Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2035101_0001.png
Bestyrelsen for Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Tilsynsbrev til Udbetaling Danmarks bestyrelse vedrørende Ud-
betaling Danmarks årsrapport og revisionsprotokollater for
regnskabsåret 2017 mv.
CVR 10172748
Kære bestyrelse for Udbetaling Danmark
Jeg sender hermed som led i mit tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark
tilsynsbrevet for 2017.
Jeg vil indledningsvist gerne benytte lejligheden til at kvittere for jeres store arbej-
de i forhold til regelforenklingsarbejdet, udviklingen af flere nye it-systemer og
selvbetjeningsløsninger samt det gode løbende samarbejde.
Jeg vil desuden kvittere for de fremsendte udfyldte nøgletalstabeller for 2017, der
giver et godt indblik i fakta og udviklingen i Udbetaling Danmark, som jeg også
har brugt som led i det årlige tilsyn. Der pågår i øvrigt en dialog med Udbetaling
Danmark om at få nøgletalstabellerne yderligere konsolideret.
Som grundlag for tilsynet er der modtaget følgende materiale:
Udbetaling Danmarks årsrapport og tilhørende revisionsprotokollater mv. for
regnskabsåret 2017
Bestyrelsens årlige beretning om Udbetaling Danmarks virksomhed samt føl-
gebrev til beretningen
Nøgletalstabeller for 2017
Kundeambassadørens årsrapport for 2017
Budgetopfølgning for 2017
Undersøgelse af den generelle tilfredshed blandt ATP’s kunder
Årsresultat for Udbetaling Danmarks strategi for 2017 og strategi for 2017
Redegørelse om behandling af klagesager fra Udbetaling Danmark for 2017 fra
Ankestyrelsen
Redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark 2017 fra Styrelsen
for Patientsikkerhed for 2017
Redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark 2017 fra Ankenæv-
net for Statens Uddannelsesstøtteordninger
Bestyrelsens bemærkninger til ankeinstansernes redegørelser
Ordningsregnskaberne for de SFO-ordninger, der hører under BM dvs.: lån til
uddannelsesløft, sygedagpengeforsikringer
J.nr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035101_0002.png
Som beskæftigelsesminister har jeg det overordnede ansvar for at føre tilsyn med
bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Det er de enkelte ressortministerier, som har
det direkte ansvar for at føre tilsyn med egne ordninger, som Udbetaling Danmark
administrerer i henhold til ministeriets lovgivning. Udkastet til det årlige tilsyns-
brev har derfor været sendt i høring blandt de øvrige ministerier, som har haft mu-
lighed for at afgive bemærkninger og input til tilsynsbrevet.
Jeg har gennemgået det tilsendte materiale med udgangspunkt i tilsynets fire fo-
kusområder:
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksom-
heder.
2. Borgere i centrum og retssikkerhed i administrationen.
3. Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på di-
gital selvbetjening mv.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget
sagsområde og for andre myndigheder.
Som sidste år er dette års tilsynsbrev udformet som et enkelt skema, der viser, hvil-
ke fakta tilsynet hæfter sig ved (kolonne 1), og hvilke opmærksomhedspunkter ma-
terialet har givet anledning til (kolonne 2). Herudover stilles en række opfølgende
spørgsmål til bestyrelsen, i det omfang tilsynet ønsker yderligere information om
en problemstilling (kolonne 3).
Det er overordnet opfattelsen, at Udbetaling Danmark løser opgaverne effektivt
samtidig med, at Udbetaling Danmark har fokus på at leve op til de retssikker-
hedsmæssige krav og på at sikre en god borgerservice.
Jeg vil gerne fremhæve følgende tre hovedpointer:
Enhedsomkostninger i UDK
Driftsomkostningerne til administration af de tidligere kommunale ydel-
sesområder (kundedriften) er steget med 14 pct. fra 2016 til 2017, og det
viser sig i form af stigende enhedsomkostninger på de fleste ydelsesområ-
der. De samlede administrationsomkostninger er steget med 28 pct., hvilket
til dels skyldes øgede it-omkostninger. Tilsynet ønsker at følge udviklingen
i administrationsomkostninger og anmoder bestyrelsen om en nærmere
specifikation af årsagerne til de stigende enhedsomkostninger.
Retssikkerhed for borgerne
Stadfæstelsesprocenten i Ankestyrelsen (klagesager hvor UDK får med-
hold) er faldet fra 70 pct. i 2016 til 66 pct. i 2017, hvilket skyldes en sy-
stematisk fejl på pensionsområdet, der trækker den samlede stadfæstelses-
procent ned. Tilsynet har fået oplyst, at Udbetaling Danmark i 2018 er
overgået til et nyt it-system til administration af boligstøtte, som giver mu-
lighed for bedre breve, og hvor der fremover vil være detaljerede bereg-
ninger i afgørelsesbreve. Tilsynet vil følge området, da kravet om begrun-
delser i sagerne er en vigtig retssikkerhedsgaranti.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035101_0003.png
Kontrol af snyd og fejludbetalinger
Tilsynet noterer, at der i 2017 er gennemført en evaluering af Den Fælles
Dataenhed, der peger på et betydeligt potentiale for at løfte kontrolindsat-
sen i kommunerne og UDK. Bestyrelsen har tidligere tilkendegivet, at eva-
lueringen har givet anledning til en række initiativer, og på den baggrund
ønsker tilsynet bestyrelsens redegørelse for strategi og ambitionsniveau i
kontrolarbejdet fremover.
Som noget nyt vil jeg i år offentliggøre tilsynsbrevet på Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekrutterings hjemmeside.
Svarene på de opfølgende spørgsmål bedes sendt
senest den 19. oktober 2018.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen, Udbetaling Danmarks eksterne revi-
sor, Deloitte, Udbetaling Danmarks interne revision samt til Børne- og Socialmini-
steriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og
Ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Undervisningsmi-
nisteriet og Folketingets Administration.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3