Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 177
Offentligt
Foretræde om handel med arbejdsintensitet for fleksjobbere 23. januar kl. 12:30-13:00
3F, FOA og Landsforeningen af fleks- og skånejobbere.
Ordentlige løn- og arbejdsvilkår skal også gælde for fleksjobbere.
___________________________________________________________________________
Hvad er problemet?
Problemet er, at nogle fleksjobbere bliver snydt for den løn de har krav på iflg loven. Denne
underbetaling er ikke lovlig. Underbetalingen betyder, at det offentlige dækker den besparelse som
arbejdsgiveren får ved at betale for lidt. Der sker således kassetænkning. Til skade for de offentlige
finanser.
Hvad er løsningen?
Løsningen er at genindføre den regel i loven som var gældende før fleksjobreformen:
Høring af fagforeningen: Inden ansættelse skal fagforeningen ligesom i den gamle lov høres
inden etablering af et fleksjob Dermed sikres alle borgere vejledning om løn, pension og
ansættelsesvilkår.
___________________________________________________________________________
Baggrund
I 2013 trådte en ny fleksjobordning i kraft. Som noget nyt blev der indført et nyt begreb som hedder
arbejdsintensitet.
Det indebærer, at jobcentret skal måle hvor effektiv fleksjobberen er når hun udfører sit arbejde.
Arbejdsintensiteten har direkte betydning for, hvad man får i løn. Ved en arbejdsintensitet på
eksempelvis 50 pct. får den ansatte kun halvdelen af lønnen pr. time.
Det har nu vist sig at begrebet misbruges af kommunerne og arbejdsgiverne til skade for flere af
vores medlemmer.
For arbejdsgiverne er det en fordel hvis intensiteten fastsættes for lavt fordi lønnen derved bliver
lavere. For kommunen er det også en fordel at fastsætte en (forkert og lavere) arbejdsintensitet da
kommunen derved har lettere ved at få
”afsat” borgeren til en virksomhed.
Ansatte i fleksjob møder derfor pres fra mange sider og fleksjobberen har selv en interesse i at
komme i arbejde frem for at modtage ledighedsydelsen og derfor er det svært for fleksjobberen at
sige fra over for denne udnyttelse af hendes arbejdskraft.
Det skal ses i lyset af at der ikke findes et marked for fleksjobbere, hvilket betyder, at de oftest må
tage til takke med de tilbud, der kommer, for at undgå økonomiske sanktioner fra kommunen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 22/01-19 fra 3F, Landsforeningen for Fleksjobbere og FOA vedr. arbejdsintensitet for fleksjobbere
2004193_0002.png
Efter loven skal vurderingen af arbejdsintensiteten ske i forhold til
det konkrete job,
men vi har
desværre flere eksempler på at arbejdsintensiteten allerede er aftalt mellem virksomheden og
kommunen helt uden om jobansøgeren og helt uden at vurdere jobansøgerens faktiske intensitet.
Det er f.eks. det som er sket for Tina Jensen som deltager på foretrædet i dag. Tina har fået medhold
i at kommunen har handlet forkert. På Tinas arbejdsplads blev alle fleksjobbere aflønnet med
samme intensitet hvilket viser at intensiteten er fastsat på forhånd og ikke efter en konkret vurdering
af Tinas arbejdsevne.
Hvis det viser sig at den første fastsættelse af arbejdsintensiteten skal ændres
måske fordi
fleksjobberen har fået flere eller færre ressourcer - kan man efterfølgende fastsætte en ny
arbejdsintensitet hvilket så igen har direkte indflydelse på den løn fleksjobberen modtager. Det
giver god mening og er kun fair. Det som ikke giver god mening er, at intensiteten kan fastlægges
alene efter aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtagere. En eventuel for lav fastsættelse af
intensiteten bliver således ikke kontrolleret af nogen i dag. Vi har flere gange oplevet at
fleksjobbere fortæller, at de er gået med til sænkning af deres effektivitet alene fordi, at arbejdsgiver
har sagt ”ellers har jeg ikke råd til at beholde dig”
På den måde bliver intensiteten en handelsvare uden at lønmodtageren er beskyttet mod en for lav
fastsættelse af intensiteten. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Og i øvrigt er det også spild af skatteborgernes penge da det er det offentlige som betaler for at
arbejdsgiveren opnår en lavere lønudgift ved at fastsætte intensiteten for lavt.
Der er derfor behov for regler der beskytter fleksjobberen mod underbetaling.
Før reformen blev indført, var det et krav at fagforeningen skulle inddrages når fleksjobbet skulle
etableres. Dette for at sikre fleksjobberen. Da reformen blev indført blev dette sikkerhedsnet
desværre fjernet og fleksjobbere skal nu selv forhandle løn på lige fod med ordinært ansatte.
Fleksjobbere er langt mere udsatte på arbejdsmarkedet end andre og derfor skal deres rettigheder
sikres bedre.
Derfor foreslår vi at der igen indføres et sikkerhedsnet for fleksjobbere.
Konkret har 3F, FOA og Landsforeningen af fleks- og skånejobbere foreslået, at:
Beskyttelse mod underbetaling: Løn, pension og ansættelsesvilkår skal som minimum svare
til de overenskomstmæssige vilkår for det pågældende område.
Høring af fagforeningen: Inden ansættelse skal fagforeningen ligesom i den gamle lov høres
inden etablering af et fleksjob Dermed sikres alle borgere vejledning om løn, pension og
ansættelsesvilkår.
Effektiviteten fastsættes -som i dag - ved start ud fra kommunens viden om fleksjobberens
skåneforhold og begrænsninger set i relation til det konkrete fleksjob. Hvis intensiteten
efterfølgende skal ændres skal den nye effektivitetsvurdering og dermed lønfastsættelsen
sendes i høring hos den relevante faglige organisation.
Ændring af aktivlovens § 75 stk. 1, nr. 3 fra: ”En person, der modtager ledighedsydelse,
skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal: 3) tage imod
et rimeligt tilbud om fleksjob” til f.eks. ”tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob så længe
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 177: Henvendelse af 22/01-19 fra 3F, Landsforeningen for Fleksjobbere og FOA vedr. arbejdsintensitet for fleksjobbere
ansættelsen sker på overenskomstvilkår/overenskomstlignende vilkår, og matcher personens
arbejdsevneintensitet. Uenighed om arbejdsevneintensiteten kan påklages.”
Økonomiske konsekvenser af forslaget
Når fleksjobberen modtager for lidt i løn som følge af handlen med intensiteten betyder det at
løntilskuddet fra det offentlige bliver det højere. Det vurderes derfor, at 3F, FOA og
Landsforeningen af fleks- og skånejobberes forslag vil medføre færre offentlige udgifter.