Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2006384_0001.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017,
som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 1000 af 30.
august 2015, § 8 i lov nr. 674 af 8. juni 2017, § 1
i lov nr. 320 af 25. april 2018, § 2 i lov nr. 707 af
8. juni 2018, og senest ved § 1 i lov nr. 1526 af
18. december 2018, foretages følgende
ændringer:
§ 13
Stk. 7.
Ønsker ansøgeren eller dennes
ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren
eller dennes ægtefælle hjælp som uddannelses-
eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte
deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved
at tage imod et tilbud om uddannelse eller
arbejde efter stk. 1 eller tilbud eller
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter
stk. 5, hvis
1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt
tilbud på grund af forhold, der vedrører
tilbuddets indhold,
2) den pågældende ikke kan deltage i
uddannelse eller arbejde på grund af sygdom
eller der er risiko for, at helbredet forringes,
hvis den hidtidige uddannelse eller det
hidtidige arbejde fortsættes,
3) afstanden mellem bopæl og uddannelses-
eller arbejdssted medfører en urimelig
belastning af den pågældende på grund af
transportvanskeligheder eller den tid, der går
til transport,
4) den pågældende har ret til fravær ved
graviditet, barsel og adoption, i det omfang
der under fravær efter bestemmelserne i
1.
§ 13, stk. 7,
affattes således:
»En uddannelses- eller jobparat modtager af
hjælp samt dennes ægtefælle har ikke pligt til at
udnytte deres uddannelses- eller
arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud om
uddannelse eller arbejde efter stk. 1, tilbud eller
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger m.v.
efter stk. 5, eller beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger efter § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. stk. 6, hvis personen
eller dennes ægtefælle har en rimelig grund til
ikke at deltage.«
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0002.png
barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-
6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til
dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,
5) den pågældende er nødt til at passe sine
børn og der ikke kan anvises anden
pasningsmulighed,
6) den pågældende modtager støtte efter lov
om social service til pasning af handicappet
barn, handicappet voksen eller døende
nærtstående eller efter barselsloven til
pasning af alvorligt sygt barn,
7) den pågældende har ret til ferie efter stk.
11 og 12,
8) den pågældende aftjener værnepligt,
9) arbejdet er omfattet af en
overenskomstmæssig konflikt eller
10) arbejdet omfatter udvikling og
fremstilling af krigsmateriel.
Stk. 8. Ønsker ansøgeren at modtage eller
modtager ansøgeren hjælp som
aktivitetsparat, skal kommunen vurdere, om
der i det enkelte tilfælde foreligger andre
forhold end de i stk. 7 nævnte, der kan
begrunde, at den pågældende ikke har pligt til
at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for ansøgerens eller modtagerens
ægtefælle.
Stk.
9-14…
Stk. 15.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk.
1-7, herunder regler om, hvornår kommunen
skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller
ægtefællen har deltidsarbejde.
Stk. 16…
2.
I
§ 13, stk. 8,
ændres »andre forhold end de i
stk. 7 nævnte« til: »forhold«
3.
. I
§ 13, stk. 15,
ændres »stk. 1-7« til: »stk.
1-8«, og som
2. pkt.
indsættes:
»Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med integrationsministeren nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk.
1-8, for personer, der modtager
integrationsydelse, og som er omfattet af et
integrationsprogram efter integrationsloven.«
§ 13 a…
Stk. 3.
En person, som er åbenlyst
uddannelsesparat eller er jobparat, og som
modtager hjælp efter § 11, skal være aktivt
jobsøgende. Personen skal overholde de aftaler,
der fremgår af Jobnet, og som er indgået med
kommunen om, hvordan og inden for hvilke
4.
I
§ 13 a, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt. som
nye punktummer.:
»Ved første jobsamtale skal personen indgå en
aftale med kommunen om
jobsøgningsaktiviteter, og kommunen skal
fastsætte en frist for at lægge
jobsøgningsaktiviteterne i en joblog på Jobnet.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0003.png
områder den pågældende skal søge job.
Personen skal endvidere løbende registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet. 1.-
3. pkt. gælder tilsvarende for en jobparat
integrationsydelsesmodtager, som er omfattet af
integrationsprogrammet i integrationsloven, jf.
integrationslovens § 26 a, stk. 1. En jobparat
integrationsydelsesmodtager, som er blevet
undtaget fra kravet om løbende at registrere sine
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf.
integrationslovens § 26 a, stk. 6, skal
dokumentere sin aktive jobsøgning som aftalt
med jobcenteret, jf. integrationslovens § 26, stk.
3.
Kommunen skal efter udløb af en aftale om
jobsøgningsaktiviteter indgå en ny aftale om
jobsøgningsaktiviteter med personen.«, og »1.-3.
pkt.« ændres til: »1.-5. pkt.«.
5.
I
§ 13 a, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om
jobsøgningsaktiviteter, jf. stk. 3, herunder
indgåelsen af aftaler om jobsøgningsaktiviteter
m.v.«
§ 13 d.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering fører tilsyn med kommunernes
vurdering af en persons rådighed, når den
pågældende har ansøgt om eller modtager
integrationsydelse eller kontanthjælp som
jobparat.
Stk. 2.
Tilsynet omfatter
1) kommunernes afgørelser om rådighed efter §§
13-13 c og
2) kommunernes afgørelser om konsekvenser og
sanktioner efter §§ 36-41.
Stk. 3.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering indhenter sager til gennemsyn fra
kommunerne til brug for tilsynet. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering kan endvidere
ved tilsynsbesøg i den enkelte kommune få
udleveret sager til gennemsyn.
6.
§ 13 d
affattes således:
Ȥ 13 d.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering fører tilsyn med kommunernes
vurdering af en persons rådighed, når den
pågældende har ansøgt om eller modtager
integrationsydelse eller kontanthjælp som
jobparat.
Stk. 2.
Tilsynet omfatter
1
kommunernes afgørelser om rådighed efter §§ 13-13 c
)
2
kommunernes afgørelser om konsekvenser og sanktioner efter
)
-
a
Stk. 3.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering fører sit tilsyn på grundlag af
nøgletal baseret på de lediges registrering af
jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på Jobnet og
kommunernes indberetninger af
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0004.png
Stk. 4.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering meddeler kommunen, om de
gennemgåede afgørelser vurderes at være i
overensstemmelse med gældende rådigheds- og
sanktionsregler, herunder om der fejlagtigt er
udbetalt integrationsydelse eller kontanthjælp
med den virkning, at udgiften ikke kan anmeldes
til statsrefusion.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen behandler det
samlede resultat af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekrutterings tilsyn på et møde.
Stk. 6.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering kan i særlige tilfælde beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal orientere styrelsen
om kommunalbestyrelsens behandling efter stk.
5, herunder om, hvilke foranstaltninger resultatet
af tilsynet har givet anledning til. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering kan fastsætte en
frist for denne orientering.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet regler om
gennemførelsen af tilsynet.
rådighedssanktioner efter §§ 36-40 a. Styrelsen
indhenter en udtalelse fra kommuner med
mindre gode nøgletal eller med en andel af
sanktioner, der afviger væsentligt fra
landsgennemsnittet. Styrelsen kan herunder
anmode kommunen om at redegøre for, hvilke
foranstaltninger kommunen har iværksat eller vil
iværksætte for at forbedre kvaliteten af
sagsbehandlingen.
Stk. 4.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering kan i særlige tilfælde indhente
sager til gennemsyn fra kommunerne til brug for
tilsynet. Styrelsen kan endvidere ved
tilsynsbesøg i den enkelte kommune få udleveret
sager til gennemsyn.
Stk. 5.
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering meddeler kommunen, om de
gennemgåede afgørelser, jf. stk. 4, vurderes at
være i overensstemmelse med gældende
rådigheds- og sanktionsregler, herunder om der
fejlagtigt er udbetalt integrationsydelse eller
kontanthjælp med den virkning, at udgiften ikke
kan anmeldes til statsrefusion.«
§ 25 b…
Stk. 6.
I beregningen af den samlede hjælp
indgår
1) integrationsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp samt tillæg efter §§ 22-25 bortset
fra danskbonus efter § 22, stk. 4-8, og
tilsvarende beløb til en ægtefælle eller samlever,
jf. § 26, stk. 2, med det beløb, der ville have
været udbetalt, hvis personen ikke havde været
omfattet af § 13 g eller §§ 36-43 om fradrag i,
nedsættelse og ophør af hjælpen,
2…
3…
Stk. 7-11…
§ 44a
Opholdskommunen kan uden forudgående
samtykke fra den, der søger om eller får
7. I
§ 25 b, stk. 6, nr. 1,
og
§ 44 a
ændres »§§
36-43« til: »§§ 36-40 a, 42 og 43«.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0005.png
integrationsydelse eller uddannelses- eller
kontanthjælp, forlange, at en tidligere
opholdskommune giver oplysninger om
afgørelser om sanktioner efter §§ 36-43, hvis
oplysningerne herom er nødvendige for
opholdskommunens behandling af sagen.
Opholdskommunen skal uanset muligheden for
at indhente oplysningerne uden samtykke
forsøge at få samtykke til at indhente
oplysningerne.
§ 34
….
Stk. 5.
Personer, der får nedsat hjælpen efter §§
36-42, 69 b-f og 69 l-q, får særlig støtte med det
beløb, der ville have været udbetalt, hvis de
pågældende ikke havde været omfattet af
nedsættelsen.
Stk. 6-8…
8.
I
§ 34, stk. 5,
ændres »§§ 36-42« til: »§§ 36-
40 a, 42 og 43«.
§ 35.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen efter §§ 36-41 er betinget af, at
kommunen samtidig med henvisningen til
arbejde, afgivelsen af tilbud, indkaldelsen til
samtale m.v. skriftligt har informeret ansøgeren
eller modtageren af hjælp om konsekvensen for
hjælpen, hvis en person uden rimelig grund
afslår arbejdet, afviser eller udebliver fra
tilbuddet, ikke møder til samtalen m.v., og om,
hvilke skridt en person, der afslår m.v., skal tage
for igen at blive berettiget til hjælp.
Stk. 2.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen sker med virkning fra den dag, hvor
ansøgeren eller modtageren af hjælp uden
rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter
efter §§ 8 a, 13 eller 13 a, jf. dog § 40 a, stk. 1
og 2. Fradrag og nedsættelser i hjælpen skal ske
inden for 3 hele kalendermåneder efter
hændelsestidspunktet. Opgørelse af omfanget af
udeblivelse fra tilbud efter § 36 kan ske som en
samlet opgørelse for en måned. Partshøring
9.
§ 35
affattes således:
Ȥ
35.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen efter §§ 36-40 a er betinget af, at
kommunen ved første henvendelse om hjælp
vejleder ansøgeren eller modtageren af hjælp om
alle rettigheder og pligter forbundet med
hjælpen. Kommunen skal desuden
1) ved første henvendelse om hjælp drøfte og
gennemgå vejledningen med personen på
en måde, så personen forstår sine
rettigheder og pligter,
2) ved første henvendelse om hjælp sikre sig,
at personen forstår sine rettigheder og
pligter,
3) ved første henvendelse om hjælp sikre, at
vejledningen udleveres skriftligt til
personen, og at vejledningen umiddelbart
herefter sendes til personen,
4) sikre, at vejledningen gennemgås og gøres
tilgængelig for personen hvert halve år, og
5) sikre, at vejledningen gennemgås
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0006.png
foretages i forbindelse med den samlede
månedlige opgørelse.
Stk. 3.
Fradrag efter § 36, stk. 2, og §§ 37, 37 a
og 38 sker med en gennemsnitssats pr. dag, hvor
personen er udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den
månedlige hjælp til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige hjælp efter §§ 22-25 og fastsættes pr. dag
beregnet på grundlag af en 5-dages-uge.
Stk. 4.
Nedsættelse af hjælpen efter §§ 39 og 40
sker med tre gange dagssatsen, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Forud for fradrag i eller nedsættelse eller
ophør af hjælpen efter §§ 36-41 til en
aktivitetsparat modtager af integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp skal
kommunen have udtømt alle rimelige
muligheder for at komme i personlig kontakt
med personen med henblik på en vurdering af,
om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen
m.v.
Stk. 6.
Den enkelte kommune tilrettelægger
opgavefordelingen mellem den del af
kommunen, der udbetaler ydelsen, og
jobcenteret i sager efter §§ 35-43.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk. 3 og 4.
hyppigere, hvis kommunen konkret
vurderer, at personen har behov for det.
Stk. 2.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
hjælpen sker med virkning fra den dag, hvor
ansøgeren eller modtageren af hjælp uden
rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter
efter §§ 8 a, 13 eller 13 a, jf. dog § 40 a, stk. 1
og 2. Fradrag og nedsættelser i hjælpen skal ske
inden for 3 hele kalendermåneder efter
hændelsestidspunktet. Opgørelse af omfanget af
udeblivelse fra tilbud efter § 36 kan ske som en
samlet opgørelse for en måned. Partshøring
foretages i forbindelse med den samlede
månedlige opgørelse. Kommunen kan vælge at
opgøre omfanget af undladelser, afvisninger,
udeblivelse m.v. efter §§ 37-40 som en samlet
opgørelse en gang om måneden. Den samlede
månedlige opgørelse efter 5. pkt., er betinget af,
at kommunen kontakter personen i umiddelbar
tilknytning til forseelsen og samtidig gør
personen opmærksom på forseelsen samt den
forestående sanktionering.
Stk. 3.
Fradrag efter § 36, stk. 2, og §§ 37 og
38 sker med en sanktionssats pr. dag, hvor
personen er udeblevet fra tilbud m.v. Fradraget i
en kalendermåned kan ikke overstige hjælpen
efter §§ 22-25 for samme måned.
Sanktionssatsen udgør:
1) 200 kr. for personer, som modtager hjælp
efter §§ 22-25 på mellem 2.616 kr. og 4.196 kr.
pr. måned.
2) 400 kr. for personer, som modtager hjælp
efter §§ 22-25 på mellem 6.072 kr. og 8.761 kr.
pr. måned.
3) 600 kr. for personer, som modtager hjælp
efter §§ 22-25 på mellem 10.078 kr. og 12.519
kr. pr. måned.
4) 700 kr. for personer, som modtager hjælp
efter §§ 22-25 på mellem 13.723 kr. og 15.181
kr. pr. måned.
Stk. 4.
Nedsættelse af hjælpen efter §§ 39 og
40 sker med tre gange sanktionssatsen, jf. stk. 3.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0007.png
Stk. 5.
Når kommunen træffer afgørelse om
sanktioner efter §§ 36-40, kan kommunen i
forhold til en uddannelsesparat eller jobparat
modtager af integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp foretage
partshøring og afgørelse samlet i en
agterskrivelse. Ved brug af agterskrivelse er
fradrag i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen
efter §§ 36-40 betinget af, at det klart fremgår af
agterskrivelsen
1) at der er tale om en partshøring,
2) hvornår der er frist for bemærkninger,
3) hvilken afgørelse kommunen agter at træffe,
hvis ikke personen inden for en angiven frist
kommer med yderligere oplysninger til
sagen, samt
4) at agterskrivelsen skal anses som den
endelige afgørelse, og at afgørelsen vil blive
effektueret uden yderligere meddelelser til
personen, hvis den pågældende ikke
fremkommer med bemærkninger inden for
fristen.
Stk. 6.
Forud for fradrag i eller nedsættelse
eller ophør af hjælpen efter §§ 36-40 a til en
aktivitetsparat modtager af integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp skal
kommunen have udtømt alle rimelige
muligheder for at komme i personlig kontakt
med personen med henblik på en vurdering af,
om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen
m.v. Hvis kommunen har vanskeligt ved at opnå
personlig kontakt med personen, kan kravet om
personlig kontakt også opfyldes ved, at
kommunen via kontakt til f.eks. en mentor,
familiemedlemmer eller på anden måde
fremskaffer oplysninger til belysning af fravær
m.v., der kan danne grundlag for vurderingen af,
om personen skal have en sanktion i det
konkrete tilfælde.
Stk. 7.
Den enkelte kommune tilrettelægger
opgavefordelingen mellem den del af
kommunen, der udbetaler ydelsen, og
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0008.png
jobcenteret i sager efter §§ 35-40 a, 42 og 43.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk. 3 og 4.«
§ 39.
Hjælpen nedsættes efter § 40, hvis en
person
1) uden rimelig grund ophører med sit arbejde,
2) uden rimelig grund afviser tilbud om arbejde,
3) undlader at give meddelelse om sygdom til
jobcenteret eller arbejdsgiveren, jf. § 13, stk. 2,
nr. 4, eller stk. 3, nr. 4,
4) uden rimelig grund undlader efter krav fra
jobcenteret at søge konkrete job, jf. § 13 a, stk.
1, 2. pkt.,
5) uden rimelig grund undlader at give
meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde,
hvor den ledige er indkaldt til en jobsamtale som
led i sygeopfølgning eller foranstaltninger som
led i sygeopfølgning, jf. § 13, stk. 2, nr. 5, eller
stk. 3, nr. 5,
6) uden rimelig grund ophører med en
uddannelse, der er påbegyndt på baggrund af et
uddannelsespålæg, jf. § 29 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
16 a,
7) uden rimelig grund har undladt at overholde
aftaler om jobsøgning, jf. § 13 a, stk. 4, 2. pkt.,
eller
8) uden rimelig grund har undladt at registrere
sine jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på Jobnet
inden for den frist, som kommunen har fastsat,
jf. § 13 a, stk. 4, 3. pkt., eller uden rimelig grund
har undladt at dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter som aftalt med
jobcenteret, jf. integrationslovens § 26, stk. 3.
10.
I
§ 39, nr. 1,
indsættes efter »sit arbejde«:
»eller ansættelse med løntilskud efter kapitel 12
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«.
11.
I
§ 39
indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer:
»3) uden rimelig grund afviser eller har gentagne
udeblivelser og udeblivelserne har et så
betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en
afvisning af
a) tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
b) tilbud efter kapitel 5 i lov om
kompensation til handicappede i erhverv
m.v.,
c) en eller flere dele af
integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller
d) anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, herunder foranstaltninger
som led i sygeopfølgning.«
Nr. 3-8 bliver herefter nr. 4-9.
12.
§ 39, nr. 6
og
7,
som bliver nr. 7 og 8,
affattes således:
»7) uden rimelig grund ophører med en
uddannelse, der er påbegyndt på baggrund af et
uddannelsespålæg, jf. § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
16 a eller uddannelse, der er påbegyndt som led i
et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
16 a, eller
8) har undladt at overholde aftaler om
jobsøgningsaktiviteter, jf. § 13 a, stk. 3, 4. pkt.,
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0009.png
eller uden rimelig grund har undladt at registrere
sine jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for
den af kommunen fastsatte frist, jf. § 13 a, stk. 3,
5. pkt.«
13.
§ 39, nr. 8,
der ville blive nr. 9, ophæves.
§ 40.
Hjælpen efter §§ 22-25 til personer, der er
omfattet af § 39, nedsættes med tre gange
dagssatsen efter § 35, stk. 4. Dagssatsen
beregnes på baggrund af den samlede hjælp efter
§§ 22-25.
Stk. 2.
Nedsættelsen sker på grundlag af den
hjælp, som personen på hændelsestidspunktet
var eller ville være berettiget til, og nedsættelsen
sker i hjælpen efter §§ 22-25. Der kan i en
kalendermåned kun ske en enkelt nedsættelse
efter stk. 1.
Stk. 3.
Hvis den månedlige hjælp til en person
efter §§ 22-25 er nedsat, nedsættes beløbene
efter stk. 1 med samme andel.
14.
§ 40
ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ
40.
Hjælpen efter §§ 22-25 til personer, der
er omfattet af § 39, nedsættes med tre gange
sanktionssatsen, jf. § 35, stk. 4.
Stk. 2. Der kan i en kalendermåned kun ske en
enkelt nedsættelse efter stk. 1.«
15.
Før § 40 a indsættes:
»Skærpet rådighedssanktion«
§ 40 a.
En person, der er uddannelses- eller
jobparat, mister retten til hjælp efter §§ 22, 23
og 25 i en periode på op til 3 måneder, hvis
personen gentagne gange uden rimelig grund har
undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådighed
efter reglerne i §§ 13 og 13 a og kommunen
konkret vurderer, at personen med sin adfærd
udviser en manglende vilje til at stå til rådighed
for arbejde, uddannelse, tilbud m.v.
Stk. 2.
Kommunen skal samtidig med afgørelsen
efter stk. 1 give personen et tilbud efter lov om
16.
§ 40 a
affattes således:
Ȥ 40 a.
Kommunen kan træffe afgørelse om,
at en person mister retten til hjælp efter §§ 22-25
i en periode på op til 3 måneder, hvis personen
har fået en afgørelse om sanktion efter §§ 35-40,
og personen på ny tilsidesætter pligten til at stå
til rådighed efter reglerne i §§ 13 og 13 a. Det er
en betingelse, at kommunen konkret har
vurderet, at personen med sin adfærd udviser en
manglende vilje til at stå til rådighed for arbejde,
uddannelse, tilbud m.v. Sanktionen er betinget
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0010.png
en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v., tilbud i medfør af
integrationsprogrammet efter integrationsloven
eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, daglige samtaler eller pligt til at
møde dagligt i jobcenteret. Aktiviteter efter 1.
pkt. skal kunne påbegyndes samme dag, som
afgørelsen efter stk. 1 har virkning fra. Personen
modtager hjælp efter §§ 22, 23 og 25 for de
dage, hvor den pågældende deltager i tilbud,
møder til samtaler eller møder i jobcenteret.
Stk. 3.
Hvis en person er syg eller har
børnepasningsproblemer, skal personen meddele
dette på den måde, som jobcenteret har angivet
forud for det tidspunkt, som den pågældende
skal møde i tilbuddet, møde til samtalen eller
møde på jobcenteret, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Hvis en person udebliver fra et tilbud
m.v., jf. stk. 2, kan kommunen i helt særlige
situationer udbetale hjælp for de dage, hvor den
pågældende er udeblevet. Dette gælder også,
hvis personen ikke har givet meddelelse om
fraværet forud for mødetidspunktet, jf. stk. 3.
Personen skal, så snart det er muligt, tage
kontakt til jobcenteret og oplyse om årsagen til
udeblivelsen.
Stk. 5.
Opgørelsen af de dage, der kan udbetales
hjælp for, jf. stk. 2-4, sker som en samlet
opgørelse for 1 måned. Hjælpen beregnes som
en forholdsmæssig andel af månedens hjælp
svarende til antallet af kalenderdage, hvor
personen har opfyldt betingelserne for at
modtage hjælp, sat i forhold til månedens
kalenderdage. Hjælpen udbetales efter § 89, stk.
1.
af, at kommunen skriftligt har vejledt personen
og dennes ægtefælle om den skærpede
rådighedssanktion i forbindelse med afgørelsen
om en forudgående sanktion, herunder om
konsekvensen for hjælpen,
1) hvis personen to eller flere gange uden
rimelig grund afslår et arbejde,
2) afviser eller udebliver fra tilbud, ikke
møder til samtale m.v., og
3) om at personen kun får udbetalt hjælp for
de dage, hvor personen opfylder sin
rådighedsforpligtelse ved at deltage i
tilbud, møde til samtale eller møde frem i
jobcenteret m.v., som anvist af jobcenteret,
jf. stk. 2.
Stk. 2.
Kommunen skal samtidig med
afgørelsen efter stk. 1 give personen et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, daglige
samtaler eller pligt til at møde dagligt i
jobcenteret. Aktiviteter efter 1. pkt. skal kunne
påbegyndes samme dag, som afgørelsen efter
stk. 1 har virkning fra. Personen modtager hjælp
efter §§ 22-25 for de dage, hvor den pågældende
deltager i tilbud, møder til samtaler eller møder i
jobcenteret.
Stk. 3.
Det er en betingelse for at pålægge en
aktivitetsparat person en sanktion efter stk. 1, at
kommunen vurderer, at sanktionen vil fremme
personens rådighed.
Stk. 4.
Inden kommunen træffer afgørelse om,
at en aktivitetsparat person ikke kan modtage
hjælp for en eller flere dage, hvor personen ikke
er mødt frem i den aktivitet, som kommunen har
tilbudt, jf. stk. 1 og 2, skal kommunen foretage
partshøring af personen med henblik på en
vurdering af årsagen til udeblivelsen fra tilbud
m.v., herunder om personen har en rimelig grund
til ikke at deltage eller der er andre forhold, der
kan begrunde, ar personen ikke skal pålægges en
sanktion, jf. § 13, stk. 7 eller 8, eller regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 15.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0011.png
Stk. 5.
Hvis en person er syg eller har
børnepasningsproblemer, skal personen meddele
dette på den måde, som jobcenteret har angivet
forud for det tidspunkt, som den pågældende
skal møde i tilbuddet, møde til samtalen eller
møde på jobcenteret, jf. stk. 2.
Stk. 6.
Hvis en person udebliver fra et tilbud
m.v., jf. stk. 2, kan kommunen i helt særlige
situationer udbetale hjælp for de dage, hvor den
pågældende er udeblevet. Dette gælder også,
hvis personen ikke har givet meddelelse om
fraværet forud for mødetidspunktet, jf. stk. 5.
Personen skal, så snart det er muligt, tage
kontakt til jobcenteret og oplyse om årsagen til
udeblivelsen.
Stk. 7.
Opgørelsen af de dage, der kan
udbetales hjælp for, jf. stk. 2, 5 og 6, sker som
en samlet opgørelse for 1 måned. Hjælpen
beregnes som en forholdsmæssig andel af
månedens hjælp svarende til antallet af
kalenderdage, hvor personen har opfyldt
betingelserne for at modtage hjælp, sat i forhold
til månedens kalenderdage. Hjælpen udbetales
efter § 89, stk. 1.
Stk. 8.
Såfremt personen i en hel
kalendermåned ikke møder op til pålagte tilbud,
aktiviteter, samtaler, møder m.v. efter stk. 2, kan
kommunen lukke personens sag, hvorefter
hjælpen til personen ophører. Hvis personen er
gift, skal kommunen samtidig med afgørelsen
efter 1. pkt. træffe afgørelse om, at hjælpen til
ægtefællen ophører. Personen og dennes
ægtefælle kan ansøge om og modtage hjælp på
ny, såfremt de opfylder betingelserne for
hjælpen.«
Ophør af integrationsydelse eller uddannelses-
eller kontanthjælp
17.
Overskriften
før § 41 ophæves.
§ 41.
Hjælpen ophører, hvis en person eller
dennes ægtefælle
1) uden rimelig grund afviser tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter
18.
§ 41
ophæves.
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0012.png
kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v., en eller flere dele
af integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning,
herunder foranstaltninger som led i
sygeopfølgning, eller
2) uden rimelig grund har gentagne udeblivelser
fra et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv
m.v., en eller flere dele af
integrationsprogrammet efter integrationsloven
eller anden beskæftigelsesfremmende
foranstaltning, herunder foranstaltninger som led
i sygeopfølgning, og udeblivelserne har et så
betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en
afvisning af tilbuddet eller
integrationsprogrammet.
Stk. 2.
Hjælpen til personen ophører, så længe
personen afviser tilbud m.v. som beskrevet i stk.
1. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.
Stk. 3. Det er en betingelse for, at hjælpen kan
ophøre, at kommunen samtidig sikrer, at der er
et åbent tilbud, som personen kan tage imod og
dermed opfylde sin pligt til at udnytte sine
arbejdsmuligheder.
§ 42.
En person, som modtager hjælp i form af
integrationsydelse, integrationsydelse og
danskbonus, uddannelseshjælp,
uddannelseshjælp og aktivitetstillæg,
uddannelseshjælp og barselstillæg, kontanthjælp,
kontanthjælp og aktivitetstillæg eller
kontanthjælp og barselstillæg på mindst 10.500
kr. pr. måned efter §§ 22-25, skal have hjælpen
nedsat med 1/3 i 3 uger, hvis den pågældende
mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde
efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller efter §
19.
§ 42, stk. 1-4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»En person, som modtager hjælp efter §§ 22-
25, dog undtaget § 23, stk. 3, og § 25, stk. 4, på
mindst 11.423 kr. pr. måned, skal have hjælpen
nedsat med 1/3 i 20 uger, og skal herudover
tilbagebetale den nedsatte hjælp, hvis den
pågældende mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område eller
efter § 49, stk. 2, i integrationsloven eller
2) uberettiget har modtaget hjælp under ophold
i udlandet.«
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0013.png
49, stk. 2, i integrationsloven eller
2) uberettiget har modtaget hjælp under ophold i
udlandet.
Stk. 2.
En person, som to gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin
pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område eller efter § 49, stk. 2, i
integrationsloven eller uberettiget og mod bedre
vidende har modtaget integrationsydelse eller
uddannelses- eller kontanthjælp under ophold i
udlandet, skal have hjælpen nedsat med 1/3 i 20
uger.
Stk. 3.
En person, som tre eller flere gange inden
for de seneste 5 år mod bedre vidende har
tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde efter §
11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller efter §
49, stk. 2, i integrationsloven eller uberettiget og
mod bedre vidende har modtaget
integrationsydelse eller uddannelses- eller
kontanthjælp under ophold i udlandet, skal have
hjælpen nedsat med 1/3 i 20 uger, for hver gang
oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet, og skal
herudover tilbagebetale den nedsatte hjælp.
Stk. 4.
Nedsættelsen efter stk. 1-3 sker
tilsvarende i hjælpen til ægtefællen. Den
nedsatte hjælp til ægtefællen efter stk. 3 er
ligeledes tilbagebetalingspligtig.
Stk. 5.
Nedsættelsen sker i hjælpen fra første
hele kalendermåned efter afgørelsen.
Tilbagebetalingskravet beregnes på grundlag af
hjælpen for første hele kalendermåned efter
afgørelsen og de efterfølgende måneder.
Hjælpen afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Hvis en person eller dennes ægtefælle tillige er
omfattet af en sanktion efter §§ 36-41 eller i
øvrigt ikke er berettiget til hjælp, udskydes
sanktionen om nedsættelse eller tilbagebetaling
af hjælpen efter stk. 1-4, indtil sanktionen efter
§§ 36-41 er afviklet eller bortfaldet, eller der på
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 2-5.
20.
I
§ 42, stk. 5,
der bliver stk. 2, udgår: »eller
dennes ægtefælle«, to steder ændres »stk. 1-4«
til: »stk. 1« og tre steder ændres »§§ 36-41« til:
»§§ 36 til 40 a«.
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0014.png
ny ydes hjælp. Hvis sanktionen efter stk. 1-4
allerede er påbegyndt, udskydes den resterende
del af sanktionen, indtil sanktionen efter §§ 36-
41 er afviklet, eller der på ny ydes hjælp.
Stk. 6.
Nedsættelsen af hjælpen efter stk. 1-3
bortfalder, hvis den ikke er afviklet inden for 5
år fra det tidspunkt, hvor kommunen har
konstateret forseelsen.
Stk. 7.
Kommunen træffer afgørelse om
nedsættelse eller tilbagebetaling af hjælpen efter
stk. 1-5.
Stk. 8.
Tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 3 og
4 sker efter § 95.
21.
I
§ 42, stk. 6,
der bliver stk. 3, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1«.
22.
I
§ 42, stk. 7,
der bliver stk. 4, ændres
»eller« til: »og«, og »stk. 1-5« ændres til: »stk.
1-2«.
23.
I
§ 42, stk. 8,
der bliver stk. 5, ændres »stk.
3 og 4« til: »stk. 1«.
§ 43.
En person, som modtager
integrationsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2, 3 eller
4, integrationsydelse og danskbonus efter § 22,
stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, samt stk. 4,
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 2, 6, 7, 8
eller 9, uddannelseshjælp og aktivitetstillæg efter
§ 23, stk. 2, nr. 8, og § 24, stk. 3, nr. 5, eller §
23, stk. 2, nr. 9, og § 24, stk. 3, nr. 6, eller
kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 2, 6, 7, 8 eller
9, eller § 25 a, skal tilbagebetale 1/3 af hjælpen
for 3 uger, hvis den pågældende mod bedre
vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om arbejde
efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område eller
2) uberettiget har modtaget hjælp under ophold i
udlandet.
Stk. 2.
En person, som to gange inden for de
seneste 5 år mod bedre vidende har tilsidesat sin
pligt til at oplyse om arbejde efter § 11, stk. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område eller efter § 49, stk. 2, i
integrationsloven eller uberettiget og mod bedre
vidende har modtaget integrationsydelse eller
uddannelses- eller kontanthjælp under ophold i
udlandet, skal tilbagebetale 1/3 af hjælpen for 20
24.
§ 43, stk. 1-3,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»En person, som modtager hjælp efter §§ 22-
25 a, dog undtaget § 23, stk. 3, og § 25, stk. 4, på
mindre end 11.423 kr. pr. måned, skal have
hjælpen nedsat med 3 sanktionssatser efter § 35,
stk. 4, pr. måned i 3 måneder, og skal herudover
tilbagebetale den nedsatte hjælp i 20 uger, hvis
den pågældende mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område eller
efter § 49, stk. 2, i integrationsloven eller
2) uberettiget har modtaget hjælp under ophold
i udlandet.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 2-4.
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0015.png
uger. En person, som tre eller flere gange inden
for de seneste 5 år mod bedre vidende har
tilsidesat sin oplysningspligt eller uberettiget har
modtaget integrationsydelse eller uddannelses-
eller kontanthjælp under ophold i udlandet, skal
tilbagebetale hele hjælpen for 20 uger, for hver
gang oplysningspligten er tilsidesat eller den
pågældende har været i udlandet.
Stk. 3.
Tilbagebetaling efter stk. 1 og 2 sker
tilsvarende, for så vidt angår hjælpen til
ægtefællen.
Stk. 4.
Beregningen af tilbagebetalingskravet
sker på grundlag af hjælpen for første hele
kalendermåned efter afgørelsen og de
efterfølgende måneder. Hjælpen afrundes til
nærmeste hele kronebeløb. Hvis en person eller
dennes ægtefælle tillige er omfattet af en
sanktion efter §§ 36-41 eller i øvrigt ikke er
berettiget til hjælp, udskydes sanktionen om
tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 1-3, indtil
sanktionen efter §§ 36-41 er afviklet eller
bortfaldet, eller der på ny ydes hjælp. Hvis
sanktionen efter stk. 1-3 allerede er påbegyndt,
udskydes den resterende del af sanktionen, indtil
sanktionen efter §§ 36-41 er afviklet, eller der på
ny ydes hjælp.
Stk. 5.
Kommunen træffer afgørelse om
tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 1-4.
Stk. 6.
Tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 1-3
sker efter § 95.
25.
I
§ 43, stk. 4,
der bliver stk. 2, udgår: »eller
dennes ægtefælle«, to steder ændres »stk. 1-3«
til: »stk. 1«, og tre steder ændres »§§ 36-41« til:
»§§ 36-40a«.
26.
I
§ 43, stk. 5,
der bliver stk. 3, ændres »stk.
1-4« til: »stk. 1-2«.
27.
I
§ 43, stk. 6,
der bliver stk. 4, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1«.
§ 44.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i §§
35-43.
28.
I
§ 44
ændres »§§ 35-43« til: »§§ 36-40 a,
42 og 43«.
§ 69…
Stk. 4.
§ 13, stk. 7 og 8, finder tilsvarende
29.
I
§ 69, stk. 4, § 69 k, stk. 4, § 75, stk. 3, §
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0016.png
anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.
Stk. 5-7…
§ 69 k…
Stk. 4.
§ 13, stk. 7 og 8, finder anvendelse for
modtagere af ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb.
Stk. 5-6…
§ 75…
Stk. 3.
Stk. 1, nr. 1, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis
den pågældende har en rimelig grund til ikke at
udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7
og 8.
Stk. 4-5…
§ 76.
Hvis en person ikke er aktivt jobsøgende,
jf. § 75, stk. 1, nr. 1, og stk. 5, skal kommunen
give den pågældende en frist på op til 3 måneder
til at dokumentere sin aktive jobsøgning.
Kommunen skal sammen med den pågældende
lægge en plan for personens jobsøgning i
fristperioden. Hvis personen ikke har overholdt
planen ved fristperiodens udløb, skal kommunen
vurdere, om den pågældende har været aktivt
jobsøgende. Hvis kommunen vurderer, at
personen ikke har været aktivt jobsøgende, skal
kommunen træffe afgørelse om, at den
pågældende mister retten til ledighedsydelse,
medmindre der er en rimelig grund, jf. § 13, stk.
7 og 8, til, at den pågældende ikke har været
aktivt jobsøgende.
Stk. 2…
§ 77 a.
En person, som uden rimelig grund, jf. §
13, stk. 7 og 8, afviser at tage imod et tilbud om
fleksjob efter § 75, stk. 1, nr. 3, eller ophører i et
fleksjob, kan ikke få ledighedsydelse i 3 uger.
Stk. 2.
Hvis en modtager af ledighedsydelse
uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 og 8,
udebliver fra et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv
m.v. eller andre tilbud, som kan forbedre
mulighederne for at få arbejde, skal kommunen
76, stk. 1,
og
§ 77 a, stk. 1-4,
indsættes efter »§
13, stk. 7 og 8«: », samt regler fastsat i medfør af
§ 13, stk. 15«.
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0017.png
foretage fradrag i ledighedsydelsen for det antal
dage, hvor personen er udeblevet helt eller
delvis.
Stk. 3.
En person, som uden rimelig grund, jf. §
13, stk. 7 og 8, afviser eller ophører i et tilbud
efter § 75, stk. 1, nr. 4, kan ikke få
ledighedsydelse i 3 uger.
Stk. 4.
Hvis en person uden rimelig grund, jf. §
13, stk. 7 og 8, inden for en periode på 12
måneder igen afviser at tage imod et rimeligt
tilbud om fleksjob efter § 75, stk. 1, nr. 3, afviser
et rimeligt tilbud efter § 75, stk. 1, nr. 4, ophører
i et fleksjob eller ophører i et tilbud efter § 75,
stk. 1, nr. 4, mister personen retten til
ledighedsydelse.
Stk. 5-6…..
§ 69 a…
Stk. 3.
Reglerne i § 35, stk. 2, 3 og 7, finder
tilsvarende anvendelse for personens undladelse
af at opfylde sine pligter efter § 69.
30.
§ 69 a, stk. 3,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk.
3.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør
af hjælpen sker med virkning fra den dag, hvor
modtageren af ressourceforløbsydelse uden
rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter
efter §§ 69 b-69 e. Fradrag og nedsættelser i
ressourceforløbsydelsen skal ske inden for 3 hele
kalendermåneder efter hændelsestidspunktet.
Opgørelse af omfanget af udeblivelse fra tilbud
efter § 69 b kan ske som en samlet opgørelse for
en måned. Partshøring foretages i forbindelse
med den samlede månedlige opgørelse.
Stk. 4.
Fradrag efter §§ 69 b-69 c sker med en
gennemsnitssats pr. dag, hvis personen er
udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den månedlige
ressourceforløbsydelse til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige hjælp efter § 68 og fastsættes pr. dag
beregnet på grundlag af en 5-dages-uge.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0018.png
størrelsen af fradraget efter stk. 3.«
§ 69 b…
Stk. 2.
Reglerne i § 36, stk. 2 og 3, finder
tilsvarende anvendelse.
§ 69 m…
Stk. 2.
Reglerne i § 36, stk. 2 og 3, finder
anvendelse, når en person uden rimelig grund
udebliver fra et tilbud efter stk. 1.
31.
§ 69 b, stk. 2,
og
§ 69 m, stk. 2,
ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
Fradraget i ressourceforløbsydelsen
efter stk. 1, foretages for det antal dage, hvor den
pågældende er udeblevet helt eller delvis.
Stk. 3.
Kommunen kan foretage et
forholdsmæssigt fradrag i godtgørelsen efter §
178 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, når
deltageren uden rimelig grund udebliver fra et
tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning.«
§ 69 f.
Reglerne i § 42, stk. 1-3 og 5-8, finder
tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse efter § 68, stk. 2, nr. 1 og
2, og stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Reglerne i § 43, stk. 1 og 2 og 4-6, finder
tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse efter § 68, stk. 2, nr. 3 og
4.
Stk. 3.
Hvis Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering modtager oplysninger om, at en
person kan være omfattet af § 42, stk. 1-3 og 5-
8, eller § 43, kan styrelsen indhente en
redegørelse fra kommunen om, hvorvidt
kommunen har taget stilling til muligheden for
en sanktion efter disse bestemmelser.
32.
§ 69 f
affattes således:
Ȥ 69 f.
En person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, stk. 2, nr. 1 og
2, og stk. 4 og 5, skal have
ressourceforløbsydelsen nedsat med 1/3 i 3 uger,
hvis den pågældende mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område eller
2) uberettiget har modtaget hjælp under ophold
i udlandet.
Stk. 2.
En person omfattet af stk. 1, som to
gange inden for de seneste 5 år mod bedre
vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal have ressourceforløbsydelsen nedsat med
1/3 i 20 uger.
Stk. 3.
En person omfattet af stk. 1, som tre
eller flere gange inden for de seneste 5 år mod
bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område, eller uberettiget og mod bedre vidende
har modtaget ressourceforløbsydelse under
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0019.png
ophold i udlandet, skal have
ressourceforløbsydelsen nedsat med 1/3 i 20
uger, for hver gang oplysningspligten er
tilsidesat eller den pågældende har været i
udlandet, og skal herudover tilbagebetale den
nedsatte ressourceforløbsydelse.
Stk. 4.
Nedsættelsen af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 bortfalder,
hvis den ikke er afviklet inden for 5 år fra det
tidspunkt, hvor kommunen har konstateret
forseelsen.
Stk. 5.
En person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, stk. 2, nr. 3 og
4, skal tilbagebetale 1/3 af
ressourceforløbsydelsen, hvis den pågældende
mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
2) uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet.
Stk. 6.
En person omfattet af stk. 5, som to
gange inden for de seneste 5 år mod bedre
vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal tilbagebetale 1/3 af ressourceforløbsydelsen
for 20 uger.
Stk. 7.
En person omfattet af stk. 5, som tre
eller flere gange inden for de seneste 5 år mod
bedre vidende har tilsidesat sin oplysningspligt
eller uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal tilbagebetale hele ressourceforløbsydelsen
for 20 uger, for hver gang oplysningspligten er
tilsidesat eller den pågældende har været i
udlandet.
Stk. 8.
Tilbagebetalingskravet beregnes på
grundlag af ressourceforløbsydelsen for første
hele kalendermåned efter afgørelsen og de
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0020.png
efterfølgende måneder. Ressourceforløbsydelsen
afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Hvis en
person tillige er omfattet af en sanktion efter §§
69 a-69 e eller i øvrigt ikke er berettiget til
ressourceforløbsydelse, udskydes sanktionen om
nedsættelse eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3, og 5-7,
indtil sanktionen efter §§ 69 a-69 e er afviklet
eller bortfaldet, eller der på ny ydes
ressourceforløbsydelse. Hvis sanktionen efter
stk. 1-3, og 5-7, allerede er påbegyndt, udskydes
den resterende del af sanktionen, indtil
sanktionen efter §§ 69 a-69 e er afviklet, eller
der på ny ydes ressourceforløbsydelse.
Nedsættelsen efter stk. 1-3, sker i
ressourceforløbsydelse fra første hele
kalendermåned efter afgørelsen
Stk. 9.
Kommunen træffer afgørelse om
nedsættelse af ressourceforløbsydelsen efter stk.
1-3 eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-7,
Stk. 10.
Tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-9 sker
efter § 95.
Stk. 11.
Hvis Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering modtager oplysninger om, at en
person kan være omfattet af stk. 1-3 og 5-7, kan
styrelsen indhente en redegørelse fra kommunen
om, hvorvidt kommunen har taget stilling til
muligheden for en sanktion efter disse
bestemmelser.«
§ 69 l…
Stk. 3.
§ 35, stk. 2, 3 og 7, finder anvendelse for
personens undladelse af at opfylde sine pligter
efter § 69 k.
Stk. 4.
Når kommunen partshører en person om
muligt fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
ressourceforløbsydelse efter stk. 1, skal
kommunen orientere en arbejdsgiver, der er
berettiget til refusion efter § 69 t, om det mulige
fradrag i refusionen.
33.
§ 69 l, stk. 3
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk.
3.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør
af ressourceforløbsydelsen sker med virkning fra
den dag, hvor modtageren af
ressourceforløbsydelse uden rimelig grund har
undladt at opfylde sine pligter efter §§ 69 m-69
p. Fradrag og nedsættelser i
ressourceforløbsydelsen skal ske inden for 3 hele
20
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0021.png
kalendermåneder efter hændelsestidspunktet.
Opgørelse af omfanget af udeblivelse fra tilbud
efter § 69 k kan ske som en samlet opgørelse for
en måned. Partshøring foretages i forbindelse
med den samlede månedlige opgørelse.
Stk. 4.
Fradrag efter §§ 69 m-69 p sker med en
gennemsnitssats pr. dag, hvor personen er
udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den månedlige
ressourceforløbsydelse til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige hjælp efter § 69 j og fastsættes pr. dag
beregnet på grundlag af en 5-dages-uge.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk.4.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
§ 69 q.
§ 42, stk. 1-3 og 5-8, finder anvendelse
for modtagere af ressourceforløbsydelse fastsat
efter § 69 j, stk. 2, nr. 1 og 2.
Stk. 2.
§ 43, stk. 1, 2 og 4-6, finder anvendelse
for modtagere af ressourceforløbsydelse fastsat
efter § 69 j, stk. 2, nr. 3 og 4.
Stk. 3.
Hvis Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering modtager oplysninger om, at en
person kan være omfattet af § 42, stk. 1-3 og 5-
8, eller § 43, kan styrelsen indhente en
redegørelse fra kommunen om, hvorvidt
kommunen har taget stilling til muligheden for
en sanktion efter disse bestemmelser.
34.
§ 69 q
affattes således:
Ȥ
69 q.
En person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, stk. 2, nr. 1
og 2, skal have ressourceforløbsydelsen nedsat
med 1/3 i 3 uger, hvis den pågældende mod
bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
2) uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet.
Stk. 2.
En person omfattet af stk. 1, som to
gange inden for de seneste 5 år mod bedre
vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område,
uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal have ressourceforløbsydelsen nedsat med
1/3 i 20 uger.
Stk. 3.
En person omfattet af stk. 1, som tre
eller flere gange inden for de seneste 5 år mod
bedre vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse
om arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0022.png
retssikkerhed og administration på det sociale
område, eller uberettiget og mod bedre vidende
har modtaget ressourceforløbsydelse under
ophold i udlandet, skal have
ressourceforløbsydelsen nedsat med 1/3 i 20
uger, for hver gang oplysningspligten er
tilsidesat eller den pågældende har været i
udlandet, og skal herudover tilbagebetale den
nedsatte ressourceforløbsydelse.
Stk. 4.
Nedsættelsen af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3 bortfalder,
hvis den ikke er afviklet inden for 5 år fra det
tidspunkt, hvor kommunen har konstateret
forseelsen.
Stk. 5.
En person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, stk. 2, nr. 3
og 4, skal tilbagebetale 1/3 af
ressourceforløbsydelsen, hvis den pågældende
mod bedre vidende
1) har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
2) uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet.
Stk. 6.
En person omfattet af stk. 5, som to
gange inden for de seneste 5 år mod bedre
vidende har tilsidesat sin pligt til at oplyse om
arbejde efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, eller
uberettiget og mod bedre vidende har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal tilbagebetale 1/3 af ressourceforløbsydelsen
for 20 uger.
Stk. 7.
En person omfattet af stk. 5, som tre
eller flere gange inden for de seneste 5 år mod
bedre vidende har tilsidesat sin oplysningspligt
eller uberettiget har modtaget
ressourceforløbsydelse under ophold i udlandet,
skal tilbagebetale hele ressourceforløbsydelsen
for 20 uger, for hver gang oplysningspligten er
tilsidesat, eller den pågældende har været i
udlandet.
22
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0023.png
Stk. 8.
Tilbagebetalingskravet beregnes på
grundlag af ressourceforløbsydelsen for første
hele kalendermåned efter afgørelsen og de
efterfølgende måneder. Ressourceforløbsydelsen
afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Hvis en
person tillige er omfattet af en sanktion efter §§
69 l 69 p eller i øvrigt ikke er berettiget til
ressourceforløbsydelse, udskydes sanktionen om
nedsættelse eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 1-3, og 5-7,
indtil sanktionen efter §§ 69 l-69 p er afviklet
eller bortfaldet, eller der på ny ydes
ressourceforløbsydelse. Hvis sanktionen efter
stk. 1-3, og 5-7, allerede er påbegyndt, udskydes
den resterende del af sanktionen, indtil
sanktionen efter §§ 69 l-69 p er afviklet, eller der
på ny ydes ressourceforløbsydelse. Nedsættelsen
efter stk. 1-3, sker i ressourceforløbsydelse fra
første hele kalendermåned efter afgørelsen
Stk. 9.
Kommunen træffer afgørelse om
nedsættelse af ressourceforløbsydelsen efter stk.
1-3 eller tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-7,
Stk. 10.
Tilbagebetaling af
ressourceforløbsydelsen efter stk. 3 og 5-9, sker
efter § 95.
Stk. 11.
Hvis Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering modtager oplysninger om, at en
person kan være omfattet af stk. 1-3, og 5-7, kan
styrelsen indhente en redegørelse fra kommunen
om, hvorvidt kommunen har taget stilling til
muligheden for en sanktion efter disse
bestemmelser.«
§ 74 g….
Stk. 2.
Personen har ikke pligt til at udnytte sine
arbejdsmuligheder, hvis der foreligger et af de
forhold, der er nævnt i § 13, stk. 7.
Stk. 3-5..
35.
I
§ 74 g, stk. 2,
indsættes efter »§ 13, stk.
7«: », og regler udstedt i medfør af § 13, stk.
15«.
23
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0024.png
§ 75…
Stk. 4.
Stk. 1, nr. 6, gælder dog ikke, hvis
personen ikke står til rådighed for et fleksjob i
en periode, som jobcenteret vurderer vil vare
mere end 1 måned, fordi personen er omfattet af
§ 13, stk. 7, nr. 2 eller 4-6. Når personen igen
står til rådighed for et fleksjob, skal den
pågældende snarest muligt, dog senest efter 3
uger, registrere cv-oplysninger på Jobnet.
Stk.5…
36.
I
§ 75, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »personen er
omfattet af § 13, stk. 7, nr. 2, eller 4-6« til:
»personen
a) ikke kan deltage i uddannelse eller
arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko
for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige
uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes,
b) har ret til fravær ved graviditet, barsel og
adoption, i det omfang der under fravær efter
bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§ 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og
adoption, c) er nødt til at passe sine børn, og der
ikke kan anvises anden pasningsmulighed, eller
d) modtager støtte efter lov om social service til
pasning af handicappet barn, handicappet voksen
eller døende nærtstående eller efter barselsloven
til pasning af alvorligt sygt barn«.
§ 77.
Hvis en person, der modtager
ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13,
stk. 7 eller 8, udebliver fra en jobsamtale, et
møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om
rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale,
jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager kommunen
fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går,
fra personen skulle være mødt til samtalen, og
indtil kontakten til kommunen er genoprettet.
Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted,
uanset om personen kontakter kommunen
samme dag.
Stk. 2-4…
37.
I
§ 77, stk. 1,
indsættes efter »§ 13 stk. 7
eller 8«: », samt regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 15«.
§ 80.
Den ydelse, der ligger til grund for
beregning af ATP-bidrag, er den ydelse, der er
beregnet, efter at der er foretaget fradrag efter
reglerne i §§ 30-33, 36-43, 58, 59 og 68 a, § 69
j, stk. 5 og 9, og § 74 d, stk. 2 og 3.
Stk. 2-3…
38.
I
§ 80 stk. 1,
ændres »§§ 30-33, 36-43,« til:
»§§ 30-33, 36-40 a, 42 og 43,«.
24
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0025.png
39.
I
§ 91
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Kommunen skal indgive
politianmeldelse, hvis kommunen træffer
afgørelse om tilbagebetaling efter stk. 1, nr. 2,
fordi personen mod bedre vidende uberettiget
har modtaget ydelser efter denne lov, og
1) tilbagebetalingskravet er begrundet i et
udlandsophold på mere end 14
sammenhængende kalenderdage, eller
2) tilbagebetalingskravet udgør mere end
XX.000 kr.«
Kommentar [AIH1]:
Beløbet skal
afklares
§ 96 a.
Hvis Udbetaling Danmark udbetaler
børnebidrag forskudsvis efter § 11 i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag og bidragsbetaleren modtager
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp og eventuelt aktivitetstillæg eller
barselstillæg, så det samlede beløb til
bidragsbetaleren udgør 14.203 kr. eller derover
pr. måned, fradrager den kommune, der
udbetaler hjælp til bidragsbetaleren, efter
anmodning fra Udbetaling Danmark et beløb ved
udbetalingen til dækning af det børnebidrag,
som er udbetalt forskudsvis. I de tilfælde, hvor
beløbet nedsættes som følge af indtægter,
formue eller sanktioner efter §§ 36-42, foretager
kommunen fradrag efter 1. pkt. Det samme
gælder, hvis beløbet til en ugift person nedsættes
efter reglerne i § 13 g. Kommunalbestyrelsen
overfører beløbet til Udbetaling Danmark, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2-3…
40.
I
§ 96 a, stk. 1,
ændres »§§ 36-42« til»: §§
36-40 a og 42.«
§ 109…
Nr. 1 -
8 …
41.
§ 109, stk. 1, nr. 9,
affattes således:
25
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0026.png
9) § 42 om sanktioner ved uberettiget
modtagelse af hjælp samtidig med arbejde eller
ophold i udlandet.
10) -18)…
Stk. 2…
Stk. 3.
Ved den årlige regulering af beløbene i
stk. 1, nr. 1-7, 10-13, 17 og 18, anvendes
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår med fradrag af en procentsats, jf. stk. 4.
Stk. 4
5…
»9) § 35, stk. 3, om sanktionssatser, og §§ 42-
43 om sanktioner ved uberettiget modtagelse af
hjælp samtidig med arbejde eller ophold i
udlandet.«
42.
I
§ 109, stk. 3,
ændres »10-13« til: »9-13«,
og som
2. pkt.
indsættes:
»Ved den årlige regulering af
sanktionssatserne nævnt i § 35, stk. 3, jf. § 109,
stk. 1, nr. 9, afrundes de regulerede beløb til
nærmeste beløb deleligt med 50.«
§2
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 16. januar 2019,
foretages følgende ændring:
§ 8…
Stk. 5.
I beregningen af husstandsindkomsten
efter stk. 1-4 indgår hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik med det beløb, der ville være blevet
udbetalt, hvis et husstandsmedlem ikke havde
været omfattet af § 42 i lov om aktiv
socialpolitik.
I.
I
§ 8, stk. 5,
ændres "§§ 13 g eller 42" til: "§
13 g, §§ 36-40 a og §§ 42 og 43".
§3
I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 16. januar 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 12 a, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt. som nye
26
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0027.png
punktummer:
»Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler om, at brugen af
dataenhedens leverancer og resultaterne af
kommunernes og Udbetaling Danmarks
kontrolindsats, jf. stk. 1-4, løbende
offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering på en offentlig tilgængelig
hjemmeside på en sådan måde, at resultaterne
skal kunne sammenlignes på tværs af
kommunerne og Udbetaling Danmark og vise
udviklingen over tid. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering kan fastsætte
regler om, at kommunerne og Udbetaling
Danmark løbende har pligt til at indsende
resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til
brug for offentliggørelsen jf. 2. pkt.«
2.
I
§ 19
indsættes som
stk. 5-7:
»Stk.
5.
Beskæftigelsesministeren kan anmode
Ankestyrelsen om at foretage generelle
undersøgelser af praksis på de sagsområder, som
Udbetaling Danmark varetager, og hvor der efter
lovgivningen er klageadgang til Ankestyrelsen.
De faglige og ressourcemæssige rammer for den
enkelte undersøgelse fastlægges ved aftale
mellem Beskæftigelsesministeriet og
Ankestyrelsen.
Stk. 6.
Ankestyrelsen skal samtidigt med
fremsendelse af den årlige redegørelse om
sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark, jf. stk.
4, indsende 1-3 forslag til områder, der kan
foretages en undersøgelse af, jf. stk. 5.
Stk. 7.
Ankestyrelsen kan fra Udbetaling
Danmark indhente sager og øvrige oplysninger,
der er nødvendige, for at Ankestyrelsen kan
foretage undersøgelser, som
beskæftigelsesministeren rekvirerer i medfør af
stk. 5. Oplysninger om afgørelser kan indhentes
i såvel skriftlig som elektronisk form.«
27
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0028.png
§4
I lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af
21. august 2018, som ændret ved § 8 i lov nr.
1430 af 5. december 2018, § 9 i lov nr. 1526 af
18. december 2018, § 12 i lov nr. 1701 af 27.
december 2018, § 61 i lov nr. 1705 af 27.
december 2018, og § 14 i lov nr. 1711 af 27.
december 2018, foretages følgende ændringer:
§ 9.
Opholdskommunen har pligt til at yde
hjælp, jf. dog stk. 7 og 9 og § 9 a, stk. 4 og 7.
Stk. 2-11…
Stk. 12.
Opstår der uenighed mellem to eller
flere kommuner om, hvilken kommune der er en
persons opholdskommune, må den af de uenige
kommuner, som personen har eller senest har
haft folkeregisteradresse i, fungere som
opholdskommune, indtil det er afklaret, hvilken
kommune der er rette opholdskommune. Når
rette opholdskommune er blevet bestemt, og den
fungerende opholdskommune ikke er personens
opholdskommune, yder opholdskommunen
refusion for den fungerende opholdskommunes
udgifter i den periode, hvor uenigheden har
bestået. Refusionen beregnes som refusion efter
§ 9 c, stk. 1.
Stk. 13.
Stk. 12 finder tilsvarende anvendelse,
hvis der opstår uenighed mellem to kommuner
om, hvilken kommune der har pligt til at yde
hjælp, jf. stk. 7 og 9 og § 9 a, stk. 7.
1.
I
§ 9, stk. 1,
ændres »og 9« til: », 9 og 12«.
2.
I § 9
indsættes efter stk. 11 som nyt stykke:
»Stk.
12.
Søger en person om hjælp til flytning
til en anden kommune efter § 85, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik, er det den nye kommune,
hvori boligen ligger, der har pligt til at træffe
afgørelse om denne hjælp uanset stk. 1.«
Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 13 og 14.
3.
I
§ 9, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres »12«
til: »13«.
§ 9 a…
Stk. 7.
Har en ung under 18 år selvstændig
opholdskommune efter stk. 4, 2. eller 3. pkt.,
bevarer denne kommune uanset § 9, stk. 1,
4.
I
§ 9 a, stk. 7 og 8,
ændres »13« til: »14«.
28
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0029.png
pligten til at yde hjælp efter lov om social
service, når den unge fylder 18 år, hvis
kommunen eller anden offentlig myndighed har
medvirket til, at den pågældende i umiddelbar
forlængelse af anbringelsen får ophold i en
boform omfattet af § 9, stk. 7, eller hvis den
pågældende ved det fyldte 18. år får opretholdt
sin anbringelse i plejefamilie efter § 76 a i lov
om social service. § 9, stk. 8, 11 og 13, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 8.
Får en ung i umiddelbar forlængelse af
sin opretholdte anbringelse i plejefamilie efter §
76 a i lov om social service ophold i en boform
omfattet af § 9, stk. 7, bevarer den kommune,
der efter stk. 7 har pligten til at yde hjælp efter
lov om social service, denne pligt. § 9, stk. 8, 11
og 13, finder tilsvarende anvendelse.
§5
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1127 af 11. oktober 2017, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1690 af 26. december 2017, ved § 2 i lov
nr. 320 af 25. april 2018, § 6 i lov nr. 720 af 8.
juni 2018, og§ 2 i lov nr. 739 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
§ 39…
Stk. 2.
Hjælp efter stk. 1 ydes af
kommunalbestyrelsen i den kommune, som
udlændingen fraflytter.
Stk. 3…
Stk. 4.
Hvis flytningen sker til udlandet, kan
hjælp efter stk. 1 kun ydes, såfremt den
pågældende udlænding er statsborger i eller har
særlig tilknytning til vedkommende land eller er
sikret varige arbejdsmuligheder i landet.
1.
I
§ 39, stk. 2,
ændres ”fraflytter” til: ”flytter
til, jf. dog stk. 4”.
2.
I
§ 39, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt.: ”Hjælpen
ydes af den kommune, udlændingen fraflytter.”
29
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0030.png
3.
Før kapitel 11 indsættes som nyt kapitel:
”Kapitel 10 a
Sanktioner m.v.
§ 52.
Underskriver en
integrationsydelsesmodtager, jf. § 2, stk. 2-4, der
har pligt til at underskrive en erklæring om
integration og aktivt medborgerskab i det danske
samfund, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., ikke
erklæringen, foretager kommunen fradrag i
integrationsydelsen. Der kan alene foretages
fradrag i integrationsydelsen én gang.
Stk. 2.
Kommunen skal forud for
underskrivelsen i fornødent omfang vejlede
integrationsydelsesmodtageren om pligten til at
underskrive erklæringen og om konsekvensen
for integrationsydelsen, hvis
integrationsydelsesmodtageren afslår at
underskrive erklæringen.
Stk. 3.
Fradraget i medfør af stk. 1 sker med:
1) Tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 3,
nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik for personer,
som modtager integrationsydelse efter § 22, stk.
2, nr. 4, i samme lov.
2) Tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 3,
nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik for personer,
som modtager integrationsydelse efter § 22, stk.
2, nr. 3, i samme lov.
3) Tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 3,
nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik for personer,
som modtager integrationsydelse efter § 22, stk.
2, nr. 2, i samme lov.
4) Tre gange sanktionssatsen efter § 35, stk. 3,
nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik for personer,
som modtager integrationsydelse efter § 22, stk.
2, nr. 1, i samme lov.
§6
30
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 186: Lovudkast til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl., der udmønter Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, fra beskæftigelksesministeren
2006384_0031.png
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
De hidtil gældende regler i lov om aktiv
socialpolitik i §§ 13-13 d, §§ 35-43, § 80, stk. 1,
§ 91 og § 109 finder fortsat anvendelse for
hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden.
31