Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2023844_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
+ kopi til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Borgeren først i en forenklet beskæftigelsesindsats
Det er glædeligt, at den langvarige fælles indsats for en gennemgribende
forenkling af beskæftigelsesindsatsen nu er så langt, at der har været ud-
kast til lovforslag i høring. KL har afsendt høringssvar, som er vedhæftet
t.o., men finder anledning til at fremhæve en række centrale pointer.
De to udkast til lovforslag tager afsæt i den politiske aftales intentioner
om en mere meningsfuld og effektiv beskæftigelsesindsats, der givere fri-
ere rammer og dermed bedre mulighed for at sætte borgeren forrest.
Hvorvidt det lykkes afhænger af, hvordan den politiske aftale konkret bli-
ver omsat i en ny beskæftigelseslov og de administrative forskrifter, der
udstedes i medfør af loven.
Efter at have gennemgået de to udkast til lovforslag, herunder drøftet
dem med kommuner og øvrige centrale interessenter, er det KL's opfat-
telse, at der er behov for justeringer, hvis ambitionerne fuldt ud skal reali-
seres.
KL vil opfordre til at der, i tråd med den politiske aftalen en bred kreds af
Folketingets partier har indgået, i den videre lovproces særligt er op-
mærksomhed på følgende:
Trods sanering i forhold til gældende lov er der fortsat et stort antal
be-
myndigelsesbestemmelser
i lovforslaget. Da disse er meget bredt af-
fattet og deres påtænkte anvendelse samtidig ikke er fyldestgørende
beskrevet i lovbemærkningerne, bliver det uklart, hvordan det samlede
regelsæt kommer til at se ud, ligesom det bliver svært at overskue for
borgere, virksomheder og medarbejdere.
KL skal derfor opfordre til,
at
der i den videre lovproces skabes betydelig større klarhed over, hvor-
dan de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser tænkes anvendt, her-
under i hvilket omfang kommunerne herigennem mødes med nye krav
og pligter, der vil modvirke den regelforenkling, der ellers er lagt op til.
Beskæftigelsesområdet er ikke alene meget reguleret, men også
i høj
grad digitaliseret.
Hvis vi skal lykkes med en afbureaukratisering af
området, skal enklere regler og bedre digitalisering ses sammen.
KL
skal derfor opfordre
til, at LAB-lovforslaget i højere grad kommer til at
leve op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning. I forhold til
disse principper er der i de foreliggende lovforslag især en udfordring
med en fortsat meget stor kompleksitet i loven, manglende gennemsig-
tighed i forhold til it-konsekvenser i kommunerne og stor risiko for
knopskydning. Det er endvidere centralt, at der sker en forenkling af de
Dato: 27. februar 2019
Sags ID: SAG-2018-07655
Dok. ID: 2716957
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3287
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 239: Henvendelse af 27/2-19 fra KL vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen
2023844_0002.png
registrerings- og indberetningskrav, der fastsættes administrativt i da-
tabekendtgørelsen. Endelig er det vigtigt, at realiseringen af de digitale
løsninger i aftalen (selvbooking, CV. Min Plan mv.) tager udgangs-
punkt i aftalens ambition om forenkling og en individuel behovsoriente-
ret indsats.
Det er ikke hensigtsmæssigt, at den lange liste med
13 målgrupper
an-
vendes i gennemskrivningen af den nye beskæftigelseslov. Det bety-
der, at loven er unødigt kompliceret at læse. I den politiske aftale son-
dres der mellem borgere tæt på arbejdsmarkedet og borgere længere
fra.
KL foreslår,
at de 13 målgrupper i § 6 fortsat nævnes, men at de
opdeles i to hovedgrupper
henholdsvis borgere tæt på og borgere
længere fra arbejdsmarkedet, jf. den politiske aftale (side 5) , sådan at
den termologi kan anvendes i loven.
Et bredt flertal i Folketinget er enige om, at der er behov for et opgør
med silotænkningen i lovgivningen i forhold til borgere med komplekse
problemer. Forenkling af LAB-loven er central i forhold til realisering af
den ambition. Den nye mulighed for at arbejde med en
helhedsoriente-
ret
plan, for borgere med komplekse problemer, er fint indarbejdet i
lovforslaget. Men der er forsat unødige lovgivningsmæssige barrierer
for en helhedsorienteret indsats, fx vedrørende koordinerende sagsbe-
handler og vedrørende rehabiliteringsteamet.
KL vil derfor opfordre til,
at lovforslaget arbejdes igennem med det formål at fjerne lovgivnings-
mæssige barrierer for en helhedsorienteret indsats, samt at der gives
mulighed for at undtage målgruppen for en helhedsorienteret indsats
for krav til konkrete indsatser, tilbud og samtaler i beskæftigelsesloven.
De foreslåede regler om
antal samtaler i kontaktforløbet ved ydelses-
skift
er meget vanskelige at forstå. De vil ikke blive oplevet som me-
ningsfulde af borgerne, og de vil være vanskelige at administrere for
sagsbehandlerne. KL vurderer, at kontaktforløbet i den foreslåede ud-
formning begrænser det samlede økonomiske potentiale af regelfor-
enklingen betydeligt. KL finder, at de foreslåede bestemmelser både er
uhensigtsmæssige og unødvendige. Der er ikke behov for et svært til-
gængeligt regelsæt med et firkantet krav til antal samtaler ved ydelses-
skift. Forslaget om et fleksibelt og individuelt kontaktforløb skal ses om
en integreret del af den samlede indsats overfor borgeren og spiller
godt sammen med, at alle målgrupper skal have en "Min Plan".
KL vil
derfor opfordre til,
at der ikke fastsættes en generel regel om, at kon-
taktforløbet starter forfra ved ydelsesskift. Såfremt det fastholdes , bør
det afgrænses mest muligt, hvilke ydelsesskift, der giver anledning til
et nyt kontaktforløb.
KL bakker op om, at der sammen med en forenklet lovgivning etable-
res en
systematisk resultatopfølgning og monitorering af kommunernes
beskæftigelsesindsats.
Men det er helt afgørende, at det udmøntes på
en måde, så kommunerne først og fremmest vurderes på deres resul-
tater. Det er vigtigt, at fokusmålene ikke bliver en ny slags rettigheds-
mål, som i praksis vil blive oplevet som nye ufleksible proceskrav. Fo-
kusmålene skal sikre opmærksomhed på, at alle borgere får en ind-
sats, og ingen overlades uden indsats og kontakt. KL ser frem til at
blive inddraget i den konkret udformning af resultat- og fokusmål, og
Dato: 27. februar 2019
Sags ID: SAG-2018-07655
Dok. ID: 2716957
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3287
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 239: Henvendelse af 27/2-19 fra KL vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen
2023844_0003.png
KL vil foreslå,
at det tilføjes i § 22 a, at beskæftigelsesministeren efter
inddragelse af KL fastsætter resultatmål og mål for kommunernes be-
skæftigelsesindsats (fokusmål) som led i et tilsyn efter dette kapitel.
Formålet med forenklingen er et fælles ønske om at skabe endnu større
værdi for borgere og virksomheder. Det er en stor forandring, som
hvis
den skal lykkes
kræver tid. Der er brug for tid til politisk at få sat retning
for indsatsen, involveret borgerne, ændret tilgang hos ledere og medar-
bejdere fra regelorientering til borgerorientering, kompetenceudvikling og
tid til at få de digitale ændringer på plads. Derfor opfordrer KL til, at en
ny forenklet beskæftigelseslov først træder i kraft den 1. januar 2020.
KL uddyber selvfølgelig gerne de anførte synspunkter og forslag, og er
selvsagt optaget af at bidrage konstruktivt i den videre proces med at
skabe de bedst mulige rammer for en forenklet, borgernær og mere ef-
fektiv beskæftigelsesindsats.
Dato: 27. februar 2019
Sags ID: SAG-2018-07655
Dok. ID: 2716957
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3287
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Thomas Kastrup-Larsen