Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Bilag 1
Cases med eksempler på bødeniveauer
til Evaluering af initiativ 12
Grove overtrædelser skal give højere bøde
Case 1-7 indeholder eksempler fra praksis for overtrædelser af arbejdsmiljøloven efter 1. januar 2016, og
hvor en eller flere af strafskærpelsesbestemmelserne er bragt i anvendelse. I de enkelte eksempler vil
bødeniveauet efter de nugældende regler blive sammenholdt med bødeniveauet, der var gældende før
indførelsen af strafskærpelsesreglerne.
Eksemplerne er beskrevet, så det fremgår hvilke oplysninger, der ligger til grund for vurderingen af, at bøden
skærpes efter en eller flere af de nye særligt skærpende omstændigheder.
Eksemplerne er spredt, så der er forskellige arbejdsmiljøproblemer (AMP), som danner baggrund for
anvendelsen af de nye særligt skærpende omstændigheder.
Eksemplerne fra praksis på gentagelsestilfælde beskriver bødeniveauet før og efter indførelsen af
strafskærpelsesbestemmelsen om gentagelse, herunder også konsekvensen af bortfaldet af den procentvise
gentagelsesvirkning for gentagelsestilfælde inden for samme eller lignende forhold.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0002.png
Case 1
AMP Transport-, løfte- og Hejseudstyr
Stor virksomhed: 63 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i den konkrete sag, som følge af initiativ 12: +12.500 kr.
I forbindelse med påfyldning af sand i en udgravning anvendte et aktieselskab en traktor med påmonteret
sandudlægger uden, at anvendelsen var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig. En ansat (håndmand) befandt sig
under arbejdet indenfor maskinens risikozone, hvilket bevirkede, at den ansatte blev ramt i ansigtet og
pådrog sig en skade, da traktoren på grund af en fejl i koblingen gav et ryk under bakning.
Overtrædelsen skete i 2017, og bøden skulle derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynet har indstillet til politiet, at selskabet pålægges en bøde på 52.500 kr. Sagen er endnu ikke
afgjort endeligt.
Bøden er fastsat med udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., da der er tale om en materiel overtrædelse
af arbejdsmiljøloven. Der er herefter lagt 10.000 kr. til grundbøden, da en ansat er kommet til skade, og der
således i sagen foreligger en skærpende omstændighed efter arbejdsmiljølovens § 82, stk. 4, nr. 1. Da
selskabet har 63 ansatte, er bøden slutteligt differentieret med 75 %, jf. arbejdsmiljølovens § 82, stk. 6. Det
fremgår af denne bestemmelse, at der ved arbejdsgiverens overtrædelser af arbejdsmiljøloven skal ligges
vægt på virksomhedens størrelse ved strafudmålingen.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Differentiering, § 82, stk. 6 (75 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
10.000 kr.
22.500 kr.
52.500 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (75 %)
Skærpende omst., jf. dagældende jf. § 82, stk. 5, nr. 1
20.000 kr.
15.000 kr.
5.000 kr.
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
40.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0003.png
Case 2
AMP Fald til lavere niveau
Meget stor virksomhed: > 100 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 2, som følge af initiativ 12: +15.000 kr.
I forbindelse med nedtagning af et stillads arbejdede en ansat i et aktieselskab på stilladset uden, at det var
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Den ansatte arbejdede således på øverste stilladsdæk i 3,6 meters højde
tæt ved enden af stilladset, og mens han lænede sig ud over en ca. 0,4 meter høj knæliste uden anden sikring
mod nedstyrtningsfaren end knælisten. Der var derfor fare for, at den ansatte kunne falde ned og pådrage sig
personskade.
Overtrædelsen skete i 2017, og bøden skulle derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynet har indstillet til politiet, at selskabet pålægges en bøde på 60.000 kr. Sagen er endnu ikke
afgjort endeligt.
Bødepåstanden tager udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., idet der er tale om en materiel
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Der er herefter tillagt 10.000 kr. til grundbøden, idet der i
forbindelse med overtrædelsen foreligger en skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1, da der under
arbejdet var fremkaldt fare for, at en ansat kunne komme til skade. Da virksomheden har 165 ansatte er der
slutteligt foretaget en differentiering af bøden med 100 % efter lovens § 82, stk. 6. Det fremgår af denne
bestemmelse, at der ved arbejdsgiverens overtrædelser af arbejdsmiljøloven skal ligges vægt på
virksomhedens størrelse ved strafudmålingen.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Differentiering, § 82, stk. 6 (100 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
10.000 kr.
30.000 kr.
60.000 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (100 %)
Skærpende omst., jf. dagældende jf. § 82, stk. 5, nr. 1
20.000 kr.
20.000 kr.
5.000 kr.
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
45.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0004.png
Case 3 AMP
Nedfald af genstande, sammenstyrtning m.m.
Mellemstor virksomhed: 19
ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 3, som følge af initiativ 12: +40.000 kr.
I forbindelse med udførelse af svejsearbejde på rør i en udgravning arbejdede to ansatte fra et aktieselskab i
udgravningen uden, at det var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. De ansatte arbejdede således knæliggende
i en ca. 2 meter dyb og 2 meter bred udgravning, hvor siderne i udgravningen var lodrette, og hvor der på
den ene side lå opgravet sand og jord i ca. 2 meters højde uden, at der var truffet effektive foranstaltninger
mod jordskred. Der var derfor fare for, at begge ansatte kunne pådrage sig alvorlig personskade.
Overtrædelsen skete i 2016, og en bøde skal derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynet har indstillet til politiet, at selskabet pålægges en bøde på 105.000 kr. Sagen er endnu ikke
afgjort endeligt.
Bøden er fastsat med udgangspunkt i en grundbøde på 40.000 kr., da der er tale om en materiel overtrædelse
af arbejdsmiljøloven, der er forbundet med en generel fare for så alvorlige ulykker, at der udmåles en større
grundbøde en sædvanligt. Der er herefter lagt 10.000 kr. til grundbøden, da der ved overtrædelsen blev
fremkaldt fare for, at en person kunne komme til skade, og der således i sagen foreligger en skærpende
omstændighed efter arbejdsmiljølovens § 82, stk. 4, nr. 1. Der er herefter ydeligt lagt 20.000 kr. til
grundbøden, da der ved overtrædelsen var fare for, at flere personer kunne komme til skade, og der således
foreligger særligt skærpende omstændigheder efter arbejdsmiljølovens § 82, stk. 5, nr. 3. Da selskabet har 20
ansatte, er bøden slutteligt differentieret med 50 %, jf. arbejdsmiljølovens § 82, stk. 6. Det fremgår af denne
bestemmelse, at der ved arbejdsgiverens overtrædelser af arbejdsmiljøloven skal ligges vægt på
virksomhedens størrelse ved strafudmålingen.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Særligt skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 3
Differentiering, § 82, stk. 6 (50 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (50 %)
Skærpende omst., jf. dagældende § 82, stk. 5, nr. 1
40.000 kr.
20.000 kr.
5.000 kr.
40.000 kr.
10.000 kr.
20.000 kr.
35.000 kr.
105.000 kr.
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
65.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0005.png
Case 4 - AMP
Fald til lavere niveau
Lille virksomhed: 4 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 4, som følge af initiativ 12: +25.000 kr.
I forbindelse med en nedbrydningsentreprise arbejdede to ansatte fra et anpartsselskab fra et stillads i 2,5
meters højde uden, det var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Der var således ikke truffet effektive
sikkerhedsforanstaltninger mod nedstyrtningsfaren, idet de ansatte arbejdede fra stilladsdækket med
nedtagning af plader over en port, selvom der ikke var opsat et rækværk bestående af håndliste, knæliste og
fodliste. Stilladset var alene monteret med en knæliste, hvorfor der var fare for nedstyrtning med skade til
følge for begge de ansatte.
Overtrædelsen skete i 2016, og en bøde skal derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynets bødepåstand i sagen var 50.000 kr. Afgjort endeligt af Vestre Landsret med en bøde på
50.000 kr.
Bøden er fastsat med udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., da der er tale om en materiel overtrædelse
af arbejdsmiljøloven. Der er herefter lagt 10.000 kr. til grundbøden, da der ved overtrædelsen blev fremkaldt
fare for, at en person kunne komme til skade, og der således i sagen foreligger en skærpende omstændighed
efter arbejdsmiljølovens § 82, stk. 4, nr. 1. Der er herefter ydeligt lagt 20.000 kr. til grundbøden, da der ved
overtrædelsen var fare for, at flere personer kunne komme til skade, og der således foreligger særligt
skærpende omstændigheder efter arbejdsmiljølovens § 82, stk. 5, nr. 3. Da selskabet alene havde 4 ansatte
blev bøden ikke differentieret, jf. arbejdsmiljølovens § 82, stk. 6.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Særligt skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 3
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
10.000 kr.
20.000 kr.
50.000 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. dagældende § 82,
stk. 5, nr. 1
20.000 kr.
5.000 kr.
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
25.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0006.png
Case 5 - AMP Øvrige ulykkesrisici
Meget stor virksomhed: 111 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 5, som følge af initiativ 12: +45.000 kr.
Et aktieselskab foretog el-arbejde i marts 2016 i form af installation og tilslutning af en Canalis el-skinne,
uden, at arbejdet blev udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. En ansat, der arbejdede i den ene ende af
skinnen, satte således strøm til skinnen, selvom en anden ansat udførte arbejde i skinnens anden ende, hvilket
bevirkede, at den anden ansatte blev udsat for elektrisk stød og fik forbrændinger på den ene hånd.
Overtrædelsen skete i 2016, og en bøde skal derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynet bødepåstand i sagen var 100.000 kr. Virksomheden har vedtaget et udenretligt bødeforlæg fra
politiet på samme beløb.
I den konkrete sag tager bødepåstanden udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., idet der er tale om en
materiel overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Der er herefter lagt 10.000 kr. til grundbøden, idet der i
forbindelse med overtrædelsen foreligger skærpende omstændigheder, da en ansat kom til skade ved
overtrædelsen, jf. § 82, stk. 4, nr. 1. Der er herefter lagt 20.000 kr. til grundbøden, idet virksomheden
tidligere (februar 2012) har vedtaget en bøde for en grov (ligeartet) overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
(dødsulykke i forbindelse med uforsvarlig udførelse af el-arbejde), jf. § 82, stk. 5, nr. 4. Da virksomheden
har 111 ansatte er der slutteligt foretaget en differentiering af bøden med 100 % efter lovens § 82, stk. 6.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Særligt skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 4
Differentiering, § 82, stk. 6 (100 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
10.000 kr.
20.000 kr.
50.000 kr.
100.000 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (100 %)
Skærpende omstændighed, jf. dagældende § 82, stk. 5, nr. 1
Gentagelsesvirkning af ligeartet tidligere straf i et andengangstilfælde
indenfor 4 år, men senere end 2 år, jf. retspraksis (25 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
(afrundet fra 56.250 kr.)
20.000 kr.
20.000 kr.
5.000 kr.
11.250 kr.
55.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0007.png
Hvis den tidligere straffesag fx vedrørte nedstyrtningsfare og således ikke var ligeartet med den nye
overtrædelse, ville bøden ikke efter de tidligere regler skulle forhøjes som følge af gentagelse, og bøden ville
da have været 45.000 kr.
Hvis virksomheden FØR lovændringen to gange indenfor inden for fire år tidligere var straffet for ligeartede
overtrædelser af arbejdsmiljøloven, ville bøden have været 90.000 kr., da gentagelsesvirkningen ved et
tredjegangstilfælde praksis før lovændringen var en fordobling af den beregnede bøde
altså 100 %.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0008.png
Case 6 - AMP Nedfald af genstande, sammenstyrtning m.m.
Stor virksomhed: 92 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 6, som følge af initiativ 12: Uændret.
Et aktieselskab foretog aflæsning af nogle ca. 700 kg. tunge og 8,5 meter lange jernspær fra en trailer uden,
at det skete sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. En ansat stod således under spærene, mens han løsnede
nogle surringsbånd uden, at spærene herunder var sikret mod at falde af traileren, hvillet bevirkede, at det
yderste jernspær faldt ned fra traileren og ramte den ansatte. Den ansatte pådrog sig alvorlig personskade i
form af bl.a. amputation af underben.
Overtrædelsen skete i 2016, og en bøde skal derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynet har indstillet til politiet at selskabet pålægges en bøde på 105.000 kr. Sagen er endnu ikke
afgjort endeligt.
I den konkrete sag tager bødepåstanden udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., idet der er tale om en
materiel overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Grundbøden er herefter fordoblet, jf. § 82, stk. 2, idet der
ved ulykken er sket en alvorlig personskade. Der er herefter tillagt 20.000 kr. til grundbøden, idet
virksomheden tidligere (marts 2015) er idømt en bøde for en (ligeartet) grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen (ulykke med alvorlig personskade i forbindelse med stabling af 450 kg tunge og 2
X 4 meter lange dørkplader, hvorunder en plade faldt ned og ramte en ansat), jf. § 82, stk. 5, nr. 4. Da
virksomheden har 92 ansatte er der slutteligt foretaget en differentiering af bøden med 75 % efter lovens §
82, stk. 6.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Forhøjelse alvorlig personskade, jf. § 82, stk. 2
Særligt skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 4
Differentiering, § 82, stk. 6 (75 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
20.000 kr.
20.000 kr.
45.000 kr.
105.000 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
20.000 kr.
Forhøjelse alvorlig personskade, jf. § 82, stk. 2
20.000 kr.
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (75 %)
30.000 kr.
Gentagelsesvirkning af tidligere straf i et andengangstilfælde
indenfor 2 år, jf. retspraksis (50 %)
35.000 kr.
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
105.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0009.png
Hvist den tidligere straffesag vedrørte fx uforsvarlig anvendelse af et teknisk hjælpemiddel, og således ikke
var ligeartet med den nye overtrædelse, ville bøden ikke efter den tidligere praksis skulle forhøjes, og bøden
ville da have været 70.000 kr.
Hvis virksomheden FØR lovændringen 2 gange indenfor inden for 4 år tidligere var straffet for ligeartede
overtrædelser af arbejdsmiljøloven, ville bøden have været 140.000 kr., da gentagelsesvirkningen ved et
tredjegangstilfælde praksis før lovændringen var en fordobling af den beregnede bøde
altså 100 %.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0010.png
Case 7 - AMP Vold og traumatiske hændelser - Meget stor virksomhed: 8289 ansatte
Forskel i bødestørrelsen i case 7, som følge af initiativ 12: +55.000 kr.
Arbejdet på et kommunalt bosted for psykisk syge beboere var ikke planlagt, tilrettelagt og udført
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. En ansat ledsagede således i juli 2016 en beboer med kendt voldelig
adfærd alene til en bank for at hæve penge, hvilket førte til, at den ansatte blev udsatfor vold i form af flere
slag, da beboeren blev nægtet at hæve flere penge end aftalt. Den ansatte pådrog sig personskade som følge
af volden.
Overtrædelsen skete i 2016, og en bøde skal derfor fastsættes efter de nye strafskærpelsesregler.
Arbejdstilsynets bødepåstand i sagen var en bøde på 100.000 kr. Sagen er afgjort med vedtagelse af en
udenretligbødevedtagelse på samme beløb.
I den konkrete sag tager bødepåstanden udgangspunkt i en grundbøde på 20.000 kr., idet der er tale om en
materiel overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Der er herefter lagt 10.000 kr. til grundbøden, idet der i
forbindelse med overtrædelsen foreligger skærpende omstændigheder, da en ansat kom til skade ved
overtrædelsen, jf. § 82, stk. 4, nr. 1. Der er herefter lagt 20.000 kr. til grundbøden, idet kommunen tidligere
(februar 2016) har vedtaget en bøde for en grov (ikke ligeartet) overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen,
(ulykke i forbindelse med uforsvarlig anvendelse af et teknisk hjælpemiddel
en brændekløver) jf. § 82, stk.
5, nr. 4. Da virksomheden har 111 ansatte er der slutteligt foretaget en differentiering af bøden med 100 %
efter lovens § 82, stk. 6.
Bødeberegning opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Skærpende omstændighed, jf. § 82, stk. 4, nr. 1
Særligt skærpende omstændigheder, jf. § 82, stk. 5, nr. 4
Differentiering, § 82, stk. 6 (100 %)
Beregnet bøde for det aktuelle forhold
20.000 kr.
10.000 kr.
20.000 kr.
50.000 kr.
100.000 kr.
Bødeberegning efter
tidligere
regler opstillet skematisk:
Grundbøde, jf. § 82, stk. 1
Differentiering, jf. dagældende § 82, stk. 4 (100 %)
Skærpende omstændighed, jf. dagældende § 82,
stk. 5, nr. 1
Ingen gentagelsesvirkning, da ej ligeartet tidligere
straffesag
Beregnet bøde for det aktuelle forhold efter gamle regler
45.000 kr.
20.000 kr.
20.000 kr.
5.000 kr.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986215_0011.png
Hvis den tidligere straffesag havde vedrørt en ligeartet overtrædelse af det psykisk arbejdsmiljø, ville bøden
have været 65.000 kr. (afrundet), da gentagelsesvirkning af en tidligere straf i et andengangstilfælde indenfor
to år tidligere var en forhøjelse på 50 %.
Hvis virksomheden, FØR lovændringen to gange indenfor inden for fire år tidligere var straffet for ligeartede
overtrædelser af arbejdsmiljøloven, ville bøden have været 90.000 kr., da gentagelsesvirkningen ved et
tredjegangstilfælde efter praksis var en fordobling af den beregnede bøde
altså 100 %.