Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2010225_0001.png
TALE
Samrådstale om stigende fattigdom på bag-
grund af ny fattigdomsindikator
J.nr. 2018-7413
Samrådsspørgsmål AE
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte i lyset af, at andelen af fattige
kontanthjælpsmodtagere er steget fra 33,6 pct. i 2015 til 38,8 pct. i 2016 og 44,7
pct. i 2017? Der henvises til Danmarks Statistik, Statistikbanken
http://www.statistikbanken.dk/2435.
Samrådsspørgsmål AF
Hvilke årsager vurderer ministeren, at der er til, at andelen af fattige
kontanthjælpsmodtagere er steget fra 33,6 pct. i 2015 til 38,8 pct. i 2016 og 44,7
pct. i 2017?
Tak for det. Og tak for lejligheden til at være i
samråd om det her tema, som jo også tidligere har
været diskuteret her i Beskæftigelsesudvalget.
Det her samråd i dag handler jo om kontant-
hjælpsmodtagere og Danmarks Statistiks såkaldte
fattigdomsindikatorer.
Danmarks Statistik har opstillet tre forskellige fat-
tigdomsindikatorer. Én af dem er andelen af kon-
tanthjælpsmodtagere i lavindkomstgruppen, som
tallene i de to spørgsmål AE og AF refererer til.
Ifølge opgørelsen defineres man som fattig, hvis
man et enkelt år har en indkomst, der ligger under
50 procent af medianindkomsten. Og medianind-
komsten
blot for at gøre det tydeligt
er det be-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
løb, hvor halvdelen af befolkningen har en lavere
indkomst og halvdelen en højere indkomst.
Lad mig starte med at slå fast, at jeg ikke mener, at
folk per definition er fattige, hvis de et enkelt år
har en indkomst, der ligger under halvdelen af me-
dianindkomsten.
Regeringens holdning til en fattigdomsgrænse har
ikke ændret sig, siden vi afskaffede den tidligere
regerings fattigdomsgrænse.
Vi anerkender ikke en fast grænse for økonomisk
fattigdom. Vi mener fortsat, at det er for snævert
og firkantet at se på, om indkomsten ligger over
eller under en bestemt
teknisk
defineret grænse i
en given periode.
For det første
er der tale om en relativ indkomst-
grænse. Det betyder, at grænsen for, hvornår man
er fattig, alene afhænger af, hvordan den samlede
indkomstfordeling er i samfundet.
Den siger altså ikke noget om, hvorvidt der er per-
soner, som har utilstrækkelige forbrugsmulighe-
der.
For det andet
indfanger opgørelsen ikke den dy-
namik og store fleksibilitet, der i høj grad er på det
danske arbejdsmarked i de her år, hvor flere og
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
flere heldigvis kommer i job
og for den sags
skyld også flere og flere skifter job.
For det tredje
indgår formue ikke i opgørelsen.
For det fjerde
og det femte
indeholder indika-
toren studerende og selvstændige, der begge kan
have udsigt til en større fremgang i deres ind-
komst.
Og sådan kunne jeg nævne andre indvendinger i
forhold til den opgørelse af fattige, som ligger til
grund for samrådet.
Ifølge Danmarks Statistik kan indikatorerne da
heller ikke ses som endegyldige definitioner af,
hvad fattigdom er i Danmark. De er snarere værk-
tøjer til at følge en udvikling. Som Danmark Stati-
stik derfor gør opmærksom på, skal man også være
meget varsom med at tolke for hårdt på tallene.
I stedet for at fokusere på tal, der ikke siger noget
om fattigdom, har regeringen fokus på, at flere
kommer i beskæftigelse. For uanset hvordan man
vender og drejer tallene, så er den bedste vej ud af
en situation med lav indkomst at få et arbejde.
Jeg har også med glæde noteret mig, at fx forman-
den for Dansk Metal, Claus Jensen, jo har udtalt,
at der bliver skabt masser af arbejdspladser, og at
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
uligheden på arbejdsmarkedet andre steder i ver-
den slet ikke kan sammenlignes med Danmark.
Det, synes jeg, på mange måder er enormt kloge
ord.
Claus Jensen nævner også, at det er klart, at når vi
flytter folk væk fra kontanthjælp og over i job, vil
de alt andet lige have det bedre.
Jeg er så enig, som jeg overhovedet kan udtrykke
det. Det kan være altafgørende for et menneskes
livssituation
og er altafgørende
at få et job. Og
det handler selvfølgelig ikke kun om økonomi,
men om så meget andet.
Dét at have noget at stå op til. Dét at opleve, at
man bidrager med noget, som andre har brug for,
og man får en belønning i forhold til en løncheck.
At man er en del af et større fællesskab
det, som
jeg jo kalder det arbejdende fællesskab. Og ikke
mindst: At man bliver en god rollemodel for ens
børn. Det er lige præcist det, der gør en forskel.
Derfor handler regeringens politik grundlæggende
også om, at der skal være et økonomisk incitament
til at tage sig et arbejde
samtidig med, at der skal
være et rimeligt forsørgelsesgrundlag for dem, der
ikke måtte have et arbejde.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
Det understøtter vi med integrationsydelsen, kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen, der giver en
klar økonomisk gevinst ved at tage et job med selv
et lavt timeantal.
Samtidig har et typisk ægtepar over 30 år på kon-
tanthjælp med to børn cirka 15.100 kr. til rådighed
om måneden, når blandt andet skat og boligudgif-
ter er betalt. Det, synes jeg, er et rimeligt beløb,
som man godt kan leve for.
Heldigvis er der flere, som er blevet en del af ar-
bejdsfællesskabet de seneste år.
Alene i november 2018 kom der 3.200 flere priva-
te job. Og ser man tilbage på et vilkårligt år, men
lad mig tage sommeren 2015, så er der jo skabt
næsten 160.000 flere private job.
Antallet af personer i kontanthjælpssystemet er
samtidig faldet kraftigt. Alene siden april 2016 og
frem til september 2018 er antallet af kontant-
hjælpsmodtagere faldet med 31.100 fuldtidsperso-
ner. Faldet her udgør små 20 procent.
Der er også flere, som er begyndt at arbejde ved
siden af deres ydelse.
Det tyder på, at mange indretter sig og tilpasser sig
reglerne og tager de småjob, de kan få. Et job med
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
få timer om ugen kan jo netop være en god træde-
sten til at få en mere varig tilknytning til arbejds-
markedet
og dermed også være med til at forsør-
ge sig selv.
Det er på alle måder en positiv udvikling
uanset
hvad årsagen så er.
Det er vigtigt at have fokus på, at kontanthjælp er
og skal være et midlertidigt forsørgelsesgrundlag.
Derfor er det også vigtigt, at vi understøtter, at
borgere på kontanthjælp får den hjælp, der skal til
for at komme videre, for at få et liv med arbejde
og dermed også en højere indkomst.
Vi skal udnytte opsvinget til at få alle med. Det gi-
ver en unik mulighed for at få flere fra offentlig
forsørgelse og i beskæftigelse. Og det har, som jeg
også har givet udtryk for tidligere, min absolut
fulde opmærksomhed.
Det er også blandt andet baggrunden for, at rege-
ringen sammen med satspuljepartierne har afsat en
kvart milliard
eller de her 260 millioner kroner
til at gennemføre en særlig indsats for udsatte bor-
gere, der har været mere end fem år i kontant-
hjælpssystemet.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
Målet med den her indsats, som hedder
”Flere skal
med”,
er todelt.
For det første skal kommunerne afklare borgerne.
Kommunerne skal sikre sig, at borgerne modtager
den rigtige hjælp
og ikke er langtidsparkeret på
kontanthjælp, hvis de i virkeligheden er i mål-
gruppen for fleksjob, ressourceforløb eller sågar
førtidspension.
Dernæst skal kommunerne give borgerne, der er
tilbage i indsatsgruppen, en virksomhedsrettet ind-
sats og individuel støtte. Sigtet er, at de opnår helt
eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet.
Erfaringerne med
”Flere skal med”
er også todelt.
Desværre har det jo vist sig, at hver tredje borger
vurderes at være i målgruppen for ressourceforløb,
fleksjob og førtidspension.
Det er på mange måder en falliterklæring og jo og-
så et wake-up call til landets kommuner.
Det har aldrig været meningen, at borgere skal
langtidsparkeres på kontanthjælp
og slet ikke,
hvis de har så komplekse udfordringer, der bety-
der, at de har brug for en helt anden type hjælp.
Det er kommunernes ansvar at visitere borgerne
korrekt, så de får den rigtige hjælp.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
Når det er sagt, så er det også værd at fremhæve de
positive resultater.
Ved udgangen af oktober var cirka 60 procent af
de borgere, der ikke hører hjemme i kontant-
hjælpssystemet, allerede overgået til andre ydelser
fortrinsvist fleksjob, ledighedsydelse, ressource-
forløb og førtidspension.
Desuden er kommunerne godt i gang at hjælpe
borgerne i indsatsgruppen videre.
Ni ud af ti har fået en personlig jobformidler. Hver
tredje er i virksomhedsforløb eller har ordinære
timer, og næsten hver tiende er kommet i ustøttet
beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob.
Det, synes jeg, på mange måder er et flot resultat,
som jo også skal ses i lyset af, at der er tale om
borgere, som har været mere end fem år i kontant-
hjælpssystemet.
Læren er, meget banal, at det kan lade sig gøre at
flytte folk fra langvarig forsørgelse og ind på ar-
bejdsmarkedet. Og at man ikke på nogen måde
skal opgive nogen.
Det er også årsagen til, at regeringen sammen med
satspuljepartierne har afsat en samlet ramme på
165 millioner kroner til det initiativ, som hedder
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
”Flere skal med II”,
hvor hovedformålet er at ud-
brede de gode erfaringer til, at flere udsatte og sy-
ge borgere får den hjælp, de skal have i kontant-
hjælpssystemet.
Ikke mindst i det lys er kommunernes manglende
indsats overfor blandt andre kontanthjælpsmodta-
gere helt uacceptabel.
Derfor har jeg
som I er orienteret om flere gange
sat en stribe initiativer i gang for at sikre, at
kommunerne giver deres borgere en indsats. Se-
nest med benchmarking
opgørelsen
af kom-
munernes resultater.
Det er klart, at jeg er ekstra opmærksom på områ-
det nu, hvor vi også med den nye LAB lovgivning
kommer til at give kommunerne mere frihed til at
give borgere den bedst mulige indsats.
Det gælder ikke kun indsatsen, men også jobsøg-
ningen, som desværre har vist sig at være alt for
lav blandt jobparate kontanthjælpsmodtagere. Det
er helt uacceptabelt, at knap 30 procent af de
jobparate kontanthjælpsmodtagere ikke har regi-
streret nogen jobsøgning i september måned sidste
år.
Større frihed skal på ingen måder være en fribillet
for kommunerne til at lade være med at lave en
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
indsats overfor deres borgere. Med frihed følger
ansvar.
Det har jeg slået fast utallige gange. Også over for
landets kommuner. Derfor følger jeg
sammen
med aftalepartierne bag forenklingen af beskæfti-
gelsesindsatsen
kommunernes resultater tæt, og
også indsatserne.
Jeg vil også gerne fremhæve aftalen om klare og
konsekvente sanktioner, som faldt på plads i no-
vember måned 2018.
Modtager man kontanthjælp, og kan man arbejde,
så skal man også stå til rådighed for det danske ar-
bejdsmarked. Det betyder, at man skal tage imod
hjælp til at komme i job.
Jeg vil på ingen måde skære alle over en kam.
Men der er
efter min opfattelse
ingen tvivl om,
at der er nogen, der ikke altid møder frem til et
praktikophold i en virksomhed eller til en samtale i
jobcentret.
Vi har også set eksempler på, at ledige siger nej til
et anvist jobtilbud, som jobcentret ellers vurderer,
de kan varetage. Det går ikke.
Derfor skal der være hurtigere og mere konsekvent
afregning for ledige, der kan
men ikke vil.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
I aftalen har vi selvfølgelig også lagt vægt på, at
kommunerne skal tage de nødvendige hensyn til
udsatte borgere. Og på mange måder har vi faktisk
gjort reglerne mere forståelige for netop den her
gruppe af borgere.
Lad mig til sidst kort samle op. Regeringen har sat
en række initiativer i værk for at skabe bedre
rammer for at få ledige i kontanthjælpssystemet i
arbejde. Nu er det i høj grad op til kommunerne at
fylde rammerne ud. Og jeg har selvfølgelig høje
forventninger til landets kommuner.
Det bedste man kan gøre for mennesker, er, at de
får noget at stå op til. At børn oplever, at deres
forældre er i arbejde og ikke på offentlig forsør-
gelse.
Derfor skal det kunne betale sig at arbejde. Kon-
tanthjælp skal ikke være en langvarig forsørgel-
sesydelse, som familier skal indrette sig efter og
leve på i årevis.
Zoomer vi ind på tallene om børn med forældre i
kontanthjælpssystemet, er der heldigvis gode ny-
heder at fortælle. For fra april 2016 til august 2018
er der godt 62.700 børn, som lever i familier, hvor
én eller begge forældre har forladt kontanthjælps-
systemet, og som ikke er vendt tilbage til systemet
i august måned 2018. Af de børn har 31 procent
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Talepapir fra samråd AE og AF om udviklingen ifølge fattigdomsindikator, til beskæfitgelsesministeren
forældre, som er afgået til job, mens 28 procent
har forældre, som er afgået til uddannelse.
I samme periode er der godt 23.500 børn, som le-
ver i familier, hvor én eller begge forældre er til-
gået kontanthjælpssystemet uden at være afgået
igen august 2018.
Altså er der langt flere børn, som nu lever i famili-
er, der har forladt kontanthjælpssystemet, end der
er kommet til. Og det er jo en ganske anden fortæl-
ling end de tal, der ligger til grund for samrådet.
Og jo noget, som man kun bliver glad for. Netop
at der er en klar forskel på, hvor mange der går ind
i kontanthjælpssystemet, og hvor mange der så går
ud.
Regeringens holdning har været klar fra første dag.
Og derfor glæder det mig også, at vi ser en sund
økonomi i Danmark, hvor der bliver skabt flere og
flere arbejdspladser. Og der er ikke nogen tvivl
om, at det er det, som regeringen vil fortsætte med
at gøre, så lang tid vi måtte have regeringsmagten.
12