Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 134
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler
(Præcisering af antallet af fondsferiedage, indførelse af modregningsadgang, ensretning af rentebestemmelse
og udbetaling fra fonden ved dødsfald m.v.)
§1
I lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 22, stk. 1,
ændres »31. december i ferieafholdelsesperioden« til: »31. januar efter
ferieafholdelsesperiodens udløb«.
2.
I
§ 23, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Arbejdsgiveren har pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om opbevaring af
regnskabsmateriale.«
3.
§ 23, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves.
4.
§ 35, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Sker indbetaling ikke rettidigt, pålægges arbejdsgiveren fra forfaldsdatoen at betale renter af kravet
med den rentesats, der til enhver tid er fastsat i medfør af § 5 i renteloven.«
5.
I
§ 35, stk. 9,
indsættes efter »betaling for opkrævningen,«: »og modregning«.
6.
I
§ 46indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Med bøde straffes den, der ikke efterkommer et pålæg efter § 41, stk. 1.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
7.
I
§ 47
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk.
5.
For ferie omfattet af stk. 4 træffer FerieKonto afgørelse efter § 44, stk. 1-9, i lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015.
Stk. 6.
Afgørelser efter stk. 5 kan af den, som afgørelsen vedrører, indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen sendes
til FerieKonto, som vurderer sagen på ny. Fastholder FerieKonto sin afgørelse helt eller delvist, sendes sagen
til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter underrettes samtidig herom.
Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
§2
I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som ændret ved § 5 i lov nr. 1868 af 29.
december 2015 og § 49 i lov nr. 60 af 30. januar 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 29, stk. 3,
indsættes efter »5 a«: », medmindre udbetaling sker efter § 30, stk. 5.«
2.
I
§ 48 a, stk. 2, 1. pkt.
indsættes efter »§ 2 a«: »eller § 30, stk. 5,«.
3.
To steder i
§ 48 a, stk. 3,
ændres »8,3« til: »8,4«.
§3
I lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 15, stk. 5,
ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1, 2 og 4,«.
2.
I
§ 28, stk. 1,
ændres »8,3« til: »8,4«.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. september 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 og § 3 træder i kraft den 1. september 2019.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændrede regler for udbetaling ved død for ferie optjent i overgangsår
2.1.1. Gældende ret
2.1.2 Ministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Præcisering af fondsferiedage
2.2.1. Gældende ret
2.2.2 Ministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Tilpasning af reglerne i forhold til de øvrige ordninger under Samlet
Betaling
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Ministeriets overvejelser
2.3.3 Den foreslåede ordning
2.4 Ændring af frist for meddelelse ved feriehindring
2.4.1 Gældende ret
2.4.2 Ministeriets overvejelser
2.4.3 Den foreslåede ordning
2.5. Præcisering af krav om opbevaring af erklæring efter bogføringsloven
2.5.1 Gældende ret
2.5.2 Ministeriets overvejelser
2.5.3 Den foreslåede ordning
2.6 Straf for manglende afgivelser af oplysninger
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
2.6.1 Gældende ret
2.6.2 Ministeriets overvejelser
2.6.3 Den foreslåede ordning
2.7. Delegation af opgaver til FerieKonto
2.7.1 Gældende ret
2.7.2 Ministeriets overvejelser
2.7.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU- retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 25. januar 2018 vedtog Folketinget en ny ferielov og lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler på baggrund af Ferielovsudvalgets betænkning nr. 1568 af 22. oktober 2017 om
en ny ferielov og overgang til samtidighedsferie samt politisk aftale af 31. oktober 2017 mellem Regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Konservative) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om en ny ferielov.
Som følge af implementeringsarbejdet med indførelse af samtidighedsferie og overgangen hertil er der
behov for tilretninger og præciseringer i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie og lov nr. 58 om forvaltning
af lønmodtagernes tilgodehavende feriemidler, for at opnå det tilsigtede resultat, som Ferielovsudvalget har
forudsat i betænkning nr. 1568 om en ny ferielov og overgangen til samtidighedsferie.
Det foreslås således, at optjent feriebetaling i overgangsåret fra den 1. september 2019 til den 31. august
2020 kan udbetales til dødboet efter lønmodtageren, i stedet for at beløbet skal behandles efter lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler og derfor ellers først ville kunne udbetales den 1.
oktober 2021.
Desuden foreslås det, at det maksimale antal af optjente feriedage som betingelse for at kunne gøre brug af
fondsferiedage, samt antallet af fondsferiedage, som kan udbetales, præciseres i overensstemmelse med hvad
ferieudvalget har forudsat.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Endvidere foreslås det, at FerieKonto kan træffe afgørelse i sager om den eksisterende ferielov efter den nye
ferielovs ikrafttræden den 1. september 2020.
Endelig indeholder forslaget ændringer af mere teknisk karakter, der skal sikre en smidig og effektiv
administration. Det gælder indførelse af en modregningsadgang, når arbejdsgiveren betaler for meget til
”Samlet
Betaling” for arbejdsgivernes betaling for FerieKontos administration, i forhold til andre ordninger
omfattet af ”Samlet Betaling”,
en ensretning af rentebestemmelsen ved for sen betaling af arbejdsgivernes
administration for FerieKonto, samt en udvidelse af fristen for arbejdsgiverens meddelelse til FerieKonto ved
overførsel af ferie, når der er en feriehindring.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udbetaling af ferie optjent i overgangsåret til et dødsbo
2.1.1. Gældende ret
Efter § 29, stk. 3, og § 48 a, stk. 2, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1868 af 29. december 2015 og § 49 i lov nr. 60 af 30. januar 2018 kan ferie optjent i
perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 ikke afholdes eller udbetales efter denne lov,
medmindre lønmodtageren er omfattet af § 2 a i denne lov. Sådan optjent ferie behandles efter reglerne i lov
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler. Det betyder, at denne ferie først udbetales af
fonden til lønmodtageren, når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet og tidligst den 1. oktober 2021, jf. §
15 i lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Feriegodtgørelse for tidligere og løbende optjeningsår kan således ikke udbetales til et dødsbo efter en
lønmodtager af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen
efter den gældende ferielovs § 30, stk. 5, men skal indberettes til fonden til forvaltning af lønmodtagernes
feriemidler, jf. § 3 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler. Det betyder, at det
pågældende beløb ikke kan udbetales af fonden til boet før 1. oktober 2021, jf. denne lovs § 15, stk. 4.
2.1.2. Ministeriets overvejelser
Gældende ret medfører, at et dødsbo fra en lønmodtager, som har optjent feriebetaling i perioden fra den 1.
september 2019 til 31. august 2020, ikke kan afsluttes før tidligst den 1. oktober 2021.
Derfor foreslås det, at ferie optjent fra den 1. september 2019 til den 31. august skal kunne udbetales til
dødboet enten fra arbejdsgiveren, FerieKonto, eller den der administrer en feriekortordning, hvis
feriebetalingen ikke er indberettet til fonden efter § 3 i lov om forvaltning og administration og
tilgodehavende feriemidler. Er feriemidlerne indberettet til fonden skal midlerne udbetales derfra.
Med den foreslåede ændring sikres det, at dødboer løbende kan afsluttes af skifteretten og ikke skal udskydes
til afslutning efter 1. oktober 2021.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at udbetaling af tilgodehavende feriemidler til dødsboer ved lønmodtagers død undtages fra
reglen i lov om forvaltning og administration om, at Fonden ikke har pligt til at opfylde krav på udbetaling
af tilgodehavende feriemidler før den 1. oktober 2021, , således at tilgodehavende feriemidler, skal udbetales
til dødsboet ved lønmodtagers død.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Samtidig foreslås det, at det i lov om ferie fastsættes, at ferie optjent fra den 1. september 2019 til den 31.
august vil kunne udbetales til dødboet umiddelbart fra FerieKonto, arbejdsgiver, eller den, der administrerer
feriegodtgørelsen, jf. gældende ferielovs § 30, og at sådan ferie derfor bliver undtaget fra behandling efter
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Forslaget vil betyde, at optjent ferie i overgangsåret, som ikke er indberettet til fonden efter lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, udbetales af FerieKonto, arbejdsgiveren eller
den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen til dødboet efter den gældende ferielovs § 30, stk.
5. Er ferien indberettet, skal udbetalingen ske fra fonden for tilgodehavende feriemidler.
Med ændringen sikres det, at dødboer løbende kan afsluttes af skifteretten og ikke skal udskydes til
afslutning efter 1. oktober 2021.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 og § 3, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
2.2. Præcisering af fondsferiedage
2.2.1. Gældende ret
Efter § 48 a, stk. 3, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som indsat ved § 49 i
lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft 1. januar 2019, har en lønmodtager, som i perioden
fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019 optjent mindre end 8,3 feriedage, ret til at afholde op til 8,3 af
feriedagene optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. december 2019 som særlige
fondsferiedage efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
2.2.2. Ministeriets overvejelser
En lønmodtager, som har været ansat i 4 måneder, vil optjene 8,32 feriedage og vil derfor ikke have ret til
fondsferiedage optjent i perioden fra den 1. september til 31. december 2019, da de ikke opfylder kravet om
at have optjent mindre end 8,3 feriedage. Da mange lønmodtagere er månedsvist ansatte fra den 1. i en
måned til månedens udløb, vil det etyde, at sådanne lønmodtagere alene vil få ret til fondsferiedage, hvis de
har været ansat i 3 måneder eller mindre i perioden fra den 1. januar til den 31. august 2019. Det har ikke
været hensigten at afskære denne gruppe af lønmodtagere ret til fondsferiedage. Tilsvarende har det heller
ikke været hensigten, at det ikke er hele ferien, som optjenes i perioden fra den 1. september til 31. december
i 2019, som kan anvendes som fondsferiedage, idet der i denne periode optjenes 8,32 feriedage.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det forslås, at en lønmodtager, som har optjent ferie i perioden fra den 1. september 2019 til den 31.
december 2019, men som i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019 har optjent mindre end
8,4 feriedage, vil have ret til at afholde op til 8,4 af feriedagene optjent i perioden fra den 1. september 2019
til den 31. december 2019 som særlige fondsferiedage efter lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler med betaling fra Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler.
Med ændringen omfattes hele den gruppe, der oprindeligt var tiltænkt mulighed for at afholde
fondsferiedage. Samtidig vil hele den ferie, som optjenes i perioden fra den 1. september til 31. december i
2019, kunne anvendes som fondsferiedage.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 og 2, og til § 3, nr. 2, samt bemærkningerne hertil.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
2.3. Tilpasning af reglerne i forhold til de øvrige ordninger under Samlet Betaling
2.3.1 Gældende ret
Samlet Betaling er den fællesopkrævning, som Arbejdsmarkedets Tillægspension anvender ved
opkrævning af diverse arbejdsgiverbidrag, og som bl.a. har til formål at lette arbejdsgiverens administrative
byrder ved at samle disse bidragsopkrævninger under ét.
Det følger af § 35, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft 1. september 2020, at
udgifterne til administrationen af FerieKonto skal betales af de arbejdsgivere, der indbetaler feriegodtgørelse
til FerieKonto, jf. § 31, stk. 2. Betalingen opkræves sammen med de bidrag til administration af andre
ordninger, som Arbejdsmarkedets Tillægspension i henhold til lov opkræver fra arbejdsgiverne i Samlet
Betaling. Efter stk. 3 skal arbejdsgiveren betale renter af kravet for FerieKontos administration med 1,5 pct.
for hver påbegyndt måned fra forfaldsdatoen, hvis indbetalingen ikke sker rettidigt.
I lov nr. 1669 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige
andre love blev rentelovens bestemmelser indført for andre ordninger, der finansieres ved bidrag, der
opkræves af Samlet Betaling.
Det følger af § 35, stk. 9, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, at beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension kan fastsætte nærmere regler for opkrævning af betalingen
af arbejdsgivers betaling for FerieKontos administration. Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give
henstand med og eftergive betaling af renter af betalingen m.v.
Det følger af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1706 af 26. januar 2017 om fællesopkrævning af visse
arbejdsgiverbidrag m.v., at overskydende bidrag under en vis størrelse kan modregnes i det følgende kvartals
forventede krav på bidrag mv., medmindre arbejdsgiveren anmoder om at få beløbet tilbagebetalt. Der er
ikke i ferieloven hjemmel til at fastsætte regler om en sådan modregning mellem betaling af arbejdsgivers
administration for FerieKonto og andre ordninger, der betales via Samlet Betaling.
2.3.2 Ministeriets overvejelser
Rentelovens bestemmelser blev indført i lov nr. 1669 26. december 2017 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love for andre ordninger, der finansieres ved
bidrag, der opkræves af Samlet Betaling, for at sikre koordination og ensretning af alle ordningerne
i ”Samlet
Betaling”, så de har samme rente ved forsinket betaling. Ved samme lovændring blev modregningsadgangen
ensrettet for andre ordninger der finansieres ved bidrag der opkræves af Samlet Betaling.
Ferielovens regler om betaling af renter ved for sen indbetaling er forskellig fra de andre ordninger, der
finansieres ved bidrag der opkræves af Samlet Betaling.
For at sikre en større gennemskuelighed foreslås det, at renten tilsvarende skal følge rentelovens renteniveau,
hvilket vil indebære en sænkning af morarenten til gavn for arbejdsgiverne. Forslaget vil således også følge
Moderniseringsstyrelsens anbefalinger i ” Vejledning om betalingsfrister og opkrævning af gebyrer og renter
ved forsinket betaling”.
Ligesom renteniveauet blev ensrettet i ovennævnte ændring af lov nr. 1669 26. december 2017 om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love, blev der indført hjemmel til, at
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler for modregning mellem de øvrige ordningerne i Samlet
Betaling. For at ensrette arbejdsgiverens betaling for administrationen af FerieKonto til de øvrige ordninger,
der opkræves via Samlet Betaling, vil der skulle indføres en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler om, at virksomhedernes indbetalinger for administrationen af FerieKonto, kan bruges til at
dække de samlede krav på tværs af ordningerne i fællesopkrævningen forholdsmæssigt med de indbetalte
beløb.
2.3.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås at ensrette renteniveauet ved arbejdsgivernes betaling af administrationen af FerieKonto, således
at renten for alle ordninger, der opkræves bidrag for gennem Samlet Betaling, følger rentelovens
bestemmelser.
Det foreslås at beskæftigelsesministeren efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension kan fastsætte
regler om modregning mellem ind- og udbetalinger af betalingen for administrationen af FerieKonto, så
ordningerne, omfattet af Samlet Betaling, ensrettes.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, samt bemærkningerne hertil.
2.4 Ændring af frist for meddelelse ved feriehindring
2.4.1 Gældende ret
Det følger af § 22, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020, at
op til 4 ugers årlig betalt ferie kan overføres til den efterfølgende ferieafholdelsesperiode, hvis
lønmodtageren på grund af særlige forhold, jf. §§ 12-14, er afskåret fra at holde optjent betalt ferie inden
ferieafholdelsesperiodens udløb. Arbejdsgiveren skal senest den 31. december i ferieafholdelsesperioden
meddele til FerieKonto eller den, der skal udbetale ferien, at ferien overføres.
2.4.2 Ministeriets overvejelser
Hvis en virksomhed holder julelukket, er det uhensigtsmæssigt at skulle give meddelelse om feriehindringen
senest den 31. december, dvs. sammenfaldende med at virksomheden er lukket. Den 31. december er
samtidig det tidspunkt, hvor omfanget af en feriehindring endeligt kan konstateres, da det er en betingelse for
overførslen, at lønmodtageren er forhindret i at holde ferien helt op til ferieafholdelsesperiodens udløb den
31. december.
2.4.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at fristen for arbejdsgiverens meddelelse til FerieKonto eller den, der skal udbetale ferien bliver
forlænget med en måned, så meddelelsen skal være givet senest den 31. januar efter udløbet af
ferieafholdelsesperioden.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
2.5. Præcisering af krav om opbevaring af erklæring efter bogføringsloven
2.5.1 Gældende ret
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Det følger af § 23, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020, at
en lønmodtager og en arbejdsgiver efter ferieårets udløb kan aftale, at optjent ferie med løn og ferietillæg ud
over 4 uger, udbetales før ferieafholdelsesperiodens udløb.
Har lønmodtageren ikke været ansat hos arbejdsgiveren i hele ferieåret på fuld tid, skal lønmodtageren
skriftligt erklære, at lønnen under ferie og ferietillægget vedrører optjent ferie ud over 4 uger, og at
lønmodtageren i ferieåret ikke har modtaget offentlige ydelser som nævnt i lovens § 27, stk. 1. Arbejdsgiver
har efter stk. 1, ikke en udtrykkelig pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om
opbevaring af regnskabsmateriale.
Det følger af § 23, stk. 2, at en lønmodtager og en arbejdsgiver efter ferieårets udløb kan aftale, at optjent
ferie med feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse ud over 4 uger, udbetales før ferieafholdelsesperiodens
udløb. Lønmodtageren skal skriftlig erklære, at betingelserne i 1. pkt. er opfyldt. Har lønmodtageren ikke
været ansat hos arbejdsgiveren i hele ferieåret på fuld tid, skal lønmodtageren skriftligt erklære, at
feriegodtgørelsen vedrører optjent ferie udover 4 uger, og at lønmodtageren i ferieåret ikke har modtaget
offentlige ydelser som nævnt i § 27, stk. 1. Arbejdsgiveren har pligt til at gemme erklæringen efter
bogføringslovens regler om opbevaring af regnskabsmateriale.
Det følger af § 24, stk. 1, at arbejdsgiveren efter ferieafholdelsesperiodens udløb kan udbetale optjent ferie
med løn og ferietillæg ud over 4 uger, såfremt lønmodtageren har været ansat hos arbejdsgiveren på fuld tid i
hele ferieafholdelsesperioden. Har lønmodtageren ikke været ansat på fuld tid i hele
ferieafholdelsesperioden, skal lønmodtageren over for arbejdsgiveren skriftligt erklære, at lønnen under
ferien samt ikke udbetalt ferietillæg vedrører optjent ferie ud over 4 uger, og at lønmodtageren i
ferieafholdelsesperioden ikke har modtaget offentlige ydelser som nævnt i § 27, stk. 1. Arbejdsgiveren har
pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om opbevaring af regnskabsmateriale.
FerieKonto har efter lovens § 36, stk. 4, hjemmel til at udtage et antal virksomheder til kontrol af udbetaling
efter bl.a. § 23, stk. 1 samt § 24, stk. 1. Denne kontrol er en kontrol af de afgivne erklæringer fra
lønmodtager for at kontrollere, hvorvidt udbetaling er sket korrekt efter loven.
Efter § 32, stk. 1, skal udbetaling af feriegodtgørelse ske via en anmodning til Feriepengeinfo.
2.5.2 Ministeriets overvejelser
Der er samme behov for, at FerieKonto skal have mulighed for at kunne kontrollere de erklæringer, der
afgives af lønmodtageren efter § 23, stk. 1, som efter § 24, stk. 1, om at lønnen under ferien samt ikke
udbetalt ferietillæg vedrører optjent ferie ud over 4 uger, og at lønmodtageren i ferieafholdelsesperioden ikke
har modtaget offentlige ydelser som nævnt i § 27, stk. 1. Det vil ikke på samme måde som efter § 24, stk. 1,
være muligt at undersøge rigtigheden af oplysninger i en erklæring, hvis arbejdsgiveren ikke får en
udtrykkelig pligt til at gemme erklæringen.
I de tilfælde, hvor oplysningerne er afgivet via Feriepenge info, er det en unødig administrativ byrde at
pålægge arbejdsgiverne at opbevare erklæringen, idet oplysningerne vil kunne kontrolleres af FerieKonto.
2.5.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at arbejdsgiveren får pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om
opbevaring af regnskabsmateriale, når udbetalingen vedrører udbetaling af løn under ferie og ferietillæg.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
FerieKonto vil efterfølgende have mulighed for ved stikprøvekontrol at undersøge rigtigheden af de afgivne
oplysninger i erklæringen.
Det foreslås, at pligten til at opbevare erklæringen efter bogføringslovens regler afskaffes, når erklæringen
vedrører udbetaling af feriegodtgørelse, da oplysningerne allerede er afgivet til Feriepengeinfo.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt bemærkningerne hertil.
2.6 Straf for manglende afgivelser af oplysninger
2.6.1 Gældende ret
Det følger af § 41, stk. 1, i lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft den 1. september 2020, at
Arbejdsmarkedets Feriefond årligt pålægger op til 150 tilfældigt udvalgte virksomheder, som afregner
uhævet feriegodtgørelse, ferie med løn og ferietillæg til fonden, indenfor rimelig frist at indsende
tilstrækkeligt dokumentation for korrekt afregning til fonden. Bestemmelsen svarer til den gældende
ferielovs § 43 b, stk. 1. Efter samme lovs § 47, stk. 3, straffes med bøde den, der ikke efterkommer et pålæg
efter § 43 b, stk. 1. Overtrædelse af § 41, stk. 1, i lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018 er imidlertid ikke
strafbart.
2.6.2 Ministeriets overvejelser
Det har ikke ved lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft 1. september 2020, været tiltænkt at
ændre grundlæggende i strafbestemmelserne med undtagelse af en regulering af bødeniveauet for
arbejdsgiverens manglende betaling af skyldig feriebetaling, jf. samme lovs § 46, stk. 1. Manglende afgivelse
af oplysninger til Arbejdsmarkedets Feriefond efter § 41, stk. 1, er efter samme lov ikke strafbart, modsat
efter § 47, stk. 3, i den gældende lov om ferie.
2.6.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft 1. september 2020, indsættes en
straffebestemmelse svarende til den gældende § 47, stk. 3.
Det foreslås således, at den, der ikke efterkommer et pålæg fra Arbejdsmarkedets Feriefond om indenfor
rimelig tid at indsende tilstrækkeligt dokumentation for korrekt afregning til fonden efter § 41, stk. 1, straffes
med bøde svarende til den gældende § 47, stk. 3, i lov om ferie.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6. samt bemærkningerne hertil.
2.7 Delegation af opgaver til FerieKonto
2.7.1 Gældende ret
Efter § 44, stk. 1, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse i tvister
mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver om ret til ferie, feriegodtgørelse, og ferie med løn eller
ferietillæg, medmindre forholdet er reguleret ved kollektiv overenskomst. Desuden oplister samme lovs § 44,
stk. 2-10, de øvrige sagstyper, hvor direktøren for Styrelsen for arbejdsmarked og Rekruttering har
afgørelseskompetence. Det er f.eks. afgørelser om udbetaling af feriebetaling, der er afregnet til
Arbejdsmarkedets Feriefond eller et andet ferieformål, og afgørelser om indbetaling af feriegodtgørelse, løn
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
under ferie eller ferietillæg til Arbejdsmarkedets Feriefond, hvis lønmodtageren har arbejdet mod vederlag
under ferie.
Efter samme lovs § 44, stk. 11, kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering delegere
afgørelseskompetence, som tilkommer direktøren efter stk. 1-10, til FerieKonto. Direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering kan også delegere andre opgaver som f.eks. tilsyn med andre feriefonde end
Arbejdsmarkedets Feriefond og administration af den dansk-tyske ferieaftale til FerieKonto. Efter gældende
regler er det alene indenfor områder, hvor FerieKonto i forvejen har sagen, at der er uddelegeret kompetence
til FerieKonto, som ellers tilkommer Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
I lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft den 1. september 2020, har direktøren for Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering ingen afgørelseskompetence. Tvister mellem en lønmodtager og en
arbejdsgiver skal således afgøres enten i det fagretlige system eller af de almindlige domstole.
FerieKonto har efter § 36, stk. 2, i samme lov kompetence til at træffe afgørelse på en række sagsområder,
herunder i sager om indbetaling af feriebetaling til FerieKonto, når en lønmodtager arbejder mod vederlag
under ferien eller på anden måde har modtaget betalingen med urette, sager om udbetaling af beløb efter
ferieårets eller ferieafholdelsesperiodens udløb, når lønmodtageren har modtaget offentlige ydelser som
nævnt i § 27, stk. 1, og sager om arbejdsgiverens adgang til modregning og tilbageholdelse i en
lønmodtagers feriegodtgørelse, hvis denne er indbetalt eller skal indbetales til FerieKonto.
Det følger af samme lovs § 47, stk. 4, at loven ikke finder anvendelse på ferie, som er optjent under den
hidtil gældende ferielov, og som ikke i medfør af § 48 i samme lov er overført til afholdelse efter samme lov
eller til Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler efter lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler. For sådan ferie finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder, at
myndighederne, som har kompetence til at træffe afgørelse efter den gældende ferielov, fortsat har
kompetencen efter den ny ferielovs ikrafttræden. Udgangspunktet er således, at det er Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, der har kompetence til at træffe afgørelse efter § 44, medmindre
kompetencen er uddelegeret til FerieKonto med klageadgang til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter §
45 i den gældende lov om ferie.
2.7.2. Ministeriets overvejelser.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil stadig være den myndighed, som har kompetence til at
træffe afgørelse efter den gældende ferielov, efter den ny ferielovs ikrafttræden, når spørgsmålet vedrører
ferie optjent efter gældende regler, dvs. før 1. september 2020. Udgangspunktet er derfor, at det også
fremover, ved f.eks. en tvist mellem lønmodtager og arbejdsgiver der vedrører ferie optjent efter gældende
regler, vil være Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der har kompetence til at træffe afgørelse efter
§ 44, medmindre kompetencen er uddelegeret til FerieKonto.
Det forekommer ikke hensigtsmæssigt, at direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering også
efter den nye ferielovs ikrafttræden vil skulle træffe afgørelser, i sager efter gældende lov.
2.7.3. Den foreslåede ordning
Som følge af, at FerieKonto på en række områder med den nye ferielovs ikrafttræden kommer til at udøve de
beføjelser, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udøver efter gældende regler, forslås det, at
FerieKonto træffer afgørelse efter § 44, stk. 1-9, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober
2015.
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
1991377_0012.png
Det betyder, at en lønmodtager, som har optjent betalt ferie efter gældende regler, som ellers vil skulle have
sin sag behandlet i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra den 1. september 2020, skal have
behandlet sin sag i FerieKonto. FerieKonto skal således efter forslaget træffe afgørelser i tvister mellem en
lønmodtager og en arbejdsgiver, medmindre forholdet er reguleret ved kollektiv overenskomst, jf. den
gældende § 44, stk. 1.
Det foreslås, at afgørelser truffet af FerieKonto efter den foreslåede ordning, kan indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har fået meddelelse om afgørelsen
på samme måde som efter gældende regler.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for hverken
stat, kommuner og regioner.
Lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om
digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets partier i januar 2018, idet lovforslagets
ovennævnte indhold understøtter muligheden for digital administration under hensyntagen til
borgernes data- og retssikkerhed.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det offentlige, da
administrationen af lovforslagets elementer kan varetages af og integreres i de automatiserede og
digitaliserede sagsgange og processer i administrationen af ferieloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De fem principper for agil, erhvervsrettet regulering, som skal gøre det lettere at anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, herunder 1) muliggør anvendelse af nye
forretningsmodeller, 2) teknologineutral, 3) mere enkel og formålsbestemt, 4) helhedstænkende og
5) sikrer brugervenlig digitalisering, vurderes ikke at være relevante i forhold til indeværende
lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU- retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den 2019 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser /
Negative
konsekvenser /
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
1991377_0013.png
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Implementeringskonsekvens
er for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 22, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020,
overføres op til 4 ugers årlig betalt ferie til den efterfølgende ferieafholdelsesperiode, hvis lønmodtageren på
grund af særlige forhold, jf. §§ 12-14, er afskåret fra at holde optjent betalt ferie inden
ferieafholdelsesperiodens udløb. Arbejdsgiveren meddeler senest den 31. december i
ferieafholdelsesperioden FerieKonto eller den, der skal udbetale ferien, at ferien overføres.
Det må forventes, at for mange arbejdsgivere vil det ikke være muligt i juleferien og særligt, hvis
virksomheden holder julelukket, at give meddelelse om feriehindringen senest den 31. december. Samtidig er
den 31. december det tidspunkt, hvor omfanget af en feriehindring, jf. §§ 12-14, endeligt kan konstateres, da
det er en betingelse for overførslen, at lønmodtageren er forhindret op til ferieafholdelsesperiodens udløb den
31. december. Det er i denne forbindelse alene de feriedage, der ikke er plads til at holde umiddelbart op til
ferieafholdelsesperioden, der kan overføres.
Det foreslås derfor i § 22, stk. 1, at »31. december i ferieafholdelsesperioden« ændres til »31. januar efter
ferieafholdelsesperiodens udløb«.
Forslaget betyder, at fristen for arbejdsgiverens meddelelse til FerieKonto eller den, der skal udbetale ferien
vil blive forlænget med en måned, så meddelelsen skal være givet senest den 31. januar efter udløbet af
ferieafholdelsesperioden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 23, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft 1. september 2020, kan en
lønmodtager og en arbejdsgiver efter ferieårets udløb aftale, at optjent ferie med løn og ferietillæg ud over 4
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
uger, udbetales før ferieafholdelsesperiodens udløb. Har lønmodtageren ikke været ansat hos arbejdsgiveren i
hele ferieåret på fuld tid, skal lønmodtageren skriftligt erklære, at lønnen under ferie og ferietillægget
vedrører optjent ferie ud over 4 uger, og at lønmodtageren i ferieåret ikke har modtaget offentlige ydelser
som nævnt i § 27, stk. 1.
Efter § 24, stk. 1, i samme lov udbetaler arbejdsgiveren efter ferieafholdelsesperiodens udløb optjent ferie
med løn og ferietillæg ud over 4 uger, såfremt lønmodtageren har været ansat hos arbejdsgiveren på fuld tid i
hele ferieafholdelsesperioden. Har lønmodtageren ikke været ansat på fuld tid i hele
ferieafholdelsesperioden, skal lønmodtageren over for arbejdsgiveren skriftligt erklære, at lønnen under
ferien samt ikke udbetalt ferietillæg vedrører optjent ferie ud over 4 uger, og at lønmodtageren i
ferieafholdelsesperioden ikke har modtaget offentlige ydelser som nævnt i lovens § 27, stk. 1.
Arbejdsgiveren har pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om opbevaring af
regnskabsmateriale.
Begge bestemmelser vedrører udbetaling af løn under ferie og ferietillæg direkte fra en arbejdsgiver modsat
udbetaling af feriegodtgørelse, som skal ske via en anmodning til Feriepengeinfo, jf. lovens § 32, stk. 1, hvor
lønmodtageren skal erklære, at betingelserne er opfyldt. Feriepengeinfo vil i den forbindelse være i
besiddelse af erklæringen.
FerieKonto kan efter lovens § 36, stk. 4, hvert år udtage et antal virksomheder til kontrol af udbetaling efter
bl.a. lovens § 23, stk. 1 samt § 24, stk. 1. De afgivne erklæringer fra lønmodtagere kontrolleres med henblik
på at se om udbetalingen er sket korrekt efter loven.
Der vil være samme behov for at kunne kontrollere de erklæringer der afgives efter § 23, stk. 1, som efter §
24, stk. 1. Det vil ikke være muligt at undersøge rigtigheden af oplysningerne i en erklæring, hvis
arbejdsgiver ikke har pligt til at gemme erklæringen.
Derfor foreslås det i § 23, stk. 1, efter 2. pkt. som et nyt 3. pkt., at arbejdsgiveren har pligt til at gemme
erklæringen efter bogføringslovens regler om opbevaring af regnskabsmateriale.
Forslaget indebærer, at arbejdsgiveren udtrykkeligt får pligt til at gemme lønmodtagernes erklæringer på
samme måde som efter lovens § 24, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 23, stk. 2, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020, kan en
lønmodtager og en arbejdsgiver efter ferieårets udløb aftale, at optjent ferie med feriegodtgørelse og
sygeferiegodtgørelse ud over 4 uger, udbetales før ferieafholdelsesperiodens udløb. Lønmodtageren skal
skriftligt erklære, at betingelserne i 1. pkt. er opfyldt. Har lønmodtageren ikke været ansat hos arbejdsgiveren
i hele ferieåret på fuld tid, skal lønmodtageren skriftligt erklære, at feriegodtgørelsen vedrører optjent ferie
udover 4 uger, og at lønmodtageren i ferieåret ikke har modtaget offentlige ydelser som nævnt i lovens § 27,
stk. 1. Arbejdsgiveren har pligt til at gemme erklæringen efter bogføringslovens regler om opbevaring af
regnskabsmateriale.
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bestemmelsen vedrører udbetaling af feriegodtgørelse, som skal ske via en anmodning til Feriepengeinfo,
jf. lovens § 32, stk. 1, hvor lønmodtagerens erklæring opbevares. Arbejdsgiveren har derfor ikke en
erklæring at opbevare.
Det foreslås derfor i § 23, stk. 2, at 3. pkt. ophæves. Forslaget vil betyde, at arbejdsgiveren ikke pålægges
en forpligtelse til at gemme en erklæring, som en lønmodtager har afgivet til Feriepengeinfo.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 35, stk. 1, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft 1. september 2020, skal
udgifterne til administrationen af FerieKonto betales af de arbejdsgivere, der indbetaler feriegodtgørelse til
FerieKonto, jf. § 31, stk. 2. Efter stk. 2 kan opkrævning af arbejdsgivernes betaling for FerieKontos
administration efter stk. 1 indgå i en fælles opkrævning fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Betalingen
opkræves sammen med de bidrag, som Arbejdsmarkedets Tillægspension i henhold til lov opkræver fra
arbejdsgiverne. Restancer for betaling kan indgå i den fælles opkrævning. Efter stk. 3, pålægges
arbejdsgiveren at betale renter af kravet om betaling med 1,5 pct. for hver påbegyndt måned fra
forfaldsdatoen, hvis indbetalingen ikke sker rettidigt.
Rentelovens bestemmelser blev indført for andre ordninger, der finansieres ved bidrag der opkræves af
Samlet Betaling, ved lov nr. 1669 af 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love.
For at sikre koordination og ensretning af alle ordningerne i ”Samlet Betaling”
foreslås det, at § 35, stk. 3,
affattes således, at sker indbetaling ikke rettidigt, pålægges arbejdsgiveren fra forfaldsdatoen at betale renter
af kravet med den rentesats, der til enhver tid er fastsat i medfør af § 5 i renteloven.
Forslaget vil indebære, at det er den til enhver tid gældende rentesats fastsat i medfør af renteloven, der vil
finde anvendelse, såfremt indbetaling af opkrævning for FerieKontos administration efter lovens § 35, stk. 1,
og § 35, stk. 2, om arbejdsgivers betaling for FerieKontos administration, ikke sker rettidigt.
Efter § 5, stk. 1, i renteloven fastsættes renten efter forfaldsdagen til en årlig rente, der svarer til den
fastsatte referencesats med et tillæg på 8 pct. Som referencesats anses i denne lov den officielle udlånsrente,
som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år. Denne er pr.
1. juli 2018 0,05 pct. Der vil således være tale om en umiddelbar ændring af rentesatsen efter § 35, stk. 3, i
lov om ferie i forhold til den rentesats, der blev vedtaget ved lov nr. 60 af 30. januar 2018. Der er i forhold til
den gældende bestemmelse om 1,5 pct. rente, tale om en sænkning af morarenten, og den kommende
ændring vil gælde for alle arbejdsgivere omfattet af loven, dvs. både offentlige og private arbejdsgivere.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 35, stk. 9, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020 følger, at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension kan fastsætte nærmere regler
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
for opkrævning af betalingen af arbejdsgivers betaling for FerieKontos administration, herunder for
betalingen af opkrævningen, og om at Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med og eftergive
betaling af renter af betalingen m.v.
Denne bemyndigelse forventes udnyttet ved en tilpasning af bekendtgørelse nr. 1706 af 26. januar 2017 om
fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag m.v. Bemyndigelsesbestemmelsen indeholder imidlertid ikke
mulighed for at fastsætte regler om modregning.
Modregningsadgangen blev ensrettet for andre ordninger, der finansieres ved bidrag, der opkræves af
Samlet Betaling ved lov nr. 1669 26. december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love.
Af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1706 af 26. december 2017 om fællesopkrævning af visse
arbejdsgiverbidrag m.v., er det bestemt, at overskydende bidrag m.v. på under 300 kr. modregnes i det
følgende kvartals forventede krav på bidrag m.v., medmindre arbejdsgiveren anmoder om at få beløbet
tilbagebetalt. Er der intet forventet krav på bidrag m.v. i det følgende kvartal, tilbagebetales beløbet til
arbejdsgiveren.
Ordningen indebærer således, at når en arbejdsgiver har beløb til gode og samtidig skylder forfaldne bidrag
efter de øvrige ordninger omfattet af bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag m.v.,
kan der modregnes mellem ordningerne i Samlet Betaling. Samlet Betaling er den fællesopkrævning, som
Arbejdsmarkedets Tillægspension anvender ved opkrævning af diverse arbejdsgiverbidrag, og som bl.a. har
til formål at lette arbejdsgiverens administrative byrder ved at samle disse bidragsopkrævninger under ét.
Det foreslås på den baggrund, at der i § 35, stk. 9, indsættes efter »betaling for opkrævning,«: »modregning.
Formålet med forslaget er at indføre mulighed i § 35 stk. 9, til at foretage modregning mellem de af
”Samlet Betaling” omfattede ordninger. Herved tydeliggøres det, at virksomhedernes indbetalinger
bruges til
at dække de samlede krav på tværs af ordningerne i fællesopkrævningen forholdsmæssigt med de indbetalte
beløb. Det forventes, at den præciserede bemyndigelse vil blive udnyttet til at tilpasse den eksisterende
bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag m.v.
Det vil således fremgå, at beskæftigelsesministeren efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
tillige vil kunne fastsætte regler om modregning.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 41, stk. 1, i lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft 1. september 2020, pålægger
Arbejdsmarkedets Feriefond årligt op til 150 tilfældigt udvalgte virksomheder, som afregner uhævet
feriegodtgørelse, ferie med løn og ferietillæg til fonden, indenfor en rimelig frist at indsende tilstrækkelig
dokumentation for korrekt afregning til fonden.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 43 b stk. 1, i den gældende lov om ferie, hvor det fremgår af § 47,
stk. 3, at med bøde straffes den, der ikke efterkommer et pålæg efter § 43 b, stk. 1.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Det er efter lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, der træder i kraft 1. september 2020, i modsætning til efter
gældende ferielov, ikke muligt at straffe for manglende indsendelse af tilstrækkelig dokumentation for
korrekt afregning til fonden. Det har ikke været hensigten at ændre i strafbestemmelserne med undtagelse af
en regulering af bødeniveauet for overtrædelse af § 46, stk. 1, om arbejdsgiverens manglende betaling, jf.
bemærkningerne til § 46 i samme lov.
Det foreslås på den baggrund, at der i § 46, indsættes som et nyt stk. 2, at med bøde straffes den, der ikke
efterkommer et pålæg efter § 41, stk. 1. Forslaget betyder, at manglende indsendelse af tilstrækkelig
dokumentation for korrekt afregning af uhævede feriepenge til Arbejdsmarkedets Feriefond fortsat vil kunne
straffes med bøde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7.
Efter den gældende ferielovs § 44, stk. 1, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering afgørelse i tvister mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver om ret til ferie, feriegodtgørelse,
og ferie med løn eller ferietillæg, medmindre forholdet er reguleret ved kollektiv overenskomst.
Efter ferielovens § 44, stk. 2, kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afvise at
træffe afgørelse i tvister, der er ressourcekrævende eller kræver egentlig bevisførelse, eller hvor
feriepengekravet kun er en del af en større helhed, eller som er genstand for forligsforhandling mellem
parterne.
Efter ferielovens § 44, stk. 3, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelser
efter stk. 4-10, uanset om forholdet er reguleret ved kollektiv overenskomst, jf. stk. 1, og § 4, stk. 3.
Efter ferielovens § 44, stk. 4, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse
om en lønmodtagers ret til ferie, jf. § 7, på foranledning af en anden offentlig myndighed eller anerkendt
arbejdsløshedskasse, eller hvis særlige hensyn tilsiger det.
Efter ferielovens § 44, stk. 5, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse
om, hvorvidt en lønmodtager, der er forhindret i at holde ferie efter ferielovens § 38, kan få udbetalt
feriegodtgørelse, ferie med løn eller ferietillæg, når beløbet er tilfaldet Arbejdsmarkedets Feriefond eller et
andet ferieformål, jf. § 36, stk. 2.
Efter ferielovens § 44, stk. 6, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse i
tvister om betaling af morarenter, jf. § 28, stk. 2, § 36, stk. 4, og § 42, stk. 2.
Efter ferielovens § 44, stk. 7, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse i
tvister om forældelse efter ferielovens § 35 og indbetaling af beløb, der i medfør af § 36 tilfalder statskassen
eller Arbejdsmarkedets Feriefond eller et andet ferieformål, jf. § 36, stk. 2.
Efter ferielovens § 44, stk. 8, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse
om udbetaling af beløb efter § 34 b, stk. 3, eller beløb, der i medfør af § 36 er tilfaldet statskassen eller
Arbejdsmarkedets Feriefond eller et andet ferieformål, jf. § 36, stk. 2. Arbejdsmarkedets Feriefond eller en
privat feriefond, jf. § 36, stk. 2, kan dog udbetale uhævede feriepenge, hvis ferien er holdt i ferieåret, jf. dog
§ 35, stk. 1. Fonden skal tilbageføre feriepenge til en arbejdsgiver, hvis arbejdsgiveren godtgør, at
feriepengene er indbetalt til fonden ved en fejl. Ved tvister mellem fonden og lønmodtageren eller fonden og
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
arbejdsgiveren træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse om
udbetalingen.
Efter ferielovens § 44, stk. 9, træffer direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgørelse
om indbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg til Arbejdsmarkedets Feriefond, jf. § 37.
Efter § 44, stk. 10, kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering træffe afgørelse om
administrationen af de beløb, der anvendes til andet ferieformål, jf. § 36, stk. 2, samt om afregning af disse
beløb til Arbejdsmarkedets Feriefond i de tilfælde, hvor direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering ikke kan føre betryggende kontrol med, at feriefondens midler anvendes i overensstemmelse
med formålet.
Efter § 44, stk. 11, kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering delegere
afgørelseskompetence, som tilkommer direktøren efter stk. 1-10, til FerieKonto. Direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering kan også delegere andre opgaver som f.eks. tilsyn med andre feriefonde end
Arbejdsmarkedets Feriefond og administration af den dansk-tyske ferieaftale til FerieKonto.
Efter § 1 i bekendtgørelse nr. 1025 af 24. september 2014 om delegation af opgaver til FerieKonto har
direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering delegeret afgørelseskompetence til FerieKonto i
sager om:
1) arbejdsgivernes manglende indbetaling eller indberetning af feriegodtgørelse, herunder afgørelse om
indstilling til politiet om tiltalerejsning, jf. § 14, i bekendtgørelse nr. 1280 af 15. december 2011 om
FerieKonto, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1317 af 25. november 2013,
2) optjening af feriedage, jf. lovens § 7, hvis arbejdsgiveren indbetaler feriegodtgørelse til FerieKonto, jf.
lovens § 28, stk. 1, og
3) betaling af morarenter, jf. lovens § 28, stk. 2.
Det fremgår af den gældende ferielovs § 45, stk. 1, at direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings afgørelser og FerieKontos afgørelser, der er truffet i medfør af § 44, stk. 11, kan af den,
afgørelsen vedrører, indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, inden 4 uger efter at sagens parter
har fået meddelelse om afgørelsen. Afgørelser truffet efter § 44, stk. 10, kan dog ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Efter § 44, stk. 2, sendes klagen til den myndighed, som har truffet afgørelsen, og som vurderer sagen på
ny. Fastholder myndigheden sin afgørelse helt eller delvis, sendes sagen til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter underrettes samtidig herom. Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Efter § 47, stk. 4, i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020 finder
loven ikke anvendelse på ferie, som er optjent under den hidtil gældende ferielov, og som ikke i medfør af §
48 i denne lov er overført til afholdelse efter denne lov eller til Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende
Feriemidler efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler. For sådan ferie finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Det betyder, at myndigheder, som har kompetence til at træffe afgørelse efter den gældende ferielov, fortsat
har kompetencen efter den nye ferielovs ikrafttræden. Udgangspunktet er således, at det er Styrelsen for
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsmarked og Rekruttering, der har kompetence til at træffe afgørelse efter § 44, medmindre
kompetencen er uddelegeret til FerieKonto.
Efter gældende regler er det indenfor områder, hvor FerieKonto i forvejen har sagen, at der er uddelegeret
kompetence til FerieKonto, som ellers tilkommer Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Efter den kommende ferielov har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ingen
afgørelseskompetence. Tvister mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver skal således afgøres enten i det
fagretlige system eller af de almindlige domstole.
FerieKonto har desuden fået kompetence til at træffe afgørelse på sagsområder, hvor Styrelsen for
Arbejdsmarked har kompetence efter gældende regler. Dette er sager om indbetaling af feriebetaling til
FerieKonto, når en lønmodtager arbejder mod vederlag under ferien eller på anden måde har modtaget
betalingen med urette. Det er desuden sager om udbetaling af beløb efter ferieårets eller
ferieafholdelsesperiodens udløb, når lønmodtageren har modtaget offentlige ydelser som nævnt i § 27, stk. 1.
Endelig er det sager om arbejdsgiverens adgang til modregning og tilbageholdelse i en lønmodtagers
feriegodtgørelse, hvis denne er indbetalt eller skal indbetales til FerieKonto.
Som følge af, at FerieKonto på en række områder med den nye ferielovs ikrafttræden kommer til at udøve
de beføjelser, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udøver efter gældende regler, forslås det
indsat i § 47, som et nyt stykke 5, at for ferie omfattet af stk. 4 træffer FerieKonto afgørelse efter § 44, stk. 1-
9, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015.
Det betyder, at en lønmodtager, som har optjent betalt ferie efter gældende regler, som ellers vil skulle have
behandlet sin sag i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra den 1. september 2020 vil skulle have
behandlet sin sag i FerieKonto. FerieKonto vil således efter forslaget skulle træffe afgørelser i tvister mellem
en lønmodtager og en arbejdsgiver, medmindre forholdet er reguleret ved kollektiv overenskomst, jf. den
gældende § 44, stk. 1.
Tilsvarende vil FerieKonto skulle træffe afgørelse om, hvorvidt en lønmodtager, der er forhindret i at holde
ferie efter den gældende § 38 kan få udbetalt feriebetalingen, når denne er afregnet til enten
Arbejdsmarkedets Feriefond eller en privat feriefond, jf. den gældende § 36, stk. 2.
FerieKonto vil ligeledes efter § 44, stk. 9, skulle behandle sager om indbetaling af feriegodtgørelse, løn
under ferie og ferietillæg til Arbejdsmarkedets Feriefond, hvis lønmodtageren har arbejdet med vederlag
under sin ferie eller i øvrigt har modtaget betalingen med urette jf. den gældende § 37.
Det foreslås indsat i § 47, som et nyt
stk. 6, 1. pkt.,
at afgørelser efter stk. 5 kan af den afgørelsen vedrører
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har fået meddelelse
om afgørelsen.
Forslaget er en videreførelse af den eksisterende klageadgang for afgørelser truffet af enten Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering eller FerieKonto. Med forslaget sikres det således, at en afgørelse truffet
efter den gældende § 44, stk. 1-9, men af FerieKonto, fortsat vil kunne påklages.
Det forslås i 2. og 3. pkt., at klagen sendes til FerieKonto, som vurderer sagen på ny. Fastholder FerieKonto
sin afgørelse helt eller delvist, sendes sagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter
underrettes samtidig herom.
20
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Bestemmelsen er en videreførelse af gældende regler, der giver FerieKonto remonstrationsret, idet
FerieKonto vil skulle vurdere, om der er grundlag for at give klager helt eller delvis medhold. Baggrunden
herfor er at sikre en smidig og omkostningseffektiv sagsbehandling i de tilfælde, hvor FerieKonto finder
grundlag for at ændre sin afgørelse til fordel for klager. Såfremt FerieKonto ikke giver klager fuldt medhold,
skal FerieKonto sende klagen, begrundelsen for afgørelsen og genvurderingen videre til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Det foreslås i 4. pkt., at Beskæftigelsesudvalgets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Forslaget er en videreførelse af gældende ret. Bestemmelsen afskærer ikke behandlingen ved de
almindelige domstole.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende § 29, stk. 3, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som
indsat ved § 49 i lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, [der træder i kraft 1. januar 2019], kan ferie omfattet
af lovens § 48 a, stk. 2, ikke udbetales efter kapitel 5 og 5 a i den gældende lov om ferie.
Efter § 48 a, stk. 2, kan ferie optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 ikke
afholdes eller udbetales efter denne lov, medmindre lønmodtageren er omfattet af § 2 a i denne lov. Sådan
optjent ferie behandles efter reglerne i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler,
der træder i kraft den 1. januar 2019.
Efter § 30, stk. 5, i samme lov, udbetales feriegodtgørelse for tidligere og løbende optjeningsår til boet af
arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen.
Da denne bestemmelse ikke er undtaget efter § 48 a, stk. 2, vil feriebetaling, som ellers ville kunne
udbetales efter 30, stk. 5, skulle behandles efter reglerne i lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.
Efter denne lovs § 2, som træder i kraft den 1. januar 2019, opgøres feriedage og feriebetaling optjent i
perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 for hver enkelt lønmodtager pr. 31. august 2020.
Efter § 3 skal der for hver enkelt lønmodtager ske indberetning til fonden af tilgodehavende feriemidler
opgjort efter § 2 senest den 31. december 2020.
Ferie optjent i perioden indberettes til fonden til forvaltning af lønmodtagernes feriemidler og kan efter lov
nr. 58 af 30. januar 2018, om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler jf. § 15, stk. 3,
udbetales til dødsboet ved en lønmodtagers død.
Efter § 15, stk. 4, har fonden ikke pligt til at opfylde krav på udbetaling af tilgodehavende feriemidler efter
stk. 1-4 før den 1. oktober 2021.
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Optjent ferie i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 kan derfor ikke udbetales ved
lønmodtagerens død før tidligst den 1. oktober 2021.
Derfor foreslås det, at der i § 29, stk. 3, indsættes efter »5 a«: », medmindre udbetaling sker efter § 30, stk.
5« Det vil betyde, at ferie optjent fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020 vil kunne udbetales til
dødboet umiddelbart fra arbejdsgiver, og at sådan ferie derfor bliver undtaget fra behandlingen efter lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler. Med denne ændring sikres det, at dødboer
løbende kan afsluttes af skifteretten og ikke skal udskydes til afslutning efter 1. oktober 2021.
Forslaget medfører, at en arbejdsgiver, FerieKonto eller feriekasse ved dødsfald vil kunne udbetale ferie
optjent i perioden fra 1. september 2019 til den 31. august 2020 til dødboet efter lønmodtageren.
Arbejdsgiveren vil kunne udbetale optjent ferie for dødsfald, der sker frem til tidspunktet, hvor indberetning
er sket til fonden. Fra indberetning er sket og frem til tidspunktet for udbetaling efter § 15, stk. 3, i lov nr. 58
af 30. januar 2018, om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler regulerer denne lov ikke
udbetalingen.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3, samt til afsnit 2.1 i lovforslaget almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvensændring som følge af forslagets nr. 1, hvor det foreslås, at der kan ske
udbetaling efter § 30, stk. 5. Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 3
Efter § 48 a, stk. 3, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som indsat ved § 49 i
lov om ferie nr. 60 af 30. januar 2018, [der træder i kraft 1. januar 2019], har en lønmodtager, som har
optjent ferie i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. december 2019, men som i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. august 2019 har optjent mindre end 8,3 feriedage, ret til at afholde op til 8,3 af
feriedagene optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. december 2019 som særlige
fondsferiedage efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Bestemmelsen betyder, at såfremt en lønmodtager har optjent 8,3 dages ferie eller mere, vil lønmodtageren
ikke have ret til fondsferiedage. En lønmodtager, som har været ansat i 4 måneder, vil optjene 8,32 feriedage
og vil derfor ikke have ret til fondsferiedage optjent i perioden fra den 1. september 2019 til 31. december
2019. Mange lønmodtagere er månedsvis ansat fra den 1. i en måned til månedens udløb, hvilket reelt
betyder, at sådanne lønmodtagere alene vil få ret til fondsferiedage, hvis de har været ansat i 3 måneder eller
mindre i perioden fra den 1. januar til den 31. august 2019. Det har ikke været hensigten at afskære denne
gruppe af lønmodtagere ret til fondsferiedage. Tilsvarende har det heller ikke været hensigten, at det ikke er
hele ferien, som optjenes i perioden fra den 1. september til 31. december i 2019, som kan anvendes som
fondsferiedage, idet der for denne periode kan optjenes 8,32 feriedage.
Det foreslås derfor, at der to steder i § 48 a, stk. 3, ændres »8,3« til »8,4«.
Forslaget vil betyde, at en lønmodtager, som har optjent ferie i perioden fra den 1. september 2019 til den
31. december 2019, men som ikke har optjent ferie i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019,
22
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
eller som i denne periode har optjent mindre end 8,4 feriedage, vil have ret til at afholde op til 8,4 af
feriedagene optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. december 2019 som særlige
fondsferiedage efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler med betaling fra
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler.
Med ændringen omfattes hele den gruppe, der oprindeligt var tiltænkt mulighed for at afholde
fondsferiedage. Samtidig vil hele den ferie, som optjenes i perioden fra den 1. september 2019 til 31.
december i 2019, kunne anvendes som fondsferiedage.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1.
Efter § 15, stk. 5, i lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler, har Fonden for Tilgodehavende Feriemidler ikke pligt til at opfylde krav på udbetaling af
tilgodehavende feriemidler efter § 15, stk. 1-4, før den 1. oktober 2021.
Bestemmelsen indebærer, at lønmodtagere, der når folkepensionsalderen før den 1. oktober 2021, eller som
opfylder en af betingelserne i § 15, stk. 2-4 forud for den 1. oktober 2021, først vil kunne få deres krav på
tilgodehavende feriemidler udbetalt fra og med den 1. oktober 2021. Dette bevirker, at for dødsfald, der sker
mellem perioden 1. september 2020 og til 1. oktober 2021, vil de tilgodehavende feriemidler, der er
indberettet til Fonden for Tilgodehavende feriemidler pr 1. september 2020, ikke kunne udbetales forud for
den 1. oktober 2021.
Det foreslås, at udbetaling af tilgodehavende feriemidler til dødsboer ved lønmodtagers død undtages fra §
15, stk. 5, således at de tilgodehavende feriemidler skal udbetales til dødsboet ved lønmodtagers død efter §
15, stk. 3. Med en ændring sikres det, at dødboer løbende kan afsluttes af skifteretten og ikke skal udskydes
til afslutning efter 1. oktober 2021.
Forslaget medfører, at fonden ved dødsfald kan udbetale ferie optjent i perioden fra den 1. september 2019
til den 31. august 2020 til dødsboet efter lønmodtageren.
Arbejdsgiveren, FerieKonto eller en feriekasse vil derimod kunne udbetale optjent ferie ved dødsfald, der
sker frem til tidspunktet, hvor indberetning er sket til fonden efter ændringen til § 48 a, stk. 2, 1. pkt. i
gældende lov om ferie, jf. forslagets § 2, nr. 2.
Der henvises til forslagets § 2, nr. 2, samt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2.
Efter § 28, stk. 1, har en lønmodtager, som ønsker at benytte sig af retten efter § 48 a, stk. 3, i lov om ferie,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015 som ændret ved det samtidig fremsatte forslag til lov om
ferie, ret til at afholde op til 8,3 feriedage optjent i 2019 som særlige fondsferiedage med feriebetaling fra
fonden.
Som konsekvens af forslaget til § 2, nr. 3, hvorefter det foreslås at ændre »8,3« til »8,4«, to steder i § 48 a,
stk. 3, foreslås det at ændre i § 28, stk. 1, i overensstemmelse hermed, således at det fremgår, at en
23
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
lønmodtager, som ønsker at benytte sig af retten efter § 48 a, stk. 3, til at afholde op til 8,4 feriedage optjent i
2019 som særlige fondsferiedage med feriebetaling fra fonden, skal indgive ansøgning til fonden herom.
Dermed er der overensstemmelse mellem reglerne om særlige fondsferiedage
Baggrunden for forslaget er, at såfremt en lønmodtager har optjent 8,3 dages ferie eller mere, vil
lønmodtageren ikke have ret til fondsferiedage. En lønmodtager, som har været ansat i 4 måneder, vil optjene
8,32 feriedage og vil derfor ikke have ret til fondsferiedage optjent i perioden fra den 1. september til 31.
december 2019. Mange lønmodtagere er månedsvist ansatte fra den 1. i en måned til månedens udløb, hvilket
reelt betyder, at sådanne lønmodtagere alene vil få ret til fondsferiedage, hvis de har været ansat i 3 måneder
eller mindre i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019. Det har ikke været hensigten at
afskære denne gruppe af lønmodtagere retten til fondsferiedage. Tilsvarende har det heller ikke været
hensigten, at det ikke er hele ferien, som optjenes i perioden fra den 1. september 2019 til 31. december i
2019, som kan anvendes som fondsferiedage, idet der i denne periode optjenes 8,32 feriedage.
Forslaget vil betyde, at en lønmodtager, som har optjent ferie i perioden fra den 1. september 2019 til den
31. december 2019, men som ikke har optjent ferie i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019,
eller som i denne periode har optjent mindre end 8,4 feriedage, vil have ret til at afholde op til 8,4 af
feriedagene optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31. december 2019 som særlige
fondsferiedage efter lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler med betaling fra
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler.
Med ændringen omfattes hele den gruppe, der oprindeligt var tiltænkt mulighed for at afholde
fondsferiedage. Samtidig vil hele den ferie, som optjenes i perioden fra den 1. september til 31. december i
2019, kunne anvendes som fondsferiedage.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 3, samt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. september 2020. jf. dog stk. 2. Dette gælder for forslagets
§ 1 om ændringer i lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, der træder i kraft den 1. september 2020.
Bestemmelserne vedrører frist for meddelelse til FerieKonto ved overførsel på grund af feriehindring, frist
for opbevaring af regnskabsmateriale, renteberegning af og modregning i arbejdsgivernes betaling for
administrationen af FerieKonto der betales via Samlet Betaling samt mulighed for at pålægge bøde straf ved
manglende efterlevelse af et afgivet påbud om at afleverer tilstrækkelig dokumentation til Arbejdsmarkedets
Feriefond. Det foreslås, at disse regler finder anvendelse fra det tidspunkt hvor samtidighedsferie indføres
dvs. den 1. september 2020, da der er tale om ændringer i loven der i øvrigt træder i kraft på samme dato.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 2 og § 3 træder i kraft den 1. september 2019. Dette vedrører ændringer i lov om
ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015, som indsat ved § 49 i lov om ferie nr. 60 af 30.
januar 2018 [der træder i kraft 1. januar 2019], og ændringer i lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, der træder i kraft den 1. januar 2019. Bestemmelsen vedrører udbetaling af
feriemidler til boet efter en afdød lønmodtager samt præcisering af betingelserne for opnåelse af retten til at
gøre brug af særlige fondsferiedage. Samlet vedrører ændringerne i bestemmelserne de feriemidler, der
optjenes i perioden fra 1. september 2019 til 31. august 2020, d.v.s. overgangsordningen i forbindelse med
24
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
indførelse af samtidighedsferie, og derfor foreslås det, at disse skal gælde fra tidspunktet hvor
indefrysningsperioden starter.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da ferieloven og lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie,
foretages følgende ændringer:
§ 22.
Er en lønmodtager på grund af særlige
forhold, jf. §§ 12-14, afskåret fra at holde optjent
betalt ferie inden ferieafholdelsesperiodens
udløb, overføres op til 4 ugers årlig betalt ferie
til den efterfølgende ferieafholdelsesperiode.
Arbejdsgiveren meddeler senest den 31.
december i ferieafholdelsesperioden til
FerieKonto eller den, der skal udbetale ferien, at
ferien overføres.
Stk. 2.
...
1.
§ 22, stk. 1,
ændres »31. december i
ferieafholdelsesperioden« til: »31. januar efter
ferieafholdelsesperiodens udløb«.
25
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
§ 23.
Efter ferieårets udløb kan en lønmodtager
og en arbejdsgiver aftale, at optjent ferie med løn
og ferietillæg ud over 4 uger, udbetales før
ferieafholdelsesperiodens udløb. Har
lønmodtageren ikke været ansat hos
arbejdsgiveren i hele ferieåret på fuld tid, skal
lønmodtageren skriftligt erklære, at lønnen under
ferie og ferietillægget vedrører optjent ferie ud
over 4 uger, og at lønmodtageren i ferieåret ikke
har modtaget offentlige ydelser som nævnt i §
27, stk. 1.
2.
I
§ 23, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Arbejdsgiveren har pligt til at gemme
erklæringen efter bogføringslovens regler om
opbevaring af regnskabsmateriale.«
§ 23…
Stk. 2.
Efter ferieårets udløb kan en
lønmodtager og en arbejdsgiver aftale, at optjent
ferie med feriegodtgørelse og
sygeferiegodtgørelse ud over 4 uger, udbetales
før ferieafholdelsesperiodens udløb.
Lønmodtageren skal skriftlig erklære, at
betingelserne i 1. pkt. er opfyldt. Har
lønmodtageren ikke været ansat hos
arbejdsgiveren i hele ferieåret på fuld tid, skal
lønmodtageren skriftligt erklære, at
feriegodtgørelsen vedrører optjent ferie udover 4
uger, og at lønmodtageren i ferieåret ikke har
modtaget offentlige ydelser som nævnt i § 27,
stk. 1. Arbejdsgiveren har pligt til at gemme
erklæringen efter bogføringslovens regler om
opbevaring af regnskabsmateriale.
3.
§ 23, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves.
§ 35…
4.
§ 35, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Sker indbetaling ikke rettidigt,
26
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2…
Stk. 3.
Sker indbetaling ikke rettidigt, pålægges
arbejdsgiveren at betale renter af kravet om
betaling med 1,5 pct. for hver påbegyndt måned
fra forfaldsdatoen.
Stk. 4-9…
pålægges arbejdsgiveren fra forfaldsdatoen at
betale renter af kravet med den rentesats, der til
enhver tid er fastsat i medfør af § 5 i
renteloven.«
§ 35.
Stk. 2-8…
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
fastsætte nærmere regler om opkrævning af
betalingen efter stk. 2, herunder om betaling for
opkrævningen, og om at Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan give henstand og eftergive
betaling af renter af betalingen m.v.
5.
I
§ 35, stk. 9,
indsættes efter »betaling for
opkrævningen,«: »og modregning«.I
§ 75 h, stk.
9,
som bliver stk. 10, ændres »kommunernes«
til: »Udbetaling Danmarks«.
§ 46.
Med bøde straffes den arbejdsgiver, der
trods påkrav uden rimelig grund undlader at
betale skyldig feriebetaling. Tilsvarende straffes
en au pair-persons værtsfamilie, jf. § 43, stk. 2.
Stk.
2…
6.
I
§ 46
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Med bøde straffes den, der ikke
efterkommer et pålæg efter § 41, stk. 1.«
§ 47…
Stk. 2…
§ 49 træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 3…
Stk.4…
Loven finder ikke anvendelse på ferie,
7.
I
§ 47
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk.
5.
For ferie omfattet af stk. 4 træffer
FerieKonto afgørelse efter § 44, stk. 1-9, i lov
27
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
som inden lovens ikrafttrædelse er varslet til
afholdelse helt eller delvis i september 2020,
eller på ferie, som er optjent under den hidtil
gældende ferielov, og som ikke i medfør af § 48
i denne lov er overført til afholdelse efter denne
lov eller til Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidler efter lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler. For sådan ferie finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9.
oktober 2015.
Stk. 6.
Afgørelser efter stk. 5 kan af den, som
afgørelsen vedrører, indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden 4
uger efter, at sagens parter har fået meddelelse
om afgørelsen. Klagen sendes til FerieKonto,
som vurderer sagen på ny. Fastholder
FerieKonto sin afgørelse helt eller delvist,
sendes sagen til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter
underrettes samtidig herom.
Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§2
I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af
9. oktober 2015, som ændret ved § 5 i lov nr.
1868 af 29. december 2015 og § 49 i lov nr. 60
af 30. januar 2018, foretages følgende
ændringer:
§ 29…
Stk. 2…
Stk. 3.
Feriebetaling omfattet af § 48 a kan ikke
udbetales efter lovens kapitel 5 og 5 a.
1.
I
§ 29, stk. 3,
indsættes efter »5 a«: »,
medmindre udbetaling sker efter § 30, stk. 5.«
»§ 48 a…
Stk. 2.
Ferie optjent i perioden fra den 1.
september 2019 til den 31. august 2020 kan ikke
2.
I
§ 48 a, stk. 2, 1. pkt.
indsættes efter »§ 2
a«: »eller § 30, stk. 5,«.
28
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
afholdes eller udbetales efter denne lov, jf. dog
stk. 3, medmindre lønmodtageren er omfattet af
§ 2 a i denne lov. Sådan optjent ferie behandles
efter reglerne i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.
Feriegodtgørelse, løn under ferie og ferietillæg,
som vedrører en lønperiode hen over
månedsskiftet fra august til september 2019
anses for optjent i september 2019.
Feriegodtgørelse, løn under ferie og ferietillæg,
som vedrører en lønperiode hen over
månedsskiftet fra august til september 2020
anses for optjent i september 2020.
Stk. 3…
Stk. 4…
§ 48 a…
Stk. 2…
Stk. 3.
En lønmodtager, som har optjent ferie
i perioden fra 1. september 2019 til 31.
december 2019, men som ikke har optjent ferie i
perioden fra 1. januar 2019 til 31. august 2019,
eller som i denne periode har optjent mindre end
8,3 feriedage, har ret til at afholde op til 8,3 af
feriedagene optjent i perioden fra 1. september
2019 til 31. december 2019 som særlige
fondsferiedage efter lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler
med betaling fra Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidler.
Stk. 4
3.
To steder i
§ 48 a, stk. 3,
ændres »8,3« til:
»8,4«.
29
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
§3
I lov nr. 58 af 30. januar 2018 om
forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, foretages
følgende ændringer:
§ 15…
Stk. 2-4…
Stk. 5.
Fonden har ikke pligt til at opfylde krav
på udbetaling af tilgodehavende feriemidler efter
stk. 1-4 før den 1. oktober 2021.
Stk. 6…
1. I
§ 15, stk. 5,
ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1, 2 og 4,«.
§ 28.
En lønmodtager, som ønsker at benytte
sig af retten efter § 48 a, stk. 3, i lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015,
som ændret ved det samtidigt fremsatte forslag
til lov om ferie, til at afholde op til 8,3 feriedage
optjent i 2019 som særlige fondsferiedage med
feriebetaling fra fonden, skal indgive ansøgning
til fonden herom.
Stk. 2-6…
2.
I
§ 28, stk. 1,
ændres »8,3« til: »8,4«.
§4
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. september
30
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fra beskæftigelsesministeren
2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2 og § 3 træder i kraft den 1.
september 2019.
31