Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2024086_0001.png
Samlenotat om EPSCO-rådsmødet den 15.
marts 2019
1. Den sociale dimension af Europa efter 2020 ...........2
2. Det Europæiske Semester 2019 ............................4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Samlenotat vedrørende rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO) den 15. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
1. Den sociale dimension af Europa efter 2020
- Politisk debat
Nyt notat.
1. Baggrund
Det rumænske EU-formandskab har meddelt, at det på rådsmødet vil sætte den
sociale dimension af Europa efter 2020 på dagsordenen til politisk debat.
Med udtrykket
”den sociale dimension” menes ikke alene sociale forhold, men
også beskæftigelsespolitiske spørgsmål.
2. Formål og indhold
Der udsendes et diskussionsoplæg inden rådsmødet. Det nærmere indhold er ikke
kendt, men EU-formandskabet forventes blandt andet at lægge op til diskussion af
de sociale aspekter af afløseren for Europa 2020-strategien.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at EU-landene vil bakke op om drøftelsen.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes på dagsordenen.
Regeringen forventer i drøftelsen blandt andet at lægge vægt på følgende forhold:
Der er kun i stærkt begrænset omfang behov for EU-regulering på det sociale
område. Et eksempel på ønsket fremtidig lovgivning er de løbende revisioner
af EU’s
kræftdirektiv.
I stedet bør der fokuseres mere på at sikre, at den allerede vedtagene lovgiv-
ning implementeres og håndhæves mere ensartet på tværs af EU.
Arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi skal respekteres.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Samlenotat vedrørende rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO) den 15. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
Der skal tages hensyn til de forskellige arbejdsmarkeds- og socialmodeller på
tværs af EU.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Samlenotat vedrørende rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO) den 15. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
2. Det Europæiske Semester 2019
- Vedtagelse og politisk debat
Nyt notat.
1. Resumé
EPSCO-rådet skal vedtage Den Fælles Beskæftigelsesrapport samt rådskonklusio-
ner om Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport, der
kortlægger de tendenser og udfordringer, som gør sig gældende på de europæiske
arbejdsmarkeder.
Regeringen er generelt positiv over for udkastene til Den Fælles Beskæftigelses-
rapport og rådskonklusionerne, der ikke i sig selv har nogen lovgivningsmæssige,
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Kommissionen offentliggør efter planen den 27. februar 2019 landerapporter om
hvert enkelt medlemsland, hvori Kommissionens vurdering af styrker, udfordrin-
ger, reformbehov mv. indgår.
2. Baggrund
Den Årlige Vækstredegørelse
blev præsenteret inden EPSCO-rådsmødet i decem-
ber 2018. Den markerer starten på Det Europæiske Semester, som dækker alle ele-
menter af den økonomiske overvågning i EU, herunder Europa 2020-strategien og
dermed også beskæftigelses- og socialområdet.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
indgår som en del af den årlige vækstredegørel-
se og uddyber analyser på beskæftigelsesområdet.
Kommissionen forventes den 27. februar 2019 at offentliggøre én samlet økono-
misk analyse for hvert EU-land.
Landerapporterne
indeholder Kommissionens vurdering af den økonomiske situa-
tion samt status for opfølgning på tidligere landespecifikke henstillinger.
3. Formål og indhold
Den Årlige Vækstredegørelse
indeholder Kommissionens vurdering af de overord-
nede økonomisk-politiske udfordringer i EU, herunder fremskridt med hensyn til
hovedmålene i Europa 2020-strategien og medlemslandenes gennemførelse af hen-
stillinger om strukturreformer.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
skal vedtages på rådsmødet.
Blandt rapportens nøglebudskaber er:
Den økonomiske og sociale situation er forbedret i EU i lyset af det økonomi-
ske opsving.
Beskæftigelsen for de 20-64-årige i EU er højere end niveauet i 2008, der var
det sidste opsvingsår inden de finansielle og økonomiske kriseår. Beskæftigel-
sen udgjorde 70,3 pct. i 2008 imod 73,2 pct. i 3. kvartal af 2018.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Samlenotat vedrørende rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO) den 15. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
Ledigheden har nået det laveste niveau siden 2008 med 6,8 pct. i 3. kvartal
2018.
Ungdomsarbejdsløsheden er også faldende i EU, men er fortsat høj i nogle
lande.
Det er fortsat en udfordring, at kvinder er underrepræsenteret på arbejdsmarke-
det i EU.
Nogle grupper har fortsat relativt svært ved at finde plads på arbejdsmarkedet i
EU. Det gælder blandt andet personer fra tredjelande, personer med ringe ud-
dannelsesmæssige kompetencer og personer med handicap.
Rådskonklusionerne om Den Årlige Vækstredegørelse og den fælles beskæftigelses-
rapport
peger på områder på beskæftigelses- og socialområdet, hvor det er særligt
vigtigt at målrette anbefalinger til medlemsstaterne.
Det fremhæves overordnet, at den beskæftigelsesmæssige og sociale situation er i
bedring, men at der er store forskelle landene imellem. Antallet af personer, der
lever i risiko for fattigdom eller social eksklusion i EU, er faldende og har nu nået
niveauet for 2008.
Der fremhæves blandt andet følgende pejlemærker:
Livslang læring og efteruddannelse bør fortsat prioriteres.
Der bør gøres mere for at fremme arbejdsmarkedsdeltagelse for grupper med
forholdsvis lav arbejdsmarkedsdeltagelse. Det drejer sig især om personer fra
tredjelande, personer med ringe uddannelsesmæssige kompetencer og personer
med handicap.
Ligestilling mellem kvinder og mænd bør fortsat fremmes, hvilket blandt andet
kan ske gennem adgang til børnepasning og ældrepleje.
Det ventes, at Kommissionen på rådsmødet vil give en præsentation af de gennem-
gående temaer og tendenser i
landerapporterne.
Det forventes, at udkastet til de nye landespecifikke henstillinger vil blive præsen-
teret til maj. Danmark modtog ikke nogen henstilling på beskæftigelses- og social-
området i 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Samlenotat vedrørende rådsmøde for beskæftigelse og sociale anliggender (EPSCO) den 15. marts 2019, fra beskæftigelsesministeren
Det Europæiske Semester, som Den Årlige Vækstundersøgelse og Den Fælles Be-
skæftigelsesrapport er del af, vil kunne have positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser, i det omfang landenes tiltag bidrager til at un-
derstøtte sunde offentlige finanser og makroøkonomisk stabilitet og dermed hold-
bar vækst og beskæftigelse i medlemslandene, samt sikrer gode rammevilkår for
investeringer og for erhvervslivet i øvrigt.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel opbakning til Den Fælles Beskæftigelsesrapport og råds-
konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til Den Fælles Beskæftigelsesrap-
port og rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6