Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1950518_0001.png
Den jobrettede samtale
Læring og erfaringer fra projekt Jobrettet Samtale 2
Juni 2018
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1
1.2
2.
2.1
INTRODUKTION TIL JOBRETTET SAMTALE 2
Læsevejledning
Hvorfor implementere den jobrettede samtale?
HVAD ER DEN JOBRETTEDE SAMTALE?
Formålet med den jobrettede samtale
Værdi for borgeren
Værdi for jobcentret
Faserne og handlingerne i den jobrettede samtale
Forberedelse
Opstart
Gennemførelse
Afrunding
Mindset, roller og kompetencer i den jobrettede samtale
Mindset - empowerment
Jobkonsulentens tre roller
Kompetencer
HVORDAN IMPLEMENTERES DEN JOBRETTEDE SAMTALE?
Organisatoriske forudsætninger for jobrettede samtaler
Dedikeret ledelse
Motivation
Kompetencer og læringskultur
Samarbejde mellem fagteams
Implementeringsgreb
Opkvalificering
Kollegial sparring og supervision
Læringsgruppemøder
Løbende monitorering
1
1
2
4
4
4
6
7
8
8
10
11
13
13
13
14
16
17
17
17
18
18
19
19
19
20
20
2.2
2.3
3.
3.1
3.2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0003.png
1. INTRODUKTION TIL JOBRETTET SAMTALE 2
Hvert år gennemføres der over 1 mio. samtaler i landets jobcentre og A-kasser. Det er derfor vig-
tigt, at samtalerne understøtter og målretter borgernes jobsøgning. Jobrettede samtaler bliver der-
med en af de vigtigste metoder til at bringe både dagpengemodtagere og jobparate kontant-
hjælpsmodtagere i beskæftigelse. Målet er, at den ledige oplever at få en individuel, meningsfuld
og jobrettet indsats, som kan ruste den enkelte til varig beskæftigelse.
Den jobrettede samtale består af tre kerneelementer: Inddragende samtaleteknik, arbejdsmar-
kedsviden og digitale værktøjer. Metoden i den jobrettede samtale er udviklet og afprøvet i to pro-
jekter, der er gennemført i hhv. 2015 og 2017.
Denne rapport formidler erfaringer og resultater, der er dokumenteret i forbindelse med evaluerin-
gen af Projekt jobrettet samtale 2. Formålet med rapporten er at formidle viden til landets øvrige
kommuner om, hvordan den jobrettede samtale implementeres. Hovedrapporten vil derfor svare
på følgende hovedspørgsmål:
Hvad er den jobrettede samtale? Og hvordan tilrettelægges den med god kvalitet?
Hvordan implementeres jobrettede samtaler?
Evalueringen er udarbejdet af Rambøll og Mannaz og der skal lyde en stor tak for samarbejdet til
de 18 medvirkende jobcentre
1
.
Evalueringen er baseret på følgende datakilder
Spørgeskemaer om anvendelsen af jobrettede samtaler målrettet projektledere, samt job-og
virksomhedskonsulenter
Registerdata vedrørende anvendelsen af Joblog og Selvbooking
Kvalitative interviews med 10 projektledere, 53 job- og virksomhedskonsulenter, 10 jobcenter-
chefer eller afdelingsledere og 28 borgere
Observation af 37 samtaler med borgere
For en nærmere beskrivelse af de enkelte datakilder henvises der til metodebilaget.
1.1 LÆSEVEJLEDNING
Rapporten består af to kapitler, der behandler nedenstående tematikker:
Figur 1: Læsevejledning
1
Assens, Brøndby, Fredericia, Glostrup, Haderslev, Hedensted, Kerteminde, København Arbejdsmarkedscenteret, København Ungecente-
ret, Langeland, Lyngby-Taarbæk, Nyborg, Odense, Silkeborg, Svendborg, Tårnby, Vallensbæk og Vejen.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0004.png
Introduktion til jobrettet samtale 2
Ud over indledningen består evalueringen af følgende kapitler:
Kapitel 2
belyser spørgsmålet ”Hvad er den jobrettede samtale?”. I de tre afsnit beskriver
vi formålet med den jobrettede samtale, faserne i den jobrettede samtale, samt hvilke krav
jobrettede samtaler stiller til medarbejdernes mindset, rolleforståelse og kompetencer.
Kapitel 3
belyser kommunernes erfaring med at implementere jobrettede samtaler. Heri
redegør vi for, hvilke organisatoriske forudsætninger og implementeringsgreb der kan sikre
en succesfuld implementering af metoden.
1.2 HVORFOR IMPLEMENTERE DEN JOBRETTEDE SAMTALE?
Der er stærk evidens for at tidlige og hyppige samtaler har positive beskæftigelseseffekter
2
.
Derfor er antallet af samtaler også øget de seneste år. Det er dog afgørende, at samtalerne
gennemføres med høj kvalitet for at borgere og kommuner opnår det fulde udbytte af den in-
vestering. Forskning viser, at medarbejderens tilgang og tro på borgeren har direkte effekt på
borgerens jobchancer
3
. Studier har ligeledes vist, at samtaler med fokus på rådgivning har
større effekt end samtaler med fokus på rådighedsvurdering. Dermed bliver medarbejdernes
evne til at rådgive, coache og motivere borgerne i jobrettede samtaler en afgørende løfte-
stang for at sikre en effektiv beskæftigelsesindsats. Dette har været afsættet for Projekt Job-
rettede samtaler 2.
Evalueringen viser, at de medvirkende jobcentre har opnået en række positive resultater, der
styrker gennemførelsen af jobrettede samtaler. Medarbejderne anvender i stigende grad ind-
dragende samtaletekniknikker og viden om det lokale arbejdsmarked til at skabe resultater
for borgerne, samtidigt med at borgerens anvendelse af digitale værktøjer er løftet markant.
Herudover er der sket en kulturændring, som har styrket jobcentrenes læringskultur.
Jobcentrene har opnået følgende resultater:
Samtalerne er blevet mere meningsfulde og jobrettede.
Kvaliteten af samtalerne
har ifølge interviews med 10 ledere, 10 projektledere, 53 medarbejdere og 37 borgere
gennemgået en positiv udvikling. De interviewede borgere giver udtryk for, at sagsbe-
handlerne er mere velforberedte, og at de får en mere kvalificeret rådgivning og hjælp.
Helt efter intentionerne i lovgivningen oplever borgerne, at samtalerne i højere grad er
individuelt tilrettelagt og meningsfulde for dem.
Samtalerummet er blevet åbnet.
Brugen af kollegial feedback, supervision og læ-
ringsmøder har i følge interviews og spørgeskemaer målrettet 19 projektledere og 185
medarbejderne været væsentlige greb til at implementere den jobrettede samtale.
Disse metoder har medvirket til at samtalerummet er blevet åbnet og jobcentrene har
udviklet en læringskultur, hvor de også efter projektet anvender disse metoder til at re-
flektere over deres praksis og sikre kvaliteten af samtalerne.
De to ovenstående løft i kvaliteten i samtalerne er opnået via følgende faglige løfte-
stænger:
Medarbejderne rådgiver om konkrete jobåbninger.
Medarbejdernes viden om
det lokale arbejdsmarked er forbedret via kurser og et styrket samarbejde med
virksomhedsservice. De er derfor i stand til at levere en mere konkret og målrettet
rådgivning til borgerne fx om jobåbninger i lokalområdet og hvilke brancher, der er
i vækst.
2
3
Michael Rosholm & Michael Svarer (2010) Effekter af samtaler i den aktive arbejdsmarkedspolitik
Michael Rosholm, Kenneth Lykke Sørensen, Lars Skipper (2017) Sagsbehandlerens betydning for udsatte borgeres jobchancer
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0005.png
Introduktion til jobrettet samtale 2
Medarbejderne skaber ejerskab hos borgeren:
På tværs af de medvirkende
kommuner er der sket en stigning i anvendelsen af inddragende samtaleteknikker i
projektperioden. Undervisningen og den kollegiale feedback og supervision har sik-
ret, at inddragelse ikke bare er noget, man taler om, men noget man gør bevidst
ved reflekteret brug af metoder og teknikker.
Medarbejderne benytter Joblog mere systematisk.
Dette giver en bedre for-
beredelse og rådgivningen om jobsøgningen bliver mere konkret og målrettet, hvil-
ket borgerne kvitterer for. Borgernes anvendelse af Joblog er ligeledes øget i pro-
jektperioden fra 63 til 74 pct. for jobparate kontanthjælpsmodtagere og fra 87 pct.
til 89 pct. for forsikrede ledige.
Borgerne booker selv og tager mere ejerskab.
Anvendelse af selvbooking er
øget markant fra et udgangspunkt på kun 3 pct. til 56 pct. Til sammenligning er
gennemsnittet for landets øvrige kommuner 21 pct. Selvbooking er et vigtigt red-
skab til at understøtte samtalerne. Det skaber øget engagement og ejerskab hos
borgerne i samtalerne.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0006.png
Hvad er den jobrettede samtale?
2. HVAD ER DEN JOBRETTEDE SAMTALE?
I dette afsnit præsenterer vi den jobrettede samtale. Præsentationen bygger på observationer og
analyser af jobrettede samtaler, interviews med jobkonsulenter og borgere samt erfaringerne fra
gennemførslen af projektet.
Vi præsenterer først formålet med den jobrettede samtale. Herefter præsenterer vi en konkret
model med fire faser i den jobrettede samtale og de vigtigste handlinger i hver fase. Endelig
beskriver vi mindset, rolleforståelse og de kompetencer, som jobkonsulenten bør have for at
gennemføre jobrettede samtaler.
2.1 FORMÅLET MED DEN JOBRETTEDE SAMTALE
Vi beskriver her formål, fokus og udbytte af de jobrettede samtaler for borgeren og jobcentret.
Værdi for borgeren
Det overordnede formål med den jobrettede samtale er at medvirke til, at flere ledige kommer i
job. Forskning har tidligere dokumenteret, at jobrettede, rådgivende samtaler har en god effekt.
Det er derfor også fastlagt i LAB-loven, at samtalerne skal være individuelt tilrettelagt og
meningsfulde for borgerne.
Vores observationer af samtaler og interviews med borgere og jobkonsulenter har tydeliggjort, at
ledige på kontanthjælp og dagpenge omfatter en bred gruppe af mennesker med forskellige
situationer og behov. Der er fx stor forskel på at skulle give sparring på jobsøgning til en
topmotiveret nyuddannet akademiker, en ufaglært som er blevet afskediget efter mange år i job
eller en udenlandsk borger uden uddannelse og erfaring på det danske arbejdsmarked.
Evalueringen viser således, at de jobrettede samtaler skal kunne rumme og skabe resultater i
mange forskellige situationer. Det fordrer, at jobrettede samtaler ikke standardiseres
indholdsmæssigt, men tilrettelægges individuelt fra borger til borger.
Samtidig kan vi på baggrund af evalueringen udpege nogle centrale spørgsmål og fokusomåder,
som går på tværs af de mange forskellige borgere og samtaler: Hvad vil du, hvad kan du, og
hvordan søger du? Det gælder særligt i starten af borgernes ledighedsforløb, hvor der er behov for
at sætte retning og realistiske mål for jobsøgningen. Herefter arbejdes der løbende med skabe
progression i form af kvalitet og volumen i jobsøgningen. Nedenstående figur giver et overblik over
disse tre centrale temaer, de tilknyttede IT-værktøjer, og de ønskede resultater på borgerens
jobsøgning
Figur 2: Centrale fokusområder i den jobrettede samtale
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0007.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Figuren viser, at i de gode jobrettede samtaler går borgeren ud af døren med et konkret udbytte,
som knytter sig til de centrale spørgsmål, og som kan styrke borgerens jobsøgning. Borgernes
store forskellighed betyder, at det vil variere fra situation til situation, hvilket spørgsmål og fokus,
der er mest behov for at arbejde med for at styrke jobsøgningen. Nogle borgere har brug for hjælp
til afklaring for at få retning og fokus i deres jobsøgning. De står måske overfor at skulle skifte
branche og er usikre på, hvad de gerne vil, hvad de har af muligheder, og hvad de har af
kompetencer, som kan bruges på arbejdsmarkedet. Her er spørgsmålene, ”hvad vil du?”, og ”hvad
kan
du?” særligt
centrale.
Der kan også være nogle jobsøgende, som har brug for at blive udfordret på deres jobmål, fordi
deres kompetencer ikke matcher kravene på arbejdsmarkedet, eller fordi der er begrænset
efterspørgsel efter medarbejdere på området. Andre ledige ved godt, hvad de kunne tænke sig,
men er usikre på, hvordan man griber jobsøgningen an. De har i stedet brug for konkret
rådgivning for at gå ud af døren med viden om god jobsøgning og inspiration til konkrete
handlinger.
Fokusområderne i figuren fungerer således som pejlemærker for jobkonsulenten. Dette kan
eksemplificeres ved Per på 42 år, der har været stilladsarbejder de sidste 15 år. Han har en
lægeerklæring om, at han på grund af helbredsmæssige forhold (især rygproblemer) ikke længere
kan arbejde som stilladsarbejder.
Per har fire børn og interesserer sig for børns udvikling. I ”Jeg
søger job som” har Per af gammel vane angivet
stilladsarbejder som sit ønskejob. Men jobloggen
viser, at Per især søger pædagogmedhjælperjob, og af CV kan man se, at Per ikke har erfaring
med pædagogisk arbejde.
I forberedelsen til samtalen undersøger jobkonsulenten jobmulighederne for pædagogmedhjælpere
og finder et par relevante jobopslag. Hun beslutter, at samtalen bl.a. bør rumme en drøftelse af
uoverensstemmelsen mellem, hvad Per angiver som sit jobønske, og hvad han i følge Joblog fak-
tisk søger. Hun beslutter også at tale med Per om mulighederne for, at Pers CV kan suppleres med
erfaringer fra børneområdet. For at sikre Pers ejerskab til samtalen beslutter hun endelig, at hun
først vil tale med Per om, hvad han selv ønsker sparring på.
Figur 2: Eksempel med Per
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0008.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Evalueringen har vist, at i de gode samtaler er jobkonsulenten i stand til i dialog med borgeren at
afklare, hvilket fokus og hvilke spørgsmål det er særligt relevante at behandle i samtalen. Vores
interview med jobkonsulenter peger på, at den jobrettede samtale sikrer progression i borgerens
jobsøgningsforløb, da samtalerne i højere grad bliver jobrettet og har fokus på borgerenes ønsker
og kompetencer sammenholdt med mulighederne på arbejdsmarkedet.
Derudover giver jobkonsulenterne udtryk for, at deres samtalepraksis bliver mere kvalificeret, pro-
fessionel og ensartet. Det kommer til udtryk ved, dels at jobkonsulenter er mere velforberedte,
dels at borgerne ikke skal starte forfra ved hver samtale, og dels at der er en mere ens tilgang til
den enkelte borger på tværs af jobkonsulenter. Dertil oplever borgerne og medarbejderne, at
jobrettede samtaler er med til, at borgerne får øget grad af indflydelse i samtalen og
jobsøgningsforløbet, idet flere opgaver bliver deres ansvar, såsom at booke næste samtale, sætte
dagsorden og opsummere samtalen.
Værdi for jobcentret
Foruden værdi for borgerne viser evalueringen, at implementeringen af jobrettede samtaler også
har værdi for jobcenteret. Først og fremmest oplever jobcentrene mere tilfredse borgere. Både
borgere og sagsbehandlere oplever desuden i højere grad en fælles tilgang, et fælles sprog og en
fælles forståelse af formålet med samtalerne og værktøjerne, som fremmer dette. Evalueringen
viser endvidere, at det for mange medarbejdere ikke er nyt at have et jobrettet fokus for samta-
lerne, men at implementeringen af jobrettede samtaler medvirker til, at de får sat ord og redska-
ber på det, de gør, og at de gør det i endnu højere grad end tidligere. Det medfører en bedre dia-
log med kollegaer omkring samtalepraksis.
I relation hertil er jobrettede samtaler også med til at skabe et øget kendskab til egen samtale-
praksis hos den enkelte sagsbehandler. At have arbejdet med jobrettede samtaler betyder, at
sagsbehandlerne i højere grad kan vurdere deres samtaler op imod kerneelementerne i jobrettede
samtaler og få et læringsperspektiv ind i hverdagen, hvor de kan evaluere deres egne samtaler.
Endelig er jobrettede samtaler med til at styrke læringskulturen i et jobcenter, da kollegial spar-
ring, supervision og læringsgruppemøder skaber rammer for læring og refleksion over egen prak-
sis. Tilstedeværelsen af en læringskultur sikrer, at nye indsatser nemmere og hurtigere kan imple-
menteres, da læringskultur er med til at understøtte medarbejdernes nysgerrighed og motivation
til at styrke egne kompetencer og forbedre egen samtalepraksis.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0009.png
Hvad er den jobrettede samtale?
2.2 FASERNE OG HANDLINGERNE I DEN JOBRETTEDE SAMTALE
Den jobrettede samtale kan deles ind i fire grundlæggende faser: Forberedelsen af samtalen
samtalens opstart, samtalens gennemførelse og samtalens afrunding. Den følgende figur viser de
fire faser i den jobrettede samtale, de centrale handlinger og ønskede resultater.
Figur 3: Den jobrettede samtale
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0010.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Forberedelse
Observationer fra samtalerummet
den gode og mindre gode forberedelse
Vores observationer og interviews viser, at jobkonsulentens forberedelse har stor betydning for
kvaliteten i samtalen. I velforberedte samtaler har jobkonsulenten inden samtalen sat sig ind i bor-
gerens jobsøgning og efter behov undersøgt mulighederne på arbejdsmarkedet.
I mindre velforberedte samtaler har jobkonsulenten ofte på forhånd låst sig fast på emner til sam-
talen, som jobkonsulenten synes er relevante, og glemmer efterfølgende at afklare borgerens re-
elle behov for hjælp i starten af samtalen. Dette falder til dels tilbage på jobkonsulentens mindset
og rolleforståelse.
Forberedelsen skaber fundamentet for en målrettet samtale
Det centrale, jobkonsulenten skal lykkes med i forberedelsen, er således at sætte sig ind i borge-
rens sag og forberede, hvordan jobkonsulenten kan bidrage til borgerens jobsøgning. Forberedel-
sen gør samtalen målrettet og fremadrettet og skaber fundamentet for en kvalificeret rådgivning
og sparring, der styrker borgerens jobsøgning.
Jobkonsulentens tre centrale opgaver i forberedelsen er derfor:
Læse borgerens ”Jeg søger job som”, CV og søgehistorik
Denne forberedelse gør, at jobkonsulenten kan give sparring på borgerens jobsøgning, herun-
der sammenhængen mellem borgerens ønsker til job, kompetencer og jobsøgningsaktiviteter.
Herudover giver det mulighed for at kunne give konkret feedback på borgerens CV og evt. an-
dre uploadede materialer.
Finde viden om arbejdsmarkedet, fx via Jobnet og virksomhedsoverblikket
Jobkonsulenten har særlig viden om det lokale arbejdsmarked og værktøjer til at finde viden,
der kan kvalificere borgerens jobsøgning. Dette kan være alt fra konkrete jobopslag fra Jobnet,
viden fra virksomhedsoverblikket, til lokale oversigter og lister i jobcentret og information fra
virksomhedskonsulenterne om mulige praktiksteder.
Forberede dagsordenspunkter, der kan styrke borgerens jobsøgning
Endeligt forbereder jobkonsulenten, hvordan han/hun kan bidrage til at styrke borgerens job-
søgning. Dette kan bygge på forberedelsen ovenfor, noter fra sidste samtale eller anden viden
om borgeren. En central opmærksomhed er, at jobkonsulenten bevarer en åbenhed over for
borgerens ønsker til dagsorden. Jobkonsulenten forbereder således mulige emner, men husker,
at borgeren har indflydelse og ejerskab på samtalens dagsorden.
Opstart
Observationer fra samtalerummet
den gode og mindre gode opstart
Evalueringen viser, at en god indledning og start på samtalen har en helt central betydning for
samtalens forløb. Den gode opstart var karakteriseret ved, at borgerens behov for hjælp og ønsker
til job kom i centrum, hvormed borgeren engagerede sig i samtalen og efterfølgende gav udtryk
for virkelig at være blevet hjulpet.
Når opstarten lykkedes mindre godt skyldtes det ofte, at borgerens behov for hjælp ikke blev af-
klaret ordentligt, eller at jobkonsulenten styrede samtalen ud fra sine egne ideer om, hvad der ville
være hjælpsomt for borgeren. Inddragelsen af borgeren blev derved til ”Har du ellers noget, vi skal
tale
om” i slutningen af opstarten eller sidst i samtalen. Interviewene med borgere viste, at bor-
gerne i disse tilfælde oplevede, at samtalerne primært blev gennemført for jobcenterets skyld.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0011.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Vi så ofte et meget positivt skift i samtaler med en god opstart. Det er vores vurdering, at en styr-
kelse af opstarten, særligt afklaringen af borgerens behov for hjælp, er et af de vigtigste emner at
fortsat arbejde med i jobcentrene for at styrke udbyttet af de jobrettede samtaler.
Den gode opstart sætter fokus på de emner, der vil skabe værdi for borgeren
I opstarten skal jobkonsulenten skabe en rammesætning, som borgeren har lyst til at deltage i, og
afklare, hvad borgerens reelle behov for hjælp er. Selv når borgeren ikke nødvendigvis ved det før
under selve samtalen.
Evalueringen viser at de tre centrale handlinger i opstarten er, at:
1. Rammesætte formålet med samtalen
at hjælpe borger i job
Den første opgave er at skabe klarhed om, hvad rammerne for samtalen er. I den første sam-
tale kan det indebære en dialog om formål (at hjælpe borgeren med sin jobsøgning), roller
(borgeren er ansvarlig for sin egen sag, jobkonsulenten kan bidrage med viden om arbejds-
markedet og god jobsøgning) og tidsrammen. I de følgende samtaler kan rammesætningen
blot være en enkelt kommentar om formålet og tidsrammen. Den gode rammesætning sætter
den overordnede retning for samtalen og skaber tryghed for borgeren.
2. Afklare borgers behov for hjælp og ønsker til samtalen
Det helt centrale i opstarten er at undersøge og afklare borgerens behov for hjælp. Dette kræ-
ver typisk lidt mere tid og flere spørgsmål, end der blev brugt på det i de samtaler, vi observe-
rede. Hvis borgerne ikke kan svare på ”Hvad vil du gerne have hjælp til?”, hvilket ofte er tilfæl-
det, bør jobkonsulenten spørge videre ind
til borgerens jobsøgning (”Hvad kunne du godt
tænke dig at arbejde med” og ”Hvor er du henne i din jobsøgning?”) og lytte efter de temaer,
som borgeren kunne have behov for sparring på, måske uden selv at være klar over det. Job-
konsulenten bidrager her også
med emnerne fra forberedelsen (”Jeg tænker også, at det
kunne være relevant at tale om dit CV. Hvad siger du til det?”). Punkterne bør italesættes som
mulige emner, der kan vælges til eller fra. Hvis borgeren ikke finder et emne relevant, skal det
som udgangspunkt ikke indgå i samtalen.
3. Aftale fælles dagsorden
Opstarten afsluttes med, at jobkonsulenten opsummerer de emner, som de to har aftalt at
tage op. Dette skaber overblik for borgeren over, hvad samtalen skal handle om. Det kan ofte
være en god ide at skrive emnerne ned, så samtalens forløb er tydeligt for borgeren, og så
jobkonsulent og borger begge kan holde overblikket i løbet af samtalen.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0012.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Gennemførelse
Observationer fra samtalerummet
den gode og mindre gode gennemførelse
Observationerne viser, at når gennemførelsen lykkedes godt, får borgeren konkrete refleksioner,
inputs og feedback med fra samtalen. Dette var særligt tilfældet, når samtalen berørte både det
strategiske niveau (ønsker og motivation til job, kompetencer, muligheder på arbejdsmarkedet) og
det praktiske (den gode ansøgning, at følge op efter jobsamtaler). Det skete ligeledes, når Jobkon-
sulenterne brugte coachende spørgsmål og kvalificeret rådgivning, samt en dialogisk inddragelse af
IT til fx at drøfte jobmuligheder ud fra Arbejdsmarkedsbalancen. I de tilfælde gik borgeren fra
samtalerne med ny motivation efter at være blevet klar over nye ressourcer og handlemuligheder.
Når gennemførelsen lykkedes mindre godt, skyldtes det ofte, at samtalerne primært blev praktiske
(fx at bringe borgeren i en hvilken som helst virksomhedspraktik) uden at det blev tydeligt for bor-
geren, hvordan det koblede sig til borgerens ønsker til job og muligheder på arbejdsmarkedet. I
visse samtaler så vi også generel rådgivning og information, som ikke var relevant for borgeren,
eller at jobkonsulenten lagde planer og tog beslutninger på vegne af borgeren, hvilket virkede til at
mindske borgerens ejerskab og motivation.
Gennemførelsen giver borgeren ny viden om vejen til job
Jobkonsulentens vigtigste opgave i gennemførelsen er at coache og rådgive borgeren i forhold til
de spørgsmål og temaer, som de sammen har aftalt i opstarten af samtalen.
De tre centrale handlinger i gennemførelsen er:
1. Facilitere samtalen ud fra den fælles dagsorden
Jobkonsulenten skal holde fokus og styre samtalen ud fra den dagsorden, som er aftalt i fæl-
lesskab, og sikre, at hvert enkelt punkt åbnes, drøftes og afrundes. Jobkonsulenten skal sikre,
at borgeren kan følge med undervejs, og at coachingen/rådgivningen opfylder borgerens be-
hov. Jobkonsulenten bruger her sine gamemaster-færdigheder
og spørger fx ”hvis vi skal
runde det her punkt af, hvad konkluderer du så?”.
2. Sparring på borgerens ønsker til job og kompetencer koblet til viden om arbejdsmar-
kedet
Samtaleforløbene vil ofte starte med sparring og afklaring af den lediges jobønsker og kompe-
tencer set i forhold til mulighederne på arbejdsmarkedet. Det handler om at sætte retning på
jobsøgningen, og mange jobkonsulenter anvender ABC-jobplanen for at sikre, at borgerens
plan omfatter både ønsker, kompetencer og arbejdsmarkedet. ABC-jobplanen sikrer også, at
borgeren ikke kun overvejer drømmejobbet, men også alternative jobmål. Jobkonsulenten bru-
ger sin rolle som coach til at stille spørgsmål og sikre borgerens ejerskab. Rollen som rådgiver
bruges til at give viden om arbejdsmarkedet, effektiv jobsøgning, praktik og opkvalificering,
samt feedback på kvaliteten af borgerens jobsøgningsstrategi. Myndighedsrollen bruges til at
vejlede om mulighederne og reglerne.
3. Sparring på konkrete jobsøgningsaktiviteter
Når borgeren har sat retning på sin jobsøgning handler den jobrettede samtale primært om at
give sparring på borgerens jobsøgningsaktiviteter, herunder CV, ansøgninger, søgekanaler,
netværk og jobsamtaler. Mange borgere er ikke erfarne i at søge job og skal lære dette som en
ny disciplin. Jobkonsulenten skal derfor både coache og rådgive borgerne, så der kommer volu-
men og kvalitet i deres jobsøgning. Her er det vigtigt, at jobkonsulenten tager afsæt i viden
om arbejdsmarkedet og fx kan fortælle borgerne hvordan virksomhederne rekrutterer og hvad
de lægger vægt på i ansøgninger, CV og uopfordrede henvendelser.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0013.png
Hvad er den jobrettede samtale?
Afrunding
Observationer fra samtalerummet
den gode og mindre gode afrunding
I de samtaler, hvor jobkonsulenten faciliterede en god afrunding, gik borgeren fra samtalen med
afklaring om, hvad han/hun skulle gøre for at komme nærmere job. Borgeren havde ejerskab til
handlingerne, og vi fik indtrykket af, at borgeren ville føre dem ud i livet.
Når afrundingen var fraværende eller mindre god, var det uklart, hvad borgeren tog med fra sam-
talen, og om borgeren ville kunne huske de ting, der blev drøftet i samtalen. I andre samtaler så
vi, at jobkonsulenten definerede hvad borgerens næste handlinger skulle være, og hvor det derfor
var uklart, om borger var enig og reelt ville udføre dem.
Afrundingen hjælper borgeren med at blive klar til at tage handling
I afrundingen er jobkonsulentens vigtigste rolle at hjælpe borgeren til at bringe de nye indsigter fra
samtalen videre ud i borgerens efterfølgende jobsøgning. Planlægningen af næste skridt og op-
summeringen af samtalen understøtter, at borgeren bliver afklaret om hans/hendes næste skridt.
De to vigtigste handlinger i afrundingen er:
1. Hjælpe borgeren med at planlægge næste skridt
Jobkonsulenten coacher borgeren til at sætte ord på, hvad de næste skridt er som følge af de
nye indsigter i samtalen, og hvordan borgeren vil udføre dem i praksis. Forskningen viser,
sandsynligheden for, at borgeren reelt udfører handlingerne efterfølgende øges, hvis borgeren
selv beslutter handlingerne, samt hvis borgeren beslutter konkret hvad han/hun vil gøre, hvor-
dan det skal foregå og hvornår det skal ske.
Det er således borgeren selv, der skal planlægge næste skridt, men jobkonsulenten kan hjælpe
med at få det gjort konkret. Jobkonsulenten kan også komme med forslag til yderligere hand-
linger, som borgeren kan vælge til eller fra. Handlingerne kan noteres i Min Plan, så der kan
spørges ind til dem ved efterfølgende samtaler. Det kan være en fordel at foreslå borgeren at
skrive handlingerne ned, så han/hun kan huske dem i de efterfølgende dage.
2. Lade borgeren opsummere samtalen
Opsummeringen af samtalen sikrer, at borgeren ikke blot har besluttet konkrete handlinger,
men også bedre husker de nye informationer og opmærksomheder fra samtalen. Igen bør bor-
geren være den aktive part i opsummeringen (”Vil du opsummere, hvad du tager med fra sam-
talen her?”), mens jobkonsulenten efterfølgende kan tilføje ting, borgeren ikke har husket.
Opsummeringen kan også indeholde en evaluering af samtalen, hvor jobkonsulenten spørger
ind til, hvad der var hjælpsomt i samtalen samt hvad borgeren evt. kunne have ønsket sig
mere af, eller hvad jobkonsulenten kunne have gjort anderledes. På denne måde lærer jobkon-
sulenten af den enkelte samtale og bliver bedre til at rådgive borgeren i kommende samtaler
og at rådgive andre borgere fremadrettet.
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0014.png
Hvad er den jobrettede samtale?
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0015.png
Hvad er den jobrettede samtale?
2.3 MINDSET, ROLLER OG KOMPETENCER I DEN JOBRETTEDE
SAMTALE
Evalueringen viser, at udførelsen af jobrettede samtaler stiller høje krav til medarbejderne. Det
kræver et særligt mindset, en klar rolleforståelse og de rette kompetencer hos medarbejderne at
gennemføre samtaler, som giver udbytte for borgerne. Det beskriver vi i dette afsnit.
Mindset - empowerment
Vores analyser af samtalerne i projektet har gjort det tydeligt, at den gode samtale ikke blot hand-
ler om at mestre en række teknikker. Vi har således set, at borgerne får størst udbytte (i form af
viden og motivation til jobsøgning) i de samtaler, hvor jobkonsulentens mindset og rolleforståelse
har fokus på empowerment af borgeren.
Det sker, når borgeren er i centrum og har ejerskab over sin egen sag og samarbejdet med job-
centret. Borgeren oplever, at samtalen er til for hans/hendes skyld og ikke for jobcentrets. Borge-
ren oplever herudover, at der bliver talt om de ting vedrørende jobsøgning, som borgeren ønsker
og har behov for frem for generelle ting, som jobcentret har bestemt på forhånd. Empowerment
betyder således, at jobkonsulenten bemyndiger borgeren til at tage ejerskab over samtalens ind-
hold og de beslutninger, som træffes i samtalen.
Jobkonsulentens tre roller
Når vi kigger nærmere på samtalerne, ser vi, at jobkonsulenten mestrer tre forskellige roller, som
alle er hjælpsomme for borgeren og kan skabe empowerment. Nedenstående figur viser jobkonsu-
lentens tre roller.
Figur 5: Jobkonsulentens tre roller
Evalueringen viser, at i de særligt vellykkede samtaler, fylder især coachrollen og rådgiverrollen. Vi
ser således, at jobkonsulenten i coachrollen stiller gode spørgsmål, som skaber refleksion og nye
handlemuligheder for borgeren, og vi ser, at jobkonsulenten anvender rådgiverrollen til at træde
frem med viden om arbejdsmarkedet og vejledning i effektiv jobsøgning. Myndighedsrollen er også
vigtig for den jobrettede samtale, og vi kan i de gode samtaler se, hvordan den bliver brugt på en
positiv måde, som hjælper borgeren til at forstå de krav og muligheder, der er i lovgivningen og
jobcentrets procedurer. Myndighedsrollen får her karakter af en hjælperolle.
Evalueringen viser dog også, at empowerment-tilgangen med fokus på coaching og rådgivning ikke
altid kan lykkes. Empowerment kan ses som en invitation til borgeren, og tilgangen fungerer kun,
hvis borgeren kan og vil spille med. Vi ser således også enkelte samtaler, hvor jobkonsulenten er
nødt til at agere ud fra myndighedsrollen og dermed også stille tydeligere krav til borgeren. Vi ser
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0016.png
Hvad er den jobrettede samtale?
dog jobkonsulenter, der er for hurtige til at træde ind i den kontrollerende myndighedsrolle og som
fortsat skal øve sig i at invitere borgerne til et ligeværdigt samarbejde (empowerment).
Kompetencer
Som en del af evalueringen er det blevet undersøgt, hvilke kompetencer medarbejderne skal være
i besiddelse af for at gennemføre jobrettede samtaler med god kvalitet. Dette er belyst via obser-
vation samt interviews med ledere, projektledere og medarbejdere i de medvirkende kommuner. I
det følgende beskriver vi dette nærmere for de tre kerneelementer i den jobrettede samtale: Ind-
dragende samtaleteknikker, viden om arbejdsmarkedet og IT-værktøjer.
A: Inddragende samtaleteknikker
På baggrund af evalueringen kan vi udpege fem centrale samtalekompetencer:
1.
Relationskompetence:
At skabe kontakt, tillid og etablere en samarbejdsrelation
2.
Gamemaster-færdigheder:
At inddrage borgeren, facilitere samtalen og løbende af-
stemme samtalens mål og fokus med borgeren
3.
Spørge- og lytteteknikker:
At kunne skabe refleksion og handlemuligheder ved at lytte
aktivt, bruge nøgleord og stille spørgsmål
4.
Ressourcefokus og løsningsorienteret tilgang:
At kunne spotte borgerens ressourcer
og kompetencer og stille konstruktive spørgsmål, som hjælper borgeren til selv at finde
løsninger på barrierer
5.
Rådgivning:
At undersøge borgerens behov for viden og information og at give denne på
en måde, som giver mening og bliver anvendelig for borgeren.
Samtalefærdighederne er nødvendige for at etablere et samarbejde, hvor borgeren oplever empo-
werment og føler sig hjulpet i forhold til sin konkrete situation. Teknikkerne knytter sig især til
coachrollen, men også til rådgiverrollen. Eksempelvis kan vi i de gode samtaler se, hvordan job-
konsulenterne bruger samtaleteknikker til at gøre både rådgivning og myndighedsinformation
hjælpsom og vedkommende for borgerne. Vi ser også at IT bliver brugt mere dialogisk, og at sam-
taleteknikkerne gør IT relevant i samtalen.
Ud over disse generelle kompetencer skal jobkonsulenterne også være i stand til at håndtere van-
skelige samtaler, som enten kan handle om følsomme personlige emner, modstand eller mang-
lende motivation og tro på mulighederne.
B: Viden om arbejdsmarkedet
På baggrund af de gennemførte interviews og observationer kan vi se, at den gode jobkonsulent
har viden om arbejdsmarkedet, virksomhederne og jobsøgning. Vi ser således, hvordan jobkonsu-
lenten fungerer som rådgiver og hjælper borgeren til at kvalificere sin jobsøgning med afsæt i vi-
den om arbejdsmarkedet, virksomhedernes rekruttering og effektiv jobsøgning.
Ud fra evalueringen kan vi fremhæve følgende områder, som jobkonsulenten bør have viden om og
være i stand til omsætte i samtalen:
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0017.png
Hvad er den jobrettede samtale?
1.
Udbud og efterspørgsel:
Hvor er der gode og mindre gode jobmuligheder i forskellige
brancher og sektorer?
2.
Lokalt erhvervsliv:
Hvilke virksomheder, brancher og netværk findes der, og hvad sker
der aktuelt, som kan være relevant for jobsøgere?
3.
Virksomheders kultur og rekrutteringsadfærd:
Hvilke kanaler anvender virksomheder
til rekruttering, og hvad forventer de af jobsøgerne i forhold til kompetencer og jobsøg-
ning? Hvornår er det fx en god idé at søge uopfordret, og hvornår er det en god idé at kon-
takte virksomhederne telefonisk?
4.
Effektiv jobsøgning:
Hvad viser erfaringer og undersøgelser om effektive søgestrategier,
kanaler og jobsøgningsmaterialer? Hvor meget skal man søge? Hvilke kanaler skal anven-
des og hvad er et godt CV og en god ansøgning?
5.
Muligheder for opkvalificering:
Hvilke muligheder er der for kurser, uddannelse, vok-
senlæring? Hvad kan der gives støtte til? Hvordan kan praktik og løntilskud bruges til at
styrke faglige og personlige kompetencer?
C: IT-værktøjer
Evalueringen viser, at der blandt jobkonsulenter er meget forskellig brug af IT-værktøjer, både i
forhold til, hvilke der bruges, og hvordan de bruges. Ud fra vores observationer har vi identificeret
følgende fire kompetencer, som jobkonsulenter bør besidde i forhold til brug af IT-værktøjer:
1. Sætte sig ind borgerens jobsøgning:
Som en del af forberedelsen til samtalen skal job-
konsulenten kunne danne sig overblik over borgerens jobsøgning. Jobkonsulenten skal her
vurdere omfanget, retningen og kvaliteten af jobsøgningen ved at kigge på søgehistorikken
i Joblog og Jeg søger job som. Jobkonsulenten
skal også vurdere Jobnet CV’et for at af-
klare, om det er relevant og fyldestgørende i forhold til de ønsker til job, der er angivet i
systemet.
2. Indhente viden om arbejdsmarkedet:
Det er en central kompetence for jobkonsulen-
ter, at de kan bruge IT til at indhente viden om arbejdsmarkedet. Her skal jobkonsulen-
terne bl.a. kunne bruge Jobbarometret og Arbejdsmarkedsbalancen til at danne sig over-
blik mulighederne på arbejdsmarkedet i forhold til borgerens jobønsker og til at identificere
relevante andre jobmuligheder, som matcher borgerens kompetencer. Det kan også være
relevant at indhente viden om muligheder for uddannelse og kompetenceløft på UG.dk og
andre hjemmesider.
3. Bruge IT dialogisk under samtalen:
Vores observationer af samtaler har også vist, at
det er vigtigt, at jobkonsulenterne under samtalen kan anvende værktøjerne samt rele-
vante hjemmesider som aktiv del af dialogen med borgeren. Det gælder både Jobloggen og
hjemmesider som Arbejdsmarkedsbalancen og Jobnet. Den dialogiske brug af IT under
samtalen er med til at gøre rådgivningen konkret og den styrker borgerens evne til selv at
bruge hjemmesiderne. I de samtaler, vi observerede, fungerede dette særlig godt, når job-
konsulenten og borgeren kiggede sammen på skærmen og drøftede indholdet på siden.
4. Bruge IT til opfølgning.
Jobrettede samtaler finder sted som samtaleforløb med samar-
bejde mellem jobcenter og a-kasse og ofte med skiftende jobkonsulenter. Derfor er det
vigtigt, at jobkonsulenten er i stand til at føre notater i aftalesystemet, som både giver me-
ning for borgeren, og som gør, at kolleger kan sætte sig ind i sagen og tage over, hvis de
bliver booket af borgeren. I de gode samtaler ser vi, at jobkonsulenterne involverer bor-
gerne i at formulere aftaler og konklusioner, som noteres. Det giver ejerskab og gør det
mere anvendeligt for borgeren i forhold til opfølgning på samtalen.
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0018.png
Hvordan implementeres den jobrettede samtale?
3. HVORDAN IMPLEMENTERES DEN JOBRETTEDE
SAMTALE?
I dette afsnit præsenterer vi, hvordan den jobrettede samtale implementeres. Jobrettede samtaler
en beskæftigelsesfaglig metode, der stiller store krav til jobkonsulenterne. Jobkonsulenterne skal
fx ændre samtalepraksis, øge inddragelsen af viden om arbejdsmarkedet i samtalen og have støre
åbenhed om egen samtalepraksis. Dette påvirker jobkonsulenternes selvforståelse, vaner og nor-
mer, og fordrer, at jobcentret som helhed, gennemgår en større forandringsproces som led i imple-
menteringen af indsatsen.
Evalueringen af projekt Jobrettet Samtaler 2 viser, at to forhold er af afgørende betydning i denne
forandringsproces og implementering af indsatsen:
De organisatoriske forudsætninger
i form af
lokale forhold
i jobcenteret, som har ind-
flydelse på, om implementeringen af jobrettede samtaler kan lykkes. Disse forhold varierer
fra jobcenter til jobcenter.
Implementeringsgreb
i form af konkrete
aktiviteter,
som bidrager til at understøtte im-
plementeringen af jobrettede samtaler.
Evalueringen viser, at lokale forhold har stor betydning for udbyttet af implementeringsaktiviteter i
form af fx kurser eller læringsgruppemøder. Selvom alle medvirkende kommuner i projektet har
deltaget i de samme implementeringsaktiviteter, så er der stor forskel på, hvor langt der er kom-
met i implementeringen af jobrettede samtaler.
Et af evalueringens hovedbudskaber er således, at implementeringen af jobrettede samtaler kræ-
ver en dedikeret ledelse, der arbejder målrettet med motivation af medarbejderne, jobcenterets
kompetencer og læringskultur samt samarbejdet mellem virksomhedsservice og jobkonsulenter.
I de følgende afsnit beskriver vi først de organisatoriske forudsætninger og dernæst de konkrete
implementeringsgreb, som det er illustreret i figur 1.
Figur 6: Organisatoriske forudsætninger og implementeringsgreb
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0019.png
Hvordan implementeres den jobrettede samtale?
3.1 ORGANISATORISKE FORUDSÆTNINGER FOR JOBRETTEDE
SAMTALER
Inden implementeringen af jobrettede samtaler, er det er vigtigt, at jobcenteret vurderer egen pa-
rathed og organisatoriske forudsætninger for implementeringen. Denne vurdering influerer tilrette-
læggelsen af implementeringsgreb, da behovet for et mere intenst opkvalificeringsforløb enten
øges, hvis medarbejderne ikke har de rette kompetencer, eller mindskes, hvis medarbejderne i
forvejen har kendskab til værktøjerne og teknikkerne i den jobrettede samtale. Vi gennemgår nu
de vigtigste organisatoriske forudsætninger.
Dedikeret ledelse
Evalueringen af projekt Jobrettet Samtale viser, at dedikeret ledelsesfokus er det vigtigste forhold i
implementeringen af indsatsen. Uden dedikeret ledelse lykkes implementeringen ikke.
De gennemførte interviews med ledere og medarbejdere viser, at ledere både skal prioritere
for-
andringsledelse
og
driftsledelse.
Evalueringen viser at tydelig og motiverende
forandringsledelse
har været til stede i de kommu-
ner, der har haft succes med implementering af jobrettede samtaler. Forandringsledelse handler
ifølge medarbejdere og projektledere i disse kommuner om, at ledelsen går forrest, og formidler
formålet og værdien af tilgangen. Det fremhæves endvidere, at ledelsen skal sætte retning og for-
klare, at jobrettede samtaler er den måde, man arbejder eller vil arbejde på i jobcenteret. Det
handler også om konstant bevågenhed og kontinuerlig italesættelse af formålet med indsatsen, da
medarbejderne ellers risikerer en gradvis tilbagevenden til gamle vaner og nedprioritering af akti-
onslæringsaktiviteterne.
Driftsledelse
handler om at frigøre og sikre tilstrækkeligt med tid og ressourcer til, at sagsbe-
handlerne kan træne teknikkerne og metoderne i indsatsen. Erfaringen fra projekt Jobrettet Sam-
tale 2 er, at implementeringen af jobrettede samtaler ikke kan implementeres i den daglige drift
uden prioritering af tid og ressourcer til afholdelse af aktionslæringsaktiviteterne.
De interviewede fremhæver endvidere at ledelsen skal sikre, at nogen varetager funktionen som
tovholder/nøgleperson. Tovholderens funktion er fx at følge op på status for implementeringen,
agere faglig sparringspartner i de inddragende samtaleteknikker og at koordinere og planlægge af-
holdelsen af aktionslæringsaktiviteterne. Erfaringen er, at den løbende opfølgning er vigtig, og at
aktionslæringsaktiviteterne bedst koordineres fra centralt hold, da de ellers risikere ikke at blive
afholdt, hvis medarbejderne selv er ansvarlige for koordineringen.
Motivation
En anden organisatorisk forudsætning for implementeringen af den jobrettede samtale er motiva-
tion blandt medarbejderne. Motivation handler dels om motivation til at træne metoderne og værk-
tøjerne i den jobrettede samtale, og dels motivation til aktivt at bruge det i samtalerne med bor-
gerne. At sikre en høj grad af motivation blandt medarbejderne forudsætter dedikeret ledelse, da
motivation særligt påvirkes af tre forhold:
1) At medarbejderne kan se formålet og meningen med projektet
2) At medarbejderne oplever, at ledelsen går forrest og støtter aktivt op om implementerin-
gen
3) At medarbejderne oplever, at der er tilstrækkeligt med tid og ressourcer til at implemen-
tere indsatsen
Disse forhold er drivende for medarbejdernes motivation og i sidste ende implementeringen af den
jobrettede samtale.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0020.png
Hvordan implementeres den jobrettede samtale?
Kompetencer og læringskultur
En forudsætning for, at den jobrettede samtale kan implementeres er, at medarbejderne har de
fornødne kompetencer og kendskab til de forskellige metoder og værktøjer i den jobrettede sam-
tale. Uden dette vil medarbejderne forsætte med nuværende samtalepraksis.
Alt afhængigt af udgangspunktet i jobcenteret, vil det i nogle jobcentre fordre kompetenceudvik-
ling af medarbejderne i metoderne og værktøjerne, mens det i andre vil være tilstrækkeligt med et
enkelt dags kursus i de centrale metoder og værktøjer. Som led heri er det også afgørende, at der
er fokus på oplæring af nye medarbejdere ved nyansættelser, så nye medarbejdere tidligt introdu-
ceres til metoderne og værktøjerne.
Erfaringen fra jobrettet samtale 2 er endvidere, at kurser ikke kan stå alene. Medarbejdernes kom-
petencer udvikles over tid. Det er afgørende for en vellykket implementering, at der i jobcenteret
etableres en fælles læringskultur i form af en fælles kultur og et fælles ønske om at forbedre og
udvikle egne kompetencer, en tryghed til at åbne samtalerummet for ledere og kollegaer, og en
kultur, der understøtter refleksion over egen samtalepraksis. Udgangspunktet vil variere meget fra
jobcenter til jobcenter, men som det fremgår evalueringen, så er særligt aktionslæringsaktivite-
terne drivende i forhold til at etablere denne læringskultur.
Samarbejde mellem fagteams
Endelig udgør velfungerende samarbejde og vidensdeling mellem job- og virksomhedskonsulenter
den sidste organisatoriske forudsætning for en vellykket implementering af den jobrettede sam-
tale. Erfaringen fra projekt Jobrettet Samtale 2 er, at samarbejdet i mange jobcentrene ikke er til-
strækkeligt velfungerende, og at der mangler klare aftaler for vidensdeling om det lokale arbejds-
marked mellem job- og virksomhedskonsulenter.
De kommuner, som projekt i Jobrettet Samtale 2 særligt lykkes med at etablere et velfungerende
samarbejde, er karakteriseret ved, at ledelsen aktivt har prioriteret fælles aktiviteter mellem de to
faggrupper. Fx ved, at virksomhedskonsulenterne deltager på læringsgruppemøder med jobkonsu-
lenter eller når jobkonsulenterne tager med virksomhedskonsulenterne på virksomhedsbesøg. End-
videre understøtter fysisk placering af de to fagteams tæt på hinanden samarbejdet.
Hvad er jeres parathed?
Brug følgende spørgsmål til at vurdere jeres egen parathed. Hvis du kun kan svare
”i
nogen grad”
eller
”slet
ikke” til flere spørgsmål, så kan du forvente en mere udfordrende implementeringsproces.
Ledelsen må derfor forberede sig på at prioritere mere tid, ressourcer og energi i at få succes med
de jobrettede samtaler.
I hvilken grad vurderer du, at:
1. Ledelsen går forrest og forklarer, hvorfor implementeringen af jobrettede samtaler er vigtigt for
jobcenteret?
2. Ledelsen har afsat og frigjort tilstrækkeligt med ressourcer og tid til at jobrettede samtaler kan
implementeres?
3. Der er klare aftaler om, hvordan sagsbehandlere/jobkonsulenterne og virksomhedskonsulenter
deler viden om det lokale arbejdsmarked?
4. Medarbejderne er motiverede til at gøre jobrettede samtaler til en fast del af deres daglige virke?
5. Medarbejderne er overbevist om, at jobrettede samtaler vil ændre praksis til gavn for borgerne?
6. Medarbejderne har et fælles ønske om at forbedre og udvikle egne kompetencer?
7. Medarbejderne er åbne for at invitere kollegaer og ledere ind i samtalerummet?
18
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0021.png
Hvordan implementeres den jobrettede samtale?
3.2 IMPLEMENTERINGSGREB
Som en del af evalueringen er det undersøgt, hvilke implementeringsgreb der har været velegnede
og effektive i forhold til at understøtte kommunernes implementering af jobrettede samtaler. Ana-
lysen viser, at kommunerne har særligt gode erfaringer med fem forskellige implementeringsgreb.
Det drejer sig om opkvalificering, læringsgruppemøder, kollegial sparring, supervision og løbende
monitorering. Den konkrete tilrettelæggelse og anvendelse af grebene skal tilpasses jobcenterets
organisatoriske udgangspunkt. Fx afhænger behovet for opkvalificering af medarbejdernes forud-
gående erfaring og kompetencer med kernelementerne i den jobrettede samtale. Her vil nogle job-
centre og medarbejdergrupper have stor erfaring med coaching og empowerment fra andre indsat-
ser eller projekter, hvorfor evt. kompetenceudvikling kan fokusere på brugen af IT-værktøjer og
viden om arbejdsmarkedet.
I følgende afsnit beskrives de forskellige implementeringsgreb, herunder hvordan de tilrettelægges
mest hensigtsmæssigt.
Opkvalificering
For det første bør medarbejderne opkvalificeres i metoderne og teknikkerne i den jobrettede sam-
tale. Opkvalificering af medarbejderne er vigtig, da mange medarbejdere udvikler deres egen form
for samtalepraksis, som ikke nødvendigvis harmonerer med teknikker og værktøjer i den jobret-
tede samtale, samt den nyeste viden på området om, hvad der virker i samtaler. Evalueringen vi-
ser, at opkvalificering kan være med til at understøtte en bedre samtalepraksis efter den nyeste
viden, og samtidig sikre en mere ensrettet samtalepraksis på tværs af medarbejdere.
Opkvalificering kan tilrettelægges forskelligt alt afhængigt af behovet. Kurser vil være relevant, så-
fremt størstedelen af medarbejderne har begrænset eller ingen kendskab til teknikker og værktø-
jer i den jobrettede samtaler. Evalueringen af projekt Jobrettet Samtale viser, at det i den forbin-
delse kan være hensigtsmæssigt, at opkvalificeringen omfatter både job- og virksomhedskonsulen-
ter.
Er der derimod tale om nye medarbejdere eller medarbejdere, der skifter teams, kan opkvalifice-
ring komme i form af sidemandsoplæring fra en erfaren kollega. Flere jobcentre har udviklet mate-
rialer hertil, som kan findes på
STAR.dk.
Kollegial sparring og supervision
Foruden undervisning er efterfølgende træning af teknikkerne og metoderne i den jobrettede sam-
tale afgørende for, at teknikkerne bliver en fast del af medarbejdernes samtalepraksis. Dette un-
derstøttes af hhv. kollegial sparring og supervision.
I kollegial sparring observerer en kollega en anden kollegas samtale med en borger, og giver her-
efter feedback på samtalen. Formålet med kollegial sparring og feedback er at gøre medarbejder-
nes forskellige samtalepraksisser synlige, så medarbejderne kan lære af hinanden gennem et di-
rekte kendskab til hinandens tilgange. Aktiviteten skaber et rum for en konstruktiv dialog og fælles
refleksion, hvor det faglige niveau styrkes.
I supervision er det teamlederen, der observerer en medarbejders samtale med en borger og her-
efter giver feedback på samtalen. Formålet med supervision er, at teamleder og medarbejderne
har et fælles afsæt for en diskussion af, hvordan metoderne benyttes bedst i konkrete samtalesitu-
ationer. Supervision skal således fremme læringen, men fungerer også som en kvalitetssikringsak-
tivitet, når teamleder superviserer.
Evalueringen viser, at medarbejdernes motivation og jobcenterets læringskultur har stor betydning
for arbejdet med kollegial sparring og motivation. Nogle medarbejdere oplever det som meget
19
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Orientering om Slutevaluering af Projekt Jobrettet Samtale II, fra beskæftigelsesministeren
1950518_0022.png
Hvordan implementeres den jobrettede samtale?
grænseoverskridende at have kollegaer eller ledere med til samtaler. Dette kan være så stor en
barriere for nogle medarbejdere, at det der ikke opnås et fagligt udbytte af aktiviteterne. Her må
ledelsen træde til og arbejde med den lokale læringskultur ved at italesætte formålet med aktivite-
terne, spilleregler, samt finde individuelle løsninger, der kan sikre en tryg opstart.
Udbyttet af både kollegial sparring og supervision er betinget af en klar forventningsafstemning
mellem feedbackgiver og -modtager, faste rammer for måden at give feedback på og kemien mel-
lem de to. Feedbackmodtageren skal være af den oplevelse, at formålet er sparring og feedback
frem for at vedkommende bliver overvåget og modtager kritik. Hvis ikke, viser erfaringerne fra
projekt Jobrettet Samtale 2, at feedbackmodtageren kan blive utryg. Det kan overskygge den po-
tentielle læring, der ligger i at gennemføre sparringen og feedbacken.
Derudover spiller formen på feedbacken en rolle. Feedbackmodtager og -giver skal modtage og
give feedback efter de samme principper, så begge parter fastholder fokus på selve læringen og
indholdet i feedbacken frem for rammerne. I den forbindelse er det vigtigt, at feedbacken er aner-
kendende frem for kritisk.
Endelig afhænger effekten af grebet af, at feedbackmodtageren har tiltro til sin kollegas eller le-
ders faglige kompetencer, og føler sig tryg ved at tage imod feedback af feedbackgiveren. Hvis
ikke feedbackmodtageren oplever at kunne lære noget af kollegaen, mindskes effekten af imple-
menteringsgrebet, da feedbackmodtageren vil være tilbøjelig til ikke at tage imod feedbacken.
Læringsgruppemøder
Sideløbende med kollegial sparring og supervision bør der også afholdes løbende læringsgruppe-
møder, hvor medarbejderne i fællesskab sparrer om udfordringer i arbejdet med den jobrettede
samtale. Formålet er at skabe et forum, hvor medarbejderne løbende kan tage en status på og re-
flektere over, hvordan det går med implementeringen af metoderne og teknikkerne i projektet.
Derudover bidrager læringsgruppemøderne til i højere grad at ensrette samtalepraksis i jobcente-
ret.
For at læringsgruppemøderne bliver en succes, skal der være klare rammer for, hvordan lærings-
gruppemøderne afvikles, og hvilket udbytte læringsgruppemøderne skal give de deltagende. Det
indebærer faste dagsordenspunkter, og at der udnævnes en ordstyrer til at fastholde fokus i mø-
derne. Dertil skal dagsordenen udsendes på forhånd, så deltagerne har mulighed for at forberede
sig på temaet for læringsgruppemødet. Ordstyren har som mødeleder en vigtig rolle i at sikre, at
de faglige drøftelser har fokus på anvendelse af samtaleteknikkerne i praksis, da læringsgruppe-
møderne ellers hurtigt kan få karakter af at være en sagsgennemgang af borgerne.
Endelig er variation i indhold og format for læringsgruppemøderne vigtige, så motivation til aktiv
deltagelse i læringsgruppemøderne fastholdes.
Løbende monitorering
Endelig er et vigtigt implementeringsgreb løbende monitorering af implementeringen af indsatsen.
Formålet er at få overblik over implementeringen af indsatsen, og derigennem kunne sætte ind
der, hvor behovet er størst. Samtidig kan løbende monitorering også indgå som et aktivt element i
forandringsledelse, hvor resultaterne er udgangspunkt for at fejre succeser og anerkende medar-
bejdernes indsats for at implementere indsatsen. Derudover kan data fra den løbende monitorering
aktivt indgå i læringsgruppemøderne, som udgangspunkt for faglige drøftelser om, hvorfor medar-
bejderne fx vurderer, at det er svært at arbejde med én eller flere af teknikkerne i den jobrettede
samtale.
20