Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2010249_0001.png
Samrådstale
Samrådsspørgsmål stillet af på anmodning fra Karsten Hønge (SF) og Mattias Tesfaye (S)
Samrådsspørgsmål AH (til beskæftigelsesministeren)
Hvordan fortolker
ministeren formuleringen ”en væsentlig del” under ILO konvention 94, artikel 2,
stk. 1 a) ”i henhold til kollektiv overenskomst eller anden anerkendt forhandlingsform mellem
arbejdsgiver- og arbejderorganisationer, der repræsenterer en væsentlig del af henholdsvis
arbejdsgiverne og arbejderne i vedkommende fag eller industri”?
Samrådsspørgsmål AI
I forlængelse af samråd om BEU alm. del - samrådsspørgsmål AF-AJ (2017-18) om vagtselskabet
Alliance Security Services den 31. januar 2018 bedes ministeren redegøre for, hvorvidt alle ansatte har
modtaget den fulde efterbetaling i henhold til niveauet i VSL-overenskomsten som følge af forliget
mellem Moderniseringsstyrelsen og Alliance Security Services?
Samrådsspørgsmål AJ
Anerkender Moderniseringsstyrelsen, at flere statslige institutioner, herunder Udlændingestyrelsen og
Roskilde Universitetscenter, ikke har ajourført deres leveringsaftaler med den nye rammeaftale på
vagtområdet fra 2016 umiddelbart efter dens ikrafttrædelse med den konsekvens, at ansatte ikke blev
omfattet af den nye rammeaftales arbejdsklausuler, og hvilke initiativer har Moderniseringsstyrelsen
taget for at statslige institutioner anvender leveringsaftaler i overensstemmelse med og ajourført efter
den nyeste rammeaftale på vagtområdet?
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 2 af 25
Det talte ord gælder
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålene.
Jeg forstår de stillede spørgsmål således, at omdrejningspunktet for dette
samråd er udmøntningen af det forlig om overholdelsen af
arbejdsklausulen i den fællesstatslige vagtaftale, som for knap et år siden
blev indgået mellem Moderniseringsstyrelsen og Alliance Security Services,
der i dag hedder Vagtservice Danmark.
Baggrunden for, at vagtaftalen indeholder en arbejdsklausul, er, som det er
udvalget bekendt, Beskæftigelsesministeriets cirkulære om arbejdsklausuler
i offentlige kontrakter, der implementerer ILO konventionen nr. 94 om
brug af arbejdsklausuler i dansk ret.
Som innovationsminister er jeg ansvarlig for statens indkøbspolitik og de
fællesstatslige indkøbsaftaler i Statens Indkøbsprogram, herunder
Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige vagtaftale.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 3 af 25
Med dette som udgangspunkt vil jeg besvare udvalgets spørgsmål AI og
AJ, som vedrører udmøntningen af forliget.
Reglerne om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og den generelle
fortolkning af disse regler, som spørgsmål AH vedrører, henhører derimod
under beskæftigelsesministeren.
Derfor vil beskæftigelsesministeren indlede med at svare på udvalgets
spørgsmål AH, hvorefter jeg vil besvare spørgsmålene AI og AJ.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 4 af 25
[Beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål AH]
[…]
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 5 af 25
[Innovationsministerens svar på samrådsspørgsmål AI og AJ]
Efter beskæftigelsesministerens svar på samrådsspørgsmål AH, vil jeg nu
fortsætte med en besvarelse af spørgsmål AI, der vedrører betaling til
ansatte, der har medvirket til at opfylde den fællesstatslige vagtaftale, og
spørgsmål AJ om de statslige institutioners anvendelse af den
fællesstatslige vagtaftale.
Indledningsvist vil jeg slå fast, at det for mig er fuldstændig klart, at
leverandører til det offentlige
herunder på de fællesstatslige rammeaftaler
skal overholde de aftaler, som de har indgået, og i øvrigt overholde
gældende regler og retningslinjer.
Det gælder ikke mindst, når det kommer til at betale deres medarbejdere
den løn, som leverandørerne har forpligtet sig til at betale.
Jeg tager derfor denne sag meget alvorligt.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 6 af 25
Sagen om overholdelse af arbejdsklausulen i den fællesstatslige vagtaftale
går helt tilbage til aftalens start tilbage i januar 2016, og sagen har således
haft et langt forløb.
Sagen er også blevet drøftet her i udvalget flere gange, senest på samrådet
den 31. januar 2018, hvor jeg kunne oplyse, at Moderniseringsstyrelsen den
28. januar 2018 havde indgået forlig med Vagtservice Danmark om
arbejdsklausulen.
Med det indgåede forlig blev der sat punktum i tvisten mellem Vagtservice
Danmark og Moderniseringsstyrelsen om arbejdsklausulen i den
fællesstatslige vagtaftale.
Jeg vil ikke redegøre for hele forløbet fra sagens start, men orientere om
sagens udvikling fra indgåelsen af forligsaftalen og frem til i dag.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 7 af 25
Lad mig indledningsvist slå fast, at der ikke er grundlag for at konkludere,
at der udestår efterbetaling, som skal foretages i henhold til forliget.
Moderniseringsstyrelsen har siden forligsindgåelsen haft fokus på at sikre
overholdelsen af forliget, og styrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen
har tilstræbt en konstruktiv og tæt dialog med Vagt- og
Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning, altså VSL, ansatte hos
Vagtservice Danmark samt virksomheden selv.
Selvom der kan være utilfredshed med rækkevidden af forliget, så har VSL
over for Moderniseringsstyrelsen også anerkendt Moderniseringsstyrelsens
bestræbelser på at bistå med at skabe klarhed for VSL og ansatte hos
Vagtservice Danmark. Det, synes jeg, er tilfredsstillende
ikke mindst i
denne sag.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 8 af 25
Lad mig sætte lidt flere ord på forligsaftalen. Forliget vedrører alt arbejde,
der er eller vil blive udført af ansatte hos Vagtservice Danmark med
henblik på at opfylde den fællesstatslige vagtaftale, som trådte i kraft den 1.
januar 2016.
Forliget vedrører derimod ikke vagtarbejde, som udføres i henhold til
andre aftaler, end den gældende fællesstatslige vagtaftale.
Forliget går således kort fortalt ud på, at ansatte hos Vagtservice Danmark
skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til niveauet i VSL-overenskomsten
i forbindelse med arbejde, der er udført eller udføres i henhold til
Moderniseringsstyrelsens nugældende fællesstatslige vagtaftale, der trådte i
kraft den 1. januar 2016.
At forliget vedrører arbejde i henhold til den fællesstatslige vagtaftale
indebærer, at forliget kun har virkning, hvis den pågældende institution har
indgået en konkret leveringsaftale med henvisning til den fællesstatslige
vagtaftale.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 9 af 25
Vagtservice Danmark er ifølge forliget forpligtet til at oplyse alle ansatte,
der udfører arbejde omfattet af forliget, om at der gælder særlige vilkår for
dette arbejde.
Efter indgåelsen af forliget i januar 2018 henvendte nogle af Vagtservice
Danmarks ansatte sig til Moderniseringsstyrelsen med spørgsmål om
forliget.
Det gav anledning til tvivl om Vagtservice Danmarks overholdelse af
oplysningspligten over for medarbejderne, og Moderniseringsstyrelsen
indskærpede derfor over for Vagtservice Danmark pligten til at overholde
forliget, herunder pligten til at oplyse relevante medarbejdere om deres
vilkår i henhold til forliget og arbejdsklausulen i den fællesstatslige
vagtaftale.
Vagtservice Danmark har siden over for Moderniseringsstyrelsen
dokumenteret, at der er sket efterbetaling til medarbejdere, som ifølge
virksomheden har udført arbejde under den fællesstatslige vagtaftale.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 10 af 25
Konkret har Vagtservice Danmark fremsendt opgørelser og
dokumentation i form af lønsedler, der påviser efterbetalinger i henhold til
den opgørelse, der indgår i forligsaftalen, samt yderligere efterbetalinger
for perioden fra opgørelsestidspunktet i sommer 2017 og frem til
forligsindgåelsen i januar 2018.
Der var på baggrund af Moderniseringsstyrelsens nøje gennemgang af
dokumentationen ikke grundlag for at betvivle, at oplysningerne var
fyldestgørende.
VSL har imidlertid også på vegne af flere af fagforeningens medlemmer,
der har udført arbejde hos offentlige institutioner, rettet krav direkte mod
Vagtservice Danmark med henvisning til forliget.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 11 af 25
I forbindelse med uenigheden mellem VSL og Vagtservice Danmark om,
hvorvidt de pågældende VSL-medlemmers arbejde var omfattet af
forligsaftalen, har Moderniseringsstyrelsen udbedt sig oplysninger fra
Vagtservice Danmark om, hvilke institutioner der er kunder hos
Vagtservice Danmark, samt oplysninger om indgåede konkrete
leveringsaftaler
dvs. institutionsspecifikke aftaler om levering af
vagtydelser indgået i henhold til den fællesstatslige vagtaftale.
For at tjekke oplysningerne har Moderniseringsstyrelsen efterfølgende
foretaget en høring af institutionerne vedrørende deres leveringsaftaler
med Vagtservice Danmark.
Høringen bekræftede indholdet af Vagtservice Danmarks oplysninger,
bortset fra nogle mindre nuanceforskelle såsom fx sammenblanding af
underskrifts- og ikrafttrædelsesdatoer.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 12 af 25
VSL og Moderniseringsstyrelsen har i forlængelse heraf på et møde i
september 2018 aftalt, at VSL skulle fremsende dokumentation, såfremt
VSL efterfølgende måtte konstatere brud på arbejdsklausulen og forliget.
Moderniseringsstyrelsen har ikke modtaget sådanne henvendelser og
dokumentation fra VSL efter mødet.
VSL har senest i en mail af 9. november 2018 oplyst, at der på baggrund af
fagforeningens drøftelser med Vagtservice Danmark
– med VSL’s ord –
er
foretaget ”små justeringer” og ”lidt efterbetalinger”.
Moderniseringsstyrelsen har herefter ikke modtaget yderligere fra VSL.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 13 af 25
Det er på den baggrund Moderniseringsstyrelsens opfattelse, at der ikke er
grundlag for at antage, at forliget ikke efterleves på nuværende tidspunkt,
og at der skulle udestå efterbetaling, som skal foretages i henhold til
forliget.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 14 af 25
[Svar på spørgsmål AJ]
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål AJ, der vedrører de
statslige institutioners anvendelse af den fællesstatslige vagtaftale.
Det er Moderniseringsstyrelsen, der har indgået selve rammeaftalen, der er
forpligtende for statslige institutioner. Visse selvejende institutioner mv.
kan anvende aftalen, men er ikke forpligtet til det.
Det er de enkelte institutioner, der foretager de konkrete køb og indgår
leveringsaftaler med vagtleverandørerne, og det er den enkelte institutions
ansvar at overholde en eventuel forpligtelse til at anvende centralt
koordinerede aftaler, herunder den fællesstatslige vagtaftale.
Ved køb af vagtydelser skulle de forpligtede institutioner senest den 1.
januar 2017 være overgået til at anvende en leveringsaftale i henhold til den
nugældende fællesstatslige vagtaftale, da leveringsaftaler under den tidligere
fællesstatslige vagtaftale højst kunne løbe et år ud over selve rammeaftalens
varighed.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 15 af 25
Moderniseringsstyrelsen har på baggrund af de indsamlede oplysninger i
sagen kunnet konstatere, at nogle institutioner, der er forpligtede til at
anvende den nugældende fællesstatslige vagtaftale, ikke har anvendt aftalen
ved køb af ydelser omfattet af aftalen, men har indkøbt vagtydelser hos
Vagtservice Danmark på et andet grundlag.
Moderniseringsstyrelsen har ikke kompetence til at disponere og foretage
de konkrete køb af vagtydelser på andre institutioners vegne.
Det fremgår i overensstemmelse hermed af den fællesstatslige vagtaftale, at
Moderniseringsstyrelsen
orienterer
og
vejleder
de statslige institutioner om
aftalen og alene kan
indskærpe
forpligtelsen til at anvende aftalen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 16 af 25
Moderniseringsstyrelsen har derfor udsendt påbudsskrivelser til de
identificerede institutioner i september 2018 og indskærpet forpligtelsen til
at foretage køb af ydelser, der er omfattet af den fællesstatslige vagtaftale,
på leveringsaftaler under rammeaftalen.
Moderniseringsstyrelsen vil følge op i forhold til institutionerne primo
2019 for at sikre, at påbuddene er blevet efterlevet.
Samrådsspørgsmålet vedrører specifikt forholdene på Roskilde Universitet
og hos Udlændingestyrelsen, hvor nogle af VSL’s medlemmer har udført
arbejde som led i deres ansættelse hos Vagtservice Danmark.
Roskilde Universitet, som er en selvejende institution, er ikke forpligtet til
at anvende den fællesstatslige vagtaftale, men kan anvende den på frivilligt
grundlag.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 17 af 25
Moderniseringsstyrelsen har derfor ikke haft grundlag for at pålægge
Roskilde Universitet at anvende aftalen.
Roskilde Universitet har pr. 1. oktober 2017 indgået leveringsaftale med
Vagtservice Danmark i henhold til Moderniseringsstyrelsens nugældende
fællesstatslige vagtaftale, hvorfor forliget fra denne dato gælder for arbejde,
der udføres for Roskilde Universitet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 18 af 25
Udlændingestyrelsen, der er forpligtet til at anvende den fællesstatslige
vagtaftale, har oplyst, at styrelsen først pr. 1. maj 2018 har indgået
leveringsaftale med Vagtservice Danmark i henhold til den nugældende
fællesstatslige vagtaftale.
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen siden udløbet af en
leveringsaftale under den tidligere fællesstatslige vagtaftale har købt
vagtydelser hos Vagtservice Danmark, men altså uden at have indgået
leveringsaftale i henhold til en fællesstatslig aftale.
Arbejdsklausulen i den fællesstatslige vagtaftale
og dermed også forliget
kan derfor ikke håndhæves over for Vagtservice Danmark i forbindelse
med levering af vagtydelser til Udlændingestyrelsen før den 1. maj 2018.
Det er klart utilfredsstillende, at statslige institutioner ikke lever op til deres
forpligtelse til at anvende fællestatslige rammeaftaler.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 19 af 25
Det er så meget mere utilfredsstillende, når det som i denne sag har fået
den konsekvens, at forliget mellem Moderniseringsstyrelsen og Vagtservice
Danmark ikke kan få virkning over for de pågældende medarbejdere.
Situationen er nu den, at Udlændingestyrelsen som nævnt har indgået en
leveringsaftale i henhold til Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige
vagtaftale pr. 1. maj 2018, og at forliget derfor skal overholdes af
Vagtservice Danmark fra denne dato i forbindelse med arbejde, der
udføres for Udlændingestyrelsen.
Moderniseringsstyrelsen har indskærpet over for Udlændingestyrelsen, at
styrelsen også fremadrettet skal anvende den fællesstatslige vagtaftale og
efterleve cirkulære om indkøb i staten.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 20 af 25
Statslige institutioner har som sagt pligt til at anvende de centralt
koordinerede aftaler i det omfang, det er angivet i de enkelte aftaler, hvilket
også følger af cirkulære om indkøb i staten.
Finansministeriet har praksis for at udsende cirkulæreskrivelser i
forbindelse udbud af nye centralt koordinerede indkøbsaftaler. Det sikrer
forankring af viden om indkøbsaftalerne på højt niveau i ministerierne.
Indkøbsprogrammet har kørt siden 2006, og alle statslige institutioner er
generelt bekendt med koordineringen af de statslige indkøb gennem
rammeaftalerne.
Der kan være undtagelser til udgangspunktet i forpligtende centralt
koordinerede aftaler. Som eksempel på vagtområdet kan det, der kaldes
”helt særlige sikkerhedsforhold”, begrunde, at der købes vagtydelser uden
anvendelse af den fællesstatslige vagtaftale.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 21 af 25
Ligeledes kan der være beslægtede køb, der ikke er omfattet af en
rammeaftale.
Bl.a. derfor har Moderniseringsstyrelsen i praksis ikke mulighed for at
efterse og kontrollere alle statsinstitutioners indkøb.
Det er i stedet den enkelte institution, der foretager en vurdering af sit
indkøb og er ansvarlig for at efterleve de regler og forpligtelser, der gælder
for den pågældende institution, herunder forpligtelsen til at anvende de
centralt koordinerede aftaler og forpligtelsen til at anvende
arbejdsklausuler.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 22 af 25
Moderniseringsstyrelsen understøtter dog den daglige anvendelse af
aftalerne ved at besvare henvendelser fra institutionerne og ved
kommunikation til indkøbere i staten via det såkaldte KIS-netværk, dvs.
netværket for Koncernindkøbere I Staten.
Koncernindkøberne har til opgave at koordinere indkøbet på de enkelte
ministerområder, herunder anvendelsen af aftalerne i indkøbsprogrammet.
Som eksempel orienterede Moderniseringsstyrelsen i september 2015 KIS-
netværket om, at bl.a. den fællesstatslige vagtaftale, med ikrafttrædelse 1.
januar 2016, var i udbud.
Efter aftalens ikrafttrædelse forespurgte KIS-netværket yderligere
vejledning om bestilling på den fællesstatslige vagtaftale, hvilket blev
fremsendt til netværket i juli 2016.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 23 af 25
Herudover kan konkrete forhold begrunde, at Moderniseringsstyrelsen
tager særlige initiativer, som det påbud, der blev sendt til konkrete
institutioner i september 2018.
For så vidt angår arbejdsklausuler
som dette samråd vedrører
er det
vigtigt at være opmærksom på, at de enkelte statslige institutioner
selvstændigt er forpligtet til at anvende arbejdsklausuler i deres aftaler.
Moderniseringsstyrelsen indskriver i overensstemmelse hermed
arbejdsklausuler i sine fællesstatslige rammeaftaler.
Moderniseringsstyrelsen
og jeg som minister
er ikke ansvarlig for at
sikre, at institutioner, når de
berettiget eller uberettiget
foretager
indkøb uden anvendelse af Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige aftaler,
anvender arbejdsklausuler.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 24 af 25
Det er og bliver de enkelte institutioners ansvar.
Som nævnt finder jeg det klart utilfredsstillende, at visse statslige
institutioner ikke har levet op til deres forpligtelse til at anvende den
fællestatslige vagtaftale med den konsekvens, at forliget mellem
Moderniseringsstyrelsen og Vagtservice Danmark ikke har fået virkning
for de medarbejdere, der har udført arbejde for de pågældende
institutioner.
Moderniseringsstyrelsen vil som sagt følge op i forhold til disse
institutioner i starten af det nye år for at sikre, at påbuddene er blevet
efterlevet.
Moderniseringsstyrelsen vil på baggrund af bl.a. erfaringerne fra sagen
vedrørende Vagtservice Danmark overveje indholdet af de
aftaleparadigmer, der anvendes i Statens Indkøbsprogram.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 203: Talepapir fra samrådet i beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018 vedrørende samrådsspørgsmål AI og AJ, fra innovationsministeren
Side 25 af 25
Det vil sige, at Moderniseringsstyrelsen vil søge at forpligte leverandørerne
yderligere til at understøtte kundernes anvendelse af leveringsaftaler under
rammeaftalerne.
Om muligt skal det sikres, at leverandører på fællesstatslige rammeaftaler
altid er omfattet af arbejdsklausuler, når de leverer til staten
altså også
hvis der mod retningslinjerne foretages køb uden leveringsaftale eller
iagttagelse af rammeaftalens bestemmelser. Det vil vi nu undersøge.
Moderniseringsstyrelsen vil specifikt ved genudbud af den fællesstatslige
vagtaftale i 2019 inddrage arbejdsmarkedsparter, herunder VSL, og
Beskæftigelsesministeriet i relevant omfang.
Dette har Moderniseringsstyrelsen allerede haft dialog med VSL om.
Tak for ordet.