Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1951343_0001.png
L ii
-
2u14-ID
çi. samling) oversigt): torsiag til lov om ændring at lov om aktiv soci... Page I of 2
Dokumenter Samling 2014-15 (1. samling) lovforslag L 13
L 13 Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik.
(Ændring af formue- og fradragsregler ved efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser m.v.).
At: Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (5)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Om
lovforslaget
Sagsgang:
Fremsat 08-10-2014
1.
behandlet/henvist til udvalg 21-10-2014
Betænkning afgivet 26-11-2014
2. behandletldirekte til 3. behandling 02-12-2014
3. behandlet, vedtaget 04-12-2014
Se hele tidsplanen
Lov nr. 1367 af 16-12-2014
Ministerområde:
Beskæftigelsesministeriet
Resumé:
Formålet med lovforslaget er at sikre, at personer, der får efterbetalt en social ydelse feks.
som led i en sag vundet ved Ankestyrelsen om retten til sygedagpenge, ikke efterfølgende
mister deres uddannelses- eller kontanthjælp på grund af formue- og fradragsregterne i
kontanthjælpslovgivningen. Personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte ydelse, og
som derfor kan have stiftet gæld, skal have mulighed for feks. at anvende efterbetalingen
til at tilbagebetale gælden. Der skal derfor ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter
udbetalingen. De ændrede regler får også betydning for personer, der modtager
ressourceforløbsydelse, idet reglerne om fradrag af indtægter i kontant- og
uddannelseshjælp finder tilsvarende anvendelse, forsåvidt angår egne indtægter.
Lovforslaget udmønter aftalen om ændring af formue- og fradragsreglerne i
kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydelser, som regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) indgik den 8. maj 2014 med Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti.
https://www.ft.dk!samling/2014 I/lovforslag/11 3/index.htm
09-10-2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0002.png
L ii
-
2ui4-i (1.
samling) (oversigt): Forslag til lov om ændring at lov om aktiv soci... Page 2 of 2
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 110 (V, S, DF, Ry, SF, EL, LA, KF,
IJFG), imod stemte
0, hverken for eller imod stemte 0.
https://www.ft.dk!saniling/20 141/lovforslag/I
i
3/index.htm
09-1
Q-Q1?
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0003.png
FOLKETINGSTIDENDE A
FOLKETINGET
Til lovforslag nr. L 13
Folketinget 2014-15
Skriftlig fremsættelse
(8. oktober 2014)
Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Ændring affonnue- ogfradragsregler ved efterbetaling af
offentlige forsorgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser
t;z.
v.)
(Lovforslag nr. L 13)
Lovforslaget udmonter Aftale
om ændring af formue- og
fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen ved
efterbeta
ling af
sociale
ydelser, som Regeringen (Socialdemokrater
ne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014 har indgået
med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.
Formålet med aftalen og dette lovforslag er at sikre, at
personer, der
rar
efterbetalt en social ydelse fx som led i en
sag vundet ved Ankestyrelsen om retten til sygedagpenge,
ikke efterfølgende mister deres uddannelses- eller kontant-
hjælp på grund af formue- og fradragsreglerne i kontant
hjælpslovgivningen. Det fremgår endvidere af aftalen, at
personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte ydelse, og
som derfor kan have stiftet gæld, skal have mulighed for fx
at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gælden. Der
skal derfor ses bort fra efterbetalingen i to år efter udbetalin
gen.
De ændrede regler vil også få betydning for ressourcefor
løbsydelse, hvor reglerne om fradrag af indtægter i kontant-
og uddannelseshjælp finder tilsvarende anvendelse, for så
vidt angår egne indtægter.
De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skønnes at udgøre offentlige merudgifter på 8.0 mio. kr. om
året før skat og tilbageløb via afgiftssystemet. Heraf skønnes
statens merudgift at udgøre 2,4 mio. kr. om året. Kommu
nemes merudgift skønnes at udgøre 5,6 mio. kr. heraf.
Aftalen er foreløbig udmontet ved et aktstykke, hvorefter
der i perioden 1. juni 2014-31. december 2014 ikke foreta
ges fradrag i uddannelseshjælp, kontanthjælp eller ressour
ceforløbsydelse for efterbetaling af offentlige forsørgelses
ydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af af
gørelse eller dom.
[det jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
Beskæftige lscsni
ifl.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 2014-0024339
8E005940
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0004.png
FOLKETINGSTIDENDE A
FOLKETINGET
Lovforslag nr. L 13
Folketinget 2014-15
Fremsat den 8. oktober2014 af Beskæfligelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Ændring af formue- og fradragsregler ved efterbetaling af offentlige forsorgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser
mv.)
§1
I lov om aktiv socialpolitik,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 190
af 24. februar 2012, som ændret bla, ved
§
16 i lov nr. 473
af3O. maj 2012,
§ 3
i lov nr. 1380 af23. december 2012,
§
I
i lov nr. 894 af4. juli 2013, og senest ved
§
ii lov nr. 721 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§
14
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Der ses endvidere bort fra formue i form af efter
betaling af offentlige forsorgelsesydelser og øvrige offentli
ge sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det be
løb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse,
der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for
perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i to år efter udbe
talingstidspunktet.<
Stk.
3-7 bliver herefter stk. 4-8.
2. I
§
33, stk.
1, ophæves nr. 8 og 9, og i stedet indsættes:
»8) Efterbetaling af offentlige forsorgelsesydelser og øvri
ge offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse el
ler dom. Det beløb, der ses bon fra, udgør differencen
mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den
retmæssige ydelse for perioden. Der ses bøn fra efter-
betalingen i to
år
efter udbetalinustidspunktet.<
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den I. januar 2015.
Stk. 2. Loven gælder for efterbetaling, der er udbetalt den
I. juni 2014 eller senere.
fleskærtigelsesrnin.,
Styrclsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, nr. 2014-0024339
13E005938
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0005.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske sikker
hedsnet, og hjælpen forudsætter, at der ikke er andre mulig-
beder for forsørgelse. Det betyder, at der ikke kan ydes
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, hvis ansøger, ægtefæl
le eller samlever har formue, der kan dække det økonomiske
behov, ligesom indtægter som udgangspunkt fradrages i
kontanthjælpen krone for krone.
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre),
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti har den 8. maj 2014
indgået Aftale om ændring af formue- og fradragsregleme i
kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale ydel
ser.
Formålet med aftalen er at sikre, at personer, der får efterbe
talt en social ydelse fr som led i en sag vundet ved Ankesty
relsen om retten til sygedagpenge, ikke efterfølgende mister
deres uddannelses- eller kontanthjælp på grund af formue-
og fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen. Det frem
går endvidere af aftalen, at personer, der ikke har fået udbe
talt den korrekte ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld,
skal have mulighed for fx at anvende efterbetalingen til at
tilbagebetale gælden
De ændrede regler vil også få betydning for ressourcefor
lobsydelse, hvor reglerne om fradrag af indtægter i kontant-
og uddannelseshjælp finder tilsvarende anvendelse, for så
vidt angår egne indtægter.
2. Lovforslagets indhold
Nærværende lovforslag udmønter Aftale om ændring af for
mue- og fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen ved
efterbetaling af sociale ydelser, som Regeringen (Socialde
mokraterne og Det Radikale Venstre), den 8. maj 2014 har
indgået med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.
Herudover foreslås det, at reglerne om, at udbetaling afjob
præmier efter de hidtidige forsogsordninger ikke har betyd
ning for hjælpens størrelse, ophæves. Det skyldes, at begge
forsøgsordninger er udløbet, og at de ikke bliver forlænget.
Jobpræmie til enlige forsørgere efter lov om en 2-årig for
søgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere kunne udbe
tales for perioden fra den 1. januar 2011 til 31. december
2012.
Jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledig
hed efter lov om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed kunne ud
betales for perioden fra den I. juni 2012 til og med 31. maj
2014.
2.1. Formue
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og kontanthiælp udgør det underste økonomi
ske sikkerhedsnet og er subsidiær i forhold til andre private
eller offentlige forsorgelsesmuligheder. Efter de gældende
regler kan der derfor kun udbetales uddannelses- og kontant-
hjælp, når modtageren af uddannelses- og kontanthjælp ikke
har andre forsorgelsesmuligheder, fx formue, som personen
kan leve af.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefæl
len eller samleveren har formue, som kan dække det økono
miske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til
10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende op til 20.000 kr.,
jf.
lovens
§
14, stk. I.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der ud
over formuegrænsen på op til 10.000 kr., for ægtefæller eller
samlevende 20.000 kr. er grundlag for at se bort fra en for
mue, herunder hvor meget der er grundlag for at se bort fra.
-
Udover de situationer, der er nævnt i
§
14 i lov om aktiv so
cialpolitik, ses der i perioden 1. juni 2014 til 31. december
2014 bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige for
sørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som
følge af afgørelse eller dom. Der henvises til, at der på lov
om tillægsbevilling for 2014 vil blive indsat tekstanmærk
ning nr. 145 herom.
2. 1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannel
ses- eller kontanthjælp skal se bort fra formue i form af er
terbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige of
fentlige sociale ydelser som følge af. at en myndighed har
ændret sin afgørelse, eller at borgeren har fået medhold i en
sag hos en myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstole
ne.
På Beskæftigelsesmiriisteriets område drejer det sig om ef
terbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsløshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter
§
27
a (supplement til brøkpension)
Særlig støtte til bøje boligudgifter eller stor forsørger-
byrde
Ressourceforlobsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksydelse
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0006.png
3
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af førtidspen
sion til personer, der modtager kontanthjælp som supple
ment til en brokpension, efterbetaling af boligstotte til per
soner, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp, og ef
terbetaling af tilskud til enkeltudgifter og hjælp i særlige til
fælde efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik til
de nævnte persongrupper.
Den efterbetaling, der ses bort fra, er differencen mellem
den for perioden udbetalte ydelse og den for perioden ret
mæssige ydelse
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, men ægte
fællen eller samleveren der rar efterbetalingen. Der henvises
til reglerne
om, at
ægtefællens eller sainleverens formue har
betydning for hjælpens størrelse.
Det foreslås, at der skal ses bort fra efterbetalingen i to år ef
ter udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den
korrekte offentlige forsørgelsesydelse eller anden offentlig
social ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld. får mulig
hed for at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gælden
inden for to år.
2.2.
Indtægter mv.
Den efterbetaling, der undtages for modregning. er differen
cen mellem den i perioden udbetalte ydelse og den for perio
den retmæssige ydelse. Der henvises til, at der på lov om til
lægsbevilling for 2014 vil blive indsat tekstanmærkning nr.
L45 herom (jf. akt nr. 94).
Hvis ansøgeren og ægtefællen har indtægter, trækkes de fra i
kontant- eller uddannelseshjælpen. Tilsvarende gælder for
samlevende. Hjælpen til et ægtepar beregnes som summen
afde beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til. 1-IjæL-
pen til samlevende par beregnes som summen af de beløb,
som hver af de samlevende er berettigede til.
Når hjælpen til en gift person beregnes, trækker kommunen
kun den del af den anden ægtefælles indtægt fra. som over
stiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7,711 kr. afbængigt af,
om pågældende har forsorgelsespligt over for bom eller ik
ke. Tilsvarende gælder for samlevende.
22.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at offentlige forsørgelsesydelser og øvrige of
fentlige sociale ydelser, som efterbetales som følge af afgø
relse eller dom, ikke skal fradrages i uddannelses- eller kon
tanthjælpen,
Den efterbetaling, der skal ses bort fra, er differencen mel
lem den i perioden udbetalte ydelse og den for perioden ret
mæssige ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, der rar ef
terbetalingen, Der henvises til regleme om, at ægtefælles el
ler samlevers indtægter har betydning for hjælpens størrelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer det sig om ef
terbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsloshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter
§
27
a (supplement til brøkpension)
Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørger-
byrde
Ressourceforløbsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksydelse
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter, som ansøge-
ren og ægtefællen eller samleveren har, i uddannelses- og
kontanthjælpen.
Efter lovens
§
33 foretages der dog ikke fradrag i hjælpen
for blandt andet invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bi
stands- og plejetillæg efter lov om social pension, udbeta
ling afjobpræmie, erstatninger for tab af erhvervsevne, der
omtales i lovens
§
14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén
og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter,
der hidrører herfra.
Ud over de situationer, der er nævnt i lovens
§
33, kan kom
munen ved udmåling af hjælp ikke se bort fra øvrige indtæg
ter, som ansøgeren har.
Det betyder, at efterbetaling af offentlige forsørgelsesydel
ser og øvrige sociale ydelser fratrækkes i uddannelses- og
kontanthjælpen, idet efterbetaling af sådanne ydelser anses
for en indtægt bestemt til forsørgelse.
Udover de situationer, der er nævnt i
§
i lov om aktiv so
cialpolitik. foretages der i perioden I. juni 2014 —31. de
cember 2014 ikke fradrag i uddannelseshjælp, kontanthjælp
eller ressourceforløbsydelse for efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som
følge af afgørelse eller dom. Efterbetalingen skal være udbe
talt til den berettigede i perioden I. juni 2014 3 1. decem
ber 2014.
-
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af førtidspen
sion til personer, der modtager kontantlijælp som supple
ment til en brøkpension. efterbetaling af boligstotte til per
soner, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp, og ef
terbetaling af tilskud til enkeltudgifter og hjælp i særlige til
fælde efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik til
de nævnte persongrupper.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0007.png
4
Den efterbetaling, der ses bort fra, er differencen mellem
den for perioden udbetalte ydelse og den for perioden ret
mæssige ydelse. Det foreslås, at
der
skal ses
bort fra
efierbe
talingen to år efter udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den
korrekte offentlige forsørgelsesydelse el]er ovrig offentlig
social ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld,
får mulig
hed for at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gælden
inden for to år.
Den foreslåede ændring i
§
33. stk, I, hvorefter der ved ud-
måling af hjælp skal ses bort fra efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser eller øvrige offentlige sociale ydelser
som følge af afgørelse eller dom, vil betyde, at efterhetalin
gen heller ikke vil indgå i opgørelsen af nettoindtægterne i
forbindelse med beregning af særlig støtte efter
§
34 i lov
om aktiv socialpolitik.
Det følger af
§
8 i bekendtgørelse nr.
1505
af 12. december
2013 om særlig støtte efter
§
34 i lov om aktiv socialpolitik,
at de indtægter, der ikke foretages fradrag for efter
§
33 i lov
om aktiv socialpolitik, heller ikke indgår i opgørelsen af net
toindtægteme, der ligger til grund for beregning af særlig
støtte efter
§
34 i lov om aktiv socialpolitik.
ydelse i jobafklaringsforløb, som udbetales efter tilsvarende
regler, for så vidt angår egne indtægter, som kontanthjæ[p
efter lov om nktiv socialpolitik. Der henvises til
§
68 a, stk.
5 og
§
69j i lov om aktiv socialpolitik.
3. Økonomiske
og administrative
konsekvenser for det
offentlige
På baggrund af Ankestyrelsens opgørelser om ophævelse!
ændring af afgørelser er det beregningsteknisk forudsat, at
ca.
230
personer på kontanthjælp, uddannelseshjælp ressour
ceforløbsydelse og/eller særlig støtte årligt vinder ankesagen
og bliver modregnet i de nævnte ydelser som følge af den
efterbetalte ydelse. Det er beregningsteknisk forudsat, at de
230 personer gennemsnitligt
får
efterbetalt ca. 36.000 kr. år
ligt. Når personerne ikke længere skal have modregnet efter-
betalingen i kontanthjælpen mv., skønnes det med usikker
hed at medføre offentlige årlige merudgifter på Ca. 8 mio.
Kommunernes udgifter til konlanthjælp, uddannelseshjælp,
ressourceforlobsydelse og særlig støtte er omfattet af bud
getgarantien.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det of
fentl ige.
Den foreslåede ændring af
§
33, stk. I, vil også få betydning
for udniåling at’ ressourceforløbsydelse og ressourceforløbs
Tabel I. økonomiske konsekvenser fordelt på stat og kommuner som følge af forslag om lempelse af formueregler
og
fritagelse for fradrag for efterbetaling af offentlige forsorgelsesydelser og øvrige sociale ydelser
Mio.kr.2014-priser
015
2016
?0l7
!018
Stat
•kontanthjælp mv.
2,4
2,4
,4
Kommuner
-kontanthjælp mv.
5,6
5,6
5,6
5,6
I alt
8,0
8.0
8,0
Anm.
De okonorntske konsekvenser er fordelt ned 30 procent
til
staten og 70 procent til kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
8. Harte myndigheder og organisationer ni. v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. august 2014
til den 27. august 2014 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer ni .v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
selvstændigt erhvervsdrivende (ASE), Arbejdsiøshedskas
sernes Samvirke, Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater,
Dansk Erhverv, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk For
ening, Dansk Socialrådgiverforening. Den uvildige Konsu
lentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handica
pråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautorise
rede Revisorer. Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Job
rådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsfor
ening, Kommunernes Revision. Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, Landsforeningen af nuværende og
tidligere psykiatribrugere (LAP), Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig
Arbejdsgiverforening,
Retssikkerhedsfonden,
,
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser Jr borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor
gerne.
6. Miljomæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7.
Forholdet til
FU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0008.png
5
Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare og Rådet for So
9. Sammenfattende skema
cialt
Udsatte.
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
‘3konomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
‘\dministrative konsekvenser for
slat, kommuner og regioner
3konomiske konsekvenser for er-
ivervslivet
A4ministrative konsekvenser for er-
rwervslivet
Miljømæssige konsekvenser
4dniinistrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til BU-retten
Positive konsekvenser/mindreudgif- ‘Jegative konsekvenser/merudgifter
er
Ingen
Stat:
0l5: 2,4 mio. kr.
0l6: 2,4 mio. kr.
1017: 2,4 mio. kr.
2018: 2,4 mio. kr.
Kommuner:
2015: 5,6 mio. kr.
2016: 5,6 mio.
kr.
2017: 5,6 mio. kr.
2018: 5,6
mio. kr.
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
vendes til forsørgelse, førend der kan udbetales uddannel
ses- eller kontanthjælp.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannel
ses- eller kontanthjælp skal se bort fra formue i form af ef
terbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige of
fentlige sociale ydelser som følge af, at en myndighed har
ændret sin afgørelse, eller at borgeren eller dennes ægtefælle
eller samlever har fået medhold i en sag hos eksempelvis en
kommunal myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstole
ne i to år efter udbetalingen.
Formålet hermed er, at give personer, der ikke har fået udbe
talt den korrekte ydelse, og som derfor har stiftet gæld mu
lighed for at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale gæl
den inden for to år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til
pkt, 2.1.
Til nr. 2
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter, som ansøge-
ren og ægtefællen eller samleveren har i uddannelses- og
kontanthjælpen,jf. lovens
§
3 1-33.
Efter lovens
§
33 foretages der dog ikke fradrag i hjælpen
for følgende indtægter:
Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og
plejetillæg efter lov om social pension.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til
§‘
I
Til nr. I
Uddannelses-
og konianthjælp udgør det underste økonomi
ske sikkerhedsnet og er subsidiær i forhold til andre private
eller offentlige forsørgelsesmuligheder. Derfor kan der kun
udbetales uddannelses- og kontanihjælp, når personen ikke
har andre forsørgelsesmuligheder, f5c formue personen kan
leve af.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis personen, ægtefællen
eller samleveren har formue, som kan dække det økonomi
ske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til
10.000 kr.. for ægtefæller og samlevende op til 20.000 kr.,
jf.
lovens
§
14, stk, I.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der ud
over formuegrænsen på op til 10.000 kr., for ægtefæller
og
samlevende 20.000 kr. er grundlag for at se bort fra en for
mue, herunder hvor meget der er grundlag for at se bort fra,
jf.
lovens
§
14, stk. 2-7.
-
For personer, der får efterbetalt en offentlig forsørgelses
ydelse eller en anden social ydelse på baggrund af en myn
digheds afgørelse eller dom, skal kommunen efter de gæl
dende regler træffe afgørelse om, at efterbetalingen skal an-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0009.png
6
Godtgørelse efter
§
83 i lov om en aktiv beskæftigelses
indsats og hjælp efter irttegrationslovens
§
23 f.
Vederlag som tilforordnet ved valg.
Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslo
vens
§
7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde,
stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modta
geren,jf. ligningslovens
§
7, nr. 22.
Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset
fra tilskud til pasning af egne bom efter
§
38 i lov om
social service.
Værdien af kost mv. under indlæggelse på sygehus eller
lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet
har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages
fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af
indlæggelsen.
Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til
nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og
ulønnet, frivilligt arbejde.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011
til og med den 31. december 2012 efter lov om en 2-årig
forsøgsordning omjobpræmie til enlige forsørgere.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den I. juni 2012 til
og med den 31. maj 2014 efter lov om en 2-årig forsogs
ordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med
langvarig ledighed.
Erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i lo
vens
§
14, stk. 3 og 4.
Godtgørelse for varigt
rnën.
Godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter,
der hidrører herfra.
Særlig støtte til høje boligudgifter eller stor forsørger-
byrde
Ressourcefor]øbsydelse
Særlig uddannelsesydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Revalideringsydelse
Ledighedsydelse
Efterlon
Fleksydelse
Derudover vil det primært vedrøre efterbetaling af ydelser,
som administreres af Ministeriet for Bom. Ligestilling, Inte
gration og Sociale Forhold fx førtidspension. boligstotte og
hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og kapitel 10 a i lov
om aktiv socialpolitik.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannel
ses- eller kontanthjælp skal se bort fra indtægter i form af
efterbetaling af offentlige forsorgelsesydelser og øvrige so
ciale ydelser som følge af, at en myndighed har ændret sin
afgørelse, eller at borgeren har fået medhold i en sag hos en
myndighed, i Ankestyrelsen eller ved domstolene. Den ef
terbetaling, der kan ses bort fra, er differencen mellem den
for perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssi
ge ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er ansøgeren selv, der Mr ef
terbetalingen, Der henvises til reglerne om, at ægtefælles el
ler samlevendes indtægter har betydning for hjælpens stør
relse.
Efter gældende reglerne blev der ikke foretaget fradrag i
hjælpen for jobpræmie til enlige forsørgere. som kunne ud
betales for perioden fra den I, januar2011 til 31. december
2012 efter lov om en 2-årig forsogsordning om jobpræmie
til enlige forsørgere og jobpræmie til kontanthjælpsmodta
gere med langvarig ledighed, som kunne udbetales for pe
rioden fra den 1juni 2012 til og med 31. maj 2014 efter lov
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til kontant
hjælpsmodtagere med langvarig ledighed.
Jobpræmien udbetaltes på baggrund af en månedlig opgørel
se af personens indkomst kvartalsvist bagud senest 45 dage
efter kvartalets udløb.
Som konsekvens af, at forsøgsperioderne er afsluttet, fore
slås det, at bestemmelseme omjobpræmie i lovens
§
33, stk.
1 nr, 8 og 9 ophæves, da de ikke længere finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til
pkt. 2.2.
Til
§
2
Stk. I
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1januar 2015.
Stk. 2
Det foreslås endvidere, at loven gælder for efterbetaling, der
er udbetalt den I juni2014 eller senere
Udover de situationer, der er nævnt i lovens
§
33. kan kom
munen ved udmåling af læ1p ikke se bort fra øvrige indtæg
ter, som ansøgeren har, da bestemmelsen er udtømmende.
Efter gældende ret fratrækkes indtægt i form af efterbetaling
af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser i
uddannelses- og kontanthjælpen.
Det foreslås, at beløb til offentlig forsørgelse og øvrige soci
ale ydelser, som efterbetales som følge af afgørelse, ikke
fremadrettet skal fradrages i uddannelses- eller kontanthjæl
pen.
Det bemærkes, at efterbetalingen er den retmæssige ydelse
efter fradrag af den i perioden udbetalte ydelse eksempel
vis uddannelses- eller kontanthjælp, således at den efterbeta
ling, der ikke skal indgå i indtægtsopgørelsen efter kontant
hjælpsreglerne, er differencen mellem den eventuelt udbe
talte ydelse og den retmæssige ydelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer det sig om ef
terbetaling af følgende ydelser:
Arbejdsloshedsdagpenge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Uddannelses og kontanthjælp, herunder hjælp efter
§
27
a (supplement til brøkpension)
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0010.png
7
Det betyder, at bestemmelsen
om,
at der kan ses bort fra ef
terbetalingen i to år efter udbetalingstidspunktet også gælder
for personer, der har modtaget efterbetaling i perioden 1. ju
ni 2014 —31. december2014.
Det
bemærkes,
at der
lov
om tillægsbevilling
for 2014 vil
blive indsat tekstanmærkning nr. 145 herom
akt nr. 94),
hvorefter der ud over de situationer, der er nævnt i
§
14 og
§
33i lov om aktiv socialpolitik, i perioden I. juni 2014 —31.
december 2014
ikke
foretages fradrag
i
uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse for efterbetaling
af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser som følge af afgørelse eller dom, og der ses ligele
des bort fra formue i form af efterbetaling heraf. Efterbeta
lingen skal være udbetalt til den berettigede i perioden I. ju
ni 2014—31. december2014.
Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den
ydelse, der er udbetalt i perioden, og den retmæssige ydelse
for perioden. Nærværende lovforslag er en opfølgning på
denne tekstanmærkning, der udløber 31. december 2014.
Der er tale om tilbagevirkende kraft til gunst for borgerne,
da de personer, der har fået en efterbetaling udbetalt i perio
den 1.juni—31. december 2014 bliver ligestillet med de af
nærværende lovforslag berørte personer, således at der kan
ses bort fra efierbetalingen ved udbetalingen af uddannelses-
eller kontanthjælp i to år efter udbetalingen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0011.png
8
Bilag i
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
LovJbrslaget
§1
I lov om aktiv socialpolitik,jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af
24. februar 2012, som ændret bla. ved
§
16 i løv nr. 473 af
30. maj 2012,
§
3 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
§
Ii
lov nr. 894 af 4. juli 2013, og senest ved
§
Ii lov nr. 721 af
25. juni2014, foretages følgende ændringer:
14.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansogeren og
ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske be
hov. I. pkt. finder tilsvarende anvendelse i forhold til en an
søger og dennes samlever,
jE §
2 a og 2 b. Kommunen ser
dog bort fra beløb på op til 10.000 b., for ægtefæller eller
samlevende,jf.
§
2 a og 2 b, 20.000 b.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er
nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig bolig-
standard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og
familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 3....
§
I. I
§
14
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Der ses endvidere bort fra formue i form afefterbeta
ung af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige so
ciale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der
ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er ud
betalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden.
Der skal ses bort fra efterbetalingen i to år efter udbetalings
tidspunktet.<
Stk.
3-7 bliver herefter stk. 4-8.
I)
2)
3)
4)
§
33.
5)
6)
7)
8)
9)
Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:
Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands-og
plejetillæg efter lov om social pension.
Godtgørelse efter
§
82 og 83 i lov om en aktiv beskæfti
gelsesindsats og hjælp efter integrationslovens
§
23 f.
Vederlag som tilforordnet ved valg.
Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslo
vens
§
7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde,
stiftelser mv., der er fritaget for beskatning hos modla
geren,jf. ligningslovens
§
7, nr.22.
Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset
fra tilskud til pasning af egne bøm efter
§
38 i lov om so
cial service.
Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller
lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet
har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages
fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af
indlæggelsen.
Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nød
vendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og uløn
net, frivilligt arbejde.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1. januar2011
til og med den 31. december 2012 efter lov om en 2-årig
forsøgsordning om jobpræmie til enlige forsørgere.
Jobpræmie udbetalt for perioden fra den 1juni 2012 til
og med den 31. maj 2014 efter lov om en 2-årig forsogs
ordning om jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere nied
langvarig ]edighed.
Stk 2....
2. I
§
33, stk. 1,
ophæves
nr. 8
og9, og i stedet indsættes som
nyt nr. 8:
»8) Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser eller øvrige
offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom.
Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den
ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse
for perioden.. Der skal ses bon fra efterbetalingen i to år efter
udbetalingstidspunktet.<
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 9/10-18 fra 3F Sydsjælland om pensionslovgivningen og pensionister der straffes for at have vundet en sag ved ankestyrelsen
1951343_0012.png
9
§2
Stk. I. Loven træder i kraft den 1januar 2015.
Stk. 2. Loven gælder for efterbetaling, der er udbetalt den I
juni
2014 eller senere.