Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2035099_0001.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tilsynsområde 1: Effektiv administration
Tabel 1.1: Samlede sagsomkostninger og enhedsomkostninger
Formålet med tabellen er at vise sammensætningen af de samlede omkostninger og gennemsnitlige sagsomkostninger på de områder, Udbetaling
Danmark administrerer, fordelt på hovedaktiviteter og administrative hovedområder.
A.
Antal
unikke
CPR-
numre
om året
pr.
ordning
Aktivitetsbaserede opgaver
Barselsdagpenge
Boligstøtte
Særlig støtte
5)
Loftberegning
6)
Familieydelser
Social pension
International pension
Fleksydelse
Delpension, efterlevelses- og
begravelseshjælp
1. Aktivitetsbaserede opgaver i alt
7)
Administrative opgaver
Vandrende arbejdstagere
International sygesikring
Dataenheden
Statslige Finansielle Ord.
1)
Jobpræmieordningen
2. Administrative opgaver i alt
Andre projekt-/etableringsomk.
4)
3. Samlet virksomhed (1+2)
165.580
695.226
42.791
205.773
712.142
1.341.954
54.227
5.290
53.145
3.276.128
B. Driftsomkostninger (mio. kr.)
Heraf
koncern-
fordelte
fællesom-
kostninger
IT-
administra-
tionsbidrag
inkl. tilbage-
betaling af
KUP-lån
48
C.
Kommu-
nale IT-
licenser,
mio.
kr.
2)
D.
Offentli-
ge omk.
i alt
(B+C),
mio. kr.
E.
Enheds-
omkostninger
kr. pr. unikt
CPR-nummer
om året
3)
Kundedrifts-
omkostninger
Heraf
afdrag på
andre lån
1)
Driftsom-
kostninger
i alt
110
250
24
102
168
41
6
8
709
9
20
16
80
4
128
6
844
44
19
158
250
0
24
121
168
41
6
8
3
271
0
0
50
403
6
4
3
741
161
521
0
24
171
572
47
10
11
1.517
9
21
16
80
129
6
1.652
973
750
-
-
240
426
875
1.799
205
67
776
9
20
16
80
4
128
6
1
1
0
742
67
910
1) Tilbagebetaling af SU-lån, tjenestemandspensioner, sygedagpengeforsikring og administration af en række statslige tilskud, lån og garantier. Det administrative regnskab for SFO overgik først til ATP/Udbetaling Danmark den 1. januar
2017.
2) Kommunale IT-licenser omfatter kommunernes licensbetalinger til eksterne leverandører vedrørende fag- og støttesystemer, der anvendes på Udbetaling Danmarks områder.
3) Enhedsomkostningerne defineres som de samlede offentlige omkostninger (kolonne D) delt med antallet af sager for unikke CPR-numre i løbet af året (kolonne A).
4) DUT-sager.
5) Definition af antal for Særlig støtte: Antal unikke CPR-numre, som har fået udbetalt Særlig Støtte. Omkostninger forbundet med loftberegning indgår i omkostningerne til Boligstøtte.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0002.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
6) Definition af antal for Loftsberegning: Antal unikke CPR-numre.
7) Da de samme CPR numre kan være anvendt i ansøgningen af flere forskellige ydelser, angiver summen det samlede antal af aktivitetsbaserede opgaver og ikke antallet af unikke CPR numre.
Tabel 1.2a: Flerårig oversigt over enhedsomkostninger
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de gennemsnitlige sagsomkostninger (svarende til tallene i kolonne E i tabel 1.1 ovenfor) på de
områder, Udbetaling Danmark administrerer.
Enhedsomkostninger (kr. pr. unikt CPR-nummer)
Barselsdagpenge
Boligstøtte
Særlig støtte & loftberegning
Familieydelser
Pension
International pension
Fleksydelse
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
2013
1344
728
-
396
477
1.191
-
-
Regnskabstal
2014
1.174
718
-
351
457
1.025
-
-
2015
995
682
-
326
400
947
-
-
2016
939
683
-
305
396
903
1.635
174
2017
973
750
-
240
426
875
1.799
205
Budget(overslag)
2018 (BO1)
2019 (BO2)
2020 (BO3)
Note fra Udbetaling Danmark: Udbetaling Danmark opererer ikke med flerårige budgetter på de enkelte sagsområder. Dette skyldes bl.a., at det er Udbetaling Danmarks erfaring, at der løbende sker
forskydninger og ændringer i den administrative praksis, ligesom antallet af ydelsesmodtagere ændrer sig, hvorfor det ikke er meningsfyldt med flerårige budgetter. Det er derfor ikke muligt at lave
beregninger af enhedsomkostninger for 2018-2020.
Tabel 1.2b: Flerårig oversigt over offentlige omkostninger
Administrations- og IT-omkostninger i alt, mio. kr.
1.634
1.560
1.495
1.498
1.652
Note fra Udbetaling Danmark: Tabel viser mio. kr. i PL 17. Administrations- og IT-omkostninger består af de samlede administrationsomkostninger og de samlede IT-omkostninger. I administrations- og
IT-omkostninger for 2017, 2018, 2019 og 2020 indgår ligeledes låneomkostninger.
Tabel 1.3: Flerårig oversigt over samlede udgifter vedr. IT-understøttelse
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de samlede offentlige omkostninger ved IT-understøttelsen af administrationen af Udbetaling Danmark.
Mio.kr.
IT-administrationsbidrag inkl. tilbagebetaling af KUP-lån
Kommunale IT-licenser
1)
Samlet udgift til IT-licenser, mio. kr.
2013
0
705
705
2014
0
742
742
2015
0
766
766
2016
21
738
759
2017
67
742
809
2018 (BO1)
2019 (BO2)
2020 (BO3)
1) Kommunale IT-licenser omfatter kommunernes licensbetalinger til eksterne leverandører vedrørende fag- og støttesystemer, der anvendes på Udbetaling Danmarks områder.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0003.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tilsynsområde 2: Retssikkerhed
2.1. Overblik
I tabellerne i afsnit 2.1. og 2.2 på retssikkerhedsområdet følges de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på de mest centrale ydelsesområder, hvilket vil sige
de ordninger, hvor der er mindst 10.000 ansøgningssager om året.
I tabellen i afsnit 2.3 følges klagesager på alle områder med en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder, hvor der samlet set er mange
tilkendelser og løbende udbetalinger, idet det ikke er muligt for Udbetaling Danmark teknisk at adskille klagesager over nyansøgninger og andre sager.
Tabel 2.1.1: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider – overblik over ansøgningssager
Tabellens formål er at give et samlet overblik over sagsbehandlingstiderne (i antal uger) for afsluttede ansøgningssager på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark.
2017
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
I alt
Antal sager i
alt i 2017
49.823
47.309
25.267
155.857
32.854
15.244
16.886
70.377
34.299
27.975
475.891
1.kvt.,
antal uger
3
4
4
10
4
7
5
4
5
0
2. kvt.,
antal uger
2
3
3
5
3
5
7
3
5
0
3. kvt.,
antal uger
3
3
4
5
4
8
7
4
5
0
4. kvt.,
antal uger
2
3
3
5
5
9
6
4
5
1
Gennemsnit 2017
(antal uger)
2
3
4
7
4
8
6
4
5
0
Fastsat frist
(antal uger)
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0004.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 2.1.2: Sagsbehandlingstid – overblik over andel ansøgningssager til tiden
Tabellen giver et samlet overblik over andelen af sager, som er afsluttet inden for den fastsatte sagsbehandlingsfrist på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark i pågældende kvartal.
2017
Antal sager i
alt til tiden i
2017
44.688
43.726
24.600
137.341
29.821
13.873
14.471
64.792
31.498
27.714
432.524
1.kvt.,
pct.
99
93
98
75
92
96
83
80
92
99
87
2. kvt.,
pct.
99
98
98
96
95
96
83
98
91
100
97
3. kvt.,
pct.
81
88
96
97
87
90
87
97
92
98
92
4. kvt.,
pct.
94
91
96
95
91
86
89
97
93
99
94
Gennemsnit 2017
(pct.)
90
92
97
88
91
91
86
92
92
99
92
Fastsat frist
(pct.)
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
I alt
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0005.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
2.2. Borgerens perspektiv
Tabel 2.2.1: Svartid til borger – inden for fristen
Tabellen giver et overblik over hvor længe borgeren venter (i antal uger) på at få afgjort sin sag – i de tilfælde, hvor sagen afsluttes inden for den fastsatte
frist.
2017
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
I alt
Antal sager i alt
til tiden i 2017
44.688
43.726
24.600
137.341
29.821
13.873
14.471
64.792
31.498
27.714
432.524
1.kvt.,
antal uger
2
4
4
5
2
5
2
3
2
0
2. kvt.,
antal uger
1
3
3
4
2
4
2
3
2
0
3. kvt.,
antal uger
2
1
3
4
3
7
3
3
2
0
4. kvt.,
antal uger
1
1
2
4
4
7
3
3
2
0
Gennemsnit 2017
(antal uger)
2
2
3
5
3
6
2
3
2
0
Fastsat frist
(antal uger)
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0006.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 2.2.2: Svartid til borger - fristoverskridelse
Tabellen giver et overblik over hvor længe (i antal uger) borgeren må vente på at få afgjort sin sag – i de tilfælde, hvor sagen
ikke
afsluttes inden for den
fastsatte frist i pågældende kvartal. At sagen ikke afsluttes inden for den fastsatte frist kan skyldes, at Udbetaling Danmark afventer dokumentation fra
borger.
2017
Antal sager i alt
med fristover-
skridelse i 2017
5.135
3.583
667
18.516
3.033
1.371
2.415
5.585
2.801
261
43.367
1.kvt.,
antal uger
69
11
11
23
27
51
22
11
31
20
2. kvt.,
antal uger
69
12
12
27
24
38
30
24
40
7
3. kvt.,
antal uger
6
18
24
24
15
22
35
19
33
6
4. kvt.,
antal uger
8
18
21
22
17
22
35
20
39
11
Gennemsnit 2017
(antal uger)
7
16
18
23
20
25
30
14
35
10
Fastsat frist
(antal uger)
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
I alt
Note fra Udbetaling Danmark: De høje gennemsnitlige sagsbehandlingstider for barselsdagpenge i de to første kvartaler omfatter et meget begrænset antal sager – i alt 110 sager, der ikke lever op til
sagsbehandlingsfristen i denne periode. Der er en metodemæssig usikkerhed med den hidtidige opgørelsesmetode (i de to første kvartaler). Fra juni 2017 er sagsbehandlingsfristerne beregnet ud fra det nye fagsystem.
Volumenmæssigt indeholder den nye opgørelse flere ansøgninger (de to sidste kvartaler omfatter 5.025 sager), men der skal tages forbehold for at der kan komme ændringer i opgørelsesmetode – i takt med at
kendskabet til systemet øges. Sidstnævnte forbehold skal der også tages på familieydelse, hvor der også fra 1. juni 2017 også blev idriftsat et nyt fagsystem.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0007.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
2.3. Klagesager
-
andel klagesager, hvor borger får medhold samt svartid
I tabellen 2.3 på retssikkerhedsområdet følges klagesager på alle ydelsesområder, hvor der er klageadgang med remonstration, som er kommet ind i løbet af
året, dvs. både klagersager vedrørende nyansøgninger og klagersager vedrørende den løbende udbetaling, fx i forbindelse med løbende efterreguleringer,
årsomregning mv. Der er en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder.
Tabellen giver et overblik over andelen af klagesager, hvor Udbetaling Danmark ved genvurderingen giver borgeren medhold.
1)
Andelen angives som
remonstrationsprocenten for de centrale sagsbehandlingsområder. Endvidere giver tabellen et overblik over andelen af klagesager, hvor genvurderingsfristen
på 4 uger overholdes samt hvor lang tid borgerne venter på en genvurdering i de tilfælde, hvor 4 ugers fristen ikke overholdes.
2017
Tilgang af klager
Antal behandlede
klagesager i alt
589
431
153
5
2901
924
316
282
326
1409
1001
327
18
5
58
786
782
4
6613
Remonstrationsprocent
Andel sager (pct.), hvor
genvurderingsfristen er
overholdt af alle klagesager
64
62
69
100
55
77
77
74
79
57
58
50
83
100
74
49
49
100
59
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid (antal
arbejdsdage) i sager, hvor
genvurderingsfristen ikke
overholdes
37
38
34
-
61
67
60
69
59
44
45
43
37
-
27
56
56
-
Barsel i alt, herunder
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
2)
Boligstøtte
Familieydelser i alt, herunder
Børnetilskud
3)
Underholdsbidrag
4)
Børne og ungeydelse
Pension i alt, herunder
Folkepension
Førtidspension
Varmetillæg
Ældrecheck
Øvrige
5)
IPOS i alt
International pension
ISS
6)
I alt
619
462
150
7
2581
911
314
272
325
1299
897
314
18
5
83
767
761
6
6198
17
15
25
20
12
14
18
12
13
11
11
9
28
20
3
24
24
0
14
Note fra Udbetaling Danmark: Tabellen er genereret på baggrund af data i Udbetaling Danmarks Klage-BI den 6. februar 2018. Der efterregistreres løbende i Klage-BI, og tallene kan derfor ændre sig i mindre grad.
1) I opgørelsen medtages alene afgørelser, som ændres uden, at der er kommet nye oplysninger i sagen, siden afgørelsen blev truffet.
2)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Børnetilskud
dækker over tilskud som tilkendes efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
4)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
5)
Øvrige
dækker over delpension, fleksydelse, begravelseshjælp, efterlevelseshjælp, personlig tillægsprocent, personligt tillæg m.v.
6)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0008.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tilsynsområde 4: Kontrol
4.1. Overblik over kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks egne ydelser
Tabel 4.1.1: Effektiv kontrol i ansøgningsforløb
Formålet med tabellen er at belyse kontrolindsatsen i ansøgningsfasen (kontroltrin 1) på væsentlige sagsområder.
2017
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Heraf uoplyst
Familieydelser
Heraf børne- og ægtefællebidrag
1)
Heraf børne- og ungeydelse
1)
Heraf børnetilskud
1)
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
1)
Total
Antal sager i
alt i 2017
155.857
-
-
-
48.098
-
-
-
-
17.960
-
3)
33.386
-
49.823
253.778
Antal afslag
24.410
19.578
2.949
1.883
836
-
-
836
5.091
67
797
1.727
2.500
-
30.337
Andel afslag,
pct.
15,7
-
-
-
1,7
-
-
-
-
0,4
-
5,2
-
-
11,9
Provenu for året,
mio. kr.
2)
416
268
100
47
14
-
-
14
113
7
58
5
42
-
543
Gennemsnitligt provenu pr. afslag,
kr.
2)
17.022
13.690
34.072
24.960
17.324
-
-
17.324
22.164
99.955
73.296
3.168
16.900
-
17.899
1) Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager. Data vil tilgå efterhånden som de bliver tilgængelige. Kilde: Udbetaling Danmark,
Ankestyrelsen, Danmarks Statistik, KMD, lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
2) Værdiansættelsen sker efter den gennemsnitlige månedlige sats for ydelsen. Provenu opgøres således som satsen x12.
3) Tallet er forskelligt for antal sager ved Varmetillæg i tabel 2.1.1, idet de ikke er trukket ud på samme tid.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0009.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 4.1.2: Effektiv kontrol i løbende sager
Formålet med tabellen er at sætte fokus på omfanget af kontrol i løbende sager (kontroltrin 2). Tabellen viser udelukkende kontrolresultat for Udbetaling
Danmarks kontrolkanal registersamkøring.
2017
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Heraf børne- og ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total
Antal
ydelsesmodtagere
-
-
-
704.000
2)
-
-
-
1.348.669
-
-
-
-
-
2.052.669
Antal stop og
ændringer
-
-
-
673
-
-
-
312
-
-
-
-
-
985
Andel stop og ændringer,
pct.
-
-
-
0,1
-
-
-
0,02
-
-
-
-
-
0,05
Provenu for året,
mio. kr.
1)
-
-
-
12,6
-
-
-
12,4
-
-
-
-
-
25,0
Gennemsnitligt provenu pr. stop/ændring,
kr.
1)
-
-
-
18.722
-
-
-
39.744
-
-
-
-
-
25.381
Note fra Udbetaling Danmark: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen) som den gjorde i 2016. Tabellen indeholder nu udelukkende
stop og nedreguleringer, som resultat af registersamkøring på kontroltrin 2.
Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der er foretaget registersamkøring.
I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.2 blive mere fyldestgørende.
Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager. Data vil tilgå efterhånden som de bliver tilgængelige.
1) Besparelsen opgøres med udgangspunkt i den gennemsnitlige månedlige sats for ydelsen. Metoden for opgørelse af besparelsesprovenuet i forbindelse med kontrol i løbende sager skal aftales nærmere.
2) Afrundet
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0010.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 4.1.3: Udviklingen i det samlede kontrolprovenu fra 2016 til 2017 ved registersamkøring
Formålet med tabellen er at opgøre udviklingen i det samlede kontrolprovenu for registersamkøringen på de forskellige ydelsesområder.
2017
Provenu
kontroltrin 2
2016
(mio. kr.)
-
-
-
-
10,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10,2
Provenu
kontroltrin 2
2017
(mio. kr.)
-
-
-
-
12,6
-
-
-
12,4
-
-
-
-
-
25,0
Provenu
kontroltrin 3
2016
(mio. kr.)
4,4
3,9
0,5
-
17,9
0,1
14,6
3,2
12,7
5,2
7,5
-
-
1,5
36,5
Provenu
kontroltrin 3
2017
(mio. kr.)
2,6
1,4
1,1
-
13,5
0,1
12,1
1,3
18,1
8,3
9,7
-
-
5,0
39,2
Samlet provenu
2016
(mio. kr.)
4,4
3,9
0,5
-
28,1
0,1
14,6
3,2
12,7
5,2
7,5
-
-
1,5
46,7
Samlet provenu
2017
(mio. kr.)
2,6
1,4
1,1
-
26,1
0,1
12,1
1,3
30,5
8,3
9,7
-
-
5,0
64,2
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Heraf uoplyst
Familieydelser
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Folkepension
Førtidspension
Varmetillæg
Ældrecheck
Barselsdagpenge
Total
Note fra Udbetaling Danmark: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen). Tabellen indeholder nu udelukkende stop og nedreguleringer,
som resultat af registersamkøring på kontroltrin 2 og 3.
I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.3 blive mere fyldestgørende.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0011.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
4.2. Overblik over anvendelsen og resultaterne af Den Fælles Dataenheds leverancer på kontroltrin 2 og 3
Tabel 4.2.1: ”Udtrækshitrate ”- Udbetaling Danmarks og kommunernes anvendelse af dataenhedens leverancer
Formålet med tabellen er at belyse anvendelsen af dataenhedens leverancer på forskellige ydelsesområder i perioden (2017). Tabellen belyser samarbejdet
om brugen af dataenhedens leverancer og kan give input til forbedring af kriterier
2)
.
2017
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Udbetaling Danmark/HOK
Antal sager leveret
af dataenheden
10.430
1.383
-
-
3.930
-
-
-
4.420
-
-
-
-
697
21.197
15.295
1.656
4.392
31.627
Antal udtrukne
sager til kontrol
10.430
1.383
-
-
3.930
-
-
-
4.420
-
-
-
-
697
11.535
7.624
1.185
2.812
21.965
Oprettede
kontrolsager
4.988
485
-
Udtrækshitrate,
pct.
1)
48
35
-
-
49
-
-
-
51
-
-
-
-
48
15
14
22
18
38
-
1.911
-
-
-
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og
ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
2.258
-
-
-
-
334
3.255
2.144
358
785
8.243
Kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note fra Udbetaling Danmark: Den Fælles Dataenhed har ikke leveret flere sager end Udbetaling Danmark har ønsket at trække i løbet af 2017. Dette gør det svært at sammenligne udtrækshitraten mellem
kommunerne og Udbetaling Danmark.
Tabellen indeholder nu også effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2.
1) Udtrækshitraten opgøres som andel oprettede kontrolsager i forhold til antal sager leveret af dataenheden.
2) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0012.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 4.2.2: ”Provenu-hitrate” for afsluttede kontrolsager af dataenhedens leverancer i Udbetaling Danmark og kommunerne
Formålet med tabellen er at belyse provenuet for de afsluttede kontrolsager af dataenhedens leverancer i Udbetaling Danmark og kommunerne i perioden
(2017). Oversigten kan give input til forbedring af kriterier. En del af sagerne kan være oprettet i tidligere år, men på grund af sagsbehandlingstid er de
afsluttet i indeværende periode
1)
.
2017
Sager afsluttet efter
kontrolarbejde
Antal
afgjorte
sager med
provenu
1.662
57
37
20
1.105
-
-
-
429
-
-
-
-
71
965
788
82
227
2.627
Andel afgjorte sager med
provenu
(hitrate), pct.
Provenu i afgjorte
sager
(mio. kr.)
Gns. provenu i
afgjorte sager
(kr.)
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Udbetaling Danmark/HOK
4.348
406
-
-
1.706
-
-
-
1.963
-
-
-
-
273
2.692
1.749
377
791
7.040
38
14
-
-
65
-
-
-
22
-
-
-
-
26
36
45
22
29
37
64,2
2,6
1,4
1,1
26,1
-
-
-
30,5
-
-
-
-
5,0
68,5
55,5
9,1
3,9
132,7
38.628
44.760
37.949
57.360
23.620
-
-
-
71.096
-
-
-
-
70.299
70.957
70.414
110.894
17.156
50.514
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og
ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
Kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note fra Udbetaling Danmark: Tabellen indeholder nu også effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2.
1) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0013.png
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
Tabel 4.2.3: Effekten af den registerbaserede kontrolindsats
Tabellen belyser det samlede kontrolresultat i forhold til antal ydelsesmodtagere og i forhold til de samlede udbetalte ydelser.
2017
Samlede
offentlige udgifter
(mio. kr.)
1)
214.000
6)
15.000
4.000
11.000
18.000
-
-
-
170.000
-
-
-
-
11.000
33.000
7)
18.000
10.000
5.000
247.000
Antal
ydelsesmod-
tagere
1)
2.695.000
600.000
270.000
330.000
680.000
-
-
-
1.350.000
-
-
-
-
65.000
280.000
134.000
52.000
114.000
2.975.000
Antal afgjorte
sager med
provenu
1.662
57
37
20
1.105
-
-
-
429
-
-
-
-
71
965
788
82
227
2.627
Andel afgjorte
sager med
provenu
2)
,
pct.
38
0,01
0,01
0,01
65
-
-
-
22
-
-
-
-
0,1
0,35
0,59
0,16
0,2
37
Samlet provenu i
afgjorte sager
(mio. kr.)
64,2
2,6
1,4
1,1
26,1
-
-
-
30,5
-
-
-
-
5,0
68,5
55,5
9,1
3,9
132,7
Provenu ifht. de
samlede udbetalte
ydelser
3)
, pct.
0,03
0,02
0,04
0,01
0,1
-
-
-
0,02
-
-
-
-
0,05
0,2
0,3
0,1
0,08
0,05
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Udbetaling Danmark/HOK
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
4)
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
Kommuner
Kontanthjælp
5)
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note fra Udbetaling Danmark: Tabellen indeholder nu også effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2. Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der er foretaget
registersamkøring.
1) Afrundet
2) Andel opgjort i forhold til det samlede antal ydelsesmodtagere.
3) Andel opgjort i forhold til de samlede offentlige udgifter.
4) Det indsatte foreløbige beløb er nettoudgiften, dvs. udbetalinger fratrukket tilbagebetalinger. Der er derfor ikke tilknyttet et aktivitetstal.
5) Omfatter kontant-, uddannelseshjælp- og integrationsydelsesmodtagere.
6) Kilde: Intern driftsrapportering i Udbetaling Danmark
7) Kilde: jobindsats.dk
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0014.png
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads.
Figur 4.2.4a Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Note fra Udbetaling Danmark: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2017.
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
100%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
0%
Holbæk Kommune; 521
Silkeborg Kommune; 1139
Tårnby Kommune; 211
Langeland Kommune; 195
Vejen Kommune; 212
Holstebro Kommune; 264
Rebild Kommune; 119
Vallensbæk Kommune; 76
Assens Kommune; 196
Vordingborg Kommune; 277
Lemvig Kommune; 79
Morsø Kommune; 74
Ringkøbing-Skjern Kommune; 211
Haderslev Kommune; 895
Frederikshavn Kommune; 278
Hjørring Kommune; 362
Kolding Kommune; 1237
Vejle Kommune; 631
Kerteminde Kommune; 68
Næstved Kommune; 804
Albertslund Kommune; 205
Helsingør Kommune; 713
Billund Kommune; 131
Hedensted Kommune; 109
Egedal Kommune; 192
Varde Kommune; 178
Nyborg Kommune; 159
Svendborg Kommune; 564
Sorø Kommune; 181
Ringsted Kommune; 163
Dragør Kommune; 65
Horsens Kommune; 852
Hillerød Kommune; 311
Rudersdal Kommune; 179
Fredensborg Kommune; 165
Aabenraa Kommune; 308
Skive Kommune; 185
Ballerup Kommune; 204
Odder Kommune; 128
Ærø Kommune; 15
Greve Kommune; 282
Lejre Kommune; 68
Høje-Taastrup Kommune; 264
Mariagerfjord Kommune; 111
Herlev Kommune; 118
Faxe Kommune; 159
Faaborg-Midtfyn Kommune; 208
Brøndby Kommune; 240
Jammerbugt Kommune; 132
Esbjerg Kommune; 574
Herning Kommune; 189
Middelfart Kommune; 103
Bornholms Kommune; 126
Syddjurs Kommune; 151
Ikast-Brande Kommune; 115
Læsø Kommune; 4
Thisted Kommune; 98
Furesø Kommune; 146
Slagelse Kommune; 269
Nordfyns Kommune; 70
Fredericia Kommune; 220
Lyngby-Taarbæk Kommune; 139
Aarhus Kommune; 1459
Glostrup Kommune; 106
Gribskov Kommune; 136
Lolland Kommune; 172
Sønderborg Kommune; 185
Allerød Kommune; 45
Ishøj Kommune; 115
Stevns Kommune; 96
Københavns Kommune; 2596
Køge Kommune; 205
Frederikssund Kommune; 142
Rødovre Kommune; 192
Kalundborg Kommune; 148
Samsø Kommune; 18
Gladsaxe Kommune; 237
Hvidovre Kommune; 200
Odense Kommune; 858
Halsnæs Kommune; 103
Guldborgsund Kommune; 245
Aalborg Kommune; 696
Struer Kommune; 46
Gentofte Kommune; 162
Randers Kommune; 244
Viborg Kommune; 179
Vesthimmerlands Kommune; 109
Odsherred Kommune; 125
Solrød Kommune; 38
Brønderslev Kommune; 66
Skanderborg Kommune; 112
Norddjurs Kommune; 75
Frederiksberg Kommune; 261
Favrskov Kommune; 68
Tønder Kommune; 69
Hørsholm Kommune; 36
Roskilde Kommune; 247
Fanø Kommune; 7
Andel sager overført fra bestillingsliste til prioriteringsliste
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Udbetaling Danmarks bestyrelses svar på det årlige tilsynsbrev for 2017 og berigtigede nøgletalstabeller, fra beskæftigelsesministeren
2035099_0015.png
Note fra Udbetaling Danmark: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2017.
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads.
Figur 4.2.4b Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Bilag 2 – Nøgletalstabeller for 2017 (revideret pr. 10 oktober 2018)
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
0%
Rebild Kommune; 119
Sorø Kommune; 181
Hillerød Kommune; 311
Frederikshavn Kommune; 278
Vallensbæk Kommune; 76
Ballerup Kommune; 204
Ikast-Brande Kommune; 115
Dragør Kommune; 65
Helsingør Kommune; 713
Albertslund Kommune; 205
Ringkøbing-Skjern Kommune; 211
Nyborg Kommune; 159
Assens Kommune; 196
Fredericia Kommune; 220
Glostrup Kommune; 106
Silkeborg Kommune; 1139
Ishøj Kommune; 115
Varde Kommune; 178
Ringsted Kommune; 163
Jammerbugt Kommune; 132
Lemvig Kommune; 79
Greve Kommune; 282
Lyngby-Taarbæk Kommune; 139
Nordfyns Kommune; 70
Syddjurs Kommune; 151
Sønderborg Kommune; 185
Hedensted Kommune; 109
Fredensborg Kommune; 165
Kalundborg Kommune; 148
Gladsaxe Kommune; 237
Thisted Kommune; 98
Hjørring Kommune; 362
Morsø Kommune; 74
Gribskov Kommune; 136
Billund Kommune; 131
Holstebro Kommune; 264
Københavns Kommune; 2596
Faxe Kommune; 159
Tårnby Kommune; 211
Middelfart Kommune; 103
Lolland Kommune; 172
Vejen Kommune; 212
Holbæk Kommune; 521
Høje-Taastrup Kommune; 264
Kerteminde Kommune; 68
Lejre Kommune; 68
Rødovre Kommune; 192
Hvidovre Kommune; 200
Vejle Kommune; 631
Herlev Kommune; 118
Haderslev Kommune; 895
Kolding Kommune; 1237
Rudersdal Kommune; 179
Næstved Kommune; 804
Odense Kommune; 858
Odder Kommune; 128
Aarhus Kommune; 1459
Skive Kommune; 185
Horsens Kommune; 852
Brøndby Kommune; 240
Randers Kommune; 244
Aabenraa Kommune; 308
Vordingborg Kommune; 277
Furesø Kommune; 146
Egedal Kommune; 192
Halsnæs Kommune; 103
Vesthimmerlands Kommune; 109
Faaborg-Midtfyn Kommune; 208
Langeland Kommune; 195
Odsherred Kommune; 125
Slagelse Kommune; 269
Viborg Kommune; 179
Frederikssund Kommune; 142
Solrød Kommune; 38
Aalborg Kommune; 696
Mariagerfjord Kommune; 111
Skanderborg Kommune; 112
Køge Kommune; 205
Struer Kommune; 46
Frederiksberg Kommune; 261
Guldborgsund Kommune; 245
Bornholms Kommune; 126
Stevns Kommune; 96
Brønderslev Kommune; 66
Svendborg Kommune; 564
Gentofte Kommune; 162
Esbjerg Kommune; 574
Allerød Kommune; 45
Favrskov Kommune; 68
Tønder Kommune; 69
Norddjurs Kommune; 75
Roskilde Kommune; 247
Herning Kommune; 189
Ærø Kommune; 15
Fanø Kommune; 7
Hørsholm Kommune; 36
Læsø Kommune; 4
Samsø Kommune; 18
Andel kontrolsager oprettet fra bestillingsliste
15