Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 224
Offentligt
Til Troels Lund Poulsen
Vedr. Udbetaling Danmark (UD)
Esbjerg d. 14.02.2019
I kraft at mit frivillige virke i Facebook grupperne Gensidig forsørgerpligt nej tak og Bedre vilkår for
førtidspensionister, så oplever jeg på daglig basis frustrationerne over UD.
Det hjælper IKKE at påpege problemerne for UD selv, altså må ministeren involveres.
Jeg har før nævnt for ministeren, at UD ikke er opgaverne voksen, men desværre bliver det ikke bedre.
Forklaring følger.
1. Ofte møder man direkte modbydelige medarbejdere i telefonen ved henvendelser. Generelle som
personlige henvendelser.
- Når borgere ringer ind for at få hjælp til Borger.dk, ændringer i forhold til en ydelse, svar på hvad de kan få
i ydelse, hjælp til start af pension, mm, så får de ofte sure, uvidende og modbydelige medarbejdere i røret.
Den ene er mere nedladende og flabet end den næste. De glemmer vist at de sidder i et servicefag. Hvor en
del af deres jobbeskrivelse er at de skal hjælpe og vejlede borgerne. Nu kunne det lyde som om alle er
sådan. Dertil må jeg bare sige, at det er mere reglen end undtagelsen. De må virkeligt hade deres job
derinde.
Gud forbyde du kommer til at ringe til den forkerte afdeling. Især efter rigtig lang ventetid i
telefonen.
2. Alt efter hvem du taler med om samme sag, så er svarene forskellige.
- Når man ringer ind og ikke har fået fyldestgørende svar den ene dag, så ringer man måske igen senere
eller dagen efter. Her oplever borgerne så de svar de får, er vidt forskellige. Man må vel antage at loven er
ens uanset hvem man taler med og hvornår.
3. Forkerte beregninger og manglende vejledning vedr. gensidig forsørgerpligt.
- Først beregner UD en foreløbig ydelse for folke og førtidspensionister, ud fra forskudsskemaet som de
modtager når denne er tilgængelig.
- Derefter er det borgernes ansvar at tjekke om oplysningerne er korrekte. Hvordan kan de det, når de ikke
forstår sig på hvordan det her virker? De ved simpelthen ikke at det er vigtigt at tjekke forskudsskemaerne
for begge. Nogen har faktisk slet ikke mulighed for at tjekke, da de ikke har lovhjemmel til at bede om de
oplysninger fra deres samlever.
- Så ringer de til UD. INGEN hjælp at hente.
- Formår man derimod at finde rundt i det her. Så vil UD ikke rette oplysningerne og lave en beregning. De
henviser til SKAT og til Borger.dk. Og her går det så rigtigt galt, for det program kan de fleste så slet ikke
finde ud af. Der er alt for mange unødige oplysninger/spørgsmål puttet ind. Hvilket forvirrer.
Ingen ordentlig forklaring fra UD på hvad der reelt sker. At ændringerne på Borger.dk faktisk sker
automatisk, hvis du ændrer dit forskudsskema. Det kan bare tage nogle dage.