Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2028599_0001.png
NO TAT
Afrapportering om kommunernes anvendelse
af ordningen om seniorførtidspension
Marts 2019
Muligheden for tilkendelse af førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension
bliver anvendt i mindre omfang end forventet. Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering har derfor foretaget en mindre undersøgelse af drivere og barrierer for
anvendelsen af ordningen i en række kommuner.
Der er indsamlet viden fra de fem kommuner, der i høj grad anvender seniorfør-
tidspension. De fem kommuner er Gladsaxe, Lejre, Assens, Hedensted og Hvidov-
re. Derudover er der indsamlet viden via spørgeskemaer fra 12 kommuner, der slet
ikke eller i lav grad anvender seniorførtidspension. De 12 kommuner er Gentofte,
Rødovre, Vejen, Viborg, Odder, Allerød, Brøndby, Herlev, Halsnæs, Struer, Vest-
himmerland og Lemvig.
Der indgår således 17 kommuner i undersøgelsen. De pågældende kommuner er i
sagens natur ikke repræsentative for landets øvrige kommuner, og deres besvarel-
ser giver således ingen information om situationen i andre kommuner end de ad-
spurgte. De indsamlede resultater er således alene til inspiration.
1. Sammenfatning
Det er karakteristisk for de kommuner, der anvender ordningen i højere grad end
de fleste, at de har både viljen og ”evnen”
En positiv indstilling og udbredt vilje til at anvende ordningen.
Et godt kendskab til ordningen og en god forståelse for forskellen på reglerne
om førtidspension efter de almindelige regler og reglerne om seniorførtidspen-
sion
Anbefalinger til udbredelse af ordningen:
Sikre et godt kendskab til ordningen og en forståelse for forskellen på reglerne
om førtidspension efter de almindelige regler og reglerne om seniorførtidspen-
sion.
Kommunerne har rutiner eller arbejdsgange, der sikrer opmærksomhed på at
finde de borgere, der er i målgruppen.
Alle relevante medarbejdere har adgang til kvalificeret faglig sparring.
Alle relevante sagsbehandlere regelmæssigt informeres om ordningen, så den
ikke ”glemmes” og
så også nye medarbejdere får kendskab til ordningen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Orientering om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2. Opsamling af viden
STAR har besøgt og interviewet fem kommuner, der anvender ordningen i højere
grad end gennemsnittet. Der er sendt spørgeskemaundersøgelse til de 15 kommu-
ner, der anvender ordningen i meget begrænset omfang eller slet ikke; 12 kommu-
ner har svaret.
De fem kommuner, der anvender ordningen i højere grad end andre
I alle besøgte kommuner er der er en positiv indstilling til ordningen, og ud-
bredt vilje til at anvende den.
I alle besøgte kommuner er der et godt kendskab til ordningen og en god for-
ståelse for forskellen på reglerne om førtidspension efter de almindelige regler
og reglerne om seniorførtidspension.
Nogle af kommunerne havde vanskeligheder med at vurdere omfanget af bor-
gerens arbejdsevne, når der ikke må iværksættes indsatser for at afklare ar-
bejdsevnen.
Nogle kommuner pegede på, at det er et uvant snævert perspektiv for vurdering
af arbejdsevnen i forhold til andre målgrupper, når det ikke skal vurderes, om
arbejdsevnen kan udvikles.
Kommuner, der anvender ordningen i begrænset omfang eller slet ikke
Punkterne gør sig gældende for en eller flere, men ikke alle kommuner.
I stedet for seniorførtidspension tilkendes der ofte førtidspension efter de al-
mindelige regler.
Nogle af disse kommuner, kan ikke se, at kravene er anderledes end for de
almindelige sager om førtidspension.
Modtager ingen ansøgninger eller har ingen ansøgere i målgruppen.
Fælles for alle 18 kommuner, der indgår i undersøgelsen
Punkterne gør sig gældende for en eller flere, men ikke alle kommuner.
Har personer i målgruppen som hellere vil blive i eller visiteres til et lille fleks-
job.
Samarbejder med de faglige organisationer om at finde personer i målgruppen.
Vurderer at målgruppen er begrænset.
Samlet set peger undersøgelsen på særligt tre barrierer i forhold til at anvende
ordningen
A. Nogle kommuner har svært at se forskellen på almindelige sager om førtids-
pension og seniorførtidspension.
B. Nogle kommuner finder det vanskeligt at vurdere arbejdsevnen i sager om
seniorførtidspension, fordi der ikke må iværksættes tiltag, der kan afklare ar-
bejdsevnen.
C. Nogle kommuner vurderer, at målgruppen er begrænset i forhold til de øvrige
målgrupper.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Orientering om seniorførtidspension, fra beskæftigelsesministeren
2028599_0003.png
Ad A. Forskellen mellem almindelig førtidspension og seniorførtidspension
I sager om seniorførtidspension skal alene tages stilling til, om arbejdsevnen er
væsentligt og varigt nedsat i forhold til de erhverv, den pågældende vil kunne vare-
tage, uden at der iværksættes tiltag, der har til formål at udvikle arbejdsevnen. Det
skal ikke vurderes, om ansøgeren ville være i stand til at udvikle sin arbejdsevne
eller kunne blive i stand til at anvende sin restarbejdsevne ved fx deltagelse i virk-
somhedspraktik, revalidering eller deltagelse i ressourceforløb. Ansøgere med me-
get begrænset arbejdsevne, kan ikke gives afslag på seniorførtidspension med den
begrundelse, at deres arbejdsevne kan udvikles i et lille fleksjob. Der skal ses bort
fra kravet om, at alle muligheder for at udvikle arbejdsevnen skal være udtømt, og
der skal ikke iværksættes beskæftigelsesrettede tilbud.
Ad B. Vurdering af arbejdsevnen i sager om seniorførtidspension
Den lægelige dokumentation i sagen skal tillægges særlig stor vægt i sager om
seniorførtidspension. Der kan og bør indhentes yderligere lægelig dokumentation,
hvis denne kan bidrage yderligere til at afklare borgerens arbejdsevne. Den lægeli-
ge dokumentation i sagen beskriver borgerens aktuelle funktionsevne og skånebe-
hov, samt om der er udsigt til forbedringer i funktionsevnen. Sammenholdt med
borgerens uddannelsesmæssige baggrund, joberfaring m.v. kan jobcentret vurdere,
om der er konkrete jobfunktioner borgeren umiddelbart vil kunne varetage på ar-
bejdsmarkedet. (Jobcentret kan eventuelt bede en virksomhedskonsulent om at
vurdere mulighederne på arbejdsmarkedet). Iværksatte eller planlagte aktiviteter,
der har til formål at afklare borgerens arbejdsevne, fortsætter under behandlingen
af en ansøgning om seniorførtidspension, og kan dermed bidrage til afklaring af
borgerens arbejdsevne.
Ad C. Målgruppen har en begrænset størrelse
Ordningen risikerer at blive ”overset”,
fordi målgruppen er lille i forhold til de
øvrige målgrupper. Sagsbehandlerne oparbejder ikke særlige kompetencer i forhold
til anvendelse af ordningen. Kommunen har pligt til at informere borgerne om ord-
ningen;
det sker ikke, hvis den bliver ”glemt”.
3. Anbefalinger til udbredelse af ordningen
Sikre et godt kendskab til ordningen og en forståelse for forskellen på reglerne
om førtidspension efter de almindelige regler og reglerne om seniorførtidspen-
sion.
Kommunerne har rutiner eller arbejdsgange, der sikrer opmærksomhed på at
finde de borgere, der er i målgruppen.
Alle relevante medarbejdere har adgang til kvalificeret faglig sparring.
Alle relevante medarbejdere regelmæssigt informeres om ordningen, så den
ikke ”glemmes” og også nye medarbejdere får kendskab til ordningen.
3