Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2017631_0001.png
NOTAT
Sag
20185000962
Kvantitativ evaluering af forsøg med helhedsorienteret tilsyn i
bygge- og anlægsbranchen
Sammenfatning
Enhed
Analyse og data
02-11-2018
Side 1/10
Den kvantitative evaluering af forsøget med helhedsorienteret tilsyn i bygge- og
anlægsbranchen viser overordnet positive resultater. Resultater bygger på en
sammenligning af de første otte måneder af forsøget med en otte-måneders periode i
2017 under det risikobaserede tilsyn, bortset fra resultaterne vedr. kørselstimer pr.
virksomhedstime, som bygger på en seks måneders periode. Følgende resultater kan
fremhæves:
Arbejdstilsynet finder materielle arbejdsmiljøproblemer (fx ulykkesrisici) på 45,4
pct. af de besøgte bygge- og anlægsvirksomheder mod tidligere 13 pct. i det
risikobaserede tilsyn. Der er bl.a. en større andel af virksomhederne, der modtager
afgørelser om ulykkesrisici (36,7 pct.) og muskel-skeletbesvær (5,8 pct.) end
tidligere (hhv. 8,9 pct. og 2,7 pct.).
Arbejdstilsynet giver med den nye tilsynsmetode flere materielle afgørelser pr.
virksomhedstime (ca. 17 afgørelser pr. 100 virksomhedstimer) end ved den tidligere
metode (ca. 5 afgørelser pr. 100 virksomhedstimer).
Arbejdstilsynet giver også flere afgørelser, der vedrører bygherrer, projekterende og
rådgivendes pligter samt ansvar i fællesområder. 2,5 afgørelser pr. 100
virksomhedstimer mod tidligere 0,3.
Ved opfølgende tilsyn på byggepladser har en stor del af de virksomheder, som
Arbejdstilsynet har givet materielle afgørelser ved det indledende tilsyn, dels løst de
konkrete arbejdsmiljøproblemer (49 ud af 69) og dels ikke fået konstateret nye
arbejdsmiljøproblemer ved opfølgningstilsynet. Dog opstår nye
arbejdsmiljøproblemer, når nye virksomheder entrerer byggepladsen.
Arbejdstilsynet møder oftere større bygge- og anlægsvirksomheder, og tilsvarende
færre små virksomheder med den nye tilsynsmetode.
De forbedrede resultater er opnået, selvom Arbejdstilsynet ikke anvender mere
tilsynstid pr. besøgt virksomhed (ca. 4 timer) med den ny metode. Indenfor det
samme gennemsnitlige tidsforbrug er der ikke alene fundet materielle
arbejdsmiljøproblemer på en større andel af virksomhederne. Arbejdstilsynet har
også ført tilsyn med hele byggepladsen, herunder med fællesområder, og har et
større fokus på kontrol og dialog med flere af de centrale aktører på byggepladsen.
Derfor vurderes det, at der er et større udbytte af den tid, Arbejdstilsynet anvender
på virksomhederne
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
De tilsynsførende kører forgæves 5,6 pct. af gangene med den ny tilsynsmetode,
mens det ved det risikobaserede tilsyn var 28 pct. af gangene.
Side 2/10
De tilsynsførende kører relativt mindre og bruger relativt mere tid ude hos
virksomhederne end tidligere. Det betyder, at der føres tilsyn med arbejdsmiljøet i
en større andel af de tilsynsførendes arbejdstid.
Der anvendes mere tid til planlægning, forberedelse og afrapportering. Dette
skyldes, at der afgives flere afgørelser per virksomhedstime, der herefter skal
behandles af tilsynsførende, supporterer og jurister. Herudover så er metoden ikke
IT-understøttet, hvilket giver tungere arbejdsgange og øger risikoen for fejl i driften.
Indledning
Forsøget med helhedsorienteret tilsyn i bygge- og anlægsbranchen trådte i kraft 1.
november 2017. Formålet med den ny metode er at nedbringe antallet af ulykker og
nedslidning i branchen ved, at Arbejdstilsynet fører tilsyn på byggepladserne, hvor
arbejdsmiljørisiciene er, og ved en bedre opfølgning på konstaterede
arbejdsmiljøproblemer.
Der var i 2016 over dobbelt så stor risiko for, at ansatte i bygge- og anlægsbranchen
kom ud for en ulykke, end gennemsnittet for alle brancher. Andelen af muskel-
skeletoverbelastede i bygge- og anlægsbrancherne var i 2016 også over dobbelt så stor
som gennemsnittet for alle brancher.
Arbejdstilsynet har udført en kvantitativ evaluering af forsøget, der har til formål at
undersøge tilsynsmetodens resultater med henblik på afgørelser, besøgte virksomheder
og anvendt tid på tilsyn og kørsel.
Den kvantitative evaluering dækker således de dele af forsøget, der er omfattet af tilsyn
og opfølgende tilsyn (se figur 1). I det omfang, det er meningsfuldt, er der
sammenlignet med den tidligere anvendte tilsynsmetode i branchen, det risikobaserede
tilsyn.
Der er målt på de første 8 måneder af bygge- og anlægsforsøget fra 1. november 2017
til 30. juni 2018 (forsøgsperioden). Tallene for det risikobaserede tilsyn baserer sig på
perioden 1. januar 2017 til 31. august 2017. Det har ikke har været muligt at vælge to
perioder, der dækker nøjagtigt de samme måneder, men det vurderes, at det ikke
påvirker resultaterne.
Det helhedsorienterede tilsyn
Den ny tilsynsmetode er tilrettelagt ud fra byggeriets særlige kompleksitet med
skiftende arbejdssteder og flere aktører. Tilsynet starter uanmeldt på byggepladsen, dér
hvor arbejdsmiljørisiciene er. Byggepladserne udvælges ud fra byggepladsanmeldelser,
klager og lokalt kendskab. Ved det indledende helhedsorienterede tilsyn på
byggepladsen afdækker Arbejdstilsynet som udgangspunkt arbejdsmiljøet på alle de
virksomheder, der er på byggepladsen.
Hvis der på tilsynet gives materielle afgørelser til arbejdsgivere, til virksomheder med
ansvar for fællesforanstaltninger eller til bygherre, udtages de til dialogmøder. Formålet
med dialogmøderne afhænger af genstandsfeltet (virksomheder, byggeplads eller
bygherre), men har overordnet til formål at føre en motiverende dialog med deltagerne
med henblik på øget regelefterlevelse og på at øge forebyggelsen af
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0003.png
arbejdsmiljøproblemer. Der er som udgangspunkt kun gennemført ét byggepladstilsyn
med samme byggeplads og kun ét dialogmøde med samme virksomhed.
Side 3/10
Opfølgningstilsyn kan ske enten hos virksomheden eller på byggepladsen.
Virksomheden eller byggepladsen er varslet om, at Arbejdstilsynet kommer på
opfølgningstilsyn, men ikke hvornår tilsynet finder sted. Opfølgningstilsyn på
byggepladsen er ikke et tilsyn, hvor hele byggepladsen gennemgås igen ligesom på det
indledende helhedsorienterede byggepladstilsyn, og udløser ikke nye dialogmøder med
virksomheder eller byggeplads. Opfølgningstilsynet har fokus på fællesområder og
fællesforanstaltninger for at kontrollere, om arbejdsmiljøforebyggelsen på
byggepladsen er forbedret efter dialogmøder med enten byggepladsens aktører og/eller
bygherre. De tilsynsførende reagerer dog stadig med afgørelser, såfremt der konstateres
materielle overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Den ny tilsynsmetode inden for bygge- og anlæg er illustreret nedenfor:
Figur 1: Den helhedsorienterede tilsynsmetodes dele
udvælgelse, tilsyn, dialog og opfølgende tilsyn.
Forsøgsperiodens tilsyn
Antal besøgte byggepladser og dialogmøder
I evalueringen er der taget udgangspunkt i de byggepladser, Arbejdstilsynet i
forsøgsperioden har besøgt på det indledende helhedsorienterede tilsyn, og de
virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, der her er mødt. Idet der ved den ny
tilsynsmetode ikke udvælges virksomheder men byggepladser, kan Arbejdstilsynet
også møde virksomheder fra andre brancher. I forsøgsperioden er der i alt lavet tilsyn
med 2.367 virksomheder, hvoraf 538 (22,7 pct.) er fra andre brancher og 1.829 er fra
bygge- og anlægsbranchen. Af de 538 er 227(42,2 pct.) virksomheder fra
kontorbranchen. Det er i evalueringen af forsøget valgt at afgrænse til virksomheder i
bygge- og anlægsbranchen de steder, hvor der sammenlignes med den tidligere
risikobaserede tilsynsmetode. Dog inkluderes virksomheder fra andre brancher i
opgørelsen af antal afgørelser fordelt på arbejdsmiljøproblemer (tabel 2), fordi det her
er relevant at se fx afgørelser vedr. bygherres pligter, som typisk gives til virksomheder
fra andre brancher. Desuden inkluderes virksomheder fra andre brancher i opgørelsen
af anvendt tilsynstid pr. besøgt virksomhed, fordi det pga. er registreringspraksis ikke
er muligt at opdele den tid, der er anvendt på byggepladstilsynet på de enkelte
virksomheder.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0004.png
Tabel 1 viser antallet af indledende helhedsorienterede tilsyn og de deraf affødte
dialogmøder og opfølgningstilsyn, som er gennemført i forbindelse med forsøget i den
8 måneders periode. Heraf ses det, at Arbejdstilsynet har besøgt 1.005 byggepladser,
hvor der er ført tilsyn med 1.829 virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen.
Det har affødt 745 dialogmøder af forskellig type og 64 opfølgningstilsyn på
byggepladser.
Til sammenligning er der i det risikobaserede tilsyn ført tilsyn med 1.318 bygge- og
anlægsvirksomheder i en 8 måneders periode i 2017.
Tabel 1:
Antal besøgte byggepladser og B/A virksomheder i perioden 1. november 2017 til 30. juni 2018,
samt tilknyttede dialogmøder og opfølgningsbesøg.
Antal besøgte byggepladser, B/A virksomheder og antal dialogmøder
Antal besøgte byggepladser
Antal B/A virksomheder, der har fået tilsyn på byggepladserne
Antal virksomheder med dialogmøder
Antal byggepladsaktører med dialogmøder
Antal bygherrer med dialogmøder
Antal byggepladser med opfølgningstilsyn*
* Der har i perioden kun været foretaget opfølgningstilsyn på byggepladser.
Side 4/10
1.005
1.829
618
84
43
64
Virksomhedsstørrelse
Der er set på fordelingen af store og små virksomheder i den ny tilsynsmetode. På det
helhedsorienterede tilsyn møder Arbejdstilsynet oftere større bygge- og
anlægsvirksomheder, fordi det ofte er disse virksomheder, der arbejder på
byggepladserne. De større virksomheder (10+ ansatte) udgør 60 pct. af de
virksomheder, som Arbejdstilsynet har ført tilsyn med i perioden. De små
virksomheder med 1-9 ansatte udgør ca. 27,5 pct. Der er yderligere ca. 12,5 pct. af
bygge- og anlægsvirksomhederne, der er anført med 0 ansatte, som potentielt kan
dække over mindre virksomheder. Generelt er bygge- og anlægsbranchen karakteriseret
ved, at tre ud fire af virksomhederne er små virksomheder med 1-9 ansatte, mens tre ud
af fire ansatte er ansat i de større virksomheder med 10+ ansatte.
Antal afgørelser og type
Som nævnt i indledningen har bygge- og anlægsbranchen i forhold til andre brancher
større arbejdsmiljøproblemer med ulykker og muskel- og skeletbelastninger.
Evalueringen af afgørelser har derfor især fokus på materielle afgørelser, herunder
afgørelser vedr. ulykkesrisici og muskel- og skeletbesvær (MSB). Derudover er det
også af særlig interesse, hvor mange afgørelser, der gives til bygherrer, entreprenører
og projekterende, da de er en særlig målgruppe for den ny metode.
Arbejdstilsynet konstaterede materielle arbejdsmiljøproblemer på 58,1 pct. af de
besøgte byggepladser. Der blev givet 2.013 afgørelser, hvoraf 1.935 (96,1 pct.)
vedrører materielle problemer (fx ulykkesrisici, kemi mv.), mens 73 (3,6 pct.) vedrører
krav til egenindsatsen.
Tabel 2 viser, hvor mange afgørelser Arbejdstilsynet har afgivet til virksomheder med
den ny metode. Afgørelserne omfatter både afgørelser afgivet til virksomheder i bygge-
og anlægsbranchen og virksomheder i andre brancher, som Arbejdstilsynet fører tilsyn
med på byggepladserne. Fx afgives afgørelser om bygherrer ofte til virksomheder fra
kontorbranchen, fx når boligselskaber eller kommuner er bygherrer.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0005.png
Der gives flest afgørelser inden for ulykkesrisici. Afgørelser om bygherrer, kemi, støv
og biologi samt muskel- og skeletbesvær følger herefter.
Side 5/10
Tabel 2:
Fordeling af afgørelser om arbejdsmiljøproblemer til alle besøgte virksomheder i
forsøgsperioden
Arbejdsmiljøproblemer
Antal afgørelser
Andel afgørelser
givet til B/A
virksomheder
86,6 pct.
45,8 pct.
84,9 pct.
81,4 pct.
75,3 pct.
84,4 pct.
85,2 pct.
87,0 pct.
90,9 pct.
80,0 pct.
100 pct.
Ulykkesrisici
Bygherrer, udbydere mv.
Kemi, støv og biologi
Muskel- og skeletbesvær (MSB)
Krav til egenindsatsen
Varme og kulde
Støj
Andre arbejdsmiljøemner
Indeklima
Områder udenfor arbejdsmiljøloven
Vibrationer
1.232
236
199
161
73
45
27
23
11
5
1
Der er i løbet af de 8 måneder givet 236 afgørelser, der vedrører bygherre,
projekterende og rådgivendes pligter samt ansvar i fællesområder (jf. tabel 2). I
forbindelse med det risikobaserede tilsyn blev der i en 8 måneders periode i 2017
afgivet 14 afgørelser af denne type. Det svarer til, at der med den ny metode er afgivet
2,5 afgørelser af denne type pr. 100 virksomhedstimer, mens det i det risikobaserede
tilsyn var 0,3 afgørelser pr. 100 virksomhedstimer. Den store forskel kan forklares med,
at den ny metode har et særskilt fokus på disse aktører, hvorimod det tidligere
risikobaserede tilsyn havde et mere ensidigt fokus på den enkelte bygge- og
anlægsvirksomhed.
Andel af BA-virksomheder med materielle afgørelser sammenlignet med RT
Arbejdstilsynet har i forsøgsperioden fundet materielle arbejdsmiljøproblemer (fx
ulykkesrisici) på 45,4 pct. af de 1.829 besøgte bygge- og anlægsvirksomheder. Det er
en langt højere andel end i det risikobaserede tilsyn, hvor Arbejdstilsynet i en
tilsvarende tidsperiode i 2017 fandt materielle arbejdsmiljøproblemer på ca. 13 pct. af
de 1.318 besøgte bygge- og anlægsvirksomheder (jf. tabel 3).
Tabellen viser endvidere, at Arbejdstilsynet har afgivet afgørelser om 1.567 materielle
arbejdsmiljøproblemer med den ny metode, mens der med det tidligere risikobaserede
tilsyn blev afgivet afgørelser om 251 materielle arbejdsmiljøproblemer. I relation til
den anvendte tilsynstid på virksomhederne svarer det til, at Arbejdstilsynet med den
nye tilsynsmetode har givet ca. 17 materielle afgørelser pr. 100 virksomhedstimer,
mens det med den tidligere metode var ca. 5 materielle afgørelser pr. 100
virksomhedstimer.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0006.png
Tabel 3:
Antal besøgte B/A virksomheder, andelen med minimum én materiel afgørelse samt antal
materielle afgørelser indenfor hhv. den ny B/A tilsynsmetode og det risikobaserede tilsyn
Tilsynsmetode
periode
Antal besøgte
Andel af
Antal materielle
B/A-virksomheder virksomheder
afgørelser*
med min. én
materiel afgørelse
1.829
1.318
45,4 pct.
13 pct.
1567
251
Side 6/10
Ny tilsynsmetode
8 måneder (1. nov.
2017
30. juni 2018)
Risikobaserede tilsyn
8 måneder (1.
jan. 2017
31. aug. 2017)
*Samme virksomhed kan få mere end én afgørelse
Det vurderes, at forklaringen på stigningen i afgørelseshitraten blandt andet skal findes
i måden, hvorpå den ny metode adskiller sig fra det risikobaserede tilsyn.
Med det risikobaserede tilsyn på bygge- og anlægsområdet blev der taget udgangspunkt
i den enkelte virksomhed, hvor Arbejdstilsynet alene anvendte oplysninger om
virksomhedens hjemmeadresse. Det var Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne
ofte henviste de tilsynsførende til arbejdssteder (fx byggepladser), hvor der ikke foregik
relevant arbejde. Dette vurderes at være en væsentlig årsag til, at der med det
risikobaserede tilsyn blev afdækket færre arbejdsmiljøproblemer. I den ny
tilsynsmetode finder Arbejdstilsynet byggepladserne via eksisterende kilder som fx
byggepladsanmeldelser (større byggerier skal anmeldes til Arbejdstilsynet), samt klager
og lokalt kendskab fra de tilsynsførende.
Den store forskel på andelen af afgørelser mellem den ny metode og det risikobaserede
tilsyn kunne i princippet forklares ved, at der med den ny metode føres tilsyn med
relativt flere store bygge- og anlægsvirksomheder end i det risikobaserede tilsyn. De
store virksomheder har ofte større arbejdsopgaver på den enkelte byggeplads og derfor
større risiko for at overtræde arbejdsmiljøloven. Den ny metode betyder, at der føres
tilsyn med en større andel af store virksomheder i forhold til det risikobaserede tilsyn,
fordi det er de større bygge- og anlægsvirksomheder, der ofte arbejder på
byggepladserne. Analysen viser dog, at når virksomheder inden for samme
størrelsesgruppe sammenlignes, så afdækker den ny metode fortsat materielle
arbejdsmiljøproblemer på en langt større andel af bygge- og anlægsvirksomhederne end
med den tidligere metode. Fx afdækker Arbejdstilsynet materielle
arbejdsmiljøproblemer på 43,1 pct. af de små virksomheder med 1-9 ansatte i den ny
metode, mens det tilsvarende tal i RT var 10,2 pct.
Den ny metode indebærer, at Arbejdstilsynet kan møde en virksomhed flere gange,
hvor den inden for det risikobaserede tilsyn som udgangspunkt kun fik ét risikobaseret
tilsyn om året. Dermed vil sandsynligheden for at se et bredere udsnit af den enkelte
virksomheds arbejdsprocesser og afdække eventuelle arbejdsmiljøproblemer være
højere med den ny metode. Da Arbejdstilsynet med den ny metode kan føre tilsyn med
den samme virksomhed flere gange, er det også relevant at se på afgørelseshitraten for
de virksomheder, der kun føres tilsyn med en enkelt gang. Resultaterne fra perioden 1.
november 2017
30. juni 2018 viser, at det dog også er en meget stor andel af disse
virksomheder, der har fået materielle afgørelser (37,7 pct.) i forhold til det
risikobaserede tilsyn (12,8 pct.).
Andel af virksomheder med afgørelser om ulykkesrisici og muskel- og skeletbesvær
Som nævnt indledningsvist er andelen af muskel-skeletoverbelastede i bygge- og
anlægsbranchen dobbelt så stor som gennemsnittet for alle brancher. Det er derfor
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0007.png
relevant at se, om Arbejdstilsynet afdækker flere arbejdsmiljøproblemer vedrørende
muskel- og skeletbesvær med den ny metode.
Side 7/10
Af nedenstående tabel 4 ses det, at Arbejdstilsynet har afgivet afgørelser om muskel-
og skeletbesvær til 5,8 pct. bygge- og anlægsvirksomhederne med den ny metode.
Denne andel er en fordobling sammenlignet med det risikobaserede tilsyn, hvor det var
2,7 pct. af virksomhederne, der fik en afgørelse om MSB. Tabellen viser også, at der
med den ny metode er givet 131 afgørelser om MSB i løbet af de 8 måneder, hvilket er
tre gange så mange som i det risikobaserede tilsyn.
Arbejdstilsynet har også med den ny metode afgivet afgørelser om ulykkesrisici til en
større andel af de besøgte virksomheder. 36,7 pct. bygge- og anlægsvirksomhederne
har fået en afgørelse om ulykkesrisici, hvilket er en langt større andel sammenlignet
med det risikobaserede tilsyn, hvor det var 8,9 pct. af virksomhederne, der fik en
afgørelse om ulykkesrisici.
Ser man på antallet, er der med den ny metode afgivet 1.124 afgørelser om
ulykkesrisici i løbet af de 8 måneder, hvilket er langt højere end de 154 der blev afgivet
i det risikobaserede tilsyn.
Tabel 4:
Antal besøgte B/A virksomheder samt andelen med minimum én materiel afgørelse indenfor hhv.
den ny B/A tilsynsmetode og det risikobaserede tilsyn
Antal MSB
Tilsynsmetode
periode Antal besøgte Andel af
B/A-
virksomheder afgørelser*
virksomheder med min. én
afgørelse om
MSB
Ny tilsynsmetode
8
måneder (1. nov. 2017
30. juni 2018) tilsyn
8
Risikobaserede
måneder (1. jan. 2017
31. aug. 2017)
1.829
5,8
131
Andel af
Antal
virksomheder ulykkes
med min. én afgørelser
afgørelse om
ulykkesrisici
36,7
1124
1.318
2,7
43
8,9
154
*Samme virksomhed kan få mere end én afgørelse
Der er set på, om den højere afgørelseshitrate indenfor MSB og ulykkesrisici i den ny
metode sammenlignet med det risikobaserede tilsyn kan forklares med forskelle i
virksomhedsstørrelse. Analysen viser, at når virksomheder indenfor samme
størrelsesgruppe sammenlignes, så afdækker den ny metode fortsat ulykkesrisici på en
langt større andel af bygge- og anlægsvirksomhederne end med den tidligere metode.
Indenfor MSB afdækker den ny metode dog kun MSB arbejdsmiljøproblemer på en
større andel af de små og mellemstore virksomheder.
Opfølgningstilsyn
Arbejdstilsynet har gennemført opfølgningstilsyn på 64 byggepladser. Arbejdstilsynet
gennemfører primært opfølgningstilsyn på byggepladser, når der er konstateret
problemer vedrørende fællesområder og foranstaltninger, eller når bygherren ikke lever
op til sine pligter. Byggepladsen er varslet om, at Arbejdstilsynet kommer
opfølgningstilsyn, men ikke hvornår tilsynet finder sted.
Af de 64 byggepladser, hvor Arbejdstilsynet har gennemført opfølgningstilsyn (jf. tabel
1), har tilsynsførende på 5 af byggepladserne igen konstateret problemer i
fællesområder mv. Det tyder på, at der på mange af byggepladserne er sket en
forbedring af disse typer af problemer.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0008.png
Der er på de 64 byggepladser ført opfølgende tilsyn med 113 bygge- og
anlægsvirksomheder, hvoraf 50 har fået en materiel afgørelse, svarende til 44,2 pct.
Side 8/10
Der er set nærmere på, om det er de samme virksomheder, der har fået tilsyn og
afgørelser på opfølgningstilsynet som på det indledende tilsyn, herunder om de har fået
afgørelser om samme arbejdsmiljøproblemer.
Tabel 5 nedenfor viser, at af de 113 bygge- og anlægsvirksomheder, har 69
virksomheder både fået tilsyn ved det indledende byggepladstilsyn og det opfølgende
byggepladstilsyn, mens de 44 ikke har fået tilsyn ved det indledende besøg.
Arbejdstilsynet møder således relativt mange nye virksomheder, hvilket naturligt følger
af, at forskellige virksomheder arbejder på byggepladsen på forskellige tidspunkter af
byggepladsens liv.
Tabel 5:
Antal besøgte B/A virksomheder der har fået tilsyn i forbindelse med et byggeplads-
opfølgningstilsyn
Bygge- og anlægsvirksomheder, der har fået Antal BA-virksomheder Andel af BA-
virksomheder ved
tilsyn ifm. et byggeplads-opfølgningstilsyn
opfølgningstilsyn
Virksomheder, der også fik tilsyn ifm. HOT
(gengangere)
Virksomheder, der ikke fik tilsyn ifm. HOT (nye)
69
44
61,0 pct.
39,0 pct.
Nedenstående tabel viser endvidere, at af de 69 virksomheder, der fik en materiel
afgørelse på det indledende byggepladstilsyn, har kun 20 fået en materiel afgørelse igen
ved det opfølgende tilsyn. Heraf har 12 fået en materiel afgørelse om samme emne som
ved det indledende tilsyn.
Tabel 6:
Antal virksomheder, der har fået minimum én materiel afgørelse ved opfølgningstilsynet, fordelt
på om virksomheden tidligere har fået tilsyn ifm. indledende tilsyn (genganger) eller ej (ny)
Antal virksomheder, der har fået min. én materiel afgørelse
Genganger virksomheder, der har fået materiel afgørelse ved
både indledende tilsyn og opfølgningstilsyn.
Gengangervirksomheder, der kun fik materiel afgørelse ved
indledende tilsyn men ikke ved opfølgningstilsynet
Gengangere i alt
Ny virksomhed med mat. afgørelse ved opfølgningstilsyn
Ny virksomheder uden materiel afgørelse ved opfølgningstilsyn
Nye i alt
20
49
69
30
14
44
Alt i alt tyder evalueringen om opfølgningstilsyn på, at der er færre problemer med
fællesområder mv. på byggepladsen sammenlignet med det indledende
helhedsorienterede tilsyn.
Evalueringen viser også, at en stor del af de virksomheder (71 pct. af de 69
virksomheder, der indgår i et opfølgningstilsyn), som Arbejdstilsynet har givet
materielle afgørelser ved det indledende helhedsorienterede tilsyn, dels har løst de
konkrete arbejdsmiljøproblemer og dels ikke har fået nye arbejdsmiljøproblemer ved
opfølgningstilsynet.
Samtidig peger evalueringen på, at der opstår nye arbejdsmiljøproblemer, når nye
virksomheder entrerer byggepladsen. Således har Arbejdstilsynet givet materielle
afgørelser til 30 ud af 44 (68 pct.) af de nye virksomheder, der blev ført tilsyn med ved
opfølgningsbesøget.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0009.png
Tidsforbrug og kørsel
Det gennemsnitlige tidsforbrug pr. besøgt virksomhed er undersøgt for henholdsvis den
ny bygge- og anlægs-metode og det risikobaserede tilsyn. Det er estimeret, at der
anvendes ca. 4 timer pr. besøgt virksomhed inden for den ny metode og ca. 4 timer pr.
besøgt virksomhed inden for det risikobaserede tilsyn. Således ser tidsforbruget pr.
besøgt virksomhed umiddelbart uændret ud. Timeforbruget for den ny metode er
beregnet ved at summere tid brugt på byggepladstilsyn (i perioden 1. nov. 2017 til 30.
juni 2018) og de deraf affødte dialogmøder og opfølgningstilsyn. De 4 timer pr. besøgt
virksomhed er dermed en gennemsnitstid pr. virksomhed (fra alle typer af brancher),
som Arbejdstilsynet har ført tilsyn med på en byggeplads.
Det er et positivt resultat, at der indenfor det samme gennemsnitlige tidsforbrug pr.
virksomhed i den ny metode findes langt flere virksomheder med materielle afgørelser
end med det risikobaserede tilsyn. Samtidig fører Arbejdstilsynet med den ny metode
tilsyn med hele byggepladsen, herunder også fællesområde, og har et større fokus på
kontrol og dialog med flere af de centrale aktører i bygge- og anlægsbranchen, hvilket
alt andet lige måtte forventes at medføre et større tidsforbrug. Derfor vurderes det, at
der er et større udbytte af den tid, Arbejdstilsynet anvender på virksomhederne.
Arbejdstilsynet foreløbige erfaring er, at de tilsynsførende har et større tidsforbrug til
forberedelse og afrapportering af tilsynene, hvilket hænger sammen med det forhold, at
der afgives flere afgørelser og det forhold, at der er tale om et forsøg, som ikke er fuldt
ud IT-understøttet. Herudover har Arbejdstilsynet anvendt yderligere administrative
ressourcer på at understøtte den nye tilsynsmetode i forsøgsperioden. Dette skyldes, at
metoden ikke er IT-understøttet, og derfor har det været nødvendigt at bruge yderligere
ressourcer på fx registrering af byggepladser, planlægning af ruter for tilsyn,
planlægning af dialogmøder, herunder udsendelse af anmeldebreve og styring af om
alle relevante tilsyn og dialogmøder gennemføres. Den manuelle styring kan samtidig
øge risikoen for fejl i driften.
Det er opgjort, hvor ofte Arbejdstilsynet kører forgæves. Opgørelsen viser, at
Arbejdstilsynet sjældnere kører forgæves med den ny tilsynsmetode i forhold til det
risikobaserede tilsyn. I forbindelse med det risikobaserede tilsyn i 2017 har
Arbejdstilsynet kørt forgæves 28 pct. af de gange, hvor Arbejdstilsynet er kørt ud for at
udføre et besøg med en BA-virksomhed. En opgørelse for de første 8 måneder af den
ny metode viser, at Arbejdstilsynet med den ny metode er kørt forgæves i 5,6 pct. af de
gange, hvor der køres ud for at udføre et besøg.
Kørselstid i forhold til den ny tilsynsmetode kan ikke direkte sammenlignes med
kørselstid i det risikobaserede tilsyn. Det skyldes, at kørselstid registreres samlet set, og
tiden fordeles ikke på tilsynsmetode.
Det er i stedet muligt at opgøre kørsel for den gruppe af tilsynsførende, som primært
fører tilsyn med bygge- og anlægsbranchen. Det vil sige, at opgørelsen vil indeholde
kørsel for tilsyn inden for alle de brancher og tilsynstyper
1
, som den pågældende
gruppe af tilsynsførende udfører. Arbejdstilsynet har lavet en sådan opgørelse og har
sammenlignet kørslen i perioden 1. januar 2018 til 30. juni 2018, hvor det nye tilsyn er
gennemført, med kørslen i perioden 1. januar 2017 til 30. juni 2017, hvor det
Tilsynsgruppen fører primært tilsyn med bygge- og anlægsbranchen, men har fx også et
mindre antal tilsyn med virksomheder i branchegruppen Energi og råstoffer. Tilsynsgruppen
gennemfører forskellige typer af tilsyn som fx risikobaserede tilsyn, social dumping, tilsyn med
større infrastrukturprojekter, ulykkesundersøgelser og bygge-anlæg forsøg.
1
Side 9/10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 227: Evalueringer af det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen, fra beskæftigelsesministeren
2017631_0010.png
risikobaserede tilsyn blev gennemført. Dette giver en indikator for, om det nye tilsyn
har påvirket kørslen. Der er med denne opgørelsesmetode ligeledes taget forbehold for
sæsonkorrektion, og der sammenlignes to perioder med den samme type
kørselsplanlægning
2
.
Analysen viser, at antallet af virksomhedstimer pr. kørselstime i den såkaldte
tilsynsgruppe 1 er steget fra 3,1 timer i perioden med det tidligere tilsyn til 4,8 timer i
perioden med det nye tilsyn, jf. tabel 7. Tilsynsgruppe 1 fører altovervejende tilsyn med
bygge- og anlægsområdet. Det vurderes, at de færre forgæves tilsyn bidrager positivt til
færre kørselstimer pr. virksomhedstime. De tilsynsførende kører dermed relativt mindre
og bruger relativt mere tid ude hos virksomhederne end tidligere. Det betyder, at der
føres tilsyn med arbejdsmiljøet i en større andel af de tilsynsførendes arbejdstid.
Det vurderes således, at en del af den forbedrede kørselseffektivitet kan tilskrives den
ny tilsynsmetode. Sammenligner man med kørslen blandt de øvrige tilsynsførende ses
det, at kørselseffektivitet også her er forbedret, men ikke i samme grad (fra 4,0
virksomhedstimer pr. kørselstime i den tidligere periode til 4,7 i den nye periode). Den
største stigning i virksomhedstimer pr. kørselstimer dermed i gruppen af tilsynsførende
der primært har ført tilsyn indenfor bygge og anlæg.
Tabel 7: Kørselstid for tilsynsførende i bygge- og anlægsgruppen
Kørselstid i bygge- og anlægsgruppen
Perioden januar 2017 Perioden januar 2018
juni 2017
juni 2018
3,1
4,0
4,8
4,7
Side 10/10
Virksomhedstime pr. kørselstime i bygge- og
anlægsgruppen
Virksomhedstimer pr. kørselstime i de øvrige
tilsynsgrupper
2
Arbejdstilsynet ændrede deres kørselsplanlægning pr 1. januar 2017.