Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2001801_0001.png
TALE
Samråd AN-AP om mineraluld den 16. januar
kl. 12-13
Det talte ord gælder
Januar 2019
J.nr. 2018 - 7807
CAL
Jane Hovgaard Monsen
Samrådsspørgsmål AN-AP er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) og
Karsten Hønge (SF):
Samrådsspørgsmål AN
Ministeren bedes forholde sig til oplysningerne om, at Arbejdstilsynet æn-
drede holdning til det muligt kræftfremkaldende stof ”mineraluld” efter pres
fra producenten af det farlige produkt. Ministeren bedes forklare, hvorfor
Arbejdstilsynet ændrede holdning til, at gammel mineraluld alligevel ikke
skulle omfattes af kræftbekendtgørelsen? Oplysningerne er fremkommet i
Fagbladet den 12. december 2018.
Samrådsspørgsmål AO
Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler og beskyttelseskrav, der efter
hans opfattelse bør gælde både generelt for mineraluld og specifikt for
gammel mineraluld og herunder særligt om der bør gøres forskel på anven-
delsen af nyt og gammelt mineraluld på arbejdspladsen. Bør en eventuel
tvivl om kræftrisikoen ikke komme de udsatte bygningsarbejdere til gode?
Samrådsspørgsmål AP
Ministeren bedes redegøre for, hvilken fremgangsmåde han finder forsvar-
lig i behandlingen af de produkter og stoffer, som er kræftfremkaldende?
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd, hvor vi får
lejlighed til at drøfte arbejdsmiljø.
Samrådet handler kort fortalt om de pågående
drøftelser, der er mellem arbejdsmarkedets par-
ter i Arbejdsmiljørådet om reguleringen af mine-
raluld.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
Og her vil jeg indledningsvist understrege, at re-
gelarbejdet ikke er afsluttet.
Den danske model på arbejdsmiljøområdet er nu
engang sådan, at arbejdsmarkedets parter har
mulighed for at drøfte bekendtgørelsesændringer
i et regeludvalg under Arbejdsmiljørådet.
Arbejdsmiljørådet har til opgave at rådgive den
til hver tid siddende beskæftigelsesminister, så
beskæftigelsesministeren på den baggrund kan
træffe en beslutning.
Og jeg har endnu ikke modtaget en indstilling
fra Arbejdsmiljørådet om reguleringen af mine-
raluld.
Men jeg kan sige, at det kemiske arbejdsmiljø er
et område, som jeg tager særdeles alvorligt, og
som også fortjener endnu større politisk op-
mærksomhed i de forhandlinger om en ny ar-
bejdsmiljøaftale, som vi har taget hul på.
Og jeg vil gerne slå fast, at man ikke kan være
for forsigtig, når det gælder kræftfremkaldende
stoffer. Man skal ikke blive syg af at passe sit
arbejde, og derfor skal kræftfremkaldende stof-
fer behandles med den største forsigtighed.
[Regulering af mineraluld]
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
2001801_0003.png
Men for at besvare samrådsspørgsmålene, vil jeg
gerne starte med at forklare mere om mineraluld.
Der findes flere typer af mineraluld. Den type
mineraluld, som vi drøfter i dag, er det, som er
produceret før 1997. Det der i daglig tale kaldes
gammel mineraluld.
Gammel mineraluld har siden 1997 været vurde-
ret af EU
til at være ”muligt
kræftfremkalden-
de”.
Derimod har kræftforskningsagenturet under
WHO (IARC) i 2001 vurderet, at der ikke er do-
kumentation nok til at sige, at gammel mineral-
uld er kræftfremkaldende.
I Danmark reguleres arbejdet med
montering og
nedrivning
af gammel mineraluld i mineralulds-
bekendtgørelsen.
Mineraluldsbekendtgørelsen er en særlig be-
kendtgørelse fra 1988, som blev udarbejdet for
at sikre en særlig opmærksomhed på montering
og nedrivning af mineraluld. På samme måde
som der også er en særlig asbestbekendtgørelse.
Andet arbejde med gammel mineraluld er siden
1993 blevet reguleret i kræftbekendtgørelsen.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
Men reglerne om
montering og nedrivning
af
gammel mineraluld er således blevet bibeholdt i
en særlig bekendtgørelse.
For at komme tættere på sagen i dag, nemlig
hvorfor gammel mineraluld er reguleret i to be-
kendtgørelser, og hvorvidt det skal være det i
fremtiden, så vil jeg gerne skitsere forløbet i ef-
teråret 2017.
Arbejdstilsynet har oplyst over for mig, at de i
september 2017 indstillede til Kræftrevisionsud-
valget, at regulering af arbejde med montering
og nedrivning af gammel mineraluld skete i
kræftbekendtgørelsen i stedet for mineraluldsbe-
kendtgørelsen.
Kræftrevisionsudvalget er et udvalg under Ar-
bejdsmiljørådet bestående af arbejdsmarkedets
parter. Blandt arbejdsmarkedets parter er der
uenighed om, hvor gammel mineraluld bør regu-
leres.
På baggrund af henvendelse fra DI mødtes Ar-
bejdstilsynet i november 2017 med mineralulds-
industrien.
På mødet blev Arbejdstilsynet gjort opmærksom
på en
beslutning fra EU’s videnskabelige komite
4
[”Holdningsskift” i forløbet]
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
SCOEL fra 2016, hvor SCOEL trak to forslag til
grænseværdier tilbage.
Arbejdstilsynet har forklaret mig, at den viden-
skabelige usikkerhed gav Arbejdstilsynet anled-
ning til at revurdere sagen. Dette skal ses i lyset
af, at de internationale vurderinger
som tidlige-
re nævnt
i forvejen udtrykte usikkerhed om,
hvorvidt gammel mineraluld er kræftfremkal-
dende.
På den baggrund ændrede Arbejdstilsynet sin
faglige vurdering og indstilling til Kræftrevisi-
onsudvalget i december 2017.
Arbejdstilsynet foreslog i stedet, at gammel mi-
neraluld fortsat reguleres i mineraluldsbekendt-
gørelsen, men at kravene i mineraluldsbekendt-
gørelsen
strammes,
så de svarer til, hvad der er
gældende i kræftbekendtgørelsen.
Kræftrevisionsudvalget sendte sin indstilling til
Arbejdsmiljørådet i sommeren 2018.
Arbejdstilsynet har oplyst mig, at kræftrevisi-
onsudvalgets indstilling
efter Arbejdstilsynets
opfattelse
byggede på en aftale mellem ar-
bejdsmarkedets parter, hvoraf det fremgik, at re-
guleringen af mineraluld skulle strammes i mi-
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
neraluldsbekendtgørelsen og ikke i kræftbe-
kendtgørelsen.
Og så må det jo være sådan, at hvis den ene eller
begge parter mener, at der ikke foreligger en så-
dan fælles forståelse, må Arbejdstilsynet natur-
ligvis tage en fornyet drøftelse med parterne.
Og det bliver der heldigvis god mulighed for. Så
vidt jeg er oplyst, er Kræftrevisionsudvalget eni-
ge om, at der skal arbejdes videre med regule-
ringen på området, og at det vil ske i et kom-
mende regeludvalg under Arbejdsmiljørådet.
Arbejdet i regeludvalget påbegyndes inden for
kort tid.
Når regeludvalget er færdigt, får jeg en indstil-
ling fra Arbejdsmiljørådet om sagen.
Jeg ser frem til at modtage indstillingen fra ar-
bejdsmarkedets parter i Arbejdsmiljørådet, og af
respekt for den danske model vil jeg derfor også
afvente indstillingen, før jeg tager stilling til,
hvor gammel mineraluld skal reguleres.
Men jeg vil gerne igen understrege, at for mig er
det afgørende, at hvis man risikerer at blive syg
af kræft, så skal vi behandle det med den største
forsigtighed.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
[Initiativer på kemiområdet]
Det er vigtigt, at vi har et stort fokus på det ke-
miske arbejdsmiljø. Derfor er der inden for det
seneste år taget en række initiativer, der skal un-
derstøtte udviklingen.
For det første
er der indgået en politisk aftale
om henholdsvis asbest og brandfolks arbejdsmil-
jø. Aftalerne skal være med til at sikre, at færre
på sigt udsættes for asbest, og at brandmænds
arbejdsmiljø forbedres.
For det andet
har Arbejdstilsynet og NFA fået
besked på at nedsætte en taskforce, der skal være
ansvarlig for et generelt eftersyn af alle de dan-
ske grænseværdier.
Taskforcen skal anbefale, hvilke grænseværdier
der bør revurderes. Jeg vil inddrage forligskred-
sen tæt i dette arbejde.
For det tredje
har jeg bedt Arbejdstilsynet om at
gennemføre to årlige stormøder med eksperter
og parterne om kræftfremkaldende stoffer i ar-
bejdsmiljøet. Første møde blev afholdt i decem-
ber 2018, og møderne vil herefter blive afholdt
med et halvt års mellemrum.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 166: Oversendes hermed mit talepapir fra samråd AN-AP om mineraluld, som blev afholdt den 16. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
Derudover
er Arbejdstilsynet ved at se på, om
kemireglerne kan gøres lettere at tilgå for virk-
somheder og ansatte uden at sænke beskyttelses-
niveauet i de nugældende regler.
Der er altså allerede taget en lang række initiati-
ver, der skal forbedre det kemiske arbejdsmiljø.
[Afslutning]
Det betyder ikke, at det er tilstrækkeligt, og der-
for har jeg også bebudet, at vi skal se på yderli-
gere initiativer i de forhandlinger, som nu er på-
begyndt for at få en bred politisk aftale om frem-
tidens arbejdsmiljø.
Tak for ordet.
8