Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1952084_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
I forbindelse med samråd AS om reformen af førtidspension og fleksjob den 12.
september 2018 lovede Beskæftigelsesministeren at besvare enkelte spørgsmål på
samrådet skriftligt.
Følgende spørgsmål er stillet af Finn Sørensen (EL).
J.nr.
2018 - 2993
Spørgsmål fra Samråd AS:
”Vil
ministeren redegøre for de årlige udgifter til et fuldtidsressourceforløb samt de
årlige udgifter til en fuldtidsførtidspension?”
Svar:
Reformen af førtidspension og fleksjob er en reform, som efter regeringens opfat-
telse bygger på et grundlæggende rigtigt princip og er vigtig for landets udsatte
borgere. Flest muligt skal i arbejde og forsørge sig selv, og færrest muligt skal ende
på varig, passiv forsørgelse. Som samfund må vi ikke opgive mennesker, hvis der
er en realistisk mulighed for, at de kan blive en del af arbejdsmarkedet.
Hvis målet om et aktivt arbejdsliv frem for et passivt liv på førtidspension skal rea-
liseres, kræver det, at mennesker, som har mulighed for at udvikle arbejdsevnen,
får den rigtige og nødvendige hjælp og støtte gennem en indsats, der kan bringe
dem tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse, så de ikke ender på førtidspen-
sion.
Det må aldrig handle om en økonomisk kalkule
men om, at give mennesker med
et udviklingsperspektiv en mulighed for at få en tilknytning til arbejdsmarkedet. Og
de mennesker, som ikke har mulighed for at udvikle arbejdsevnen eller arbejde i et
fleksjob, skal selvfølgelig tilkendes førtidspension.
Vi har for nyligt præciseret lovgivningen, så det tydeligt fremgår, at det er en for-
udsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der
er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan ud-
vikle sin arbejdsevne. Ressourceforløb må altså ikke iværksættes alene for at op-
fylde et krav om dokumentation for tilkendelse af førtidspension.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Opfølgning på samrådet den 12/9-18 om reform om førtidspension og fleksjob (samrådsspm. AS (20171))
1952084_0002.png
Den gennemsnitlige årlige ydelsesudgift er opgjort for en fuldtidsperson i hhv. res-
sourceforløb og på førtidspension i nedenstående tabel 1. Den gennemsnitlige ydel-
sesudgift for førtidspension er opgjort for nye modtagere visiteret efter 1. juli 2014.
Tabel 1: Gennemsnitlige årlige ydelsesudgifter for ressourceforløb og førtids-
pension i 2017, kr. (2018-PL)
Gennemsnitlig ydelsesud-
gift for en fuldtidsperson
191.347
153.622
37.725
Aktivering og
mentorstøtte
-*
29.800
-
I alt
191.347
183.422
7.925
Førtidspension
Ressourceforløb
Forskel
Kilde: Danmarks Statistik, de kommunale regnskaber, KMD, Jobindsats, statsregnskab og egne be-
regninger.
Note: Udgifter under social- eller sundhedslovgivningen er ikke medtaget ovenfor. Udgifter til løntil-
skud/skånejob er ligeledes ikke medtaget.
* Det er ikke muligt at opgøre den gennemsnitlige udgift til mentorstøtte for en fuldtidsperson på før-
tidspension. Mentorstøtte til førtidspension antages kun at blive anvendt i meget begrænset omfang.
Under ressourceforløb kan borgeren modtage forskellige indsatser. Jeg kan i den
forbindelse oplyse, at udgifterne til aktivering af en fuldtidsperson i ressourcefor-
løb udgjorde ca. 20.400 kr. (2018-PL) i gennemsnit i 2017. Udgifterne til mentor-
støtte for en fuldtidsperson i ressourceforløb udgjorde ca. 9.400 kr. (2018-PL) i
gennemsnit i 2017, svarende til en samlet gennemsnitlig udgift til aktivering og
mentor på ca. 29.800 kr.
Endeligt er det vigtigt at understrege, at udgiftssammenligningen ikke tager højde
for, at tilkendelse af førtidspension er en varig passiv forsørgelsesydelse, mens res-
sourceforløb er et midlertidigt forløb med det sigte, at udvikle den enkeltes ar-
bejdsevne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2