Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2035124_0001.png
NOTAT
Kærkommen-afgørelsens betydning for
kommuners retsstilling i forhold til virksom-
hedsoverdragelse
4. marts 2019
J.nr. 2019 - 735
Center for Arbejdsliv (II)
AKL
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har efterspurgt et notat om betydningen af Ve-
stre Landsrets afgørelse af 23. november 2018 af ”Kærkommen-sagerne” i relation
til kommunernes retsstilling efter virksomhedsoverdragelsesloven, herunder i for-
hold til den udarbejdede vejledning herom. Som opfølgning på vedtagelsen af L 11
(ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond) redegøres der her derfor kort for,
hvilken betydning afgørelsen af ”Kærkommen-sagerne” har i den henseende.
”Kærkommen-sagerne” er et eksempel på den problemstilling, hvor en privat leve-
randør af pleje går konkurs, og hvor der er tvivl om, hvorvidt der forud for konkur-
sen har fundet en virksomhedsoverdragelse sted. Hvis der har det, er det efter virk-
somhedsoverdragelsesloven erhververen (kommunen), der skal dække lønmodta-
gernes tilgodehavender på overdragelsestidspunktet. Hvis der ikke har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted forud for konkursen, er det i henhold til lov om
Lønmodtagernes Garantifond garantifonden, der skal dække lønmodtagernes tilgo-
dehavender på konkurstidspunktet.
Den 12. december 2018 blev der oversendt et kort notat til Beskæftigelsesudvalget
om ”Kærkommen-afgørelsen”. Det fremgår heraf, at Vestre Landsrets begrundelse
for, at der ikke havde fundet en virksomhedsoverdragelse sted til de pågældende
kommuner, var,
at kommunerne ikke havde overtaget en ”betydelig del” (over 50
%) af medarbejderne. Allerede af den grund var der ikke tale om virksomheds-
overdragelse.
Landsretten tog imidlertid ikke stilling til de andre spørgsmål, der blev rejst under
sagen. Det centrale spørgsmål om, hvilke tiltag en kommune kan iværksætte forud
for en privat leverandørs konkurs med henblik på at sikre, at man lever op til forsy-
ningsforpligtelsen i form af levering af pleje, uden derved at blive omfattet af virk-
somhedsoverdragelsesloven, forholdt landsretten sig således ikke til.
Vestre Landsret forholder sig altså ikke til, om fx kontakter til den private leveran-
dør forud for konkursen med henblik på overtagelse af medarbejdere i sig selv kan
være tilstrækkeligt til, at der statueres virksomhedsoverdragelse inden konkursen.
Sammenfattende kan det anføres, at i forhold til kommunernes retsstilling og vej-
ledning herom viser ”Kærkommen-afgørelsen”, at der skal overtages en betydelig
del (over 50 %) af medarbejderne, for at der eventuelt kan være tale om virksom-
hedsoverdragelse. Det indebærer, at det er risikofrit for kommunen i sådanne situa-
tioner at overtage medarbejdere fra den private leverandør, hvis det ikke er en be-
tydelig del af medarbejderne, som overtages af kommunen.