Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1951866_0001.png
LBK nr
4 af 4/
/
Gældende
8-
88
Udskriftsdato:
. oktober
Mi isteriu :
Beskæftigelsesministeriet
Jour al u
er:
Beskæftigelsesmin.,
j. r.
Senere ændringer
til forskriften
I ge
Bekendtgørelse af deltidsloven
1)
Herved bekendtgøres deltidsloven, lov nr. 815 af 26. september 2002 med de ændringer, der følger af
lov nr. 297 af 22. marts 2016.
§ 1.
For lønmodtagere, der ikke i medfør af kollektiv overenskomst er sikret de rettigheder, der som
minimum svarer til bestemmelserne i direktiv 97/81/EF af 15. december 1997 om rammeaftalen vedrø‐
rende deltidsarbejde, der er indgået af Unice, CEEP og EFS, finder bestemmelserne i § 1, stk. 2, §§ 2-5, §
8, stk. 2, og § 9 i aftale af 9. januar 2001 om implementering af direktivet om deltidsarbejde, der er indgå‐
et mellem Landsorganisationen i Danmark og Dansk Arbejdsgiverforening, anvendelse, jf. bilag A.
Stk. 2.
Ved lønmodtager forstås i denne lov en person, der modtager vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold.
Stk. 3.
(Ophævet)
§ 2.
(Ophævet)
§ 3.
I de tilfælde, hvor der ikke findes nogen sammenlignelig fuldtidsansat i samme virksomhed, og
hvor der ikke foreligger en kollektiv overenskomst, der finder anvendelse, eller som i øvrigt regulerer
spørgsmålet, anvendes til sammenligning de kollektive overenskomster, som sædvanligvis er gældende
inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Stk. 2.
Hvor det er hensigtsmæssigt, anvendes princippet om forholdsmæssig aflønning og forholds‐
mæssige rettigheder for en deltidsansat, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
§ 4.
Fortolkning og brud på Aftalen afgøres efter de derom gældende fagretlige regler, medmindre løn‐
modtageren ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
Stk. 2.
En lønmodtager, hvis sag i medfør af stk. 1 ikke afgøres efter fagretlige regler, og hvis rettighe‐
der efter loven er krænket, kan tilkendes en godtgørelse.
Stk. 3.
En lønmodtager, hvis sag i medfør af stk. 1 ikke afgøres efter fagretlige regler, og hvis løn i strid
med loven er lavere end en sammenlignelig fuldtidsansats, har krav på forskellen.
Stk. 4.
Afskediges en lønmodtager, hvis sag i medfør af stk. 1 ikke afgøres efter fagretlige regler, fordi
denne har fremsat krav i henhold til denne lov, skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse.
Stk. 5.
For lønmodtagere, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, kan sager om krænkelse af ret‐
tighederne efter §§ 1-3 sammenholdt med stk. 2-4, som ikke kan behandles ad fagretlig vej, afgøres af de
civile domstole.
§ 4 a.
Under ansættelsen har en lønmodtager og en arbejdsgiver ret til at aftale, at lønmodtageren arbej‐
der på deltid, uanset direkte eller indirekte hindringer eller begrænsninger i denne ret, fx i medfør af kol‐
lektiv overenskomst, sædvane eller praksis. Krav om en timegrænse på ikke over 15 timer ugentligt kan
dog opretholdes.
Stk. 2.
Det står en lønmodtager frit for, om lønmodtageren under forhandlinger med arbejdsgiveren om
en eventuel deltidsansættelse ønsker at være ledsaget af en rådgiver.
Stk. 3.
Afskediges en lønmodtager, fordi lønmodtageren har afslået at arbejde på deltid, eller fordi løn‐
modtageren har anmodet om at arbejde på deltid, har lønmodtageren ret til en godtgørelse.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1951866_0002.png
Stk. 4.
Hvis en lønmodtager påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at
afskedigelsen skyldes de i stk. 3 nævnte grunde, påhviler det arbejdsgiveren at bevise, at afskedigelsen
ikke skyldes, at lønmodtageren har afslået at arbejde på deltid, eller at lønmodtageren har anmodet om at
arbejde på deltid.
Stk. 5.
§ 4, stk. 1 og 5, finder tilsvarende anvendelse på sager om overtrædelse af stk. 3.
Stk. 6.
Bestemmelserne i bilag A skal fortolkes i overensstemmelse med stk. 1 og 3.
§ 5.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 433 af 10. juni 2002
2)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2002. For så vidt angår bestemmelser, sædvaner eller praksis i eller i
medfør af kollektive overenskomster, har loven først virkning fra det tidspunkt, til hvilket den pågælden‐
de overenskomst kan opsiges til ophør.
Lov nr. 297 af 22. marts 2016 (Opfølgning på begrundet udtalelse fra Europa-Kommissionen om for‐
skelsbehandling af deltidsansatte samt forenkling af loven)
3)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestem‐
melse:
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2016.
Beskæftigelsesministeriet, den 14. september 2018
Troels Lund Poulsen
/ Eva Jensen
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 97/81/EF af 15. december 1997 om rammeaftalen vedrørende deltidsarbejde, der er
indgået af Unice, CEEP og EFS, jf. EF-Tidende 1998 nr. L 14, s. 9.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
2)
3)
Lovændringen vedrører lovens titel og § 4 a.
Lovændringen vedrører lovens § 1, § 2, § 4, § 4 a og ophævelse af bilag B-D.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
Bilag A
Aftale om implementering af direktivet om deltidsarbejde
Landsorganisationen i Danmark
Dansk Arbejdsgiverforening
Aftale om implementering af direktivet om deltidsarbejde
Med henvisning til hovedorganisationernes generelle aftale om procedure for implementering af EF-di‐
rektiver af 1. juli 1996 er der med virkning fra den 20. januar 2001 indgået følgende supplerende aftale
for at implementere EF-direktiv nr. 97/81 af 15. december 1997 om rammeaftalen vedrørende deltidsar‐
bejde, der er indgået af Unice, CEEP og EFS (»deltidsdirektivet«).
Direktivet vedhæftes som bilag.
§ 1. Gyldighedsområde
Denne aftale omfatter deltidsansatte på DA/LO-området, som er omfattet af en kollektiv overenskomst
inden for dette område, og som ikke ved gyldig aftale er eller måtte blive sikret de rettigheder, der følger
af direktivet.
Aftalen gælder med forbehold for mere specifikke fællesskabsbestemmelser og i særdeleshed fælles‐
skabsbestemmelser vedrørende ligebehandling af eller lige muligheder for mænd og kvinder.
§ 2. Aftalens formål
Aftalens formål er
a. at skabe grundlag for fjernelse af forskelsbehandling og en forbedring af kvaliteten af deltidsarbejde,
b. at lette udviklingen af deltidsarbejde på frivillig basis og bidrage til en fleksibel tilrettelæggelse af ar‐
bejdstiden på en måde, der tager hensyn til behovene hos arbejdsgivere og arbejdstagere.
§ 3. Definitioner
I denne aftale forstås ved
1. »deltidsansat« en ansat, hvis normale arbejdstid beregnet på en ugentlig basis eller i gennemsnit over
en ansættelsesperiode på op til et år er lavere end den normale arbejdstid for en sammenlignelig fuldtids‐
ansat,
2. »en sammenlignelig fuldtidsansat« en fuldtidsansat i samme virksomhed, der har samme type ansættel‐
seskontrakt eller ansættelsesforhold, og som er involveret i samme eller tilsvarende arbejde/beskæftigelse.
Der tages ved sammenligningen hensyn til andre forhold, der kan omfatte anciennitet, kvalifikationer/
færdigheder.
Hvor der ikke findes nogen sammenlignelig fuldtidsansat i samme virksomhed, skal sammenligningen
ske ved henvisning til den kollektive aftale, der finder anvendelse, eller hvis en sådan ikke foreligger i
overensstemmelse med national lovgivning, kollektive aftaler eller praksis.
§ 4. Princippet om ikkeforskelsbehandling
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
Hvad angår ansættelsesvilkår, må deltidsansatte ikke behandles på en mindre gunstig måde end sammen‐
lignelige fuldtidsansatte, udelukkende fordi de arbejder på deltid, medmindre forskelsbehandlingen er be‐
grundet i objektive forhold.
Princippet om forholdsmæssig aflønning og forholdsmæssige rettigheder, jf. princippet om pro rata tem‐
poris, anvendes i forhold til de rettigheder, som følger af kollektive overenskomster.
Når det er hensigtsmæssigt og berettiget af objektive grunde, kan overenskomstparterne gøre adgangen til
særlige ansættelsesvilkår afhængig af betingelser som anciennitet, arbejdstid og indtjening.
Betingelser i relation til deltidsansattes adgang til særlige ansættelsesvilkår skal under hensyntagen til
princippet om ikkeforskelsbehandling som anført i stk. 1 tages op til overvejelse med jævne mellemrum.
§ 5. Muligheder for deltidsarbejde
I forhold til denne aftales formål, jf. § 2, og princippet om ikkeforskelsbehandling, jf. § 4, er der enighed
om følgende:
Hvis overenskomstparterne identificerer hindringer, der kan begrænse mulighederne for deltidsarbejde, da
bør disse tages op til overvejelse med henblik på en eventuel fjernelse heraf.
En arbejdstagers afvisning af at blive overført fra fuldtids- til deltidsarbejde eller omvendt bør ikke i sig
selv repræsentere en gyldig begrundelse for afskedigelse, uden at dette berører muligheden for afskedigel‐
se i overensstemmelse med national lovgivning, kollektive aftaler eller praksis af andre årsager såsom
dem, der måtte opstå som følge af den berørte virksomheds driftskrav.
Med forbehold for kollektiv overenskomst, praksis m.v. bør arbejdsgiveren inden for rammerne af be‐
stemmelser om deltidsansatte i den for ansættelsesforholdet gældende kollektive overenskomst så vidt
muligt tage følgende op til overvejelse:
a. Anmodninger fra arbejdstagere om overførsel fra fuldtids- til deltidsarbejde, der bliver ledig i virksom‐
heden,
b. anmodninger fra arbejdstagere om overførsel fra deltids- til fuldtidsarbejde eller om forøgelse af deres
arbejdstid, hvis muligheden opstår,
c. tilvejebringelse af rettidig information om ledige deltids- og fuldtidsstillinger i virksomheden med hen‐
blik på at lette overførsel fra fuld tid til deltid eller omvendt,
d. foranstaltninger til lettelse af adgangen til deltidsarbejde for arbejdstagere omfattet af denne aftale, og
hvor det er hensigtsmæssigt til lettelse af deltidsansattes adgang til erhvervsfaglig uddannelse med hen‐
blik på at øge deres karrieremuligheder og erhvervsfaglige mobilitet,
e. tilvejebringelse af hensigtsmæssig information om deltidsarbejde i virksomheden til eksisterende orga‐
ner, der repræsenterer arbejdstagerne.
§ 6. Ikrafttræden
Aftalen træder i kraft den 20. januar 2001.
§ 7. Ophør
Aftalen kan opsiges med 6 måneders varsel til en 1. juli. Ønsker en af organisationerne ændringer i afta‐
len, skal den 6 måneder forud for opsigelsen underrette den anden aftalepart herom, hvorefter der uden
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
konfliktadgang optages forhandlinger herom med det formål at opnå enighed og derved undgå opsigelse
af aftalen.
Selvom aftalen er opsagt, er parterne forpligtet til at overholde dens bestemmelser, indtil anden aftale træ‐
der i stedet eller direktivet ændres.
§ 8. Bestemmelser i kollektive overenskomster/implementeringsaftaler
Bestemmelser i kollektive overenskomster og aftaler i henhold til disse samt bestemmelser i implemente‐
ringsaftaler har virkning forud for denne aftale, såfremt de gyldigt implementerer bestemmelserne i del‐
tidsdirektivet.
Nærværende aftale berører ikke den beskyttelse, som deltidsansatte har efter de mellem parterne gælden‐
de overenskomster.
§ 9. Fagretlig behandling
Såfremt der opstår en uoverensstemmelse om adgangen til de rettigheder, der fremgår af nærværende af‐
tale, behandles sådanne uoverensstemmelser efter de sædvanlige fagretlige og arbejdsretlige regler. Hvor
sådanne regler ikke foreligger, gælder princippet i arbejdsretslovens § 22, hvorefter den til enhver tid mel‐
lem DA og LO gældende norm for regler for behandling af faglig strid finder anvendelse.
København, den 9/1-2001
Landsorganisationen i Dan‐
mark
Hans Jensen
sign.
Bilag B-D (Ophævet)
Dansk Arbejdsgiverforening
Jørn Neergaard Larsen
sign.
7