Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2025894_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Bilag
Beskæftigelsesministeriet.
København, den 6. marts 2019.
a.
Beskæftigelsesministeriet ønsker at orientere Finansudvalget om at ministeriet har ændret regn‐
skabspraksis i finansåret 2018 for at kunne optage tilgodehavender hos borgere registreret i Udbeta‐
ling Danmarks regnskab i statsregnskabet samt for at kunne periodisere den i december 2018 for‐
skudsudlagte statsrefusion til kommuner for januar 2019 i regnskabet for 2019.
Nettoudgiften i 2018 på de berørte konti vil blive lavere som følge af optagelse af indtægter fra
tilgodehavender og periodisering af statsrefusion for januar 2019.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
b.
Som følge af bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen skal tilgodeha‐
vender nu løbende nedskrives i regnskabet på baggrund af en vurdering af fordringens reelle værdi.
Ændringen gennemføres som et ændret regnskabsprincip med en primo korrektion af balancen pr.
1. januar 2018 og efterfølgende korrektion som følge af til- og afgange i løbet af året, hvilket vil bli‐
ve afrapporteret i årsrapporten for 2018.
Beskæftigelsesministeriet har i tilknytning hertil ændret regnskabspraksis for registrering i stats‐
regnskabet af tilgodehavender hos borgere, der står registreret i regnskabet hos Udbetaling Danmark
eller som er overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden.
Ændringen imødekommer bemærkninger fra Rigsrevisionen ved den finansielle revision af § 17.
for regnskabsåret 2017, hvor Rigsrevisionen tilkendegav, at der er væsentlige tilgodehavender og pe‐
riodeafgrænsningsposter i Udbetaling Danmarks regnskab, som ikke er registreret i statsregnskabet.
Med det nuværende kasseprincip bliver nyopståede restancer fra borgere ikke indtægtsført i stats‐
regnskabet, når de bliver opgjort, mens indbetalinger fra borgerne reducerer nettoudgiften.
Ved at overgå til et retserhvervelsesprincip bliver udgiften eller indtægten registreret, når et retligt
krav på et veldefineret beløb kan gøres gældende.
Udbetaling Danmark er ved lov tillagt udbetalingsmyndigheden for de berørte ordninger og staten
finansierer udgifterne under § 17. Beskæftigelsesministeriet, hvorfor de nævnte fordringer også bør
optages i statsregnskabet.
Størstedelen af fordringerne vedrører forskudsvist udlagt børnebidrag samt efterreguleringer af
pensioner. Tilgodehavender i Udbetaling Danmark bliver løbende afdraget eller afventer at borgerens
betalingsevne bliver tilstrækkelig til at kunne afdrage restancerne.
BE007950
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2019-1486
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Orientering om aktstykke vedrørende omlægning af regnskabspraksis på ydelsesområdet, fra beskæftigelsesministeren
2025894_0002.png
2
Ved at overgå til retserhvervelseprincippet, hvor der tillige medtages forventede tab på udestående
krav, vil udgiften til forskudsvist udlagt børnebidrag i statsregnskabet afspejle det forventede og fak‐
tiske tab ved ordningen. Det vil sige, at der for gældende rejste krav om tilbagebetalinger medtages
et forventet tab, når krav er sendt til inddrivelse. Det forventede tab er beregnet ud fra Skatteministe‐
riets kursværdimodel for offentlige restancer. Hertil kommer faktiske tab for tilgodehavender afskre‐
vet i Udbetaling Danmark og SKAT.
Ved udgangen af 2018 er der i alt registreret restancer fra borgere for 14,1 mia. kr. i Udbetaling
Danmarks regnskab, hvoraf 11,9 mia. kr. er sendt til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndighe‐
den, jf. bilag 1.
Med den ændrede praksis bliver restancer fra borgerne fremover indtægtsført, når de kan opgøres.
Restancerne primo 2018 indarbejdes på statsregnskabet via en primokorrektion til statsregnskabet.
De ændrede principper for at optage tilgodehavender fra borgere i statsregnskabet er drøftet med
Moderniseringsstyrelsen.
Beskæftigelsesministeriet har desuden ændret regnskabspraksis for periodisering af statslige refusi‐
oner til kommuner.
Ændringen indebærer, at forskudsudbetalt refusion af kommunale udgifter i det kommende år
fremover bliver konteret i dette regnskabsår. I dag bliver de konteret i indeværende regnskabsår, da
de bliver udbetalt på sidste bankdag i året.
For 2018 bliver den udbetalte forskudsrefusion til kommunerne i december 2018 vedrørende januar
2019 registreret i regnskabet for 2019, hvor det retlige krav er gældende. Forskudsrefusionen for ja‐
nuar måned vedrører ydelser, der udbetales af kommunerne bagudrettet ved udgangen af januar må‐
ned.
Statsregnskabet for 2018 vil derfor indeholde en måneds refusion mindre end efter hidtidig praksis,
svarende til 604,7 mio. kr. Dette er en éngangsforeteelse, da refusion for januar 2019 bliver bogført i
regnskabsåret for 2019 og så fremdeles.
Ændringen har ingen likviditetsmæssig betydning for kommuner eller borgere.
I årsrapporten for 2018 vil der blive redegjort for de konkrete korrektioner på de berørte ordninger
som følge af den ændrede regnskabspraksis.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 6. marts 2019
T
ROELS
L
UND
P
OULSEN
/ Lars Engelbrecht Jensen
Til Finansudvalget.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Orientering om aktstykke vedrørende omlægning af regnskabspraksis på ydelsesområdet, fra beskæftigelsesministeren
2025894_0003.png
3
Bilag 1
Alle beløb i mio. kr.
Konto
17.37.01.10.
Tekst
Dagpenge ved
barsel
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Delpension
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Fleksydelse
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Fleksydelsesbi‐
drag*
Oversigt over udestående restancer
Specifikation af balancen for regn‐
skabsåret
Primo
Årets be‐ Tilgodehaven‐
korrektion vægelser der ultimo
63,21
-24,53
38,68
18,42
-0,74
17,68
-9,57
0,41
-9,16
81,63
-25,27
56,36
17.54.35.10.
0,00
0,01
0,01
0,08
0,01
0,08
-0,08
-0,01
-0,08
0,08
0,01
0,09
17.56.11.10.
0,03
0,04
0,07
0,02
0,00
0,02
-0,02
0,00
-0,02
0,05
0,04
0,09
17.56.11.20.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Orientering om aktstykke vedrørende omlægning af regnskabspraksis på ydelsesområdet, fra beskæftigelsesministeren
2025894_0004.png
4
17.61.01.10.
17.61.05.10.
17.62.01.10.
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Ordinært bør‐
netilskud
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Forskudsvis
udbetaling af
børnebidrag
mv.
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Boligydelser til
pensionister
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
46,06
-4,64
41,42
-
-
-
-
-
-
46,06
-4,64
41,42
19,94
1,49
21,43
36,18
9,13
45,32
-24,76
-5,34
-30,10
56,12
10,62
66,75
950,21
53,89
1.004,11
10.645,42
826,66
11.472,08
-6.853,71
-347,56
-7.201,28
11.595,63
880,56
12.476,19
86,45
49,92
136,37
31,39
-2,12
29,27
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Orientering om aktstykke vedrørende omlægning af regnskabspraksis på ydelsesområdet, fra beskæftigelsesministeren
2025894_0005.png
5
17.62.02.10.
17.63.03.10.
17.64.01.10.
17.64.01.20.
+
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Boligsikring
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Efterlevelses‐
hjælp*
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Folkepension
til pensionister
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Pensionister i
udlandet
-18,87
1,52
-17,35
117,84
47,80
165,64
187,77
85,61
273,38
289,61
-2,15
287,46
-132,92
13,30
-119,62
477,38
83,46
560,84
0,01
-0,01
0,00
-
-
-
-
-
-
0,01
-0,01
0,00
613,67
-100,48
513,19
71,36
2,27
73,63
-63,42
-1,65
-65,07
685,03
-98,21
586,82
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Orientering om aktstykke vedrørende omlægning af regnskabspraksis på ydelsesområdet, fra beskæftigelsesministeren
2025894_0006.png
6
17.64.06.40.
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
Førtidspension
med 35 pct. Re‐
fusion*
Tilgodehaven‐
der Udbetaling
Danmark
Tilgodehaven‐
der til inddrivel‐
se
Forventet tab på
tilgodehavender
til inddrivelse
Samlede tilgo‐
dehavender
I alt tilgodeha‐
vender Udbeta‐
ling Danmark
I alt tilgodeha‐
vender til ind‐
drivelse
I alt forventet
tab på tilgode‐
havender til ind‐
drivelse
I alt samlede
tilgodehaven‐
der
19,17
0,92
20,09
-
-
-
-
-
-
19,17
0,92
20,09
17.64.05.10.
55,87
6,59
62,46
-
-
-
-
-
-
55,87
6,59
62,46
2.042,39
68,83
2.111,22
11.092,48
833,06
11.925,53
-7.103,34
-339,33
-7.442,67
13.134,87
901,88
14.036,75
Kilde: Udbetaling Danmark, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt egne beregninger
Note: Oversigten vedrører alle konti, der er berørt af omlægningen af regnskabspraksis. Enkelte konti har
ingen tilgodehavender overdraget til inddrivelse hos restancemyndigheden, men udelukkende tilgodeha‐
vender registreret i Udbetaling Danmark. Disse er markeret med en*.