Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2032794_0001.png
21. februar 2019
Bilag 1
reguleringen af chrom 6
Generelt
Chrom 6 er reguleret i kræftbekendtgørelsen, hvilket ifølge Arbejdstilsynet
er det strengeste niveau for reguleringen af beskyttelsesforanstaltninger i
arbejdsmiljølovgivningen. Herudover er chrom 6 omfattet af
arbejdsmiljølovgivningens almindelige regler om et sikkert og sundt og
arbejdsmiljø og de særlige regler, der gælder for arbejde med farlige stoffer
og materialer, uanset om disse er kræftfremkaldende eller ej.
Arbejdsgiveren har pligt til at sikre de ansatte mod unødig påvirkning fra
chrom 6, og det betyder bl.a., at det på en arbejdsplads ikke er tilstrækkeligt
alene at sikre, at en grænseværdi overholdes.
Det er et grundlæggende krav i reglerne, at virksomheden som det første
skal vurdere, om det er muligt at erstatte det farlige stof eller materiale med
stoffer og materialer, som ikke er farlige eller mindre farlige (substitution).
Hvis denne løsning ikke er mulig, skal påvirkningen fra farlige stoffer og
materialer fjernes eller begrænses mest muligt ved tekniske og
organisatoriske tiltag.
Ved tekniske tiltag forstås fx procesventilation eller anden indretning af
arbejdspladsen. Ved organisatoriske tiltag kan der fx være tale om at
begrænse antallet af ansatte, som arbejder med de farlige stoffer og
materialer, eller den tid, de arbejder med disse.
Brugen af personlige værnemidler skal ske i forlængelse af disse
overvejelser.
Hvis en arbejdsgiver ikke tydeligt på anden vis kan godtgøre, at der med
særlige foranstaltninger er opnået tilstrækkelig forebyggelse og beskyttelse,
skal arbejdsgiveren foretage målinger, især når det skønnes nødvendig for
overholdelse af grænseværdierne.
Det er et bærende element i reglerne, at arbejdsgiveren skal sikre de ansatte
mod unødig påvirkning fra farlige stoffer og materialer. Det betyder, at det
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 275: Orientering om afrapportering fra chrom 6-arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren
2032794_0002.png
på en arbejdsplads
ikke
er tilstrækkeligt alene at sikre, at en grænseværdi
overholdes.
Regulering af kræftfremkaldende stoffer og materialer
Hvis der er kræftfremkaldende stoffer på arbejdspladsen, fx chrom 6, gælder
der nogle yderligere krav til forebyggelse. Reglerne er fastsat i
Arbejdstilsynets kræftbekendtgørelse
1
.
Med kræftfremkaldende stoffer forstås stoffer, som er vurderet til at være
dokumenteret, sandsynligt eller muligt kræftfremkaldende i mennesker.
Fx er det sådan, at hvis det ikke er muligt at erstatte stoffer som chrom 6
med et ufarligt eller mindre farligt stof, skal udsættelse for stoffet konkret
begrænses ved fx indkapsling eller tilstrækkelig procesventilation. Det
fremgår direkte af den danske kræftbekendtgørelse.
I forhold til virksomhedens kemiske del af arbejdspladsvurderingen (APV)
er det sådan, at risikovurderingen skal fornyes regelmæssigt og ved enhver
ændring i forholdene, der kan få indvirkning på en arbejdstagers udsættelse
for det kræftfremkaldende stof eller materiale. Dette betyder, at den
”kemiske” del af APV’en typisk vil skulle fornyes oftere, end hvis der er
tale om ikke-kræftfremkaldende stoffer og materialer på arbejdspladsen.
Det er også et krav, at der altid bruges personlige værnemidler, fx
åndedrætsværn og handsker, hvis det ikke på anden måde kan udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Kravet om brug af
personlige værnemidler er på den måde mere eksplicit reguleret i
kræftreglerne end i reglerne om arbejde med stoffer og materialer.
Reguleringen af chrom 6 under REACH
Det bemærkes, at en virksomheds anvendelse af særligt farlige stoffer, fx
chrom 6, i nogle tilfælde kræver godkendelse på EU-niveau efter REACH-
forordningen. Til godkendelserne er der knyttet betingelser vedrørende
anvendelsen, som gælder ved siden af de generelle regler for
Bekendtgørelse nr. 1795 af 18. december 2015 om foranstaltninger til forebyggelse af
kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer
1
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 275: Orientering om afrapportering fra chrom 6-arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, fra beskæftigelsesministeren
2032794_0003.png
kræftfremkaldende stoffer. Miljøstyrelsen er ressortmyndighed for REACH-
forordningen.
Det kræver en konkret europæisk godkendelse, hvis en virksomhed vil
anvende chrom 6 i sin produktion. Godkendelsesprocessen har til formål at
sikre, at særligt problematiske stoffer (SVHC-stoffer
2
) gradvist udfases og
erstattes af mindre farlige stoffer eller teknologier, når der er teknisk og
økonomisk mulige alternativer til rådighed.
Danske virksomheder, som benytter chrom 6 omfattet af
godkendelsesordningen under REACH-forordningen, skal fremsende en
ansøgning om godkendelse til den konkrete anvendelse til ECHA inden
stoffernes ”solnedgangsdato” (den dato hvor anvendelsen skal ophøre,
medmindre at der er givet tilladelse til den konkrete anvendelse). Efter
denne dato skal anvendelsen af stoffet ophøre, med mindre der er givet
tilladelse til anvendelsen.
Det er Kommissionen, som træffer afgørelser om ansøgninger om
godkendelse, der gives for en begrænset tidsperiode. Hvis virksomhedens
anvendelse falder ind under en godkendelse, som virksomhedens leverandør
har fået tildelt, er det tilstrækkeligt, at virksomheden anmelder brugen til
ECHA inden 3 måneder efter modtagelsen af den første leverance. Dette
krav gælder dog ikke distributører, som kun oplagrer og videresælger
stofferne. Oplysninger om hvilke virksomheder, der har anmeldt brug af
stoffet til ECHA er tilgængelige for de nationale kompetente myndigheder,
som i DK er Miljøstyrelsen (MST).
2
Substances of Very High Concern, oversættes normalt til "Kandidatlistestoffer" i dansk
sammenhæng.
3