Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2003472_0001.png
TALE
Samråd AB om boligforhold for bygningsar-
bejdere
11. januar 2019
J.nr. 20185200541
SBT
MOLL
Samrådsspørgsmål AB er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL):
Under overskriften ”Polakker på Ørsteds milliardbyggeri bor i containere”
beskriver Fagbladet elendige boligforhold for bygningsarbejdere, og kom-
munerne beretter om uklare regler for indretning og placering af boliger for
bygningsarbejdere, jf. https://fagbladet3f.dk/artikel/polakker-paa-oersteds-
milliardbyggeri-bor-i-containere.
I svar på BEU alm. del - spørgsmål 497 (2017-18) til beskæftigelsesministe-
ren og BEU alm. del - spørgsmål 515 (2017-18) til transport, bygnings- og
boligministeren står det klart, at reglerne om boligforhold for bygningsar-
bejdere er uklare, og at der ikke foregår kontrol af forholdene.
Ministrene bedes på denne baggrund redegøre for følgende:
a) Mener ministrene, at boligforholdene for bygningsarbejdere er forsvarli-
ge/rimelige?
b) Mener ministrene, at reglerne om boligforhold for bygningsarbejdere er
klare og entydige?
c) Mener ministrene, at kontrolindsatsen af disse boligforhold er tilfredsstil-
lende?
d) Hvad vil ministrene gøre for at stramme op på og klargøre reglerne og
kontrollen med boligforholdene for bygningsarbejdere?
[Indledning]
Tak for invitationen til dagens samråd om bolig-
forhold for bygningsarbejdere.
Jeg vil gerne ligesom transport-, bolig- og byg-
ningsministeren slå fast, at det arbejde, der udfø-
res på byggepladser her i landet, skal foregå un-
der ordnede forhold.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Talepapir fra samråd AB den 16. januar 2019 om indkvartering, fra beskæftigelsesministeren
Det gælder uanset, om der er tale om danske el-
ler udenlandske virksomheder, og uanset om ar-
bejdet udføres af danske eller udenlandske
håndværkere.
Det ligger mig meget på sinde, at arbejdet skal
ske i fair og lige konkurrence mellem virksom-
hederne. Dårligt arbejdsmiljø eller andre over-
trædelser af lovgivningen i Danmark må aldrig
blive et konkurrenceparameter.
[Den fælles myndighedsindsats for ordnede
forhold]
Der skal ikke være tvivl om, at det er helt afgø-
rende, at der er ordnede forhold på arbejdsmar-
kedet i Danmark.
Ordnede forhold på arbejdsmarkedet skal under-
støttes af myndighederne, både af hensyn til den
enkelte medarbejder og virksomhederne, netop
for at sikre en fair og lige konkurrence.
Det er vigtigt, at myndighederne kommer ud og
kontrollerer virksomhedernes efterlevelse af reg-
lerne der, hvor arbejdet foregår.
Derfor har regeringen også i flere finanslovsafta-
ler prioriteret den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold, der varetages i samarbejde mel-
lem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Talepapir fra samråd AB den 16. januar 2019 om indkvartering, fra beskæftigelsesministeren
Jeg har selv været vært 3 gange for møder med
Beskæftigelsesudvalget, Skatteudvalget og Rets-
udvalget, hvor vi har gennemgået den fælles
myndighedsindsatsens initiativer og resultater.
Med finansloven for 2019 er regeringen og DF
enige om at styrke indsatsen for ordnede forhold
på arbejdsmarkedet. Med aftalen afsættes der i
alt 156 mio. kr. til indsatser for ordnede forhold i
2019. Det er 5 mio. kr. mere end i 2018.
Derudover har regeringen og DF med finanslo-
ven for 2019 aftalt, at partierne i arbejdsmiljø-
forligskredsen i foråret skal drøfte indsatsen for
ordnede forhold.
Det skal drøftes, hvordan der kan fastlægges en
fortsat stærk og flerårig indsats i perioden efter
2019.
[
Er boligforholdene for bygningsarbejdere for-
svarlige? (Spm. a)]
]
I forhold til spørgsmålet om rimeligheden af bo-
ligforholdene for bygningsarbejdere, som dem vi
har set eksempler på i pressen.
Her vil jeg gerne gøre det helt klart, at de ek-
sempler på boligforhold, som vi har set for nylig
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Talepapir fra samråd AB den 16. januar 2019 om indkvartering, fra beskæftigelsesministeren
i sagen om de filippinske chauffører i Padborg,
men også de boligforhold, som jeg kan læse om i
artiklerne i Fagbladet 3F om udbygningen af
Asnæsværket - er helt uacceptable.
Det er selvfølgelig ikke i orden, at der tilbydes
boligforhold, som er langt under en rimelig stan-
dard. Det er ikke en måde at behandler andre
mennesker på.
Det er min klare forventning, at arbejdsgiverne
er med til at sikre rimelige og anstændige for-
hold.
[Arbejdstilsynets regler vedr. indkvartering
(spm. b, c og d)]
Der spørges desuden til reglerne og kontrolind-
satsen i forhold til boligforhold for bygningsar-
bejdere.
Jeg vil forholde mig til reglerne på Arbejdstilsy-
nets område
som er det jeg har ansvaret for–
hvor transportministeren har redegjort for reg-
lerne på hans område.
Arbejdsmiljøloven stiller krav til de ansattes ar-
bejdsmiljø, når de arbejder og er på arbejde.
Arbejdsmiljøloven regulerer derfor kun forhold,
der vedrører arbejde. Det er derfor heller ikke en
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Talepapir fra samråd AB den 16. januar 2019 om indkvartering, fra beskæftigelsesministeren
opgave for Arbejdstilsynet at føre tilsyn med,
hvordan de ansatte bor og overnatter i deres fri-
tid.
Kun i helt særlige tilfælde, hvis man skal udføre
bygge- og anlægsarbejde på fjernt beliggende
steder, eller der udføres såkaldt ”tjeneste med til-
ladelse til at sove”
eksempelvis for brandmænd
og læger, stiller arbejdsmiljøloven krav om so-
vepladser og mulighed for overnatning.
Jeg kan forstå, at i den konkrete sag har de an-
satte boet på et område i tilknytning til bygge-
pladsen, hvor der ikke bygges.
Arbejdstilsynet har oplyst, at der ikke er ført til-
syn med dette beboelsesområde, da der hverken
udføres arbejde eller er byggeaktiviteter.
Men hvis Arbejdstilsynet ved besøg på et ar-
bejdssted eller en byggeplads, ser fx boligfor-
hold, der umiddelbart ikke ser ud til at leve op til
anden gældende lovgivning, så vil Arbejdstilsy-
net orientere de relevante myndigheder. I dette
tilfælde vil det være kommunen som bygnings-
myndighed.
Hvis Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsyn på
et arbejdssted ser indkvartering under meget rin-
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Talepapir fra samråd AB den 16. januar 2019 om indkvartering, fra beskæftigelsesministeren
ge forhold, så er det her Arbejdstilsynet kontak-
ter den relevante kommune,
Det er ikke kun en teorisk mulighed. Det sker
også i praksis. Fx har Arbejdstilsynet sendt ind-
beretninger om mulig overtrædelse af byggelov-
givningen til Kolding Kommune, Fredensborg
Kommune, Aabenraa Kommune, Hvidovre
Kommune, Gentofte Kommune og Hørsholm
Kommune. Blot for at nævne nogle eksempler.
Og jeg forventer, at kommunen selvfølgelig føl-
ger op herpå.
[Afslutning]
Jeg er blevet gjort opmærksom på, at Kalund-
borg Kommune hurtigst muligt vil sikre at få
lovliggjort forholdene i den konkrete sag, men
også at de fremadrettet sikrer, at reglerne bliver
overholdt.
Tak for ordet.
6