Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2035100_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministerens årlige tilsynsbrev til bestyrelsen for
Udbetaling Danmark
CVR 10172748
Til orientering sender jeg hermed en kopi af mit tilsynsbrev til Udbetaling Dan-
marks bestyrelse vedr. Udbetaling Danmarks årsrapport m.v. for 2017.
Som beskæftigelsesminister fører jeg tilsyn med, at bestyrelsen for Udbetaling
Danmark udfører sit hverv i overensstemmelse med lovgivningen. Det er de enkel-
te ressortministerier, som har det direkte ansvar for at føre tilsyn med egne ordnin-
ger, som Udbetaling Danmark administrerer i henhold til ministeriets lovgivning.
Udkastet til det årlige tilsynsbrev har derfor været sendt i høring blandt de øvrige
ministerier, som har haft mulighed for at afgive bemærkninger og input til tilsyns-
brevet.
Tilsynsbrevet tager som i de øvrige år udgangspunkt i nedenstående 4 fokusområ-
der, der danner grundlaget for vurderingen af, om Udbetaling Danmark udvikler
sig i den rigtige retning, og som flugter med formålet med etablering af Udbetaling
Danmark. Udbetaling Danmark har fokus på de samme punkter i bestyrelsens egen
strategi.
1) Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virk-
somheder
2) Borgere i centrum og retssikkerhed i administrationen
3) Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret
på digital selvbetjening m.v.
4) Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetaling på eget
sagsområde og for andre myndigheder.
Som sidste år er dette års tilsynsbrev udformet som et enkelt skema, der viser, hvil-
ke fakta tilsynet hæfter sig ved (kolonne 1), og hvilke opmærksomhedspunkter ma-
terialet har givet anledning til (kolonne 2). Herudover stilles en række opfølgende
spørgsmål til bestyrelsen, i det omfang tilsynet ønsker yderligere information om
en problemstilling (kolonne 3).
Overordnet set er det opfattelsen, at Udbetaling Danmark løser opgaverne effektivt
samtidig med, at Udbetaling Danmark har fokus på at leve op til de retssikker-
hedsmæssige krav og sikrer en god borgerservice.
14. september 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035100_0002.png
Jeg vil gerne fremhæve følgende tre hovedpointer:
Enhedsomkostninger i UDK
Driftsomkostningerne til administration af de tidligere kommunale ydel-
sesområder (kundedriften) er steget med 14 pct. fra 2016 til 2017, og det
viser sig i form af stigende enhedsomkostninger på de fleste ydelsesområ-
der. De samlede administrationsomkostninger er steget med 28 pct., hvilket
til dels skyldes øgede it-omkostninger. Tilsynet ønsker at følge udviklingen
i administrationsomkostninger og anmoder bestyrelsen om en nærmere
specifikation af årsagerne til de stigende enhedsomkostninger.
Retssikkerhed for borgerne
Stadfæstelsesprocenten i Ankestyrelsen (klagesager hvor UDK får med-
hold) er faldet fra 70 pct. i 2016 til 66 pct. i 2017, hvilket skyldes en sy-
stematisk fejl på pensionsområdet, der trækker den samlede stadfæstelses-
procent ned. Tilsynet har fået oplyst, at Udbetaling Danmark i 2018 er
overgået til et nyt it-system til administration af boligstøtte, som giver mu-
lighed for bedre breve, og hvor der fremover vil være detaljerede bereg-
ninger i afgørelsesbreve. Tilsynet vil følge området, da kravet om begrun-
delser i sagerne er en vigtig retssikkerhedsgaranti.
Kontrol af snyd og fejludbetalinger
Tilsynet noterer, at der i 2017 er gennemført en evaluering af Den Fælles
Dataenhed, der peger på et betydeligt potentiale for at løfte kontrolindsat-
sen i kommunerne og UDK. Bestyrelsen har tidligere tilkendegivet, at eva-
lueringen har givet anledning til en række initiativer, og på den baggrund
ønsker tilsynet bestyrelsens redegørelse for strategi og ambitionsniveau i
kontrolarbejdet fremover.
I forbindelse med tilsynsbrevet for 2016 efterspurgte tilsynet en række nøgletal,
som tilsynet ønsker at modtage årligt. Beskæftigelsesministeriet har modtaget de
ønskede nøgletal for 2017, som udgør en væsentlig del af grundlaget for årets til-
synsbrev.
Tilsynsbrevet vil som noget nyt blive offentliggjort på Styrelsens for Arbejdsmar-
ked og Rekrutterings hjemmeside sammen med de nævnte nøgletalstabeller for år
2017 om retssikkerhed, effektiviseringer og kontrolindsatsen i Udbetaling Dan-
mark.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2