Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1951864_0001.png
LBK nr
44 af 4/
/
Gældende
8-
88
Udskriftsdato:
. oktober
Mi isteriu :
Beskæftigelsesministeriet
Jour al u
er:
Beskæftigelsesmin.,
j. r.
Senere ændringer
til forskriften
I ge
Bekendtgørelse af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
1)
Herved bekendtgøres lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 12.
april 2017, med de ændringer, der følger af § 52 i lov nr. 60 af 30. januar 2018 og lov nr. 702 af 8. juni
2018.
Kapitel 1
Lovens område
§ 1.
§§ 2-6 a, § 7 a, stk. 1 og 4-7, og §§ 7 b-7 e finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder i
forbindelse med levering af tjenesteydelser udstationerer lønmodtagere til Danmark.
Stk. 2.
§ 7 a, stk. 3, og §§ 7 b-7 e, finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder ved udførelse af
arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser, uden at betingelserne for at udstationere lønmodtagere er op‐
fyldt, jf. § 4.
Stk. 3.
§ 7 finder anvendelse i situationer, hvor personer er eller har været udstationeret til et andet land,
der har gennemført Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere
som led i udveksling af tjenesteydelser.
Stk. 4.
§ 7 a, stk. 2 og 4-7, og §§ 7 b-7 e finder anvendelse i situationer, hvor en tjenesteydelse leveres
ved udførelse af arbejde i Danmark af en udenlandsk selvstændig virksomhed, som ikke udstationerer
lønmodtagere til Danmark.
Stk. 5.
Loven finder ikke anvendelse på virksomheder inden for handelsflåden, for så vidt angår besæt‐
ningen.
§ 2.
Denne lov berører ikke anvendelsen af ILO-konvention nr. 94 af 1949 om arbejdsklausuler i offent‐
lige kontrakter.
Kapitel 2
Udstationering i Danmark
§ 3.
Ved en i Danmark udstationeret lønmodtager forstås en lønmodtager, som sædvanligvis udfører sit
arbejde i et andet land end Danmark, og som midlertidigt udfører arbejde i Danmark.
§ 4.
En virksomhed anses for at udstationere lønmodtagere til Danmark i følgende situationer:
1) Når virksomheden for egen regning og under egen ledelse udstationerer en lønmodtager i forbindelse
med udførelse af en tjenesteydelse for en modtager af denne i Danmark.
2) Når virksomheden udstationerer en lønmodtager på et forretningssted, i en virksomhed inden for
samme koncern eller i en virksomhed, der på lignende måde har tilknytning til den virksomhed, der
foretager udstationeringen.
3) Når virksomheden i sin egenskab af vikarbureau eller anden virksomhed, der stiller lønmodtagere til
rådighed, udstationerer en lønmodtager i en brugervirksomhed.
Stk. 2.
Det er en betingelse for, at en udstationering er omfattet af stk. 1, at der består et ansættelsesfor‐
hold mellem lønmodtageren og den udstationerende virksomhed eller en anden virksomhed, der har stillet
lønmodtageren til rådighed for den udstationerende virksomhed.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3.
Det er ligeledes en betingelse for, at en udstationering er omfattet af stk. 1, at den pågældende
udstationerende virksomhed er reelt etableret i etableringslandet og således har andre væsentlige aktivite‐
ter i etableringslandet end udelukkende intern forvaltning eller administrative aktiviteter.
§ 4 a.
Arbejdstilsynet kan undersøge, om en virksomhed opfylder betingelserne for at være omfattet af
udstationeringsreglerne, herunder betingelsen om reel etablering i etableringslandet, jf. § 4, stk. 3.
§ 4 b.
Arbejdstilsynet kan berigtige en virksomheds anmeldelse i Register for Udenlandske Tjenestey‐
dere, jf. § 7 a, hvis det ud fra en samlet vurdering fastslås, at virksomheden ikke opfylder betingelserne
for at være omfattet af udstationeringsreglerne, herunder betingelsen om reel etablering i etableringslan‐
det, jf. § 4, stk. 3. Arbejdstilsynet underretter i disse tilfælde etableringslandets kompetente myndigheder
og de relevante danske myndigheder om berigtigelsen.
Stk. 2.
Berigtiges en anmeldelse til Register for Udenlandske Tjenesteydere på baggrund af en anmod‐
ning fra en faglig organisation, jf. § 4 d, underretter Arbejdstilsynet den pågældende faglige organisation
om berigtigelsen.
§ 4 c.
Arbejdstilsynet kan til brug for en undersøgelse efter § 4 a indhente oplysninger fra etablerings‐
landets myndigheder om en udstationerende virksomhed og dennes aktiviteter i etableringslandet. Ar‐
bejdstilsynet kan endvidere indhente oplysninger, som kan belyse en udstationeringssituations midlertidi‐
ge karakter.
§ 4 d.
En faglig organisation, der har indgået kollektiv overenskomst med en udenlandsk virksomhed,
kan, når der er indledt en fagretlig sag om fortolkning af eller brud på overenskomsten, til brug for denne
sag anmode Arbejdstilsynet om at undersøge den udenlandske virksomhed og dennes aktiviteter i etable‐
ringslandet. I sådanne tilfælde indhenter Arbejdstilsynet oplysningerne og undersøger, om virksomheden
er reelt etableret i etableringslandet. Arbejdstilsynet kan endvidere indhente oplysninger, som kan belyse
en udstationeringssituations midlertidige karakter.
§ 4 e.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om Arbejdstilsynets undersøgelse, adgang til
at indhente oplysninger og adgang til at berigtige en virksomheds anmeldelse til Register for Udenlandske
Tjenesteydere samt om faglige organisationers mulighed for at anmode Arbejdstilsynet om at undersøge
en udenlandsk virksomhed og dennes aktiviteter i etableringslandet, jf. §§ 4 a-4 d.
§ 5.
Når en virksomhed udstationerer en lønmodtager i Danmark, finder følgende regler anvendelse,
uanset hvilket lands ret der i øvrigt regulerer ansættelsesforholdet:
1) Lov om arbejdsmiljø, offshoresikkerhedslov og kapitel 4 A i lov om luftfart.
2) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v., bortset
fra de bestemmelser i denne lovs kapitel 3, der vedrører ret til fravær for andre end gravide kvinder
eller kvinder, der lige har født.
3) Lov om lige løn til mænd og kvinder.
4) Funktionærlovens § 7, for så vidt den pågældende opfylder betingelserne i funktionærlovens § 1.
5) Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
6) Lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet.
7) Lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v.
§ 5 a.
(Ophævet)
§ 5 b.
(Ophævet)
§ 5 c.
(Ophævet)
§ 6.
Hvis den lovgivning, der i øvrigt finder anvendelse på ansættelsesforholdet, er mindre gunstig for
lønmodtageren med hensyn til længden af ferie og betaling herfor end ferielovens §§ 5 og 16-19, skal
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
arbejdsgiveren sikre lønmodtageren supplerende ferie og betaling herfor, så vedkommende bliver stillet
lige så gunstigt som efter de nævnte bestemmelser.
Stk. 2.
Det er en betingelse for ret til supplerende ferie efter stk. 1, at udstationeringen varer over 8
dage. Dette gælder dog ikke for udstationering i henhold til § 4, nr. 3, medmindre der er tale om udstatio‐
nering af en specialiseret eller kvalificeret lønmodtager fra en leverandørvirksomhed til arbejde med førs‐
te montering eller installation af et gode, som udgør en integrerende del af en leveringsaftale, og som er
nødvendig for idrifttagning af det leverede gode.
Stk. 3.
Ved beregningen af udstationeringens varighed efter stk. 2 medtages alle perioder inden for de
seneste 12 måneder, hvor lønmodtageren har været udstationeret i Danmark. Endvidere medregnes alle
perioder, hvor en anden lønmodtager har været udstationeret til det pågældende arbejde.
Kapitel 2 a
Anvendelse af kollektive kampskridt, aflønning m.v.
§ 6 a.
Med henblik på at sikre udstationerede lønmodtagere løn svarende til, hvad danske arbejdsgivere
er forpligtet til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde, kan der på samme måde som over for dan‐
ske arbejdsgivere anvendes kollektive kampskridt over for udenlandske tjenesteydere til støtte for et krav
om indgåelse af en kollektiv overenskomst, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Det er en betingelse for iværksættelse af kollektive kampskridt som nævnt i stk. 1, at der forin‐
den over for den udenlandske tjenesteyder er henvist til bestemmelser i de kollektive overenskomster, der
indgås af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske om‐
råde. Det skal af disse overenskomster med den fornødne klarhed fremgå, hvilken løn der efter overens‐
komsterne skal betales.
Kapitel 3
Udstationering fra Danmark til andre EU- og EØS-lande
§ 7.
En person, som er eller har været udstationeret til et EU-land eller et andet land inden for det Euro‐
pæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), og som under arbejdet i dette land har været omfattet af
regler, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdsta‐
gere som led i udveksling af tjenesteydelser, kan ved anlæggelsen af en sag her i landet vedrørende en
retstvist opstået i forbindelse med udstationeringen vælge, at sagen skal afgøres efter disse regler, uanset
at dansk ret i øvrigt finder anvendelse.
Kapitel 3 a
Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
§ 7 a.
En udenlandsk virksomhed, der udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med leve‐
ring af tjenesteydelser, skal anmelde følgende oplysninger til Erhvervsstyrelsen:
1) Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.
4) Kontaktperson for virksomheden. Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,
der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelsen.
5) Virksomhedens branchekode.
6) Identiteten af lønmodtagere, som virksomheden udstationerer, og udstationeringsperiodens varighed.
7) Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet.
8) Oplysninger om socialsikringsforhold for de lønmodtagere, der er anmeldt oplysninger om efter nr. 6.
9) Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er en pri‐
vatperson.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
En udenlandsk virksomhed, der ved udførelse af arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser uden
at beskæftige lønmodtagere eller uden at udstationere lønmodtagere til Danmark, skal anmelde følgende
oplysninger til registrering i Erhvervsstyrelsen:
1) Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.
4) Virksomhedens branchekode.
5) Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet.
6) Oplysninger om socialsikringsforhold i hjemlandet.
7) Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er en pri‐
vatperson.
Stk. 3.
En udenlandsk virksomhed, der ved udførelse af arbejde i Danmark leverer tjenesteydelser, uden
at betingelserne for udstationering er opfyldt, jf. § 4, skal anmelde følgende oplysninger til Erhvervssty‐
relsen:
1) Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.
4) Kontaktperson for virksomheden. Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,
der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelsen.
5) Virksomhedens branchekode.
6) Identiteten af de lønmodtagere, der udfører den pågældende tjenesteydelse, og varigheden af beskæf‐
tigelsen.
7) Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet.
8) Oplysninger om socialsikringsforhold i hjemlandet for de lønmodtagere, der er anmeldt oplysninger
om efter nr. 6.
9) Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelsen med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er en
privatperson.
Stk. 4.
Anmeldelse efter stk. 1-3 skal ske efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse
oplysninger hos Erhvervsstyrelsen.
Stk. 5.
Oplysninger, der er anmeldt efter stk. 1-3, kan alene anvendes til
1) danske myndigheders kontrol af, om virksomheder overholder lovgivningen i forbindelse med arbej‐
de i Danmark,
2) danske myndigheders kontrol af overholdelse af betingelserne for at udstationere til Danmark,
3) sagsbehandling i Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede og
4) statistik om udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere.
Stk. 6.
Oplysningerne efter stk. 1-3 skal anmeldes, senest samtidig med at leveringen af tjenesteydelsen
i Danmark påbegyndes. Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest førstkommende hver‐
dag efter ændringen.
Stk. 7.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-6, herunder om,
hvilke forhold anmeldere kan eller skal registrere i styrelsens it-system, og brugen af dette system.
§ 7 b.
En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter § 7 a, hvis
1) levering af tjenesteydelsen ikke varer over 8 dage,
2) levering af tjenesteydelsen sker som led i levering af et teknisk anlæg eller en teknisk installation og
3) lønmodtageren eller den selvstændige virksomhed, jf. § 7 a, stk. 2, har til opgave og er specialiseret i
eller kvalificeret til at montere, installere, efterse, reparere eller informere om et teknisk anlæg eller
en teknisk installation i Danmark.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at visse kortvarige leveringer af tjenesteydel‐
ser undtages fra anmeldelsespligten efter § 7 a.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
§ 7 c.
Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, stk. 2,
nr. 1-5 og stk. 3, nr. 1-5 og 7. Der kan endvidere gives offentlig adgang til oplysninger om, hvor mange
udstationerede lønmodtagere der er på et arbejdssted.
Stk. 2.
En faglig organisation, der har indgået kollektiv overenskomst med en udenlandsk virksomhed,
kan, når der er indledt en fagretlig sag om fortolkning af eller brud på overenskomsten, til brug for denne
sag få adgang til de oplysninger, der er anmeldt efter § 7 a, stk. 1, nr. 6 og 9, og stk. 3, nr. 6 og 9, og
oplysninger om, hvor mange af de anmeldte lønmodtagere der er anmeldt som socialsikret i hjemlandet
efter § 7 a, stk. 1, nr. 8. Er en arbejdsgiverorganisation part i overenskomsten, har arbejdsgiverorganisati‐
onen ligeledes adgang til oplysningerne nævnt i 1. pkt.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om faglige organisationers og arbejdsgiverorga‐
nisationers adgang til oplysninger efter stk. 2.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling for oplysninger, der videregives efter stk. 1. I
det omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for oplysningerne og videregivelse
heraf ske i overensstemmelse med reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
§ 7 d.
Tjenesteyderen har pligt til, senest samtidig med at levering af tjenesteydelsen påbegyndes, at
give dokumentation til hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget, jf. § 7 a, stk. 1-3, hvis tjenesteydelsen
angår bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartneri.
Stk. 2.
En hvervgiver, der modtager en tjenesteydelse fra en anmeldelsespligtig virksomhed inden for de
i stk. 1 nævnte brancher, skal, senest 3 dage efter at levering af tjenesteydelsen er påbegyndt, rette hen‐
vendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har modtaget dokumentation for, at virksomheden
har foretaget anmeldelse til Erhvervsstyrelsen, eller hvis oplysninger om sted for levering af tjenesteydel‐
sen eller dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde eller forkerte.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere, jf.
stk. 1 og 2, udvides til at omfatte andre brancher end de i stk. 1 nævnte.
§ 7 e.
Tilsynet med overholdelsen af anmeldelsespligten efter § 7 a varetages af Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Enhver tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt efter denne lov, og dennes kontaktperson, jf.
§ 7 a, stk. 1, nr. 4, eller § 7 a, stk. 3, nr. 4, skal efter anmodning give Arbejdstilsynet oplysninger, der kan
tjene til at identificere virksomheden, udstationerede lønmodtagere og arbejdssted, jf. § 7 a, stk. 1-3.
Stk. 3.
Enhver, der udfører arbejde i Danmark, skal efter anmodning fra Arbejdstilsynet oplyse eget
navn og navnet på den virksomhed, den pågældende udfører arbejde for, til brug for Arbejdstilsynets til‐
syn med udenlandske virksomheders overholdelse af anmeldelsespligten efter § 7 a, stk. 1 og 3.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om,
at tilsyn med anmeldelsespligten efter § 7 a inden for bestemte sektorer skal varetages af den myndighed,
der i øvrigt fører tilsyn med overholdelse af regler om arbejdsmiljø inden for den pågældende sektor.
§ 7 f.
Har en virksomhed undladt at foretage anmeldelse efter § 7 a, kan Arbejdstilsynet påbyde virk‐
somheden, at anmeldelse sker straks.
Stk. 2.
Undlader en virksomhed at efterkomme et påbud efter stk. 1, kan Arbejdstilsynet pålægge virk‐
somheden daglige bøder, indtil dette påbud efterkommes.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om virksomheder, der er givet et påbud efter stk. 1
eller pålagt daglige bøder efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder og til faglige organisationer og
arbejdsgiverorganisationer.
Stk. 4.
Klager over eller indbringelse for domstolene af påbud efter stk. 1 eller pålæg af daglige bøder
efter stk. 2 har ikke opsættende virkning.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om videregivelse af oplysninger efter stk.
3.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 3 b
Klageadgang
§ 7 g.
Arbejdstilsynets afgørelser i henhold til denne lov kan inden for en frist på 4 uger fra den dag,
hvor afgørelsen er meddelt virksomheden, indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet.
Kapitel 4
Information og administrativt samarbejde med EU- og EØS-lande
§ 8.
Arbejdstilsynet er dansk forbindelseskontor i henhold til artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet koordinerer i den forbindelse arbejdet med at informere udenlandske arbejdsgi‐
vere og lønmodtagere m.fl. vedrørende de regler, der finder anvendelse under udstationering til Danmark.
Arbejdstilsynet samarbejder med andre landes forbindelseskontorer i forbindelse med eventuelle proble‐
mer, der måtte opstå i forbindelse med udstationeringer til og fra Danmark.
§ 8 a.
Ved kompetent myndighed forstås enhver myndighed, der er blevet udpeget til eller tillagt kom‐
petence til at varetage opgaver i medfør af direktiv 96/71 af 16. december 1996 om udstationering af ar‐
bejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014 om håndhæ‐
velse af direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning 1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssystemet for det indre
marked (»IMI-forordningen«).
§ 8 b.
Kompetente myndigheder i Danmark sender på forespørgsel fra kompetente myndigheder i de
øvrige EU- og EØS-lande oplysninger gennem informationssystemet for det indre marked til brug for
håndhævelse af udstationeringsreglerne. Oplysninger kan tillige sendes i forbindelse med bilateralt admi‐
nistrativt samarbejde og gensidig bistand.
Stk. 2.
Kompetente myndigheder i Danmark indhenter oplysninger gennem informationssystemet for
det indre marked fra de kompetente myndigheder i de øvrige EU- og EØS-lande til brug for håndhævelse
af udstationeringsreglerne. Oplysninger kan tillige indhentes i forbindelse med bilateralt administrativt
samarbejde og gensidig bistand.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvordan det administrative samarbejde
efter stk. 1 og 2 udføres.
Kapitel 5
Værneting, håndhævelse af rettigheder og beskyttelse mod ugunstig behandling
§ 9.
En lønmodtager, som er eller har været udstationeret til Danmark, kan anlægge sag her i landet
vedrørende de i § 5 nævnte love og vedrørende § 6. En sådan lønmodtager kan endvidere anlægge sag her
i landet vedrørende rettigheder, der tilkommer den pågældende udstationerede lønmodtager som følge af
kontraktforholdet mellem arbejdsgiveren og den udstationerede lønmodtager, efter de samme regler, som
gælder for andre lønmodtagere, der udfører arbejde i Danmark.
Stk. 2.
Sagen kan anlægges ved den ret eller ved en af de retter, i hvis kreds lønmodtageren har udført
det pågældende arbejde. Hvis den udstationerede lønmodtagers ansættelsesforhold er omfattet af en kol‐
lektiv overenskomst, kan en sag behandles fagretligt i overensstemmelse med de gældende regler herfor.
§ 9 a.
Lønmodtagere, der under en udstationering til Danmark afskediges eller udsættes for en anden
ugunstig behandling, fordi de har rejst en sag om løn- og arbejdsvilkår som omhandlet i §§ 5 og 6 eller en
eventuel dansk kollektiv overenskomst, som disse måtte være omfattet af, kan tilkendes en godtgørelse.
Stk. 2.
Lønmodtagere, der efter en udstationering fra Danmark til et andet EU- eller EØS-land afskedi‐
ges eller udsættes for anden ugunstig behandling, fordi de har rejst en sag om løn- og arbejdsvilkår, som
de i medfør af værtsarbejdslandets lovgivning eller kollektive overenskomster, som gennemfører udstatio‐
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1951864_0007.png
neringsdirektivets artikel 3, har været berettiget til under udstationeringen i det land, hvortil de er eller har
været udstationeret, kan tilkendes en godtgørelse.
Kapitel 6
Straffebestemmelser
§ 10.
Med bøde straffes den arbejdsgiver, der trods påkrav uden rimelig grund undlader at yde ferie og
betaling herfor efter § 6.
§ 10 a.
Med bøde straffes den, der på følgende måder overtræder lovens bestemmelser:
1) Undlader rettidigt at anmelde oplysninger eller afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger efter §
7 a, stk. 1-3.
2) Undlader at give dokumentation til hvervgiver i henhold til § 7 d, stk. 1.
3) Undlader at rette henvendelse til Arbejdstilsynet i henhold til § 7 d, stk. 2.
Stk. 2.
Overtrædelser efter stk. 1, nr. 2 og 3, straffes dog ikke, såfremt der er sket korrekt anmeldelse
efter § 7 a.
Stk. 3.
Ved straffens udmåling efter stk. 1 betragtes det som en skærpende omstændighed, hvis overtræ‐
delsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis der ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, eller hvis overtrædelsen i øvrigt
er af grovere karakter.
§ 10 b.
I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
§ 10 c.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
§ 10 d.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at Ar‐
bejdstilsynet i nærmere angivne sager om overtrædelser af denne lov og regler udstedt i medfør af denne
lov, der ikke skønnes at medføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og er‐
klærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Reglerne i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om krav til indholdet af et anklage‐
skrift og reglerne i retsplejeloven om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende an‐
vendelse på bødeforelæg.
Stk. 3.
Vedtages bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning. Vedtagelsen har samme virkning som en
dom.
Kapitel 7
Revision
§ 11.
Forslag til revision af loven fremsættes for Folketinget senest den 1. januar 2019.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 12.
Loven træder i kraft den 17. december 1999.
§ 13.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 263 af 23. april 2008 (Anmeldelsespligt i forbindelse med udstationering)
2)
indeholder følgende
ikrafttrædelsesbestemmelse:
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1951864_0008.png
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2008.
Lov nr. 1394 af 27. december 2008 (Gennemførelse af anbefalingen fra udredningsarbejdet om Lava‐
lafgørelsen og forlængelse af revisionsfrist)
3)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
Lov nr. 509 af 19. maj 2010 (Udvidelse af anmeldelsespligten for udenlandske tjenesteydere samt pligt
for hvervgiver til at medvirke til at sikre, at der sker anmeldelse til RUT)
4)
indeholder følgende ikrafttræ‐
delsesbestemmelse:
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, stk. 3, § 7 a, stk. 2, § 7 d,
§ 10 a, stk. 1, nr. 2-4, og § 10 a, stk. 2, i lov om udstationering af lønmodtagere som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, 5 og 10.
Lov nr. 121 af 23. februar 2011 (Forlængelse af revisionsfrist)
5)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbe‐
stemmelse:
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2011.
Lov nr. 611 af 12. juni 2013 (Flere oplysninger i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) og
ændring af fristen for at anmelde ændringer heri, hjemmel til administrative bødeforelæg m.v.)
6)
indehol‐
der følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Stk. 2.
§ 1, nr. 5, finder alene anvendelse for offentlig adgang til oplysninger om dato for påbegyndelse
og afslutning af tjenesteydelsen og om virksomhedens momsnummer i hjemlandet, som registreres efter
lovens ikrafttræden.
Lov nr. 175 af 24. februar 2015 (Forhøjelse af straffen for overtrædelser af grovere karakter af anmel‐
delsespligten til Register for Udenlandske Tjenesteydere)
7)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestem‐
melse:
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1951864_0009.png
Lov nr. 626 af 8. juni 2016 (Implementering af håndhævelsesdirektivet)
8)
indeholder følgende ikraft‐
trædelsesbestemmelse:
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 18. juni 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af udstationeringslovens § 4 b
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, og lovens § 1, nr. 2-4, 8-20, 27 og 28.
Lov nr. 1717 af 27. december 2016 (Ændring af organisering og finansiering af arbejdsmarkedets par‐
ters arbejdsmiljøindsats m.v.)
9)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2-3.
(Udelades)
Lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie
10)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 47
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. september 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 49 træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 3-5.
(Udelades)
Lov nr. 702 af 8. juni 2018 (Styrket håndhævelse af Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
med mulighed for administrative tvangsbøder)
11)
indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Beskæftigelsesministeriet, den 14. september 2018
Troels Lund Poulsen
/ Eva Jensen
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af arbejdsta‐
gere som led i udveksling af tjenesteydelser, EF-Tidende 1997 L 18 s. 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014
om håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssystemet for det indre marked (>>IMI-forordningen<<), EU-tidende 2014, nr. L 159, side 11.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 25: Orientering om nye bekendtgørelser af deltidsloven, lov om europæiske samarbejdsudvalg og lov om udstationering af lønmodtagere m.v., fra beskæftigelsesministeren
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
Lovændringen vedrører lovens § 5 a, § 5 b, § 5 c og § 10
Lovændringen vedrører lovens § 1, § 11 og kapitel 2 a.
Lovændringen vedrører lovens titel, § 1, § 8, § 10, Kapitel 3 a, § 10 a, § 10 b og § 10 c
Lovændringen vedrører lovens § 11.
Lovændringen vedrører lovens § 10 a, stk. 3
Lovændringen vedrører lovens fodnote, § 1, § 4, § 4 a, § 4 b, § 4 c, § § 4 d, § 4 e, § 5, § 7 a, § 7 c, § 7 d, § 7 e, overskriften til kapitel 4, § 8 a, § 8 b,
overskriften til kapitel 5, § 9, § 9a, § 10 a og § 11.
Lovændringen vedrører lovens fodnote, § 1, § 4, § 4 a, § 4 b, § 4 c, § § 4 d, § 4 e, § 5, § 7 a, § 7 c, § 7 d, § 7 e, overskriften til kapitel 4, § 8 a, § 8 b,
overskriften til kapitel 5, § 9, § 9a, § 10 a og § 11.
Lovændringen vedrører lovens § § 1, § 7a og § 7 b.
Lovændringen vedrører lovens § 6.
Lovændringen vedrører lovens § 7 f og 7 g.
11