Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1950521_0001.png
DELANALYSE 3
RESULTATER I PROJEKT
JOBRETTET SAMTALE II
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0002.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
1.
INDLEDNING
Dette er delanalyse 3 i slutevalueringen af Jobrettet Samtale II. Rapporten består af en kvantita-
tiv analyse af projekternes resultater i forhold til de opstillede succeskriterier i puljen for projek-
tet. Dette vedrører således, i hvor høj grad projektkommunerne er lykkedes med at indfri de op-
stillede succeskriterier:
Figur 1: Projektets succeskriterier
Derudover afrapporteres en række afledte resultater af projektet, der belyser, hvilket andre re-
sultater projektet har skabt udover ovenstående. Formålet med analysen er således at identifi-
cere resultaterne af projekt Jobrettet Samtale II.
1.1
Datagrundlag og metode
Datagrundlaget for delanalysen består af:
Registerdata fra DFDG og DREAM om borgernes anvendelse selvbooking og Joblog
SMS og spørgeskemamålinger rettet mod borgerne angående deres vurderinger af samta-
lerne
1
.
Kvalitative interviews med 53 medarbejdere, 10 projektledere og 10 jobcenterchefer/ledere.
For en nærmere beskrivelse af de enkelte datakilder henvises der til metodebilaget. Analysens
fund er udledt på baggrund af kvantitative statistiske analyser med inddragelse af en tematisk
kodning af interviews omhandlende afledte resultater.
1.2
Resultater af delanalyse 3
Sammenfattende viser delanalyse 3, at:
Succeskriteriet for selvbooking er blevet indfriet (56 pct.).
Projektets øvrige succeskriterier (Joblog og borgernes vurdering af samtalen) er ikke blevet
indfriet).
Der er sket et markant løft i brugen selvbook og Joblog fra starten af projektet (baseline) til
projektets afslutning.
Til gengæld er resultaterne for vurderingen af samtalen stort set uændret.
Projektkommunerne har en væsentlig højere andel af jobparate kontanthjælpsmodtagere, der
benytter sig af selvbooking og Joblog sammenlignet med landsgennemsnittet.
1.3
Læsevejledning
Delanalysen består foruden denne indledning af to kapitler:
1
Resultaterne fra SMS og spørgeskemamålingen skal tolkes med forbehold. Den gennemsnitlige svarprocent på tværs af alle målinger
er 20 pct. Den relativt lave svarprocent betyder, at resultatanalysen baseret på borgersurveys muligvis påvirkes af systematiske skæv-
heder ift. hvilken type af borgere, der har besvaret surveyene. Derfor bør resultaternes generaliserbarhed fortolkes varsomt og med
forbehold. Alt i alt er der opnået 9295 borgerbesvarelser igennem surveyene, hvilket vurderes at være et tilstrækkeligt stort antal be-
svarelser til, at der kan gennemføres en meningsfuld resultatopgørelse i relation til borgernes vurdering af samtalerne.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0003.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
Kapitel 2:
Kapitlet kortlægger resultater i forhold til indfrielse af projektets succeskriterier,
hvor de tre succeskriterier undersøges på tværs af kommunerne.
Kapitel 3:
Kapitlet undersøger afledte resultater for borgere og jobcenteret i forbindelse med
projekt Jobrettet Samtale II. Der er her tale om en række øvrige resultater, der ikke har væ-
ret en del af de definerede succeskriterier fra projektets start, men som alligevel har betyd-
ning i vurderingen af de samlede resultater af projektet.
2.
PROJEKTETS RESULTATER
I det følgende afsnit præsenteres resultaterne af projekt Jobrettet Samtale II, herunder resulta-
ter i forhold til 1) indfrielse af projektets succeskriterier og 2) andre afledte resultater, som pro-
jektet har skabt i projektkommunerne.
2.1
Resultater i forhold til indfrielse af projektets succeskriterier
Overordnet viser resultaterne, at succeskriteriet for selvbooking er blevet indfriet, mens de øv-
rige succeskriterier ikke er. I brugen af de digitale redskaber er der dog sket et markant løft i
projektkommunerne fra starten af projektet (baseline-målingen) til projektets afslutning. Til gen-
gæld er resultaterne for vurderingen af samtalen er uændret. Samtidig viser resultaterne, at pro-
jektkommunerne har en væsentlig højere andel af jobparate kontanthjælpsmodtagere, der be-
nytter sig af selvbooking og Joblog sammenlignet med landsgennemsnittet.
Nedenstående figur opsummerer resultaterne:
Figur 2: Oversigt over resultater i forhold til indfrielse af projektets succeskriterier
Note: I udregningen af landsgennemsnittet for jobparate kontanthjælpsmodtagere indgår projektkommunerne ikke
I de følgende afsnit uddybes ovenstående resultater enkeltvis.
2.1.1 Selvbooking
Projektets havde fra start et succeskriterie for en selvbookingsgrad på 40 pct. for jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere. I januar 2018 havde projektkommunerne i gennemsnit en selvbookings-
grad på 56 pct. Siden projektstart (baseline) er selvbookingsprocenten steget med 39 procentpo-
int, og projektkommunerne ligger 34 procentpoint højere end landsgennemsnittet på 22 pct.
Samtidig er der en række kommuner, der har formået at have en selvbookingsprocent, der ligger
væsentligt højere end både lands- og projektgennemsnittet. I nedenstående figur fremgår top tre
af kommuner med den højeste selvbookingsprocent i januar 2018:
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0004.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
Figur 3: Andel selvbookinger hos top tre kommunerne
2.1.2 Joblog
For brugen af Joblog var succeskriteriet på 90 pct. for forsikrede ledige, mens det var på 80 pct.
for jobparate kontanthjælpsmodtagere.
For de forsikrede ledige er andelen af joblogbrugere en procentpoint fra succeskriteriet. Samtidig
kan der spores en mindre udvikling fra projektets start på to procentpoint og sammenlignet med
landsgennemsnittet, klarer kommunerne sig hverken bedre eller værre, da projektkommuner og
landsplan begge har et gennemsnit på 89 pct.
For de jobparate kontanthjælpsmodtagere er andelen af Joblogbrugere seks procentpoint fra suc-
ceskriteriet om, at 80 pct. af denne målgruppe skal bruge Joblog. Til gengæld kan der spores en
positiv udviklingen i andelen af Joblogbrugere på 11 pct. fra projektets start, og kommunerne i
projektet klarer sig ni procentpoint bedre end resten af landet:
Figur 4: Andel Joblogbrugere blandt top tre kommunerne
Note: I udregningen af landsgennemsnittet for jobparate kontanthjælpsmodtagere indgår projektkommunerne ikke
2.1.3 Borgernes vurdering af samtalen
2
Borgernes vurdering af samtalen havde et succeskriterie på 90 pct. tilfredshed både for jobparate
kontakthjælpsmodtagere og for forsikrede ledige. Borgernes vurdering af samtalen bygger på be-
svarelser af to spørgsmål i det fremsendte spørgeskema målrettet borgere:
Handlede samtalen om dine jobmuligheder?
Hvor stor indflydelse havde du på, hvad samtalen handlede om?
Svarprocenten for besvarelserne af ovenstående spørgsmål er på 15 pct., hvilket gør, at resulta-
terne skal tolkes med forbehold, da der kan være en vis selektionsbias. Fx kan dette betyde, at
de borgere, der har besvaret spørgeskemaet, også er de borgere, der har været mest utilfredse
med deres samtale eller omvendt de mest tilfredse.
2
Se fodnote side 1
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0005.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
Samlet set havde projektkommunerne i januar 2018 en samlet tilfredshed på 57 pct. Tallet ligger
to pct. over udgangspunktet ved projektstart (baseline), men ligger under det definerede suc-
ceskriterie. For de jobparate kontanthjælpsmodtagere lå gennemsnittet i januar 2018 på 55 pct.,
mens det tilsvarende tal var 72 pct. for de forsikrede ledige. Disse tal afspejler, at der fra pro-
jektstart til afslutning har været et fald i tilfredshed på to procentpoint for jobparate kontant-
hjælpsmodtagere, mens der har været en stigning på fire procentpoint blandt tilfredsheden hos
de forsikrede ledige.
Der er desuden en stor variation projektkommunerne imellem. Dog er der ingen kommuner, der
indfrier succeskriterier for hverken jobparate kontanthjælpsmodtagere eller forsikrede ledige. De
samlede resultater for vurdering af samtalen fremgår af nedenstående figur, herunder også
hvilke tre kommuner, der i januar 2018 havde med den højeste procentandel:
Figur 5: Top tre kommuner over borgernes vurdering af samtalen
3.
AFLEDTE RESULTATER
Som led i projekt Jobrettet Samtale II har implementering også afledt en række øvrige resulta-
ter, der ikke har været en del af de definerede succeskriterier fra projektets start, men som alli-
gevel har betydning i vurderingen af de samlede resultater af projektet. Konkret har Rambøll
identificeret følgende afledte resultater for hhv. borgere og jobcenteret:
Figur 6: Oversigt over afledte resultater
De forskellige resultater uddybes særskilt i nedenstående.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
3.1.1 Afledte resultater for borgerne
Generelt er der
hos både sagsbehandlere og borgere
en oplevelse af, at samtalerne med bor-
gerne er blevet mere kvalificerede, professionelle og ensartede. Dette kommer til udtryk ved, at
flere sagsbehandlere giver udtryk for, at projektet har medvirket til, at samtalerne har fået et
styrket fagligt fokus, hvor der bruges mindre tid i samtalen på emner, der ikke vedrører vejen til
job, og mere tid på emner, der er direkte relevant for at få den ledige i arbejde. Dette kommer fx
til udtryk ved, at sagsbehandlerne i højere grad formår at sætte et jobrettet fokus fra starten i
samtalen, at de i højere grad inddrager Joblog (jf. afsnit 2.1.2), og at de taler ud fra et kendskab
til arbejdsmarkedet og borgerens CV. Samtidig giver borgerne udtryk for, at sagsbehandlerne er
mere velforberedte, hvilket ligeledes skaber en oplevelse af en mere kvalificeret rådgivning, hvor
borger får hjælp til det, han/hun har behov for. Dette skaber en følelse af, at sagsbehandler har
en tro på, at borger kommer i job. Også sagsbehandlerne oplever, at en mere systematisk forbe-
redelse medfører en højere grad af struktur i samtalen, hvor de på forhånd har et kendskab til
borgerens aktuelle situation. Styrket forberedelse og mere struktur mindsker således risikoen for,
at samtalen ikke bliver jobrettet og i stedet kommer til at handle om andre aspekter af borgerens
liv eller aktuelle situation.
I relation hertil giver flere borgere udtryk for, at sagsbehandlerne agerer som rådgiver for dem
på deres vej tilbage til arbejdsmarkedet, og at sagsbehandlerne, som følge heraf, i mindre grad
er et ”system”,
de møder i jobcentret. Netop kemi og personlighed fremhæves af borgerne som
et vigtigt element i relationen mellem sagsbehandler og borger, og at dette styrkes, når sagsbe-
handleren agerer rådgiver og giver borgeren indflydelse på det, han/hun gerne vil inden for ram-
merne af samtalen og dens formål. Projektet har således styrket borgerinddragelse, og flere
sagsbehandlere oplever, at projektet har været medvirkende til, at de i højere grad giver borge-
ren ansvar, og at de i mindre grad skal løse ting for borgerne.
Borgerne får således en øget grad af indflydelse i deres jobsøgningsforløb, hvor flere opgaver bli-
ver deres ansvar, såsom at booke næste samtale, at overveje hvad de vil tale om til samtalen, at
opsummere hvad samtalen har omhandlet og at opdatere Joblog. På den måde skal borgeren i
højere grad deltage aktivt i jobsøgningsforløbet. Kombinationen af, at rådgivningen er blevet
mere kvalificeret, og at samtalerne i højere grad er rådgivende, sikrer en synergi mellem den
øgede oplevelse af indflydelse, og at samtalerne understøtter borgerens behov i relation til vejen
tilbage i job.
Opsummerende skaber overstående en øget progression i borgerens jobsøgningsforløb. Den
øgede systematik medfører en bedre sammenhæng i samtaleforløbet, og der er en ensartethed i
samtalerne, der medfører, at dagsordenen fra gang til gang er tydelige.
3.1.2 Afledte resultater for jobcenteret
Tilsvarende ovenstående afledte resultater for borgerne er der også skabt en række afledte resul-
tater på jobcenterniveau. Som nævnt oplever både borgere og sagsbehandlere en øget ensartet-
hed i den rådgivning, der gives i samtalerne. Dette understøttes af, at medarbejderne oplever, at
projektet har skabt et fælles sprog, der sikrer, at alle kender til; formålet med samtalerne, det
overordnede indhold og rammerne for samtalerne, de enkelte redskaber, samt det jobrettede fo-
kus som et fællestræk for kontakten til og med borgerne. Flere sagsbehandlere har givet udtryk
for, at det ikke er nyt at have et jobrettet fokus for samtalerne, men at projektet har medvirket
til, at de har fået sat ord og redskaber på det, de gør, at de gør det i endnu højere grad end tidli-
gere, og at dette samtidig har medført en bedre dialog med kollegaer omkring samtalepraksis.
I relation hertil har projektet også skabt et øget kendskab til egen samtalepraksis hos den en-
kelte sagsbehandler. Jobrettede samtaler som referenceramme har betydet, at sagsbehandlerne i
højere grad har kunne vurdere deres samtaler op i mod kerneelementerne i jobrettede samtaler
og har fået et læringsperspektiv ind i hverdagen, hvor de har kunne selvevaluere deres egne
samtaler. 79 pct. af projektlederne og 68 pct. af medarbejderne vurderer således, at deltagelse i
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0007.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
projekt jobrettet samtale i meget høj grad eller høj grad har understøttet et øget kendskab til
egen samtalepraksis.
Figur 7: I hvilken grad har deltagelse i projekt Jobrettet Samtale II understøttet øget kendskab til egen
samtalepraksis
Note: Procentsatsen i figuren er den aggregerede procentsats for besvarelserne ”I meget høj grad” og ”I høj
grad”.
Det er et vigtigt resultatet taget i betragtning, at en forudsætning for at lære teknikker og meto-
derne i jobrettede samtale er, at det private samtalerum åbnes, og der skabes refleksion over
egen samtalepraksis.
Grundlæggende er det Rambølls klare vurdering, at et øget fælles sprog og styrket kendskab til
egen samtalepraksis har styrket læringskulturen i de fleste af jobcentrene i projektet. Som det
fremgår af Figur 8: I hvilken grad har deltagelse i projekt Jobrettet Samtale II øget interessen for
at træne metoder og teknikker i den jobrettede samtale” kommer dette bl.a. til udtryk ved, at
deltagelse i projektet har øget sagsbehandlernes interesse for at træne metoder og teknikker i
den jobrettede samtale.
Figur 8: I hvilken grad har deltagelse i projekt Jobrettet Samtale II øget interessen for at træne metoder
og teknikker i den jobrettede samtale
Note: Procentsatsen i figuren er den aggregerede procentsats for besvarelserne ”I meget høj grad” og ”I høj
grad”.
Den styrkede læringskultur kommer også til udtryk ved, at de fleste medarbejdere har taget akti-
onslæringsaktiviteterne til sig efter lidt initial modstand. De fleste projektledere giver således ud-
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0008.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
tryk for, at medarbejderne i løbet af projektperioden i stigende grad aktivt har deltaget i aktions-
læringsaktiviteterne og i flere tilfælde selvstændigt har taget initiativ til supplerende kolligal spar-
ring. Samtidig har medarbejderne i langt overvejende grad udtrykt glæde ved aktionslæringsakti-
viteterne i forbindelse med den kvalitative dataindsamling. Af samme grund har langt størstede-
len af kommunerne valgt at forankre en eller flere af aktionslæringsaktivisterne i den forsatte
drift efter projektets ophør. Således svarer 89 pct., at de vil fortsætte læringsgruppemøder, 79
pct. svarer, at de vil forsætte kollegial sparring, og 68 pct. svarer, at de vil forsætte supervision.
Den primære begrundelse fra de jobcentre, der ikke fortsætter supervision eller kollegial spar-
ring, er mangel på tid og ressourcer.
Figur 9: Hvilke af følgende aktiviteter forsættes efter projektets ophør
100%
80%
60%
89%
79%
68%
40%
20%
3%
0%
Læringsgruppe-
møder
Kollegial
sparring
Supervision
Ved ikke
Alt i alt har projektet styrket bevidstheden og brugen af jobrettede samtaler
både hos den en-
kelte sagsbehandler og i jobcentret på tværs. Tre ud af fire projektledere i kommunerne vurderer
også, at projektet har øget læringskulturen i deres jobcenter, mens ca. halvdelen af medarbej-
derne vurderer dette. Det er således særligt blandt projektlederne, at læringskulturen vurderes til
at være øget i høj eller i meget høj grad. Dette fremgår af nedenstående figur:
Figur 10: I hvilken grad har deltagelse i projekt Jobrettet Samtale II understøttet en bedre læringskultur
i jobcenteret
Note: Procentsatsen i figuren er den aggregerede
procentsats for besvarelserne ”I meget høj grad” og ”I høj
grad”.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0009.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
4.
BILAG
4.1.1 Udvikling i brugen af selvbooking fra projektstart til januar 2018
Figur 10: Udviklingen i andelen af jobparate kontanthjælpsmodtagere, som selvbooker i løbet af projekt-
perioden
Hele landet
Vejen
Vallensbæk-Ishøj
Tårnby
Svendborg
Silkeborg
Odense
Nyborg
Lyngby-Taarbæk
Langeland
Ungecentret
Arbejdsmarkedscentret
Kerteminde
Hedensted
Haderslev
Glostrup
Fredericia
Brøndby
Assens
0%
2%
3%
1%
1%
0%
3%
0%
0%
1%
0%
1%
2%
0%
3%
7%
32%
43%
63%
78%
39%
59%
45%
54%
21%
84%
29%
1%
12%
32%
53%
82%
43%
17%
51%
65%
39%
71%
98%
20%
40%
Baseline
60%
Resultat
80%
100%
120%
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950521_0010.png
Delanalyse 3: Resultater i projekt jobrettet samtale II
4.1.2 Udvikling i brugen af Joblog fra projektstart til januar 2018
Figur 11: Udviklingen i andelen af forsikrede ledige med Joblog i løbet af projektperioden
89%
86%
89%
89%
89%
88%
88%
88%
86%
88%
88%
87%
88%
86%
89%
89%
90%
91%
89%
87%
86%
88%
91%
88%
86%
86%
88%
87%
88%
88%
90%
89%
91%
86%
89%
88%
Hele landet
Vejen
Tårnby - Dragør
Svendborg
Silkeborg
Odense
Nyborg
Lyngby-Taarbæk
Langeland
København
Kerteminde
Ishøj - Vallensbæk
Hedensted
Haderslev
Glostrup
Fredericia
Brøndby
Assens
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Baseline
60%
70%
80%
90%
100%
Resultat
Figur 12: Udviklingen i andelen af jobparate kontanthjælpsmodtagere med Joblog i løbet af projektperio-
den
65%
68%
61%
68%
69%
67%
63%
65%
68%
70%
57%
64%
62%
72%
72%
74%
74%
62%
68%
68%
40%
57%
51%
73%
70%
76%
61%
83%
74%
Hele landet
Vejen
Tårnby - Dragør
Svendborg
Silkeborg
Odense
Nyborg
Lyngby-Taarbæk
Langeland
København
Kerteminde
Ishøj - Vallensbæk
Hedensted
Haderslev
Glostrup
Fredericia
Brøndby
Assens
0%
10%
20%
30%
40%
48%
44%
51%
55%
49%
52%
61%
50%
Baseline
60%
70%
80%
90%
100%
Resultat
Note: I udregningen af landsgennemsnittet indgår projektkommunerne ikke
9