Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1951127_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesudvalget har under teknisk gennemgang af FFL19 den 11. septem-
ber 2018 stillet følgende spørgsmål, som hermed besvares.
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for besparelsen på 1 mia. kr. som følge af afskaffelsen af
driftsrefusion på dele af den aktive indsats, herunder konsekvenserne for budgetga-
rantien, aktiviteten mv.?
Svar:
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at afskaffelsen af driftsrefusion på vejled-
ning og opkvalificering mv. kan tilvejebringe et provenu på ca. 1 mia. kr. årligt fra
2020 og frem, hvoraf 870 mio. kr. er afsat til finansiering af Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer.
Budgetforbedringen skyldes, at kommunerne bedre vil kunne prioritere de virk-
somhedsrettede indsatser, der er mindre udgiftstunge, og som generelt har bedre
effekter, da kommunernes udgifter til disse i højere grad ligestilles med udgifter til
aktivering i vejlednings- og opkvalificeringsforløb. Dermed forventes kommunerne
at reducere omfanget af udgiftstunge aktiveringsforløb som vejledning og opkvali-
ficering, som ikke længere direkte understøttes økonomisk gennem statslig driftsre-
fusion.
Det forventes på den baggrund, at kommunerne som følge af afskaffelsen af refusi-
onen af driftsudgifter til aktivering vil reducere aktiveringsomfanget i vejledning
og opkvalificering svarende til 30 pct. af de fuldtidsaktiverede i målgruppen, men
at halvdelen af disse personer i stedet vil få en virksomhedsrettet indsats i form af
løntilskud, voksenlærlingeforløb, nytteindsats eller virksomhedspraktik.
Som følge af dette skønnes det samlede aktiveringsomfang at blive reduceret med
ca. 3.400 fuldtidsaktiverede årligt fra 2020 og frem. Grundet usikkerhed er denne
reduktion beregningsteknisk antaget at fordele sig proportionalt over ydelsesgrup-
perne i forhold til det nuværende aktiveringsomfang. Der er ikke grundlag for at fo-
retage en mere præcis beregning af fordelingen. Derved forudsættes aktiveringsom-
fanget at blive reduceret på følgende måde for de enkelte ydelsesgrupper:
CVR 10172748
J.nr.
2018 - 5256
ca. 500 fuldtidsaktiverede på dagpenge
ca. 600 fuldtidsaktiverede på kontanthjælp
ca. 1.100 fuldtidsaktiverede på uddannelseshjælp
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 18: Besvarelser af spørgsmål stillet ved teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2019, fra beskæftigelsesministeren
ca. 300 fuldtidsaktiverede på integrationsydelse (personer der ikke er omfattet
af integrationsprogrammet)
ca. 300 fuldtidsaktiverede på sygedagpenge
ca. 100 fuldtidsaktiverede på ledighedsydelse
ca. 500 fuldtidsaktiverede på revalidering.
Der er ikke skønnet over, hvorledes de enkelte kommuner måtte vælge at reducere
aktiveringsomfanget i specifikke typer af vejledning og opkvalificering. Det er så-
ledes en samlet antagelse om, at aktiveringsomfanget falder på tværs af de forskel-
lige typer af vejledning og opkvalificering.
Det er på den baggrund væsentligt at bemærke, at ovenstående skøn er behæftet
med betydelig usikkerhed, idet det ikke er muligt at vide, hvordan den enkelte
kommune vil agere i forhold til en forenkling af den økonomiske styring af beskæf-
tigelsesindsatsen.
En forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen vil betyde, at
kommunerne ikke længere får udbetalt refusion af driftsudgifterne til aktivering,
men at de i stedet vil blive kompenseret for deres udgifter i bloktilskuddet. Kom-
munernes udgifter vil fortsat være omfattet af budgetgarantien.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af FIU spørgsmål 78 (alm. del) for skøn over de
forventede kommunaløkonomiske konsekvenser af en forenkling af den økonomi-
ske styring.
For mig er det vigtigste, at det er de rigtige og mest effektive indsatser, der bruges
penge på, og at ledige og sygemeldte hjælpes i job.
Formålet med forenklingen af den økonomiske styring er ikke, at kommunerne skal
holde op med at give ledige og sygemeldte aktive tilbud. De skal give de tilbud, der
hjælper den enkelte i job.
Men det er klart, at når jeg på den ene side gerne vil give større frihed til kommu-
nerne, så skal man på den anden side også sikre sig, at det bliver fulgt op med poli-
tisk opmærksomhed, hvis nogle ikke er i stand til at honorere den frihed. Det er fri-
hed under ansvar. Derfor er en tættere opfølgning på indsatsen i kommunerne et
nøgleelement i Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats.
2