Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2004918_0001.png
6-BYERNES OPSAMLING FORETRÆDE - Forenkling af lov om aktiv
beskæftigelsesindsats
Opsamling foretræde den 9. januar 2019
1. Bemyndigelsesbestemmelser
Det er centralt, at antallet af bemyndigelsesbestemmelser mindskes
Omfanget af regler der laves af ministeren/embedsmænd efter lovens vedtagelse
skal mindskes. Detailregulering på beskæftigelsesområdet er enormt. Der er risiko
for, at en mere enkel lov, udhules af regler i bekendtgørelser m.m.
Fx databekendtgørelsen der betyder, at medarbejdere skal indberette et hav af
oplysninger, som vi ikke umiddelbart ved hvad bliver brugt til.
6-byerne
Esbjerg Kommune
København Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
Der er altså behov for, at loven sætter rammen, og at det er kommunerne der
udfylder denne ramme, så det reelt er muligt for kommunerne at være en central og
aktiv medspiller på fremtidens arbejdsmarked.
2. Forsøg med A-kasser
6-byerne er bekymret for konsekvenserne for kommunernes økonomi og for
borgerne / sagsgangen.
A-kasser får ansvaret for indsatsen, men det er kommunerne der har det økonomiske
ansvar og er således dem der skal betale hvis resultater udebliver.
A-kasserne skal kun have kontaktforløb med de mindre udfordrede borgere og det
betyder, at A-kasserne skal foretage en indledende visitering af de ledige. Hvordan
sikres borgernes retssikkerhed - altså at der visiteres ens på tværs af a-kasser? Fx
sproglige barrierer, hvordan vil det have indflydelse på vurderingen?
Såfremt borgeren viser sig at have større udfordringer end først antaget af
A-kasserne, skal de tilbagevisiteres til jobcentret. Er der et tidsmæssigt krav for
tilbagevisitering, og hvilke oplysninger kan kommunen forvente at modtage?
Sagsnummer:
18-060835
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Henvendelse af 23/01-19 fra 6-byerne vedr. opfølgning på deres foretræde den. 9. januar 2019
2004918_0002.png
3. Fire samtaler ved ydelsesskift
Det er vores klare holdning, at der skal foretages en konkret og individuel vurdering
af, hvornår det vil være meningsfuldt
for borgeren - med fire samtaler ved
ydelsesskift. Derfor bør kommunerne kunne foretage denne vurdering, og det bør
den nye lov understøtte.
Vi skal holde det antal samtaler med de ledige
og med den kadence
der er
nødvendig. Hverken mere eller mindre.
Der skal derfor ikke startes forfra med et intensivt kontaktforløb, når borgere skifter
ydelse. Der skal bygges videre på den indsats der allerede er i gang, det er derfor en
konkret individuel vurdering hvor mange samtaler der skal afholdes det næste halve
år efter et ydelsesskifte
det skal give mening for borgeren.
Derudover skal der ved kortere afbrydelser - fx ved perioder med selvforsørgelse
heller ikke startes forfra med fire samtaler inden for et halvt år. Også her er der
behov for, at kommunerne kan foretage en konkret individuel vurdering.
4. Dispensationsmuligheder - i fht. 4-ugers loftet for virksomhedspraktik for
unge på uddannelseshjælp og flygtninge.
De nye regler med et 4-ugers loft for virksomhedspraktik for alle jobparate ledige
uden forlængelsesmuligheder - vil besværliggøre indsatsen overfor nogle af de
jobparate ledige
nemlig de uddannelsesparate unge og jobparate flygtninge.
Virksomhedspraktikken bruges til at afklare om de unge er uddannelsesparate eller
aktivitetsparate samt den unges uddannelsesretning
4 uger er ikke nok.
Nye flygtninge, der ikke kan sproget og ikke kender noget til det danske
arbejdsmarked har brug for mere end 4 uger på samme virksomhed, både for at øge
sproglige kompetencer og for at øge forståelse for den danske arbejdskultur.
6-byerne håber derfor at der indføres en dispensationsmulighed i lovgivningen for
uddannelsesparate unge og jobparate flygtninge, så indsatsen ikke bliver forringet i
fht. de nuværende regler.
5. Monitorering af kommunerne, herunder benchmark rapporter
Forudsætningen for en effektiv beskæftigelsespolitik er, at der kan følges op på
kommunernes resultater. Monitorering er derfor vigtig.
Det er væsentligt at der måles på hele beskæftigelsesindsatsen og ikke blot dele af
den
der er jo tale om forbundne kar. Det er vigtigt, at bl.a. fleksjob og
ressourceforløb indgår i målingerne, da de er en væsentlig del af indsatsen overfor
de ledige længst væk fra arbejdsmarkedet.
Samtidig bør der i målingerne tages hensyn til både kommunernes rammevilkår og
de reelle udfordringer, de enkelte kommuner står med.
6-byerne er derudover bekymret for karakteren af ministerielle indgreb overfor
kommunerne
ønsker I at lave indgreb i kommunalfuldmagten?
Side 2 af 2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Henvendelse af 23/01-19 fra 6-byerne vedr. opfølgning på deres foretræde den. 9. januar 2019
2004918_0003.png
6. Kompetencemidler og ikrafttrædelsestidspunkt
Når den nye lov skal implementeres, vil der være behov for at kompetencemidler kan
bruges til alle ansatte i jobcentret med kontakt til borgere og virksomheder
og ikke
kun en begrænset gruppe, som det var tilfældet i forbindelse med implementeringen
af Beskæftigelsesreformen.
Vi skal have tid til fagligt at finde ud af, hvordan de friere rammer skal omsættes til
en endnu bedre beskæftigelsesindsats i kommunerne. Derfor er det vigtigt at der er
en rum tid fra loven bliver vedtaget til den træder i kraft. Vi håber at I vil give os
denne tid.
Side 3 af 2