Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1981780_0001.png
NOVEMBER 2018
ARBEJDSMARKEDKONTOR SYD
Kompetenceefterspørgsel
inden for privat service i
turismeerhvervet på Fyn
RAPPORT
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
NOVEMBER 2018
ARBEJDSMARKEDKONTOR SYD
Kompetenceefterspørgsel
inden for privat service i
turismeerhvervet på Fyn
RAPPORT
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A114871
1
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
2.0
15.11.2018
Rapport
LILH, NAN
POS
LILH
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0005.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
1
INDHOLD
1
1.1
1.2
1.3
2
2.1
2.2
2.3
3
3.1
3.2
3.3
4
4.1
4.2
Indledning
Hovedkonklusioner/resumé
Baggrund og formål
Metode og datagrundlag
Arbejdsmarkedet inden for turismeerhvervet
En kort beskrivelse af arbejdsmarkedet inden
for turismeerhvervet
Beskæftigede og ledige med tilknytning til
turismeerhvervet
Ledige med relation til turismeerhvervet
Rekrutteringsudfordringer, kompetencekrav og
brug af opkvalificering
Rekrutteringsudfordringer
Kompetencekrav
Brugen af opkvalificering
Input til hvordan man kan styrke udbuddet af
arbejdskraft
Kortsigtet perspektiv - opkvalificering af ledige
borgere
Langsigtet perspektiv
faglært arbejdskraft
2
2
3
5
7
7
15
18
21
21
23
26
28
28
29
BILAG
Bilag A
Oversigt over centrale kompetencekrav i
turismeerhvervet
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0006.png
2
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
1
Indledning
Beskæftigelsen inden for turismeerhvervet i den private servicesektor har været
stigende gennem flere år og området forventes fortsat at være et stort vækst-
område for Danmark. Samtidig opleves der rekrutteringsudfordringer inden for
flere af erhvervets centrale fagområder.
For Arbejdsmarkedskontor Syddanmark og RAR Fyn har COWI udarbejdet denne
analyse vedrørende arbejdsmarkedet for turismeerhvervet inden for privat ser-
vice på Fyn. Analysen vil klarlægge inden for hvilke områder rekrutteringsudfor-
dringerne presser sig mest på, hvilke specifikke kompetencekrav virksomhe-
derne har til jobbene inden for erhvervet og hvordan virksomhederne benytter
sig af opkvalificering tilbud.
Analysen er gennemført i perioden september til november 2018.
1.1
Hovedkonklusioner/resumé
Beskæftigelsen inden for turismeerhvervet i den private servicesektor har været
stigende gennem flere år, samtidig med at der opleves rekrutteringsudfordringer
inden for flere af erhvervets centrale fagområder. Analysen afgrænser sig til
brancherne inden for hotel og restauration, attraktioner, udlejning og reservati-
onsydelser, transport og detailhandel.
Beskæftigelsen og
udvikling (2017)
Samlet set beskæftiger turismeerhvervet på Fyn ca. 32.000 personer (december
2017), uden de store sæsonudsving i beskæftigelsen. I hotel- og restaurations-
branchen, som er en af de største brancher i erhvervet, er der på Fyn forventet
en stigning i beskæftigelsen på 4,6 pct. fra ultimo 2017 til ultimo 2019.
Rekrutteringsudfor-
dringer
De adspurgte virksomheder oplever store udfordringer ift. at rekruttere faglærte
kokke og tjenere, delvise rekrutteringsudfordringer inden for rengøring, turist-
chauffører og receptionister, og ingen rekrutteringsudfordringer ift. ikke-faglært
og specialiseret arbejdskraft. Der er enkelte virksomheder, som har oplevet for-
gæves rekrutteringer ift. faglærte kokke og tjenere.
Kompetencekrav
Virksomhederne udtaler, at der udover den faglærte arbejdskraft, i høj grad er
et behov for servicemindede generalister, som kan "lidt af det hele". Der er be-
hov for en fleksibel arbejdskraft, der kan varetage flere funktioner og have kom-
petencer inden for digital markedsføring, ledelse og strategi samt værtskab mv.
Se bilag A for kort oversigt over erhvervets kompetencekrav.
Brug af opkvalifice-
ringstilbud
De adspurgte virksomheder inden for erhvervet benytter sig delvist af opkvalifi-
ceringskurser. AMU-kurser benyttes næsten udelukkende ift. certifikater, hvor
de øvrige udbydere, som leverandører, Destination Fyn, Visit Fyn, Udvikling Fyn,
erhvervsskolerne og brancheorganisationer, benyttes til kurser inden for formid-
ling, værtskab, konflikthåndtering, coaching, sikkerhedsstrategi mv.
Styrkelse af udbud-
det af arbejdskraft
Virksomhederne er enige om, at den faglærte arbejdskraft ikke kan erstattes af
en ikke-faglært arbejdskraft
den kan kun suppleres. Derfor har virksomhe-
derne markant større fokus på at styrke rekrutteringsgrundlaget til uddannel-
serne, end på opkvalificering af ledige. Desuden nævnes det som en reel udfor-
dring, at de der er ledige i dag, kræver en meget stor, og langvarig, indsats fra
jobcentrets side ift. at blive klædt på til at kunne arbejde i erhvervet.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0007.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
3
AMU-kurser
Der er behov for flere ledelseskompetencer i erhvervet, mere fokus på digital
markedsføring, og forretningsudvikling (sikre vækst hele året). Derudover er der
behov for at skabe en mere positiv reklame for branchen, som også skal til-
trække flere unge til erhvervsuddannelserne.
Virksomhederne ønsker, at AMU-kurserne i højere grad foregår ude på virksom-
hederne, tilpasser sig virksomhedernes hverdag, er mere faggruppespecifik og
for at undgå at kurserne bliver for teoretiske, skal indholdet på kurserne
altid
udarbejdes i samarbejde med virksomhederne.
Turismeerhvervet er i høj grad kendetegnet af at have en stor andel af ikke-fag-
lært arbejdskraft. Kun 18 pct. er 50+ årige. Der ligger derfor et stort potentiale
ift. at afklare de ikke-faglærte i branchen til at søge ind på de ordinære uddan-
nelser, og herigennem blive faglærte.
Udover de faglige kompetencekrav, har virksomhederne store krav til medarbej-
dernes servicekompetencer. Kompetencer inden for værtskab og service bliver
fremhævet som centrale krav. Jo flere af disse kompetencer, som borgerne har,
jo nemmere vil det være at opkvalificere dem fagligt.
1.2
Baggrund og formål
Efter en periode med et forholdsvist stabilt antal overnatninger både på tværs af
landet og i Region Syddanmark, er udviklingen for dansk turisme igen begyndt
at stige (se figur 1-1). I 2017 blev der registreret 52.3 mio. overnatninger i
Danmark, hvoraf over 16 mio. var i Region Syddanmark. Det er det højeste an-
tal overnatninger registreret nogensinde, og en stigning på over 20 pct. på
landsplan i forhold til 2010
1
.
Figur 1-1
Udvikling i antal overnatninger, både danske og udenlandske turister
60.000.000
50.000.000
40.000.000
30.000.000
20.000.000
10.000.000
-
Hele landet
Kilde: Danmarks Statistik, TURIST
Region Syddanmark
Med den nationale strategi for turisme fra 2016, er det regeringens mål, at Dan-
mark skal vokse som turismedestination. Antallet af overnatninger i 2025 skal
øges med en tredjedel i forhold til 2015, og omsætningen skal øges fra 97,5
1
Danmarks Statistik, TURIST.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0008.png
4
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
mia. kr. til 140 mia. kr. i 2025
2
. Dog oplever virksomhederne rekrutteringsudfor-
dringer inden for flere af erhvervets centrale fagområder, hvilket udfordrer
vækstpotentialet.
Antallet af personer som gennemfører en erhvervsuddannelse rettet mod turis-
meerhvervet er faldet over de sidste år. Under årene med økonomisk krise har
virksomhederne reduceret antallet af praktikpladser på de relevante erhvervsud-
dannelser, samtidig med at der gennem mange år, og på tværs af flere uddan-
nelsesretninger, har været en stigende søgning mod gymnasiale uddannelser.
Den ændrede tendens i unges søgning af ungdomsuddannelser er blevet for-
stærket under den økonomiske krise. Den lavere uddannelsesaktivitet betyder,
at udbuddet af arbejdskraft
dvs. antallet af personer med de relevante uddan-
nelser
er faldende, samtidig med at beskæftigelsen inden for turismeerhvervet
er stigende. Det skaber nogle tydelige rekrutteringsudfordringer inden for er-
hvervet, særligt fagområderne inden for hotel- og restaurationsbranchen er ud-
fordret.
Analysens formål er at undersøge rekrutteringsudfordringerne nærmere, samt
belyse hvor der især forventes jobåbninger og rekrutteringsproblemer inden for
branchen samt hvilke kompetencekrav der stilles til arbejdskraften inden for de
enkelte fagområder /stillingsbetegnelser når ledige skal kunne træde ind i bran-
chen/faget. Det gælder både sociale og faglige kompetencer.
1.2.1 Brancheafgrænsning
Turismeerhvervet går på tværs af brancher i den private servicesektor, og dæk-
ker alt fra transport og handel til hotel- og restauration. Nærværende analyse
afgrænser sig til følgende brancher:
Hotel og restauration, bl.a. campingpladser, hoteller og restauranter
Attraktioner, bl.a. museer og historiske monumenter
Udlejning og reservationsydelser, bl.a. rejsebureauer, feriehusudlejning
Transport, bl.a. turismekørsel og bustransport
Detailhandel, bl.a. butikker
Afgrænsningen følger Dansk Industris afgrænsning af erhvervet
3
, dog er detail-
handel inddraget i denne analyse, da en øget turisme ligeledes må forventes at
medføre en stigning i butiks- og detailhandel.
Som en delmængde af den private servicesektor, berører turismeerhvervet altså
flere forskellige brancher i sektoren. Brancheafgrænsningen skal derfor anskues
med det forbehold, at der i nogle turismerelaterede brancher, som f.eks. trans-
port, kan være dele af beskæftigelsen som i udgangspunktet ikke er direkte re-
lateret til turisme, ligesom nogle brancher i andre sektorer end i den private ser-
vicesektor kan levere varer eller tjenester med henblik på turisme (f.eks. kultur
og fritid).
2
Den Nationale Strategi for Dansk Turisme, september 2016.
Beskæftigelsesanalyse for turisme, Dansk Industri, januar 2018
3
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0009.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
5
1.3
Metode og datagrundlag
Analysen består af både en kvantitativ og en kvalitativ del. Den kvantitative
analyse beskriver bl.a. udviklingen i beskæftigelsen og ledigheden for de pri-
mære faggrupper inden for erhvervets brancher. Den kvantitative del af analy-
sen er gennemført ved brug af data fra Danmarks Statistik, DREAM databasen,
uddannelsesregistre og befolkningsstatistik. Nyeste data er anvendt, og går frem
til december 2017.
Den kvalitative del af analysen omfatter et indledende interview med Dansk
Kyst- og Naturturisme omkring deres strukturfonsprojekt "Danske Turismekom-
petencer", et fokusgruppeinterview med to jobcentre, to uddannelsesinstitutio-
ner, Dansk Erhverv og Food Fyn samt 20 kvalitative interviews med lokale virk-
somheder inden for turismeerhvervet på Fyn.
Den kvalitative analyse vil blive struktureret via tre klynger af brancher/stillings-
betegnelser:
Hotel og restauration (kok, tjener, receptionist og rengøring)
Attraktioner og museer (front-, butiks- og servicepersonale samt specialise-
ret arbejdskraft)
Transport og rejsebureau (turistchauffør og salg af rejser).
1.3.1 Faggrupper inden for turismeerhvervet
Som nævnt ovenfor, vil den kvantitative analyse bl.a. beskrive udviklingen i le-
dighed og beskæftigelse for de relevante faggrupper inden for erhvervets bran-
cher. For at se på hvilke faggrupper der kendetegner turismeerhvervet (udover
de åbenlyse faggrupper tjener/kok) har vi via et udtræk af beskæftigelsen inden
for de fem brancher (hotel- og restauration, udlejning og reservationsydelser,
attraktioner, transport og detailhandel), fundet frem til, hvilke øvrige faggrupper
som dominerer erhvervet.
Hertil har vi tilføjet de faggrupper som har en stor andel af 60+ årige, da det må
formodes, at denne gruppe vil forlade arbejdsmarkedet de kommende år og be-
tyde et stort rekrutteringsbehov. De faggrupper som præger turismeerhvervet,
og som vil være vores genstandsfelt i den kvantitative kortlægning er
4
:
Kokke
Tjenere
Auto, skibsmekanikere mv.
Detailhandelsuddannelse
Kontoruddannelse
Social og sundhedsuddannelse
Ikke-faglærte
4
Faggrupperne er udvalgt på baggrund af, at have mindst 300 beskæftigede i erhvervet
som har været ansat i erhvervet i mindst 2 år, og hvor mindst 10 pct. at de beskæftigede
er over 60 år.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0010.png
6
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Udtrækket viser, at mange ansatte i erhvervet er ikke-faglærte og/eller har uaf-
sluttede uddannelser bag sig, og derudover at mange bliver ansat i turismeer-
hvervet efter en del jobskifte (hvilket f.eks. forklarer de beskæftigede med en
social- og sundhedsuddannelse bag sig).
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0011.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
7
2
Arbejdsmarkedet inden for
turismeerhvervet
I dette afsnit kortlægges og beskrives arbejdsmarkedet inden for turismeerhver-
vet i den private servicesektor på Fyn. Der gives et billede af de seneste års ud-
vikling i beskæftigelsen i erhvervet, den forventede udvikling inden for de kom-
mende to år, tilgang og afgang til de udvalgte faggrupper inden for erhvervet
samt de seneste års udvikling i ledigheden blandt personer i arbejdsstyrken, der
har haft beskæftigelse inden for turismeerhvervet i privat service inden for de
sidste tre år. Desuden gives der en kort beskrivelse af, hvad der kendetegner de
beskæftigede og de ledige inden for turismeerhvervet.
2.1
En kort beskrivelse af arbejdsmarkedet inden
for turismeerhvervet
Inden for turisme skelnes der generelt mellem tre forskellige forretningsområ-
der: Storbyturisme, Kyst- og naturturisme samt Erhvervs- og mødeturisme. I alt
45,3 mia. kr. af det samlede turismeforbrug på 97,5 mia. kr. i 2015 kan henfø-
res til Kyst- og naturturismen i Danmark
heraf blev to tredjedele af forbruget
foretaget vest for Storebælt. 60 pct. af al omsætning stammer fra danske turi-
ster, mens de resterende 40 pct. stammer fra udenlandske turisters forbrug i
Danmark
5
. I tabellen herunder ses den samlede turismeomsætning for 2015 for-
delt på regioner.
Tabel 2-1
Omsætning inden for turismeerhvervet, tal fra 2015
Turismeomsæt-
ning (mio.kr.)
Forbrugets forde-
ling (pct.)
Turismeandel
(pct. af samlet
økonomi)
Region
Hovedstaden
Region
Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Region Sjælland
Hele landet
16.848
11.114
10.329
97.490
17 %
11 %
11 %
100 %
1,6 %
2,4 %
2,0 %
1,9 %
19.323
20 %
1,9 %
39.876
41 %
2,0 %
Kilde: Det Nationale Turismeforum
statusanalyse af turismens udvikling og konkurrence-
evne, januar 2018.
5
Det Nationale Turismeforum
statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne,
januar 2018.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0012.png
8
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Som man kan se af figur 3-1 herunder, er beskæftigelse i de kortlagte brancher
steget jævnt siden 2013, fra 29.500 i juni 2013 til knap 33.000 i juni 2017. Som
det også fremgår af figuren, så varierer beskæftigelsen fra sommer til vinter.
Hvor antallet af beskæftigede i juni 2017 var 32.755, faldt beskæftigelsen til
32.092 i december 2017. Der er altså ikke tale om en stor variation.
Figur 2-1
De seneste års udvikling i antallet af beskæftigede inden for turismeer-
hvervene på Fyn.
34000
33000
32000
31000
30000
29000
28000
27000
jun-13
dec-13
jun-14
dec-14
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Kilde: COWI's analyser baseret på DREAM-databasen.
December og juni er udvalgt
som gennemsnitlige måneder for sommer- og vintersæson.
Som det fremgår af Figur 3-2 herunder, er det især restauration og logi, som re-
præsenterer sæsonvariationen. De øvrige brancher oplever ikke markante ud-
sving i beskæftigelsen fra december til juni.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0013.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
9
Figur 2-2:
Antallet af beskæftigede i brancherne inden for turismeerhvervet på Fyn
juni 2017 og december 2017
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
-
2.218
2.253
2.614
2.352
6.973
6.613
jun-17
Kilde: COWI's analyser baseret på DREAM-databasen.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
640
574
dec-17
1.681
1.595
1.957
1.982
16.672
16.723
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0014.png
10
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
2.1.1 Udvikling i beskæftigelsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering offentliggør løbende fremskrivnin-
ger af beskæftigelsen fordelt på brancher og RAR områder. Fremskrivningen fo-
retages på brancheniveau (37 brancher) og er fordelt på fem sektorer. Beskæfti-
gelsen i den private servicesektor, hvori turismeerhvervet ligger, udgør 40 pct.
af den samlede beskæftigelse på Fyn
på landsplan udgør den 44 pct. Turisme-
erhvervet går på tværs af brancher i den private servicesektor, og udgør altså
ikke en selvstændig branche i fremskrivningen.
Ifølge Dansk Industri, udgør hotel- og restaurationsbranchen 60 pct. af hele tu-
rismeerhvervet på landsplan
6
. Som figuren herunder viser, forventer STAR at
beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen på Fyn, vil stige med 4,6 pct.
fra ultimo 2017 til ultimo 2019
7
. Ifølge denne fremskrivning vil beskæftigelsen
for hotel- og restaurationsbranchen fortsætte sin beskæftigelsesmæssige stig-
ning.
Figur 2-3
Udvikling for beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen på Fyn (hi-
storisk udvikling og fremskrivning)
10000
9500
9000
8500
8000
7500
7000
6500
6000
5500
5000
Kilde: Danmarks Statistik og STAR.
2.1.2 Udviklingen i ledigheden blandt arbejdskraft med
erfaring fra turismeerhvervet
Ledigheden har været faldende blandt arbejdskraft med aktuel erfaring fra turis-
meerhvervene, dvs. arbejdskraft med bopæl på Fyn, der har haft beskæftigelse
inden for turismeerhvervet i perioden fra juni 2015 til juni 2017. Hvor der i uge
24 i juni 2015 var godt 5.000 ledighedsberørte med aktuel erfaring, var dette tal
faldet til knapt 4.600 i samme uge i 2017 svarende til et fald på 9 % (Figur
2-4).
6
Beskæftigelsesanalyse for turisme, Dansk Industri, januar 2018 (Heri medregnet bran-
cherne: Transport, Logi, Restauration, Udlejning og reservationsydelser samt Attraktio-
ner).
7
7
STARs beskæftigelsesprognose (oktober 2018)
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0015.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
11
Antallet af ledighedsberørte steg imidlertid fra juni til december 2017, hvor der
igen var ca. 5.000 ledighedsberørte. Faldet i ledigheden siden 2015, er blevet
udvisket fra juni til december 2017.
Figur 2-4:
Udviklingen i ledigheden blandt arbejdskraft på Fyn med aktuel erfaring fra
turismeerhvervet.
6000
5000
4000
Anta ledige
3000
2000
1000
0
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Note: Aktuel erfaring er defineret som beskæftigelse i branchen inden for de sidste 3 år før
det viste tidspunkt. Ledigheden i juni er opgjort som antal ledighedsberørte i uge 24. Le-
digheden i december er opgjort som antal ledighedsberørte i uge 50. Kilde: COWIs analy-
ser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Statistik.
I det følgende belyses den tilsvarende udvikling blandt ikke-faglærte, kokke, tje-
nere og detailhandelsuddannede.
Udviklingen blandt de ikke-faglærte med aktuel erfaring fra turismeerhvervet
ligner udviklingen blandt alle faggrupper, samlet set. Ledigheden
målt som an-
tallet af ledighedsberørte
har været faldende fra uge 24 2015 (godt 2.200) til
den tilsvarende uge i 2017, hvor antallet var knapt 2.100. Det svarer til et fald
på 7 % i denne periode. Herefter er antallet af ledighedsberørte imidlertid steget
til godt 2.300, så der i den samlede periode fra 2015 til 2017 var tale om en
stigning i ledigheden (Figur 2-5).
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0016.png
12
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Figur 2-5:
Udviklingen i ledigheden blandt ikke-faglærte på Fyn med aktuel erfaring
fra turismeerhvervet.
2500
2250
2000
1750
Antal ledige
1500
1250
1000
750
500
250
0
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Note: Ikke-faglærte er defineret som borgere, hvis højst fuldførte uddannelse ult. oktober 2017
var grundskole, gymnasial eller adgangsgivende uddannelse eller uoplyst uddannelse. Se Figur
2-4 for yderligere forklaring af figuren. Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannel-
sesregistrene i Danmarks Statistik.
Antallet af ledighedsberørte kokke pr. uge har i hele perioden fra juni 2015 til
december 2017 svinget omkring 85 personer med en tendens til lidt større sæ-
sonudsving i slutningen end i starten af perioden. I uge 50 i december 2017 var
godt 90 kokke berørt af ledighed i mindst en dag.
Figur 2-6:
Udviklingen i ledigheden blandt kokke på Fyn med aktuel erfaring fra turis-
meerhvervet.
120
100
80
Antal ledige
60
40
20
0
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Note: Kokke er defineret som borgere, hvis højst fuldførte uddannelse ult. oktober 2017
var kok. Se Figur 2-4 for yderligere forklaring af figuren. Kilde: COWIs analyser af DREAM-
databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Statistik.
Antallet af ledighedsberørte tjenere på Fyn med aktuel erfaring fra turismeer-
hvervet har svinget omkring 45 personer i perioden fra uge 24 2015 til uge 50
2017
med tendens til større sæsonudsving i slutningen af perioden end i star-
ten. I uge 50 2017 var 50 tjenere ledighedsberørte (Figur 2-7).
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0017.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
13
Figur 2-7:
Udviklingen i ledigheden blandt tjenere på Fyn med aktuel erfaring fra tu-
rismeerhvervet.
60
50
40
30
20
10
0
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Note: Tjenere er defineret som borgere, hvis højst fuldførte uddannelse ult. oktober 2017
var tjener. Se Figur 2-4 for yderligere forklaring af figuren. Kilde: COWIs analyser af
DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Statistik.
Ledigheden har været faldende blandt detailhandelsuddannede på Fyn med ak-
tuel erfaring fra turismeerhvervet. I uge 24 2015 var antallet af ledighedsbe-
rørte med en erhvervsfaglig uddannelse inden for detailhandel knapt 600. Dette
antal var i uge 50 2017 faldet til godt 450 personer svarende til et fald på 22 %
(Figur 2-8).
Figur 2-8:
Udviklingen i ledigheden blandt detailhandelsuddannede på Fyn med aktuel
erfaring fra turismeerhvervet.
Antal ledige
Antal ledige
700
600
500
400
300
200
100
0
jun-15
dec-15
jun-16
dec-16
jun-17
dec-17
Note: Detailhandelsuddannede er defineret som borgere, hvis højst fuldførte uddannelse
ult. oktober 2017 var en erhvervsfaglig uddannelse inden for detailhandelsområdet. Se Fi-
gur 2-4 for yderligere forklaring af figuren. Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og
uddannelsesregistrene i Danmarks Statistik.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0018.png
14
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
2.1.3 Tilgang og afgang
For at få et indtryk af tilgangen og afgangen til og fra udvalgte faggrupper, har
vi foretaget en særlig analyse af dette spørgsmål.
Tallene i dette afsnit kan ikke sammenlignes med tallene i forrige afsnit, idet vi i
dette afsnit analyserer
hele
tilgangen og
hele
afgangen fra faggruppen, uanset
om den pågældende arbejdskraft har aktuel erfaring turisme eller ej.
Resultaterne er vist i den følgende figur, og viser tilgang til og afgang fra ar-
bejdsstyrken i 2016
8
.
Som det fremgår af figuren herunder, var tilgangen til arbejdsstyrken på Fyn i
2016, større end afgangen blandt kokke og blandt detailhandelsuddannede,
mens tilgangen svarede til afgangen blandt tjenere. Ifølge Arbejdsmarkedsba-
lancen er der mangel på kokke på Fyn. Det er derfor et godt tegn, at tilgangen
var større end afgangen i 2016. Med beskæftigelsesprognosen taget i betragt-
ning, tyder det dog fortsat på at der vil være rekrutteringsudfordringer fremad-
rettet, og at den øgede tilgang altså ikke vil være tilstrækkelig.
Figur 2-9:
Tilgang og afgang fra arbejdsstyrken i 2016 af uddannede inden de viste
faggrupper
900
800
700
600
808
769
500
400
300
200
100
159
104
44
Kokke
43
Detailhandelsuddannede
0
Tjenere
Tilgang
Afgang
Note:
Tilgang til arbejdsstyrken
er defineret som: Borgere der indgår i arbejdsstyrken i
landsdelen ult. nov. i året og har den pågældende uddannelse (højst fuldførte), som enten
er flyttet til landsdelen, har fuldført den pågældende uddannelse i året, eller er tilgået ar-
bejdsstyrken i løbet af året af andre årsager.
Afgang fra arbejdsstyrken
er defineret som:
Borgere der indgik i arbejdsstyrken i landsdelen ult. nov. året før og havde den pågæl-
dende uddannelse (højst fuldførte), som enten er flyttet fra landsdelen i løbet af året eller
er afgået fra arbejdsstyrken af andre årsager. Kilde: COWIs analyser af befolkningsstati-
stikregisteret, den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik og uddannelsesregistrene i Dan-
marks Statistik.
8
Danmarks Statistiks nyeste tal vedr. antallet af nyuddannede i hele kalenderåret stam-
mer vedrører 2016.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0019.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
15
2.2
Beskæftigede og ledige med tilknytning til
turismeerhvervet
Alt i alt var der ifølge DREAM-databasen beskæftiget knapt 32.200 lønmodtagere
inden for turismeerhvervet på Fyn i april 2018. Heraf var 54 % kvinder. 22 %
var 50 år og derover. 92 % havde dansk statsborgerskab, 4 % havde statsbor-
gerskab i et andet vestligt land og 5 % havde statsborgerskab i et ikke-vestligt
land.
En meget stor del af de beskæftigede lønmodtagere - knapt 19.100 svarende til
59 % af de beskæftigede - var ikke-faglærte (Figur 2-10). Knapt 9.400
sva-
rende til 29 % - havde en erhvervsfaglig uddannelse, og 3.700 havde en videre-
gående uddannelse (12 %). Lønmodtagere uddannet inden for kontor, handel og
forretningsservice udgjorde 14 % af de beskæftigede. Det samme gjaldt løn-
modtagere uddannet inden for fødevareområdet mv. (5 %). I figuren herunder
ses den totale fordeling af beskæftigede inden for erhvervet.
Figur 2-10:
Beskæftigede inden for turismeerhvervet på Fyn i april 2018 opdelt efter
uddannelsesområder.
Ikke-faglært
Erhvervsfagligt uddannede:
Kontor, handel og forretningsservice
Fødevarer mv.
Omsorg, sundhed og pædagogik
Byggeriområdet
Teknologiområdet, maskinteknik og produktion
Tek ologio rådet, ykel-, auto- og ski s eka ik…
Jordbrug og natur
Erhvervsfaglige udda
elser ude
ær ere…
1757
567
521
500
381
358
182
156
153
4556
19088
Teknologiområdet, strøm og elektronik mv.
Transport og logistikområdet
Tek ologio rådet, grafisk tek ik og…
101
Oplevelsesområdet
Andre erhvervsfaglige uddannelser
Videregående uddannede
0
92
53
3716
5000
10000
15000
20000
25000
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
Figur 3-11 understreger ligeledes den markant store andel af ikke-faglærte i er-
hvervet. Det er dels unge, som er i branchen midlertidigt inden påbegyndelse af
uddannelse, eller som er deltidsansatte under uddannelsen, og dels andre al-
dersgrupper med ingen/eller uafsluttet uddannelse bag sig.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0020.png
16
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Det antages derfor, at der er et stort potentiale for opkvalificering fra ikke-fag-
lært til faglært, blandt denne målgruppe.
Figur 2-11:
Beskæftigede inden for turismeerhvervet på Fyn i april 2018 inden for ud-
valgte faggrupper
25000
20000
19088
15000
10000
5000
3390
644
0
Ikke-faglærte
Kokke
243
Tjenere
Detailhandelsudd.
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
Figur 2-12 viser hvor mange af de beskæftigede, der er 50 år og derover. Ande-
len af 50+ årige ikke-faglærte er forholdsvis lav (13 %), jf. antagelsen fra tidli-
gere om at en stor del er unge under eller imellem uddannelser.
Andelen er høj blandt ansatte med en uddannelse inden for områderne:
Andre erhvervsfaglige uddannelser (71 %)
Maskinteknik og produktion (64 %)
Cykel, auto- og skibsmekanik mv. (57 %)
Transport- og logistikområdet (48 %)
Jordbrug og natur (46 %)
Strøm og elektronik (45 %)
Byggeriområdet (43 %)
Oplevelsesområdet (41 %)
Omsorg, sundhed og pædagogik (38 %)
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0021.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
17
Figur 2-12:
Andel af de beskæftigede inden for turismeerhvervet på Fyn i april 2018,
der er 50 år og derover. Opdelt efter uddannelsesområder.
Ikke-faglært
Erhvervsfagligt uddannede:
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice
13%
38%
36%
27%
46%
41%
Fødevarer mv.
Jordbrug og natur
Oplevelsesområdet
Byggeriområdet
Teknologiområdet, strøm og elektronik mv.
Teknologiområdet, grafisk teknik og
medieproduktion
Teknologiområdet, cykel-, auto- og skibsmekanik
mv.
32%
43%
45%
57%
64%
48%
72%
Teknologiområdet, maskinteknik og produktion
Transport og logistikområdet
Andre erhvervsfaglige uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser uden nærmere
angivelse
Videregående uddannede
0%
10%
26%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
Som det ses af Figur 2-13, herunder, er andelen af 50+ årige relativt lav blandt
kokke, tjenere og detailhandelsuddannede. Inden for disse områder må afgang
på grund af alder derfor ventes at være relativt beskeden i de kommende år.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0022.png
18
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Figur 2-13:
Andel af de beskæftigede inden for turismeerhvervet på Fyn i april 2018,
der er 50 år og derover. Udvalgte faggrupper.
35%
30%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Ikke-faglærte
Kokke
Tjenere
Detailhandelsudd.
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
23%
20%
13%
2.3
Ledige med relation til turismeerhvervet
Der var knapt 9.000 ledighedsberørte ledige på Fyn i uge 16 2018 (april), der in-
den for de sidste 10 år havde været beskæftiget inden for turismeerhvervet.
De to følgende figurer viser disse ledige opdelt efter uddannelsesområder. Som
det fremgår af Figur 3-14, var de tre største grupper:
Ikke-faglærte (godt 4.600)
Ledige med videregående uddannelse (ca. 1.850)
Ledige med erhvervsfaglig uddannelse inden for kontor, handel og forret-
ningsservice (ca. 1.000)
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0023.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
19
Figur 2-14:
Ledighedsberørte på Fyn i uge 16 2018, som inden for de sidste 10 år har
været beskæftiget inden for turismeerhvervet. Opdelt efter uddannelses-
områder.
Ikke-faglært
4649
Erhvervsfagligt uddannede:
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kontor, handel og forretningsservice
334
995
Fødevarer mv.
Jordbrug og natur
95
348
Oplevelsesområdet
Byggeriområdet
Teknologiområdet, strøm og elektronik mv.
32
185
50
Teknologiområdet, grafisk teknik og
medieproduktion
Teknologiområdet, cykel-, auto- og skibsmekanik
mv.
Teknologiområdet, maskinteknik og produktion
Transport og logistikområdet
Andre erhvervsfaglige uddannelser
69
75
161
44
13
Erhvervsfaglige uddannelser una.
Videregående uddannelse
0
64
1853
500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
Derudover var 54 % af de ledige kvinder. 40 % var under 30 år, og kun 18 %
var 50 år og derover. 65 % af de ca. 9.000 ledige med relation til turismeer-
hvervet havde mere aktuel erfaring fra turisme, idet de havde arbejdet inden for
erhvervet inden for de sidste 5 år.
Figur 3-15 viser antallet af ledighedsberørte kokke, tjenere og uddannede inden
for detailhandel i uge 16 208, som inden for de sidste 10 år har været beskæfti-
get inden for brancherne i turismeerhvervet. Som beskrevet, er det et øjebliks-
billede og tallene siger derfor intet om hvor længe de pågældende har været le-
dige. Tallene understreger de udfordringer virksomhederne oplever, ift. at re-
kruttere faglærte kokke og tjenere.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0024.png
20
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Figur 2-15:
Ledighedsberørte på Fyn i uge 16 2018, som inden for de sidste 10 år har
været beskæftiget inden for turismeerhvervet. Udvalgte faggrupper.
5000
4500
4000
4649
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
105
Ikke-faglærte
Kokke
45
Tjenere
Detailhandelsudd.
582
0
Kilde: COWIs analyser af DREAM-databasen og uddannelsesregistrene i Danmarks Stati-
stik.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0025.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
21
3
Rekrutteringsudfordringer,
kompetencekrav og brug af
opkvalificering
I dette afsnit beskrives virksomhedernes behov for rekruttering af arbejdskraft,
deres erfaring med rekruttering mv. samt virksomhedernes forventninger og
krav til kompetencer hos arbejdskraften inden for turismeerhvervet i den private
servicesektor. Derudover vil afsnittet redegøre for, i hvilken grad de adspurgte
virksomheder benytter sig af opkvalificering, og give deres input til hvordan ud-
buddet af arbejdskraft bedst kan styrkes i erhvervet.
Afsnittet samler viden fra STAR's Arbejdsmarkedsbalance samt fra den kvalita-
tive dataindsamling som er gennemført under analysearbejdet, herunder både
input fra brancheorganisationer og fra virksomheder i erhvervet.
3.1
Rekrutteringsudfordringer
Der opleves mangel på faglært arbejdskraft på tværs af hele turismeerhvervet
(primært kokke og tjenere). Der opleves tilmed forgæves rekrutteringer inden
for kokkefaget.
På trods af, at mange stillinger i turismeerhvervet varetages af ikke-faglært ar-
bejdskraft, har virksomhederne ofte nogle forventninger til arbejdskraften, som
betyder, at der i nogle tilfælde også kan være rekrutteringsudfordringer med
hensyn til ikke-faglært arbejdskraft. Det gælder især kompetencer ift. service og
værtskab, men kan også være forventninger til arbejdskraftens mobilitet eller
fleksibilitet i forhold til varierende arbejdstid. Virksomhederne oplever dog ikke
forgæves rekrutteringer, når det kommer til ikke-faglært arbejdskraft.
Unge studerende fra Syddansk Universitet og gymnasierne på Fyn er en stor
rekrutteringskilde for virksomhederne, når der søges ikke-faglært arbejdskraft. I
de større byer, opleves det derfor ikke som en udfordring at rekruttere ikke-fag-
lært arbejdskraft, mens det i de mindre byer
længere væk fra universitetet og
gymnasierne
kan være svært for virksomhederne at rekruttere ikke-faglært
arbejdskraft. Denne udfordring gælder i et vist omfang også for faglært arbejds-
kraft.
3.1.1 Hotel og restauration (kok, tjener, receptionist og
rengøring)
Arbejdsmarkedsbalancen viser, at der på Fyn er gode jobmuligheder for både
tjenere og rengøringsassistenter, mindre gode jobmuligheder for receptionister,
mens der er mangel på arbejdskraft inden for kokkefaget.
De adspurgte virksomheder fortæller et lignende billede. Dog opleves der også
udfordringer ift. at rekruttere faglærte tjenere. Denne stilling kan, i højere grad
end kokkefaget, varetages af ikke-faglært arbejdskraft, hvorfor der ikke opleves
forgæves rekrutteringer.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0026.png
22
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
Der opleves delvise rekrutteringsudfordringer på rengøringsområdet og inden for
receptionister. De større hoteller har ofte studerende eller udenlandsk arbejds-
kraft ansat på deltid, hvor de mindre virksomheder (som f.eks. campingpladser)
ofte slår rengøringsfunktionen sammen med andre jobfunktioner, som butiksbe-
tjening og generel service. Dog kan det i det hele taget være svært at rekruttere
både faglært og ikke-faglært arbejdskraft til de mindre byer, herunder også in-
den for rengøringsområdet.
De adspurgte virksomheder, oplever ikke rekrutteringsudfordringer når det kom-
mer til ikke-faglært arbejdskraft. Flere virksomheder udtaler dog, at de ville øn-
ske at der var flere ansøgere, men at det stort set altid lykkes dem at finde
medarbejdere. Virksomhederne oplever altså ikke forgæves rekrutteringer.
Personalet i et restaurantkøkken er ofte et fast team. Det betyder, at når en
køkkenchef i en større restaurant beslutter at opsige en ansættelse, kan ved-
kommende sagtens finde på at tage hele køkkenholdet med sig. Det kan lægge
et større pres på rekrutteringssituationen i konkrete situationer.
Den primære rekrutteringskanal til branchen er via netværk og Facebook.
De adspurgte virksomheder, oplever store udfordringer ift. at rekruttere fag-
lærte kokke og tjenere, delvise rekrutteringsudfordringer på rengøringsområ-
det og receptionister, og ingen rekrutteringsudfordringer når det kommer til
øvrig ikke-faglært arbejdskraft. Dog skal det bemærkes, at rekrutteringen bli-
ver sværere, jo længere væk fra universitetet/gymnasierne virksomheden lig-
ger.
Hvordan forholder branchen sig til rekrutteringsudfordringerne?
Virksomhederne er ofte underbemandet indtil den rette medarbejder findes,
hvilket betyder, at de øvrige ansatte løber hurtigere. I det tilfælde at ledelsen
har den relevante faglige uddannelse, kan de "trække i arbejdstøjet". Hvis det er
muligt, kan øvrige ansatte, herunder også ikke-faglært arbejdskraft, aflaste den
faglærte arbejdskraft (f.eks. har et af de større hoteller på Fyn en udlært bager
ansat, der kan træde til som reservetjener, og en ikke-faglært ældre ansat som
kan varetage morgenmadsbuffeten).
Udenlandsk arbejdskraft bruges også i en vis udstrækning. Der er en tendens til
at de større virksomheder er mere villige til at tage en engelsktalende kok ind,
end de mindre. En af de større turistattraktioner på Fyn, har eksempelvis rekrut-
teret to kokke fra Italien i sommersæsonen 2018.
Nogle campingpladser og hoteller har taget digitale selvserviceautomater i brug,
for at aflaste det personlige in-check.
3.1.2 Attraktioner og museer (front-, butiks- og
servicepersonale samt specialiseret arbejdskraft)
De adspurgte virksomheder (bl.a. museer, zoologiske haver, forlystelses- og
outdoor-attraktioner) oplever ikke rekrutteringsudfordringer, hverken ift. faglært
eller ikke-faglært arbejdskraft, herunder heller ikke i forhold til den specialise-
rede arbejdskraft (som f.eks. biologer, dyrepasseruddannede eller marinearkæo-
loger), hvilket også arbejdsmarkedsbalancen viser.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0027.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
23
På arbejdsmarkedsbalancen angives der ligeledes gode jobmuligheder for forly-
stelsesmedarbejdere og museumsmedhjælpere. Dette stemmer overens med
udtalelser fra de adspurgte virksomheder, som ikke oplever rekrutteringsudfor-
dringer ift. den ikke-faglærte arbejdskraft (som f.eks. front-, butiks- og service-
personale).
Det kan sagtens tage lidt tid at finde den rette medarbejde, men det lykkes al-
tid. Nogle af de nyere outdoorattraktioner oplever at de får flere ansøgere, end
de har brug for (ikke-faglært arbejdskraft
bl.a. studerende og efterlønnere).
Særligt museerne benytter sig desuden i et vist omfang af frivillig arbejdskraft.
Den primære rekrutteringskanal er netværk og Facebook.
De adspurgte virksomheder oplever ikke rekrutteringsudfordringer, hverken
ift. ikke-faglært, faglært eller specialiseret arbejdskraft. Dog skal det bemær-
kes, at rekrutteringen bliver sværere, jo længere væk fra universitetet/gym-
nasierne virksomheden ligger.
3.1.3 Transport og rejsebureau (turismekørsel og salg af
rejser)
Arbejdsmarkedsbalancen viser, at der er er gode jobmuligheder for både bus-
chauffører, rejsebureaumedarbejdere og turistbureaumedarbejdere på Fyn. En
central transportvirksomhed på Fyn, melder dog at det kan være svært at re-
kruttere turistchauffører, bl.a. på grund af de skiftende arbejdstider og fordi der
stilles større krav til de personlige kompetencer, her særligt ift. service og for-
midling.
Den primære rekrutteringskanal er netværk og Facebook.
De adspurgte virksomheder oplever rekrutteringsudfordringer ift. turistchauf-
fører, men ellers ikke.
3.2
Generelle krav
Kompetencekrav
Udover en fortsat øget digitalisering, udtaler både virksomheder og brancheor-
ganisationer, at der i højere grad end tidligere er et behov for generalister, som
kan "lidt af det hele". Der er især et behov for en arbejdskraft der kan være
fleksibel, og træde til hvor der er behov, og altså varetage flere funktioner end
én. Det gælder overvejende ift. den ikke-faglærte arbejdskraft (f.eks. skal en re-
ceptionist på en campingplads, også kunne varetage butiks- og rengøringsopga-
ver), men i en vis udstrækning også den faglærte (primært tjenerfaget).
Derudover oplyser virksomhederne, at der er et meget større fokus på kemien
og personligheden, end tidligere, særligt i forhold til at kunne samarbejde med
kolleger om løsning af opgaven og have en klar fornemmelse af, hvad god ser-
vice er. Det har altid været centralt i servicefaget, men virksomhederne ople-
ver, at der med den fortsat stigende udbredelse af sociale medier, er et markant
større fokus på den gode service end tidligere. Det er nemt at få dårlig omtale
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0028.png
24
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
på de sociale medier - "vi skal hele tiden skal være på dupperne og tage ejer-
skab overfor gæsternes oplevelse".
Derudover nævner stort set alle adspurgte virksomheder følgende generelle og
overordnede kompetencekrav:
Man skal være
mødestabil
og overholde aftaler - være en loyal medarbej-
der.
Turismeerhvervet er i udpræget grad et socialt erhverv. Derfor skal man
have fundamentale
empatiske evner
både som faglært og som ikke-fag-
lært. F.eks. fremhæves øjenkontakt, åbenhed og balance som nogle per-
sonlige kompetencer der er vigtige hos en servicemedarbejder.
Man skal kunne
forstå forretningens udfordringer
og være innovativ
tage
ejerskab.
Man skal være
fleksibel,
acceptere svingende arbejdstider (også ift. sæson-
arbejde) og kunne varetage opgaver uden for ens kerneområde.
Man skal udøve
god service
og være i stand til at imødekomme gæsten
indleve sig i gæstens behov.
Digitalisering.
Alle brancher i turismeerhvervet (fra rengøring til museer) er
i rivende udvikling ift. digitaliseringen. Der er ikke længere nogle stillinger
hvor man ikke skal have et vist fundamentalt kompetenceniveau inden for
IT og digitalisering.
3.2.1 Hotel og restauration (Kok, tjener, receptionist og
rengøring)
Udvalgte tendenser
inden for branchen
Stor mangel på ledelse og især mellemledere.
Der mangler i høj grad ledel-
seskompetencer i branchen, især ift. mellemledelse. Evnen til at sætte mål
og handlingsplaner for sin virksomhed. Der er mange små virksomheder
hvor driften fylder meget, og hvor der ikke er fokus på ledelse og strategi -
"Det er ikke fagligheden der skal lede - fagligheden skal ledes". Disse profi-
ler kan med fordel findes et andet sted end via de klassiske indgange til
branchen (EUD/EUX), f.eks. unge med en studentereksamen.
Ikke-faglært arbejdskraft kan kun supplere den faglærte arbejdskraft, men
ikke erstatte den.
I de mindre virksomheder, er det ofte et krav at kokken
er faglært, hvor der i de større virksomheder godt kan ansættes ikke-fag-
lærte kokke, som kan supplere den faglærte kok (f.eks. i højsæson, hvor
der er brug for flere hænder til f.eks. at snitte rødkål til julefrokoster mv.).
Samme billede tegner sig inden for tjenerfaget. Her kan man godt nøjes
med én udlært tjener, som er god til at koordinere den ikke-faglærte ar-
bejdskraft. Virksomhederne er bredt set enige om, at den faglærte arbejds-
kraft ikke kan undværes - "Det kræver faglighed at være på forkant
at
være kreativ inden for faget".
Specifikke kompe-
tencekrav
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk (særligt i receptionist- og tje-
nerfaget)
Ledelse og strategi.
Skabe overblik og have mange bolde i luften
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0029.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
25
Digitale kompetencer.
Herunder digital markedsføring og strategi
Hygiejne kurser.
Kreativ tilgang til faget.
Særlig ift. kokke (f.eks. kunne opsætte en spæn-
dende menu)
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse
3.2.2 Attraktioner og museer (front-, butiks- og
servicepersonale samt specialiseret arbejdskraft)
Udvalgte tendenser
inden for branchen
Stigende markedsføring.
For især de mindre virksomheder fylder markeds-
føringsopgaven mere og mere. Det kræver specialiseret viden at vide hvor-
dan man skal bruge de sociale medier (Facebook, Instagram) til at skabe
reklame og mersalg. For at håndtere dette, ansættes der (i de større byer)
uddannelsespraktikanter fra relevante markedsføringsuddannelser.
Det alternative arbejdsmarked.
Arbejdsmarkedet for forlystelses- og out-
doorattraktioner, tiltrækker i stigende grad de profiler som har en alternativ
tilgang til arbejdsmarkedet. Profiler som er fleksible, og som sammensætter
deres arbejdsliv på en anden måde end i den klassiske 8-16 struktur. F.eks.
er der guider på Lillebælt Bridewalking, som tager en to timers rundvisning
mellem 16.00 og 18.00, efter deres primære arbejde som eksempelvis sko-
lelærer eller falckredder.
Specifikke kompe-
tencekrav
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk (specielt front-, butiks- og ser-
vicepersonale)
Digitale kompetencer.
Herunder digital markedsføring og strategi
Formidling.
Man skal kunne fortælle historier og få gæsten til at indleve sig
Købmandskab.
Service er også salg. Det kan være svært at vurdere hvem
der skal have mersalg, og hvordan. Det kræver at man ved hvad gæsten
har brug for
Regnskab.
Talforståelse og kassebeholdningsøkonomi (de mindre virksom-
heder som f.eks. kiosker og pop-ups)
Lokal viden.
Kendskab til og viden om lokalområdet og seværdigheder
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse
3.2.3 Transport og rejsebureau (turismekørsel og salg af
rejser)
Tendenser inden for
branchen
Mange ældre i transportbranchen.
Som buschauffør, bliver man ofte længe i
branchen. Det er få unge der søger denne branchen, og mange har en an-
den jobbaggrund når de kommer hertil. Generelt er der stor åbenhed ift. at
ansætte fra andre brancher
så længe de faglige kvalifikationer er i orden
(bl.a. lovkrav om certifikat).
Formidling og service er meget centralt som turistchauffør.
Ofte starter
chaufføren med almindelig rutekørsel, og når rutinen så er i orden, kan de
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0030.png
26
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
køre turistkørsel. At køre turistkørsel er i lige så høj grad et servicefag som
de øvrige fag i turismeerhvervet. Det kræver smil og overskud, at skabe en
god oplevelse for turisterne.
Specifikke kompe-
tencekrav
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk
Formidling.
Man skal kunne fortælle historier og få gæsten til at indleve sig
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse
Lovkrav.
Obligatoriske certifikater
3.3
Brugen af opkvalificering
De adspurgte virksomheder benytter sig delvist af opkvalificering. Overordnet
set, er der i turismeerhvervet en tendens til at benytte private udbydere af op-
kvalificeringskurser. AMU benyttes i overvejende grad ift. lovpligtige kurser og
certifikater (f.eks. hygiejne, faldsikring og førstehjælp).
Mange virksomheder, særligt de større virksomheder/kæder, afholder deres
egne interne kurser (sikkerhedsuddannelse, servicestrategi, etc.), ellers benytter
de øvrige udbydere, f.eks. brancheorganisationer, der har en større nærforstå-
else for forretningen/branchen (f.eks. Dansk Kyst- og Naturturisme, Destination
Fyn, Visit Denmark, etc.).
3.3.1 Hotel og restauration (kok, tjener, receptionist og
rengøring)
De adspurgte virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen benytter
sig af opkvalificeringskurser. De adspurgte virksomheder benytter næsten ude-
lukkende AMU-kurser ift. certifikater som hygiejne og førstehjælp. Derudover
benyttes private og delvist private udbydere som private leverandører, Destina-
tion Fyn, Visit Fyn, Udvikling Fyn, erhvervsskolerne og brancheorganisationer.
Her deltager medarbejdere i kurser inden for konflikthåndtering, formidling, fø-
devare- og spirituskurser, oplevelsesøkonomi, bæredygtighed, kommunikation
og værtskab.
Virksomheder, både små som store, afholder i høj grad deres egne interne kur-
ser/workshops for medarbejderne. Det kan være en fælles sikkerhedsuddan-
nelse, eller undervisning i virksomhedens servicestrategi så alle arbejder i
samme retning (forventninger og målsætninger).
3.3.2 Attraktioner og museer (front- og servicepersonale
samt specialiseret arbejdskraft)
Forlystelses- og outdoorattraktionerne benytter sig af opkvalificeringskurser,
hvorimod de adspurgte museer ikke sender deres medarbejdere på opkvalifice-
ring.
Stort set alle adspurgte virksomheder har ikke opfattelsen af at AMU-kurserne
udbyder relevante fagfaglige kurser, og benytter kun AMU-kurser ift. overord-
nede certifikater (førstehjælp, faldsikring og lign.). I stedet benyttes private og
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0031.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
27
delvist private udbydere som private leverandører, Dansk Kyst- og Naturtu-
risme, Destination Fyn, Visit Fyn, Udvikling Fyn, brancheorganisationer og fag-
foreninger. Her deltager medarbejdere i kurser inden for konflikthåndtering, for-
midling, oplevelsesøkonomi, brugen af sociale medier, markedsføring, digital
vækstkultur, coaching, og mere fagfaglige områder som havnejura og forsik-
ringsspørgsmål.
Virksomhederne, både små som store, afholder ofte egne interne kurser/work-
shops for medarbejderne. Det kan være en fælles sikkerhedsuddannelse, eller
undervisning i virksomhedens servicestrategi (forventninger og målsætninger).
3.3.3 Transport og rejsebureau (turismekørsel og salg af
rejser)
De adspurgte virksomheder inden for transportbranchen og rejsebureaubran-
chen, benytter sig af opkvalificeringskurser. Ligesom i de øvrige brancher, be-
nytter virksomhederne sig af AMU-kurser ift. certifikatkurserne, og som supple-
ment hertil kurser inden for f.eks. projektledelse og service hos øvrige udbydere
(bl.a. nævnes Netværk Danmark og Region Syddanmark som andre udbydere).
3.3.4 Opsummering
Alle de adspurgte virksomheder, bortset fra museer, benytter sig i større eller
mindre grad af opkvalificeringskurser.
Tabel 3-1
Oversigt over relevante kurser fordelt på de tre brancheområder
Brancheområder
Hotel og restaura-
tion
(kok, tjener, recep-
tionist og rengø-
ring)
Relevante kurser
Lovpligtige kurser som hygiejne og førstehjælp.
Konflikthåndtering, formidling, fødevare- og spiri-
tuskurser, oplevelsesøkonomi, bæredygtighed,
kommunikation og værtskab.
Interne virksomhedsforløb om f.eks. virksomhedens
strategi mv.
Attraktioner og mu-
seer
(front- og service-
personale samt
specialiseret ar-
bejdskraft)
Lovpligtige kurser som førstehjælp og faldsikring.
Konflikthåndtering, formidling, oplevelsesøkonomi,
brugen af sociale medier, markedsføring, digital
vækstkultur, coaching, og mere fagfaglige områder
som havnejura og forsikringsspørgsmål.
Interne virksomhedsforløb om f.eks. virksomhedens
strategi, fælles sikkerhedsuddannelse mv.
Transport og rejse-
bureau
(turismekørsel og
salg af rejser)
Lovpligtige kurser inden for transport, samt kurser
inden for projektledelse og service.
Kilde: Kvalitative interviews med ca. 20 virksomheder inden for turismeerhvervet på Fyn
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0032.png
28
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
4
Input til hvordan man kan styrke
udbuddet af arbejdskraft
Størstedelen af de adspurgte virksomheder har givet udtryk for, at en af de stør-
ste udfordringer ift. at bruge opkvalificering og efteruddannelse for deres med-
arbejdere, er at det kan være svært at undvære arbejdskraften mens medarbej-
deren er på kursus. Det er især svært for de mindre virksomheder, som ikke har
muligheden for at tilpasse arbejdsopgaverne til fraværet. Derudover har de ad-
spurgte virksomheder udtrykt tre overordnede udfordringer ift. at benytte sig
specifikt af AMU-kurser:
Tilrettelægningen af AMU-kurserne opleves som ufleksible (f.eks. ift. sted
og tidspunkt
hvilket gør det ekstra svært at tilpasse arbejdet til fraværet)
Indholdet af kurserne er for generelt. Der er stor forskel på, hvilke faggrup-
per der samles på et AMU-kursus. Det begrænser muligheden for at gå i
dybden (campingpladser vil gerne på kursus med andre campingpladser)
AMU opleves som bureaukratisk og besværgeligt (f.eks. ift. godtgørelsen).
4.1
Kortsigtet perspektiv - opkvalificering af
ledige borgere
Der er et klart behov for uddannelse af flere faglærte kokke og tjenere. Erhver-
vet oplever som udgangspunkt ikke rekrutteringsudfordringer ift. ikke-faglært
arbejdskraft. Derfor er deres fokus i høj grad på tilgangen til erhvervsuddannel-
serne, og strukturen på uddannelserne. Desuden vurderer de adspurgte virk-
somheder, at det er en reel udfordring for rekrutteringen til kokke- og tjenerer-
hvervet, at de ledige der er tilknyttet jobcentret er langt værk fra arbejdsmarke-
det
og kræver en større indsats fra jobcentrets side ift. at blive klædt på til at
kunne arbejde i erhvervet.
Jobcentrenes jobformidling og virksomhedskontakt, især i forhold til kokke, er
utrolig håndholdt. Dvs. at matchet mellem kandidat og virksomhed er skabt pga.
tæt kontakt og indgående kendskab til hhv. kandidat og virksomhed. Jobcen-
trene og brancheorganisationerne ser det som en stor udfordring at skabe den
volumen der er brug for, netop fordi virksomhederne sætter markant større krav
til det personlige match inden for kokke og tjenerfaget, end f.eks. rengøringsfa-
get. Det tager tid at vente på den rigtige ledige.
Jobcentrene har en stor opgave i at motivere og afklare den ledige borger ift. at
kunne finde interesse i at søge mod kokke- og tjenerfaget. Virksomhederne er
som udgangspunkt villige til at ansætte medarbejdere med erfaring fra andre
brancher, dog skal de ses som et supplement til den faglærte arbejdskraft, og
ikke som en erstatning. Nogle virksomheder har haft succes med at ansætte in-
tegrationsborgere til at varetage jobfunktioner, som kan aflaste de faglærte
kokke.
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0033.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
29
4.1.1 Input til AMU-kursernes faglige indhold
Strategi og ledelseskurser
Der mangler i høj grad ledelseskompetencer i
branchen, især mellemledere. Evnen til at sætte mål og handlingsplaner for
virksomheden. Der er mange små virksomheder, hvor driften fylder meget,
og hvor der ikke er fokus på ledelse og strategi.
Forretningsudvikling
Der er brug for at virksomhederne i højere grad forstår
deres forretning, og kan identificere og udvikle potentialet. Det er en stor
udfordring for rekrutteringen af kvalificeret arbejdskraft, kun at have en
sommersæson. Der er brug for at fastholde aktiviteten og væksten hele
året. Det er meget individuelt, hvilket potentiale forretningen har.
Digital strategi og markedsføring
Markedsføringsopgaven fylder mere og
mere. Det kræver specialiseret viden at vide, hvordan man skal bruge de
sociale medier (Facebook, Instagram) til at skabe reklame og mersalg.
Kampagnearbejde
Der er brug for mere synlig kommunikation/information
omkring hvad lige netop Fyn kan tilbyde
reklame for den udvikling der
sker. Der er behov for at tegne et mere positivt billede af branchen
med
fokus på de udviklingsmuligheder som branchen rummer, også ift. iværk-
sætteri og projektledelse.
Formidlingskurser
udbydes p.t. via Udvikling Fyn og Destination Fyn. Det
fungerer tilsyneladende meget godt. Tilsvarende efterspørges også leder-
kurser. Kommercielle kurserer dyre. Derfor ville et udbud via eksempelvis
Destination Fyn være en oplagt idé.
4.1.2 Input til rammerne for afholdelsen af AMU-kurserne
Afhold virksomhedsspecifik opkvalificering ude hos virksomhederne.
Det er
dyrere, men det giver en meget bedre værdi for virksomhederne.
Al opkvalificeringsundervisning skal ske i
samarbejde med virksomhederne
ellers er der risiko for at det ikke bliver brugbart. Der vil ofte være for
langt mellem teori og praksis. Opkvalificering kan med fordel kombineres
med snusepraktikforløb ude på virksomhederne.
Opkvalificering skal i højere grad
tilpasses virksomhedens rytme.
Det er en
udfordring, at kurser oftest ligger i de tidsrum, hvor der er travlt. Det gæl-
der både tidspunktet på dagen i forhold til sæson. Opkvalificering af medar-
bejdere bør som udgangspunkt foregå i månederne fra januar til april. De
øvrige måneder er højsæson for mange af virksomhederne.
4.2
Langsigtet perspektiv
faglært arbejdskraft
Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne skal styrkes.
Branchen er
præget af mange midlertidige ansættelser (studerende og unge), og der
udtrykkes et behov for at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive,
både overfor de unge og for virksomhederne, så der kan blive tilført mere
stabil arbejdskraft til branchen. Virksomhederne oplever, at de nuværende
uddannelsesmodeller ikke fuldt ud indeholder de elementer, som efterspør-
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0034.png
30
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
ges (tværfaglighed, ledelse, iværksætteri, service etc.). Til gengæld udtryk-
ker virksomhederne stor tilfredshed med "ny mesterlære" strukturen, og
har store forventninger til EUX.
Serviceøkonom- og eventmanageruddannelserne er for teoretiske.
Der
mangler praktiske elementer, hvilke skaber paradoksproblemer da virksom-
hederne ikke vil ansætte dem.
Opbygningen af uddannelserne vurderes at være for ensidig,
der er kun fo-
kus på ét fag. Der er behov for at man er fleksibel og kan have flere kasket-
ter på end bare tjener.
HOTA-traineeuddannelsen
(bygger på ny mesterlære)
et uddannelses-
samarbejde mellem 14 hoteller og 3 uddannelses- og brancheorganisatio-
ner. HOTA er en metode for at få rekrutteringsgrundlaget til branchen for-
øget. Konceptet er at man tager to ny mesterlære uddannelser
kombinati-
onen af kok/tjener eller tjener/receptionist
og heri er indbygget en ledel-
sesoverbygning. HOTA har herigennem fokus på tværfagligheden, nedbryd-
ning af silotænkning, og praktikken. Den skaber et bedre rekrutterings-
grundlag for branchen. Netværket udtrykker, at der er behov for at ændre
'mindsettet' ift. rekrutteringsgrundlaget
studenter fra gymnasierne som
ikke kommer ind på de videregående uddannelser, er en rigtig god rekrut-
teringskilde til ny mesterlære / HOTA
de har en anden modenhed og dan-
nelse og har gode ofte basale sprogkompetencer. Ifølge netværket, skal
HOTA ses som et elitespor der skaber en ledelsesmæssig forankring.
Værtskabsuddannelse
Egeskov har indgået et samarbejde med bl.a. Dansk
Kyst og Naturturisme om værtsskabsuddannelse for Egeskovs medarbej-
dere
et meritgivende uddannelsesforløb med fokus på det gode værtskab.
Består af workshops og forløber sig over hele sæsonen (april til oktober).
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 117: Orientering om RAR-analyser af regionale kompetencebehov som følge af Trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse, fra beskæftigelsesministeren
1981780_0035.png
KOMPETENCEEFTERSPØRGSEL INDEN FOR PRIVAT SERVICE I TURISMEERHVERVET PÅ FYN
31
Bilag A
Oversigt over centrale
kompetencekrav i
turismeerhvervet
Brancheområde
Generelle kompetence-
krav, på tværs af stil-
lingsbetegnelserne
Kompetencekrav
Øget behov for generalister, som kan
varetage flere funktioner end én.
Man skal være
mødestabil
og overholde aftaler - være en loyal medarbejder.
Turismeerhvervet er i udpræget grad et socialt erhverv. Derfor skal man have funda-
mentale
empatiske evner
både som faglært og som ikke-faglært. F.eks. fremhæves
øjenkontakt, åbenhed og balance som nogle personlige kompetencer der er vigtige hos
en servicemedarbejder.
Man skal kunne
forstå forretningens udfordringer
og være innovativ
tage ejerskab.
Man skal være
fleksibel,
acceptere svingende arbejdstider (også ift. sæsonarbejde) og
kunne varetage opgaver uden for ens kerneområde.
Man skal udøve
god service
og være i stand til at imødekomme gæsten
indleve sig i
gæstens behov.
Alle brancher i turismeerhvervet (fra rengøring til museer) er i rivende udvikling ift.
di-
gitaliseringen.
Der er ikke længere nogle stillinger hvor man ikke skal have et vist fun-
damentalt kompetenceniveau inden for IT og digitalisering.
Hotel og restauration
(kok, tjener, receptio-
nist og rengøring)
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk (særligt i receptionist- og tjenerfaget).
Ledelse og strategi.
Skabe overblik og have mange bolde i luften.
Digitale kompetencer.
Herunder digital markedsføring og strategi.
Hygiejne kurser.
Kreativ tilgang til faget.
Særlig ift. kokke (f.eks. kunne opsætte en spændende menu).
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse.
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk (specielt front-, butiks- og serviceperso-
nale).
Digitale kompetencer.
Herunder digital markedsføring og strategi.
Formidling.
Man skal kunne fortælle historier og få gæsten til at indleve sig.
Købmandskab.
Service er også salg. Det kan være svært at vurdere hvem der skal
have mersalg, og hvordan. Det kræver at man ved hvad gæsten har brug for.
Regnskab.
Talforståelse og kassebeholdningsøkonomi (de mindre virksomheder, som
f.eks. kiosker og pop-ups).
Lokal viden.
Kendskab til og viden om lokalområdet og seværdigheder.
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse.
Sprog.
Man skal gerne tale tysk og engelsk.
Formidling.
Man skal kunne fortælle historier og få gæsten til at indleve sig.
Værtskab.
Man skal kunne give den gode serviceoplevelse.
Lovkrav.
Obligatoriske certifikater.
Attraktioner og museer
(front-, butiks- og ser-
vicepersonale samt
specialiseret arbejds-
kraft)
Transport og rejsebu-
reau (turismekørsel og
salg af rejser)
http://projects.cowiportal.com/ps/A114871/Documents/03 Project documents/Rapport og powerpoint/Rapport udkast_turismeerhvervet_ver2.DOCX