henblik på afklaring af arbejdsevnen. Det er ikke af-
klaret, om støtte og hjælp til kvindens voksne barn vil
kunne føre til, at hendes ressourcer i et vist omfang vil
kunne bruges på arbejdsmarkedet, eventuelt i et fleks-
job.
Det er vigtigt at pointere, at dette ikke betyder, at en
borger ikke skal bruge ressourcer på forældreskab og
familie. Dog er der tilfælde, hvor borgerens familiesitua-
tion gør, at borgeren bruger uforholdsvis mange ressour-
cer i hjemmet. I det tilfælde skal der afklares, hvorvidt
det er muligt for borgeren og familien at få støtte og
hjælp, som netop kan muliggøre, at borgeren bruger en
del af sine ressourcer på arbejdsmarkedet.
SAGEN BURDE HAVE VÆRET FOR REHABILITE-
RINGSTEAMET
I to ud af 36 sager har vi vurderet, at kommunen burde have
forelagt sagen rehabiliteringsteamet inden afgørelsen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0024.png
24
Vi har ikke taget stilling til, hvorvidt borgeren er berettiget til
førtidspension. I stedet har vi vurderet, at det ikke er utvivl-
somt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for førtidspensi-
on.
De to sager ville Ankestyrelsen have hjemvist til fornyet be-
handling og forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Borgernes
funktionsevne er nemlig nedsat i så betydelig grad, at det ikke
er utvivlsomt, at de ikke opfylder betingelserne for tilkendelse
af førtidspension.
Lægelige oplysninger og funktionsbeskrivelse i eget
hjem viser betydeligt nedsat funktionsevne
I den ene sag, som vi ville have hjemvist til fornyet behand-
ling, er der lavet funktionsbeskrivelse i eget hjem, som viser,
at borgerens funktionsevne er nedsat i betydelig grad. I virk-
somhedspraktik har borgeren udvist en effektiv arbejdsindsats
på kun et par timer ugentligt:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0025.png
25
REHABILITERINGSTEAM BURDE HAVE VURDERET
SAGEN
Sagen handler om en midaldrende kvinde med smerter i
bevægeapparatet, især i hænderne grundet slidgigt.
Kvinden lider også af langvarig nedtrykthed, social fobi
og irritabel tyktarm. Hun har haft lang og stabil tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet med ufaglært arbejde i 30 år
frem til sygemelding i 2009.
I 2016 har hun været i praktik i tre måneder, hvor hun
har haft lettere serviceopgaver. Hendes arbejdstid var ni
timer ugentligt med en effektiv arbejdsindsats på 60 pro-
cent.
I funktionsafklaring i eget hjem i 2017 er det konklude-
ret, at det er svært at se, at hun vil have mulighed for at
varetage arbejde, der kræver nogen form for fysisk ka-
pacitet. Egen læge vurderer, at funktionsevnen er nedsat
til det ubetydelige. Lægen henviser hende til klinik for
funktionelle lidelser, men vurderer samtidig, at det ikke
vil ændre på hendes nedsatte funktionsniveau. Der er ik-
ke yderligere behandlingsmuligheder, og sammenholdt
med en betydeligt nedsat funktionsevne er det ikke
utvivlsomt, at hun ikke opfylder betingelserne for førtids-
pension. Derfor vurderer vi, at rehabiliteringsteamet
skulle have taget stilling til, hvorvidt der er mulighed for
at udvikle hendes arbejdsevne, og hvilke indsatser der i
så fald skulle iværksættes.
Lægelige oplysninger og beskæftigelsesrettede tilbud
viser betydeligt nedsat funktions- og arbejdsevne
I den anden sag, som vi ville have hjemvist til fornyet behand-
ling, fremgår det ligesom i foregående sag, at borgerens funk-
tionsevne er nedsat i betydelig grad:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0026.png
26
REHABILITERINGSTEAM BURDE HAVE VURDERET
SAGEN
Sagen handler om en midaldrende kvinde, der lider af
angst, depressionstendens og overforbrug af alkohol.
Hun er forsøgt behandlet med antidepressiv medicin og
samtalebehandling, dog uden effekt. Hun er blevet anbe-
falet at deltage i en angstpakke, men hun er ifølge sa-
gens oplysninger ikke interesseret i yderligere behand-
ling. Hun har ikke været hos egen læge siden 2016. Hun
isolerer sig i sin lejlighed, drikker alkohol for at dulme
angsten og har næsten ingen sociale kontakter.
Kvinden har tidligere haft tilknytning til arbejdsmarkedet
i forskellige ufaglærte stillinger, senest i 2007. Der har
været sat flere beskæftigelsesmæssige forløb i gang,
uden at det har ført til øget tilknytning til arbejdsmarke-
det. Hun har senest deltaget i et vejlednings- og opkvali-
ficeringskursus i 2018, hvor hun er mødt frem to gange
og er udeblevet fra resten af forløbet.
FUNKTIONS- OG
ARBEJDSEVNE
ER NEDSAT I
BETYDELIG GRAD
Vi vurderer, at sagen burde have været for rehabilite-
ringsteamet. Det fremgår af sagens oplysninger, at kvin-
dens funktions- og arbejdsevne er nedsat i betydelig
grad grundet helbredet. Relevant behandling har været
uden effekt, og det er uklart, hvorvidt hendes manglende
interesse i at deltage i yderligere behandling er udtryk for
manglende motivation eller udtryk for, at hun i virke-
ligheden ikke er i stand til at deltage i behandlingen.
Hun har desuden et langvarigt fravær fra arbejdsmarke-
det, som det ikke har været muligt at afhjælpe med for-
skellige beskæftigelsesmæssige tiltag. Det skyldes, at
hun ikke kunne deltage grundet sin angst. Samlet set
vurderer vi, at det ikke er utvivlsomt, at hun ikke opfyl-
der betingelser for førtidspension.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0027.png
27
KAPITEL 4
§
Tilkendelse i åbenbare sager
I sager, hvor det er åbenbart, at borgeren ikke kan for-
bedre sin arbejdsevne, kan kommunen tilkende førtids-
pension uden at forelægge sagen for rehabiliteringstea-
met. Der er dog krav om, at sundhedskoordinatoren ud-
taler sig i sagen, medmindre personen er terminalt syg.
Det karakteristiske ved disse såkaldte åbenbare sager
om førtidspension (Lov om social pension § 18, stk. 2, 2.
pkt., litra 1) er, at helbredsforholdene i sig selv altid er
tilstrækkelige til at konstatere, at borgeren opfylder be-
tingelserne for førtidspension. Den svært nedsatte ar-
bejdsevne, som ikke kan udvikles, kan skyldes medfødte
eller tidligt erhvervede tilstande, senere erhvervede til-
stande eller varigt svært nedsat funktionsevne, som ikke
lader sig kompensere.
Sundhedskoordinatoren skal udtale sig
Sundhedskoordinatoren skal udtale sig, når kommunen
overvejer at behandle sagen uden forlæggelse for tea-
met.
Udtalelsen skal være skriftlig og indeholde en sundheds-
faglig vurdering af, om det ud fra sagens oplysninger må
anses for at være helt åbenbart, at borgerens arbejdsev-
ne ikke kan forbedres.
Udtalelsen fra sundhedskoordinatoren er ikke en afgørel-
se. Det er kommunen, der afgør, om sagen skal overgå
til behandling efter pensionsreglerne, eller om sagen skal
forelægges for rehabiliteringsteamet. Sundhedskoordina-
torens udtalelse indgår dog med betydelig vægt i kom-
munens vurdering.
Sundhedskoordinatoren kan tage udgangspunkt i
fire kriterier
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har
udarbejdet et skema til brug for vurderingen af, om det
er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsev-
ne. Her opstiller de fire kriterier, som samlet set viser, at
det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejds-
evne. Det er valgfrit for kommunerne, om de vil bruge
det pågældende skema.
De fire kriterier er:
Vi henviser til Be-
kendtgørelse nr.
1092 af 3. august
2016, Vejledning
nr. 9059 af 16.
januar 2019, Vej-
ledning nr. 9465
af 27. maj 2016
samt bemærknin-
ger til Lovforslag L
145, 2015/2016
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0028.png
28
1. Evnen til at varetage almindelige dagligdags akti-
viteter er meget svært nedsat i et omfang, hvor
støtteforanstaltninger af praktisk, social eller ple-
jekarakter allerede er iværksat i fornødent om-
fang. Det vurderes, at yderligere støtte ikke kan
forbedre funktionsevnen.
2. Helbredsforholdene er i sig selv tilstrækkelige til
at forklare borgerens nedsatte funktionsevne.
3. Der foreligger en klar diagnose, relevant behand-
ling er gennemført, og prognosen er sikker.
4. Prognosen indebærer, at funktionsevnen, og der-
med arbejdsevnen, ikke kan udvikles gennem be-
handling eller træning.
SAMMENFATNING OG ANBEFALINGER
Vi har gennemgået 44 sager, hvor kommunerne på baggrund
af udtalelse fra sundhedskoordinatoren har tilkendt førtidspen-
sion uden, at sagen har været for rehabiliteringsteamet. De
overordnede resultater af sagsgennemgangen er:
42 AF 44 SAGER
ER BEHANDLET
KORRET
I 42 af de 44 sager har vi vurderet, at kommunens af-
gørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæg-
gelse for rehabiliteringsteamet efter denne bestemmel-
se er korrekt.
I samtlige sager har kommunen fulgt sundhedskoordi-
natorens indstilling om, at kommunen kan behandle sa-
gen uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, og at
de kan tilkende borgeren førtidspension på baggrund af
helbredsforholdene.
I to sager har vi vurderet, at kommunen ikke skulle ha-
ve afgjort sagen efter denne bestemmelse. I begge sa-
ger er kriterierne for åbenbar sag ikke opfyldt.
I 26 sager gik der under en måned fra sundhedskoordi-
natorens udtalelse, til personen fik tildelt førtidspensi-
on. I ingen sager har kommunen brugt bemærkelses-
værdigt lang tid på sagsbehandlingen.
I otte ud af 14 sager, hvor unge personer har fået til-
kendt førtidspension efter denne konkrete bestemmel-
se, har kommunen været opmærksom på at tilkende
DE FLESTE SAGER
BLEV BEHANDLET
PÅ UNDER EN
MÅNED
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0029.png
29
førtidspension fra den dag, personen fyldte 18 år. I de
resterende seks sager burde kommunen have været
hurtigere til at tilkende førtidspension. I en af sagerne
gik der næsten fire år, fra borgeren fyldte 18 år, til
vedkommende fik tilkendt førtidspension.
ALLE FIRE
KRITERIER SKAL
VÆRE OPFYLDT
Anbefalinger til kommunerne
I sager, hvor sundhedskoordinatoren tager udgangs-
punkt i skemaet udarbejdet af STAR (se indledningen til
kapitlet) og vurderer, at ikke alle fire kriterier er op-
fyldt, bør kommunen ikke afgøre sagen uden forelæg-
gelse for rehabiliteringsteamet. I så fald skal kommu-
nen behandle sagen efter § 18, stk. 1.
Kommunen skal sørge for, at sundhedskoordinatoren
har de nødvendige oplysninger til at kunne udtale sig i
sagen. Det kan eksempelvis være oplysninger om den
hjælp, som borgeren får, og om borgerens funktionsev-
ne i hjemmet.
Det skal være tydeligt for sundhedskoordinatoren, at en
sag enten skal vurderes som åbenbar (§ 18, stk. 2, 2.
pkt., litra 1) eller terminal (§ 18 stk. 2, 2. pkt., litra 2).
Kun ved de åbenbare sager skal sundhedskoordinatoren
forholde sig til de fire kriterier om bl.a. borgerens funk-
tionsevne, diagnose og behandlingsmuligheder.
I sager, hvor der er de nødvendige lægelige og andre
oplysninger om, at borgeren, før vedkommende er fyldt
18 år, har en varigt og væsentligt meget nedsat funkti-
ons- og arbejdsevne, skal du som sagsbehandler være
opmærksom på at forberede sagen, sådan at tilkendel-
se og udbetaling af pension kan ske med virkning fra
den dag, borgeren fylder 18 år.
Hvis kommunen ikke når at forberede sagen i tide, skal
kommunen tilkende førtidspension med virkning fra den
dag, borgeren fylder 18 år. Vi henviser til Ankestyrel-
sens principafgørelse 68-14.
Hvis helbredsmæssige forhold, som ikke kan forbedres
ved yderligere behandling, fuldt ud forklarer borgerens
betydeligt nedsatte arbejdsevne, skal kommunen ikke
bruge tid på at overoplyse sagen om eksempelvis ud-
dannelsesbaggrund eller tidligere beskæftigelsesforhold.
EN SAG ER ENTEN
ÅBENBAR
ELLER
TERMINAL
FORBERED FØR-
TIDSPENSION,
FØR DEN UNGE
FYLDER 18 ÅR
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0030.png
30
SAGER, SOM BURDE HAVE VÆRET FORELAGT
REHABILITERINGSTEAMET
Ufuldstændig udtalelse fra sundhedskoordinator
Sundhedskoordinatoren skal udtale sig fyldestgørende, for at
kommunen kan vælge at afgøre sagen uden, at den har været
for rehabiliteringsteamet. I de tilfælde, hvor kommunen tager
udgangspunkt i skemaet udarbejdet af STAR (se indledningen
til kapitlet), definerer vi fyldestgørende, som at alle fire kriteri-
er for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen,
er opfyldt.
I de sager, som vi har gennemgået til brug for undersøgelsen,
har sundhedskoordinatoren i én sag ikke bekræftet, at alle fire
kriterier er opfyldt.
Efter sundhedskoordinatorens råd i udtalelsen har kommunen
indhentet aktuelle helbredsoplysninger, som understreger, at
der ikke er yderligere behandlingsmuligheder. Vi vurderer, at
kommunen derefter enten skulle have indhentet en fornyet
vurdering fra sundhedskoordinatoren eller have forelagt sagen
for rehabiliteringsteamet.
Vi vurderer dog, at kommunens afgørelse om at tilkende før-
tidspension er rigtig. Oplysningerne i sagen peger på varigt
meget svært nedsat funktionsevne som følge af sygdommen.
Afgørelsen skulle dog have været truffet efter rehabiliterings-
teamets indstilling (jf. § 18, stk. 1) eller efter en fornyet vur-
dering fra sundhedskoordinatoren, hvor sundhedskoordinator
bekræfter, at alle fire kriterier er opfyldt. I boksen nedenfor
beskriver vi sagen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0031.png
31
SAGEN BURDE HAVE VÆRET FORELAGT FOR SUND-
HEDSKOORDINATOREN IGEN ELLER HAVE VÆRET
FORELAGT FOR REHABILITERINGSTEAMET
Sagen handler om en midaldrende mand, som har fået
svær fysisk og kognitiv funktionsnedsættelse efter en
blodprop i hjernen. Han har deltaget i relevant genop-
træningsforløb, og der kunne ikke peges på yderligere
behandlingsmuligheder. Det er lægeligt vurderet, at der
alene er udviklingspotentiale i forhold til at blive mere
selvhjulpen i det daglige. Hans aktuelle funktionsniveau
er sådan, at han selv med massiv støtteindsats ikke er i
stand til at bo i eget hjem.
Sundhedskoordinatoren har vurderet, at det ikke er do-
kumenteret, at behandlingsmulighederne er udtømte el-
ler udsigtsløse. Det skyldes, at stationær tilstand ved
blodprop i hjernen først indtræder efter et års genoptræ-
ning, og på tidspunktet for sundhedskoordinatorens udta-
lelse har manden endnu ikke været genoptrænet i et år.
Sundhedskoordinatoren har vurderet, at der skal indhen-
tes statusattest fra egen læge med henblik på vurdering
af prognosen.
Efter sundhedskoordinatorens vurdering har kommunen
indhentet den aktuelle status fra genoptræningscentret.
Her fremgår det, at alle behandlingsmuligheder er ud-
tømte.
Vi vurderer ikke, at dette var tilstrækkeligt grundlag for
at afgøre sagen uden forelæggelse for rehabiliterings-
teamet. Kommunen skulle enten have forelagt sagen for
sundhedskoordinatoren igen efter at have indhentet nye
helbredsoplysninger. Eller kommunen kunne have valgt
at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet og afgøre
den efter en anden bestemmelse (§ 18, stk. 1).
Kommunens vurdering af, at der er tale om en åbenbar
sag, er ikke korrekt
I en sag er vi ikke enige i kommunens vurdering af, at der er
tale om en åbenbar sag, da det ikke er åbenbart, at helbreds-
forholdene ikke kan forbedres. Dette selvom sundhedskoordi-
natoren vurderer, at kommunen kan afgøre sagen uden fore-
læggelse for rehabiliteringsteamet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0032.png
32
SAGEN BURDE HAVE VÆRET FOR REHABILITE-
RINGSTEAMET, DA DET IKKE ER ÅBENBART, AT AR-
BEJDSEVNEN IKKE KAN FORBEDRES
Sagen handler om en borger i 20´erne, der lider af para-
noid skizofreni og ADHD. Han har tidligere haft misbrug
af hash, amfetamin og alkohol. Hans misbrug ophørte for
nogle år siden.
Borgeren er aktuelt tilknyttet lokalpsykiatrien, men har
svært ved at følge behandling med antipsykotisk medicin.
Han er følsom over for støj, let stressbar, har tankemyl-
der og isolerer sig socialt. Han har forfølgelsesforestillin-
ger og en følelse af at blive overvåget. Egen læge vurde-
rer, at der er chance for, at han kan blive stabil, hvis det
er indtaget af hash, der er årsagen til psykosen. En spe-
ciallæge i psykiatri vurder, at han har livslangt behov for
psykiatrisk behandling, og at han ikke har nogen ar-
bejdsevne uanset skånehensyn.
Borgeren har afsluttet folkeskolens 10. klasse og har al-
drig haft kontakt til det ordinære arbejdsmarked. Han
har deltaget i flere praktikker, herunder en af cirka 2 års
varighed, mens han stadig havde et aktivt misbrug. Han
har tidligere forsøgt flere uddannelser, som blev afbrudt
efter kort tid. Der har siden januar 2015 ikke været no-
get beskæftigelsesrettet tilbud. Han har en mentor, som
han ser en gang ugentligt.
Sundhedskoordinatoren konkluderer, at sagen kan afgø-
res uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
Kommunen har vurderet, at borgerens arbejdsevne er
varigt nedsat til det ubetydelige i ethvert erhverv på
grund af helbredsmæssige forhold. Kommunen har lagt
vægt på de lægelige oplysninger i sagen, samt at borge-
ren ikke har haft mulighed for at opnå kontakt til ar-
bejdsmarkedet.
Vi vurderer, at sagen burde have været forelagt for re-
habiliteringsteamet, fordi det ikke er åbenbart, at ar-
bejdsevnen ikke kan forbedres. Det baserer vi på, at der
i sagen er beskrevet bedring af psykiske gener, når bor-
geren har fulgt medicinering for psykisk sygdom. Funkti-
onsevneafklaring i eget hjem fra 2016 har vist, at han
kunne klare nogle aktiviteter i hjemmet. Desuden er se-
neste afklaring af arbejdsevnen sket, mens borgeren sta-
dig havde et aktivt misbrug af hash, amfetamin og alko-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0033.png
33
hol. Der er ikke foretaget nogen retvisende afklaring af
arbejdsevnen, siden misbruget er ophørt. Vi er således
ikke enige i sundhedskoordinatorens eller kommunens
vurdering af, at det er åbenbart, at arbejdsevnen ikke
kan forbedres.
§
LIGELIG FORDE-
LING MELLEM
BORGERE MED
MEDFØD-
TE/TIDLIGE
SKADER OG SE-
NERE ERHVERVE-
DE SKADER
TYPISKE ÅRSAGER TIL, AT KOMMUNEN HAR
TILKENDT FØRTIDSPENSION I ÅBENBARE SA-
GER
Det er helt åbenbart, at borgeren ikke kan forbedre sin
arbejdsevne, når det er dokumenteret, at borgeren enten
har:
medfødte eller tidligt erhvervede skader eller lidelser,
hvor behandlingsmulighederne er udtømte/udsigtsløse,
senere erhvervede skader og alvorlige lidelser, hvor
behandlingsmulighederne er udtømte/udsigtsløse
eller
meget svært nedsat funktionsevne, som ikke lader sig
kompensere (Jf. Vejledning nr. 9465 af 27. maj 2016).
I de sager, som vi har gennemgået, er der en nogenlunde lige-
lig fordeling mellem borgere med medfødte/tidligt erhvervede
skader og borgere med senere erhvervede skader.
Ud af 42 sager er der 19, hvor borgeren har medfødte eller tid-
ligt erhvervede skader eller lidelser, hvor behandlingsmulighe-
derne er udtømte. I 22 sager har borgeren senere erhvervede
skader og alvorlige lidelser, hvor behandlingsmulighederne er
udtømte eller udsigtsløse. I én sag har borgeren meget svært
nedsat funktionsevne, som ikke lader sig kompensere, og som
ikke hører under de to øvrige kategorier.
Åbenbar sag grundet meget svært nedsat funktionsevne
Kun i en sag er det dokumenteret, at borgeren har meget
svært nedsat funktionsevne, som ikke lader sig kompensere. I
det følgende vil vi beskrive, hvorfor vi er enige i kommunens
vurdering af, at der er tale om en sag, der kan kategoriseres
som en åbenbar sag.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0034.png
34
ÅBENBAR SAG, HVOR BORGERENS MEGET SVÆRT
NEDSATTE FUNKTIONSEVNE IKKE LADER SIG KOM-
PENSERE
Sagen handler om en kvinde i 60´erne, som udover at
lide af svær KOL, også lider af ængstelig personligheds-
struktur, angst og depression samt slidgigt i lænd og hof-
te. Egen læge vurderer, at hvis ikke kvindens mand tog
sig af husførelsen, ville hun være plejekrævende. På
grund af hendes helbredstilstand har det ikke været mu-
ligt at afklare arbejdsevnen. Alle behandlingsmuligheder
er udtømte. Hun har netop været i behandlingsforløb for
brystkræft. Egen læge vurderer, at ressourceforløb er
udsigtsløst og eventuelt til skade for hende.
Hun har ingen uddannelse og har tidligere haft ufaglært
arbejde, senest i 2013. Hun har i 2016 haft et mentorfor-
løb, og der er arbejdet med at komme ud at gå ture og få
en mere indholdsrig hverdag. Der er også forsøgt med
værkstedsafklaring, hvor hun havde en enkelt fremmø-
dedag. Forløbet blev afbrudt på grund af hendes hel-
bredsforhold.
Sundhedskoordinatoren har vurderet, at alle fire kriterier
for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens
arbejdsevne, er opfyldt.
Vi er enige med kommunen i, at der er tale om en åben-
bar sag, da der ikke er yderligere behandlingsmulighe-
der, og det grundet hendes helbred ikke har været muligt
at gennemføre et afklaringsforløb. Der beskrives et bety-
deligt nedsat funktionsniveau i hverdagen og behov for
meget støtte og hjælp. Det er ikke noget, der tyder på,
at hendes meget nedsatte funktionsevne kan kompense-
res ved hjælpemidler eller på anden måde.
§
DE FLESTE SAGER BLEV AFGJORT HURTIGT
Det er først dokumenteret, at det er en åbenbar sag,
som kommunen kan afgøre uden forelæggelse for rehabi-
literingsteamet, fra det tidspunkt, hvor der er en udtalel-
se fra sundhedskoordinatoren om, at arbejdsevnen ikke
kan forbedres grundet helbredsmæssige forhold. Derefter
skal kommunen begynde en sag om førtidspension. Der
er ikke fastsat tidsfrister for kommunens pligt til at påbe-
gynde førtidspensionssag, når det er dokumenteret, at
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0035.png
35
der er tale om en åbenbar sag.
I langt de fleste sager har kommunen afgjort sagen kort efter,
det blev dokumenteret, at borgeren ikke kan forbedre sin ar-
bejdsevne. I 26 sager gik der under en måned fra sundheds-
koordinatorens udtalelse til afgørelsen. I ingen sager har
kommunen brugt bemærkelsesværdigt lang tid på sagsbe-
handlingen.
Unge borgere med en betydeligt nedsat funktionsevne
Vi har gennemgået 14 sager, hvor unge personer med en be-
tydeligt nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning
fik tilkendt førtidspension efter denne bestemmelse.
I otte sager har kommunen været opmærksom på at give før-
tidspension med virkning fra den dag, borgeren fylder 18 år.
I OTTE UD AF 14
SAGER HAR KOM-
MUNEN FORBE-
REDT SAGEN I
GOD TID, INDEN
BORGEREN FYLD-
TE 18 ÅR
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0036.png
36
EKSEMPEL PÅ GOD SAGSBEHANDLINGSPRAKSIS,
HVOR KOMMUNEN TILKENDTE FØRTIDSPENSION,
FRA BORGEREN FYLDTE 18 ÅR
I denne sag er kommunens afgørelse et fint eksempel på
håndtering af førtidspension til unge med udviklings-
hæmning. Der er i sagen lægelige oplysninger tilbage fra
borgerens fødsel samt en aktuel lægeattest fra egen læ-
ge. Sundhedskoordinatoren har udtalt, at sagen opfylder
alle betingelserne for at blive afgjort uden forelæggelse
for rehabiliteringsteamet.
Borgeren er en nu 18-årig ung mand, der lider af mis-
dannelse i nervesystemet og mental retardering. Hans
kognitive udvikling er svarende til et fireårigt barn. Han
har et meget begrænset talesprog og generelle indlæ-
ringsvanskeligheder. Han har sociale problemer og pro-
blemer med opmærksomhed, koncentration og kommu-
nikation.
Borgeren har gået i specialskole bortset fra et halvt år i
almindelig skole, hvilket blev afbrudt af skolen. Han er
tilmeldt særligt tilrettelagt undervisningsforløb (STU).
Han har personlig hjælper 15 timer pr. måned, og han er
på aflastningsophold i plejefamilie og på institution.
Kommunen har indhentet udtalelse fra sundhedskoordi-
natoren i god tid, sådan at borgeren kunne få tilkendt
førtidspension, fra han fyldte 18 år.
FØRTIDSPENSION
MED TILBAGE-
VIRKENDE KRAFT
Afgørelse om førtidspension med tilbagevirkende kraft
I to ud af de otte sager, hvor kommunen har tildelt førtidspen-
sion fra den dag, borgeren fyldte 18 år, har kommunen først
truffet afgørelse om førtidspension henholdsvis tre og seks
måneder efter, borgeren fyldte 18 år. Men kommunen har
været opmærksom på, at borgeren var berettiget til førtids-
pension fra et tidligere tidspunkt og har derfor tildelt førtids-
pension med tilbagevirkende kraft.
Kommunen burde have afgjort sagen tidligere
I seks ud af de 14 sager, hvor unge personer med en betyde-
ligt nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning har
fået tilkendt førtidspension efter udtalelse fra sundhedskoordi-
nator, burde kommunen have forberedt og påbegyndt pensi-
onssag i tide, således at afgørelsen kunne være truffet med
virkning, fra borgeren fyldte 18 år.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0037.png
37
Vi henviser til An-
kestyrelsens prin-
cipafgørelse 68-
14, hvoraf det
fremgår, at kom-
munen bør tildele
førtidspension
med virkning, fra
borgeren fylder 18
år, når kommunen
har de nødvendige
oplysninger i sa-
gen.
I en af disse sager gik der tre år og 11 måneder, fra borgeren
fyldte 18 år, til vedkommende fik tilkendt førtidspension. I de
resterende fem sager gik der mellem en og fire måneder.
I alle sager er der de nødvendige oplysninger om, at borgeren
har en varigt og væsentligt meget nedsat funktions- og ar-
bejdsevne som følge af svære gennemgribende udviklingsfor-
styrrelser (fx infantil autisme) eller alvorlige kromosomale li-
delser (Downs syndrom). Derfor burde det være tydeligt for
kommunen, at borgeren er i målgruppen for førtidspension,
hvorfor kommunen skulle have sørget for at tildele førtidspen-
sion med virkning, fra borgeren fyldte 18 år.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0038.png
38
KAPITEL 5
Tilkendelse hvor personen er
terminalt syg
Dette kapitel handler om kommunernes arbejde med at tilken-
de førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet i
sager, hvor personen er terminalt syg (jf. Lov om social pensi-
on § 18, stk. 2, 2. pkt., litra 2).
§
For yderligere in-
formation om før-
tidspension til
terminalt syge
personer henviser
vi til Vejledning
nr. 9465 af 27.
maj 2016 samt
bemærkninger til
Lovforslag L 145,
2015/2016
Med terminalt syg forstås personer, som er uafvendeligt
døende, og personer, hvor døden forventes at indtræde
det næste halve år, og hvor behandling med helbredende
sigte er ophørt. En person anses for terminalt syg, hvis
det er lægeligt dokumenteret, fx i form af en lægeattest.
SAMMENFATNING OG ANBEFALINGER
I forbindelse med denne undersøgelse har vi gennemgået 20
sager, hvor kommunen har tilkendt førtidspension efter denne
bestemmelse. I det følgende præsenterer vi de centrale resul-
tater af gennemgangen af de 20 sager:
I alle sagerne er det dokumenteret, at der er tale om en
terminalt syg person. Det betyder, at kommunens afgø-
relse er korrekt i alle 20 sager. Det stemmer overens
med, at kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen an-
giver terminalsager som de sager, de har lettest ved at
vurdere, at de kan afgøre uden om rehabiliteringstea-
met.
Enkelte sager er overoplyst, idet kommunen unødven-
digt har indhentet yderligere dokumentation for hel-
bredsforhold. I en sag har kommunen uretmæssigt ind-
draget lægekonsulenten.
De fleste sager om terminalt syge personer er behand-
let på under en måned. Dette er i overensstemmelse
med formålet med bestemmelserne, som netop er at
fjerne unødige sagsgange i kommunerne og dermed
forkorte sagsbehandlingstiden.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0039.png
39
UNDGÅ AT OVER-
OPLYSE SAGEN
Anbefalinger til kommunerne:
Når der er tale om terminalsager, skal kommunen ikke
fokusere på andre oplysninger i sagen, fx om beskæfti-
gelse. Det handler om at undgå at forlænge sagsbe-
handlingstiden ved at overoplyse sagen.
Kommunerne skal heller ikke overoplyse sagen og der-
ved forsinke sagsbehandlingen ved at indhente yderli-
gere lægelige oplysninger, hvis det allerede er doku-
menteret, at der er tale om en terminalsag.
Kommunen kan kun søge lægefaglig rådgivning og vej-
ledning ved sundhedskoordinator og klinisk funktion.
Kommunen må ikke bruge lægekonsulenter i sager om
førtidspension.
Hvis kommunen vælger at bruge sundhedskoordinator i
terminalsager, skal kommunen sørge for, at det er ty-
deligt og klart for sundhedskoordinatoren, at der ikke er
behov for at tage stilling til de fire kriterier for, at der er
tale om en åbenbar sag (de fire kriterier er beskrevet i
lovboksen i indledningen til kapitel 4).
KOMMUNEN MÅ
IKKE BRUGE LÆ-
GEKONSULENT I
SAGER OM FØR-
TIDSPENSION
OVEROPLYSNING AF SAGERNE
I sager med terminalt syge personer vil den lægefaglige do-
kumentation i sagen være tilstrækkelig. I nogle af de sager, vi
har gennemgået, har kommunen overoplyst sagen.
KUN VURDERING
AF HELBRED ER
NØDVENDIG
Det er ikke nødvendigt i disse sager at beskrive borgerens til-
knytning til arbejdsmarkedet eller beskæftigelsesrettede tiltag,
da førtidspension i disse sager udelukkende tilkendes på bag-
grund af borgerens helbredstilstand.
Overordnet set har kommunerne i de 20 sager gjort det rigtige
ved ikke at overoplyse sagen og bruge unødig tid på at samle
oplysninger om borgerens beskæftigelsesforhold. Der er dog
enkelte eksempler på, at kommunerne har overoplyst sagerne.
Ikke ved at afdække beskæftigelsesforhold, men ved unødigt
at indhente yderligere dokumentation for helbredsforhold. I det
følgende beskriver vi nogle af disse eksempler.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0040.png
40
SUNDHEDSKOORDINATOR SKAL IKKE TAGE STIL-
LING TIL DE FIRE KRITERIER I EN TERMINALSAG
Sagen handler om en kvinde, der er uhelbredelig syg af
lungekræft med spredning til hjernen og binyre. Egen
læge oplyser, at hun har intermitterende talebesvær, hu-
sker dårligt, er meget træt og ikke har kræfter til ret
meget. Lægen opfordrer til iværksættelse af hjælp i
hjemmet. Hun er i livsforlængende immunterapi.
VED TERMINAL
SYGDOM ER DE
FIRE KRITERIER
IKKE RELEVANTE
Sundhedskoordinatoren har vurderet, at borgeren er
terminalt syg. Samtidig har sundhedskoordinatoren unø-
digt taget stilling til, hvorvidt borgerens evne til at vare-
tage almindelige dagligdags aktiviteter er meget svært
nedsat og har noteret, at der mangler oplysninger om
hjælp i hjemmet. Vi bemærker, at sundhedskoordinato-
ren i sager, hvor borgeren er terminalt syg, ikke behøver
at tage stilling de fire kriterier, som der skal svares på i
de åbenbare sager, beskrevet i lovboksen i indledningen
til kapitel 4.
Kommunen indhenter yderligere lægelige oplysninger,
selvom det er en dokumenteret terminalsag
I to ud af 20 sager har kommunen valgt at indhente udtalelse
fra sundhedskoordinatoren på trods af, at der allerede var ud-
arbejdet terminalerklæring i sagen.
KOMMUNEN HAR UNØDIGT INDHENTET UDTALELSE
FRA SUNDHEDSKOORDINATOR
I sagen fremgår det af en terminalerklæring af 7. juni
2018, at den helbredende behandling er indstillet, og at
der fremover er tale om palliativ behandling. Derfor er
der på det tidspunkt den nødvendige dokumentation for,
at der er tale om en terminalsag, som kan behandles
uden om rehabiliteringsteamet. Der er i sagen også udta-
lelse fra sundhedskoordinator dateret den 4. juli 2018,
som bekræfter, at borgeren er erklæret terminal uden
behandlingsmuligheder og er indlagt på hospice. Kom-
munen har afgjort sagen den 12. juli 2018.
Kommunen havde ikke behøvet at indhente udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, da det allerede fra 7. juni 2018
var dokumenteret, at borgeren er terminalt syg.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 295: Offentliggørelse af ny praksisundersøgelse om førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2037319_0041.png
41
Kommunen har brugt udtalelse fra lægekonsulent
I en af de sager, vi har gennemgået om terminalt syge perso-
ner, har kommunen inddraget lægekonsulenten, hvilket kom-
munen ikke må gøre (jf. § 15, stk. 1, nr. 1 og 2, i Lov om or-
ganisering og understøttelser af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
nr. 1482 af 23. december 2014).
LÆGEKONSULENTSUDTALELSER MÅ IKKE BRUGES
Der er tale om en sag, som kommunen har afgjort hur-
tigt, efter det ved journalnotat af 6. november 2017 fra
sygehuset blev dokumenteret, at borgeren, der lider af
kræft, ikke kan helbredes og ikke længere ønsker pallia-
tiv behandling. Kommunens afgørelse er fra 30. novem-
ber 2017.
Kommunen har i forbindelse med sagens behandling ind-
draget et notat fra lægekonsulent af 16. november 2017.
Dette var forkert, da kommunen efter reglerne udeluk-
kende må søge lægelig vejledning hos sundhedskoordi-
nator i sager om førtidspension. Derudover var der alle-
rede den nødvendige dokumentation i sagen i form af
journal fra sygehuset. Kommunen skulle derfor have til-
kendt førtidspension på baggrund af journalen fra syge-
huset.
KOMMUNERNE HAR VÆRET HURTIGE TIL AT
TILKENDE FØRTIDSPENSION I TERMINALSAGER
I de sager, vi har gennemgået, har kommunerne været hurti-
gere til at tilkende førtidspension i terminalsagerne (§ 18, stk.
2, litra 2) end i de tilkendelsessager, hvor sundhedskoordi-
nator har udtalt sig (§ 18, stk. 2, litra 1). I 18 af de i alt 20
terminalsager har vi set, at kommunerne har afgjort sagen på
under én måned efter, at det var dokumenteret, at der var tale
om en terminalsag.
I to sager har kommunen været henholdsvis over en måned og
over 2 måneder om at behandle sagen. Vi bemærker, at kom-
munen i begge sager har afgjort sagen inden for den lovbe-
stemte frist på tre måneder.
18 AF 20 SAGER
AFJORT PÅ UNDER
EN MÅNED