Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1989967_0001.png
Til Beskæftigelsesudvalget.
For klarhedens skyld arbejder jeg som tilkaldevikar, og får supplerende dagpenge.
Følgende spørgsmål har trængt sig på efter genindtræden i de delvis lediges rækker:
Af hvilken årsag er muligheden for selv at indberette midlertidigt arbejde på Jobnet fjernet?
Konsekvensen heraf er følgende:
I stedet for at jeg selv indberetter, skal jeg nu kontakte sagsbehandler telefonisk eller pr mail,
med det resultat, at ikke alle job er indtastet i min kalender på Jobnet, og at min sagsbehandler
får yderligere opgaver, som er unødvendige.
Desuden kan jeg blive tilkaldt kl 6.30, og skal derfor straks sende mail om arbejde til
sagsbehandler, og håbe at hun faktisk er på arbejde, ser mailen og indtaster oplysningerne.
Dette kan ske op til 5 gange om ugen.
Supplerende dagpenge/forbrugte uger i forbindelse med borgerligt ombud (domsmand)
Eksempel fra egen situation:
Som vikar, med fast tilknytning til vikarbureau og virksomhed, er jeg ikke altid beskæftiget 37
timer pr uge. Jeg får derfor supplerende dagpenge for de uger jeg mangler timer. Samtidig
fungerer jeg som domsmand, og dermed kan jeg skulle bede om fri i uger hvor jeg er i fuld
beskæftigelse.
Konsekvensen heraf er, at jeg skal vælge
”fri for egen regning” når jeg er
indkaldt som
domsmand. Jeg må ikke modregnes i dagpenge, men hvis jeg vælger at få dagpenge for
dagen, bliver der forbrugt en hel uge af min ret til supplerende dagpenge.
Modsat, hvis jeg var fuldtids ledig i den pågældende uge, får jeg dagpenge for dagen + mit
vederlag som domsmand, samt bliver ikke trukket for supplerende uger. I den her situation
bliver jeg
”straffet”
for at udføre borgerligt ombud som vikar på supplerende dagpenge.
Ovenstående eksempler, som absolut ikke er enestående, får mig til at spørge, hvorvidt der er nogen i
embedsmandsværket/udvalget, der har tænkt over hvilke konsekvenser der er ved en lille ændring i
bekendtgørelser og praksis? Som jeg ser det, er der ikke overvejet, hvilke nye tiltag der påvirker på flere
niveauer. Det er muligt at fjernelsen af funktionen
”meddel
midlertidigt arbejde” ses som en detalje, men
dette har virkning flere steder.
Det ville måske være en mulighed at der bliver undersøgt i praksis, og en funktion skal ændres eller
bibeholdes, da der trods alt er ledige, som prøver at få det til at fungere, trods manglende timer/arbejde.
Jeg kan kontaktes pr mail for yderligere uddybelse.