Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1986214_0001.png
NOTAT
Evaluering af
initiativ 12
i aftale om en styr-
ket arbejdsmiljøindsats:
Grove overtrædelser
skal give højere bøde
November 2018
J.nr. 20175000564
SBT
AGP
Hovedkonklusion
En evaluering af
initiativ 12
– ”Grove
overtrædelser skal give højere bøde”,
skal
ifølge den politiske aftale sikre og efterprøve, om intentionerne for lovændringen er
opfyldt i forhold til målretning, antal bøder, bødeniveau m.v.
Denne evaluering er udarbejdet på baggrund af opgørelser over straffesager for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven for årene 2014-2017. Dette med henblik på at
sammenholde udviklingen i sagerne før og efter lovændringen, som trådte i kraft
den 1. januar 2016.
Af opgørelserne kan drages følgende
hovedkonklusioner:
Den gennemsnitlige bødestørrelse for bødesager, der er udsendt af Arbejdstilsynet,
er steget fra ca. 38.000 kr. i 2014 og 2015 til ca. 53.000 kr. i 2017 (opgørelse 1).
Den gennemsnitlige bødestørrelse for afgjorte bødesager hos politi og domstole er
steget fra omkring 38.000 kr. i 2014 og 2015 til ca. 48.000 kr. i 2017 (opgørelse 2).
Den procentvise stigning i den gennemsnitlige bødestørrelse fra 2015 til 2017 vi-
ser, at stigningen i den gennemsnitlige bødestørrelse for meget store og store virk-
somheder (32-33 pct.) er større end den procentvise stigning i bødestørrelsen for
små og mellemstore virksomheder (28 pct.) (opgørelse 3 a).
Andelen af sager, som er rejst med mindst én af de nye særligt skærpende omstæn-
digheder,
”flere i fare”
eller
”gentagelse”,
udgør ca. 9 pct. i 2016 og ca. 19 pct. i
2017 (opgørelse 5 sammenholdt med opgørelse 3).
Den særligt skærpende omstændighed
”flere i fare”
har i 2016-2017 været anvendt
flest gange som bødeskærpelsesgrund for små og mellemstore virksomheder. Den
særligt skærpende omstændighed
”gentagelse”
har i 2016-2017 har været anvendt
flest gange for meget store virksomheder (opgørelse 8).
I sager,
hvor den særligt skærpende omstændighed ”flere i fare” er bragt i anven-
delse i 2016-2017, er den gennemsnitlige bøde steget, når bødestørrelsen i de en-
kelte sager sammenholdes med, hvad bøden ville have været efter de tidligere gæl-
dende regler. For små virksomheder udgør den gennemsnitlige bødedifference ca.
25.000 kr.. For meget store virksomheder udgør den gennemsnitlige bødedifference
ca. 50.000 kr. (opgørelse 9a).
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
I hovedparten af sager, hvor den særligt skærpende omstændighed ”gentagelse” er
bragt i anvendelse, er den samlede bøde højere efter de nye regler end efter de
gamle regler. I et mindre antal sager vurderes den samlede bøde efter de nye regler
dog at ville være lavere end efter de gamle regler (Opgørelse 9b, 9c og 9d). Sidst-
nævnte kan forklares med bortfaldet af den procentvise forhøjelse af bøden i genta-
gelsestilfælde, som var en del af den politiske aftale i initiativ 12. I de sager, hvor
bøden beregnet efter de gamle regler ville have været højere, end hvis den var be-
regnet efter de nye regler, vil virksomheden have flere tidligere straffe, som angår
ligeartet kriminalitet.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse ................................................................... 3
1. Baggrund ................................................................................ 4
2. Beskrivelse af evalueringens indhold ..................................... 4
3. Reglerne om skærpet straf ..................................................... 5
4. Generelt om Arbejdstilsynets behandling af straffesager for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven ............................................. 7
4.1. Direkte tiltale ..................................................................................................8
4.2. Manglende efterkommelse af påbud ..............................................................9
4.3. Hvordan rejser Arbejdstilsynet en straffesag ...............................................10
4.4. Generelt om bødestørrelsen for arbejdsgiverens overtrædelse af
arbejdsmiljøloven ................................................................................................10
5. Evaluering af initiativ 12
grove overtrædelser skal give
højere bøde .............................................................................. 13
5.1. Om grove overtrædelser straffes hårdere .....................................................13
5.2. Om store virksomheder får større bøder end små virksomheder..................15
5.3. Udmøntning af det udvidede område for særligt skærpende omstændigheder
(flere i fare + gentagelse).....................................................................................18
Bilag 1: Cases med eksempler på bødeniveauer.
Bilag 2: Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse pr. år i 2014-2017 fordelt på ho-
vedbrancher.
Bilag 3: Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse pr. år i 2014-2017 fordelt på ar-
bejdsmiljøproblemer (AMP).
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1. Baggrund
I den politiske aftale ”En styrket arbejdsmiljøindsats –
Alle har ret til et sikkert og
sundt arbejdsmiljø” af 26. marts 2015
forudsætter
initiativ 12,
at virksomheder,
som groft overtræder arbejdsmiljøloven skal straffes hårdere.
I aftalen er det forudsat, at bødeniveauet skal forhøjes for skærpende og
særligt skærpende omstændigheder, samt at området for særligt skærpende om-
stændigheder skal udvides. Endvidere skal bødeniveauet skærpes, så det er den
samlede bøde inklusiv skærpende og særligt skærpende om omstændigheder, der
differentieres i forhold til virksomhedens størrelse.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at da gentagelsestilfælde både for
samme-, lignende- og forskellige forhold bliver omfattet af den aftalte udvidelse af
området for særligt skærpende omstændigheder, bortfalder den procentvise genta-
gelsesvirkning for gentagelsestilfælde inden for samme eller lignende forhold, som
hidtil havde været gældende.
Lov nr. 1869 af 29. december 2015 om ændring af lov om arbejdsmiljø har dannet
lovmæssigt grundlag for de bødeskærpelser, der fulgte af den politiske aftale. Lo-
ven trådte i kraft den 1. januar 2016.
En evaluering af
initiativ 12
skal ifølge den politiske aftale sikre og efterprøve, om
intentionerne for lovændringen er opfyldt i forhold til målretning, antal bøder, bø-
deniveau m.v. Evalueringen skal iværksættes senest 2 år efter lovændringens ikraft-
træden.
2. Beskrivelse af evalueringens indhold
Evalueringens indhold er inddelt i tre hovedafsnit med tilhørende bilag.
I afsnit 3 er en beskrivelse af indholdet af de regler om skærpet straf, der udmønter
initiativ 12.
I afsnit 4 er et generelt afsnit om,
hvornår
Arbejdstilsynet rejser straffesager for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven, herunder i hvilke tilfælde Arbejdstilsynet har
praksis for at rejse straffesager,
hvordan
sagerne rejses samt om de forskellige
elementer, der indgår ved fastsættelsen af bøden til en arbejdsgiver.
I afsnit 5 evalueres
initiativ 12
i tre følgende underpunkter:
1) Om virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljølovgivningen straffes
hårdere.
2) Om store virksomheder i endnu højere grad end efter tidligere gældende regler
får større bøder end små virksomheder.
3) Hvordan og i hvilket omfang det udvidede område for særligt skærpende om-
stændigheder (”flere i fare” og
”gentagelse”)
er udmøntet.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1 indeholder syv cases med eksempler på bødeniveauer før og efter indførel-
sen af strafskærpelsesreglerne, der udmønter
initiativ 12.
3. Reglerne om skærpet straf
Evalueringen sker i forhold til de konkrete skærpelser af bødeniveauet, der følger
af lovændringen, jf. lov nr. 1869 af 29. december 2015. De enkelte områder, hvor
bødeniveauet blev skærpet er beskrevet herunder:
Bøden blev ved skærpende omstændigheder forudsat forhøjet fra hidtidig 5.000
kr. til fremover 10.000 kr. Skærpende omstændigheder er fx, når der ved over-
trædelsen er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, uden at
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller døden til følge.
Bøden blev ved særligt skærpende omstændigheder forudsat forhøjet fra hidti-
dig 10.000 kr. til fremover 20.000 kr. pr.
særligt
skærpende omstændighed,
herunder fx hvor unge under 18 år kommer til skade eller er i fare i forbindelse
med overtrædelsen.
Området for særligt skærpende omstændigheder blev udvidet, så det fremover be-
tragtes som særligt skærpende omstændigheder, dels at flere personer har været
udsat for skade på liv eller helbred eller fare herfor, dels at den fysiske eller juridi-
ske person inden for fire år tidligere er blevet straffet for en grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. I forhold til tidligere straffe vil det fremadrettet være
uden betydning, om de tidligere straffe vedrører samme, lignende eller helt andre
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. Samtidig bortfaldt den hidtidigt an-
vendte procentvise forhøjelse af bøden i gentagelsestilfælde.
Derudover blev straffebestemmelserne ændret, så det fremover vil være den
samlede
forhøjede bøde
efter
tillæg ved skærpende og særligt skærpende omstæn-
digheder, der skal differentieres efter virksomhedens størrelse. Det vil sige, at bø-
den inklusiv forhøjelsen med skærpende og/eller særligt skærpende omstændighe-
der forhøjes med 50 % for virksomheder med 10-34 ansatte, med 75 % ved 35-99
ansatte og med 100 % ved 100 eller flere ansatte.
Tidligere, for overtrædelser før 1. januar 2016, skete forhøjelsen af bøden med
henvisning til virksomhedsstørrelse (Differentiering)
før
en eventuelt forhøjelse af
bøden ved skærpende og særligt skærpende omstændigheder. Forskellen på hvor-
dan bøden differentieres efter virksomhedsstørrelse for overtrædelser før og efter 1.
januar 2016 er illustreret i figur 1 og figur 2.
Samlet set har lovændringen som følge af
initiativ 12
forudsat forhøjelse i bødebe-
regningen i en stor del af Arbejdstilsynets straffesager for overtrædelse af arbejds-
miljøloven. Det gælder for overtrædelser, hvor gerningstidspunktet ligger efter 1.
januar 2016, og hvor der er konstateret skærpende og/eller særligt skærpende om-
stændigheder.
Bødestørrelsen for formelle overtrædelser af arbejdsmiljøloven på 10.000 kr. er
ikke
ændret med
initiativ 12.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0006.png
Bødefastsættelsen er også uændret for så vidt angår
”grundbøden” for
arbejdsgive-
res materielle overtrædelser på 20.000 kr. eller 40.000 kr.. Ligesom bødeforhøjel-
sen er uændret for overtrædelser, hvor bøden alene er forhøjet med henvisning til,
at overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge.
Beregningen af bøden til arbejdsgivere før og efter lovændringen kan illustreres
med figur 1 og figur 2.
Figur 1 illustrerer de forskellige elementer, der indgik som en del af bødeberegnin-
gen for arbejdsgiveres materielle overtrædelse af arbejdsmiljøloven
før
lovændrin-
gen, der udmønter
initiativ 12.
Figur 1. Illustration af beregning af bøder til arbejdsgivere før initiativ 12
Figur 2 illustrerer de forskellige elementer, der indgår som en del af bødeberegnin-
gen for en materiel overtrædelse af arbejdsmiljøloven, som en arbejdsgiver er an-
svarlig for
efter
lovændringen, der udmønter
initiativ 12.
Ændringerne i bødefast-
sættelsen som følger af
initiativ 12
er i figur 2 gengivet med rødt.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0007.png
Figur 2. Illustration af beregning af bøder til arbejdsgivere efter initiativ 12
4. Generelt om Arbejdstilsynets behandling af straffesager for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven
Når Arbejdstilsynet vurderer, om der kan gøres et strafferetligt ansvar gældende, er
der en række betingelser, der alle skal være til stede for, at Arbejdstilsynet rejser en
straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Der sker med henvisning
til nogle generelle strafferetlige principper og praksis i forhold til håndhævelse af
arbejdsmiljølovens strafferegler.
Det er for det
første
en betingelse, at der objektivt set er sket en overtrædelse af en
arbejdsmiljøregel, og at nogen kan gøres ansvarlig for overtrædelsen, det vil sige,
om der er handlet med forsæt eller uagtsomhed.
For det
andet
er det en betingelse, at overtrædelsen kan bevises, og at det kan bevi-
ses, at overtrædelsen er begået forsætligt eller uagtsomt.
For det
tredje
er det også en betingelse, at der ikke er særlige forhold ved overtræ-
delsen, der begrunder, at der ikke skal rejses en straffesag. Det er fx tilfældet, hvis
den ansvarlige selv er afgået ved døden.
Endeligt er det
for det
fjerde
en betingelse, at sagen er omfattet af Arbejdstilsy-
nets praksis for at rejse en straffesag.
Arbejdstilsynet har praksis for at rejse en straffesag i to hovedtilfælde:
1.
Direkte tiltale
2.
Manglende efterkommelse af påbud.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
4.1. Direkte tiltale
Straffesager, som Arbejdstilsynet rejser ved direkte tiltale, forudsætter en overtræ-
delse af klare og for branchen velkendte regler eller praksis, at overtrædelsen inde-
bærer en konkret sikkerheds- eller sundhedsfare og er af en vis grovhed. Derudover
skal overtrædelsen kunne bevises.
Selvom ovennævnte betingelser for at rejse en straffesag er opfyldt, kan arbejdsgi-
veren i visse situationer alligevel ikke pålægges et straffeansvar for ansattes over-
trædelse af arbejdsmiljøloven. Det er tilfældet, når arbejdsgiveren har gjort
alt
for
at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø (arbejdsgiverens begrænsede ansvar). Reg-
lerne om arbejdsgiverens begrænsede ansvar uddybes nedenfor.
Der kan gøres brug af direkte tiltale, uanset om der i det konkrete tilfælde er afgivet
påbud om overtrædelsen, og uanset om der er sket en ulykke eller anden skade.
Ved direkte tiltale er det uden betydning for straffesagen, at virksomheden efterføl-
gende efterkommer et eventuelt påbud.
Eksempler på typer af sager, hvor Arbejdstilsynets rejser straffesager ved direkte
tiltale er overtrædelser om:
Nedstyrtning
Gennemstyrtning
Sammenstyrtning ved jordarbejde
Ætsning, brand, kvælning, forgiftning og eksplosion
Manglende afstivning ved opstilling af betonelementer
Arbejde med farlige stoffer og materialer uden sikkerhedsforanstaltninger
Arbejde ved farlige tekniske hjælpemidler, hvor der ikke er truffet foran-
staltninger til at hindre fare for klemning, berøring med de bevægelige ma-
skindele eller andre farlige situationer
Indgreb i det tekniske hjælpemiddel, så sikkerhedsfunktionerne er sat ud af
funktion
Uforsvarlig stabling/læsning med risiko for sammenskridning.
Uforsvarligt personløft
Manuelt løft af tunge byrder med risiko for personskade
Uforsvarlig ophængning til hejsning med risiko for tab af materiel og ud-
styr
Unges ulovlige arbejde, bl.a. ulovligt alenearbejde og ulovligt børnearbej-
de
Psykisk arbejdsmiljø
vold og traumatiske hændelse
Manglende certifikater til kran eller gaffeltruck
Manglende brug af hjelm
Listen er ikke udtømmende. Der kan derfor være overtrædelser, der ikke er nævnt
på listen, som kan begrunde en straffesag ved direkte tiltale.
4.1.1. Arbejdsgiverens begrænsede ansvar
Som nævnt kan en arbejdsgiver under særlige omstændigheder blive fri for straf,
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
hvis en ansat har begået en overtrædelse. Det kræver, at arbejdsgiveren har gjort alt
for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det skal arbejdsgiveren gøre ved at
opfylde alle sine pligter efter arbejdsmiljølovens kapitel 4.
Når Arbejdstilsynets jurister skal bedømme, om arbejdsgiveren har opfyldt alle
sine pligter efter lovens kapitel 4, lægger tilsynet vægt på:
Om arbejdsgiveren har sørget for, at de konkrete arbejdsforhold er sikkerheds-
og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
Om arbejdsgiveren har planlagt og tilrettelagt arbejdet, så det kan udføres sik-
kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
Om det nødvendige og egnede sikkerhedsudstyr er til stede og lever op til reg-
lerne om indretning og brug
Om arbejdsgiveren har instrueret sine ansatte i, hvordan det konkrete arbejde
kan udføres forsvarligt
Om arbejdsgiveren har ført effektivt tilsyn med, at arbejdet faktisk udføres for-
svarligt
Om arbejdsgiveren har udarbejdet en arbejdspladsvurdering
Om arbejdsgiveren har sørget for, at der er en arbejdsmiljøorganisation, hvor
dette kræves
Hvis arbejdsgiveren har opfyldt alle disse pligter, kan arbejdsgiveren ikke blive
straffet. Er blot én af de ovennævnte pligter ikke opfyldt, og vurderes det, at der er
tilstrækkeligt bevis herfor, vil Arbejdstilsynet rejse den pågældende sag som en
straffesag.
Det påhviler anklagemyndigheden at bevise, at arbejdsgiveren ikke har opfyldt sine
pligter efter lovens kapitel 4. Dette princip gælder også for Arbejdstilsynets be-
handling af straffesagerne.
Hvis der ikke er bevismæssigt grundlag for, at arbejdsgiveren ikke har opfyldt sine
pligter, kan der ikke rejses en straffesag mod arbejdsgiveren. I disse tilfælde vil
sagen blive henlagt, eller virksomheden/arbejdsgiveren vil blive frifundet ved ret-
ten.
4.2. Manglende efterkommelse af påbud
Ved manglende efterkommelse af påbud forstås sager, hvor Arbejdstilsynet rejser
en straffesag, hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at en virksomhed ikke har taget
skridt til at efterkomme et udstedt påbud, eller de iværksatte foranstaltninger er så
utilstrækkelige, at det er åbenbart for virksomheden/arbejdsgiveren, at arbejdsmil-
jøproblemet ikke er løst.
Straffesager for manglende efterkommelse forekommer indenfor alle typer af på-
bud og omfatter således både materielle og formelle overtrædelser af arbejdsmiljø-
lovgivningen. Det kan fx ske, hvis det på et tilsynsbesøg konstateres, at et tidligere
afgivet påbud om at sikre arbejdet med løft af kasser ikke er efterkommet. Så kan
der blive tale om at gøre et strafferetligt ansvar gældende.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Når Arbejdstilsynets tilsynsførende konstaterer, at et tidligere udstedt påbud ikke er
efterkommet, overdrages sagen til tilsynets jurister, der vurderer, om der er til-
strækkeligt grundlag og bevis for at rejse en straffesag for manglende efterkom-
melse af påbuddet.
4.3. Hvordan rejser Arbejdstilsynet en straffesag
Arbejdstilsynet kan rejse en straffesag på to måder:
Administrativ bøde
Politianmeldelse
4.3.1. Administrative bøder
Arbejdstilsynets adgang til at udstede administrative bøder er fastsat i en bekendt-
gørelse. Bekendtgørelsen indeholder en række betingelser og begrænsninger for
Arbejdstilsynets brug af administrative bøder.
Bekendtgørelsen giver Arbejdstilsynet mulighed for selv at søge klare og ukompli-
cerede straffesager afgjort ved bødeforelæg i stedet for at sende sagerne til politiet.
I sager, hvor politiet har optaget rapport, f.eks. ved arbejdsulykker eller, hvor Ar-
bejdstilsynet har anmodet politiet om at foretage efterforskning, ligger tiltalekom-
petencen alene hos politiet, og Arbejdstilsynet kan derfor ikke anvende administra-
tiv bøde.
Hvis modtageren af en administrativ bøde oplyser, at vedkommende ikke ønsker at
betale bøden eller ikke reagerer på bøden, sender Arbejdstilsynet i stedet en indstil-
ling om tiltale til politiet. Sagen bliver derefter efterforsket af politiet og afgjort hos
politiet eller ved domstolene.
4.3.2. Politianmeldelse
En politianmeldelse indebærer, at Arbejdstilsynet sender en tiltaleindstilling til
politiet, der undersøger sagen nærmere. Anklagemyndigheden vurderer herefter,
om der er grundlag for at give arbejdsgiveren en bøde.
Anklagemyndigheden kan vælge at sende en bøde til den pågældende, det kaldes et
udenretligt bødeforelæg. Hvis arbejdsgiveren betaler bøden, afsluttes sagen. Hvis
bøden ikke betales, sender anklagemyndigheden sagen i retten. Det er herefter
domstolene, der træffer den endelige afgørelse i sagen.
Anklagemyndigheden kan også vælge at sende sagen direkte i retten til afgørelse,
uden først at have sendt et udenretligt bødeforelæg.
4.4. Generelt om bødestørrelsen for arbejdsgiverens overtrædel-
se af arbejdsmiljøloven
Der har i praksis blandt andet gennem tilkendegivelser i forarbejder til arbejdsmil-
jøloven udviklet sig et fast bødeniveau i sager om arbejdsgiverens overtrædelser.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Ændringen af arbejdsmiljøloven, der udmønter
initiativ 12
skærper som beskrevet
bødeniveauet på
dele
af de elementer, der gælder for beregningen af bødestørrelsen
for materielle overtrædelser som arbejdsgivere er ansvarlige for. Der henvises til
figur 1 og 2 ovenfor.
Herunder er det beskrevet, hvordan bødestørrelsen udregnes for arbejdsgiveres
materielle overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Beskrivelsen indeholder både de elementer til bødeberegningen, der følger af
initi-
ativ 12,
og de elementer til bødeberegningen, der er uændret og følger af den alle-
rede eksisterende lovgivning og praksis.
Når bødestørrelsen til en arbejdsgiver skal udregnes for en overtrædelse af ar-
bejdsmiljøloven, fastsættes som udgangspunkt
en ”grundbøde”. ”Grundbøden” er
normalt 20.000 kr. eller 40.000 kr. afhængig af, hvor grov overtrædelsen er.
”Grundbøden” kan fordobles, hvis overtrædelsen har medført en ulykke med alvor-
lig personskade eller døden til følge.
Herefter kan bøden forhøjes yderligere, hvis der er skærpende omstændigheder ved
overtrædelsen. Skærpende omstændigheder er:
At der er sket skade på liv eller helbred eller opstået fare for det.
At der tidligere er givet påbud om samme eller lignende forhold.
At der ved overtrædelsen er opnået eller søgt opnået en økonomisk fordel for
den pågældende selv eller andre.
At overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
Bøden forhøjes med 10.000 kr. for hver skærpende omstændighed. Med
initiativ 12
forhøjes bøden, når der er en skærpende omstændighed med 10.000 kr., hvor det
før var 5.000 kr.
Bøden kan også forhøjes, hvis der er særligt skærpende omstændigheder forbundet
med overtrædelsen. Særligt skærpende omstændigheder er:
At unge under 18 år er kommet til skade eller har været i fare for at komme til
skade ved overtrædelsen.
At flere personer er kommet til skade eller har været i fare for at komme til ska-
de ved overtrædelsen.
At den pågældende arbejdsgiver inden for fire år tidligere er blevet straffet for
en grov overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen (Gentagelsesvirkning).
Bøden forhøjes med 20.000 kr. for hver særligt skærpende omstændighed.
Med
initiativ 12
forhøjes bøden, når der er en særligt skærpende omstændighed
med 20.000 kr., hvor det før var 10.000 kr.
De særligt skærpende omstændigheder
”flere
personer i fare/kommet til skade”
og
”gentagelsesvirkningen” er
begge
nye
særligt skærpende omstændigheder. Først-
nævnte eksisterede ikke før 1. januar 2016.
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Sidstnævnte om gentagelsesvirkningen indenfor fire år er delvis ny. Tidligere skete
der også en forhøjelse af bøden, hvis en virksomhed tidligere var straffet for over-
trædelse af Arbejdsmiljøloven, hvis der var tale om en lignende overtrædelse. For-
højelsen skete med hjemmel i straffeloven, og var således ikke før januar 2016
reguleret direkte i Arbejdsmiljøloven.
Endelig skal der ved udmåling af bøden også lægges vægt på virksomhedens stør-
relse. Det sker ud fra, hvor mange ansatte der er i virksomheden på tidspunktet for
overtrædelsen. Den samlede bøde, det vil sige normalbøden med eventuelle forhø-
jelser på grund af skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder, bliver
differentieret efter virksomhedsstørrelsen på følgende måde:
Små virksomheder med 0-9 ansatte:
Mellemstore virksomheder med
10-34 ansatte:
Store virksomheder med
35-99 ansatte:
Meget store virksomheder med
100 eller flere ansatte:
Ingen
forhøjelse af den samlede bøde.
50 pct. forhøjelse af den samlede bøde.
75 pct. forhøjelse af den samlede bøde.
100 pct. forhøjelse af den samlede
Reglerne om differentiering af bøder omfatter ikke arbejdsgiveres formelle over-
trædelser. Det vil sige overtrædelser, der ikke er direkte forbundet med en sikker-
heds- eller sundhedsfare.
Med
initiativ 12
differentieres bøden i forhold til virksomhedens størrelse
efter
tillægget af eventuelle skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder. For
overtrædelser før 1. januar 2016 skete differentieringen
før
tillægget af eventuelle
skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder.
Spørgsmålet om hvilken straf der skal udmåles i den enkelte konkrete sag, beror på
domstolenes samlede vurdering af de foreliggende omstændigheder i den enkelte
sag. Der er således mulighed for ved særligt grove overtrædelser at idømme højere
bøde end det bødeniveau, der fremgår ovenfor. Ligesom domstolene ved udmålin-
gen af bøden kan fravige bødeniveauet i nedadgående retning. Det følger af de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffeloven.
Politi og domstole følger som alt overvejende hovedregel Arbejdstilsynets bødepå-
stand i sager om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Dette er fortsat tilfæl-
det. Der sker således som udgangspunkt ikke justeringer af bødestørrelsen i forbin-
delse med politiet/anklagemyndigheden eller domstolenes behandling af sagerne.
Hvis der under sagens behandling fremkommer nye dokumenterede oplysninger
om fx antallet af ansatte på gerningstidspunktet, eller skadens omfang, vil bøden
blive ”justeret” i overensstemmelse
hermed. Dette skete også før seneste strafskær-
pelse og er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets praksis.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
5. Evaluering af initiativ 12
grove overtrædelser skal give høje-
re bøde
Ifølge den politiske aftale skal evalueringen, som nævnt sikre og efterprøve, om
intentionerne for lovændringen er opfyldt i forhold til målretning, antal bøder, bø-
deniveau mv.
Evalueringen i dette afsnit er inddelt i følgende underpunkter:
Om grove overtrædelser straffes hårdere.
Om store virksomheder får endnu større bøder end små virksomheder.
Udmøntningen af det udvidede område for særligt skærpende omstændigheder
(flere i fare + gentagelse).
I bilag 1 fremgår syv cases med eksempler på konkrete overtrædelsessager, hvor
bødeniveauet før og efter indførelsen af strafskærpelsesreglerne er angivet.
5.1. Om grove overtrædelser straffes hårdere
I den politiske aftale om
initiativ 12
er det forudsat, at virksomheder som groft
overtrædelser arbejdsmiljøloven skal straffes hårdere.
I de følgende opgørelser over den gennemsnitlige bødestørrelse indgår
alle
bødesa-
ger for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Det betyder, at både formelle overtrædelser og materielle overtrædelser indgår i
beregningen af den gennemsnitlige bødestørrelse. Ved formelle overtrædelser ud-
gør bøden normalt 10.000 kr. uden yderligere bødeforhøjelser. Ved materielle
overtrædelser tager bøden udgangspunkt i en grundbøde på enten 20.000 kr. eller
40.000 kr. med mulighed for yderligere bødeforhøjelse.
Alle
bødesager betyder også, at både bødesager, der er rejst som direkte tiltale og
bødesager, der er rejst som manglende efterkommelse af påbud indgår i beregnin-
gen af den gennemsnitlige bødestørrelse. Der henvises til afsnit 4, hvor straffesa-
ger, der rejses som direkte tiltale og straffesager for manglende efterkommelse af
påbud er beskrevet.
Endelig indeholder opgørelserne over den gennemsnitlige bøde såvel bødesager,
der er rejst mod arbejdsgivere, som bødesager, der er rejst mod andre ansvarssub-
jekter, herunder f.eks. bødesager mod ansatte. Det bemærkes, at langt hovedparten
af bødesager for overtrædelse af arbejdsmiljøloven retter sig mod arbejdsgivere.
Alle tal er hentet fra Arbejdstilsynets sagsbehandlingssystem, ATIS. De er opgjort
på baggrund af manuelle indtastninger, som foretages af den enkelte sagsbehandler.
Der kan derfor være sager, hvor der er sket fejlregistreringer.
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0014.png
Tallene for ”afgjorte sager” kan løbende ændre sig og er således ikke statiske.
Der
henvises særligt til, at Arbejdstilsynet løbende modtager underretninger fra politi
og anklagemyndighed, om sager der er afgjort i forgangne år. Disse afgørelser regi-
streres på den enkelte sag med den oplyste afgørelsesdato. Det betyder, at tallene
for afgjorte sager i et enkelt år kan ændre sig løbende.
Opgørelse 1
viser den gennemsnitlige bødestørrelse pr. år i perioden 2014-2017 for
overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Opgørelsen er baseret på Arbejdstilsynets ud-
stedte administrative bøder og tilsynets udsendte indstillinger til politiet i de enkel-
te år.
1. Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse for overtrædelse af arbejdsmiljøloven (for
udstedte administrative bøder og tiltaleindstillinger til politiet)
2014
2015
Gns. bøder (udstedt af
Arbejdstilsynet)
37.501
37.902
2016
47.494
2017
52.862
Note: I opgørelsen er tallene renset for gengangere, dvs. at sagerne kun tæller med én gang. Hvis en sag er startet
med en adm. bøde og efterfølgende er indstillet til politiet, så tæller den kun én gang, som en indstilling. Det er
udstedte adm. bøder og tiltaleindstillinger til politiet, der er grundlag for udregningen af den gennemsnitlige bøde.
Den gennemsnitlige bødestørrelse for bødesager, der er udsendt af Arbejdstilsynet
er steget fra ca. 38.000 kr. i 2014 og 2015 til ca. 53.000 kr. i 2017. Det vurderes, at
stigningen kan tilskrives indførelsen af strafskærpelsesreglerne, som trådte i kraft
1. januar 2016.
Opgørelse 1 er baseret på bødesager, der i de pågældende år er udstedt af Arbejds-
tilsynet enten ved en administrativ bøde eller ved en indstilling til politiet. I opgø-
relsen fremgår det ikke, hvor mange af bødesagerne, der rent faktisk er endt med at
blive vedtaget/betalt eller er endt med en domfældelse i retten. Det betyder, at der
blandt sagerne, som opgørelse 1 er baseret på, kan være sager som enten efterføl-
gende henlægges af politiet, eller hvor der sker frifindelse ved domstolene.
Opgørelse 2 viser den gennemsnitlige bødestørrelse pr. år i perioden 2014-2017 for
overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Opgørelsen er baseret på
afgjorte sager hos
politi og domstole
i de enkelte år.
2. Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse for overtrædelse af arbejdsmiljøloven for
afgjorte sager ved politi eller domstole
2014
Gns. bøder (afgjort ved
politi eller domstol)
38.758
bøde.
2015
38.481
2016
41.246
2017
48.088
Note: Det er de afgjorte sager ved politi eller domstole, der er grundlag for udregningen af den gennemsnitlige
Den gennemsnitlige bødestørrelse for afgjorte sager hos politi og domstole er ste-
get fra omkring 38.000 kr. i 2014 og 2015 til ca. 48.000 kr. i 2017. Det vurderes, at
stigningen kan tilskrives indførelsen af strafskærpelsesreglerne, som trådte i kraft
1. januar 2016.
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Da strafskærpelsesreglerne finder anvendelse på overtrædelser, der er begået efter
1. januar 2016, og da gennemsnitsbeløbene i 2016 og 2017 for afgjorte sager, jf.
opgørelse 2, baserer sig på sager, der er afgjort hos politi og domstole i de pågæl-
dende år, betyder det, at der blandt sagerne er overtrædelser begået
før
1. januar
2016, hvor strafskærpelserne derfor ikke havde betydning.
Når den gennemsnitlige bøde er højere i 2017 end i 2016, vurderes det derfor at
kunne tilskrives, at der hos politi og domstole i 2017 er afsluttet flere sager efter de
nye strafskærpelsesregler sammenlignet med 2016.
Den gennemsnitlige bøde i 2017 på 52.862 kr. jf. opgørelse 1 for udsendte bødesa-
ger fra Arbejdstilsynet er højere end den gennemsnitlige bøde i 2017 på 48.088 kr.
jf. opgørelse 2 for afgjorte sager hos politi og domstole. Det vurderes at kunne
tilskrives, at der for afgjorte sager hos politi og domstole er flere sager, hvor over-
trædelsen er begået
før
1. januar 2016, hvor strafskærpelserne derfor ikke har haft
betydning.
I bilag 2 fremgår en opgørelse over den gennemsnitlige bødestørrelse pr. år i 2014-
2017 fordelt på
hovedbrancher
inkl. antal sager. I opgørelsen ses generelt en stig-
ning i den gennemsnitlige bødestørrelse i 2016 og 2017 sammenlignet med årene
2014 og 2015.
I bilag 3 fremgår en opgørelse over gennemsnitlige bødestørrelser pr. år i 2014-
2017 fordelt på
arbejdsmiljøproblemer
(AMP). I opgørelsen ses generelt en stig-
ning i den gennemsnitlige bødestørrelse i 2016 og 2017 sammenlignet med årene
2014 og 2015.
5.2. Om store virksomheder får større bøder end små virksom-
heder
Med udmøntningen af
initiativ 12
blev straffebestemmelserne ændret, så det frem-
over vil være den
samlede
forhøjede bøde efter tillæg ved skærpende og særligt
skærpende omstændigheder, der skal differentieres efter virksomhedens størrelse.
Det betyder, at bøden inkl. evt. forhøjelse med skærpende og/eller særligt skærpen-
de omstændigheder forhøjes med
50 % for virksomheder med 10-34 ansatte, med
75 % for virksomheder med 35-99 ansatte og med
100 % for virksomheder med 100 eller flere ansatte
Før udmøntningen af
initiativ 12
skete differentieringen
før
tillægget af eventuelle
skærpende og/eller særligt skærpende omstændigheder.
Opgørelse 3
viser den gennemsnitlige bødestørrelse i perioden 2014-2017 for de
forskellige virksomhedsstørrelser henholdsvis små virksomheder (0-9 ansatte),
mellemstore virksomheder (10-34 ansatte), store virksomheder (35-99 ansatte) og
meget store virksomheder (100 ansatte eller flere).
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0016.png
Opgørelse 3 er baseret på bøder, som er udstedt af Arbejdstilsynet som en admini-
strativ bøde, eller som tilsynet har indstillet til tiltale ved politiet. I opgørelsen
fremgår også antallet af sager fordelt på de forskellige virksomhedsstørrelser.
3. Opgørelse over gennemsnitlige bøder for de forskellige virksomhedsstørrelser (inkl.
antal sager og samlet for både administrative bøder og indstillinger)
Gns. bøder (virk.
str./antal)
Lille
(0-9 ansatte)
Mellemstore (10-
34 ansatte)
Store
(35-99 ansatte)
Meget store (>100
ansatte)
Ukendt*
94
Total
950
27.037
37.501
121
904
26.252
37.902
42
967
5.000
47.494
34
989
10.809
52.862
151
60.593
157
65.319
203
78.005
220
86.068
132
50.379
88
51.250
130
64.308
149
68.154
192
40.000
198
41.793
196
51.652
220
53.432
381
25.210
340
23.669
396
28.782
366
30.239
Antal
2014
Antal
2015
Antal
2016
Antal
2017
Note: I tabellen er tallene renset for gengangere, dvs. at sagerne kun tæller med én gang. Hvis en sag er startet
med en adm. bøde og efterfølgende er indstillet til politiet, så tæller den kun én gang, som en indstilling. Det er
udstedte adm. bøder og indstillinger til politiet, der er grundlag for udregningen af den gennemsnitlige bøde.
*
”Ukendt” dækker over sager, hvor der i forbindelse
med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
Den gennemsnitlige bøde er generelt steget for alle virksomhedsstørrelser i 2016
og særligt i 2017. Det følger af opgørelse 3. At den gennemsnitlig bødestørrelse
generelt er større i 2017 sammenlignet med 2016 vurderes at kunne tilskrives, at
bødeskærpelsesreglerne i mindre grad er slået igennem i 2016 sammenlignet med
2017, idet der i 2016 er behandlet flere sager, hvor overtrædelserne skulle bedøm-
mes til en lavere bøde, fordi overtrædelsen havde fundet sted før 1. januar 2016.
Opgørelse 3a
viser den gennemsnitlige bødestørrelse i 2015 og 2017 for de forskel-
lige virksomhedsstørrelser og udregnet med den procentvise ændring fra året 2015
sammenlignet med året 2017.
3.a Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse for de forskellige virksomhedsstørrelser
(%- vis stigning) med 2015 og 2017 som referenceår
Gns. bøder
(%-vis stigning)
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34 ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100 ansatte)
Ukendt*
Total
23.669
41.793
51.250
65.319
26.252
37.902
30.239
53.432
68.154
86.068
10.809
52.862
27,8
27,8
33,0
32,0
-59,0
39,4
2015
2017
%-vis stigning
Note: Beregning af den %-vise stigning fra 2015 til 2017 i den gennemsnitlige bødestørrelse.
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0017.png
*
”Ukendt” dækker over sager, hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat. Antallet af
sager, der er registreret med ukendt omfatter et mindre antal sager sammenlignet med det totale antal sager. I
2017 udgør de ca. 3 pct. af sagerne, jf. opgørelse 3.
Opgørelse 3a viser, at der for små og mellemstore virksomheder er sket en pro-
centvis stigning i den gennemsnitlige bødestørrelse fra 2015 til 2017 på ca. 28 pct.,
mens der for store og meget store virksomheder er sket en procentvis stigning på
henholdsvis 33 pct. og 32 pct.
Den procentvise stigning i den gennemsnitlige bødestørrelse for store og mellem-
store virksomheder er derfor større end den procentvise stigning for små og mel-
lemstore virksomheder, men ikke signifikant større.
Samtidig ses stigningen i den gennemsnitlige bødestørrelse for små virksomheder
at være den samme som for mellemstore virksomheder (27,8 pct.). Ligesom stig-
ningen i den gennemsnitlige bødestørrelse for store virksomheder (33 pct.) ligger
tæt på stigningen for meget store virksomheder (32 pct.).
Opgørelser 3 og 3a er baseret på bødesager, der i de pågældende år er udstedt af
Arbejdstilsynet enten ved en administrativ bøde eller ved en indstilling til politiet. I
opgørelse 3 og 3a fremgår det ikke, hvor mange af bødesagerne, der rent faktisk er
endt med at blive vedtaget/betalt eller er endt med en domfældelse i retten. Det
betyder, at der blandt sagerne, som opgørelse 3 og 3a er baseret på, kan være sager
som enten efterfølgende henlægges af politiet, eller hvor der sker frifindelse ved
domstolene.
Opgørelse 4
viser den gennemsnitlige bødestørrelse pr. år i perioden 2014-2017 for
de forskellige virksomhedsstørrelser for
afgjorte sager hos politiet eller domstole-
ne.
I opgørelsen fremgår også antallet af sager fordelt på de forskellige virksom-
hedsstørrelser. Opgørelsen er baseret på de sager, der hos politiet og ved domstole-
ne er afsluttet med, at bøden er vedtaget/betalt, eller hvor der er sket domfældelse.
4. Opgørelse over gennemsnitlig bødestørrelse for de forskellige virksomhedsstørrelser
for afgjorte sager (inkl. antal sager)
Gns. bøder
Antal
2014
og antal sager
Lille
165 24.545
(0-9 ansatte)
Mellemstore
(10-34 ansatte)
154 37.071
Store
(35-99 ansatte)
105 49.143
Meget store (>100
ansatte)
141 56.702
Ukendt*
208 33.875
Total
773 38.758
Antal
2015
Antal
2016
Antal
2017
126
102
70
94
107
499
23.829
38.799
47.929
60.585
29.832
38.481
112
67
42
77
203
501
24.339
41.194
52.202
77.727
34.485
41.246
203
110
105
140
61
619
28.374
48.834
60.381
74.568
30.410
48.088
Note: Opgørelsen er baseret på afgjorte sager ved politi eller domstole.
*
”Ukendt” dækker over sager, hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
Den gennemsnitlige bøde er generelt steget for alle virksomhedsstørrelser i 2016
og særligt i 2017. Det følger af opgørelse 4.
Den gennemsnitlige bøde for de forskellige virksomhedsstørrelser i opgørelse 4 for
2016 og 2017 er generelt lavere end den gennemsnitlige bødestørrelse i opgørelse 3
for 2016 og 2017. Det vurderes at kunne tilskrives, at der for afgjorte sager, jf.
opgørelse 4 er flere sager, hvor overtrædelsen er begået
før
1. januar 2016, hvor
strafskærpelserne derfor ikke har haft betydning.
5.3. Udmøntning af det udvidede område for særligt skærpende
omstændigheder (flere i fare + gentagelse)
Med
initiativ 12
er området for særligt skærpende omstændigheder udvidet, så det
fremover betragtes som særligt skærpende omstændigheder:
at flere personer har været udsat for skade på liv eller helbred eller fare herfor
at virksomheden inden for 4 år tidligere er blevet straffet for en grov overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen (gentagelse)
I forhold til tidligere straffe vil det med
initiativ 12
være uden betydning, om de
tidligere straffe vedrører samme, lignende eller helt andre overtrædelser af ar-
bejdsmiljølovgivningen.
Arbejdstilsynets tidligere praksis om alene at indstille til skærpet straf i gentagelse-
stilfælde, når der var tale om ligeartet kriminalitet betød, at der tidligere
ikke
blev
indstillet til bødeskærpelse, hvis den tidligere overtrædelse f.eks. vedrørte anven-
delse af en maskine, mens den nuværende overtrædelse vedrørte overtrædelse af
reglerne om stoffer og materialer. Med
initiativ 12
vil der være tale om et gentagel-
sestilfælde, der giver bødeforhøjelse.
Ved at fjerne kravet om ligeartet kriminalitet vil området for brugen af gentagelse
som bødeforhøjelsesgrund blive udvidet til flere tilfælde.
Med
initiativ 12
bortfaldt samtidig den hidtidigt anvendte procentvise forhøjelse af
bøden i gentagelsestilfælde. Det følger af aftaleteksten til
Initiativ 12.
Ved den hidtidigt anvendte procentvise forhøjelse af bøden i gentagelsestilfælde
før
1. januar 2016 blev der indstillet til følgende bødeforhøjelser for arbejdsgivere:
I andengangstilfælde, hvor arbejdsgiveren tidligere var straffet 1 gang, og hvor
den aktuelle overtrædelse var begået inden for 2 år fra den tidligere afgørelse,
blev bøden forhøjet med 50 %.
I andengangstilfælde, hvor arbejdsgiveren tidligere var straffet 1 gang, og hvor
den aktuelle overtrædelse var begået mere end 2 år efter den tidligere afgørelse,
blev bøden forhøjet med 25 %.
I trediegangstilfælde, hvor arbejdsgiveren tidligere var straffet 2 gange, blev
bøden forhøjet med 100 %.
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
I gentagelsestilfælde, som ikke var omfattet af ovenstående tilfælde, hvor der kun-
ne henvises til retspraksis, blev forhøjelsen tidligere indstillet ud fra en konkret
vurdering, som skulle danne udgangspunkt for en nærmere drøftelse med anklage-
myndigheden af bødens forhøjelse med henvisning til gentagelse.
De nye regler
fra
1. januar 2016 vedrørende gentagelse har gjort beregningen ved
gentagelse væsentlig nemmere at håndtere administrativt og mere gennemskuelig,
da forhøjelse af bøden udgør et fast tillæg på 20.000 kr. plus differentiering og
uanset antallet af tidligere straffe og uanset hvor lang tid, der indenfor fire års peri-
oden er gået siden den tidligere straffesag.
Opgørelse 5 viser antallet af registrerede sager, hvor mindst én af de nye særligt
skærpende omstændigheder ”Flere i fare” og ”Gentagelsestilfælde” har fundet an-
vendelse og resulteret i skærpet bøde.
Antallet af sager er opgjort pr. år for 2016 og 2017, idet strafskærpelsesreglerne
for de nye særligt skærpende omstændigheder trådte i kraft den 1. januar
2016.
Antallet af sager med de nye særligt skærpende omstændigheder ”Flere i fare” og
”Gentagelse” udgjorde i 2016 i alt 86 og i 2017 i alt 188. I de nævnte tal er fratruk-
ket de sager, der alene er skærpet med henvisning til den særligt skærpende om-
stændighed vedrørende ”unge”, som
ikke
er ny, og derfor var gældende før ud-
møntningen af
initiativ 12.
De 86 og 188 sager i henholdsvis 2016 og 2017 med mindst én af de nye særligt
skærpende omstændigheder kan sammenholdes med det totale antal bødesager,
som Arbejdstilsynet rejste i 2016 og 2017, og som i 2016 og i 2017 udgjorde hen-
holdsvis i alt 967 og 989 sager, jf. opgørelse 3 om antal sager samlet for både ad-
ministrative bøder og indstillinger.
Andelen af sager, som er rejst med mindst én af de nye særligt skærpende omstæn-
digheder, ”flere i fare” eller ”gentagelse”, udgør
således ca. 9 % i 2016 og ca. 19 %
i 2017.
Generelt er antallet af sager med de nye særligt skærpende omstændigheder ”Flere
i fare” og ”Gentagelse” stigende i
2017 sammenlignet med 2016. Det gælder især
for sager om ”gentagelse”, der er steget fra 40 sager i 2016 til 107 sager i 2017.
Stigningen i antallet af sager fra 2016 til 2017 vurderes bl.a. at kunne tilskrives, at
der i 2017 er behandlet flere sager om fattet af de nye bødeskærpelsesregler end i
2016.
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0020.png
5. Opgørelse over sager med særligt skærpende omstændigheder pr. år
Særligt skærpende omstændigheder
Flere i fare
Gentagelse
Unge
Flere i fare + gentagelse
Flere i fare + unge
Gentagelse + unge
Total
2016
35
40
1
9
0
2
87
2017
58
107
10
22
1
0
198
Note: En sag tæller kun med én gang, dvs. at hvis der er ’flere i fare’ tæller sagen her, mens den ikke samtidigt
tæller i kategorien ’flere i fare og gentagelse’. Det bemærkes, at den særligt skærpende omstændighed ”unge”
ikke er ny.
Tallet for ”unge” er medtaget, da der også findes sager, hvor den særligt skærpende omstændighed om
”unge” har fundet anvendelse sammen med én af de nye særligt skærpende omstændigheder.
Bødeskærpelsen om gentagelse forudsætter, at der er tale om
en ”grov overtrædel-
se” for, at der kan ske skærpelse af bøden.
Det fremgår direkte af lovteksten.
Det har betydet, at Arbejdstilsynet i praksis alene gør brug af bødeskærpelsen om
gentagelse for sager, der rejses som direkte tiltale. Hvis virksomheden tidligere er
straffet for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i en sag om manglende efterkommel-
se, vil det
ikke
kunne begrunde en bødeforhøjelse med henvisning til gentagelse.
Opgørelse 6 viser antallet af sager med særligt skærpende omstændigheder fordelt
på hovedbrancher for perioden 2016-2017. I opgørelsen ses det, at størstedelen af
sagerne angår
hovedbranchen ”Opførelse af og nedrivning af byggeri”.
6. Opgørelse over antal sager med særligt skærpende omstændigheder fordelt på
hovedbrancher for perioden 2016-2017
Særligt skærpende omstændighed
(branche)
Flere
i fare
Gentag
-else
Unge
Flere
i fare
+ gentag-
else
Anlægsarbejde
Butikker
Daginstitutioner
Døgninstitutioner
og hjemmepleje
Elektronik
Engros
Færdiggørelse af byggeri
Hospitaler
Installation/reparation af maskiner/udstyr
IT og telekommunikation
Kemi og medicin
Kontor
Kultur og sport
3
3
1
2
7
1
5
2
1
3
9
3
1
1
2
1
21
1
1
1
5
1
Flere
i fare
+ unge
Gentag-
else +
unge
20
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0021.png
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Metal og maskiner
Nærings- og nydelsesmidler
Opførelse og nedrivning af byggeri
Plast, glas og beton
Politi, beredskab og fængsler
Rengøring
Restauranter og barer
Slagterier
Transport af gods
Transportmidler
Træ og møbler
Undervisning
Uoplyst og andet
Vand, kloak og affald
(tom)*
Total
foreligger.
2
5
10
7
45
2
56
7
1
2
1
2
1
3
1
18
1
1
1
1
2
2
1
1
1
3
3
2
2
1
1
1
19
93
2
2
147
11
31
1
2
*Nederste
linje hvor branchen er ’tom’ er der tale om udenlandske virksomheder, hvor disse oplysninger ikke
Opgørelse 7 viser antallet af sager med særligt skærpende omstændigheder fordelt
på AMP (arbejdsmiljøproblem) for perioden 2016-2017. I opgørelsen ses størstede-
len af sager at angå
AMP’et ”Fald til lavere niveau”.
Et andet AMP med forholds-
vis mange sager er
AMP’et ”Maskiner og trykbærende udstyr” for så vidt angår
den særligt skærpende omstændighed ”gentagelse”.
7. Opgørelse over antal sager med særligt skærpende omstændigheder fordelt på
AMP i perioden 2016-2017
Særligt skærpende omstændighed
(AMP)
Flere
i
fare
Gentag-
else
Unge
Flere
i fare
+ gen-
tag-
Else
056 Løft
057 Bæring
065 Vold og traumatiske hændelser
071 Kræftfremkaldende belastninger
072 Nerveskadende belastninger
073 Luftvejsbelastninger
078 Allergifremkaldende belastninger
079 Akut risiko for livstruende forgiftning
091 Maskiner og trykbærende udstyr
092 Håndværktøj og håndmaskiner
093 Transport-, løfte- og hejseudstyr +
elev.
094 Fald til lavere niveau
095 Fald, snublen i samme niveau
63
8
68
1
2
15
1
1
1
1
1
1
1
1
2
25
6
3
1
1
6
2
6
1
1
2
Flere
i fare
+
unge
Gentag-
else
+ unge
21
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0022.png
096 Interne færdselsveje
097 Nedfald og sammenstyrtning
098 Ulykker ved manuel håndtering
099 Øvrige ulykkesrisici
106 Unge og øvrigt arbejde
115 Andre lovpligtige uddannelser
116 Instruktion
133 Øvrigt
Total
1
93
6
11
2
17
1
9
1
1
1
1
1
1
6
4
1
147
11
31
1
2
Opgørelse 8 viser en opgørelse over antal sager med særligt skærpende omstæn-
digheder fordelt på virksomhedsstørrelse i perioden 2016-2017. Det fremgår heraf,
at det især er små og mellemstore virksomheder, hvor ”flere
i
fare” har været an-
vendt som bødeskærpelsesgrund, mens ”gentagelsestilfældene” især er anvendt
som strafskærpelsesgrund for meget store virksomheder.
8. Opgørelse over antal sager med særligt skærpende omstændigheder fordelt på virk-
somhedsstørrelse i perioden 2016-2017
Særligt skærpende
omstændighed (virk-
somhedsstørrelse)
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34
ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100
ansatte)
Ukendt *
Total
10
1
93
86
1
147
11
31
1
2
2
11
1
32
6
19
27
4
1
13
7
1
44
14
4
Flere
i fare
Gentagel-
se
Unge
Flere i fare
+ genta-
gelse
Flere i
fare +
unge
1
Genta-
gelse
+ unge
*
”Ukendt”
dækker over sager, hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
Opgørelserne 9a–9c viser den gennemsnitlige bødedifference i sager fra 2016 og
2017, hvor mindst
én af de to nye særligt skærpende omstændigheder (”flere i fare”
og ”gentagelse”) er bragt i anvendelse.
Den gennemsnitlige bødedifference er ud-
regnet for de fire forskellige virksomhedsstørrelser.
Differencen er udregnet ved i de enkelte sager at sammenholde den samlede bøde
efter de nye regler, der udmøntede
initiativ 12
med den samlede bøde efter de gam-
le regler, der var gældende før 1. januar 2016.
Opgørelse 9a viser den gennemsnitlige bødedifference fordelt på virksomhedsstør-
relse i perioden 2016-2017 for sager, hvor den særligt skærpende omstændighed
”Flere i fare” er bragt i anvendelse.
For små virksomheder udgør den gennemsnit-
lige bødedifference ca. 25.000 kr.. For meget store virksomheder udgør den gen-
nemsnitlige bødedifference ca. 50.000 kr.
22
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0023.png
Opgørelsen viser også, at de fleste sager angår små eller mellemstore virksomhe-
der.
9a. Opgørelse over gennemsnitlig bødedifference i sager med særligt skærpende omstæn-
dighed
(flere i fare)
i 2016 og 2017
Flere i fare (og flere i fare +
unge)
(virksomhedsstørrelse)
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34 ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100 ansatte)
Ukendt *
Total
45
32
6
10
1
94
Antal
sager
Gennemsnitlig
bøde efter nye
regler
51.111
80.625
93.333
101.000
50.000
69.149
Gennemsnitlig
bøde efter
gamle regler
25.778
40.781
47.500
50.500
25.000
34.894
25.333
39.844
45.833
50.500
25.000
34.255
Difference
Note: Tallene er et gennemsnit af sagerne om” flere i fare”, dvs. i alt 94 sager.
*
”Ukendt” dækker
over sager, hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
Opgørelse 9b viser den gennemsnitlige bødedifference fordelt på virksomhedsstør-
relse i perioden 2016-2017 for sager, hvor den særligt skærpende omstændighed
”gentagelse” er bragt i anvendelse. For små virksomheder udgør den gennemsnitli-
ge bødedifference ca. 15.000 kr. for små virksomheder. For store og meget store
virksomheder udgør den gennemsnitlige bødedifference ca. 30.000 kr.
Opgørelsen viser også, at de fleste sager angår meget store virksomheder.
9b. Opgørelse over gennemsnitlig bødedifference i sager med særligt skærpende om-
stændighed
(gentagelse)
i 2016 og 2017
Gentagelse (og gentagelse
+ unge)
(virksomhedsstørrelse)
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34 ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100 ansatte)
Ukendt *
Total
14
19
25
71
1
130
Antal
sager
Gennemsnitlig
bøde efter nye
regler
50.714
78.158
95.860
107.042
87.500
94.165
Gennemsnitlig
bøde efter
gamle regler
35.821
48.026
65.350
69.736
40.000
61.819
14.893
30.132
30.510
37.306
37.500
32.346
Difference
Note: Tallene er et gennemsnit af sagerne om
”gentagelse”(i
alt 130 sager), idet de 19 øvrige sager, hvor bøden
er skærpet med henvisning til ”gentagelse” ikke indgår,
da der ikke tidligere var fast retspraksis for at beregne
bødeforhøjelsen for ”gentagelse” i disse sager.
De 19 sager er indeholdt i opgørelse 9d.
*
”Ukendt” dækker over sager,
hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
I langt hovedparten af de 130 sager, hvor den særligt skærpende omstændighed
gentagelse er bragt i anvendelse, er den samlede bøde efter de nye regler højere end
efter de gamle regler.
I et fåtal af sager er den samlede bøde efter de nye regler dog lavere end efter de
gamle regler. Dette kan forklares med bortfaldet af den procentvise forhøjelse af
bøden i gentagelsestilfælde, som var en del af den politiske aftale i
initiativ 12.
23
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0024.png
I de sager, hvor bøden beregnet efter de gamle regler ville have været højere, end
hvis den var beregnet efter de nye regler, vil virksomheden have flere tidligere
straffe, som angår ligeartet kriminalitet.
Til illustration henvises til case 6 i bilag 1, hvor virksomheden - hvis den før lov-
ændringen to gange indenfor fire år tidligere var straffet for ligeartede overtrædel-
ser af arbejdsmiljøloven - ville have fået en bøde, der var 35.000 kr. større efter de
tidligere regler, da gentagelsesvirkningen ved et tredjegangstilfælde efter praksis
betød en fordobling af den beregnede bøde (100
%’s forhøjelse).
Opgørelse 9c viser den gennemsnitlige bødedifference fordelt på virksomhedsstør-
relse i perioden 2016-2017 for sager, hvor begge de særligt skærpende omstændig-
hed ”flere i fare” og ”gentagelse” er bragt i anvendelse samtidig. Der har i alt været
29 sager i 2016-2017.
9c. Opgørelse over gennemsnitlig bødedifference i sager med særligt skærpende omstæn-
digheder (flere i fare og gentagelse) i 2016 og 2017
Flere i fare og gentagelse
(virksomhedsstørrelse)
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34 ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100 ansatte)
Ukendt *
Total
Antal
sager
0
13
7
9
0
29
Gennemsnitlig
bøde efter nye
regler
0
109.615
110.000
135.556
0
117.759
Gennemsnitlig
bøde efter gam-
le regler
0
55.000
72.857
61.667
0
61.379
0
54.615
37.143
73.889
0
56.379
Difference
Note: Tallene er et gennemsnit af sagerne om” flere i fare” og” gentagelse” samtidig, i alt 29 sager, idet de 2
øvrige sager, hvor bøden er skærpet med henvisning til ”gentagelse” og ”flere i fare”
ikke indgår, da der ikke var
fast retspraksis for at beregne bødeforhøjelsen pga.
”gentagelse”
i disse sager. De 2 sager er indeholdt i opgørel-
se 9d.
*
”Ukendt” dækker over sager, hvor der i forbindelse med sagsbehandlingen ved en fejl ikke er foretaget en
manuel registrering af virksomhedens vurderede størrelse, eller fordi sagen er rejst mod fx en ansat.
Der er undtaget henholdsvis 19 og 2 sager, i opgørelse 9b og 9c, dvs. i alt 21 sager.
De 21 sager indgår derfor ikke i beregningen af den gennemsnitlige bødedifference
i de to opgørelser.
Der er tale om 21 sager,
hvor den særligt skærpende omstændighed ”gentagelse”
finder anvendelse, og hvor virksomheden indenfor kort tid har begået minimum to
ligeartede overtrædelser af arbejdsmiljøloven. I disse tilfælde var der før den 1.
januar 2016 ikke en fast retspraksis for, hvor meget bøden skulle forhøjes som
følge af tidligere (ligeartede) overtrædelser. Der har derfor ikke været muligt med
tilstrækkelig sikkerhed at fastsætte en eksakt bøde efter de gamle regler.
Før 1. januar ville Arbejdstilsynet i disse sager have indstillet, at bøden skulle for-
højes med mere end 100 %, og det er Arbejdstilsynets vurdering, at bøden i en stor
del af disse sager, derfor må antages at ville have været større beregnet efter de
gamle regler end efter de nye regler.
24
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Orientering om evaluering af initiativ 12 i politiske aftale fra 2015 om, at virksomheder, som groft overtræder arbejdsmiljøloven, skal straffes hårdere, fra beskæftigelsesministeren
1986214_0025.png
Opgørelse 9d viser de 21 sager i 2016-2017, hvor den særligt skærpende omstæn-
dighed ”gentagelse” har fundet anvendelse, men hvor der før den 1. januar 2016
ikke var en fast retspraksis for, hvor meget bøden skulle forhøjes som følge af tid-
ligere (ligeartede) overtrædelser.
I sagerne er der tale om tredjegangstilfælde af ligeartede overtrædelser indenfor to
år fra den første afgørelse eller om fjergangstilfælde eller derover. I disse tilfælde
blev straffen tidligere udmålt efter en konkret vurdering, og Arbejdstilsynet drøfte-
de i de konkrete sager bødefastsættelsen med anklagemyndigheden, idet der henvi-
stes til, at bøden skulle forhøjes med (væsentlig) mere end 100 %. Dette med hen-
visning til, at der var fast praksis for at forhøje bøden med 100 % i tredjegangstil-
fælde indenfor to år ved ligeartede overtrædelser, og at forhøjelsen derfor måtte
være (endnu) højere.
Det fremgår af opgørelse 9d, at 18 ud af de 21 sager angår meget store virksomhe-
der.
9d. Opgørelse over de 21 sager er udtaget af beregningen i opgørelse 9b og 9c
Sager hvor der ikke var fast retsprak-
sis for forhøjelse af bøden ved gen-
tagelse
Lille (0-9 ansatte)
Mellemstore (10-34 ansatte)
Store (35-99 ansatte)
Meget store (>100 ansatte)
Ukendt
Total
0
1
2
18
0
21
0
75.000
87.500
110.000
0
106.190
Antal sager
Gennemsnitlig bøde efter
nye regler
Det bemærkes, at såfremt der konkret var skønnet en tidligere bødestørrelse i de 21
sager, og de var indregnet i opgørelse 9b og 9c, ville den gennemsnitlige bødediffe-
rence for meget store virksomheder have været mindre.
25