Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2018204_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 endeligt svar på spørgsmål 37
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
37 (L113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 37:
J.nr.
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange af de nuværende kontanthjælpsmodtage-
re og modtagere af integrationsydelse, der har modtaget disse ydelser i mere end
henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, og mere end 10 år og vil ministeren redegøre for
årsagerne til, at mange kontanthjælpsmodtagere lever i mange år for en ydelse, der
kun er tænkt som en midlertidig ydelse?
Svar:
Det var først muligt at modtage integrationsydelse fra september 2015. Det er der-
for ikke muligt at have modtaget denne ydelse i 1 år eller mere. Besvarelsen inde-
holder derfor kun en opgørelse for kontanthjælpsmodtagere.
Der tages ved opgørelse af længden af ydelsesforløb blandt modtagere af kontant-
hjælp udgangspunkt i igangværende forløb for seneste tilgængelige måned i
DREAM-registret, hvilket er uge 48 2015. Længden af ydelsesforløbene er opgjort
for seneste sammenhængende periode på ydelsen, hvor afbrydelseskriteriet er fire
uger uden ydelse.
70 pct. af kontanthjælpsmodtagerne har modtaget kontanthjælp i mere end 1 år. 23
pct. har modtaget kontanthjælp i mere end 5 år, og 8 pct. i mere end 10 år,
jf. ta-
bel1.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 228: Udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere med mere end et års anciennitet., fra beskæftigelsesministeren
2018204_0002.png
Tabel 1.
Kontanthjælpsmodtagere fordelt på antal år på ydelsen, igangværende forløb uge 48, 2015.
Under 30 år
Andel ak-
tivitets-
parate i
Andel i
pct.
pct.
30 år og over
An-
del
akti-
vi-
tets-
para-
te i
pct.
81
85
88
90
92
93
95
96
96
97
Samlet
Andel ak-
tivitets-
An
parate i
del
pct.
Antal
i
pct
.
76.050
55.950
41.550
32.250
25.200
19.680
14.810
11.250
9.420
8.280
70
51
38
30
23
18
14
10
9
8
81
85
88
90
92
93
95
96
96
97
Antal
Antal
Andel i
pct.
Mere
end 1 år
Mere
end 2 år
Mere
end 3 år
Mere
end 4 år
Mere
end 5 år
Mere
end 6 år
Mere
end 7 år
Mere
end 8 år
Mere
end 9 år
Mere
end 10
år
3.800
1.310
330
120
50
30
10
0
0
0
39
13
3
1
1
0
0
0
0
0
89
88
84
83
90
86
75
0
0
0
72.250
54.640
41.220
32.130
25.150
19.650
14.800
11.250
9.410
8.270
73
55
41
32
25
20
15
11
9
8
Anm.: Tallene er afrundet til hele 10 personer. Afbrydelseskriteriet er 4 sammenhængende uger uden kontanthjælp.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af udtræk fra DREAM-registret.
Hovedparten af de langvarige forløb vedrører aktivitetsparate kontanthjælpsmodta-
gere. Således er fx over 80 pct. af de borgere, som har været mere end 1 år på kon-
tanthjælp aktivitetsparate, og andelen af aktivitetsparate er kontinuerligt stigende
de efterfølgende år. Disse er typisk karakteriseret ved at have en eller flere af føl-
gende udfordringer:
Svag uddannelsesbaggrund
Flere kontakter til sundhedsvæsenet
Tager mere psykofarmaka
Ringere selvvurderet helbred
Har siddet mere i fængsel
Har oftere været anbragt uden for hjemmet som barn
Kilde: Carsten Koch-udvalgets udredning af den aktive beskæftigelsesindsats.
For denne målgruppe kan vejen til beskæftigelse være lang og kræve en indsats fra
flere kommunale forvaltninger. Det er også derfor, at aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere har ret til en koordinerende sagsbehandler, som skal sikre at ind-
satsen bliver koordineret på tværs af de kommunale forvaltninger.
Når det gælder den beskæftigelsesrettede indsats peger eksisterende viden på, at de
virksomhedsrettede indsatser har den bedste effekt også for denne målgruppe. Og
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 228: Udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere med mere end et års anciennitet., fra beskæftigelsesministeren
der er generelt et meget stort potentiale for, at kommunerne i højere grad anvender
virksomhedsrettede indsatser i indsatsen for de langvarige kontanthjælpsmodtagere
og borgere i udkanten af arbejdsmarkedet.
Det er bl.a. på den baggrund, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ulti-
mo 2015 har iværksat et kontrolleret forsøg
Job First,
hvor udsatte ledige skal ud
på rigtige arbejdspladser fra dag et, og hvor målet er ordinære timer.
Derudover er der med satspuljeaftalen for 2016 afsat 78,2 mio. kr. til
særligt tilret-
telagte virksomhedsforløb,
der skal fremme, at jobcentrene får de udsatte ledige i
en virksomhedsrettet indsats på ordinære arbejdspladser.
Endelig er det vigtigt at slå fast, at borgere, som mere permanent ikke kan arbejde,
fx på grund af sygdom, slet ikke skal være i kontanthjælpssystemet. Her har kom-
munerne pligt til at sørge for, at borgerne får den rette hjælp og systematisk via re-
habiliteringsteams følger op på, om en borger fx skal visiteres til et ressourceforløb
eller fleksjob eller have tilkendt førtidspension, hvis de i øvrigt opfylder betingel-
serne herfor.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3