Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1995356_0001.png
NOTAT
Høringsnotat
Bekendtgørelse om kompen-
sation til handicappede i erhverv mv.
20. december 2018
J.nr. 2018 - 4974
Et udkast til ændring af bekendtgørelse om kompensation til handicappede i er-
hverv m.v. har været i høring hos Beskæftigelsesrådet (BER) og alle landets kom-
muner. Derudover har et udkast været lagt på høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra Greve Kommune, Selveje Danmark, DDL, Ring-
sted Kommune, Danske Handicaporganisationer (DH), Odense Kommune, LO,
Faxe Kommune og Brøndby Kommune.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i udkast til bekendtgørelse. Der
er udarbejdet en skrivelse med orientering om de nye skærpede regler med vejled-
ning om ordningen, som sendes til kommunerne. Dette imødekommer en efter-
spørgsel, som er rejst i flere af høringssvarene. Bekendtgørelsen og skrivelsen ved-
lægges.
Nedenfor gennemgås høringssvarene med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
terings bemærkninger:
Danske Handicaporganisationer (DH)
bakker op om arbejdet med at sikre, at
ordningen om tegnsprogstolke ikke kan misbruges og bemærker, at det er vigtigt, at
fastholde muligheden for at fravige betingelserne i de tilfælde, hvor det giver me-
ning. DH bemærker desuden, at det tværministerielle arbejde med at se på mulig-
heden for at etablere én fælles indgang til tolkning på tværs af sektorområder, er et
godt initiativ.
Danske Døves landsforbund (DDL)
udtrykker tilfredshed med bekendtgørelses-
ændringen, og takker for en god inddragelse i processen, men opfordrer til, at hø-
ringer af bekendtgørelser sendes direkte til høring hos relevante brugerorganisatio-
ner og ikke blot til hovedorganisationen.
Ringsted Kommune
ser frem til ikrafttrædelsen af bekendtgørelsen.
Odense Kommune
finder det positivt, at det bliver indskærpet, at det ikke må være
økonomisk interesse mellem tolkebruger, arbejdsgiver eller deres nærmeste.
LO
har ingen bemærkninger.
Greve Kommune
bemærker, at der vil være øget administration forbundet med at
kontrollere bekendtgørelsens krav om, at hverken tolkebrugerens nærmeste pårø-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om skærpede regler om tegnsprogstolkning
1995356_0002.png
rende eller tolkebrugerens arbejdsgivers nærmeste pårørende må have økonomisk
interesse i den virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
Kommentar:
I forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelsesændringen er det overvejet, om
det vil have øget økonomiske konsekvenser for kommunerne grundet øget sagsbe-
handling i forbindelse med tro-og-love-erklæringen. Det vurdereres, at beløbet er
af en begrænset størrelse.
Selveje Danmark
har i høringssvaret bemærket, at der kan være situationer, hvor
det vil være svært at løse tolkeopgaven ordentligt, hvis der ikke må være økono-
misk interesse mellem den døve og tolken.
Det bemærkes desuden, at det er vanskeligt at afgøre, hvad
”økonomisk interesse”
betyder. Selveje Danmark foreslår, at det i bestemmelsen tilføjes, at tolkebrugeren
og tolkebrugerens arbejdsgiver ikke må have
private
økonomiske interesser i den
virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
Det skyldes, at der udtrykkes bekymring for, at forslaget vil ramme de selvejende
non-profit aktører, der alene er drevet af organisationsideelle formål og tilbyder
tolkeydelser til døve, hvad enten det sker indenfor rammerne af organisationen
eller ej.
Samtidig bemærkes det, at det kan overvejes at tilføje, at bestemmelsen har til hen-
sigt at ramme situationer, hvor man for egen vindings skyld har snydt med bevil-
ling af tolkemidler, hvorfor der netop er tale om private interesser og ikke for ek-
sempel organisatoriske interesser.
Kommentar.
Intentionen med at lukke for uhensigtsmæssig brug af ordningen, vil også kunne få
betydning for selvejende non-profit aktøres forretningsmodel. En undtagelse af
specifikke organisationer vil være i strid med intentionen om effektivt at lukke for
muligheden for uhensigtsmæssig brug af bevillinger til tegnsprogstolkning.
I skrivelsen til kommunerne står der, at bestemmelsen har til formål at forhindre
situationer, hvor bevillinger til tegnsprogstolkning giver mulighed for at hjemtage
et større tilskud end de faktiske udgifter til tegnsprogstolkningen.
Faxe Kommune
bemærker, at ændringen vil resultere i mindre fleksibilitet for
tolkning for den enkelte, og at ændringen vil skabe ekstra administration, samt at
det er uklart, om det forventes, at Jobcentre fører tilsyn med tro og love erklærin-
gerne, eller om det kun skal ske ved mistanke om uregelmæssigheder. Det bemær-
kes desuden, at det kan skabe udfordringer at et anvendt tolkefirma har en samlever
til en tolkebruger ansat, da det udelukker firmaet fra at levere sin kerneydelse i en
given situation.
Kommentar.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om skærpede regler om tegnsprogstolkning
1995356_0003.png
Kommunens bemærkninger i forhold til situationer, hvor der er økonomisk interes-
se mellem tolk og tolkebruger, er netop årsagen til at der er taget initiativ til at
ændre i den gældende bekendtgørelse. Det skal bemærkes, at der i bekendtgørelsen
er givet mulighed for, at jobcenteret efter en konkret vurdering kan fravige betin-
gelserne, og at der i skrivelsen til kommunerne gøres opmærksom på dette, ligesom
jobcenterets tilsyn med tro og love erklæringerne beskrives i skrivelsen.
Brøndby Kommune
bemærker, at man ikke har mulighed for at kontrollere om
tolkebrugerens arbejdsgivers nærmeste pårørende har økonomisk interesse i den
virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
Samtidig fremføres en bemærkning af lovteknisk karakter, samt at det bør indskri-
ves, at arbejdsgiveren kan erstattes af en virksomhedsrepræsentant, i forbindelse
med tro og love erklæring.
Kommunen skriver desuden, at der pt. ikke er mistanke om misbrug af ordningen,
men at det ikke er muligt at begrænse anvendelse af bestemte tolkefirmaer, hvilket
bør overvejes, f.eks. via udbud.
Kommentar:
Der lægges ikke op til at imødekomme ønsket om, at en virksomhedsrepræsentant
kan underskrive tro og love erklæring. Det er Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings vurdering, at det af beskyttelsesmæssige hensyn er relevant, at det er
arbejdsgiveren, der erklærer på tro og love, at betingelserne i bekendtgørelsen er
opfyldt.
I forhold til ønsket om, at kommunen kan sende tolkeopgaverne i udbud, kan der
henvises til de kommende anbefalinger fra den tværministerielle tolkegruppe, som
forventes offentliggjort snarligt.
De foreslåede lovtekniske ændringer vurderes ikke hensigtsmæssige, og giver ikke
anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
3