Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2028787_0001.png
www.holstebro.dk
KIRKESTRÆDE 11 . 7500 HOLSTEBRO
Til politiske partiers beskæftigelsesordførere
mailto:udvalgssekretær [email protected]
mailto:udvalgsassistent [email protected]
Dato: 11. marts 2019
Henv. til: Bente Skov Lodahl
Direkte tlf.: 9611 3714
Afdeling tlf.: 9611 7591
[email protected]
Til de politiske partiers beskæftigelsesordførere
I Holstebro kommune har vi i høringsportalen set lovforslaget vedr. forenkling af Lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Lad os allerførst sige, at vi synes lovforslaget indeholder udmærkede ting. For det første bliver
loven mere logisk opbygget. For det andet indeholder forslaget også forenklinger, som vi
hilser meget velkomne.
Der er også i forslaget indeholdt et par ting, som vi ønsker at gøre opmærksom på mulige
uheldige konsekvenser af.
Der opereres i forslaget flere steder med en opdeling af målgrupper i kategorierne ”tæt på
arbejdsmarkedet” hhv. ”længere fra arbejdsmarkedet” – de enkelte målgrupper i loven er
hver puttet i en af kategorierne.
Det vil i praksis medføre, at alle borgere i kontakt med jobcentrene i forbindelse med visse
krav og rettigheder deles op i kun to kategoriseringer: ”tæt på arbejdsmarkedet” eller
”længere fra arbejdsmarkedet”. Gruppen ”længere fra arbejdsmarkedet” indeholder borgere,
der er alt fra den hjemløse, psykotiske narkoman til en læge, der på grund af meget dårlig ryg
er fleksjobvisiteret. Grupperne bliver således brede i sammensætning og med stor variation i
behovet for hjælp.
Der er en klar tendens i lovforslaget til, at borgere i kategorien ”tæt på arbejdsmarkedet” kan
klare det hele selv (evt. med lidt hjælp fra jobcentret), og at der til borgere i kategorien
”længere fra arbejdsmarkedet” ikke kan stilles de store krav. Denne tendens går igen i det
lovforslag, som p.t. er i høring vedr. Lov om aktiv socialpolitik.
Vi vil som udgangspunkt gerne give alle vore borgere et signal om, at vi ser dem som tæt på
arbejdsmarkedet. Det er vores opfattelse, at jobcentrene i højere grad skulle have frihed til,
ud fra en konkret og individuel vurdering, at stille konkrete rettigheds- og forpligtelseskrav til
den enkelte borger, i stedet for at dette skal ske ud fra en vurdering af, om borger kan gå i
arbejde inden for 3 mdr. eller 4. mdr. (jobparat eller aktivitetsparat).
Holstebro kommune har derudover et stort ønske om at få ændret specielt ét af forslagene.
Side 1/2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 11/3-19 fra Arbejdsmarkedsudvalget i Holstebro Kommune om kommende lovforslag vedr. forenkling af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
2028787_0002.png
I lovforslaget til ændring af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er foreslået, at varigheden
af praktik maksimalt kan være 4 uger for jobparate modtagere af integrationsydelse og
uddannelsesparate.
Vi er enige i, at en praktik ikke skal vare længere end nødvendigt for at opfylde formålet, og
vi er enige i lovens formuleringer om, at formålet med en praktik skal være klart. Vi tror også,
at praktik ofte er vejen til beskæftigelse, og at udgangspunktet er, at det er godt for borgeren
at være beskæftiget i det omfang, det er muligt.
Udgangspunktet om visitation så tæt på arbejdsmarkedet som muligt er vi enige i. Men det
betyder også, at målgruppen vil være bred, og at der derfor i mange tilfælde kan være behov
for en længere praktik for at kunne opfylde målet med praktikken.
For nogle af borgerne er det simpelthen alt for kort til, at de kan gøre sig interessante for en
arbejdsgiver – og for at arbejdsgiver tør tage chancen og ansætte. For andre af borgerne
risikerer det at gøre dem mere skrøbelige, hvis de hele tiden skal ud i 4 ugers praktikker –
hver gang et nyt sted.
Et af formålene med praktik kan jf. lovforslaget være at udvikle borgerens sproglige
kompetencer. I den situation er der behov for mere end 4 uger.
Vi er bekymrede for, at en fastholdelse af det foreslåede i lovforslaget vil medføre, at flere
visiteres til aktivitetsparate, simpelthen fordi man vurderer, at der er behov for en længere
optræning til arbejdsmarkedet – og det vil set med vore øjne være et uhensigtsmæssigt signal
at give borgerne.
Holstebro Kommune håber derfor, at lovforslaget vil blive ændres, så det bliver muligt at
specielt målgrupperne uddannelsesparate og jobparate integrationsydelsesmodtagere kan
være i praktik i samme omfang som borgere ”længere væk fra arbejdsmarkedet”.
Der er lagt op til, at kommunerne vil blive målt på resultater. Det vil vi gerne – men så vil vi
også gerne have mulighed for at gøre det, som efter vores erfaring virker. Slutteligt er det
vigtigt at blive målt på de resultater, vi reelt har mulighed for at skabe sammen med vores
virksomheder.
Med venlig hilsen
Lars Stampe
Formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Holstebro kommune
Side 2/2