Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2034277_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Bekendtgørelsesændring af merbeskæftigelseskravet
CVR 10172748
Til Beskæftigelsesudvalget
22. marts 2019
Som tidligere oplyst i breve af 25. maj 2018 (BEU alm. del bilag 334) og 6. sep-
tember 2018 (BEU alm. del bilag 461) har Europa-Kommissionen over for Beskæf-
tigelsesministeriet påpeget, at de nationale regler for opgørelse af merbeskæftigel-
seskravet i forhold til anvendelse af løntilskudsordningen ikke stemmer overens
med EU’s statsstøtteregler, nærmere bestemt den såkaldte gruppefritagelsesforord-
ning.
Konkret fastslår Kommissionen, at kravet om, at en løntilskudsansættelse i private
virksomheder skal udgøre en nettoudvidelse i forhold til en virksomheds gennem-
snitligt antal ordinært ansatte over de seneste 12 måneder, skal opgøres og doku-
menteres på CVR.-niveau og ikke
som det er tilfældet efter gældende danske reg-
ler
på P nr.-niveau. Endvidere har dialogen med Kommissionen vist, at der skal
være tale om en opgørelse i fuldtidspersoner og ikke i antal hoveder.
Kommissionen har påpeget, at EU’s gruppefritagelsesforordning udgør en undta-
gelse til EU-rettens overordnede forbud mod statsstøtte, og at det derfor er en klar
forudsætning for, at der er tale om lovlig statsstøtte, at de angivne betingelser i for-
ordningen overholdes.
Jeg har taget Kommissionens krav om tilpasning af de danske regler til efterretning
for at sikre, at vi fortsat kan give de ledige mulighed for at bruge løntilskud i priva-
te virksomheder, som vi ved har gode effekter. Jeg vil derfor ændre i bekendtgø-
relse om en aktiv beskæftigelsesindsats, så opgørelsen af ordinært ansatte i private
virksomheder fremadrettet sker i fuldtidspersoner på CVR-niveau i overensstem-
melse med reglerne i gruppefritagelsesforordningen. Jeg forventer, at denne æn-
dring vil kunne træde i kraft den 1. juli 2019.
Som bekendt er det i forbindelse med aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats
ligeledes besluttet, at opgørelsen af ordinært ansatte i forhold til merbeskæftigel-
ses- og rimelighedskravet skal digitaliseres på baggrund af oplysninger fra e-
Indkomstregistret.
Jeg har fået oplyst af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at ændringen
for at sikre, at der ikke sker udbetaling af ulovlig statsstøtte, ikke vil have afgøren-
J.nr.
2019-882
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 281: Orientering om bekendtgørelsesændring af merbeskæftigelseskravet, fra beskæftigelsesministeren
de betydning for mulighederne for at gennemføre den forudsatte digitalisering i det
digitale ansøgnings- og bevillingssystem (VITAS), idet de nødvendige oplysninger
vil kunne hentes fra e-Indkomstregistret.
Udover kravet om en nettoudvidelse i forhold til det gennemsnitslige antal ordinært
ansatte de seneste 12 måneder, må ansættelsen ikke ske i en stilling, der inden for
de sidste tre måneder er blevet ledig ved afskedigelse eller fratrædelse af en ordi-
nært ansat. Sidstnævnte er et supplerende nationalt krav. Derudover er der et natio-
nalt merbeskæftigelseskrav for offentlige arbejdsgivere.
Med ”Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats” fra august 2018 er det aftalt at
ensrette merbeskæftigelseskravet, så opgørelsen for offentlige arbejdsgivere foreta-
ges på samme måde som private arbejdsgivere. Derfor vil jeg sammen med partier-
ne bag aftalen drøfte, om de nye ændringer for private arbejdsgivere også skal gæl-
de for offentlige arbejdsgivere.
Derudover er der et nationalt krav i forbindelse med oprettelse af løntilskud og
virksomhedspraktik
rimelighedskravet. Rimelighedskravet skal sikre, at der er et
rimeligt forhold mellem ordinært ansatte og personer i støttet beskæftigelse.
Der er ikke direkte sammenhæng mellem de to krav, men af forenklings- og admi-
nistrative hensyn bør opgørelsen af ordinært ansatte så vidt muligt ligne hinanden.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2